سفارش تبلیغ
صبا ویژن

{نقل از سایت چفیه های بهشتی}

 ویژگی های حضرت فاطمه زهرا(س)

شخصیت فاطمه :

ائمه طاهرین«علیهم السلام» درباره شخصیت گرانقدر ایشان فرموده اند: ای مردم ما حجت هستیم برای شما و مادرمان حضرت زهرا«سلام الله علیها»،حجت است برای ما و درک معنای این روایت،فوق ادراک مااست.

آیا منظور این است که حضرت زهرا «سلام الله علیها» برای ائمه طاهرین«علیهم السلام»اسوه هستند،همچنانکه آن ذات مقدس برای بشریت اسوه می باشند؟
یا معنای مهم تری دارد به این مضمون که ائمه«علیهم السلام»شاهد بر اعمال سائر انسانها هستند و حضرت فاطمه زهرا«سلام الله علیها»،شاهد بر اعمال ائمه«علیهم السلام»می باشند؟

ویا معنای بالاتر اینکه ائمه هدی «علیهم السلام» واسطه فیض در عالم هستند و ام الائمه «سلام الله علیها»،واسطه فیض برای امامان «علیهم السلام»می باشند؟
همه این معانی درست است ولی همانطور که بیان شد قطره ای است از دریای کمالات بانوی دو عالم حضرت زهرا «سلام الله علیها».

در روایت وارد شده است موقعی که حضرت زهرا«سلام الله علیها»برپیغمبراکرم«صلی الله علیه وآله وسلم»وارد می شدند،پیغمبر به احترام ایشان می ایستادند،

در عالم ناسوت نیز،حضرت صدیقه طاهره،تجلّی تامّ انسان کامل است.همچنانکه وجود نازنین پیغمبر اکرم،امیرالمومنین و ائمه طاهرین«صلوات الله علیهم اجمعین»همواره نسبت به وجود ایشان اظهار تواضع داشته اند و به آن بزرگوار افتخار می کرده اند.

در عالم قیامت هم آن حضرت حقیقت کوثر است که هرکس جرعه ای از آن بنوشد از هر عیب و نقص ظاهری و باطنی،تزکیه وتطهیر شده و به یک انسان کامل تبدیل می شود و پس از آن لیاقت رسیدن به قرب الهی و ورود در بهشت موعود را پیدا می کند.انسانها برای رفتن به بهشت باید لیاقت نوشیدن آب کوثر از دست مبارک امیرالمومنین علی«علیه السلام» و زیر لوای حمد را داشته باشند و این کوثر مرتبه سوم از وجود حضرت زهرا «سلام الله علیها» است. یکی دیگر از خصوصیات حضرت زهرای بتول«سلام الله علیها»این است که آن بزرگوار شخصیتی است که جبرئیل امین بعد از رحلت پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله وسلم» مرتب بر آن حضرت وارد می شد و مطالبی را خدمت ایشان ارائه می کرد و آن مطالب در مدت دو سه ماه به صورت یک کتاب در آمد به نام مصحف فاطمه که مطالب آن کتاب را حضرت زهرا «سلام الله علیها» می گفتند و امیرالمومنین«علیه السلام» می نوشتند.این کتاب همواره نزد ائمه هدی«علیهم السلام»بوده و اکنون نیز نزد امام زمان«علیه السلام»است و مضمون کتاب و اینکه در این کتاب چه مسائلی بیان شده است،مخفی است تا امام زمان «علیه السلام»ظهور کنند و مطالب این کتاب را برای ما بیان نمایند.زیرا علم ما در مقابل جهل ما و نیز علم ما در مقابل علم حضرت زهرا «سلام الله علیها» یک قطره است در برابر دریا.

جناب جبرئیل بر سائر حضرات معصومین نیز وارد می شده است.لااقل در شبهای قدر خدمت امام هر عصری می رسیده و می رسد. ولی بر آنان چیزی وحی نکرده است و این وحی به صورتی که ذکر شد بر حضرت زهرا «سلام الله علیها» وارد شده است.

یکی دیگر از خصوصیات خاصّه و بارز حضرت زهرا«سلام الله علیها» عبادت و راز و نیاز بی حد ایشان است. نماز خواندن ایشان اینقدر زیاد بود که پاهای مبارکشان ورم کرده بود.این عبادات برنامه هر شب حضرت زهرا «سلام الله علیها» بود. در روز هم علاوه بر عبادت خدا به خانه داری و تربیت فرزندان مشغول بودند.

حدیث کساء و حضرت فاطمه ‏علیه االسلام

مراد از اهل‏بیت در آیه تطهیر (سوره احزاب/33) پنج تن آل عباست در این خصوص قول پیامبر که از منابع اهل سنت نیز نقل شده است کافى است که فرمود: «این آیه درباره من و على و حسن و حسین و فاطمه نازل شده است‏» (8) میبدى نقل مى‏کند که: «رب‏العالمین منت مى‏نهد بر مصطفى عربى که خواست ما و حکم ما آن است که اهل‏بیت تو پاک باشند از هر چه آلایش خلقیت است و اوساخ بشریت تا «از خانه به کدخداى ماند همه چیز». الطیبات للطیبین والطیبون للطیبات و در همان تفسیر از قول ام‏سلمه آورده است: چون آیه تطهیر نازل شد «فارسل رسول الله الى فاطمة و على والحسن والحسین فقال هؤلاء اهل بیتى‏» (9) در تفسیر روض‏الجنان هم مى‏خوانیم: «رسول -علیه‏السلام- حسن‏علیه‏السلام را بر دست راست‏خود نشاند و حسین را بر دست چپ و على را و فاطمه را در پیش روى، آن گه گلیمى خیبرى بر ایشان افکند و گفت: اللهم لکل نبى اهل و هؤلاء اهلى، در حال خداى تعالى این آیت فرستاد (.. انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا» (10)

با وجود قدر و شان عظیم ام‏سلمه و تایید نیک‏نهادى او توسط پیامبر از همراهى با پنج تن منع مى‏شود ولى جبرئیل با حسن قبول «انت منا» (11) با نورانیتى مضاعف به ملکوت پرواز مى‏نماید و در آسمانها مى‏نازد و فخر مى‏کرد و مى‏گفت: «من مثلى وانا فى السماء طاووس الملائکة و فى الارض‏من اهل بیت محمد» یعنى چون من کیست که در آسمان رئیس فرشتگانم و در زمین از اهل‏بیت محمد خاتم پیغامبرانم؟» (12)

 مباهله و حضرت فاطمه‏ علیه االسلام

چون سران مسیحى شهر نجران از قبول حقیقت‏سرباز زدند و بر این پندار که عیسى‏علیه‏السلام فرزند خداست پاى فشردند به پیامبر اکرم وحى شد تا با آنان مباهله کند، ماجراى مباهله با حضور باشکوه پیامبر و چهار نور پاک به شرح زیر صورت پذیرفت:

«حضرت پیامبر و على و حسنین از پیش مى‏رفتند و فاطمه -علیهاالسلام- بر اثر ایشان مى‏رفت تا به صحرا شدند. ترسایان بیامدند و اسقف ایشان از پیش ایستاد. اسقف گفت: اینان که‏اند از محمد. گفتند: آن برنا پسر عم و داماد اوست‏بر دخترش و آن زن دختر اوست و آن کودکان دخترزادگان اویند. اسقف به ترسایان نگرید و گفت: بنگرید که محمد چگونه واثق است که به مباهله فرزندان و خاصگان خود را آورده است. از مباهله او حذر کنید که اگر نه مکان قیصر بودى من اسلام آوردمى، رویها دیدم که اگر از خدا بخواستندى تا کوهها را از جاى برکند اجابت کردى‏». (13)

رشیدالدین فضل‏الله میبدى در ذیل آیه مبارکه: «فقل تعالوا ندع ابنائنا وابناءکم ونسائنا ونسائکم وانفسنا وانفسکم‏» (آل‏عمران /61) ماجراى مباهله را چنین یاد مى‏کند:

«آن روز که حضرت رسول اکرم‏صلى الله علیه وآله براى مباهله به صحرا رفتند دست‏حسن و حسین‏علیهماالسلام را گرفته و فاطمه‏علیهاالسلام و على‏علیه‏السلام از پس ایشان به راه افتادند «رسول ایشان را با پناه خود گرفت و گلیم بر ایشان پوشانید و گفت: اللهم ان هؤلاء اهلى، جبرئیل آمد و گفت: یا محمد و انا من اهلکم چه باشد یا محمد اگر مرا بپذیرى و در شمار اهل بیت‏خویش آرى؟ رسول‏صلى الله علیه وآله گفت: یا جبرئیل و انت منا.» (14)

پیوند ملکوتى

ازدواج سیده عالم یعنى پیوند نور با نور و انتقال زهره زهراعلیهاالسلام از بیت نبوت به منزل امامت در واقع سرآغاز ظهور انوار پاک یازده گوهر تابناک برج امامت‏بود که باشکوهى الهى در زمین و شورى ملکوتى در آسمان برگزار گردید. در فضیلت‏حضرت على‏علیه‏السلام بر دیگر خواستگاران فاطمه‏علیهاالسلام پیامبر اکرم فرمود: «لولا على لم یکن لفاطمة کفو». (15)

پیام ملکوتى همسرى حضرت على و فاطمه را فرشته‏اى شگرف به نام محمود به رسول اکرم رسانید. پیامبر پرسید: «یا محمود چه کار را آمده‏اى؟ گفت: جئتک لتزویج النور من النور. آمده‏ام تا نور را به نور دهى. گفتم: آن نور کدام است که او را به نور دهم. گفت: تزویج فاطمة من على فاطمه‏علیهاالسلام را به على‏علیه‏السلام دهى که خداى تعالى این عقد را در آسمان ببست.» (16)

آن گاه فرمان آمد، اى مقربان درگاه اى خاصگیان پادشاه سوره «هل اتى على الانسان‏» برخوانید. ایشان همه به آوازى دلرباى و الحان طرب‏فزاى سوره «هل اتى‏» خواندن گرفتند و درخت طوبى بر خود بلرزید و در بهشت گوهر و مروارید و حله‏ها باریدن گرفت.» (17)

روز بعد از ازدواج وقتى زنان قریش براى تهنیت آمدند حضرت فاطمه جامه‏اى فاخر بر تن داشت که آنان متحیر بماندند گفتند: «یا فاطمه این حله از کجا آوردى که همانا در دنیا نباشد و ما ندیدیم و نشنیده؟ گفت: هذا من عندالله از نزد خداست.» (18)

رشیدالدین فضل‏الله میبدى در پیوند همسرى حضرت على‏علیه‏السلام با حضرت فاطمه‏علیهاالسلام سخنان زیر را نیز مى‏افزاید: فرشته‏اى فصیح به نام راحیل بر منبرى سپید برآمد و خداى را ثنا گفت آن گاه خداوند ذوالجلال بى‏واسطه ندا کرد که: اى جبرئیل و اى میکائیل شما دو گواه باشید که من فاطمه زهراعلیهاالسلام را به زنى به على مرتضى دادم.» (19) چون فرشته این بشارت را به حبیب خدا داد آن حضرت مهاجر و انصار را خواندند و روى به على‏علیه‏السلام کردند و فرمودند: «یا على چنین حکمى در آسمان رفت اکنون من فاطمه‏علیهاالسلام دخترم را به چهارصد (20) درم کاوین به زنى به تو دادم.» (21)

 حضرت فاطمه زهراعلیه االسلام سیدة النساء العالمین

حضرت زهراى مرضیه در خانه نبوت و مرکز وحى تربیت‏شد پدرى چون پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله، همسرى چون على مرتضى، و فرزندانى چون حسنین داشت. روزى زنان قریش با همسران رسول‏صلى الله علیه وآله از حسب و نسب خویش و مفاخرت قوم خود سخن مى‏گفتند. چون فاطمه‏علیهاالسلام وارد جمع شد همه ساکت‏شدند یکى از ایشان گفت: «چرا حدیث رها کردى؟ گفتند: براى آن که در پیش او حدیث‏حسب و نسب کردن محال باشد، دیگرى گفت: ما بالکم یا بنى‏هاشم... چیست اى بنى‏هاشم که همه سیادت جمع کردى خود را و گوى سیادت از همه عالم بربودى، اما پدرت سید ولد آدم است. و اما تو سیده زنان جهانى. اما شوهرت سید عرب است و اما فرزندانت‏سیدان جوانان بهشتند و اما مت‏حمزه سید شهیدان است.» (22) بدین‏جهت پاره‏اى از مفسران آیه «نسبا و صهرا» را در شان حضرت على‏علیه‏السلام دانسته‏اند که امیرالمؤمنین جامع سبب و نسب بود «و هیچ کس را از صحابه این هر دو بیک جاى نبود.» (23)

در وجود مبارک حضرت فاطمه فضایل بیشمارى جمع است و زندگانى آن بانوى دوسراى در همه ابعاد نمونه است، از جمله پایدارى آن اسوه کامل در تنگدستى و هجوم فقر مادى است; آورده‏اند:

«یک روز امیرالمؤمنین -علیه‏السلام- در حجره فاطمه شد او را یافت که حسن و حسین را مى‏خوابانید و ایشان نمى‏خفتند از گرسنگى، فاطمه گفت: یابن عم رسول‏الله! بنگر تا چیزکى به دست آرى براى این کودکان که از گرسنگى بنمى‏خسبند و سه روز است تا طعام نخورده‏اند؟

امیرالمؤمنین از خانه به در آمد و بنزدیک عبدالرحمن عوف شد و او را گفت: دینارى زر به قرض مرا ده. عبدالرحمن دست در کیسه کرد و دینارى از آن برداشت و به امیرالمؤمنین داد او بستد. امیرالمؤمنین به بازار آمد تا چیزى بخرد مقداد را بر سر راه دید از حالش جویا شد، دینارى که به قرض گرفته بود به او داد و گفت: تو اولیترى که تو چهار روز است که چیز نیافته‏اى و ما سه روز. مقداد آن بستد و برفت، امیرالمؤمنین به مسجد رسول آمد. در شان او و این قصه، آیت آمده بود که: «ویؤثرون على انفسهم ولو کان بهم خصاصة و...» (حشر /9) (38)

پیوستن دو دریا

بعضى از اهل اشارت در تفسیر: مرج البحرین یلتقیان (سورة الرحمن /19) نوشته‏اند مقصود از بحرین، فاطمه‏علیهاالسلام و على‏علیه‏السلام است. و بینهما برزخ (محمدصلى الله علیه وآله) «یخرج منهما اللؤلؤ والمرجان،» الحسن والحسین‏علیهماالسلام است.

و نیز گفته‏اند: از تخصیصات و تشریفات آدمى یکى آن است که در نهاد وى دو بحر آفریده‏اند یکى بحر سر، دیگر بحر دل، این اشاره است‏به آیه مرج‏البحرین و بحرین این جا خوف و رجاست عامه مسلمانان را و بحر قبض و بسط خواص مؤمنان را و بحر هیبت و انس انبیاء و صدیقان را.» (39)

 حضرت فاطمه‏ علیه االسلام خاتون قیامت

میبدى در تفسیر آیه شریفه: «انما ولیکم الله و رسوله‏» (سوره مائده /55) با استناد به حدیث: «من کنت مولاه فعلى مولاه‏» ولایت دین را اجل ولایات مى‏داند و در فضیلت على‏علیه‏السلام چنین مى‏نویسد: «على مرتضى ابن عم مصطفى شوهر خاتون قیامت فاطمه زهراعلیهاالسلام که خلافت را حارس بود و اولیاء را صدر و بدر بود...» (40)

در تفسیر کشف‏الاسرار علاوه بر آنچه گذشت نام و یاد حضرت فاطمه‏علیهاالسلام مکرر (41) آمده است، براى کوتاهى سخن به ذکر پاره‏اى بسنده شده است.

کمال حضرت زهرا(س)

فاطمه زهرا (سلم الله علیها) به مرحله ای از کمال رسید که خود واسطه فیض گردید وجز به ذات اقدس اله به چیز دیگری تکیه نکرد . اگر قلب با خدا پیوند بخوردومؤمن درهر کاری اول رجوع به قانون اساسی الهی یعنی قرآن بکند، ازخدا کمک بطلبد، زندگی اش را با این قانون اساسی الهی یعنی قرآن منطبق بکند وزندگی اش را با این قانون اساسی تطبیق دهد و فقط رضای اله را در نظر بگیرد این پیوندی است محکم که دیگر گسستنی نیست نتیجه این می شود که "ان الله یغضب لغضب فاطمه ویرضی لرضاها" یک دخترهجده ساله چنان رشد وکمال  پیدا می کند که خدا به غضب او غضب می کندوبه رضایت اوراضی می شود .گرچه حضرت زهرا(سلام اله علیها) دختر پیامبر (صلی الله علیه وآله)،همسر علی ومادرائمه (علیهم السلام )است واینها همه از افتخارات ایشان است اما این از ارتباط او با خدا وپیوند قلبی آن« حضرت با ذات اقدس الهی است که چنین شخصیتی را به او داده وباعث شده محورعالم وجودقرار گیرد .

عبودیت حضرت زهرا(س)

دربعد عبادت هم می بینیم که سراسر زندگی حضرت زهرا (س) حرکات و سکنات ،همسرداری و فرزند داری و...  همه  زندگی حضرت عبودیت خداوند تبارک وتعالی نمایان است " سیماهم فی وجوههم من اثرالسجود" تنها رضای خدا را درنظرداشت وفضل ورضوان الهی را می جست . تحمل تمام زحمات ،سختی ها ومبارزات وسرانجام شهادت آن حضرت همه و همه برای خدا بود. از رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) نقل شده: زمانی که فاطمه (سلام  الله علیها ) به نماز می ایستاد نوری از او ساطع می شود که آسمان را روشن می کند ملائکه ا ز نور او استفاده میکنند خداوند تبارک وتعالی به فاطمه افتخار میکند می فرماید: ای ملائکه من نظر کنید به این بنده من "زهرا" ببینید چگونه درنهایت خضوع و تواضع در مقابل من ایستاده که تمام مفاصل او می لرزد . ای ملائکه آگاه و گواه باشید که من شیعیان اورااز آتش جهنم ایمن می کنم .

فرزند داری حضرت زهرا (س) 

زهرا (سلام الله علیها) به زن بودن خود افتخار می کرد ومقام زن را بسیار شامخ وعالی می دانست وچنین لیاقتی را در خود می دید که دستگاه آفرینش مسؤلیت بزرگی یعنی مادر شدن را به او افاضه کرده است . بچه داری وتربیت فرزند برای ایشان یک  مساله پیش پاافتاده نبود. فاطمه (سلام الله علیها) درخانه کوچک خویش یک دانشگاه برای تربیت کودکانش تأسیس نمود دراین دانشگاه که به امر حق ونظارت پیامبر اکرم تأسیس شده بود از مدیریت علی نیز بهره وافی وکافی  می برد .اصول تربیتی و برنامه این  کلاس مستقیماً از طرف خداوند تبارک وتعالی داده می شد. لذا بهترین برنامه تربیتی در آن اجرا شد وبرجسته ترین افراد را تربیت نمودند شاگردان این مدرسه آنچه می آموختند درعمل پیاده می کردند یعنی فهم کاربردی.  چهار دانشجو دراین کلاس تربیت شدند که تا دنیا برقرار است مردم از دانش آنها بهره مند می شوند. درس اولی که دراین کلاس به بچه ها آموختند درس محبت بود پیامبر (صلی الله علیه وآله)عملا محبت را یاد می دادند وحضرت زهرا(سلام الله علیها ) به طور کامل این درس را اجرا می کرد.

 

نتیجه :

در مبحث فوق به این نتیجه رشیده که حضرت فاطمه (س) از قبل از بدو تولد تا زمان شهادت و بعد از آن تا قیامت مورد توجه خاص حضرت حق بوده و هست و همچنین تمام ملائکه و ائمه اطهار او را به زبان ساده و روان خیلی دوست می داشتند و ما باید چه زن و مرد از زندگی سراسر خیر و برکت این بانوی گرامی درس عبودیت و درس زندگی بیاموزیم و مشعلی را که پیامبران و ائمه اطهار روشن کرده فرا روی خود قرار داده تا به بیراه گرفتار نشویم .




تاریخ : یکشنبه 93/1/10 | 3:44 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی