سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقدی بر شبهه مالکیت پدر بر فرزند/ محمدجواد فاضل لنکرانی

***نسیم معرفت***

 

 

شما که تخصص در فقه ندارید چرا اظهار نظر فقهی می کنید؟!!!+آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی


*** نقدی بر شُبهه مالکیّت پدر بر فرزند+انتقاد از اظهار نظرهای غیرکارشناسانه+آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی+ هفتم تیر 1399 +شبکه اجتهاد .

* آخرین اخبار+ شبکه اجتهاد +کلیک .

شبکه اجتهاد : به دنبال قضیه قتل دختری که چندی پیش توسط پدرش اتفاق افتاد، اخیراً مطلبی پیرامون «حُکم عدم قصاص پدر در صورت قتل فرزندش»، از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در رسانه‌ها منتشر شده است که باید عرض کنیم ؛ این مطلب کاملاً غیر صحیح است و تعجب این است که چرا یک مسئول رسمی در نظام جمهوری اسلامی نسبت غیر صحیح به فقه و فقها می‌دهد ؟ !!!  البته نظایری هم از افراد دیگر از اول انقلاب تا حالا داشته‌ایم و متأسفانه این مشکل هنوز هم وجود دارد، مسئولیت‌هایی را به افراد می‌دهند و این افراد اظهارنظرهایی می‌کنند که صلاحیّت آن را ندارند. تعبیری که از ایشان در رسانه‌ها پخش شده خیلی ناراحت‌کننده بود.

این تعبیر که «برخی از فقها قائل به مالکیت پدر بر فرزند هستند، در نتیجه پدر می‌تواند هر کاری که بخواهد با فرزند انجام دهد، با مال فرزندش معامله کند و حتی اگر به قتلش هم برساند مانعی ندارد»، بعد هم می‌گوید «این یک برداشت فقهی است که برخی از فقها قائل‌اند اما ریشه قرآنی ندارد».

هر دو مطلب ایشان کاملاً ناصحیح است و غیر مطابق با میزان صحیح فقهی و اجتهادی است. اولاً هیچ فقیهی نه از قُدَما و نه از مُتأخِّرین فتوا نداده که پدر مالک فرزندش است، در هیچ متن فقهی شما چنین مطلبی را پیدا نمی‌کنید که یک فقیهی بگوید پدر مالک فرزندش هست و می‌تواند با این فرزند مثل سایر اموال خود معامله و برخورد کند.

فَریقَین [علمای شیعه و سُنّی] روایتی را از رسول اکرم (ص) نقل کرده‌اند که پیامبر (ص) در یک قضیه‌ای به کسی فرمودند: «أَنتَ وَ مالُکَ لِأَبیکَ» تو و مالت برای پدرت هستی. این روایت را فقها در موردی ذکر کرده‌اند که پدر نیاز به مال دارد و از آن استفاده کرده‌اند که پدر بدون اجازه فرزند، می‌تواند مقداری از مال او را که نیاز دارد بردارد. حتی در بعضی از روایات فرموده‌اند: «مِن غَیرِ سَرَفٍ»، این برداشت هم باید بدون اسراف و زیاده باشد. قضیه‌ آن هم چنین است که شخصی مادرش مُرده بود، خدمت پیامبر خدا (ص) عرض کرد پدرم اِرثی که من از مادرم می‌برم را به من نداده و می‌گوید: من همه آن را صرف نفقه خودم کردم. مورد این روایت که پیامبر (ص) فرمود «أَنتَ وَ مالُکَ لِأَبیکَ» همین است و هیچ فقیهی هم نگفته این روایت دلالت دارد بر این‌که پدر، مالِک فرزند و اموال او است، به این نحو که هر کاری می‌تواند با اموال خودش بکند، با مالِ فرزندش هم رفتار کند، آن را ببخشد، وقف کند یا…! خیر، چنین فتوایی نداریم! به عبارت فنی‌تر؛ پیامبر (ص) یا ائمه (عَلَیهِمُ السَّلامُ) که این کلام رسول خدا (ص) را مورد استدلال قرار داده‌اند، فقط شامل موردی است که پدر نیاز دارد؛ در این صورت، لازم نیست از فرزندش اجازه بگیرد، می‌تواند از مال فرزند به اندازه نیاز و بدون اینکه اسراف کند بردارد. حتی در بعضی روایات فرموده‌اند: «إِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ الفَسادَ»، یعنی با اینکه پدر به اندازه نیاز می‌تواند بردارد، اما حق اسراف و تضییع مال فرزندش را ندارد، با این وجود، چطور می‌شود کسی بگوید فقه شیعه یا فقه اسلام اجازه می‌دهد که پدر ، فرزندش را بکشد ، چون مالک اوست؟ !!! این یک نسبت کاملاً غیر صحیح است. ایشان بگوید کدام عبارت فقهی و کدام فقیه گفته است که پدر مالِکیّت مُطلقه نسبت به فرزندش دارد؟

در برخی از روایات، ائمه (عَلَیهِمُ السَّلامُ) با اینکه به همین «أَنتَ وَ مالُکَ لِأَبیکَ» استدلال می‌کنند اما در کنار آن «إِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ الفَسادَ» را هم می‌آورند، یعنی هر چند در کلام رسول خدا  (ص) این قید نبوده، اما این قید را ائمه (عَلَیهِمُ السَّلامُ) بیان فرموده‌اند. اگر در کلمات ائمه (ع) هم نمی‌آمد، باز ما «أَنتَ وَ مالُکَ لِأَبیکَ» را باید کنار سایر ادلّه روایی و قرآنی قرار دهیم، همینطوری نمی‌شود گفت ظاهر این روایت اطلاق دارد که تو مال پدرت هستی، همانطور که پدر تو می‌تواند مال خودش را وقف یا هِبَه کند پس از مال تو هم می‌تواند وقف یا هِبَه کند؟ هیچ فقیهی چنین فتوایی نداده است. لذا قسمت اول کلام این مسئول، کاملاً یک نسبت ناروا به فقه و فقهاست و من به ایشان توصیه می‌کنم اسلام را درست بفهمند . ما به جای اینکه اسلام را درست بفهمیم، می‌آییم یک مطلب و یک اتِّهام غیر صحیح را به اسلام و فقه نسبت داده و دین و فقه را در أنظار دنیا خراب می‌کنیم. اینها مسئولیت أُخرَوِی دارد. اگر من از فقه درست خبر ندارم، حق اظهار نظر ندارم، همینطور می‌گویید «برخی از فقها»؟! به ما بگویید این «برخی از فقها» کدامند و در کدام کتاب است؟ !!

خوب هم دقت کنید ممکن است عبارتی را بیاورند اما نفهمیده باشند، ادّعای ما این است که هیچ فقیهی نگفته پدر، مالک فرزندش هست به همان نحوی که مالکیت نسبت به اموال خودش دارد. اینکه یک مطلب غیر صحیحی توسط یک مسئول در تریبون‌ها و رسانه‌ها مطرح شود، بدون هیچ تردیدی؛ هم باید این فرد پاسخگوی آن باشد، هم آن مسئولی که این شخص را به مسئولیت گمارده است. فقه ما بسیار فقه بالنده، قوی و پویایی است؛ منتها بعضی معنای فقه پویا را درست نمی‌فهمند و فکر می‌کنند پویا یعنی دائماً باید احکام را تغییر دهیم، حلال را حرام و حرام را حلال کنیم، در حالی که فقه پویا یعنی در هر زمانی فقه می‌تواند مطابق با خصوصیّات آن زمان و بر طبق ضوابط فقهی نظر بدهد.

اما قسمت دوم ؛  .... ..... 

....   ....  جهت ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه شود :
+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/670 .+کلیک .

    

*** شما که تخصص در فقه ندارید چرا اظهار نظر فقهی می کنید؟!!!+آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/670 .+کلیک کنید .

 

************************************

*** موضوعات و عناوین فقهی و اقتصادی و اعتقادی و سیاسی و تحلیلی شبکه اجتهاد+مشهد مقدس+تنظیم توسط استاد سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+رجوع کنید به سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/639 .+کلیک کنید .

*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی


*** عناوین و موضوعات اخلاقی،تربیتی ، اجتماعی، سیاسی...+وبلاگ نسیم معرفت+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

 

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

 

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .


 
***مقصوداز رَحِم دربحث لزوم ووجوب صِلَه اَرحام چیست؟+آیت الله محمد جوادفاضل لنکرانی+با اصلاحات  و حواشی  و اضافات توسط : آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/628 .+کلیک کنید .

 


*** چرا پدر در قتل فرزندش قصاص نمیشود؟!!+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/654 .+کلیک کنید .

 

 

 


 

 

 



تاریخ : جمعه 99/4/27 | 8:28 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی