سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیا در شب عید فطر، فطریه مهمان، به عهده صاحب‌خانه است؟
پرسش
سلام، 1. فطریه مهمانی که فقط شب عید فطر مهمان شده است، به عهده کیست؟ 2. فطریه مهمانی که چند روز قبل از شب عید و شب عید مهمان است به عهده چه کسی است؟
پاسخ اجمالی
مراجع تقلید می‌گویند، در شب عید فطر، شخصی که نان‌خور صاحب‌خانه است، فطریه‌اش بر عهده صاحب‌خانه می‌باشد. اما درباره‌ی اینکه نان‌خور به چه کسی گفته می‌شود بین فقها اختلاف نظر است.
اکثر فقها می‌گویند شخص میهمان با یک شب، نانخور، محسوب نمی‌شود، اما برخی از مراجع[1]، میهمان در یک شب را   هم نانخور شمرده و چنانچه قبل از غروب، وارد منزل صاحبخانه شده باشد، زکات فطره وی را بر عهده صاحب‌خانه می‌دانند.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
میهمان اگر نانخور صاحب‌خانه محسوب شود کفاره او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه _میهمان_فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نانخور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
فطره میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمى‏آید، و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه میهمان قبل از غروب  وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نانخور وی باشد زکات فطره اش بر عهد? میزبان است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در هر دو فرض بر عهده صاحب خانه است.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
مهمانى که قبل از غروب آفتاب شب عید فطر وارد منزل انسان مى‌شود اگر بنا دارد مدّتی مهمان بوده به گونه‏ اى که «نان‏ خور» بشمار مى‏ آید، زکات فطره وى بر صاحب‌خانه واجب است، ولى اگر تنها همان شب را مهمان است زکات فطره او بر صاحب خانه واجب نیست، هر چند احتیاط مستحبّ آن است که زکات فطره او را هم بدهد و اگر در طول ماه رمضان نان‏ خور انسان باشد، زکات فطره وى بر انسان واجب است. در مواردی که به طور مسلّم نمى‏ توان زکات را به گردن مهمان یا صاحبخانه دانست، چنانچه یکى از آن دو با اجازه دیگرى زکات فطره را به نیّت کسى که واقعاً زکات فطره به گردن او است بدهد، کافى است و بر دیگرى پرداخت مجدّد زکات فطره لازم نیست.
لینک به سایت استفتائات
 

[1]. آیت الله صافی گلپایگانی.
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
**************************************
-ظهر شرعی چه زمانی است؟
اگر چوب یا چیزی مانند آن را (شاخص) راست در زمین هموار فروبرند، صبح که خورشید بیرون می آید، سایه آن به طرف غرب می افتد و هر چه آفتاب بالا می آید، این سایه کم می شود و در شهرهای ما در اول ظهر شرعی به آخرین درجه کمی می رسد و ظهر که گذشت سایه به طرف مشرق بر می گردد و هر چه خورشید رو به مغرب می رود، سایه زیادتر می شود، بنابراین وقتی که سایه به کمترین درجه خود رسید و دو مرتبه رو به زیاد شدن گذاشت ،معلوم می شود ظهر شرعی شده است ، ولی در بعضی از شهرها، مثل مکه که گاهی موقع ظهر سایه به کلی از بین می رود بعد از آنکه سایه دوباره پیدا شد، معلوم می شود ظهر شده است.
-فرق غروب و مغرب چیست؟
 زمانی که خورشید از نظرها پنهان می شود (در آخر روز) غروب نامیده می شود و اما مغرب زمانی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود از بین برود؛ بعضی گفته اند که آن سرخی طرف مشرق از روی سر ناپدید شود، ولی حضرت امام می فرمایند: آن سرخی به سمت سر انسان نمی رسد، بلکه همان طرف مشرق مقداری که بالا می آید ناپدید می گردد.
-نیمه شب چه زمانی است ؟
احتیاط واجب آن است که برای نماز مغرب و عشا و مانند اینها، شب را از اول غروب تا اذن صبح حساب کنند و برای نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمایند.
http://paymeshia.parsiblog.com/Posts/15/%D8%B8%D9%87%D8%B1+%D8%B4%D8%B1%D8%B9%D9%8A+-+%D9%81%D8%B1/
پیام شیعه
******************************************

آیت الله خامنه ای : آخر وقت نماز عصر تا غروب آفتاب است و نه تا اذان مغرب.

 آیت الله مکارم: با غروب آفتاب نماز ظهر و عصر قضا مى شود؛ ولى احتیاط آن است که نماز مغرب و عشاء را تا مغرب تأخیر بیندازد

آیت سیستانی : از غروب نباید تاخیر بیافتد ولى در ان فاصله به قصد قربت بخوانید

****فرق غروب و مغرب چیست؟

 زمانی که خورشید از نظرها پنهان می شود (در آخر روز) غروب نامیده می شود و اما مغرب زمانی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود از بین برود؛ بعضی گفته اند که آن سرخی طرف مشرق از روی سر ناپدید شود، ولی حضرت امام می فرمایند: آن سرخی به سمت سر انسان نمی رسد، بلکه همان طرف مشرق مقداری که بالا می آید ناپدید می گردد.

-نصف شب چه زمانی است ؟

احتیاط واجب آن است که برای نماز مغرب و عشا و مانند اینها، شب را از اول غروب تا اذن صبح حساب کنند و برای نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمایند.

پرسش :هنگام افطار، اذان مغرب است یا غروب آفتاب؟ قرآن چی میگه؟ مراجع؟

پاسخ: مراد از غروب برای افطار روزه، همان مغرب شرعی است که وقت خواندن نماز مغرب هم می باشد و غروب آفتاب وقتی است که خورشید از افق پنهان می شود و مغرب شرعی وقتی است که قرمزی که به دنبال خورشید در آسمان وجود دارد از روی سر انسان به طرف مغرب بگذرد و بین 15تا 20 دقیقه فاصله بین غروب و مغرب شرعی است و به نظر بسیاری از فقها پایان وقت نماز عصر و اول افطار و اول وقت نماز مغرب , همان مغرب شرعی است نه غروب آفتاب        http://moshaf.blogfa.com/post-483.aspx

***************************************************************


1-منظور از نیمه شب شرعی چیست؟
2- و چه موقع نماز مغرب و عشا قضا میشود؟

3- به جز نماز عید فطر، چه نماز های مستحبی رو میشه به جماعت خوند؟
ایا نماز لیلت الدفن رو میشه به جماعت خواند؟

من الله توفیق



1-برای تعیین نصف شب، باید شب را از اول غروب آفتاب تا طول فجر (یعنی سپیده صبح) حساب کنید؛ سپس آن را تقسیم بر دو نموده و به آغاز شب اضافه کنید. مثلاً اگر ساعت 6 عصر آفتاب غروب میکند و ساعت 5 طلوع فجر است (که جمعا 11 ساعت میشود) نصف شب ساعت 30/11 میباشد (30/11 = 6 + 2 / 11) و چنان که میدانید به حسب ماه‏های سال این مقدار تغییر میکند. پس هر مکلفی باید خودش دقت نماید، بنابراین تقریبا یازده ساعت و یک ربع بعد از ظهر شرعی، آخر وقت نماز مغرب و عشا است ، (توضیح‏المسائل، ص 145 و استفتا از دفتر آیت‏ اللّه ‏فاضل).

2-نماز مغرب و عشا هر کدام وقت مخصوص و مشترکی دارند: وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است تا وقتی که از مغرب به اندازه خواندن سه رکعت نماز بگذرد و وقت مخصوص نماز عشا موقعی است که به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد که اگر کسی تا این موقع نماز مغرب را عمدا نخواند، باید اول نماز عشا و بعد از آن نماز مغرب را بخواند. و بین وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا، وقت مشترک نماز مغرب و عشا است، که اگر کسی در این وقت اشتباها نماز عشا را پیش از نماز مغرب بخواند و بعداز نماز ملتفت‏شود،نمازش صحیح است و باید نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد.

آخر وقت نماز عشا نصف شب است. و احتیاط واجب آن است که برای نماز مغرب و عشا و مانند اینها، شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب کرد، و برای نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمایند.

(امام خمینی،اراکی،گلپایگانی،صافی،فاضل،مکارم:تقریبا یازده ساعت و ربع بعد از ظهر شرعی، آخروقت نماز مغرب و عشا است.

خوئی وتبریزی: دوازده ساعت بعد از ظهر شرعی، آخر وقت نماز مغرب و عشا است.)

اگر از روی معصیت‏ یا به واسطه عذری نماز مغرب یا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیت ادا و قضا کند، بجا آورد.

3-نمازهای مستجبی را نمیشود به جماعت خواند . نماز عید البته در زمان حضور معصوم واجب است لذا با بقیه نمازهای مستحبی متفاوت است و البته فقهای شیعه، نماز عید فطر و قربان را در زمان حضور امام معصوم، واجب می دانند و دربار? زمان غیبت نیز نظر امام خمینی(ره) چنین است: «احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام(ع) با جماعت نخوانند ولى به قصد رجاء [و رسیدن به ثواب] مانع ندارد»

http://www.rasekhoon.net/conference/show/673638/%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-1-%D9%85%D9%86

راسخون




تاریخ : شنبه 93/5/4 | 7:3 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی