سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تحریر الوسیلة (2 جلدی) - الفهرست | فروشگاه بین المللی خرید کتاب ، پوستر و  مجله

***نسیم معرفت***

 


احکام ظَرف ها‏ی طلا و نقره


اَلقَولُ فِی الأَوانِی

‏‏(مَسأَلَةُ 1 : أَوانِی الکُفّارِ-کَأَوانِی غَیرِهِم-مَحکُومَةُُ بِالطَّهارَةِ ما لَم یُعلَم ‏‎ ‎‏مُلاقاتُهُم لَها مَعَ الرُّطُوبَةِ السّارِیَةِ ، وَ کَذا کُلُّ ما فِی أَیدیهِم مِنَ اللِّباسِ وَ الفَرشِ ‏‎ ‎‏وَ غَیرِ ذلِکَ . نَعَم  ما کانَ فِی أَیدیهِم مِنَ الجُلُودِ مَحکُومَةُُ بِالنَّجاسَةِ لَو عُلِمَ کَونُها ‏‎ ‎‏مِنَ الحَیوانِ الَّذی لَهُ نَفسُ سائِلَةِِ وَ لَم یُعلَم تَذکِیَتُهُ وَ لَم یُعلَم سَبقُ یَدِ مُسلِمِِ ‏‎ ‎‏عَلَیها ، وَ کَذَا الکَلامُ فِی اللُّحُومِ وَ الشُّحُومِ الَّتِی فِی أَیدیهِم بَل فِی سُوقِهِم فَإِنَّها ‏‎ ‎‏مَحکُومَةُُ بِالنَّجاسَةِ مَعَ الشُّرُوطِ المَزبُورَةِ .‏

‏‏ (مَسأَلَةُ 2): یَحرُمُ اِستِعمالُ أَوانِی الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ فِی الأَکلِ وَ الشُّربِ وَ سائِرِ ‏‎ ‎‏الأِستِعمالاتِ نَحوَ [نَحوُ] التَّطهیرِ مِنَ الحَدَثِ وَ الخَبَثِ وَ غَیرِها  وَ المُحَرَّمُ هُوَ الأَکلُ ‏‎ ‎‏وَ الشُّربُ فِیها أَو مِنها لاتَناوُلُ المَأکُولِ وَ المَشرُوبِ مِنها وَ لانَفسُ المَأکُولِ ‏‎وَ المَشرُوبِ ، فَلَو أَکَلَ [اَو شَرِبَ] مِنها طَعاماً [اَو مائاََ] مُباحاً فِی نَهارِ رَمَضانَ لا یَکُونُ مُفطِراً ‏‎ ‎‏بِالحَرامِ وَ إِنِ ارتَکَبَ الحَرامَ مِن جَهَةِ الشُّربِ [اَوِ الأَکلِ] مِنها . هذا فِی الأَکلِ وَ الشُّربِ . ‏ وَ أَمّا فِی غَیرِهِما فَالمُحَرَّمُ اِستِعمالُها ، فَإِذا اِغتَرَفَ مِنها لِلوُضُوءِ یَکُونُ الأِغتِرافُ ‏‎ ‎‏مُحَرَّماً دُونَ الوُضُوءِ . وَ هَلِ التَّناوُلُ الَّذِی هُوَ مُقَدَّمَةُُ لِلأَکلِ وَ الشُّربِ أَیضاً مُحَرَّمُُ مِن بابِ حُرمَةِ مُطلَقِ الأِستِعمالِ حَتّی یَکُونَ فِی الأَکلِ وَ الشُّربِ ‏‎ ‎‏مُحَرَّمانِ : هُما وَ الأِستِعمالُ بِالتَّناوُلِ؟ فِیهِ تَأَمُّلُُ وَ إِشکالُُ  وَ إِن کانَ عَدَمُ حُرمَةِ ‏‎ ‎‏الثّانِی لا یَخلُو مِن قُوَّةِِ .‏  وَ یَدخُلُ فِی اِستِعمالِهَا المُحَرَّمِ عَلَی الأَحوَطِ وَضعُها عَلَی الرُّفُوفِ لِلتَّزیینِ ‏‎ ‎‏وَ إِن کانَ عَدَمُ الحُرمَةِ لا یَخلُو مِن قُربِِ . وَ الأَحوطُ الأَولَی تَرکُ تَزیینِ المَساجِدِ ‏‎ ‎‏وَ المَشاهِدِ بِها أَیضاً ، وَ الأَقوَی عَدَمُ حُرمَةِ اِقتِنائِها مِن غَیرِ اِستِعمالِِ . وَ الأَحوَطُ ‏‎ ‎‏حُرمَةُ اِستِعمالِ المُلَبَّسِ بِأَحَدِهِما إِن کانَ عَلَی وَجهِِ لَو اِنفَصَلَ کانَ إِناءََ مُستَقِلّاًََ‏‎ ‎‏دُونَ ما إِذا لَم یَکُن کَذلِکَ وَ دُونَ المُفَضَّضِ وَ المُمَوَّهِ بِأَحَدِهِما ، وَ المُمتَزَجُ مِنهُما ‎‏بِحُکمِ أَحَدِهِما وَ إِن لَم یَصدُق عَلَیهِ اِسمُ أَحَدِهِما بِخَلافِ المُمتَزَجِ مِن أَحَدِهِما ‏‎ ‎‏بِغَیرِهِما لَو لَم یَکُن بِحَیثُ یَصدُق عَلَیهِ اِسمُ أَحَدِهِما .‏

 


احکام ظَرف ها‏ی طلا و نقره


‏‏مسأله 1 ـ ‏‏ظروف کفار مانند ظروف غیر آنان، مادامی که تماس آنها با ظروف با‏‎ ‎‏رطوبت سرایت کننده، معلوم نباشد محکوم به پاکی می باشد و همچنین است هرچه که در‏‎ ‎‏اختیار آنها است از قبیل لباس و فرش و غیر آن. البته پوست هایی که در اختیار آنان است‏‎ ‎‏اگر معلوم باشد که از حیوانی است که خون جَهَنده دارد و ذِبح شرعی آن معلوم نباشد و‏‎  این که قبل از کافر در اختیار مسلمان بودن آن نیز معلوم نباشد، مَحکوم به نجاست می باشد.‏‎ ‎‏و همچنین گوشت ها و پیه هایی که در اختیار آنان بلکه در بازارشان است با شرایط بالا،‏‎ ‎‏محکوم به نجاست می باشد.‏

‏‏مسأله 2 ـ ‏‏استعمال ظرف های طلا و نقره در خوردن و آشامیدن و استفاده های دیگر‏‎ ‎‏مانند استعمال آن ها در تطهیر از حَدَث [مثل وضو و غُسل] و خَبَث [مثل نجاسات] و غیر این ها حرام است . و آنچه که حرام‏‎ ‎‏است عبارت است از عمل خوردن و یا آشامیدن در آن ها و یا از آن ها  و برداشتن خوردنی‏‎ ‎‏و آشامیدنی از آن ها و خود خوردنی و آشامیدنی حرام نمی شود. بنا بر این اگر در روز ماه‏‎ ‎‏رمضان از این ظرف ها غذای حلالی را بخورد [یا آب حلالی بیاشامد] ، اِفطار به حرام نکرده است؛ اگرچه از جهت‏‎ ‎‏این که از آن ها آشامیده مُرتکب حرام شده است. این راجع به خوردن و آشامیدن است و اما‏‎ ‎‏راجع به غیر خوردن و آشامیدن آنچه که حرام است استعمال و بکارگیری این ظرف ها است، بنا بر این اگر‏‎ ‎‏با مُشت از آن ها آب بردارد و وضو بگیرد، برداشتن آب، حرام ولی وضویش حرام نیست .‏‎ ‎‏و آیا برداشتن از آن ها که مقدم? خوردن و آشامیدن است نیز به جهت حرام بودن هر نوع‏‎ ‎‏استعمال ، حرام می باشد تا در خوردن و آشامیدن دو حرام باشد: یکی خوردن و آشامیدن و‏‎ ‎‏دیگری استعمال ظرف به واسط? برداشتن؟ مورد تَأمُّل و اشکال است ؛ اگرچه حرام نبودن‏‎ ‎‏عنوان دوم (استعمال به واسط? برداشتن از آن ها) خالی از قوّت نیست. و بنابر احتیاط‏‎ ‎‏(مُستحب) قرار دادن آن ها در رَف ها (طاقچه ها) برای زینت از موارد استعمال حرام است؛‏‎ ‎‏اگرچه حرام نبودن آن خالی از قُرب نیست و اَحوَط اَولی و احتیاطِ مُستحب آن است که مساجد و مَشاهِد‏‎ ‎‏مُشرَّفَه [حَرَم های معصومین «عَلَیهِمُ السَّلامُ»] هم با آن ها تزیین نشود . و نگهداری آن ها بدون استعمال بنابر اقوی حرام نیست . و‏‎ ‎‏بنابر احتیاط واجب استعمال چیزی که به وسیل? یکی از این ها روکش شده ، به طوری که‏‎ ‎‏اگر جدا شود ظرف مُستقلّی خواهد شد حرام است و اگر چنین نباشد حرام نیست. و‏‎ ‎‏همچنین استعمال چیزی که نقره کاری یا طلاکاری شده و یا آب طلا یا نقره داده شده حرام‏‎ ‎‏نیست. و ظرفی که از طلا و نقره به صورت مَمزوج، ساخته شده  [از نظر حرمت استعمال] همانند یکی آن ها است؛ اگرچه‏‎ ‎‏اسم هیچ یک از آن ها را نداشته باشد، برخلاف ظرفی که با یکی از این دو و چیز دیگری‏‎ ‎‏مَمزوج شده است به طوری که اسم هیچ یک از آن دو (طلا یا نقره) را نداشته باشد که در این صورت‏‎ ‎‏استعمال از آن حرام نیست .‏


تَحریرُ الوَسیلَه ج 1  ص132  - احکام ظَرف ها

 


***  تهیه و تنظیم و اعراب گذاری متن عربی ، با اصلاحات و اضافات توسُّط : استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


 

************************************

*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 


***منظور از این که بهشت را به «بها» می دهند، نه به »بهانه» چیست؟+پرسش و پاسخ +پایگاه اندیشوران حوزه+ با اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18710 .






تاریخ : دوشنبه 100/3/3 | 7:15 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی