سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Image result for ?آیه 123 سوره توبه?‎

 

***نسیم معرفت***

 

**  نکته ها و پیام های آیه 123 از سوره توبه

 

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِینَ یَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ «سوره توبه آیه 123»


اى کسانى‌که ایمان آورده‌اید! با کسانى از کفّار که نزدیک شمایند بجنگید. باید آنان در شما خشونت و صلابت بیابند و بدانید که خداوند، با پرهیزکاران است.

 


*  یَلُونَکُمْ یَلُونَکُمْ  از ریشه «وَلْی» بر وزن «عَقل» به معنای قُرب و  نزدیکى است . «یَلُونَکُمْ» یعنی  نزدیک مى‏ شوند به شما .


 نکته ها :


پرداختن به دشمنانِ‌نزدیک‌تر و جنگیدن با آنان، مزایایى دارد، از جمله: به هزینه و امکانات کمترى نیاز است، اطلاعات ما از آنان بیشتر است، تدارک جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بیشتر است، خطرشان مقدّم‌تر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقه‌ى جنگ سریعتر است، هم خودش دشمن است، هم مى‌تواند بازوى دشمنان دورتر باشد.

«غِلْظَةً» به معناى صلابت، قدرت و هیبت است، نه سنگدلى و بدخلقى. از این رو در مسائل نظامى، مانور و قدرت‌نمایى ورژه ولباس وشعار وهرچه که قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد، مورد ستایش است. پیامبرخدا صلى الله علیه و آله نیز هنگام فتح مکّه، مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابوسفیان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شکوه سپاه اسلام، روحیّه‌ى مشرکان تضعیف شود.

مسأله‌ى «الاقربُ فالاقرب»، یعنى اولویّت دادن به آنچه نزدیکتر به انسان است، در همه‌ى امورِ تعالیم اسلامى مطرح است، در انفاق و صدقه، ابتدا یتیم و فقیرِ خویشاوند، در پرداخت زکات ابتدا نیازمندان محلّى و نزدیک، در جنگ، نخست دشمنان نزدیکتر، در دعوت وتبلیغ، ابتدا بستگان نزدیک و اهل منطقه، در مسجد، تقدّم همسایه‌ى مسجد، در سفره و مهمانى، طعام نزدیک انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل، آنان که به امام جماعت در کمالات نزدیکترند.

این آیه، جهاد آزادیبخش را مى‌گوید، نه جهاد دفاعى را. از این رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته، نه به شرایط هجوم کافران (1). 

در سیره‌ى پیامبر، نمونه‌هاى بسیارى دیده مى‌شود که به سپاه اسلام توصیه مى‌فرمود: با تقوا باشند، به زنان کفّار آسیبى نرسانند، به درختان لطمه نزنند. حتّى یک بار کشته‌ى دختر کافرى را دید و به شدّت ناراحت شد (2). 


 پیام ها :


1- ایمان باید همراه با عمل و مبارزه باشد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قاتِلُوا»

2- دفع شرّ دشمنان نزدیکتر، اولویّت دارد. «یَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ» (استراتژى جنگى اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزدیکتر است، همچنان که در مبارزه‌ى فکرى و عقیدتى نیز باید ابتدا شبهاتِ رایج و موجود را پاسخ داد)

3- هر چه براى ایجاد صلابت و شدّت لازم است باید تدارک دید، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاحهاى پیشرفته و چه آموزش‌هاى پیشرفته و تخصّصى. «وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَةً»

4- سپاه اسلام، باید صلابت و هیبت داشته باشد. «غِلْظَةً»

5- شجاعت درونى باید با صلابت بیرونى همراه باشد. «وَ لْیَجِدُوا»

6- غلظت وصلابت اسلامى، همراه با تقواست. «أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ»

7- جهاد، جلوه‌اى از تقواى الهى است. قاتِلُوا ... أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ‌

8- چون در جنگ، غرائز، هوسها و کینه‌ها ممکن است پیش آید، تقوا براى‌ رزمندگان شرطِ اساسى است. «أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ»

 


(1). تفسیر فى‌ظلال‌القرآن.

(2). تفسیر فى‌ظلال‌القرآن.


http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%DB%8C%D9%87_123_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87 .


*************************************************

 

**  احکام خمس+سایت حکیم عسکری لشت نشایی گیلانی+پرسش و پاسخ+کلیک


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی





تاریخ : سه شنبه 98/5/15 | 9:42 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

Related image

***نسیم معرفت***

 

پرسش : مستحبات و مکروهاتی که در رساله عَمَلیّه ذکر نشده، می شود از کتاب وَسائِلُ الشّیعه و یا کتب‏‎ ‎‏فقهی دیگر اخذ کرد یا خیر، و اگر نمی شود چه باید کرد؟‏

پاسخ : بسمه تعالی، کسی که مجتهد نیست باید تقلید کند و فتوای مجتهد را ولو با استفتا از او‏‎ ‎‏تحصیل کند .  (امام خمینی)

پرسش : در مورد تحصیل علوم اسلامی (طلبگی) رضایت پدر و مادر از نظر شرعی چه حکمی دارد؟‏

پاسخ : بسمه تعالی ، اعتبار ندارد . (امام خمینی)


‏ 

* اِستفتائات امام خمینی  جلد 4 ص 444 .   

 

 

http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_120783/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D9%85%D8%B3 . 

********************************************


 

**  احکام خمس+سایت حکیم عسکری لشت نشایی گیلانی+پرسش و پاسخ+کلیک


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

 

 

** دانایی در احکام و مسائل شرعی یک نوع فقاهت است (آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی)



تاریخ : دوشنبه 98/5/14 | 7:23 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

Image result for ?روحانیت گیلان?‎

 


 * خصلتهای بارزحجت الأِسلام شهید جلال رستمی

 


جمعه های«شهدایی»احرار/ کوتاه از زندگی شهید جلال رستمی؛روستای شاهیجان شهرستان رودسر

***نسیم معرفت***

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 * خصلتهای بارزحجت الأِسلام شهید جلال رستمی شاهیجانی رودسری گیلانی

 


حجت الأِسلام شهید جلال رستمی شاهیجانی رودسری گیلانی در سال 1347 در روستای کارسنگ شاهیجان از توابع شهرستان رودسر در یک خانواده مذهبی و متدیّن پا به عرصه گیتی نهاد . قابل توضیح است که روستای کارسنگ شاهیجان در قدیم و قبل از انقلاب از توابع رودسر بوده و بعد ها در تقسیمات جغرافیایی کشوری از توابع بخش دیلمان - پیرکوه در آمد و آدرس این روستا بدین قرار است :  لاهیجان _سیاهکل _ اِسپِلی _ دیلمان _ پیرکوه _کارسنگِ شاهیجان  .   شهید جلال رستمی در سن 13 سالگی  پدر و مادر خود را از دست داد . او تا سوم راهنمایی (سیکل) درس خواند و سپس در سال ( 63 _ 1362 ) جهت تحصیلات علوم دینی و حوزوی وارد حوزه علمیه لاهیجان شد و در آن سال ها مدیریت حوزه علمیه لاهیجان بر عهده حضرت آیت الله حاج شیخ قنبر مشفق لاهیجانی بوده است .  آیت الله شیخ قنبر مشفق لاهیجانی یکی از شخصیت های علمی و معنوی در شهر لاهیجان می باشد که از اوائل انقلاب تا سال (87  _ 1386) سال های طولانی مدیریت حوزه علمیه لاهیجان را برعهده داشت حجت الأِسلام شهید جلال رستمی چندین سال در این حوزه با جدّیت مشغول به دروس طلبگی شد و اینجانب سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی افتخار داشتم که مدت کوتاهی در مدرسه علمیه لاهیجان با ایشان هم حجره بودم . در آن مدت کوتاه چندین خصلت و  ویژگی بارز در ایشان دیدم که عبارتند از : 1-   اخلاص  2- تَدیّن 3- تَهَجّد  4- اُنس با قرآن  5-  تلاش و جدیت در درس و بحث 6- تواضع  7-  وقار  .  او اهل دعا و نیایش و شب زنده داری و قرائت قرآن بود . سیمای طلبگی و جذّابی داشت . حجت الأِسلام شهید جلال رستمی در تاریخ  10  /  9  /  1365 از شهرستان رودسر عازم جبهه های نبرد بر ضدّ  صدّامیان و کفّار بعثی در منطقه جنوب در استان خوزستان شد و سرانجام  در تاریخ  24  / 10  / 1365  در دفاع از کشور و سرزمین و میهن عزیز و  انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و دفاع از  دین و قرآن و اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ)   به دست کفّار بعثی در منطقه خوزستان به فیض شهادت نائل آمد .  حَشَرَهُ اللهُ مَعَ الصُّلَحاءِ وَ السُّعَداءِ وَ الشُّهداءِ  .

 

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

دوازدهم مرداد 1398 .

 


  آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 


 






تاریخ : شنبه 98/5/12 | 3:20 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


امام جواد (ع) از منظر دیگران

امام جواد (ع) از منظر دیگران

 

 

شخصیت والای علمی اخلاقی امام جواد  (عَلَیهِ السَّلامُ)     در نگاه خلفاء، دانشمندان، نویسندگان و تاریخ نگاران غیر شیعه؛ سندی گویا بر جایگاه رفیع این امام همام در بین مسلمانان می‎باشد که به عنوان نمونه به چند مورد آن اشاره می‎شود:


* مامون عباسی


خلیفه مقتدر عباسی در پاسخ به اعتراض بزرگان بنی عباس در خصوص به تزویج در آوردن دخترش "اُمُّ‎الفَضل" به امام جواد علیه السلام، این امام همام را اعجوبه عصر خواند و گفت: " قَدِ اختَرتُهُ لِتَبریزِهِ عَلَی کافَّةِ اَهلِ الفَضلِ فِی العِلمِ وَ الفَضلِ مَعَ صِغَرِ سِنِّهِ وَالأُعجُوبَهُ فِیهِ بِذالِکَ "؛ من بدان جهت وی را به دامادی خود برگزیدم که با کمی سن در علم و فضیلت بر همه اهل زمان برتری دارد و اعجوبه‎ای است در علم و دانش. (1)


* اُسقُف بزرگ مسیحی [اُسقُف اَعظَم مسیحی]


اُسقُف مسیحی پس از آگاهی یافتن از علم و دانش امام جواد علیه السلام در مسائل پزشکی گفت: به نظر می‎رسد این شخص "امام جواد علیه السلام " پیامبری از نسل پیامبران است . (2)


* سِبط بن جَوزی


سِبط بن جَوزی از تاریخ نویسان اهل سنت پس از بیان تاریخ تولد و شهادت حضرت می‎نویسد: کانَ عَلَی مِنهاجِ اَبیهِ فِی العِلمِ وَ التُّقَی وَ الزُّهدِ وَ ا الجُودِ ؛ او در علم و تقوا، پرهیزگاری و سخاوت چون پدر بزرگوارش "امام رضا
 (عَلَیهِ السَّلامُ)  و دنباله‎رو او بود. (3)


* اِبن اَبی طَلحَه

اِبن اَبی طَلحَه شافعی در کتاب «مَطالِبُ السُّؤُولِ فِی المَناقِبِ آلِ الرَّسُولِ» در باره شخصیت امام جواد (عَلَیهِ السَّلامُ)  می‎نویسد:  او گرچه صَغیرُ السِّن است ولی کَبیرُالقَدر و رَفیعُ الذِّکر می‎باشد .(4)


* اِبن صَبّاغ مالِکی


عَلیّ بن محمد احمد مشهور به "
اِبن صَبّاغ" فقیه مالِکی و مُتوفّای 855 در مکّه پس از بیان گوشه‎ای از خصوصیات زندگی حضرت جواد (عَلَیهِ السَّلامُ) ، می‎نویسد: آری چنین بود کرامات جلیل و مناقب او. و در جای دیگر می‎افزاید: چه گوییم ما در جلالت و مقام امام جواد علیه السلام و فضیلت کمال و عظمت و جلال او، حضرتش در میان طبقات ائمه (عَلَیهِمُ السَّلامُ) سنّش کمتر از همه و قدر و شانش اعظم است . او در اندک مدتی از عمر شریفش کراماتی بسیار و معجزاتی بی‎شمار از خود نشان داده و مَعارِج و فضیلت کمال را طی کرده و از رَشَحات و تراوش دانش و بینش خود اثرها گذاشته و از نَفَحات و ریزش فضل کمالش بی اندازه و شمار ،  فیوضاتی به عالم علم نثار فرموده است  (5)


* اِبن تَیمِیَّه


ابن تیمیه که وهابیت با پیروی از کتابهای او شکل گرفت، می‎گوید: محمد فرزند علی ملقب به جواد از بزرگان و اَعیان بنی‎ هاشم است که در سخاوت و بزرگواری شهرت تام دارد . (6)


* یُوسف بن اِسماعیل نَبَهانی

یُوسف بن اِسماعیل نَبَهانی حَنَفی ،  ادیب و شاعر فلسطینی، متولد 1350 هجری که از وی سیزده کتاب مهم بر جای مانده، می‎نویسد: محمد جواد فرزند علی رضا علیه السلام از بزرگان امامان و چراغ هدایت امت و سادات اهل‎بیت علیه‎السلام است که عبدالله شَبراوی شافِعی نیز از وی در کتاب خود "اَلإِتْحافُ بِحُبِّ الأَشْرافِ " با ستایش و تکریم یاد کرده است .(7)


* اِبن حَجَر هَیثَمی


 اِبن حَجَر هَیثَمی ،  مُحدِّث و رجالی بزرگ اهل سنت می‌گوید: ... او دارای موقعیت عظیم در خاندان مکرمی است، که عضویت در آن توفیق خداوندی می‌خواهد. ... و خداوند ما را در زمره دوستان این خاندان محشور نماید! آمین. (8)


* علی جَلال حسینی


علی جلال حسینی دانشمند بزرگ مصری می‎نویسد: محمد الجواد ابوجعفر دوم فرزند علی علیه السلام در سال 195 هجری در مدینه دیده به جهان گشود. وی با وجود سن کم در علم و فضیلت سرآمد همه عالمان و اهل فضیلت زمان خویش بود. (9)


* خَیرالدّین زِرِکْلی


خَیرالدّین زِرِکْلی از دانشمندان بزرگ اهل سنت می‎نویسد: ابوجعفر جواد علیه السلام چون اجداد خویش مقام بلندی داشت . هوشمند و خوش بیان بود و استعداد نیرومند و اصیلی داشت. (10)


پى‌نوشتها:
1- بحارالانوار، ج50، ص75/ موسوعة الامام الجواد علیه السلام، ج1،ص360 و 363/ اعیان الشیعه ، ج 3 ، ص 129 .
2- المناقب لابن شهر آشوب، ج 4، ص389 / موسوعة الامام الجواد علیه السلام، ج 1، ص362.
3- تذکرة الخواص، ص202 / الامام جواد علیه السلام، ص72 .
4- کشف الغمه، ج 2، ص186/ سرورالفؤاد، ص40 .
5- حلیة الابرار، ج 4، ص 568/ الفصول الهمه، ص266/ موسوعة الامام الجواد علیه السلام، ج 1، ص 364 / سرور الفؤاد ابوالقاسم سحاب، ص 40 و 41 .
6- منهاج السند، ص 127.
7- جامع کرامات الاولیاء، ج 1، ص100 .
8- الصواعق المحرقة على أهل الرفض و الضلال و الزندقة ج2/ص531.
9- الحسین، ج 2، ص207/ الامام محمدالجواد علیه السلام،ص 76/ زندگانی امام جواد علیه‎السلام، ص200 .
10- الامام محمد الجواد علیه السلام، ص 76/ زندگانی امام جواد علیه السلام، ص200.

منابع:
1. امام جواد علیه السلام از منظر دیگران، نشریه موعود
2. چهره امام جواد (ع) در منابع اهل سنت، سایت خبری ایبنا

منبع : پایگاه اهل البیت (ع)

http://www.erfan.ir/farsi/87842.html


آخرین مطالب

      مناظرات امام جواد (ع)       امام جواد (ع) در آثار استاد انصاریان       گناه و از دست دادن توفیق عبادت       عارف واقعی کیست؟       دحوالارض یا گسترش زمین       رابطه کمال انسان با تعالیم الهی       سهولت در زندگی       خانواده اسلامى‏       حجاب‏         سوگند بیجا

بیشترین بازدید این مجموعه


      نظر امام رضا(ع) درباره ازدواج موقت متأهل‌ها       شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!       حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!       راهکار امام صادق(ع) برای عاقبت بخیری       فرهنگ دختر دارى‏( به مناسبت روز دختر)       رفع گرفتاری با توسل به امام رضا (ع)       صلوات در کلام امام رضا(ع)       پنج کلید طلایی برای نجات از فقر       اگر از فشار قبر می ترسید بخوانید!!       قضا نشدن نماز ها با این راه حل


*************************************



*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 



تاریخ : پنج شنبه 98/5/10 | 7:22 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

Related image

فتنه‌گران براندازی نظام و اصل ولایت را هدف قرار داده بودند

 

***نسیم معرفت***

 

حجت الأِسلام حمید رضا جلالی امام جمعه محترم شهر گوراب زرمیخ از شهرهای شهرستان صومعه سرا در استان گیلان

 

 

حجت الأِسلام حمید رضا جلالی : بصیرت لازمه نجات ما از شر فتنه است  . ...  ملت ایران با اتحاد ، کشور را از فتنه نجات دادند. بصیرت، هوشیاری و ولایت‌پذیری رمز موفقیت و پیروزی ملت ایران است .

http://mirzakochaknews.ir/%d9%81%d8%aa%d9%86%d9%87%e2%80%8c%da




تاریخ : پنج شنبه 98/5/10 | 12:17 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

صیغه محرمیت

 

 

***نسیم معرفت***

 

 


پرسش : مسأله صیغه محرمیت بین نمازخوان ها غالباً رواج دارد و یکی از زنان مؤمن با داشتن شوهر، برای‏‎ ‎‏محرم شدن بچه کوچک خود را به مرد جوانی صیغه کرده و خود که زن جوانی است به آن مرد جوان‏‎ ‎‏محرم گردیده، به طوری که کاملاً با روی باز روبه روی این آقا می نشیند. آیا این عمل شرعی است؟‏

 پاسخ : ‎‏بسمه تعالی، اگر متصدی عقد، پدر یا جدّ پدری صغیره باشد و با شرایط عقد شود، محرمیت‏‎ ‎‏می آورد  .  (امام خمینی)

http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_120783/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D9%85%D8%B3 .


 

**  احکام خمس+سایت حکیم عسکری لشت نشایی گیلانی+پرسش و پاسخ+کلیک

 

 

** دانایی در احکام و مسائل شرعی یک نوع فقاهت است (آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی)

 


*********************************************

 

 


گاهی هدف از اجرای عقد نکاحِ موقت بهره جنسی نیست؛ بلکه صرف ایجاد محرمیّت است. به عنوان مثال، مردی جهت محرم شدن با زنی، با دختر او که‌ به‌طور معمول در این گونه موارد دختر بچه انتخاب می‌شود با اذن ولیّ دختر، برای مدتی کوتاه مثلا یک ساعت صیغه ازدواج موقت می‌خواند تا مادر این دختر مادرزن او به شمار رود و برای همیشه به او محرم گردد، یا بین پسر بچه‌ای توسط ولیّ یا با اذن او و زنی برای مدتی کوتاه صیغه خوانده می‌شود تا آن زن عروس پدر بچه به شمار رود و برای همیشه به او محرم گردد.

از آن‌جا که محرمیت مادرزن و عروس به صرف عقد ازدواج ؛ اعم از دایم و موقت حاصل می‌شود و پس از انحلالِ نکاح نیز به قوت خود باقی است، در دو مورد یاد شده، ازدواج موقت تنها با هدف ایجاد محرمیت صورت می‌گیرد و مقصود اصلی در این گونه ازدواج خود ازدواج نیست؛ بلکه محرمیتی است که به تبع ازدواج حاصل می‌شود؛ از این رو، به آن صیغه محرمیّت اطلاق می‌شود.

اجرای صیغه به منظور اشنایی دختر و پسر
البته در عرف بر ازدواج موقتی که میان دختر و پسر ، پیش از ازدواج دائم به منظور آشنایی بیش‌تر صورت می‌گیرد نیز صیغه محرمیت اطلاق می‌شود که در واقع همان ازدواج موقت است و موضوع این مقاله نیست. موضوع این مقاله تزویج دختر یا پسر نابالغ توسط ولیّ به قصد حصول محرمیت است. از آن در باب نکاح سخن گفته‌اند.

عقد دختر نابالغ با مرد بالغ
هرگاه پدر به قصد حصول محرمیت، دختر نابالغ خود را به عقد موقت مردی بالغ درآورد تا آن مرد به مادر و جدّه آن دختر محرم شود و یا پسر نابالغ خود را به عقد موقت زنی بالغ در آورد تا آن زن بر پدر او محرم شود، آیا چنین عقدی صحیح است و بر آن آثار عقد صحیح مترتب می‌گردد یا نه؟ این بحث به صراحت در کلمات قدما و بسیاری از متأخران مطرح نشده است و تنها معاصران و برخی متأخران متعرض حکم مسئله شده‌اند.

اقوال فقهاء در عقد دختر نابالغ با مرد بالغ
اینان نیز در صحّت چنین عقدی اختلاف کرده‌اند.
برخی آن را مطلقا صحیح دانسته‌اند. در مقابل، برخی دیگر چنین عقدی را که تنها به قصد محرمیت انجام می‌گیرد و قصد استمتاع درآن نیست، صحیح ندانسته‌اند.
بعضی قصد استمتاع را شرط ندانسته، لیکن امکان استمتاع و لذت بردن را شرط دانسته و گفته‌اند:پسر یا دختر نابالغ باید در سنی باشد که امکان بهره جنسی از او فراهم باشد و یا در غیر این صورت مدت عقد را به اندازه‌ای قرار دهند که در بخشی از آن امکان استمتاع وجود داشته باشد، مانند این‌که دختر چهار ساله را به مدت چهار سال به عقد موقت مردی درآورند. برخی بین دختر و پسر نابالغ تفصیل داده، در صحّت عقد پسر نابالغ جهت محرم شدن در صورتی که به لحاظ سنی قابلیت استمتاع را نداشته باشد اشکال کرده‌اند.
بسیاری از فقهایی که متعرض مسئله شده‌اند، در صحّت عقد یاد شده، مصلحت داشتن عقد برای دختر یا پسر نابالغ و یا مفسده و زیان نداشتن آن بنابر اختلاف دیدگاه‌ها را شرط دانسته‌اند. بنابر این، در صورت مفسده داشتن، عقد باطل است؛ چنان که بنابر شرط لزوم مصلحت ، بدون فایده بودن عقد برای نابالغ نیز موجب بطلان عقد می‌گردد.

http://www.salonaghd.ir/post/507/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%DB%8C%D8%BA%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%AA.html

 

 

*****************************************

 

**  احکام خمس+سایت حکیم عسکری لشت نشایی گیلانی+پرسش و پاسخ+کلیک

 

**  احکام خمس+سایت حکیم عسکری لشت نشایی گیلانی+پرسش و پاسخ+کلیک

 

**  احکام خمس+سایت حکیم عسکری لشت نشایی گیلانی+پرسش و پاسخ+کلیک

 

 

 

 


 
 
 
** دانایی در احکام و مسائل شرعی یک نوع فقاهت است (آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی) 

 

 




تاریخ : چهارشنبه 98/5/9 | 8:33 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

Image result for ?دربرخورد با فساد هیچ رحمی نداریم?‎

***نسیم معرفت***

 

به نام خداوند قادر متعال

 

در برخورد با فساد هیچ ترحّم و رحمی نباید باشد

 

فسادهای مختلف از جمله فساد های اقتصادی سازمان یافته و پیچیده و تو در تو با لُعاب های گوناگون در نظام جمهوری اسلامی ایران  مایه ننگ و شرمساری بوده و هست و امید است که روزی این  ننگ از ناصیه نظام مقدس ما زدوده و برداشته شود . ندای مبارزه با فسادها و رانت خواری ها و ندای گسترش عدل و داد همواره از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای و انقلابیون با بصیرت و دلسوزان و بزرگان و مراجع عظام ، بلند بوده است  ولی با وجود برخی از برخوردهای مقطعی قضایی در گذشته با بعضی از عوامل فساد ،  ضعف و تساهل و تسامح  و عدم استمرار در برخورد با فسادهای کلان سبب شد که گستاخان و دزدانِ عرصه های  ثروت  و بیت المال روز به روز  سازمان یافته تر شوند  به گونه ای که چپاولگری و دست اندازی در بیت المال و ثروت های ملی و ملت ^ تقریبا امری  عادی تلقی شود  ...  ثروت های عظیم  از راه  قاچاق کالاها  مخصوصا قاچاق سوخت و  اختلاس های فوق نجومی  و ویژه خواری ها و  زمین خواری های گسترده و سوء استفاده از ارزها و سکّه های واگذار شده  از ناحیه دولت تدبیر و امید  بخشی از میدان های  تاخت و تازِ مال اندوزان و چپاولگران و خیانت پیشگان با گرایش های مختلف سیاسی و  حزبی و جناحی و غیره بوده است و متأسفانه  در این آشفتگی ها و بحران های اقتصادی خود ساخته و  کمی هم  دیگر ساخته و تحمیلی خارجی استکباری  ، تدبیر درستی از سوی دولت تدبیر و امید اتخاذ نگردید و تقریبا بی تدبیری و  وِلنگاری مدیریتی حاکم بود و خسارت ها و ضررهای سهمگینی به کشور و مردم وارد شد و ملت شریف ما در شدید ترین فشارها و خود تحریمی های ناشی از سوءمدیریت  قرار گرفت و پول ملی ما نیز با خاک برابر شد و برجام و برجامیات و پسا برجامیات هم که خسارت محض بوده  سودی به حال  کشور و ملت نداشته و ندارد و چه بسا با وجود خروج آمریکا از برجام و بدعهدی ها و خدعه ها و نیرنگ ها و فریب های اروپایی ها که به هیچکدام از تعهدات یازده گانه خود عمل نکردند ، ادامه مذاکرات با آنها موجب وهن برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران باشد و پذیرش چنین وهنی  عقلا و شرعا  حرام و ممنوع است . همانگونه که گفتیم مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای از جمله کسانی بودند که همیشه در باره برخورد با مفاسد اقتصادی و ثروت های باآورده و اختلاس ها و  مانند آن ها  تذکر و هشدار می دادند . ایشان در یکی از سخنرانی هایش که در اول فروردین سال 1395  در اجتماع عظیم زائران و مُجاوران حرم حضرت ثامِنُ الحُجَج عَلِیّ بن مُوسَی الرِّضا  (عَلَیهِمَا السَّلامُ)  ایراد کردند چنین فرمودند : [ با فساد مبارزه‌ جدّی بشود ، با ویژه‌خواری مبارزه‌ جدّی بشود ، با قاچاق مبارزه‌ جدّی بشود ، اینها دارد به اقتصاد کشور لطمه میزند و ضررش را مردم میبرند. اگر ما در مقابل آن مجموعه‌ای که فرض بفرمایید با زد و بست‌هایی در زمینه‌ مسائل اقتصادی ویژه‌خواری میکنند ، خودشان را از امتیازات ویژه برخوردار می کنند و یا دچار فساد پولی و مالی و اقتصادی میشوند ، سهل‌انگاری کنیم ، قطعاً کشور ضرر خواهد کرد ،  نباید سهل‌انگاری بشود . ]  و بحمدالله با آمدن آیت الله سید ابراهیم رئیسی که مُنتخَب شایسته رهبری برای تصدّی دستگاه قضایی است و  شایستگی های عدیده ای را با خود به همراه دارد و از وفاداران به انقلاب و نظام و رهبری عزیز (امام خامنه ای)  می باشد ، بارقه های امید جهت خشکانیدن ریشه های فساد و مفاسد بیشتر شده و قوّت گرفته است . همه دستگاه ها و نهادها بویژه دولت و مجلس و نیز مردم و اصحاب قلم و رسانه ها و سیاسیون کشور   باید عملا  یاری دهنده دستگاه قضایی  برای ریشه کَنی انواع فسادها  از جمله مفاسد اقتصادی باشند .  همه مردم  خواهان مبارزه بی امان و برخورد قاطع و قانونی  با مُفسدین اقتصادی و فرهنگی و غیره هستند . هیچ مُفسدی  در هیچ عرصه ای  نباید احساس امنیت بکند و باید نگران ترین و مضطرب ترین مردم ، خیانتگران به  کشور و اموال عمومی و بیت المال  باشند گرچه آنها در واقع مردم نیستند بلکه گرگ ها و درندگان و خون آشام های آدم نما می باشند که خود را در میان توده مردم  جا زده اند  .  جهت کوتاه کردن دست های پلیدِ خیانتِ خیانتگران باید پیشاپیش نیروهای سالم و صالح و امین  و خدا ترس پرورش داد و به مسئله تربیت و تهذیب  باید  فوق العاده توجه شود و بدانیم که جامعه سالم در گرو انسان ها و مسؤلان و مدیران صالح و سالم  و خدا ترس است  و نیز  باید با شدّت و حِدّت و جدّیّتِ تمام  با همه خائنین و مُفسدین در هر شکل و قیافه ای که هستند ،   قاطعانه و بدون ترحم و رحم  برخورد نمود به گونه ای که درس عبرتی برای دیگران باشد تا جرئت و هوس خیانت نکنند و همچنین باید نظارت ها و بازرسی های پیشرفته و مُدرن از ادارات و نهاد ها توسعه یابد . امید است که  با پاکسازی جامعه و کشور از لَوث وجود مُفسدین  زمینه  تعجیل و تحقق حاکمّیت دولت حَقّه بقیة الله الأَعظم حضرت ولیّعصر امام زمان (عَلَیهِ السَّلامُ)  فراهم  گردد .  اِن شاءَ اللهُ تَعالَی .

 

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

 

** آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 




تاریخ : سه شنبه 98/5/8 | 1:51 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

***نسیم معرفت***



* جایگاه قرآن در جامعه‌ی ما چیست؟


بسم الله الرّحمن الرّحیم. خب، اوصاف قرآن خیلی است؛ از وقتم یک دقیقه‌اش مال اوصاف قرآن باشد: معلّمش خدا است، عَلَّم القُرآن؛(1) واسطه: جبرئیل، شَدیدُ القُوى?؛(2) محلّ فرود: قَلبِک؛ ذکرٌ لِلعالَمین‌؛(3) انّا لَهُ لَحافِظون؛(4) غیرَ ذی عِوَج؛(5) فَأتُوا بِسُورَهٍ؛(6) الی آخر؛ این معرّفی قرآن.

جایگاه قرآن در جامعه‌ی ما چیست؟ این قرآنی که خودش دو مرتبه فرموده «خُذِ الکِتابَ بِقُوَّه»؛(7) جدّی بگیریم قرآن را. هویّت ما به قرآن است. چون در قرآن چهار تا توبیخ است: کَمَثل الحِمار،(8) کَمَثل الکَلب،(9) کَالحِجارَه،(10) کَالاَنعام؛(11) امّا یک توبیخ در قرآن است که خیلی داغ است: میگوید پوک! به کسانی که کتاب آسمانی را اقامه نکنند، لقب «پوک» داده خدا؛ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلی‌ شَیْ‌ء حَتَّی تُقیمُوا.(12) کلمه‌ی «اقامه» راجع به چهار چیز در قرآن آمده: اَقِیمُوا الدّین،(13) اَقِیمُوا الصَّلاه،(14) اَقِیمُوا الوَزن،(15) وَلَو اَنَّهُم اَقاموا التَّوراه.(16) زندگی مادّی‌مان هم بند به همین قرآن است. [میفرماید] وَلَو اَنَّهُم اَقاموا التَّوراه، اگر اینها تورات را اقامه کنند، لَأَکَلُوا؛(17) خب، اگر اقامه‌ی قرآن شد، لَأََکَلُوا، لَأَکَلُوا، لَأَکَلُوا؛ یعنی مادّیّاتمان هم بند به همین است. چون قرآن ذکر است: نَحنُ نَزَّلنَا الذِّکر،(18) وَ مَن اَعرَضَ عَن ذِکرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً.(19)

یک سِری گیر‌و‌گورها هم شاید به‌خاطر این باشد که قرآن برای ما کتاب اصلی نیست. خدا به پیغمبر میگوید اگر میخواهی سخنرانی کنی، باید روی قرآن صحبت کنی؛ آیه‌اش هم این است: لِتُبَیِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّل‌َ؛(20) یعنی تُبَیِّن ما نُزِّل. بله، شعر و خواب و تحلیل سیاسی هم هست امّا اگر آنها هم بند به قرآن باشد ارزش دارد. یک‌وقت امام فرمود: حفظ نظام از اوجب واجبات است، حتّی از نماز واجب‌تر است! من جا خوردم. بعد دیدم قرآن اشاره دارد به اینکه حفظ نظام از نماز واجب‌تر است، چون عدّه‌ای که پای خطبه‌های نماز جمعه پا شدند رفتند سراغ خرید، قرآن میگوید اینها بی‌ادبند؛ وَ إِذا رَأَوْا تِجارَهً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها(21) در ادامه میگوید «وَ تَرَکوکَ‌»، اینها پیغمبر را تنها گذاشتند، نمیگوید «ترکوها»، باید بگوید «تَرَکَ الصّلاه» یا «تَرَکَ الخُطبِه»؛ یعنی بدتر از رها کردن خطبه و بدتر از رها کردن نماز، رها کردن رهبر آسمانی است، میگوید «تَرَکوکَ»؛ به‌هرحال. رفتم یک مسجدی، دیدم «مرگ بر آمریکا» نمیگویند؛ گفتم اینجا نمیگویند؟ گفتند نه، اینجا مسجد مقدّسین است. عالمش عالم وارسته‌ای بود؛ گفتم من میخواهم صحبت کنم نیم دقیقه؛ گفت: بگو؛ گفتم: قرآن چهار صفت گفته، در مسجدِ شما دو تا هست؛ قرآن میگوید: «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار، رُحَماءُ بَینَهُم،(22) بعد [هم] «تَراهُم رُکَّعاً سُجَّداً»؛(23) [در مسجد] شما «رُکَّعاً» هست، «سُجَّداً» هست، «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار» در مسجدتان نیست، «رُحَماءُ بَینَهُم» نیست؛ چرا نیست؟ فکر میکنید مقدّسید! آقا گفت: درست است. دیگر از آنجا شعار را گفتند. یعنی اگر خواستیم مردم را به انقلاب هم دعوت کنیم، اگر از راه قرآن وارد شویم میپذیرند، اگر همین‌طور فقط صحبت کنیم، میگویند «خب این نظر ایشان است، ما این نظر را قبول نداریم».

راجع به مرجعیّت صحبت بود، خب مرجعیّت بیشتر روی علم و تقوا صحبت میکنند، حق هم هست، در قرآن هم هست و قبول، روی چشم؛ امّا غیر از «اَعلم‌» و «اَتقى?»‌، مگر این آیه در قرآن نیست؟ تُرهَبُون بِهِ عَدُوَّالله‌،(24) اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار.(25) اگر امام به شاپور بختیار نمیگفت «من توی دهن این دولت میزنم»، شاپور بختیار فرار میکرد؟ مقام معظّم رهبری فرمود: رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر کجا، اینها جنایتکارند. غیر از «اعلم‌» و «اتقى?»‌ باید یک کسی هم یک تشری بزند، هی «اعلم‌» و «اتقى?»‌ ‌ نگوییم. «اعلم‌» روی چشم، «اتقى?»‌ روی چشم امّا این آیه‌ها هم هست. منبرها باید یک‌جوری باشد که محور، قرآن باشد؛ بله، حدیث هم باید باشد، تاریخ هم باید باشد، هرچی باید باشد، باشد؛ امّا سهم قرآن در منبرها کم است....

 


*** حجت الأِسلام استاد مُحسِن قرائتی


http://fa.shafaqna.com/news/567158/




تاریخ : دوشنبه 98/5/7 | 12:30 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
Related image 
11 اردیبهشت 1397 .






http://mirzakochaknews.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1-%DA%A9%D9%87%D9%86-%D9%BE%D9%88%D8%B1/

*************************************************

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام باقر کهن پور ظهردوشنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی اظهار کرد: سپاه و بسیج در این هفته به دنبال دو هدف هستند.

وی با بیان اینکه ارتقای بصیرت دینی و همچین معرفت سیاسی و تبیین شعار سال از جمله این دو هدف است، افزود: این اهداف مهمترین محورهای برنامه های هفته عقیدتی سیاسی شهرستان را تشکیل می دهد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه صومعه سرا با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که دوعلم در دنیا دارای ارزش است، گفت : داشتن علم دینی و علم بدن و یا همان پزشکی دو علم مهم است.

وی با بیان اینکه معرفت دینی جایگاه مهمی دارد ،خاطرنشان کرد: انسانی که عالم  به مسائل دینی و معرفت الهی نباشد سلامت جسمی و اجتماعی آن در خطر است.

حجت الاسلام کهن پور با تأکید بر اهمیت داشتن علم سیاسی، تصریح کرد : اگر فردی عالم به مسایل سیاسی و روز زمان خود نباشد توانایی تشخیص دشمنان و دوستان را نداشته و از بصیرت سیاسی نیز محروم است.

وی با بیان اینکه افزایش بصیرت سیاسی جامعه یکی از اولویت ها در حوزه عقیدتی سیاسی است ، تلاش می کنیم با برگزاری گفتمان و نشست های بصیرتی سبب ارتقای بصیرت سیاسی مردم به ویژه در راستای حمایت از کالا و تولید داخلی شویم.

به گفته این مسئول اگر کالای ایرانی از سوی مردم و مسئولان حمایت نشوند در آینده شاهد افول اقتصادی کشور خواهیم بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی ققیه در سپاه صومعه سرا در ادامه یادآورشد: در زمینه ارتقای بصیرت سیاسی و تبیین تحقق شعار سال از تجربیات سایرین بهره گیری می کنیم.

وی همچنین به برخی از نمونه های حمایت و مصرف کالاهای ایرانی از سوی علما و بزرگان دینی و مذهبی اشاره کرد ، افزود : نمونه های زیادی از این موارد در تاریخ ایران وجود دارد که باید برای مردم بیان شود تا تعصب استفاده از به کالاهای داخلی در مردم ایجاد شود.

https://www.mehrnews.com/news/4285119/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-

*** ضرورتِ شناختِ اندیشه های ناب شهید مطهری+حجت الاسلام باقرکهن پور گیلانی لنگرودی تمیجانی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5268/ .+ کلیک کنید .

 



تاریخ : یکشنبه 98/5/6 | 8:58 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

Related image

***نسیم معرفت***

 

 

**  تو آفتابی و بر ما مُدام بتاب+نسیم ادب

 

 


تو آفتابی و   بر  ما مُدام  بتاب

بنیاد هرکه نخواهد شود خراب

 


شعر از آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی




تاریخ : پنج شنبه 98/5/3 | 8:11 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی