سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آثار و برکات اخروی صله رحم

به گزارش زنان خبر، سودابه رحمانی یکی از محققین حوزه علمیه خواهران در بخش دوم سخنانش در خصوص اهمیت صله رحم ، به آثار و برکات اخروی این امر پسندیده پرداخت . وی در این خصوص بیان داشت : آثار و کارکردهای فراوانی در روایات برای صله رحم شمرده شده است که براستی انسان را دچار شگفتی  می سازد. انبوه این آثار، با نظر به اهمیت و ارزش بسیار هر یک در زندگی فردی و اجتماعی، گویاترین  شیوه برای توجه دادن همگان به قدر و اعتبار این ارزش اجتماعی است. از طرف دیگر بیان آثار با تأکید  فراوان در روایات اهل بیت(ع) عاملی برای تشویق و سوق دادن مسلمین به این سنت بزرگ و زیبای اسلامی می باشد. به جرأت می توان ادعا کرد که در میان سفارشات معصومین(ع)، کمتر موضوعی به اندازه ی صله ی رحم، مورد توجه و عنایت قرار گرفته است. و این یکی از برجستگی های فرهنگ غنی و متعالی اسلام، نسبت به فرهنگ منحط غرب است که روحیه ی صفا و صمیمیت و احساس و عواطف – حتی در میان افراد خانواده و فرزند و پدر و مادر – روز به روز در آن کم رنگ تر و بلکه بی رنگ می شود.آثار و برکات اخروی صله رحم را می توان به شرح ذیل بیان نمود :

1-     سریع ترین پاداش

  امام صادق (ع ) می فرمایند : همانا سریع ترین پاداش خیر ، پاداش صله رحم است (الکافی ج2،ص 152)

2-    مانع گناه

  امام صادق (ع ) می فرمایند : همانا به جا آوردن صله رحم و نیکی کردن ، حساب ( قیامت ) را آسان می کند و از گناهان جلوگیری می نماید .(تحف العقول ،ص 376)

3-    نیکو مردن

امام سجاد (ع ) می فرمایند : اگر خواستی که خداوند مرگ تو را خوب و نیکو قرار دهد و گناهانت را هنگام ملاقاتش ( روز قیامت ) ببخشد ، پس نیکی کن و پنهانی صدقه بده و صله رحم به جای آور چرا که این ها عمر را زیاد می کند و فقر را از بین می برد و هفتاد مرگ بد را دور می کند .(بحار الانوار ج93،ص159)

4-    پیوند با خدا

امیرالمومنین (ع ) می فرمایند :همانا صله رحم از واجبات اسلام است و خداوند متعال امر کرده که آن را گرامی بدارید و همانا او (خداوند متعال )با هر کس این کار را بکند ،رابطه برقرار می کند و با هر کس که آن را قطع کند ،قطع رابطه می کند و هر کس که آن را گرامی بدارد ،گرامی اش می دارد (عیون الحکم و المواعظ:ص156)

5-    عبور ا زپل صراط:

 رسول خدا (ص) می فرمایند : امانت و خویشاوند در روز قیامت در دو طرف پل صراط قرار می گیرند و هنگامی که به جای آورنده ی صله رحم و ادا کننده ی امانت از آن عبور می کند ،(به سلامت )به بهشت می رسد و هنگامی که خیانت کننده در امانت و قاطع رحم از آن عبور کند (با وجود این صفات )هیچ عملی برایش سود ندارد ودر آتش دوزخ سر نگون می شود . (بحار الانوار ج 71،ص105)

6-    مقامی در بهشت

 رسول خدا (ص) می فرمایند : همانا در بهشت درجه است که هیچ کس به آن دست نمی یابد مگر عادل یا کسی که بسیار صله ی رحم می کند و یا کسی که نسبت به عائله ی خود صبور باشد .(الخصال :ج 1،ص 93)

{نقل از پایگاه خبری تحلیلی زنان خبر}




تاریخ : پنج شنبه 92/12/29 | 3:30 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی