سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

Logo

 

 


چرا باید نماز بخوانیم؟


اگرچه همه می‎دانیم آنچه خداوند حکیم و مهربانمان از ما خواسته، همه حکیمانه بوده و همین باور، ما را به اطاعت و تسلیم در برابر فرامین او وامی‎دارد، اما پس از آن، همه ما دوست داریم از این حکمت‎ها و علت‎ها، به اندازه‎ی توان خود آگاه شویم، تمایل داریم بدانیم چرا خداوند از ما چنین تکلیفی خواسته است. نماز از جمله این تکلیف‎های الهی است که به آن تأکید فراوان شده است و اتفاقاً همین تأکید فراوان ما را به تأمل وا می‎دارد که مگر در نماز چه رازی نهفته است و اساساً چرا ما باید نماز بخوانیم؟ ما در این شماره و شماره بعدی به چند نمونه از این حکمت‎ها و پیامدهای نماز اشاره مختصری می‎کنیم؛ اگرچه این همه اسرار و رازهای نماز نیست.

1-تشکر از خدا:

نماز زبان و رفتار تشکر از خداست. در واقع از طریق نماز به پروردگار مهربانمان اعلام می‎کنیم که ممنون الطاف بی‎شمار او هستیم و هرچند که هرگز نمی‎توانیم آن‎چنان که شایسته است، سپاس او را بگوئیم. قطره قطره نعمت‎های الهی سزاوار سپاس فراوان است، حال آنکه ما در دریای نعمت الهی غوطه‎وریم. سلامتی و امنیت صرفاً دو نمونه از این موهبت‎های عظیم الهی است که البته قدر و قیمت آن را تا زمانی که از دستمان نرود، نمی‎دانیم. ظریفی می‎گفت: اگر کسی به ما دوربینی هدیه بدهد از او سپاسگزاریم، اما خداوند دوربین بی‎نظیر (چشم‎) را به ما داده که به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوربین‎های دیگر نیست ولی از سپاسگزاری غافلیم و این تنها یک نمونه از آن بی‎نهایت است.

2-نیازهای روح:

جسم و روح ما از جهات بسیاری به یکدیگر شباهت دارند. همان‎طور که جسم ما قوت و ضعف دارد و نیاز به تغذیه و مراقبت و توجه دارد، روح‎مان نیز نیازمند غذا و تقویت شدن است. همان‎گونه که جسم‎مان نیاز به شستشو و پاکیزگی دارد، روح مان نیز باید از آلودگی‎ها شسته و پاکیزه شود.

نماز، غذای روح ماست. غذایی که به قوت و نیرومندی روح‎مان کمک می‎کند تا ما را در برابر وسوسه‎های شیطان و تمایلات نفس محافظت کند. نماز، پاک‎کننده‎ی روح است که اگر از سر ندانستن یا غفلت حرفی زدیم یا رفتاری کردیم که سبب آلودگی روح‎مان شد، آن را تطهیر و پاکیزه کند.

3-قبولی اعمال:

آنچه آموزه‎های دینی ما به شدت به آن تأکید دارد این است که قبولی همه‎ی اعمال خوب و مثبت ما، در گرو نماز است. تا آنجا که بدون نماز، عملی پذیرفته نیست. در نگاه اول این مطلب تا حدودی عجیب می‎آید اما با یک مثال همه چیز روشن می‎شود. تصور کنید اداره یا شرکتی، شرایط استخدام خود را اعلام می‎کند: ارائه سه قطعه عکس، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، کارت پایان خدمت، سه سال سابقه کار و حداکثر سن 30سال. آقایی پس از آگاهی از این شرایط مدارک‎اش را تکمیل می‎کند و به آن اداره مراجعه می‎کند. مسئول استخدام نگاهی به این آقا می‎اندازد و می‎پرسد: ببخشید شما چند سالتونه؟ شخص اعلام می‎کند: 40سال. مسئول استخدام می‎گوید: نمی‎شود. متقاضی اعلام می‎کند: ولی شما نگاه کنید مدارک من همه تکمیل است. حتی من دو تا مدرک تحصیلی دارم، 5 سال هم سابقه کار دارم و... . ولی مسئول استخدام می‎گوید این‎ها همه در صورتی پذیرفته می‎شود که شما سن‎تان کمتر از 30 سال باشد. همه اعمال خوب و پاک من و شما ارزشمند است اما قبولی و توجه به اعمال دیگر وابسته به خواندن نماز است.

4-درمان بسیاری از بیماری های روحی:

نماز قابلیتی دارد که می‎تواند بخش قابل توجهی از بیماری‎های روحی ما را تسکین دهد و درمان کند. به عنوان نمونه همین که انسان خود را ملزم می‎داند هر روز چندین بار رکوع و سجود خدا را به جای آورد و مقابل آن عظمت بی‎پایان سر تعظیم فرود آورد و پیشانی بر خاک گذارد، غرور و تکبر او را در هم می‎شکند. بدیهی است که هر چه این نماز، با توجه و حضور قلب بیشتر ‎خوانده شود، قابلیت و تأثیر آن در از بین بردن این ضعف‎ها و بیماری‎های فکری و رفتاری بیشتر و بیشتر می‎شود.





تاریخ : پنج شنبه 93/1/7 | 4:37 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی