سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نتیجه تصویری برای آیت الله محمدی گلپایگانی در رشت معارفه رسول فلاحتی
 به گزارش گیل خبر، آیت‌الله محمد محمدی‌گلپایگانی عصر امروز(پنج شنبه شانزدهم فروردین 1397) در آیین تکریم و معارفه نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و امام‌جمعه رشت در سالن غدیر استانداری اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال 80 سفری به گیلان داشتند و مورد استقبال مردم گیلان قرار گرفتند تا جایی که سرپا ایستادند و حتی خودروی حامل مُعَظَّمُُ لَه را بوسیدند که این عشق و علاقه الهی است.

وی با اشاره به ماه رجب و ویژگی‌های خاص این ماه عظیم افزود: در ماه رجب میلاد حضرت علی  (عَلَیهِ السَّلامُ ) واقع‌شده که به فرموده پیامبر  (صَلَّی االهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) جز او و خدا کسی آن را نشناخته است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ماه رجب را ماه آمرزش گناهان برشمرد و گفت: در ماه رجب پیامبر اکرم به بعثت رسیده است و ازاین‌رو بسیار ارزشمند و قابل‌تأمل است.

آیت‌الله محمدی گلپایگانی با اشاره به معارفه و تکریم امامان جمعه سابق و فعلی رشت بیان کرد: در تعابیر دینی قیامت در روز جمعه آغاز می‌شود و هرکسی که در روز جمعه قدمی از قدم بردارد خداوند احوال و خطرات را بر وی آسان می‌کند تا اذن بهشت به او داده شود.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی 900 نقطه نماز جمعه برگزار می‌شود تصریح کرد: به حول قوه الهی و به برکت جمهوری اسلامی در 900 نقطه نماز جمعه خود و مردم را به رعایت تقوی الهی دعوت می‌کنند درحالی‌که ملت‌های دیگر از این نعمت بی‌بهره هستند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با 18 سال اقامه نماز توسط آیت‌الله قربانی در رشت و 23 سال اقامه نماز در لاهیجان گفت: آیت‌الله قربانی ریش خود را در راه نماز جمعه و اقامه نماز سفید کرده است.

 

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی با اشاره به 70 سال تبلیغ دین و توصیف معارف عترت و قران توسط آیت‌الله قربانی افزود: آیت‌الله قربانی به اصرار خود از تصدی نمایندگی ولی‌فقیه در استان کناره‌گیری کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد ناآگاه آیت‌الله قربانی را رنجاندند خاطرنشان کرد: تلاش‌ها و خدمات بسیار زیادی از سوی آیت‌الله قربانی صورت گرفت درحالی‌که این اذیت کردن‌ها مزد خدماتش نبود.

 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام فلاحتی را از عالمان انقلابی و دارای سوابق ارزشمند برشمرد و گفت: همه باید به امام‌جمعه جدید با شرکت در نماز جمعه و دادن مشورت به وی کمک کنند تا استان گیلان از هر نظر نمونه شود.

http://gilkhabar.ir/352200/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7

***************


***** مهم ترین اثر تحقیقی آیت الله زین العابدین گیلانی لاهیجی+نسیم معرفت


** برخی از افراد ناآگاه آیت الله قربانی را رنجاندند+آیت الله محمدی گلپایگانی+نسیم معرفت+کلیک


** آیت الله زین العابدین قربانی ازبزرگان علمی وفرهنگی گیلان و ایران+نسیم معرفت+کلیک


**پروژه تجاری آدینه رشت و سخنان آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک


**صاحب کتابِ«تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام+آیت الله زین العابدین قربانی+نسیم معرفت+کلیک کنید


**پروژه تجاری آدینه رشت و سخنان آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک

 

** سخنان آیت الله قربانی درروز معارفه نماینده ولی فقیه جدیدِگیلان+نسیم معرفت+کلیک


**ساخت627 خانه برای محرومین توسط آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+دیارمیرزا+کلیک

**آیت الله قربانی باعث افتخارگیلان هستند(دکترمصطفی سالاری استاندارگیلان+دیارمیرزا+کلیک


** آیت الله قربانی ازبرکات نظام هستند(حجت الاسلام حاج علی اکبری)+دیارمیرزا+کلیک


** برچسب های ناچسب به آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک


**تشکیل کانون بحث درلاهیجان از خدمات فرهنگی آیت الله قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک


 

** نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی  +  سایت حکیم عسکری رو کلیک بفرمایید.....

 

** نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی  +  سایت حکیم عسکری رو کلیک بفرمایید.....

 

********** مروری بر 70 سال طلبگی و اعتدال   [http://abrishampress.ir/8050/%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8]

 

 

************************************************

 

 




تاریخ : جمعه 97/1/17 | 2:31 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

تصویر مرتبط

***نسیم معرفت**

به نام خدا

هیچ موجودی به اندازه انسان ، نیازمند تربیت نیست. همه انبیاء ومعصومین (عَلَیهِمُ السَّلامُ ) برای تربیت انسان ها  مأمور بودند. خداوند تبارک وتعالی مربّی موجودات است. در سوره حمد که چندین بار در طول شبانه روز در نمازهای پنجگانه  آن را قرائت می کنیم ،  خداوند را به عنوان (رَبُّ العالمین) یاد می کنیم. بطور مکرر در نمازها می خوانیم: اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین. نماز وسوره حمد تربیت کننده است. اگر بعداز چهل وپنجاه سال نماز وسوره حمد خواندن  ،تربیت نشویم خسارت بسیار بزرگی است. تربیت باعث شکوفایی فطرت آدمی است.  فطرت پاک  همچون آیینه ای است که اگر به آن توجه نشود ، تیره وتار و ناپاک می گردد.  مربّیان عزیز ما باید روی مسئله فطرت خیلی کار کنند.  استاد شهید مطهری کتاب مستقلّی در باب فطرت نگاشته است . عرفاء و وسالِکین اِلَی الله و اهل دقت  به مسئله فطرت انسان  در تربیت نفوس بسیار توجه داشته ودارند  ولی متأسفانه ما در موضوع تربیت اساسا به آن توجه نداریم. استادِبزرگوار حضرت امام خمینی ره  یعنی مرحوم آیت الله شاه آبادی  به مسئله فطرت بسیار توجه داشتند. باب فطرت ، باب بسیار  مبارکی است که باید به آن توجه شود.


(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)


*********************************************


*** اهمیت تربیت فرزندان _ حتما مطالعه فرمایید+نسیم معرفت+کلیک کنید



*** اهمیت تربیت فرزندان _ حتما مطالعه فرمایید+نسیم معرفت+کلیک کنید



*** اهمیت تربیت فرزندان _ حتما مطالعه فرمایید+نسیم معرفت+کلیک کنید





تاریخ : جمعه 97/1/17 | 2:9 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

تصویر مرتبط

***نسیم معرفت***

 

*

برصفحه دل دو رنگی را رنگ مَزَن

با  خلق  خدا حُقّه  و  نیرنگ  مَزَن


 



**  زرنگی به دورنگی نیست  یک رنگی وقتی پیدا می شود که نیرنگی در کار نباشد.



(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)




تاریخ : پنج شنبه 97/1/16 | 2:55 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 

تصویر مرتبط

 

نتیجه تصویری برای آیت الله قربانی

تصویر مرتبط

***نسیم معرفت***



** صاحب کتابِ«تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام+آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی

بسم الله الرحمن الرحیم

خِطّه سرسبز گیلان مخصوصا شهرعالِم پرور لاهیجان در طول قُرون و اَعصارِ مختلف مَهد مَشاهیر و نام آوران و فقیهان و حکیمان و شاعران و شخصیت های برجسته علمی و معنوی بوده و هست و خواهد بود. شخصیت هایی و اُستوانه هایی همچون میرزا حبیب الله رشتی و شیخ محمد مدرسی چهاردِهِی و میرزای قمی شفتی صاحب کتابِ قوانین الأصول و محمدتقی بهجت فومنی و شیخ صادق احسانبخش و ملاعبدالرزاق لاهیجی صاحبِ شَوارِقُ الأِلهام فِی شَرحِ تَجریدِ الکَلام و میرزاحسن لاهیجی و حَزین لاهیجی و قطب الدین محمدبن علی شریف لاهیجی صاحب تفسیر شریف لاهیجی و سیدعبدالکریم لاهیجی داماد مرحوم مُلّاعلی کَنی تهرانی و حاج شیخ عبدالله لاهیجی دِیوشَلی یکی از مراجع ثلاث در عصر مشروطیت....
یکی از نام آوران و مشاهیر گیلان و لاهیجان که بیش از نیم قرن در عرصه علم و اجتهاد و قلم و تحقیق و تبلیغ و تبیین معارف اسلام و قرآن و اهل بیت
(عَلَیهِمُ السَّلامُ ) مجاهدت و کوشش نموده حضرت آیت الله زین العابدین قربانی پینچاهی لاهیجی می باشد. ایشان با تلاش خستگی ناپذیر در کنار مسؤلیت های مختلفی که داشت، ده ها اثر ارزشمند و گرانسنگ و نیز خدمات عامُّ المَنفعه از خود به یادگار گذاشت. برخی از آثار و تألیفاتش در نوع خود کم نظیر و یا بی نظیر می باشد. ازجمله آن آثار ، «تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام» است که دوازده جلد می باشد و برای تدوین و نگارش آن چهارده سال تحقیق و تلاش نموده است . اینجانب چندین سال از محضرشریفش تلمُّذ نمودم . سلامتی و دوام عمربابرکتش را از خداوند مُتعال مسئلت دارم .


سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

بیست و هشتم بهمن هزار و سیصد و نود وشش هجری شمسی

سی ام جُمادَی الأُولی هزار و چهارصدو سی و نُه هجری قمری


(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

از شهر مقدس قم

*************************************


*** سایت دفتر آیت الله زین‌العابدین قربانی+کلیک

 



+ [وبلاگ نسیم معرفت] + (صاحب کتابِ«تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام+آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی).  یکی از نام آوران و مشاهیر گیلان و لاهیجان که بیش از نیم قرن در عرصه علم و اجتهاد و قلم و تحقیق و تبلیغ و تبیین معارف اسلام و قرآن و اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ ) مجاهدت و کوشش نموده حضرت آیت الله زین العابدین قربانی پینچاهی لاهیجی می باشد. ایشان با تلاش خستگی ناپذیر در کنار مسؤلیت های مختلفی که داشت، ده ها اثر ارزشمند و گرانسنگ و نیز خدمات عامُّ المَنفعه از خود به یادگار گذاشت. برخی از آثار و تألیفاتش در نوع خود کم نظیر و یا بی نظیر می باشد. ازجمله آن آثار ، «تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام» است که دوازده جلد می باشد و برای تدوین و نگارش آن چهارده سال تحقیق و تلاش نموده است . اینجانب چندین سال از محضرشریفش تلمُّذ نمودم . سلامتی و دوام عمربابرکتش را از خداوند مُتعال مسئلت دارم . سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی +کلیک


+ [ وبلاگ نسیم معرفت] +[صاحب کتابِ«تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام+آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی]+بسم الله الرحمن الرحیم+خِطّه سرسبز گیلان مخصوصا شهرعالِم پرور لاهیجان در طول قُرون و اَعصارِ مختلف مَهد مَشاهیر و نام آوران و فقیهان و حکیمان و شاعران و شخصیت های برجسته علمی و معنوی بوده و هست و خواهد بود. شخصیت هایی و اُستوانه هایی همچون میرزا حبیب الله رشتی و شیخ محمد مدرسی چهاردِهِی و میرزای قمی شفتی صاحب کتابِ قوانین الأصول و محمدتقی بهجت فومنی و شیخ صادق احسانبخش و ملاعبدالرزاق لاهیجی صاحبِ شَوارِقُ الأِلهام فِی شَرحِ تَجریدِ الکَلام و میرزاحسن لاهیجی و حَزین لاهیجی و قطب الدین محمدبن علی شریف لاهیجی صاحب تفسیر شریف لاهیجی و سیدعبدالکریم لاهیجی داماد مرحوم مُلّاعلی کَنی تهرانی و حاج شیخ عبدالله لاهیجی دِیوشَلی یکی از مراجع ثلاث در عصر مشروطیت....+یکی از نام آوران و مشاهیر گیلان و لاهیجان که بیش از نیم قرن در عرصه علم و اجتهاد و قلم و تحقیق و تبلیغ و تبیین معارف اسلام و قرآن و اهل بیت  (عَلَیهِمُ السَّلامُ ) مجاهدت و کوشش نموده حضرت آیت الله زین العابدین قربانی پینچاهی لاهیجی می باشد. ایشان با تلاش خستگی ناپذیر در کنار مسؤلیت های مختلفی که داشت، ده ها اثر ارزشمند و گرانسنگ و نیز خدمات عامُّ المَنفعه از خود به یادگار گذاشت. برخی از آثار و تألیفاتش در نوع خود کم نظیر و یا بی نظیر می باشد. ازجمله آن آثار ، «تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام» است که دوازده جلد می باشد و برای تدوین و نگارش آن چهارده سال تحقیق و تلاش نموده است . اینجانب چندین سال از محضرشریفش تلمُّذ نمودم . سلامتی و دوام عمربابرکتش را از خداوند مُتعال مسئلت دارم .+سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+بیست و هشتم بهمن هزار و سیصد و نود وشش هجری شمسی+سی ام جُمادَی الأُولی هزار و چهارصدو سی و نُه هجری قمری+کلیک 


*******************************************************************


***** مهم ترین اثر تحقیقی آیت الله زین العابدین گیلانی لاهیجی+نسیم معرفت


** برخی از افراد ناآگاه آیت الله قربانی را رنجاندند+آیت الله محمدی گلپایگانی+نسیم معرفت+کلیک


** آیت الله زین العابدین قربانی ازبزرگان علمی وفرهنگی گیلان و ایران+نسیم معرفت+کلیک


**پروژه تجاری آدینه رشت و سخنان آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک


**صاحب کتابِ«تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام+آیت الله زین العابدین قربانی+نسیم معرفت+کلیک کنید


**پروژه تجاری آدینه رشت و سخنان آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک

 

** سخنان آیت الله قربانی درروز معارفه نماینده ولی فقیه جدیدِگیلان+نسیم معرفت+کلیک


**ساخت627 خانه برای محرومین توسط آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+دیارمیرزا+کلیک

**آیت الله قربانی باعث افتخارگیلان هستند(دکترمصطفی سالاری استاندارگیلان+دیارمیرزا+کلیک


** آیت الله قربانی ازبرکات نظام هستند(حجت الاسلام حاج علی اکبری)+دیارمیرزا+کلیک


** برچسب های ناچسب به آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک


**تشکیل کانون بحث درلاهیجان از خدمات فرهنگی آیت الله قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک کنید


 

** نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی  +  سایت حکیم عسکری رو کلیک بفرمایید.....

 

** نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی  +  سایت حکیم عسکری رو کلیک بفرمایید.....

 

********** مروری بر 70 سال طلبگی و اعتدال   [http://abrishampress.ir/8050/%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8]

 

 

 

 

 

 




تاریخ : پنج شنبه 97/1/16 | 1:12 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

***نسیم معرفت***

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی، حجةالاسلام حاج شیخ رسول فلاحتی را به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و امام‌جمعه رشت منصوب کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجة‌الاسلام آقای حاج شیخ رسول فلاحتی دامت افاضاته

در پی کناره‌گیری جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای قربانی دامت توفیقاته، جناب‌عالی را که مزیّن به علم و صلاح و تقوا می‌باشید به نمایندگی خود در استان گیلان و امامت جمعه‌ی رشت منصوب می‌کنم. تلاش معنوی و فکری و اجتماعی در میان آن مردم شجاع و انقلابی و کارآزموده، توفیقی بزرگ و فرصتی مغتنم است و انتظار می‌رود که جناب‌عالی وظائف سنگین نمایندگی و امامت جمعه را در کنار اُنس و سلوک شایسته‌ی مردمی بویژه با جوانان مؤمن و پرانگیزه، به نحو احسن به انجام رسانید. مردم رشت و گیلان در گذشته‌ی تاریخی و نیز در دوران انقلاب و جمهوری اسلامی، افتخارات بزرگی آفریده‌اند و هرگونه خدمتی به آن مردم عزیز، خدمت به انقلاب و تاریخ و هویّت کشور است و امیدوارم در این راه موفق باشید.

لازم می‌دانم از زحمات ارزشمند جناب آقای قربانی که خود از برجستگان علمی و فرهنگی آن خطه‌ی شریف می‌باشند، تشکر و قدردانی کنم.

والسّلام علیکم و رحمة الله

سیّد علی خامنه‌ای

14 فروردین 1397 .

http://www.leader.ir/fa/content/20866/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%A8-%D9%86

 

**********************************************************


***** مهم ترین اثر تحقیقی آیت الله زین العابدین گیلانی لاهیجی+نسیم معرفت

 


** برخی از افراد ناآگاه آیت الله قربانی را رنجاندند+آیت الله محمدی گلپایگانی+نسیم معرفت+کلیک


** آیت الله زین العابدین قربانی ازبزرگان علمی وفرهنگی گیلان و ایران+نسیم معرفت+کلیک


**پروژه تجاری آدینه رشت و سخنان آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک


**صاحب کتابِ«تفسیرجامِع آیاتِ الأَحکام+آیت الله زین العابدین قربانی+نسیم معرفت+کلیک کنید


**پروژه تجاری آدینه رشت و سخنان آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک

 

** سخنان آیت الله قربانی درروز معارفه نماینده ولی فقیه جدیدِگیلان+نسیم معرفت+کلیک


**ساخت627 خانه برای محرومین توسط آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+دیارمیرزا+کلیک

**آیت الله قربانی باعث افتخارگیلان هستند(دکترمصطفی سالاری استاندارگیلان+دیارمیرزا+کلیک


** آیت الله قربانی ازبرکات نظام هستند(حجت الاسلام حاج علی اکبری)+دیارمیرزا+کلیک


** برچسب های ناچسب به آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک


**تشکیل کانون بحث درلاهیجان از خدمات فرهنگی آیت الله قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک

 

** نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی  +  سایت حکیم عسکری رو کلیک بفرمایید.....

 

** نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی  +  سایت حکیم عسکری رو کلیک بفرمایید.....

 

********** مروری بر 70 سال طلبگی و اعتدال   [http://abrishampress.ir/8050/%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8]

 

 

 

 

 

 





تاریخ : پنج شنبه 97/1/16 | 12:56 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


نتیجه تصویری برای علامه طباطبایی


***نسیم معرفت***


**پرسش و پاسخ دینی :  آیا نحس بودن برخی ایام واقعیت دارد؟!+نظر علامه طباطبایی+کلیک

 

مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم، به مناسبت فرا رسیدن سیزدهم فروردین و برخی اعتقادات مبنی بر نحس بودن عدد 13، یادداشتی را درباره سعد و نحس ایام تهیه کرده و در اختیار خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس قرار داده است.

سؤال: آیا قرآن کریم، سعد، و نحس بودن بعضی از ایام را می‌پذیرد؟ چرا؟  


پاسخ اجمالی

در آیاتِ قرآن به صورت کلّی وجود سعد و نحس بودن ایّام تأیید شده است و در روایات مفصّله به آنها اشاره شده است.

 

علّت آن چند امر می‌‌تواند باشد، 1. توجه به حوادث و رویدادهای گذشته، از تلخ و شیرین و درس عبرت گرفتن از آنها. 2. توجّه و توسل به ساحت قدس الهی و استمداد از ذات پاک الهی نمودن برای دفع شرور ایّام. 3. توجّه دادن به این نکته که غالباً حوادث، جنبه کفاره اعمال نادرست خود انسان‌‌ها است و ایّام تأثیر مستقل ندارد و با توجّه و استغفار و کارهای نیک، ایّام نحس را می‌‌توانند به روزهای مبارک تبدیل کنند.

 

پاسخ تفصیلی

پیشگفتار

1. سَعد به معنای فراهم شدن امور و مقدمات الهی است، برای نیل و رسیدن به خیر (دنیوی و اخروی) (راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، (دفتر نشر الکتاب، چاپ دوّم، 1404) ص 232)

در مقابل آن تفاوت و یا نَحس قرار دارد، که نَحس در لغت به معنای سرخ شدن افق است همچون مس گداخته، و دراصطلاح به هر چیز شوم نحس گفته می‌‌شود (و یا فراهم نشدن مقدمات و امور کارها نَحس تلقی می‌شود) (همان، ص 485)

2. در میان مردم معمول است که بعضی از روزها را روز سعد و مبارک، و بعضی را روز شوم و نحس می‌‌شمارند، هرچند در تعیین آن اختلاف بسیار است، سخن اینجاست که این اعتقاد عمومی تا چه حد در اسلام و قرآن پذیرفته شده؟ و یا ردّ شده است؟

برای روشن شدن پاسخ، جواب را در دو بخش تنظیم می‌‌کنیم. بخش اوّل سعد و نحس ایام از دیدگاه قرآن و روایات بررسی می‌‌شود.

الف: آیات قرآن

 

در آیات قرآن، در دو مورد اشاره به «نُحُوستِ ایّام» شده است.

1. آنجا که می‌‌فرماید: «ما تندباد وحشتناک و سردی را «فِی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» در یک روز شوم مستمر بر آنها فرستادیم، که مردم را همچون تنه‌‌های نخل ریشه‌کن شده از جا بر می‌‌کند.» (سوره قمر، آیه 19ـ20)

2. در آیه‌‌ای که می‌فرماید: «فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیَّامٍ نَحِساتٍ» (سوره فصّلت، آیه 16) مانند بادی سخت و سرد در روزها شومی بر آنها مسلّط ساختیم»

و در نقطه مقابل، تعبیر «مبارک» نیز در بعضی از آیات قرآن دیده می‌شود، چنانکه درباره شب قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ» ما قرآن را در شبی پر برکت نازل کردیم.» (سوره دخان، آیه 3)

به این ترتیب قرآن جز اشاره سربسته‌‌ای به این مسئله ندارد، لذا می‌توان گفت تا اینجا اصل سعد و مبارک بودن بعضی ایّام را و نحس بود بعضی را به صورت اجمال پذیرفته است.

دیدگاه مفسّران:

1. علامه طباطبائی

مراد از نحس خلاف سعد است در نتیجه ایام نحسات یعنی روزهای شوم و روزهای که میمنت و شگون ندارد و احتمال هم داده است طبق قول بعضی‌ها که مراد از نحسات گرد و غباری باشد که انسان همدیگر را نبیند، (علامه سید محمد حسین طباطبائی، المیزان، فی تفسیر القرآن، (تهران، دارالکتب الاسلامیّه، چهارم، 1362) ج 17، ص 401) در این صورت ربطی به نحس نخواهد داشت.

در ذیل آیه 19ـ20 قمر می‌فرمایند: (ر.ک: المیزان، (پیشین) ج 19، ص 79) «از نظر عقلی نمی‌توان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد، چون اجزاء زمان هم مثل همند، و ما هم که بر علل و اسباب مؤثره در حوادث احاطه علمی نداریم تا بگوئیم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد، امّا از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم (قبلاً اشاره شد) که ظاهر این آیات و سیاق آنها بیش از این دلالت ندارد و آن ایّام خاص (هفت شبانه روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بوده‌‌اند، ولی دیگر نمی‌‌‌رساند که حتی‌ همان روزها در هفته بعد، و در ماه بعد و... ایّام نحس می‌‌باشند، چون اگر تمام آن ایّام نحس باشند در تمام سال، لازمه‌‌اش این است که تمام زمان‌‌ها نحس باشند و همچنین ظاهر آیاتی که دلالت بر سعد بودن ایّام دارد بخاطر مقارنت و همراهی آن ایام با امور بزرگ و افاضات الهی و کارهای معنوی است مثل امضاء تقدیر است، نزول ملائکه و روح، انجام عبادات... و اخبار هم نتیجه‌‌اش این است که نحس بودن ایام بخاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام بخاطر کارهای نیک دینی و یا عرفی است، امّا اینکه قطعه‌‌ای از زمان خاصیّت تکوینی سعد و نحس داشته باشد قابل اثبات نیست اگر روایتی هم باشد، باید توجیه کرد. (همان، ص 79ـ83 با تلخیص)

2. تفسیر نمونه: از نظر عقل محال نیست که اجزاء زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ویژگی‌‌های نحوست، و بعضی ویژگی‌های ضد آن هرچند عقلاً قابل اثبات نیست، ولی از نظر شرعی اگر دلیلی باشد قابل پذیرش است و مانعی برای آن نیست.

بَعد ، روایات را مورد بررسی قرار می‌دهد ، و بهترین راه جمع را میان اخبار مختلف در این باب این می‌‌داند که «اگر روزها هم تأثیری داشته باشند به فرمان خدا است، هرگز نباید برای آنها تأثیر مستقلی، قائلی شد و از لطف خداوند خود را بی‌نیاز دانست وانگهی نباید حوادثی را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان دارد به تأثیر ایام ارتباط داد، و خود را تبرئه کرد. (تفسیر نمونه، (پیشین) ج 23، ص 41 و 47 با تلخیص)

ب: روایات

در روایات اسلامی به احادیث زیادی در زمینه «نحس و سعد ایّام» برخورد می‌کنیم که هرچند بسیاری از آنها روایات ضعیف می‌باشند. ولی در بین آنها روایات معتبری داریم که به برخی روایات اشاره می‌‌کنیم.

1. از امیرمؤمنان(عَلَیهِ السَّلامُ) درباره روز «چهارشنبه» و فال بدی که به آن می‌زند و سنگینی آن، و این‌که منظور کدام چهار‌شنبه است، سؤال شد حضرت فرمود: فرمود چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد، و در همین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد. (تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 183، حدیث 25، به نقل از تفسیر نمونه (پیشین) ج 23، ص 43)

لذا بسیاری از مفسران به پیروی از روایات، آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس می‌دانند و از آن به «اربعاء لاتدور» تعبیر می‌کنند. یعنی چهارشنبه‌‌ای که تکرار نمی‌‌شود.

2. در بعضی دیگر از روایات می‌خوانیم که روز اوّل ماه روز سعد و مبارکی است چرا که آدم(عَلَیهِ السَّلامُ) در آن آفریده شد، ‌و همچنین روز 26 چرا که خداوند دریا را برای موسی شکافت. (تفسیر نورالثقلین، ص 105، حدیث 25، به نقل از تفسیر نمونه (پیشین) ج 23، ص 43، و ر.ک: محسن فیض کاشانی، تفسیر الصافی، (بیروت، لبنان، مؤسسة الاعلمی، للمطبوعات، چاپ دوّم، 1402 ه‍ ، 1982 م ح 5، ص 101ـ102)

3. امام صادق ـ  (عَلَیهِ السَّلامُ)ـ  درباره نوروز فرمود: «روز مبارکی است که کشتی نوح بر جودی قرار گرفت و جبرئیل بر پیامبر اسلام نازل شد، و روزی است که علی ـ علیه‌‌السّلام ـ بر دوش پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ رفت بت‌‌های کعبه را شکست، و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود. (بحارالانوار، (پیشین) ج 59، ص 92)

این تذکر را اضافه کنیم که افراط عده‌‌ای در مسأله سعد و نحس ایام به اندازه‌‌ای که به هر کاری که می‌خواهند دست بزنند به سراغ سعد و نحس ایام می‌‌روند درست نیست بلکه باید عوامل شکست‌‌ها و پیروزی‌ها را بررسی نمود، و از تجربیات گرانبهای دیگران باید استفاده کرد، نه این‌که گناه همه شکست‌‌ها را به گردن شومی ایام انداخت، و رمز پیروزی‌ها را در نیکی ایام جستجو نمود.

چرا سعد و نحس بعضی ایّام پذیرفته شده است؟

علل این امر را چند چیز می‌توان دانست.

1. وجود وقایعی که در این ایام واقع شده است باعث سعد و یا نحس آن شده است، چنانکه در روایت دوّم و سوّم اشاره شد، و در بعضی روایات دیگر می‌‌خوانیم که روز سوّم ماه روز نحسی است، چرا که آدم و حوا  (عَلَیهِمَا السَّلامُ) در آن روز از بهشت رانده شدند، و لباس بهشتی از تن آنها کنده شد. (تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 58، به نقل از تفسیر نمونه، (پیشین) ج 23، ص 43)

و یا اینکه روز هفتم ماه روز مبارکی است، چرا که حضرت نوح  (عَلَیهِ السَّلامُ) سوار بر کشتی شد (و از غرق شدن نجات یافت) (تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 61، به نقل از تفسیر نمونه، (پیشین) ج 23، ص 43)

2. توجّه دادن مسلمین به حوادثی که در گذشته واقع شده است، تا رفتار و اعمال خود را بر حوادث تاریخی سازنده تطبیق دهند، و از حوادث مخرّب و روشِ بنیان‌‌گذاران آنها فاصله گیرند. لذا در روایات فراوان سعد و نحس ایام را با بعضی از حوادث مطلوب یا نامطلوب پیوند می‌‌دهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنی‌امیّه به گمان پیروزی (ظاهری) بر اهل‌بیت آن روز مسعود و مبارکی می‌شمرده و در روایات شدیداً تبرک به آن روز نهی شده، و حتی دستور داده‌‌اند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن قرار ندهند بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده، و عملاً از برنامه بنی‌امیه فاصله بگیرند. (ر.ک: تفسیر نمونه، (پیشین) ج 23، ص 44) پس توجّه دادن اسلام به سعد و نحس ایام برای این است که به یک سلسله حوادث تاریخی آموزنده توجّه شود.

3. توسل و توجّه به ساحت قدس الهی، و استمداد از ذات پاک پروردگار. لذا در روایات متعددی توصیه شده که در روزهائی که نام نحس بر آن گذارده شده با دادن صدقه، و یا خواندن دعا و قرآن، و توکل بر ذات الهی و استمداد از لطف او خود را بیمه کنید، از جمله: یکی از دوستان امام حسن عسکری ـ (عَلَیهِ السَّلامُ) ـ روز سه‌شنبه خدمتش رسید، امام فرمود: دیروز تو را ندیدم عرض کرد: دوشنبه بود، و من در این روز حرکت را ناخوش داشتم. فرمود: کسی که دوست دارد از شر روز دوشنبه در امن بماند، در اوّلین رکعت نماز صبح سوره «هل اتی» بخواند سپس امام آیه‌ از سوره «هل اتی» را (که تناسب با رفع شر دارد) تلاوت فرمود (بحارالانوار، (پیشین) ج 56، ص 39، حدیث 7) «خداوند نیکان را از شر روز رستاخیز نگاه می‌دارد او به آنها خّرّمی و طراوت ظاهر و خوشحالی درون عطا می‌کند.» («فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ»، هل‌اتی، آیة 11)

4. توجّه به این نکته که غالباً حوادث جنبه کفاره اعمال نادرست خود انسان است و ایام ارتباط و تأثیر مستقیم ندارد بلکه ایام را می‌توان با توبه، و استغفار به روزهای مبارک و سعد تبدیل نمود.

یکی از یاران امام دهم علی الهادی ـ (عَلَیهِ السَّلامُ) ـ می‌گوید: خدمت حضرت رسیدم در حالی که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود. و سواری از کنارم گذشت و به شانه من صدمه زد، و در وسط جمعیّت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند، گفتم: خدا مرا از شر توای روز حفظ کند، عجب روزی شومی هستی! امام فرمود: با ما ارتباط داری و چنین می‌گوئی؟ اگر روز را که گناهی ندارد گناهکار می‌شماری؟ آن مرد می‌گوید: از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطای خود پی بردم، عرض کردم ای مولای من، استغفار می‌کنم و از خدا آمرزش می‌طلبم، حضرت افزود: روزها چه گناهی دارد که شما آنها را شوم می‌دانید در حالی که کیفر اعمال شما در این روزها دامانتان را گرفته است؟ شوم دانستن ایام برای تو فایده‌ای ندارد خداوند شما را مجازات می‌کند و به مذمّت کردن چیزی که نکوهش ندارد، آیا نمی‌دانی که خداوند ثواب و عقاب می‌دهد، و جزای اعمال را در این سرا و سرای دیگر خواهد داد، سپس افزود، دیگر این عمل را تکرار مکن... (بحار، ج 56، ص 2، روایت 5 و 6)

نتیجه

نتیجه این شد که در اسلام، سعد و نحس بعضی ایّام پذیرفته شده است بخاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده است، و به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجّه کنند و درس‌‌ها و عبرت‌‌ها از آن بگیرند، و برای دفع آن به خدا توسل جسته، و از او مدد جویند، و از مجازات و مکافات اعمال خویش غافل نباشند.

منابع جهت مطالعه بیشتر

1. ترجمه المیزان، علامه طباطبائی، ج 19، ذیل آیه 19 قمر.

2. ترجمه تفسیر صافی، ج دوّم، ذیل آیه 19 قمر.

3. تفسیر نمونه، آیت‌‌الله مکارم شیرازی، ج 23ـ37ـ47 و ج 20، ص 240.

 

**پرسش و پاسخ دینی :  آیا نحس بودن برخی ایام واقعیت دارد؟!+نظر علامه طباطبایی+کلیک

 


http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920105000326


 

 

 

 

 






تاریخ : چهارشنبه 97/1/15 | 12:30 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای آیت الله خامنه ای

 

***نسیم معرفت***

 

 

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

 

بیانات مقام معظم رهبری آیت الله  امام خامنه ای (مُدَّ ظِلُّهُ العالی) در باره شخثیت حضرت زینب  (سَلامُ اللهِ عَلَیها) :


** بیانات در دیدار جمعی از پرستاران نمونه کشور -  (1  / 2  /  1389 )

......    ..... 

.....  زینب کبری‌ (سَلامُ اللهِ عَلَیها) یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد. اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب (سَلامُ اللهِ عَلَیها) بود؛ و الّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری‌؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛(1) لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه‌ی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری‌ را مشاهده میکند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری‌ (سَلامُ اللهِ عَلَیها)  است. زینب (سَلامُ اللهِ عَلَیها)  نشان داد که میتوان حُجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.


1 ) سوره مبارکه التحریم آیه 11
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ إِذ قالَت رَبِّ ابنِ لی عِندَکَ بَیتًا فِی الجَنَّةِ وَنَجِّنی مِن فِرعَونَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنی مِنَ القَومِ الظّالِمینَ
ترجمه :
و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام که گفت: «پروردگارا! خانه‌ای برای من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!»

1 ) سوره مبارکه التحریم آیه 12
وَمَریَمَ ابنَتَ عِمرانَ الَّتی أَحصَنَت فَرجَها فَنَفَخنا فیهِ مِن روحِنا وَصَدَّقَت بِکَلِماتِ رَبِّها وَکُتُبِهِ وَکانَت مِنَ القانِتینَ
ترجمه :
و همچنین به مریم دختر عمران که دامان خود را پاک نگه داشت، و ما را از روح خود در آن دمیدیم؛ او کلمات پروردگار و کتابهایش را تصدیق کرد و از مطیعان فرمان خدا بود!

1 ) سوره مبارکه التوبة آیه 71
وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ  یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَیُقیمونَ الصَّلاةَ وَیُؤتونَ الزَّکاةَ وَیُطیعونَ اللَّهَ وَرَسولَهُ  أُولئِکَ سَیَرحَمُهُمُ اللَّهُ  إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ
ترجمه :
مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند؛ نماز را برپا می‌دارند؛ و زکات را می‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند؛ بزودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمی‌دهد؛ خداوند توانا و حکیم است!

1 ) سوره مبارکه آل عمران آیه 61
فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جاءَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَأَبناءَکُم وَنِساءَنا وَنِساءَکُم وَأَنفُسَنا وَأَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الکاذِبینَ
ترجمه :
هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.


http://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=9218&nt=2&year=1389&tid=1484






تاریخ : سه شنبه 97/1/14 | 1:28 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
تاریخ : یکشنبه 97/1/12 | 11:38 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
تاریخ : شنبه 97/1/11 | 11:15 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای تصاویر امام خمینی نسیم معرفت

***نسیم معرفت***

 

**ضرورت تشکیل حکومت اسلامی ونفی ظلم وفسادوطغیانگری و...+نسیم معرفت

 


رسول اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  در رأس تشکیلات اجرائی و اداری جامعه مسلمانان قرار داشت.علاوه بر ابلاغ وحی و بیان و تفسیر عقاید و احکام و نظامات اسلام به اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام همت گماشته بود تا دولت اسلام را بوجود آورد.در آن زمان مثلا به بیان قانون جزاء  اکتفا نمی کرد بلکه در ضمن به اجرای آن می پرداخت، دست می برید، حد می زد، و رجم می کرد.پس از رسول اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  خلیفه همین وظیفه و مقام را دارد.رسول اکرم (ص) که خلیفه تعیین کرد فقط برای بیان عقاید و احکام نبود بلکه همچنین برای اجرای احکام و تنفیذ قوانین بود .وظیفه اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام بود که تعیین خلیفه را تا حدی مهم گردانیده بود که بدون آن پیغمبر اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  «ما بَلَغَ رِسالَتَهُ» رسالت خویش را به اتمام نمی رسانید .زیرا مسلمانان پس از رسول اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  نیز به کسی احتیاج داشتند که اجرای قوانین کند، نظامات اسلام را در جامعه برقرار گرداند تا سعادت دنیا و آخرتشان تأمین شود.

اصولا قانون و نظامات اجتماعی، مجری لازم دارد.در همه کشورهای عالم و همیشه اینطور است که قانونگزاری بتنهائی فایده ندارد.قانونگزاری بتنهائی سعادت بشر را تأمین نمی کند.پس از تشریع قانون بایستی قوه مجریه ای بوجود آید.قوه مجریه است که قوانین و احکام دادگاهها را اجرا می کند و ثمره قوانین و احکام عادلانه دادگاهها را عاید مردم می سازد.بهمین جهت، اسلام همان طور که قانونگزاری کرده قوه مجریه هم قرار داده است. «ولی امر» متصدی قوه مجریه هم هست.  سنت و رویه پیغمبر اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  دلیل بر لزوم تشکیل حکومت است.زیرا اولا خود تشکیل حکومت داد و تاریخ گواهی میدهد که تشکیل حکومت داده و به اجرای قوانین و برقراری نظامات اسلام پرداخته و به اداره جامعه برخاسته است، والی به اطراف می فرستاده، به قضاوت می نشسته و قاضی نصب می فرموده، سُفَرائی به خارج و نزد رؤسای قبائل و پادشاهان روانه می کرده، معاهده و پیمان می بسته، جنگ را فرماندهی می کرده و خلاصه احکام حکومتی را به جریان می انداخته است.ثانیا برای پس از خود بفرمان خدا تعیین حاکم کرده است وقتی خداوند متعال برای جامعه پس از پیامبر اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  تعیین حاکم میکند باین معنی است که حکومت پس از رحلت رسول اکرم (ص) نیز لازم است و چون رسول اکرم (ص) با وصیت خویش فرمان الهی را ابلاغ می نماید ضرورت تشکیل حکومت را نیز می رساند.

بدیهی است ضرورت اجرای احکام که تشکیل حکومت رسول اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  را لازم آورده منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست و پس از رحلت رسول اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  نیز ادامه دارد.طبق آیه شریفه (یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ سوره مائده آیه 67 .)، احکام اسلام محدود به زمان و مکانی نیست، و تا ابد باقی و لازم الاجرا است.تنها برای زمان رسول اکرم  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  نیامده تا پس از آن متزوک شود و دیگر حدود و قصاص یعنی قانون جزای اسلام اجرا نشود یا انواع مالیاتهای مقرر گرفته نشود یا دفاع از سرزمین و امت اسلام تعطیل گردد.این حرف که قوانین اسلام تعطیل پذیر یا منحصر و محدود به زمان یا مکانی است بر خلاف ضروریات اعتقادی اسلام است.بنابراین، چون اجرای احکام پس از رسول اکرم (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )  و تا ابد ضرورت دارد تشکیل حکومت و برقراری دستگاه اجرا و اداره ضرورت می یابد.بدون تشکیل حکومت و بدون دستگاه اجرا و اداره که همه جریانات و فعالیت های افراد را از طریق اجرای احکام تحت نظام عادلانه در آورد هرج و مرج بوجود می آید و فساد اجتماعی و اعتقادی و اخلاقی پدید می آید.پس برای اینکه هرج و مرج و عنان گسیختگی پیش نیاید و جامعه دچار فساد نشود چاره ای نیست جزتشکیل حکومت و انتظام بخشیدن به همه اموری که در کشور جریان می یابد. بنابراین، بضرورت شرع و عقل آنچه در دوره حیات رسول اکرم (ص) و زمان امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (عَلَیهِما السَّلامُ) لازم بوده یعنی حکومت و دستگاه اجرا و اداره پس از ایشان و در زمان ما لازم است ......


منبع : کتابِ ولایت فقیه از امام خمینی(ره) از صفحه 26 تا صفحه 34 .

 


** تنظیم  و فرآوری و ...  :  توسط  : سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 


** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

 

*** ضرورت تشکیل حکومت اسلامی+کلیک کنید

 

*** ضرورت تشکیل حکومت اسلامی+کلیک کنید


https://hawzah.net/fa/Article/View/5758




تاریخ : شنبه 97/1/11 | 1:6 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی