سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

امامزاده هاشم





 

 

 

امامزاده ای روی قله

امامزاده ای روی قله


 

بقعه امامزاده هاشم در 30 کیلومتری جاده رشت به تهران در استان گیلان قرار دارد. در شجره نامه موجود در بقعه، امامزاده هاشم چنین معرفی شده است هاشم بن‌ محمدبن عبدالله بن حمزه‌ بن محمدبن الحنفیه بن علی بن ابی‌طالب(ع).

 

 

 

بنای بقعه را به علت اینکه مداخل خوبی دارد هرچند سال یک بار تعمیر و نوسازی کرده‌اند از این رو بافت اصلی بقعه به کلی به هم خورده است. در جنگ جهانی اول و نهضت جنگل این بقعه آسیب فراوان دید بعد از کشیدن راه شوسه بقعه کنار شاهراه اصلی شمال قرار گرفت و ساختمان جدیدی برای آن ساخته شد زلزله 31 خرداد 1369 گیلان بنای مزبور را به میزان وسیعی خراب کرد که در حال حاضر بازسازی شده است.

 

 

 

این بنا دارای بازارچه، مهمانسرای چند طبقه، مسجد بزرگ و با شکوه، پارکینگ، پارک و تاسیسات مربوط به آن، کتابخانه، مجموعه اداری، غسالخانه، کشتارگاه و درمانگاه است و این مجموعه  از پای کوه تا قله آن ادامه دارد.


نویسنده: رسول سعیدی زاده - سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1392

 

        بقعه امامزاده هاشم واقع در30 کیلو متری جنوب رشت و سر راه رشت به قزوین قرار دارد. در باره سلسله نسب صاحب بقعه چند قول است که در اینجا به ترتیب ذکر می شود:

        الف- از نوادگان امام موسی کاظم(ع)است؛[1] اما این قول فاقد دلیل بوده و مبنای آن، گفتار عامه مردم است که هر امامزاده ای در کشور ایران را از فرزندان و یا نوادگان امام موسی کاظم(ع) می دانند.

        ب- از نسل محمد حنفیه ابن علی ابن ابی طالب(ع) می باشد. این قول که اولین مرتبه به وسیله صاحب کتاب کشکولی«جنگ نامه سید جلال الدین اشرف» گفته شد،[2] امروزه بین مردم محلی استان گیلان مشهور بوده و نویسندگان متاخر هم آن را بدون هر گونه تحقیقی نقل می کنند.

       ج- وی سید الامام ابو هاشم الدیلمی التنهجانی زیدی، است که در اوائل قرن پنجم هجری قمری به دست اسماعیلیه الموت کشته شد.[3] درصورتی که تطبیق شخصیت مدفون در بقعه امامزاده هاشم، بر ابوهاشم دیلمی مشکل است. زیرا سید مذکور اگرچه دیلمی بوده و ناحیه فعلی امامزاده هاشم رشت نیز در قدیم از جمله مناطق دیلم شمرده می شد، ولی پسوند تنهجانی دلالت بر آن دارد که وی در تنهجان تنکابن می زیست و بر حسب ظاهر هم باید در همان جا فوت کرده است. البته این احتمال هم داده می شود که مزار روستای ورازگاه سنگر رشت، از آن همین سید تنهجانی باشد.

     د- وی ابو هاشم علی حسنی بوده و شجره نامه اش عبارتست از: ابو هاشم علی بن ابی عبدالله محمد میان کلاه بن علی بن سلیمان بن القاسم الرسی بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل دیباج بن ابراهیم الغمر بن حسن المثنی بن امام حسن المجتبی(ع).[4]

    اگرچه تطبیق ابوهاشم علی حسنی، بر سید ابو هاشم دیلمی تنهجانی بدون مدرک است، ولی تا زمانی که به سند تازه ای دست نیافتیم، می توان این نظر را به طور موقت پذیرفت.



[1]- تذکره جامع الانساب، صفحه 50 .

[2]- جنگ نامه سید جلال الدین اشرف، صفحه 42 .

 [3]- اخبار ائمه الزیدیه(الرساله العامله)، صفحه 169-170 .

[4]-تاریخ تشیع و مزارات شهرستان ساری، صفحه 9-118 .

{نقل از سایت سواد اعظم}

 

کد خبر: 80973439 (3744043) | تاریخ خبر: 09/10/1392 | ساعت: 12:9|

مراسم غبار روبی ضریح مطهر امامزاده هاشم (ع) برگزار شد

دماوند-ایرنا- همزمان با هفته وقف، مراسم غبار روبی و عطرافشانی ضریح و مزار مطهر امامزاده هاشم(ع) شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بقعه متبرکه امامزاده هاشم (ع) در شمال غرب جاده هراز در مسیر تهران به آمل در منطقه معروف به گردنه امامزاده هاشم قرار گرفته و فاصله این بقاع متبرکه تا شهر دماوند 20 کیلومتر و آن حضرت از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است.

در سال 1382 با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان دماوند بنای جدیدی به مساحت 60 متر مربع جهت استفاده زائران محترم احداث شده و در زمان حاضر زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند است.

این بقعه با شماره 617 جزو آثار ملی به ثبت رسیده است.

امام جمعه شهر آبسرد در حاشیه این برنامه با اشاره به اهمیت هفته وقف و حماسه نهم دی ماه، اظهار کرد: فتنه سال 88 با هدف براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی و تضعیف ارزش ها و آرمانهای انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی از سوی دشمنان داخلی و خارجی شکل گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین سید ?احمد میرشریفی? بیان کرد: نهم دی ماه با خلق حماسه حضور پرشور و شعور ملت ایران، معنای حقیقی بصیرت و آگاهی این ملت را به جهانیان نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: این حماسه عظیم آنقدر با ارزش است که می توان به وسعت حماسه بزرگ 22 بهمن و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دانست که با وجود اتحاد و همدلی ملت ایران، این حماسه ها همچنان ادامه دارد.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به اهمیت هفته وقف نیز بیان کرد: وقف، دارای جایگاه رفیعی در دین مبین اسلام است که اگر جایگاه حقیقی خود را در جامعه ایفا کند، بسیاری از مشکلات موجود کشور در حوزه اقتصاد و فقر برطرف می شود.

امام جمعه آبسرد نخستین واقف را امام علی (ع) دانست و گفت: این امام بزرگوار همواره برای تامین رفاه حال فقرا و نیازمندان گام های ارزشمندی را در عرصه وقف برداشتند که به واسطه خالصانه بودن آن همواره حفظ و ماندگار است.

در ادامه حجت السلام و المسلمین ?مهدی زینلی? رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند نیز گفت: امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند یکی از نادر ترین امامزاده های کشور است که روزانه بیش از هزار زائر دارد.

وی افزود: شهرستان دماوند دارای 39 امامزاده است که این امامزاده جزو پر زائر ترین امامزاده های شهرستان است.

حجت الاسلام زینلی در ادامه به نسبت این امامزاده با امام حسین مجتبی (ع) اشاره کرد و گفت: امامزاده هاشم (ع) از فرزندان امام حسن (ع) است که به دلیل آزارهایی که از سوی خلفای عباسی به ایشان وارد شده بود به ایران سفر کردند، ولی در راه سفر به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) به شهادت رسیدند و چون هدف ایشان الهی بود، امروز شاهد حضور هزاران زائر از این مکان مقدس هستیم.

وی در خصوص برنامه غبار روبی این مکان مقدس بیان کرد: این مراسم همزمان با روز وقف و شهادت امام حسن مجتبی (ع) با حضور مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر برنامه غبار روبی و عطر افشانی، مراسم رونمایی از اسناد سجلی دو شهید شهرستان دماوند همزمان با هفته ثبت احوال نیز برگزار شد.

در این آیین مدیرکل ثبت احوال استان تهران، امام جمعه آبسرد، فرماندار و شهردار دماوند، رییس اداره ثبت احوال شهرستان، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران دماوند و جمعی از مدیران ومسوولان شهرستان حضور داشتند.

 




تاریخ : پنج شنبه 93/1/7 | 12:15 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی