سفارش تبلیغ
صبا ویژن

{شرح حال مرحوم آیت الله ممجد لنگرودی}

{سایت علماء وبزرگان}

نویسنده : محمّد تقی ادهم نژاد لنگرودی

تکریم میهمان

یکی از دختران آن مرحوم این باره می گوید:

پدرم بسیار مهمان نواز و مهمان دوست بودند، گاهی اوقات با رفتن مهمان گریه می کردند. او معتقد بود وارد شدن مهمان بر هر منزلی باعث نزول برکات بر میزبان است. یکی از دخترانش برای آوردن آب به داخل آب انبار سقوط

صفحه 137

می کند و چند ساعت بعد او را زنده از آب در می آورند که زنده بودن این دختر شبیه معجزه بود که وی آن را به برکت قدوم مهمانانش می دانست. پدرم عاشق بچه ها بود. عشق و علاقه زیادی به بچه ها داشت و گاهی طوری آن ها را سرگرم می کرد که باعث حیرت و تعجّب همگی مان می شد. بچه ها را احترام می کرد و آن ها را هم به آقا عشق می ورزیدند.(23)

تألیفات

مرحوم آیت الله ممجّد لنگرودی تألیفات فراوان در ادبیات عرب، فقه و اصول و شرح بر رسائل، شرح بر مکاسب، شرحی بر کفایه، شرحی بر قوانین، شرحی بر لمعتین و... دارند که متأسفانه هیچ کدام آنان به طبع نرسیده است.

رحلت

آیت الله ممجّد لنگرودی در سال 1374 شمسی در حالی که مشغول تدریس بود، دچار سکته مغزی شد و بعد از قریب به سه سال از این بیماری در تاریخ 13 آبان 1376 در شهرستان لنگرود دار فانی را وداع گفت و با شرکت انبوهی از مردم متدین لنگرود، علما ائمه جمعه و جماعات استان، تشییع و پیکر پکش به قم انتقال یافت و بعد از نماز توسّط حضرت آیت الله آقای بهجت - دامت برکاته - در قبرستان آیت الله حائری (قبرستان نو) در جوار قبر پدر بزرگوارش به خک سپرده شد. به دنبال رحلت آن عالم ربّانی، مجالس متعدّدی از سوی اقشار و اصناف در لنگرود و توابع و نیز حوزه علمیه قم برگزار گردید.

عاش سعید و مات سعیداً محمدتقی ادهم نژاد لنگرودی

پی نوشت ها:

1 - «فتیده» روستایی است در 6 کیلومتری شرق شهرستان لنگرود که سابقاً حوزه علمیه کوچکی در آن وجود داشت و علمای بزرگی همانند آیات عظام: شیخ علی کبر و شیخ عیسی فتیدهی از این روستا برخاسته اند سیمای لنگرود، رفیعی لاهیجی .

2 - مجلّه حوزه شماره 87، ص 36 .

3 - نمونه های زیادی از دست خطّ آن مرحوم در نزد فرزند وی آیت الله حاج سیدمحمدحسن مرتضوی لنگرودی از علمای قم - سلّمه الله - موجود است .

4 - نحل / 112 .

5 - مجلّه حوزه، شماره 87، ص 32 .

6 - حوزه ش 87، ص 24 .

7 - همان، ص 25 .

8 - مصاحبه این جانب با معظم له .

9 - حوزه، ش 26 .

10 - مصاحبه این جانب با معظم له .

11 - حوزه، ص 28 .

12 - شرح حال مرحوم آیت الله فقیهی رشتی در گنجینه دانشمندان ج 2، ص 222 و آثار الحجه آمده است و نیز شرح حال پدر بزرگوارش نیز در سایر کتب تراجم و رجال مثل الذریعه آمده است .

13 - حوزه، ص 28 .

14 - شرح حال آیت الله لنگرودی در مجموعه چهره از زندگانی آیت الله لنگرودی نوشته محمد واصف در سال 1383 ق به طبع رسیده است .

15 - حوزه، ص 28 و 29 .

16 - همان .

17 - مجله حوزه، ص 30 و 31 و مصاحبه این جانب با معظم له .

18 - حوزه، ص 29 .

19 - حوزه، ص 33 .

20 - مصاحبه با معظم له و حوزه ص 33 .

21 - مصاحبه حجة الاسلام و المسلمین صاحب علی محبی با رادیو گیلان، 76/2/27 .

22 - حوزه، ص 22 .

23 - نوشتجات زلیخا ممجّد، دختر آن مرحوم .

نویسنده : محمّد تقی ادهم نژاد لنگرودی




تاریخ : یکشنبه 92/12/11 | 5:44 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی