سفارش تبلیغ
صبا ویژن

com.saeghehgroup.mindtelepathy

دیدگاه اسلام راجع به تله پاتی ( احساس رنج و خوشحالی دیگران از راه دور) چیست؟ آیا بیانی در باره این موضوع در دین وجود دارد؟ آیا اصولا چنین چیزی ممکن است؟

تله پاتی از دو کلمه یونانی "تِلِه" بمعنای دور و "پاتوس" به معنای احساس گرفته شده است. تله پاتی به این معنا است که کسی احساس دیگری را بدون کمک گرفتن از حواس خویش بصورت مرموزی بخواند یا احساس کند. طرفداران تله پاتی می گویند: "برای انسان عادی هنگام مرگ دوست یا خویشاوندانش، حالت توهم پیش می آید در حالی که آنها صدها فرسنگ با یکدیگر فاصله دارند" نتیجه این که "روان شخص بیمار یا کسی که در حال مرگ است شاید بطور ناهشیار، پیامی می فرستد که از فضای واسطه می گذرد و روان شخص دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد".[1]

در مورد امکان تله پاتی باید گفت: شاخه‌ای از آنچه در گذشته سحر[2] خوانده می‌شده است در واقع معلول عوامل تلقینی بوده که امروز، قدرت آن بر بشر آشکار گردیده است. اینها زیرکی های روان شناختی است که بشر با کشف رموز آن، خاصیت رمز گونگی را از آنها گرفته و به یک علم آموختنی و کاملاً طبیعی تبدیل کرده است.

مسائلی مانند خوابهای مصنوعی، هیپنوتیزم، تله پاتی، مانیه تیزم...  در این دسته قرار می‌گیرند. باید گفت تله ‏پاتی بر خلاقیت روح دلالت دارد و گویا امواجی را از راه دور به سوی شخص دیگری از آشنایان متصاعد می‏کند. البته این امر مشروط به آن است که بین دو روح به وسیله احساسات، ارتباط برقرار شود. نمونه‏ های فراوانی از آن در کتب ذکر شده است.[3]

اما در باره دیدگاه اسلام راجع به علومی مثل هیپنوتیزم، مانیه تیزم، تله پاتی و احضار ارواح[4]، باید گفت: در باره ماهیت سحر در بین اندیشمندان و فقهاء، اختلاف است و این مسلم است که اگر چیزی در حال حاضر از مصادیق سحر محسوب گردد قطعا حرام است، اما در باره این علوم، گروه کثیری از فقها بر آنند که این ها فعلا از مصادیق سحر نیستند[5] و بر این اساس، این علوم در صورتی که دارای آثار سوء، موجب اذیت و آزار و ورود در حریم خصوصی دیگران نباشد استفاده از آن اشکال ندارد و گرنه اشکال دارد و حرام است.[6]

 

 

[1]     اسرار هیپنوتیزم، مهرداد مهرین بانضمام بخشی در باره ی تله پاتی یا "خواندن فکر از دور" ترجمه نقی اصفهانی، چاپ پنجم، مؤسسه مطبوعاتی عطائی، تهران، تابستان 1364، صص 156 و 157.

[2]    برای مطالعه بیشتر، نک: نمایه حکم سحر و مطالعه آن، سؤال 2022 (سایت: 2068).

[3]   نک: تفسیر المیزان ج 11 ذیل تفسیر سوره یوسف آیه 93 به بعد؛ معادشناسی علامه تهرانی بیشتر ج 1 و 2. ؛ اسرار مرگ فلاماریون.؛ معاد دکتر محسن شفائی؛ گفتار فلسفی معاد، بخش اول ص 75 به بعد؛ پایگاه اینترنتی حوزه، مقاله خواب و رؤیاهای صادقه با اندکی تغییرات؛  مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج 1، ص 382 .

[4]    برای مطالعه بیشتر، نک: نمایه ارتباط با موجودات عوالم دیگر، سؤال 293 (سایت: 1747).

[5]   در  تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 382، آمده است:  امروز یک سلسله علوم وجود دارد که در گذشته ساحران با استفاده از آنها برنامه ‏هاى خود را عملى مى ‏ساختند :  1.   استفاده از خواص ناشناخته فیزیکى و شیمیایى اجسام، همانطور که در داستان ساحران زمان موسى ع آمده که آنها با استفاده از خواص فیزیکى و شیمیایى مانند جیوه و ترکیبات آن توانستند چیزهایى به شکل مار بسازند و به حرکت در آوردند .

البته استفاده از خواص فیزیکى و شیمیایى اجسام هرگز ممنوع نیست، بلکه باید هر چه بیشتر از آنها آگاه شد و در زندگى از آن استفاده کرد، ولى اگر از خواص مرموز آنها براى اغفال و فریب مردم ناآگاه استفاده شود، و به راههاى غلطى سوق داده شوند یکى از مصادیق سحر محسوب خواهد شد (دقت کنید) .  2.   استفاده از خواب مغناطیسى، هیپنوتیزم، و مانیه‏تیزم، و تله ‏پاتى، (انتقال افکار از فاصله دور) .

البته این علوم نیز از علوم مثبتى است که مى‏تواند در بسیارى از شئون زندگى مورد بهره‏بردارى صحیح قرار گیرد، ولى ساحران از آن سوء استفاده مى‏کردند و براى اغفال و فریب مردم آنها را به کارى مى‏گرفتند .  اگر امروز هم کسى از آنها چنین استفاده‏اى را در برابر مردم بیخبر کند سحر محسوب خواهد شد .  کوتاه سخن اینکه سحر معنى وسیعى دارد که همه آنچه در اینجا گفتیم و در سابق اشاره شد نیز در بر مى‏گیرد .

[6]     نک: پایگاه اینترنتی اندیشه قم، مقاله سحر و جادو با اندکی تغییرات.

 
پرسش های مرتبط



تاریخ : چهارشنبه 94/6/4 | 6:30 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی