سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلمات کلیدی: قرآن، نفاق، دوروئی، انحراف.


معنای لغوی منافق[ویرایش]



"منافق" واژهای است قرآنی که از ماده نفق و نفاق گرفته شده و در لغت به معنی خارج شدن و تمام شدن است.

معنای اصطلاحی منافق[ویرایش]



در اصطلاح کسی است که در باطن کافر و در ظاهر مسلمان است. [1]
« یقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیسَ فِی قُلُوبِهِمْ » [2]؛ «میگویند آنچه را که در دلهایشان نیست ».

وجه تسمیه منافق[ویرایش]



وجه تسمیه منافق از "نفق" بمعنی نقب است که از راهی به دین وارد و از راه دیگری خارج میشود. [3]

اهمیت مطرح موضوع نفاق[ویرایش]



در قرآن کریم آیات فراوانی به موضوع منافقین میپردازد تا آنجا که سورهای مستقل نیز در شرح حال آنها به نام منافقون نازل شده و این مطلب بیان کننده اهمیت موضوع است.

سرچشمه نفاق[ویرایش]



سرچشمه نفاق
مساله نفاق و منافقان در اسلام از زمانی مطرح شد که پیامبر به مدینه هجرت فرمود و پایه‏های اسلام قوی و پیروزی آن آشکار شد، و گرنه در مکه تقریبا منافقی وجود نداشت، زیرا مخالفان قدرتمند هر چه می‏خواستند آشکارا بر ضد اسلام می‏گفتند و انجام می‏دادند و از کسی پروا نداشتند و نیازی به کارهای منافقانه نبود، لذا دشمنان شکست خورده، برای ادامه برنامه‏های تخریبی خود تغییر چهره داده، ظاهرا به صفوف مسلمانان پیوستند، ولی در خفا به اعمال خود ادامه می‏دادند.

اوصاف منافقین[ویرایش]



اوصاف عمومی و جامع منافقان

← در سوره منافقون
از مجموع آیات سوره منافقون، نشانه‏های متعددی برای این گروه، استفاده می‏شود که در یک جمع‏بندی می‏توان، آن را در ده نشانه و پیام خلاصه کرد:
1- دروغگویی صریح و آشکار:
« وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقِینَ لَکاذِبُونَ » [4]«خداوند شهادت می‏دهد که منافقان دروغگو هستند.»
2- استفاده از سوگندهای دروغین برای گمراه ساختن مردم:
« اتَّخَذُوا أَیمانَهُمْ جُنَّةً » [5]«آنها سوگندهایشان را سپر ساخته‏اند».
3- عدم درک واقعیات، بر اثر رها کردن آئین حق:
« لا یفْقَهُونَ » [6]«حقیقت را درک نمی‏کنند».
4- داشتن ظاهری آراسته و زبانی چرب:
« وَ إِذا رَأَیتَهُمْ تُعْجِبُک أَجْسامُهُمْ » [7]«هنگامی که آنها را می‏بینی، جسم و قیافه آنان تو را در شگفتی فرو می‏برد! ».
5- بیهودگی در جامعه و عدم انعطاف در مقابل حق، همچون یک قطعه چوب خشک:
« کأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَة ٌ» [8]«گویی چوبهای خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شده‏اند».
6- بدگمانی و ترس و وحشت از هر حادثه و هر چیز به خاطر خائن بودن:
« یحْسَبُونَ کلَّ صَیحَةٍ عَلَیهِمْ » [9]«هر فریادی از هر جا بلند شود بر ضد خود می‏پندارند».
7- حق را به باد سخریه و استهزاء گرفتن:
« لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ » [10]«سرهای خود را (از روی استهزا و کبر و غرور) تکان می‏دهند! ».
8- فسق و گناه:
« إِنَّ اللَّهَ لا یهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِینَ » [11]« خداوند قوم فاسق را هدایت نمی‏کند! ».
9- خود را مالک همه چیز دانستن، و دیگران را محتاج به خود پنداشتن:
«هُمُ الَّذِینَ یقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلی‏ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّی ینْفَضُّوا » [12]« آنها کسانی هستند که می‏گویند: به افرادی که نزد رسول خدا هستند انفاق نکنید تا پراکنده شوند ».
10- خود را عزیز و دیگران را ذلیل، تصور کردن:
« لَیخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَ » [13]« عزیزان ذلیلان را بیرون می‏کنند ». [14]
بدون شک نشانه‏های منافق منحصر به اینها نیست، و از آیات دیگر قرآن و روایات اسلامی و نهج البلاغه نیز نشانه‏های متعدد دیگری برای آنها استفاده می‏شود، حتی در معاشرتهای روزمره می‏توان به اوصاف و ویژگیهای دیگری از آنها پی‏برد، ولی آنچه در آیات این سوره آمده، قسمت مهم و قابل توجهی از این اوصاف است.




تاریخ : یکشنبه 93/5/26 | 12:39 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

موش صحرایی

 

 


 




کلیک کنید تا تصویر را با بزرگترین اندازه ببینید

موش صحرایی بزرگ - (در گویش محلی کَلَهه)

این موشهای بزرگ از رسته جوندگان می باشند که در دشت جوین به وفور پیدا میشوند.
وزن آنها گاهی به بیش از دو تا سه کیلوگرم نیز می رسد.
این جوندگان معمولا بصورت گروهی زندگی می کنند و لانه های عمیقی در زیر زمین حفر می کنند.

ضمناً این جانور باعث خسارت به کشاورزان می شود.

http://gallery.joveyn.ir/displayimage.php?pid=310

موش صحرایی یا رات نوع جونده? میان‌جثه و دم‌دراز از خانواده? موش‌سانان است. دو گونه? موش صحرایی برای انسان بسیار شناخته‌شده‌اند؛ موش صحرایی سیاه (Rattus rattus) و موش صحرایی قهوه‌ای Rattus norvegicus که در بسیاری از شهرها زندگی می‌کنند.

**************************

 این جونده میان جثه بجز مدت زمان کوتاهی که استراحت می کند در بقیه اوقات دائما به دنبال غذا می گردد. موش صحرایی در زمین های تحت قلمرویش راهروها و دالان های بلندی در داخل زمین حفر می نماید و برای دسترسی به غذا و همچنین فرار از دشمن خروجی های زیادی برای این راهروها ایجاد می نماید.

http://www.asrekazeroon.ir/?p=7250

*********************

موش صحرایی

این جونده کوچک به استثناء زمان کوتاهی که استراحت می کند بقیه اوقات را به طور دایم به دنبال غذا می گردد موش صحرایی در اطراف زمینهای قلمرو زندگیش با استفاده از راهروهای بلند در داخل زمین سفر می کند و حتی ممکن است تونلهای با عمق کم حفر کند این حیوانات چابک همچنین برای پیدا کردن غذایشان از بوته ها و درختان کوتاه بالا می روند موش صحرایی ماده در لانه های ساخته شده که در زیر درختان و یا بوته ها مسدود شده و یا در سوراخهای زیر زمینی زایمان می کند.
موش صحرایی در مناطق کویری ایران با پوشش گیاهی غنی به وفور یافت می شود و نقش بسیار محمی در تنظیم اکوسیستم دارد . زمان فعالیت موش صحرایی در هنگام شب و پس از خنک شدن هوا می باشد

http://www.irandeserts.com/content/%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87_%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%B1/%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4_%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%DB%8C/%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86_2/%D9%85%D9%88%D8%B4_%D8%B5%D8%AD%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C.htm

*********************

 

دانستنی هایی از موش
آفتاب

هوش موش:
موش حیوانی فوق العاده کنجکاو، ظریف، با حرکاتی تند و نشاط آور است. وزن موش به غیر از تیره موشهای صحرایی تقریبا 50 گرم است. بزرگترین و خطرناک ترین نوع موشها، نوع آفریقایی آن است که در حدود سه کیلو گرم وزن دارند و با مارها نیز می جنگند. طریقه کشتن مار به وسیله موشها خیلی جالب است. موشها ساعتها در کمین مار، ساکت می مانند و مار را هنگام استراحت غافلگیر کرده و با یک جهش، گردن مار را می گیرند و حیوان را خفه می کنند. در اروپا نوعی موش وجود دارد که کوچکترین موش دنیاست. این موش، بیشتر از 5 تا 7 سانتی متر طول ندارد. موش به آسانی انس می گیرد و می فهمد که او را به بازی گرفته اند. اگر یکی دو روز با او بازی کنید و حرکاتی را یادش دهید، از روز سوم خودش جلوی روی شما به جست و خیز و بازی می پردازد. هیچ جا نمی رود و از حرکات شما نمی ترسد.

تولید مثل موشها:
هر موش ماده در هر سال می تواند 3 بار تولید مثل کند و هر بار از سه الی هفت بچه می زاید. نوزادان نیز بعد از 4 ماه موش بالغ و کاملی هستند که می توانند به جفت گیری پرداخته و تولید مثل کنند. موشهای بزرگ می توانند در هر فصلی از سال تولید مثل کنند. تعداد بچه ها در هر زایمان معمولا بین 5 تا 10 نوزاد است؛ ولی تا 17 نوزاد هم دیده شده است. یک جفت که سالی سه زایمان دارد، در صورت وجود شرایط مناسب می تواند با محاسبه نظری در عرض سه سال حداقل 20 میلیون بازمانده به وجود آورد. آزمایش کنندگان تمام سمهای شناخته شده را به کار برده اند. بنابراین در مواردی که مقدار کشتار تا 95 درصد بوده است، جمعیت موشها در نقطه مورد نظر طی یک سال به حال اول برگشته است.

اشتهای موش:
اشتهای حریصانه موش و آلودگی مدفوع او، باعث از بین رفتن مقادیر زیادی غذا می گردد. طبق محاسبه متخصصین، جهان ذخیره غله و برنج خود را به میزان سالی 33 میلیون تن، یعنی مقداری که برای تغذیه 200 میلیون نفر کافی است، از دست می دهد و مقصر عمده موشها هستند. جالب است بدانید که 860 موش در هر سال 30 تن نان مصرف می کنند.

خطر موش:
موش بزرگ هر جا برود ایجاد آلودگی می کند. این موش برای سلامتی انسان تهدیدی مرگبار بوده و ناقل 35 نوع بیماری است. کک بدن آنها، طاعون و تیفوس را منتشر می کند. آنها در طی آوردن آذوقه از مجاری فاضلاب به انبار غلات و خانه ها، میکروب بیماری را در هر قدم خود جا می گذارد. در خانه ای که موش لانه کند، نه پایه های خانه در امان است و نه غذای آشپزخانه. تولید نسل او که به نسبت تصاعد هندسی با قدر نسبت 3 تا 17 بالا می رود، خطر جدی دیگری است. در مجموع وجود این خطرات باعث شده که انسان در پی نابودی موشها برآید.

http://www.irandeserts.com/content/%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87_%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%B1/%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4_%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%DB%8C/%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86_2/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8_%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7_%D8%A8%D8%A7_%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D9%86%DB%8C_%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%D9%85%D9%88%D8%B4.htm




تاریخ : یکشنبه 93/5/26 | 11:47 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

  سالروز بازگشت سرافرازانه آزادگان عزیز

در بند رژیم سفّاک وخون آشام صدام معدوم وملعون

 به   ایران اسلامی همیشه جاوید    گرامی   باد 

در   26   مرداد 1369

 


 




تاریخ : شنبه 93/5/25 | 11:27 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

خواص رازیانه


رازیانه

گیاهی است معطر ، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا 2 متر می رسد ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی می باشد برگهای آن نازک و نخی مانند شوید است گلهای رازیانه زرد و بصورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود.

 

 

خواص رازیانه ,خواص دارویی رازیانه ,فواید رازیانه ,[categoriy]

رازیانه با خواص فراوان دارویی، التیام بخش بسیاری از  بیماری ‌ها از جمله سرفه و سرماخوردگی است.

   رازیانه، نوعی گیاه دارویی است که مصارف مختلفی دارد.  تمام بخش ‌های مختلف این گیاه یعنی دانه، برگ و ریشه  آن خوراکی است، ولی روغن حاصل از دانه‌ های رازیانه،  سمی بوده و حتی مصرف کم آن، می‌ تواند منجر به ایجاد  دانه ‌های پوستی، مشکلات تنفسی و حالت تهوع گردد.

    این گیاه دارای طعم تند، تلخ و شیرین است و کمی به طعم نعناع شبیه است.

     مصرف رازیانه باعث افزایش شیرمادر و نیز کاهش وزن می‌ شود. اما توجه داشته باشید که  مصرف بیش از اندازه این گیاه، ممکن است منجر به تشنج عضلانی و حتی توهم شود.

    پیاز رازیانه پیاز رازیانه رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبراست. منگنز، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، ویتامینC و  B3 از این موارد می باشند. ویتامین C موجود در پیاز رازیانه، ضد باکتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیارمفید است.

    علاوه برآن، این بخش از گیاه، دارای فیبر فراوانی بوده که برای کاهش کلسترول، مفید است و  از ابتلا به سرطان روده پیشگیری می ‌کند. رازیانه همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم است که باعث کاهش فشارخون می‌ شود و به  این ترتیب برای افرادی که دچار حمله قلبی می‌ شوند، مفید است.

     این گیاه دارویی، سموم بدن را پاک می ‌کند و بیماری‌ التهاب دهان را از بین می ‌برد و برای  درمان سرماخوردگی و نیز سرفه، به خاطر خاصیت خلط‌ آورش، مفید است. دانه رازیانه  بخار حاصل از جوشاندن برگ‌ های این گیاه در آب، بیماری  آسم و برونشیت را تسکین می ‌دهد.

    دانه های رازیانه  مصرف دانه‌ های رازیانه، باعث تسکین دل درد می‌ شود،  عمل هضم را آسان ‌تر می ‌کند،  کرم روده کودکان را از بین می ‌برد،  باعث تقویت چشم می ‌شود،  حساسیت ‌های چشم را از بین می‌ برد و دارای خواص فراوانی برای کبد، طحال و مثانه است.

http://mihansalamat.ir/?p=1096  میهن سلامت

************************************************


 

گیاه رازیانه شفای کوری چشم افعی است .

افعی بعداز اینکه بینایی خودرا ازدست می دهد

چندین فرسخ با همان حال کوری به دنبال گیاه رازیانه

می رود وآن را پیدا می کندوچشم خود را به آن می مالد

      وشفا پیدا میکند.

***********************************


رازیانه و به ویژه شیره اش دید را قوی می کند . اول آب در چشم آمدن و آب در چشم آمدن را دوا کند. بقراط عقیده دارد که حشرات تخم رازیانه سبز را می خورند تا دید قوی یابند و مار و افعی بعد از گذشتن فصل زمستان که می خواهند بیرون آیند چشم به رازیانه سایند که چشم روشنی است .

http://www.booali.ir/article/p134-%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%87






تاریخ : شنبه 93/5/25 | 12:41 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
اسم ما گرگا را عوض کنید ...

 

ما گرگا  از این به بعد خجالت می کشیم از اسممون ، آخه پشت سرمون می گن اینا خیلی درنده اند خیلی سبعیت دارن خیلی وحشی اند و ...

آخه ما وقتی گرسنه می شیم ، زوزه می کشیم (اخطار می دیم ) صهیونیستها این کار را نمی کنند .

ما به هم نوع خودمون حمله نمی کنیم  درندگی ما برای هم نوعانمون نیست ولی اسرائیلی ها  به هم نوع خودشون حمله می کنند .

ما گرگا زمانی که سیر شدیم دیگه کاری به گوسفندا نداریم ولی صهیونیستها هیچ وقت سیر نمی شن .

ما معمولا شبا حمله می کنیم ، ولی اسرائیلی ها شب روز صبح ظهر و...


پایگاه اندیشوران حوزوی

http://aseddighi.andishvaran.ir/fa/shownote.html?UserID=397&DataID=5940&ReturnPageID=69 

 

 




تاریخ : شنبه 93/5/25 | 12:36 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 



به نام خدا


غرور علمی 


وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً و از تو در باره‏ روح مى‏پرسند، بگو: روح از [عالم بالا و] فرمان خداى من است و شما از علم جز اندکى داده نشده ‏اید

سوره اسراء آیه 85

خداوند به پیغمبرش حضرت محمد بن عبد الله ص  در قرآن می فرماید : وَقُل رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا  و بگو پروردگارا  بر دانشم بیفزاى(سوره طه آیه 114) یعنی با اینکه عقل کل هستی ودانش وعلم تو از همه بالاتر است ولی باز بگو: ربّ زدنی علما  خدایا دانش مرا زیاد فرما

 غرور وتکبر علمی یکی از زشت ترین صفات وآفاتی  است که  بعضی از افرادی که در مسیر علمی گام برمی دارند  دچار آن شده وهمینکه چیزی یاد می گیرند خیال می کنند که کسی شده اند وعلامه روزگارهستند. منأسفانه کسی که دچار غرور علمی شده خود را تافته جدا بافته می داند وگویا آسمان سوراخ شده  وفقط او از آنجا  به زمین فرود آمده وهمه باید به او احترام کنند وهر نظری که می دهد باید دیگران بپذیرند وفقط نظر او درست است وهمه اشتباه می کنند وچنین گمان می کند که اصلا کسی از نظر علمی به پایش نمی رسد. گاهی این تصورات واهی را در ذهن و در دل دارد ودر اعمال ورفتارش هم بروز میکند وگاهی پا را فراتر نهاده وبطور آشکارا با گفتار ونوشتار به اَشکال مختلف  در سطح محدود ویا گسترده ووسیع  بیان می دارد که من از نظر علمی از همه بالاترم. البته اگر کسی از نظر علمی واقعا از دیگران بالاتر باشد ودر جایی عقلا وشرعا ایجاب کند که فضل علمی خود را بیان دارد ، در این مسئله اشکالی وجود ندارد چون هم عقل وهم شرع اجازه داده که در موارد خاصی  افرادی که برتری علمی ومعنوی وکمالی و... دارند خود را آشکار نمایند تا جلو مفاسد و آدم های نالایق وفاسد  گرفته شود. مرحوم آیت الله مدرس در مجلس آن زمان فریاد می زد: زنده باد مدرس. اینکه مرحوم مدرس می گوید:زنده باد مدرس  در این جمله اش صدها مطلب است. یک مطلب این است که شخصیت های مثل من که عالِم ومتعهد ومؤمن به اسلام ودین وقرآن وعاشق اهل بیت پیغمبرند ، اینها برترند وهمیشه زنده اند ولی همانند رضاخان میرپنج قُلدُر که خود را سردار سپه می داند جزو مردگان ونابود شوندگان است وهیچ ارزشی ندارند.

درقرآن کریم سوره اسراء آیه 85 آمده است :وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً و از تو در باره‏ روح مى‏پرسند، بگو: روح از [عالم بالا و] فرمان خداى من است و شما از علم جز اندکى داده نشده ‏اید. انسان در هر رشته علمی اگرتخصص داشته باشد  چه فقه باشد چه اصول وچه فلسفه باشد چه علوم دیگر  نباید دچار غرور شود. غرور علمی باعث شکست وعقب افتادگی است. به هر مقام علمی رسیدیم باید سپاسگزار الهی باشیم زیرا که خداوند کریم ،چشم وگوش وهوش ومغز واستعداد وقوت ونیرو وتوانایی و ابزار تعلُّم وآموختن واستاد وفرصت وعمر وصدها وهزاران نعمت  داده تا اینکه آدمی به دانش وسواد وعلمی برسد. اگر کسی چشم نداشته باشد به همان اندازه از معلوماتی که از طریق چشم بدست می آید محروم می شود. اگر کسی بویایی نداشته باشد به همان اندازه از خیلی چیزها محروم است . اگر کسی قدرت شنوایی نداشته باشد نیز همینطور است. بوعلی سینا  در این رابطه نقل  می فرماید: «مَن فَقَدَ حسّاً فَقدْ فَقَدَ عِلماًهرکس که فاقد یک نوع از حس باشد، در واقع فاقد یک نوع شناخت وآگاهی وعلم است که از راه آن حس، بدست می آید. بعضی ها گفته اند که عبارت «مَن فَقَدَ حسّاً فَقدْ فَقَدَ عِلماً  از ارسطو می باشد. به هر صورت علم بشر کمتر از قطره ای از اقیانوس بی پایان علم ودانش است. با این حال  آیا ارزش دارد که کسی چند مطلبی که یاد گرفت باد به غَبغَب اندازد وخود شگفتی داشته باشد وغرور وتکبر به خرج دهد؟!!!

در کتاب تعلیم وتربیت در اسلام از استاد شهید مطهری  ص31 چنین آمده است: ...یک عالِم نباید تعصب داشته باشد ، یک عالم نباید جمود داشته باشد ، یک عالم نباید تجزّم داشته باشد (یعنی جزم گرا در نظر ورأی ) هرچه که من تشخیص دادم لَیسَ الّاه( همین است فقط). یک عالم نباید غرور داشته باشد وخیال کند که آنچه او دارد تمام علم همان است. باید به اصل  وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً  مخصوصا توجه داشته باشد که آنچه ما می دانیم از حقیقت بسیار کم است ....علمای بزرگ که روح علمی دارند  نسبت به افراد کم بضاعتی که روح علمی ندارند وچها رکلمه می دانند وخیال می کنند که تمام علم همین است ، غرورشان خیلی کمتر است ویا غرور ندارند. در حدیث است که العلم علی ثلاثة اشبار(یعنی علم سه وجب است یاسه مرحله است) اذا وصل الی شبر الأول تکبّر(در مرحله اول ، انسان دچار تکبر می شود وخیال می کند که دیگر تمام حقایق عالم را می داند) واذا وصل الی شبرالثانی تواضع ( در مرحله دوم می فهمد که نه ، چنین نیست که او همه چیز را بلد باشد لذا از آن حد بالایی که برای خود تصور وخیال می کرد پایین می آید وکوچکی وتواضع می نماید) واذا وصل الی شبر الثالث علم أَنّه لایعلم شیئا (در مرحله سوم می فهمد که اصلا چیزی نمی داند)  این است که در تعلیم وتربیت باید روح علمی به متعلم داد یعنی نباید توجه به این باشد که او (صرفا) دانا بشود بلکه باید کاری کرد که روح حقیقت جویی پیدا کند وبیماری هایی را که اورا از حالت حقیقت جویی منحرف می کند نظیر تعصب ها ، جمود ها ، غرور ها ، تکبرها  و....  از خود دور کند که متعلم با روح علمی بار بیاید.

{قالوا : "العلم ثلاثة أشبار من دخل فی الشبر الأول تکبر ، ومن دخل فی الشبر الثانی تواضع ، ومن دخل فی الشبر الثالث یعلم(علم) أنه لا یعلم شیئاً".}

از بزرجمهر حکیم  نقل کرده اند که فرمود:

همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند!

تابدانجا رسید دانش من    که بدانم همی که نادانم


بوعلی سینا نیز چنین می فرماید:


دل گرچه در این بادیه بسیار شتافت

یک موی ندانست ولی موی شکافت

اندر دل من هزارخورشید بتافت

آخربه کمال ذره‌ای راه نیافت

از آلبرت انیشتین آلمانی سؤال کردند که مرتبه علمی شما چه اندازه است  گفت اگر نردبانی به اندازه زمین تا آسمان باشد ، علم من هنوز به پلّه اول این نردبان هم نمی رسد.

امید است که همه ما از غرور علمی برکنار باشیم.

 

متن از سید اصغر سعادت

 

 

 

رجوع فرمایید به پایگاه اندیشوران حوزوی

http://saadat.andishvaran.ir/fa/shownote.html?UserID=3523&DataID=6011&ReturnPageID=10

 

 

 

 

 




تاریخ : جمعه 93/5/24 | 10:2 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
عمر حیوانات



آیا می دانید: مدت عمر اسب آبی 40 سال است


آیا می دانید: مدت عمر اسب 50 سال است


آیا می دانید: مدت عمر افعی 10 سال است


آیا می دانید: مدت عمر بلبل 12 سال است


آیا می دانید: مدت عمر پروانه 2 ماه است


آیا می دانید: مدت عمر پشه 6 ماه است


آیا می دانید: مدت عمر جغد 35 سال است

  آیا می دانید: مدت عمر خرس 50 سال است


آیا می دانید: مدت عمر خرگوش 20 سال است.


آیا می دانید: مدت عمر روباه 5 سال است.

آیا می دانید: مدت عمر زنبور عسل 1 سال است.

آیا می دانید: مدت عمر سگ 20 سال است.

                            آیا می دانید: مدت عمر سمور 5 سال است.


                      
آیا می دانید: مدت عمر سوسک 3 سال است.


                 
آیا می دانید: مدت عمر سوسمار 40 سال است.


                  
آیا می دانید: مدت عمر شتر 40 سال است.


                  
آیا می دانید: مدت عمر شتر مرغ 30 سال است.


                   
آیا می دانید: مدت عمر شیر 50 سال است.


                        
آیا می دانید: مدت عمر طوطی 60 سال است.


                        
آیا می دانید: مدت عمر عقاب 30 سال است.


                        
آیا می دانید: مدت عمر غاز 40 سال است.


                        
آیا می دانید: مدت عمر فیل 90 سال است.


                        
آیا می دانید: مدت عمر قناری 15 سال است.


                       
آیا می دانید: مدت عمر کلاغ 100 سال است.


                   
آیا می دانید: مدت عمر قورباغه 25 سال است.


                        
آیا می دانید: مدت عمر قو 50 سال است.


                   
آیا می دانید: مدت عمر کرگردن 60 سال است.


                       
آیا می دانید: مدت عمر کک 2 ماه است.


                       
آیا می دانید: مدت عمر گاو 25 سال است.


                
آیا می دانید: مدت عمر گاو وحشی 15 سال است.


                          
آیا می دانید: مدت عمر گربه 15 سال است.


                       
آیا می دانید: مدت عمر گرگ 12 سال است.


                       
آیا می دانید: مدت عمر گوزن 40 سال است.


                      
آیا می دانید: مدت عمر گوسفند 10 سال است.


                 
آیا می دانید: مدت عمر لک لک 35 سال است.


                 
آیا می دانید: مدت عمر لاک پشت 400 سال است.
 

                
آیا می دانید: مدت عمر ماهی 100 سال است.


                 
آیا می دانید: مدت عمر مرغ 15 سال است.


                
آیا می دانید: مدت عمر مگس 4 ماه است.


               
آیا می دانید: مدت عمر ملخ 1 سال است
http://www.uncels.blogfa.com/post/7



تاریخ : جمعه 93/5/24 | 4:39 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

غیبت کردن چه کسانی جایز است؟!

   آیت‌الله العظمی وحید پاسخ می‌دهند؛ غیبت کردن چه کسانی جایز است؟! 


  حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در پاسخ به چند سئوال از مقلدان خود پیرامون گناه «غیبت» موارد جایز بودن، کفاره و مصادیق آن را بیان نمودند. 

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن سئوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

در چه مواردی غیبت کردن جایز است؟ 

جواب:1. متجاهر به فسق، یعنى کسى که آشکارا و علنى گناه مى کند، که غیبت کردن از او در همان گناه جایز است.2. غیبت کردن مظلوم از ظالمى که بر او ظلم کرده، نسبت به آن ظلم.3. در مورد مشورت، که اظهار عیب به قصد نصیحت مشورت کننده، در حدّى که نصیحت محقّق شود، جایز است.4. غیبت بدعت گذار در دین، و کسى که موجب گمراهى مردم مى شود.5. غیبت براى اظهار فسق شاهد، یعنى اگر کسى که شهادت مى دهد فاسق است، غیبت او به اظهار فسق او، براى آن که به شهادت او حقّى ضایع نشود، جایز است.6. غیبت کردن از شخصى براى دفع ضرر از جان یا عرض یا مال آن شخص.7. غیبت کردن از گناهکار به قصد بازداشتن او از آن گناه، در صورتى که به غیر آن بازداشتن او ممکن نباشد. 

  *کفاره غیبت

کسی که غیبت مومنی را کرده چکار کند آیا باید کفاره بدهد؟

مرتکب غیبت باید توبه کند، و بنابر احتیاط واجب از کسى که غیبت او را کرده، حلیّت بطلبد، مگر آن که حلیّت طلبیدن موجب مفسده‌اى شود، که در این صورت هر گاه یاد شخص غیبت شده را نموده، برای او استغفار نماید.

*مصادیق غیبت

موارد غیبت را بیان نموده و بفرمایید چه چیزی غیبت به حساب می‌آید؟

غیبت عیبِ مستور و پوشیده مؤمن، در غیاب او است، چه آن عیب را به گفتار بیان کند، یا به رفتار بفهماند، هرچند در اظهار عیب مؤمن قصد اهانت و هتک حیثیّت نداشته باشد، و اگر به قصد اهانت، عیب مؤمن را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است.

*شنیدن غیبت کسی که او رانمی شناسد ولی عکس او را دیده

آیا گوش دادن به غیبت در مورد کسی که او را نمی شناسیم هیچ برخورد و ملاقاتی با او نداشته ایم وفقط عکس او را دیده ایم، جایز است؟

در مفروض سؤال احتیاط واجب در ترک گوش دادن است.

 http://www.hawzahnews.com/news/1973/347933/+%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9




تاریخ : جمعه 93/5/24 | 4:3 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

به نام خدا

 

آیا در مذاکرات هسته ای می توان به آمریکا وغرب اعتماد کرد؟!!!

 

**{حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری سخنان‌شان در ابتدای امسال فرمودند: تصور برخی دولتمردان دولت قبلی و همچنین برخی دولتمردان دولت فعلی این است که اگر ما در قضیه هسته‌ای با امریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می شود. من هم به دلیل اصرار آن‌ها بر مذاکره درخصوص موضوع هسته‌ای، گفتم مخالفتی ندارم اما همان موقع هم تاکید کردم که خوشبین نیستم.  نقل از خبر آنلاین -خبرگزاری تحلیلی ایران}

**حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  (صبح روز چهارشنبه  22/ 5/  93)در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگیهای ایران در خارج از کشور، دستگاه دیپلماسی کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملی و سرمایه ملی ایرانیان خواندند و ضمن تبیین ویژگی های دیپلماسی ایرانی و ضرورت دیپلماسی فعال و هوشمند در دوران بسیار مهم گذر به نظم جدید جهانی سخنان مهمی را در بی فایده بودن تعامل با امریکا بیان کردند.{که حجت الأسلام سید احمد خاتمی در نماز جمعه تهران گفت که می توان این بیانات را  منشور سیاست خارجی عنوان کرد}حضرت آیت الله خامنه ای بخش پایانی سخنانشان را در این دیدار به موضوع تعامل با جهان اختصاص دادند.......................................
ایشان با تأیید سخنان دو روز قبل رئیس جمهور(درروز دوشنبه 20/ 5/  93) در جمع سفیران و کارداران درخصوص تعامل با همه دنیا افزودند: در این میان دو استثنا وجود دارد رژیم صهیونیستی و امریکا.
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان چند دلیل و استدلال درباره نفی تعامل با امریکا تأکید کردند: رابطه با امریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی منفعت برود؟!
ایشان افزودند: عده ای اینجور وانمود می کردند که اگر با امریکایی ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می شود، البته ما می دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته ای و تجربه ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماسها، نشستها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده ای عاید نشد بلکه لحن امریکایی ها تندتر و اهانت آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبونهای عمومی بیان کردند.
رهبر انقلاب افزودند: البته مسئولان ما در نشستها در جواب طلبکاری آنها، جوابهای قوی تر و گاهی گزنده تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی ها، به هیچ چیز کمک نمی کند.
رهبر انقلاب در همین زمینه، افزایش تحریم ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: امریکایی ها نه تنها دشمنی ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می گویند این تحریم ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه ی تحریم هم، فایده ای نداشته است.
ایشان افزودند: البته در زمینه ادامه مذاکرات هسته ای، منع نمی کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می شود اما این، یک تجربه ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با امریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است.
رهبر انقلاب در تبیین ضررهای ناشی از مذاکره با امریکایی ها افزودند: این کار ما را در افکار عمومی ملتها و دولتها به تذبذب متهم می کند و غربی ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو گانگی جلوه می دهند.
ایشان همچنین ضرر دیگر نشست و برخاست با امریکا را ایجاد زمینه برای طرح توقعات جدید از سوی آنها دانستند.
رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنانشان، تعامل با رژیم صهیونیستی را موضوعاً منتفی خواندند و درباره امریکایی ها هم گفتند: تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امریکا درباره ایران ادامه داردتعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد.
ره
بر انقلاب به افزایش نفرت ملتها از امریکا بخاطر هم دستی با جنایات صهیونیستها در غزه اشاره کردند و افزودند: هیچ کس در دنیا نیست که امریکایی ها را از مشارکت با جنایات و نسل کشی رژیم «غاصب، گرگ صفت، قاتل، کافر و ظالم صهیونیست» در غزه مبرا بداند، بنابراین امریکایی ها اکنون در موضع ضعف بیشتری قرار دارند.

 http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=12166 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

 

*************************************************************


ناکجاباد مذاکرات هسته ای ایران با 5+1

  

عجیب است که از طرف جمهوری اسلامی ایران مدام شفاف سازی و حسن نیت ورفع موانع سر راه مذاکرات هسته ای انجام می گیرد ولی از طرف مقابل زیاده خواهی وتمرد ومانع تراشی وسوء ظن و ادعاهای جدید مطرح می شود. مذاکراتی که طرف مقابل اصل را بر پیچیده تر کردن مسئله کرده ودر حقیقت به دنبال حل شدن قضیه نیست سر  از ناکجاباد در می آورد !!! وسر نوشت روشنی ندارد ونخواهد داشت و هربار نیزبر ابهامات آن افزوده می گردد. با خوش وبش ها ولبخند های دیپلماتیکی که گاهی هم لازم است   پیشرفتی حاصل نخواهدشد. غرب وآمریکا  با نیرنگ ومکر وحقه بازی  که جزو سرشتشان شده  در صورتی این نمایشنامه را تمام می کنند که امتیاز اساسی ومهمی  از ایران بگیرند. هیچگاه از یاد نبریم که غرب وآمریکا با اساس واصل  نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند وبرای مهار ویا سقوط آن اهرم های زیادی داشته ودارند یکی از اهرم های آنها جهت مقابله با نظام اسلامی ایران حفظ ودفاع از موجودیت منحوس وپلید رژیم اشغالگر اسرائل است. تا این غده سرطانی وجود دارد ما با غرب وآمریکا  مشکل خواهیم داشت.البته بادرایت وحکمت ومصلحت اندیشمندانه می توانیم خطرات این گرگ های  وحشی  وخونخوار  را کم کنیم ولی به فرمایش امام راحل رابطه ما با آمریکا و مانند آن رابطه گرگ ومیش است  ودر کلامی دیگر فرمود اگر از توطئه آنها غفلت کنید شما را نابود خواهند کرد . تا به حال  به لطف خدا ومقاومت ملت ایران ورهبری امام خمینی ومقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای همه توطئه ها ونقشه های شومشان نقش برآب شد وبعد از این هم انشاء الله چنین خواهد شد. به نظر میرسد که ادامه مذاکرات هسته ای با 5+1 با خوشبینی های غیر واقعی  سرانجام خوشی ندارد و کاسه تحریم ها ومانند آن با مذاکرات وادامه آن شکسته نشده ونمی شود. کاسه تحریم وماتتد آن ضمن رعایت قواعد وقوانین کار ، فقط وفقط از راه اعتماد ملی واهتمام به سرمایه های داخلی وتوجه عملی به اقتصاد مقاومتی وپیروی محض از فرامین مقام معظم رهبری ومقاومت واقتدار عزتمندانه ایران اسلامی وانقلابی  شکسته می شود. اینجانب بار دیگر توجه  دست اندر کاران مذاکرات هسته ای را به مطلبی که قبلا نوشته ومنتشر کرده بودم جلب می نمایم واستدعا دارم که توجه بیشتری بفرمایند. متن قبلی به قرار زیر است:


** ده دلیل جهت ضرب الاجل چند ماهه برای  مذاکرات هسته ای ایران با5+1

 

 

به دلائل زیرباید ضرب الاجل چند ماهه جهت مذاکرات هسته ای ایران با5+1ازسوی جمهوری اسلامی ایران تعیین شود تا طرف مقابل بیشتراز این ایران وملت ما را به بازی نگیرد:

1-ایران مذاکره را برای مذاکره نمی خواهد بلکه مذاکره را جهت دستیابی به  حقوق حقیقی خود و... دنبال می نماید.

2-مذاکرات باید ثمرات داشته باشد وباگذشت سال های طولانی بویژه دردوره 6ماهه تعیین شده  از سوی غرب( که جناب آقای دکترظریف باتیم خود از سوی ایران عهده دار مذاکرات می باشد )، نتیجه وثمره قابل اعتنایی در مذاکرات هسته ای ایران با5+1 حاصل نشده است وکاربی ثمر لغواست ووکارلغواز عاقل وعقلاء قبیح است.

3-طرف مقابل قصدجدی برحل مناقشات هسته ای   ندارد  وسوء نیت وکارشکنی آنها ثابت شده است .

4-  5+1 در مذاکرات به دنبال باج گیری از ایران(جمهوری اسلامی ایران)است واین ویژگی در تمام مذاکرات هسته ای ما باآنها محرز وآشکار است.

5-خاطره تلخ تعلیق در زمان دولت آقای سیدمحمدخاتمی(دوره اصلاحات) گواه روشن است که آنها نیات شیطانی دارند واگر مداخله  وبرخورد قاطع وحکیمانه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نبود ، همه اهداف شوم خودرا به بهانه مسائل هسنه ای عملی می کردند ولی   ومکروا ومکرالله والله خیر الماکرین!!!.

6-غرب به معنی عام آن ، دست از خوی استکباری واستعماری ودشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران واسلام اصیل و...برنداشته است لذا اعتماد به آنها دور از  عقل وخرد وحزم واحتیاط و...است.آیا میتوان به بهانه لغو تحریم ها به هر صورتی ودر هرزمانی وبا هرضرر و زیانی  به مذاکرات با 5+1 ادامه داد؟!!!!به اصطلاح اصولی دفع ضررعقلائی محتمل ،لازم است.     درین مذاکراتی که تیم هسته ای ایران با5+1 به ریاست جناب دکتر ظریف ،درجریان است بنابر گفته های کارشناسان ومطلعین، نه تنها دستاورد روشنی نداشته بلکه از جهات عدیده ای دچار خسارت و...شدیم. چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟!!!!.  دفع ضرر مسلم ، به طریق اولی لازم است.

7-ابهامات زیادی در مذاکرات کنونی  وجود دارد که پاسخ های روشنی از سوی مسئولین هسته ای به ملت ایران داده نشده است.بخش عمده این ابهامات ناشی از برخوردهای منفعلانه تیم مذاکره ما می باشد.

8-اقتدار بالای سیاسی و نظامی ایران به درجه ای است که می تواند مسیرمذاکرات تحمیلی رابه نفع ایران وملت ایران رقم زند.

9-نباید فراموش کنیم که اساس مذاکرات  یک مستمسکی بیش نیست. غرب  مسائل هسته ای را بهانه ای قرار داده است که ازاین طریق جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار ومحدودیت و... قرار دهد. بنابراین  ما باید دراین  مذاکرات  هسته ای تحمیلی، همانند جنگ تحمیلی با اقتدارهمه جانبه وارد صحنه کارزار شویم وبه گونه ای باید وارد میدان شویم که ابتکارعمل در دست جمهوری اسلامی ایران باشد نه اینکه خدای نخواسته تسلیم خواسته های غرب باشیم .بنابراین باید یک ضرب الاجلی برای غرب از طرف ایران تعیین شود تا بیشترازاین جولان ندهند ورجز خوانی نکنند.

10-مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بارها وبارها فرمودند که به آمریکا وغرب اعتمادی نیست. فرمودند که آنها در عهدشکنی ونقض پیمان ها مسبوق به سابقه هستند.اگربه فرض بعید  بهانه مسائل هسته ای حل شود ، ده ها  بهانه دیگر را طراحی کرده وآماده دارند. لذا شرط عقل ودین واحتیاط ... این است که به  منابع وسرمایه های عظیم داخلی تکیه نماییم وبا ایمان به خدای متعال باقاطعیت تمام ، مسیر فعلی مذاکرات تحمیلی هسته ای  را با تعیین ضرب الاجل از سوی جمهوری اسلامی ایران عوض کنیم .امید است که ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر حسن روحانی وجناب آقای دکتر ظریف ودست اندرکاران دیگر مسائل هسته ای به این نکات ذکر شده  از بنده به عنوان یک شهروند ایرانی توجه خردمندانه داشته باشند.

متن از سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجانی

 




تاریخ : جمعه 93/5/24 | 3:11 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

کالبد شکافی توافق‌نامه ژنو/محمود نبویان

 

نبویان

 

ایران در این توافقنامه اولا: به حقوق هسته ای خود دست نیافته است، ثانیا: حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است، ثالثا: خطوط قرمز نظام رعایت نشده است و رابعا: هیچ تزلزل و فروپاشی در تحریم های اصلی صورت نگرفته است حجت‌الاسلام سید محمود نبویان استاد دانشگاه تهران و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مقاله‌ای را باب توافق‌نامه ژنو نگاشته و آنرا در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است.

برپایه این گزارش، متن کامل این مقاله به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

کالبد شکافی توافقنامه ژنو

این توافقنامه در تاریخ 3 آذر 1392 مطابق با 24 نوامبر 2013 در ژنو میان ایران- به ریاست آقای ظریف(وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی) به همراه آقایان عراقچی و روانچی- و کشورهای 1+5 (آمریکا، روسیه، چین و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان) به ریاست خانم اشتون-نماینده اتحادیه اروپا- منعقد گردید.

محتوای این توافقنامه یک قرارداد –یا معاهده و پیمان- است و باید مکانیسم خودش را طی کند، یعنی باید از سوی مجلس و یا شورای امنیت ملی به تصویب برسد، اگرچه نام آن را «برنامه مشترک برای عمل» گذاشته اند، اما تغییر نام، مشکلی را حل نمی کند، و باید به محتوای آن توجه کرد که برای دو طرف تعهداتی را ایجاد کرده است.

در این توافقنامه متن انگلیسی آن دارای اصالت است، و زبان دیگر، پیش بینی نشده است.

توافقنامه ژنو مرکب از 5 بخش است: مقدمه، گام اول، گام میانی، گام آخر و نتیجه نهایی.

در ابتدا سعی می کنیم که گزارشی از این توافقنامه در هر بخش داشته و سپس تاملاتی را بیان کنیم.

گزارشی از اجزای توافقنامه

چنانکه بیان گردید، توافقنامه ژنو مرکب از بخش‌های زیر است:

1- مقدمه

در مقدمه هدف از مذاکرات و نیز امور زیر بیان شده است:

1- هدف از این مذاکرات دستیابی به یک راه حل جامع بلند مدت مورد توافق طرفین است که یقین پیدا کنیم برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است.

2- ایران تاکید مجدد می کند که تحت هیچ شرایطی بدنبال دستیابی به سلاح هسته ای یا گسترش آن نیست.

3- این راه حل جامع مبتنی بر اقدامات اولیه بوده و در زمان مورد توافق در یک گام نهایی به نتیجه منتهی شده و به نگرانی ها پایان می دهد.

4- این راه حل جامع ایران را قادر می سازد که کاملا از حق انرژی هسته ای خود برای اهداف صلح آمیز تحت پادمان ان.پی.تی با توجه به تکالیف آن برخوردار شود.

5- این راه حل جامع متضمن یک برنامه هسته ای است که: با توافق طرفین تعریف شود، دارای محدودیت های عملی باشد، و با اقدامات شفاف ساز برای حصول اطمینان نسبت به ماهیت صلح آمیز آن برنامه همراه باشد.

6- این راه حل جامع منشأ یک کل منسجم است که: تا همه چیز مورد توافق نباشد هیچ امری مورد توافق نخواهد بود.

7- این راه حل جامع مشتمل بر یک روند گام به گام دو طرفه است و موجب رفع جامع تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های چند جانبه و تحریم های ملی مربوط به برنامه هسته ای ایران خواهد شد.

8- کشورهای 1+5 و ایران مسئول نتیجه بخشی و تحقق اقدامات دوطرفه میان مدت و راه حل جامع با حسن نیت هستند.

9- یک کمسیون مشترک مرکب از: سه کشور اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلستان)، اتحادیه اروپا، سه کشور دیگر (آمریکا، چین و روسیه) و ایران تشکیل می شود تا بر اجرای گام های میان مدت نظارت و به موضوعاتی که ممکن است پدید آید بپردازد، علاوه براین، آژانس مسئول راستی آزمایی اقدامات انجام شده مربوط به هسته ای خواهد بود.

10- این کمسیون با آژانس براه حل نگرانی های گذشته و حاضر همکاری می کند.

تاملاتی چند

1- هر توافقنامه ای به هدف رفع اختلاف دو طرف انجام می شود، اما متاسفانه این توافقنامه آغازگر اختلافات زیادی شده است؛ برای نمونه، بلافاصله پس از توافق میان دو طرف، اختلاف در مورد یکی از اصلی ترین مسأله مذاکرات –یعنی حق غنی سازی- آن هم در یک تضاد کامل و 180 درجه آغاز گردید، از یک سو، آقای جان کری –وزیر خارجه آمریکا- اعلام می کند براساس این توافقنامه ایران به هیچ وجه حق غنی سازی ندارد، و از سوی دیگر، آقای ظریف –وزیر خارجه ایران- اعلام می کند که در این توافقنامه حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.

2- در این مقدمه ایران به عنوان یک کشور با وضعیت ویژه تلقی شده که باید به وضعیت آن رسیدگی شود، به عبارت دیگر، پذیرفته ایم وضعیت هسته ای ایران موجب نگرانی هایی برای جامعه جهانی در گذشته و حال شده است که باید برطرف شود.

3- در صورت حل نگرانی ها و حسن نیت ایران و انجام وظایفی که آنها برای ما تعیین می کنند و در این توافقنامه آنها را پذیرفته ایم، و نیز آژانس پس از راستی آزمایی آنها را تایید کند، ایران می تواند یک برنامه غنی سازی با محدودیت ها و قیود زیر داشته باشد، یعنی اولا: توافق آنها را در «تعریف و تعیین آن» بدست آورد، ثانیا: دارای «محدودیت های عملی» باشد و ثالثا: به همراه «اقدامات شفاف ساز» باشد.

چنانکه ملاحظه می شود به هیچ وجه غربی ها در این توافقنامه ذکر نکرده اند که ایران «دارای حق غنی سازی» است، بلکه آنچه که در این توافقنامه تصریح شده است، این است که ایران صرفا می تواند «یک برنامه» غنی سازی داشته باشد، به عبارت دیگر، گاهی شخص مالک ماشین است و حق دارد به هر مکانی که مایل است سفر کند، اما گاهی دارای ماشین نیست و از دیگری ماشینی را به امانت می گیرد، مالک ماشین برای او محدودیت هایی را تعیین می کند و برای نمونه می گوید، بیش از سه نفر نباید سوار کنی، سرعت تو نباید بیش از صد کیلومتر باشد، به مکان دیگر با فاصله بیش از دویست کیلومتر حق نداری بروی و … . آنچه که در این توافقنامه آمده است به همین صورت است، یعنی طرف غربی، صرفا به ما یک و آن هم یک برنامه غنی سازی را اعطا کرده است که دارای محدودیت های مختلف است. این برنامه نیز در مدت زمانی است که در گام نهایی مورد توافق قرار می گیرد.

علاوه براین، مراد از محدودیت های عملی چیست؟ البته در گام نهایی به این محدودیت ها اشاره کرده است.

نیز مراد از اقدامات «شفاف ساز» چیست؟ آیا این امور در تکالیف ان.پی.تی نیز آمده است؟ یا به دلیل اینکه در این توافقنامه پذیرفته ایم برنامه هسته ای ایران یک وضعیت عادی ندارد، لذا بیش از تکالیف مندرج در معاهده ان.پی.تی باید اقداماتی انجام دهیم تا نظر طرف غربی را جلب کنیم؟ در این صورت، آیا ایران به اهداف خود خواهد رسید؟

4- در جمله اول این مقدمه آورده است که هدف از مذاکرات آن است که «یقین» (ensure) پیدا کنیم که برنامه هسته ای ایران، منحصرا«exclusively» صلح آمیز است. روشن است که 2 قید بیان شده از قیود «کیفی» هستند و قابل تفسیرهای گوناگون. سوال این است که آنها اولا: چگونه یقین پیدا می کنند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است؟ آیا نمی توانند هر زمان ادعا کنند که ما هنوز یقین پیدا نکردیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است؟ مگر تاکنون در طول ده سال گذشته که در حال مذاکره هستیم چنین امری را نگفته اند که برنامه ایران، صلح آمیز نیست؛

ثانیا: جالب آن است که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که شدیدترین تحریم ها را علیه مردم ایران به تصویب و اجرا رسانده است –از جمله تعلیق تمام فعالیت های هسته ای ایران-، با همین ادعا بوده است که ما هنوز نتوانستیم به صورت یقینی نتیجه بگیریم که برنامه های ایران منحصرا صلح آمیز است. برای نمونه، در قطعنامه 1737 که تعلیق تمام فعالیتهای هسته ای را از ما خواسته است، با این مقدمه شروع کرده است که: «آژانس نمی تواند نتیجه گیری کند که هیچگونه مواد یا فعالیت های هسته ای اظهار نشده در ایران وجود ندارد.» معنای این سخن آن است که آژانس به یقین نرسیده است که فعالیت هسته ای اظهار نشده وجود ندارد، و چون به یقین نرسیده است کافی است که شورای امنیت براساس این گزارش، تحریم های سختی را علیه ایران وضع کند.

در این توافقنامه نیز راستی آزمایی به عهده آژانس است و آژانس باید به یقین برسد.

ثالثا: مراد از قید «منحصرا» چیست؟ در چه صورتی این انحصار فهمیده می شود؟ اگر ایران چند درصد غنی سازی داشته باشد، این انحصار معلوم می شود؟ چگونه است که ژاپن دارای برنامه غنی سازی بیش از 90% است اما برنامه هسته ای آن کشور منحصرا صلح آمیز است اما ایران اگر غنی سازی 20% داشته باشد، برنامه هسته ای آن صلح آمیز نیست؟ جالب آن است که در تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که تعیلق تمام فعالیتهای هسته ای را از ایران خواسته و نفت، بانک های ایرانی، شرکت های ایرانی، افراد و … را مورد تحریم سخت قرار داده است، چندبار تصریح شده است که برنامه هسته ای ایران باید منحصرا برای مقاصد صلح آمیز باشد. این تعبیر دقیقا همان تعبیری است که در اولین جمله توافقنامه ژنو آمده است( چنانکه بیان گردید در اولین جمله توافقنامه ژنو آمده است: هدف از این مذاکرات دستیابی به یک راه حل جامع بلند مدت مورد توافق طرفین است که یقین پیدا کنیم برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است.) و در قطعنامه های شورای امنیت هم به بهانه دستیابی به یقین به منحصرا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است، تمام تحریم های سخت را علیه ملت بزرگ ایران تحمیل و تعلیق تمام برنامه های هسته ای از ایران خواسته شده است.

در صورتی که قیود بیان شده در متن توافق، شفاف و مقید و معین نباشد-چنانکه متاسفانه قیود مبهم زیادی در متن توافقنامه وجود دارد- در آینده و در مقام تفسیر در مذاکرات بعدی دچار مشکل جدی خواهیم شد.

5- در پاراگراف دوم مقدمه آمده است که ایران بدنبال سلاح هسته ای و توسعه آن نخواهد بود. این سخن به معنای پذیرش ضمنی این امر است که ایران تاکنون در حال توسعه سلاح هسته ای بوده و سخن غربی ها در متهم کردن ایران و بدنبال آن صدور قطعنامه های شورای امنیت و وضع تحریم های گوناگون شورای امنیت، یک جانبه و چند جانبه علیه ایران درست بوده است، در حالی که کذب این ادعا کاملا روشن است.

6- در مقدمه پس از اینکه تصریح می کند که ایران برای حل نگرانی ها باید گامهای مختلفی بردارد، آورده است ایران می تواند کاملا از حق انرژی هسته ای مطابق ان.پی.تی بهره مند شود، و بلافاصله تصریح می کند که ایران می تواند یک برنامه غنی سازی داشته باشد. اما نسبت به این برنامه غنی سازی هیچ سخنی از ان.پی.تی نیامده است؛ یعنی در آن ذکر نشده است که ایران می تواند براساس ان.پی.تی دارای برنامه غنی سازی باشد، (زیرا روشن است که داشتن غنی سازی برای کشورها در معاهده ان.پی.تی محدود به هیچ قیدی نیست، جز اینکه فقط مقید به صلح آمیز بودن است)، بلکه برعکس تصریح شده است این برنامه باید مطابق محدودیت هایی باشد که به توافق طرف غربی رسیده باشد، مانند محدودیت های عملی، انجام اقدامات شفاف ساز و حصول یقین به صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران.

بسیار مناسب بود که مذاکره کنندگان ایرانی بر این امر اصرار کرده و برنامه غنی سازی ایران را به همان صورتی که در ماده چهارم ان.پی.تی آمده است، می پذیرفته اند، نه براساس تعریف کشورهای غربی زیاده خواه و مستکبر و مطابق محدودیت هایی که آنها در نظر گرفته اند.

7- در مورد کمیسیون مشترک آمده است که این کمیسیون مرکب از ایران و در طرف دیگر، سه کشور اروپایی(یعنی آلمان، فرانسه و انگلستان)، سه کشور دیگر (یعنی آمریکا، چین و روسیه) و اتحادیه اروپا می باشند، (E3/EU+3)؛ علاوه بر این، آژانس نیز به عنوان ناظر باید نسبت به این تعهدات راستی آزمایی کند. معنای این امر آن است که ایران علاوه بر کشورهای 1+5 ، باید موافقت ده ها کشور اتحادیه اروپا را نیز بدست آورد. (جالب است وقتی این امر را در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به آقای عراقچی- مذاکره کننده و معاون وزیر خارجه- یاد آور شدم، ایشان با کمال تعجب در جواب من بیان کرد: «حتما اشتباه تایپی رخ داده است». این سخن بسیار تاسف برانگیز است، و انتظار ما این است که مذاکره کنندگان ما از دقت بیشتری برخوردار باشند.)

8- در مورد گام‌ها، گاهی به «measures» تعبیر کرده است، و گاهی به «steps». برای نمونه،   در مقدمه آمده است: There would be additional steps in between the initial measures and the final step.

چه فرقی میان این دو تعبیر وجود دارد؟ اگر فرقی میان آندو موجود نیست چرا در یک توافقنامه حقوقی بین المللی که 10 سال روی آن در حال مذاکره بوده اند، این واژه به یک صورت بیان نشده است؟ فراموش نکنیم که بیش از یک سال و نیم است که مذاکره کنندگان ایرانی با آژانس صرفا نسبت به 9 پاراگراف -به سبب اختلاف معانی واژه ها- مذاکره کرده اند.

9- مراد از راه حل جامع همان امری است که به عنوان گام نهایی در متن توافقنامه ذکر شده است.

2- عناصر گام اول

گام اول، دارای زمان 6 ماهه است، البته این زمان قابل تمدید است.

در گام اول ابتدا اقدامات داوطلبانه ایران ذکر شده است و سپس به اقدامات طرف غربی اشاره گردیده است.

اقداماتی که ایران باید انجام دهد

1- نیمی از اورانیوم غنی شده 20% برای سوخت رآکتور تهران مصرف می شود و نیمی دیگر، به 05% تبدیل خواهد شد.

2- خط اعاده به وضع سابق نباید موجود شود.

3- ایران در این 6 ماه غنی سازی بیش از 05% نخواهد داشت.

4- هیچ پیشرفتی در تاسیسات غنی سازی سوخت نطنز انجام نگردد، یعنی در طول 6ماه به سانتریفیوژهایی که نصب شده اند ولی غنی سازی اورانیوم انجام نمی دهند گاز UF6 تزریق نگردد.

5- هیچ سانتریفیوژ جدیدی در نطنز نصب نگردد.

6- در طول اولین 6ماه، در مقام تعویض سانتریفیوژ ایران از همان نسل جایگزین خواهد کرد. (ذیل مورد چهارم، و موارد پنجم و ششم در پاورقی مربوطه ذکر شده است.)

7- هیچ پیشرفتی در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو انجام نگردد، یعنی غنی سازی بیش از 05% در 4 آبشار فردو انجام نشود.

8- ظرفیت غنی سازی در فردو افزایش نیابد.

9- گاز UF6 به 12 آبشار دیگر فردو تزریق نگردد تا در حال غیر عملیاتی باقی بمانند. (یعنی سه چهارم فردو تعطیل شود و فقط به یک آبشار گاز تزریق گردد.)

10- بین آبشارها در فردو ارتباط برقرار نگردد.

11- در طول اولین 6ماه ایران در فردو سانتریفیوژ از همان نسل را جایگزین می کند. (ذیل شماره هفتم تا شماره یازده در پاورقی مربوطه ذکر شده است.)

12- ایران هیچ پیشرفتی را در مورد رآکتور اراک ایجاد نمی کند، ایران در مورد نگرانی ها نسبت به ساخت رآکتور اراک اعلام می کند که در مدت 6ماه، اولا: این رآکتور را راه اندازی نمی کند، ثانیا: سوخت و آب سنگین به رآکتور منتقل نمی کند، ثالثا: سوخت اضافی آزمایش نمی کند، رابعا: سوخت بیشتر برای رآکتور تولید نمی کند، و خامسا: اجزای باقیمانده رآکتور را نصب نمی کند. (این در امر پاورقی مربوطه ذکر شده است.)

13- مواد uf6 با غنای 05% -که جدیدا غنی شده اند- به اکسید تبدیل شوند.

14- مراکز جدید غنی سازی ایجاد نگردد.

15- فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه غنی سازی مجاز است مادامی که به قصد انباشت اورانیوم غنی شده نباشد.

16- بازفرآوری و نیز ساخت مکانی که توانایی بازفرآوری داشته باشد، مجاز نیست.

نظارت های بیشتر و ارایه اطلاعات خاص ظرف سه ماه

17- ارایه اطلاعات خاص به آژانس بین المللی در مورد برنامه های ایران در مورد تاسیسات هسته ای.

18- توصیف و شرح هر ساختمانی که در هر سایت هسته ای وجود دارد.

19- توصیف میزان و سطح فعالیت هایی که در هر مکان مربوط به فعالیت های هسته ای انجام می شود.

20- ارایه اطلاعات مربوط به معادن اورانیوم.

21- ارایه اطلاعات مربوط به کارخانه های تولید اورانیوم (کارخانه های نورد اورانیوم).



.........................................برای ادامه مطلب به آدرس زیر مراجعه فرمایید:


http://lahijannews.com/?p=5405#comment-257   لاهیجان نیوز




تاریخ : جمعه 93/5/24 | 2:53 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی