سفارش تبلیغ
صبا ویژن

0•??تصاویر متحرک??•0· | تصاویر متحرک مذهبی

***نسیم معرفت***

 پانزده نکته در باره آیه 70 از سوره اَنعام

تفسیر آیه 70 از سوره اَنعام توسط آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

وَ ذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ ذَکِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما کَسَبَتْ لَیْسَ لَها مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِیٌّ وَ لا شَفِیعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ کُلَّ عَدْلٍ لا یُؤْخَذْ مِنْها أُولئِکَ الَّذِینَ أُبْسِلُوا بِما کَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِیمٍ وَ عَذابٌ أَلِیمٌ بِما کانُوا یَکْفُرُونَ .

و رها و ترک کن کسانى را که دین و آیین فطری خود را به استهزاء و بازىچه و سرگرمى گرفتند و زندگى دنیا مغرورشان کرده است و به وسیله‌ قرآن کریم  پند و اَندرزشان بده تا مبادا در دنیا و آخرت به کیفر آنچه کسب کرده‌اند از لطف و رحمت خدا محروم شوند و به هلاکت و سقوط بیفتند  که در این صورت بجز خدا هیچ یاری کننده و شفاعت کننده ای نخواهند داشت و اگر چنین انسانی به فرض در روز قیامت برای دوری و دفع  کیفر و عذاب از خود  هرگونه غرامت و  فِدیه و عَوض و جریمه ای  بپردازد از او پذیرفته نمى‌شود . آنان همان کسانى هستند که سرانجام به کیفر اعمال بدشان دچار هلاکت و بدبختی می گردند .  براى آنان به جُرم کُفر و عِصیانشان شرابى از آب سوزان و عذابى دردناک  خواهد بود .  (سوره اَنعام آیه 70 .)


پیام ها و نکته های آیه 70 از سوره اَنعام :

1- این آیه تکمیل کننده بحث و محتوای آیات قبل «آیه 68 و 69 از سوره اَنعام» است . در آیات پیشین فرموده است که باید از همنشینی و مصاحبت و همراهی با کفّار و معانِدین و استهزاء کنندگان به دین الهی اِعراض و دوری گردد :

وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرى‌ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ .* وَ ما عَلَى الَّذِینَ یَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَیْ‌ءٍ وَ لکِنْ ذِکْرى‌ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ .

 و هرگاه کسانی را دیدی که در آیات ما به قصد استهزاء و شبهه اندازی به یاوه گویی و سخن بی منطق می پردازند از آنان روی بگردان و مجلسشان را ترک کن تا در سخنی دیگر در آیند و اگر شیطان از یاد تو ببرد و در مجلس آنها شرکت کردی ، پس از یادآمدن ، هرگز  با این جمعیّت ستمگر منشین * و اگر افراد با تقوا جهت ارشاد و اندرز با آنها بنشینند ، چیزی از حساب و گناه آنها بر ایشان نیست ؛ ولی این کار، باید تنها برای یادآوری آنها باشد ، شاید بشنوند و تقوی پیشه کنند .

2- دینی که از طرف پروردگار توسط پیامبر الهی آورده شد مردم باید به آن ایمان و باور پیدا کنند و ملتزم به تعالیم آن دین باشند .

3- دین واقعی همان است که از طرف پیامبر الهی عرضه و اعلام می شود .

4- کسانی که به دین الهی کفر می ورزند در واقع به دینِ حقیقی و واقعی خودشان کفر می ورزند چون دین الهی برای همه است چه مردم به آن  ایمان بیاورند و چه ایمان نیاورند . مرحوم علامه طباطبایی در جلد هفتم در ذَیل آیه 70 از سوره اَنعام می فرماید :  «...  عَدَّ تَدَیُّنَهُم بِما یَدعُوهُم اِلَیهِ هَوَی اَنفُسِهِم ، لَعباََ و َ تَلَهِّیاََ بِدِینِهِم وَ فِیهِ فَرضُ دِینِ حَقِِّ لَهُم وَ هُوَ الَّذِی دَعَتهُم اِلَیهِ فِطرَتُهُم فَکانَ یَجِبُ عَلَیهِم اَن یَأخُذُوا بِهِ اَخذَ جِدِِّ وَ یَتَحَرَّزُوا بِهِ عَنِ الخَلطِ وَ التَّحریفِ وَ لکِنَّهُم اِتَّخَذُوهَُ لَعباََ وَ لَهواََ یُقَلِّبُونَهُ کَیفَ شاؤُا مِن حالِِ اِلَی حالِِ وَ یُحَوِّلُونَهُ حَسَبَ ما یَأمُرُهُم بِهِ هَوَی أَنفُسِهِم مِن صُورَةِِ اِلَی صُورَةِِ  یعنی خداوند مُتعال در این آیه ،  تدیُّن و گرویدن به خواسته ها و خواهش های نفسشان را  به عنوان لهو و لعب و بازیچه به دینشان شمرده است و در این مطلب  فرض و  اشاره به آن است که آنان در واقع دین حقّی دارند و آن همان دینى است که فطرتشان آنها را به آن دین دعوت می نماید ، پس لازم و واجب و سزاوار است که همان نداى فطرت و وجدان خود را پاسخ  گفته و آن را با همّت بالا و  به طور جدی اخذ و قبول کنند و بدین وسیله دینِ حقِّ الهی را از خلط و تحریف و انحراف و کجی دور نگهدارند ولی آنها به جهت فریفتگی به دنیا و متابعت و پیروی از هوی های نفسانی ، دینِ حقِّ الهی را بازیچه و ملعبه گرفته و آن را  هر طور که خواست و میلشان باشد  از حالی به حالی و از شکلی به شکلی دیگر دگرگون و منقلب می سازند »

5- در تفسیر نمونه در رابطه با عبارت «اِتَّخَذُوا دِینَهُمْ» که در آیه 70 از سوره اَنعام آمده ، معنایی کرده است که به نظر بنده مغایرتی با معنای مرحوم علامه طباطبایی در اَلمیزان که در بالا آوردیم ندارد و قابل جمع است . در تفسیر نمونه چنین آمده است  :  «در حقیقت آیه فوق اشاره به این است که آیین آنها از نظر محتوا پوچ و واهى است و نام دین را بر یک مُشت اعمالى که به کارهاى کودکان و سرگرمی هاى بزرگسالان شبیه تر است گذارده اند ، این چنین افراد قابل بحث و گفتگو نیستند و لذا دستور مى دهد که از آنها روى بگردان و به آنها و مذهب توخالی شان اعتنا مکن . از آنچه گفتیم معلوم شد که منظور از «دِینَهُمْ» همان آئین شرک و بُت پرستى است که آنها داشتند و این احتمال که منظور از آن دینِ حق باشد ، و اضافه دین به آنها به خاطر فطرى بودن دین بوده باشد بسیار بعید بنظر مى رسد. -تفسیر نمونه ذَیل آیه 70 از سوره اَنعام-»

6- دنیا زدگی و فریفته شدن به آن سبب انحراف از دین و بازیچه گرفتن دین است . مرحوم علامه طباطبایی در جلد هفتم از اَلمیزان ذَیل آیه 70 از سوره اَنعام می فرماید : بین فریفته شدن به دنیا و بازیچه گرفتن دین خدا ملازمه وجود دارد و هر اندازه انسان به دنیا طلبی رو بیاورد به همان اندازه از جدّیّت و اهتمامش به دین کاسته می شود و دین را به بازیچه می گیرد  . متن مرحوم علامه طباطبایی در جلد هفتم از اَلمیزان ذَیل آیه 70 از سوره اَنعام چنین است : «... لِما بَینَهُما مِنَ المُلازَمَةِ لِأَنَّ الأِستِرسالَ فِی التَّمَتُّعِ مِن لَذائِذِ الحَیاةِ المادِّیَّةِ وَ الجِدَّ فِی اِقتِنائِها یُوجِبُ الأِِعراضَ عَنِ الجِدِّ فِی الدِّینِ وَ الهَزلَ وَ اللَّعبَ بِهِ . یعنی بین فریب خوردن از دنیا و بازیچه گرفتن دین ملازمه وجود دارد . هنگامی که انسان در بهره گیری و تمتّع از لذت های زندگی دنیا افسار گسیخته  و یَلَه و رها شد و افراط گری نماید و مهار و کنترل خود را از دست بدهد و همه تلاش خود را در جمع و تحصیل مال دنیا قرار دهد در این صورت از جدّیّت و اهتمام در دینِ حق اعراض می کند و آن را مَلعبه و بازیچه و دستاویز قرار می دهد ! »

7- با کسانی که مُنحرف و دنیاپرست و فریب خورده دنیا هستند نباید همنشینی و مصاحبت و رفاقت نمود . به قول شاعر : تو اول بگو با کیان زیستی  که تا من بگویم که تو کیستی .

8- به سُخره گرفتن و به بازی و سرگرمی گرفتنِ دین الهی  نوعی کُفر به دینِ الهی است . همانگونه که انکار صریح دین الهی ، کفر است همچنین مَلعبه و بازیچه گرفتن دین نیز کفر است . کسانی که  دین و مقدّسات و احکام الهی را دستاویز و بازیچه اهداف و اَمیال دُنیوی و مادی و حزبی و جناحی و قومی و فرقه ای خود قرار می دهند مشمول این آیه (آیه 70 از سوره اَنعام) قرار می گیرند . این آیه یعنی آیه 70 از سوره اَنعام خطاب و اِخطارش تنها به کفّار نیست  بلکه شامل حال همه کسانى است که فرامین و مُقدّسات و احکام الهى را بازیچه و دستاویز اَمیال و اهداف نفسانی مادّى و شخصى و حزبی و فرقه ای و گروهی خود قرار مى دهند .

9- بازی گرفتن دین به شکل های مختلف است : 1-  به میل و خواهش نفسانی خود ، دین و آیات الهی را تفسیر کردن  2-  تفسیر انحرافی از دین و آیات الهی 3-  آمیخته کردن دین با خرافات و جعلیّات 4- تفسیر به رأی از دین و آیات الهی بدون استناد به منابع اصیل و معتبر 5- بدعت گذاری در دین  6- تمسّک به متشابهات 7- تساهُل و تسامُح در دین و سبک شمردن فرامین و تعالیم دین 8- استهزاء و تحقیر دین 9- عدم توجه و اعتناء و اهتمام به دین و آیات الهی و شعائر دینی

10- تفسیر انحرافی از دین و برداشت های متناسب با اَمیال نفسانی از دین  و سرسری گرفتن دین و  عدم اهتمام و بی توجهی به آن ، موجب گمراهی و کفر است . «وَ ذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا ... ....  بِما کانُوا یَکْفُرُونَ

11- مراد از جمله «وَ ذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً» اظهار انزجار و تنفّر و برائت و بیزاری و قطع ارتباط  از کسانی است که دین خدا  و مقدّسات را به  سُخره و بازیچه و سرگرمی گرفته اند . اظهار انزجار و قطع ارتباط با آنها منافاتی با جنگ و جهاد با آنان ندارد چون چه بسا شرایطی بوجود آید که  علاوه بر بیزاری و قطع ارتباط ، باید با آنها پیکار و جهاد و مبارزه شود . اینکه برخی می گویند که این آیه با آیات جهاد ، نسخ شده است صحیح نیست .

12- هر مسلمانی موظّف است که تَوَلِّی و تَبَرِّی داشته باشد . یعنی زیر ولایت خدا و رسولخدا «ص» و اهل بیت «عَلَیهِمُ السَّلام» باشد و قلباََ آنها و پیروانشان را دوست داشته باشد و از ولایت و حاکمیّت دشمنان خدا و  دشمنان رسولخدا «ص» و اهل بیت «ع» اعراض نماید و از آنها برائت و تَبَرِّی و بیزاری بجوید . (وَ ذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً. و رها کن کسانى را که دین خود را به بازىچه و سرگرمى گرفتند)  .

13- از نظر اسلام و معارف قرآن و اهل بیت «ع»  امکان ندارد که یک مسلمان هم باورهای دینی و اسلامی و قرآنی داشته باشد و هم اینکه با هر آیین و کیش و دینی همراه باشد و به اصطلاح «صُلح کل» داشته باشد . در سوره آل عِمران آیه28 چنین آمده است : لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ . یعنی : نباید اهل ایمان  بجاى مؤمنان و مسلمانان ، کافران را دوست و سرپرست خود برگزینند .  یک مسلمان  باید غیرت و عِرقِ دینی داشته باشد و  نمی تواند در برابر استهزاء کنندگان به دین و در مقابل انحرافات و بدعت ها و توهین به مقدّسات  بی تفاوت و ساکت باشد .

14- مُداهَنه و سازش با مُنکران و استهزاء کنندگان دین و مقدّسات  جائز نیست و باید با آنها شدت عمل نشان داد تا گستاخ و جَرئ نشوند . در سوره قلم آیه 9 خداوند مُتعال به پیامبر اسلام «ص» می فرماید : وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُونَ یعنی آنها دوست دارند که تو سازش کنى در نتیجه آنان نیز با تو سازش کنند . از نقشه‌هاى رنگارنگ دشمنان نباید غفلت نمود  . آنها تلاش مى‌کنند تا مسلمانان را به سازش بکشانند تا در سایه آن به اهداف شوم خود برسند .

15- جمله أُولئِکَ الَّذِینَ أُبْسِلُوا بِما کَسَبُوا«آنها کسانى هستند که گرفتار اعمالى شده اند که انجام داده اند . آنها گرفتار اعمال خویش هستند» بیانگر آن است  که علّت و منشأ مُجازتشان  از ذات و درون و قلب و رفتار و اعمال و نیّات خودشان ناشی می شود و سرچشمه می گیرد و به اصطلاح از ماست که بر ماست و به عبارت دیگر مُجازاتشان ناشی از عوامل خارجی نیست تا بتوانند با فِدیه و عوض دادن از عذاب الهی رهایی پیدا کنند . شاعر می گوید : این عمل های چو مار و کژدمت - مار و کژدم گردد و گیرد دُمت .  عذاب الهی در جهنم بر دل ها مسلط می شود و احاطه پیدا می کند و در سوره هُمَزَه آیه 6 و 7 و 8 چنین آمده است : نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ «6» الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ «7» إِنَّها عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَةٌ  8 .  : «آتش افروخته الهى، * آتشی که از دلها سرمی‌زند یا آتشی که بر دلها راه یابد. * آن آتش بر آنان فرو بسته شده و راه گریزى از آن نیست.» .   ضمنا باید توجه داشت که این شدت کیفر و عذاب الهی  مخصوص آنهایی است که اصرار و پافشاری بر کُفر و اِلحاد و نافرمانی داشته اند  چنانکه این معنا  از جمله  بِما کانُوا یَکْفُرُونَ که  فعلِ مضارع و دالّ بر استمرار دارد  . استفاده  مى شود .

 

در رابطه با معنای «بَسْل» در اَلمیزان ذَیل آیه 70 از سوره اَنعام چنین آمده است :  قالَ الرّاغِبُ : اَلبَسْلُ : ضَمُّ الشَّئِ وَ مَنعُهُ وَ لِتَضَمُّنِهِ لِمَعنَی الضَّمِ اُستُعیرَ لِتَقطیبِ الوَجهِ فَقیلَ : هُوَ باسِلُُ وَ مُبتَسِلُ الوَجهِ وَ لِتَضَمُّنِهِ لِمَعنَی المَنعِ قِیلَ لِلمُحَرَّمِ وَ المُرتَهَنِ  بَسْلُُ وَ قَولُهُ تَعالَی :  «وَ ذَکِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما کَسَبَتْ» اَی : تُحرَمُ الثَّوابَ [تُحرَمُ النَّفسُ الثَّوابَ] وَ الفَرقُ بَینَ الحَرامِ وَ  البَسْلِ اَنَّ الحَرامَ عامُُّ فِیما کانَ مَمنُوعاََ مِنهُ بِالحُکمِ وَ القَهرِ وَ البَسْلُ هُوَ المَمنُوعُ مِنهُ بِالقَهرِ قالَ عَزَّ وَ جَلَّ : أُولئِکَ الَّذِینَ أُبْسِلُوا بِما کَسَبُوا . اَی : حُرِمُوا الثَّوابَ «اِنتَهَی» وَ قالَ فِی المَجمَعِ : یُقالُ اَبسَلتُهُ بِجَریرَتِهِ . اَی : اَسلَمتُهُ وَ المُستَبسِلُ ، اَلمُستَسلِمُ الَّذِی یَعلَمُ اَنَّهُ لایَقدِرُ عَلَی التَّخَلُّصِ - اِلَی اَن قالَ - قالَ الأَخفَشُ : تُبْسَل  اَی : تُجازَی وَ قِیلَ : تُبْسَل اَی : تُرهَنُ وَ المَعانِی مُتَقارِبَةُُ «اِنتَهَی»  ...  ...  ... 

...  ...  ثُمَّ قالَ :  «وَ ذَکِّرْ بِهِ» اَی بِالقُرآنِ حَذَراََ مِن أَنْ تُبْسَلَ اَی تُمنَعُ نَفسُُ بِسَبَبِ ما کَسَبَت مِنَ السَّیِّئاتِ اَو تُسلَمُ نَفسُُ مَعَ ما کَسَبَت لِلمُؤاخَذَةِ وَ العِقابِ وَ تِلکَ نَفسُُ لَیسَ لَها مِن دُونِ اللهِ وَلِیُُّ وَ لاشَفیعُُ وَ إِنْ تَعْدِلْ کُلَّ عَدْلٍ وَ تُفِد کُلَّ فِدْیَةِِلا یُؤْخَذْ مِنها لِأَنَّ الیَومَ یَومُ الجَزاءِ بِالأَعمالِ لایَومُ البَیعِ وَ الشِّراءِ أُولئِکَ الَّذِینَ أُبْسِلُوا وَ مُنِعُوا مِن ثَوابِ اللهِ اَو أُسلِمُوا لِعِقابِهِ ، لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِیمٍ وَ عَذابٌ أَلِیمٌ بِما کانُوا یَکْفُرُونَ  .

راغِب اصفهانی «صاحب کتاب مُفرَدات» گفته است  که کلمه «بَسْل» هم به معناى ضمیمه کردن چیزى است به چیز دیگر و هم به معناى منع است و از همین جهت که مُتضمن معناى ضمیمه کردن است به طور استعاره در روی ترش کردن و درهم کشیدن صورت و وجه استعمال شده است و گفته مى شود : (هُوَ باسِلُُ وَ مُبتَسِلُ الوَجهِ - او کج خُلق و بداخلاق و تُرش رو است ) . و از جهت اینکه مُتضمّن معناى منع است لذا هر مال حرام و مُرتَهن را بَسْل مى گویند ، در قرآن کریم هم که فرمود: «وَ ذَکِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما کَسَبَتْ» به همین معنا است و مقصود محروم بودن از اجر و ثواب است. فرقى که بین کلمه حرام و بَسْل وجود دارد این است که حرام هم ممنوع به حُکم را شامل مى شود و هم ممنوع قهرى و جبری را ولی بَسْل فقط به معناى ممنوع قهرى است ، روی این جهت خداوند مُتعال  مى فرماید : أُولئِکَ الَّذِینَ أُبْسِلُوا بِما کَسَبُوا یعنى آنان کسانى هستند که به جُرم گناهانشان ، از ثوابِ عمل نیکشان هم محروم شده اند. مرحوم اَمینُ الأسلام شیخ طبرسی «ره» در کتاب مَجمَعُ البَیان گفته  است : اَبسَلتُهُ بِجَریرَتِهِ : یعنی من فلانى را به گناه خودش حواله دادم ، و کلمه «مُستَبسِل» به معناى کسى است که تن به قضا داده و از نظر اینکه مى داند راه خلاصى ندارد تسلیم شده است. - تا آنجا که شیخ طبرسی «ره» مى گوید - اَخفَش گفته است که  کلمه «تُبْسَل» در آیه شریفه به معناى مُجازات است .  «تُبْسَل» یعنی مُجازات داده می شود ، و بعضى گفته اند: به معناى گروگان بودن است «تُبْسَل» یعنی گروگان و نگهداشته و بازداشته و منع می شوند از اجر و ثواب الهی ، و به هر تقدیر معناى آیه روشن است، چون معانیى که براى این کلمه کرده اند همه شبیه و نزدیک به هم مى باشند. ...  ... ...  ...  ...  ... آنگاه خداوند متعال مى فرماید: مردم را با قرآن انذار کن و آنان را از اینکه در اثر گناه محروم از ثواب شوند و یا از اینکه تسلیم عقاب گردند بر حَذَر بدار و خبردارشان کن که جز خداى تعالى ولىّ و شفیعى ندارند و براى خلاصى از عقاب هر چه را هم که بدهند از آنان قبول نمى شود ، زیرا که روز قیامت روز پاداش اعمال است نه روز خرید و فروش . آرى اینان کسانى هستند که از ثواب خدا ممنوع یا تسلیم عقاب خداوند شده اند ، براى آنان به جُرم کفرى که مى ورزیدند ، آبى است از حَمیم و عذابى  دردناک است .

...  ...  ....

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .

*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

 

 

 

 



 




تاریخ : جمعه 101/10/30 | 12:2 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نادانی در احادیث | موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام

***نسیم معرفت***


قالَ عَلِیُُّ  «عَلَیهِ السَّلامُ» :  اَلجَهْلُ فِی الإِنْسَانِ أَضَرُّ مِن الآکِلَةِ فی الْبَدَنِ

جهل و نادانی در  انسان از خوره  در  بدن هم  زیان بارتر است .

* منبع : غُرَرُ الحِکَم، حدیث 1830 .

 

 

 

شعر

 

نادان به وقت و بی وقت دهان باز می کند

گاهی ببیش از حدخویش زبان باز می کند

 

 

 

** شعر از آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

 

***************

https://yasin.fileon.ir/post/6KOw1etNnd-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%AC%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C +معرفی کتاب زمزم عرفان از آیت الله ری شهری .

************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .

***استاد سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجی - پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html.+کلیک کنید+

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/ + پایگاه خبری دیار آفتاب +

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/+پایگاه خبری دیار آفتاب

*****************

http://neshasteasatid.com/node/1911+ وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+از استاد سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

*****************

https://www.dana.ir/news/640868.html/%D9%88%D8%B8%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C + وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+شبکه اطلاع رسانی دانا+ استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی - راه دانا+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + https://www.dana.ir/news/640868.html/%D9%88%D8%B8%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C .

شَکَوْتُ اِلَی اَبِی عَبْدِ اللهِ (ع) تَفَرُّقَ اَمْوَالِنَا وَ مَا دَخَلَ عَلَیْنَا فَقَالَ: عَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ وَ اَنْتَ سَاجِدٌ، فَاِنَّ اَقْرَبَ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ اِلَی اللهِ وَ هُوَ سَاجِدٌ.

به امام صادق(ع) از پراکنده شدن اموالمان و بلایی که بر سرمان آمده بود، شِکوه کردم، فرمود: زمانی که در سجده هستی دعا کن، زیرا نزدیک ترین زمان بنده به خداوند وقتی است که در سجده است.( وسائل الشیعه ج 6 ص317 - اَلکافی  ج 3 ص 324  )

 




تاریخ : چهارشنبه 101/10/14 | 11:43 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

عکس الله در گل - عکس نودی

***نسیم معرفت***

 

 

 ** مراد از «می» شرابِ عشق الهی است


 شعری از حافظ «عَلَیهِ الرَّحمَه»

فِی الجُمله اِعتماد مَکُن بر ثَباتِ دَهر
کِاین کارخانه‌ایست که تغییر می‌کنند
مِی خور که شیخ و حافظ و مُفتی و مُحتَسِب
چون نیک بنگری همه تزویر می‌کنند

مراد از  «می» شرابِ عشق الهی است . کسی که مست و مجذوب عشق الهی شد و دلش شیدای معشوق حقیقی گشت همه چیز را از دریچه عشق الهی می بیند و آثار و آفریده های الهی  را  جلوه ها و تَجلّی های پروردگار می بیند . سالکِ حقیقی در صفحه آفرینش بجز جمال حقتعالی نمی بیند و جلال الهی هم به نوعی به جمال بر می گردد.  در نظر سطحی جمال غیر از جلال است و غیریت مفهومی بین این دو  مُتصوّر است و صفات جمال و جلال ، متقابل و متضاد یکدیگرند  و حکیم شیخ محمود شبستری هم به نوعی در شعر خود به این مطلب اشاره نموده است:
تجلّی ، گه جمال و گه جلال است
 رُخ و زُلف آن معانی را مثال است


 ولی در نگرش ژرفی  ، تقابل و تضادی وجود ندارد  زیرا هر جمالی را جلالی و هر جلالی را ،  جمالی است .

 

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

***************

https://yasin.fileon.ir/post/6KOw1etNnd-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%AC%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C +معرفی کتاب زمزم عرفان از آیت الله ری شهری .

************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .

***استاد سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجی - پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html.+کلیک کنید+

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/ + پایگاه خبری دیار آفتاب +

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/+پایگاه خبری دیار آفتاب

 




تاریخ : یکشنبه 101/10/11 | 11:29 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

آموزش دعانویسی APK for Android Download

***نسیم معرفت***

 

حکم دعا نویسی از نظر شرعی و نظر مراجع :


نظر مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای :

سؤال :  ایا نوشتن برخی ادعیه های مانند جوشن کبیر دعاهایی مانند دفع چشم زخم باطل السحر برای کارهای خیر مردم جایز است یا خیر؟

جواب :  اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد.

سؤال : آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟

جواب : دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد.

 سؤال :  دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا می‏کنند که در کتابهای قدیمی دعا نقل شده‏ اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟

جواب :  اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد ، همانگونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم (علیه‌السلام) باشند، اشکال ندارد .

 سؤال : نوشتن دعا برای بازکردن گره از مشکلات از نظر اسلام پذیرفته است؟
جواب : اگر دعایی باشد که به نقل از معصوم یا قرآن آورده شده اشکالی ندارد ولی دعای غیرمعصوم از نظر اسلام پذیرفته نیست.

*****************************************

نظر آیت الله ناصر مکارم شیرازی :

سؤال : نظر شارع مقدّس در مورد دعا نویسى چیست؟ آیا در اسلام چیزى به نام دعا نویسى وجود دارد؟

جواب : نوشتن دعاهایى که از ایمّه معصومین(علیهم السلام) رسیده، و در کتب معتبره موجود است، اشکال ندارد.  + آیت الله ناصر مکارم شیرازی

سؤال : آیا دعانویسى و پول گرفتن در مقابل آن به عنوان کسب یا هدیه جایز است؟

جواب : اگر دعاهاى مشروعه ماثوره باشد مانعى ندارد ولى دعانویسى خرافى حرفه اى جایز نیست .  + آیت الله ناصر مکارم شیرازی

سؤال : اگر کسى جهت نوشتن دعاهایى که در بعضى کتب براى شفاى سردرد و مانند آن آمده پول بگیرد، چه حکمى دارد؟

جواب : اگر دعاهایى باشد که در کتب معتبر نوشته شده، مانعى ندارد.  + آیت الله ناصر مکارم شیرازی

راه تشخیص دعانویسانِ مُعتبر از غیر معتبر

سؤال : گاه افرادى با عنوان دعا نویسى اقدام به کلاهبردارى مى کنند. براى این که بتوان تشخیص داد که کدام مورد کلاهبردارى و کدام مورد بر اساس دستورات اسلام است، چه راههایى وجود دارد؟

جواب : چنانچه افراد مزبور آدمهاى با سواد و با تقوایى باشند، و از کتب معتبر استفاده کنند، دعانویسى آنها صحیح است. در غیر این صورت اعتمادى بر آنها نیست.  + آیت الله ناصر مکارم شیرازی

 سؤال: طالع‌بینی چه حُکمی دارد؟

جواب : از خُرافات است و سزاوار نیست؛ هیچ‌کس به سراغ آن برود.  + آیت الله ناصر مکارم شیرازی

 

** ما به شما توصیه می کنیم سعى کنید تمام نمازها، مخصوصاً نماز صبح را اوّل وقت بجا آورید. و پس از نماز صبح دست راست را بر سینه نهاده، هفتاد مرتبه ذکر «یا فتّاح» را تکرار کنید. سپس 110 مرتبه صلوات بفرستید، و گاه نیز ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را تکرار نمایید، و هر روز هر چند به مقدار کمى صدقه دهید. اِن شاءَ الله این کار در رفع مشکلات شما موثّر است. + آیت الله ناصر مکارم شیرازی

** قول ساحران اعتبارى ندارد، به آن اعتنا نکنید. دستورى به شما مى دهم، اگر عمل کنید حال شما اِن شاءَ اللّه خوب خواهد شد : نمازها، مخصوصاً نماز صبح را اوّل وقت بخوانید، و بعد از نماز صبح دست راست را روى سینه بگذراید، و هفتاد مرتبه «یا فَتّاح» بگویید. سپس 110 مرتبه صلوات بفرستید. در هر شبانه روز پنج مرتبه آیه الکرسى بخوانید، و به خود بدمید. و هر وقت گرفتار ناراحتى فکرى شدید، ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را بگویید. این برنامه را تا چهل روز ادامه دهید، اِن شاءَ اللّه مشکل شما برطرف خواهد شد.   + آیت الله ناصر مکارم شیرازی

 
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی  : «نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کُتُب معتبر موجود است، اشکالی ندارد، ولی دعا نویسی حرفه‌ای که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب‌هایی که به آن استناد می‌کنند، اعتباری ندارد. این امر اگر چه ممکن است، ولی شرعاً جایز نیست و بسیاری از مدّعیان آن، افرادی دروغگو یا خطاکارند؛ همچنین فال‌گیری از خرافات است و گرفتن پول برای گرفتن فال جایز نیست.»

*******************************************

نظر آیت الله لُطف الله صافی گلپایگانی

 

سؤال :  مراجعه به دعانویسان و فال گیرها چه حکمی دارد؟

جواب : نوشتن دعاهائیکه با دلیل معتبر از ائمه معصومین علیهمالّسلام نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن? اشکال ندارد ولی مراجعه به دعانویسان که به صورتهای مختلفه از منابعی که اعتبار شرعی ندارد نقل میکنند یا مینویسند جایز نیست و اینگونه پول گرفتن? اکل مال به باطل و حرام است. وَاللهُ العالِم.

 
آیت‌الله  لُطف الله صافی گلپایگانی : «نوشتن دعاهایی که با دلیل معتبر از ائمه معصومین (علیهم‌السلام) نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد، ولی مراجعه به فال‌گیرها یا دعانویسانی که به صورت‌های مختلف از منابعی که اعتبار شرعی ندارد، نقل می‌کنند یا می‌نویسند، جایز نیست و پول گرفتن این گونه اکل مال به باطل و حرام است. وَاللهُ العالِم.»

*****************************************

نظر آیت الله سید علی حسینی سیستانی (آیت الله سیستانی) :

سؤال : ایا مراجعه به دعا نویس اشکال دارد؟ نظر شما در مورد سحر و جادو چیست؟

پاسخ : مراجعه به دعا نویس اشکال ندارد ولی سحر وجادو جایز نیست.
 
آیت‌الله سیستانی : «مراجعه به دعانویس اشکال ندارد، ولی سحر و جادو جایز نیست. سحر و جادو از مُحرّمات و مَعاصِی کبیره است و جایز نیست.»  .  آیت الله سیستانی همچنین درباره این سؤال که «کَف بین یا فال فنجان‌بین، پیشگویی هایی می‌کند و می‌گوید که برای شخص در حال و آینده چه پیش خواهد آمد؟ آیا چنین کاری جایز است، بویژه اگر صاحب فنجان به آنچه گفته می‌شود ترتیب اثر بدهد؟» پاسخ فرمودند: «چنان پیشگویی‌هایی اعتبار ندارد و او هم نباید به طور جزم و یقین، سخنی بگوید؛ همچنان که دیگران هم در مواردی که وجود حُجّت شرعی و عقلی لازم است، نباید بر آن پیشگویی‌ها، اثر بار کنند.»

آیت الله سیستانی : کسانی که با استفاده از سحر و جادو دعا می‌نویسند کذابند. این دسته از افراد جَعلیّات تحویل مردم می‌دهند و کارشان اشکال دارد و حرام است اما در صورتی که با استفاده از آیات قرآن و احادیث ائمه (ع) این کار صورت بگیرد اشکالی ندارد.
***************************************
 آیت‌الله عَلَوِی گرگانی: «دعانویسی از نظر شرعی اشکال ندارد، ولی فال‌گیری و جن‌گیری مورد تایید نیست؛ البته دعانویسی که فعلاً در مملکت ما رواج دارد و بیشتر افراد کلاهبردار به این امر مشغول هستند، جایز نیست؛ زیرا بسیاری از آنها معلومات کافی در این امر ندارند و گرفتن چنین پول‌هایی هم خالی از شبهه نیست و ما نباید خودمان را در معرض سوءاستفاده این گونه افراد قرار دهیم.»
*******************************************
نظ آیت الله وحید خراسانی :

سؤال دیدگاه اسلام در مورد دعانویسی، نفرین، جادو و… چیست؟
جواب : دعا و ادعیه به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی از طریق آیات قرآنی است که از نظر اسلام مشکلی ندارند و دیگری از طریق سحر و جادوست که حرام است.

***********************
  نظر آیت الله آقا مجتبی تهرانی

سؤال : دعانویسی در اسلام چه حکمی دارد؟
جواب : مراجعه به کسانی که با استفاده از سحر و جادو عمل می‌کنند درست نیست ولی مراجعه به کسانی که با استفاده از قرآن و احادیث دعا می‌نویسند اشکال ندارد.

***************

https://yasin.fileon.ir/post/6KOw1etNnd-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%AC%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C +معرفی کتاب زمزم عرفان از آیت الله ری شهری .

************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .

***استاد سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجی - پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html.+کلیک کنید+

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/ + پایگاه خبری دیار آفتاب +

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/+پایگاه خبری دیار آفتاب

*****************

http://neshasteasatid.com/node/1911+ وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+از استاد سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی




تاریخ : چهارشنبه 101/10/7 | 11:50 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

آیت‌الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

***نسیم معرفت***

 

 

بدحجابی و بی حجابی خطری بزرگ برای جامعه اسلامی


... بد حجابی و بی حجابی سلامت و امنیت و آرامش اجتماعی را از بین می برد و بنیان های خانواده را متزلزل می سازد و معنویت و اخلاق و ارزش های دینی و انسانی را در جامعه دچار آسیب جدی می سازد و گاهی هویت جامعه اسلامی را دگرگون و یا مضمحل می کند. بدحجابی و بی حجابی را باید یک خطر بزرگ برای جامعه اسلامی تلقی کرد و کارشناسان دلسوز در هر شهر و استان با بهره گیری از نظر علماء منطقه باید بدون فوت وقت در این زمینه چاره جویی نمایند و بفرمایش شیخ اجل سعدی شیرازی: علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.  تا دیر نشده باید همه کسانی که درین عرصه مسؤلیت این کار به نوعی متوجه آنها  است  با درایت و تدبیر وارد عمل شوند. مسؤلین فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی و ائمّه جماعات و جمعه و علماء منطقه و خطباء و سپاه و بسیج و نمایندگان شهرها در مجلس شورای اسلامی و... همه و همه باید در باره خطر بدحجابی و بی حجابی احساس مسؤلیت نمایند. اگر در باره بدحجابی و بی حجابی چاره اندیشی نشود  جامعه ما  دچار مفاسد عظیمی خواهد شد که جز پشیمانی وحسرت و غم و غصه  نتیجه ای برای متدیّنین نخواهد داشت.


** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .


***استاد سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجی - پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html.+کلیک کنید+

  

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/ + پایگاه خبری دیار آفتاب +

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/+پایگاه خبری دیار آفتاب


 




تاریخ : چهارشنبه 101/10/7 | 1:37 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

تصاویر جدید آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

آیت‌الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

***نسیم معرفت***


  

** برو شیخا به فکر خویشتن باش  !!


به نام خداوند جان و خرد


روزگار  و ایام همیشه به میل و خواهشت نمی گردد ، گاه فراز دارد و گاه فرود و  حالات مردم و اشخاص پیوسته تابع طبع تو نیست و نمی باشد . گهی نیش دارند و گاهی هم نوش و گهگاهی جهت رشد و تعالی لازم است که نیش ها را به جان خرید . بیشترین آزار هم  از حسود و کج اندیش و نافهم نصیب آدمی می شود . از شما چه پنهان که این بنده  بارها با برخی از این دست افراد که خدای تعالی همه ما و آنها را هدایت فرماید ، مواجه شدم  که بعضی از آنان را مصداق آیه کریمه سوره بقره: _صُمٌّ بُکمٌ عُمیٌ _ یافتم . روزی شیخی نافهم _که شیخ های با فهم بحمدالله کم نیستند _ به نزدم آمد و سخنانی به جهالت و نافهمی براند و بنده نیز استماع نمودم و بحمدالله ریشه نافهمیش را به درایت دریافتم و گوش زدش کردم و همان موقع این اشعار به تناسب سرودم :

برو شیخا به فکر خویشتن باش
بدور از دیو نفس و اهرمن باش
برو با خود بیندیش جوهرت چیست
مرا حاجت به امر و نهی تو نیست
تو‌کار خویش را نیکو بجای آر
که پاداشت دهند خروار خروار

??? سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

ششم دی 1401 شمسی

 

 

************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .


***استاد سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجی - پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html.+کلیک کنید+

  

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/ + پایگاه خبری دیار آفتاب +

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/+پایگاه خبری دیار آفتاب


*****************

http://neshasteasatid.com/node/1911+ وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+از استاد سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 




تاریخ : سه شنبه 101/10/6 | 10:57 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

آیت‌الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

***نسیم معرفت***

نزدیک دو سال تبلیغ  دینی ، فکری ، فرهنگی ، تربیتی ، سیاسی ...  به شیوه ساده و همه روزه  عصرها  بدون حصار و محدویت  در کنار مردم  پردیسان قم  ... همچنان به لطف خدا ادامه دارد ...

 

آیت‌الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

***نسیم معرفت***

نزدیک دو سال تبلیغ  دینی ، فکری ، فرهنگی ، تربیتی ، سیاسی ...  به شیوه ساده و همه روزه  عصرها  بدون حصار و محدویت  در کنار مردم  پردیسان قم  ... همچنان به لطف خدا ادامه دارد ...

آیت‌الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

***نسیم معرفت***

نزدیک دو سال تبلیغ  دینی ، فکری ، فرهنگی ، تربیتی ، سیاسی ...  به شیوه ساده و همه روزه  عصرها  بدون حصار و محدویت  در کنار مردم  پردیسان قم  ... همچنان به لطف خدا ادامه دارد ...

آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی تصاویر جدید سال 1401

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

***نسیم معرفت***

نزدیک دو سال تبلیغ  دینی ، فکری ، فرهنگی ، تربیتی ، سیاسی ...  به شیوه ساده و همه روزه  عصرها  بدون حصار و محدویت  در کنار مردم  پردیسان قم  ... همچنان به لطف خدا ادامه دارد ...

تصاویر جدید آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

***نسیم معرفت***

نزدیک دو سال تبلیغ  دینی ، فکری ، فرهنگی ، تربیتی ، سیاسی ...  به شیوه ساده و همه روزه  عصرها  بدون حصار و محدویت  در کنار مردم  پردیسان قم  ... همچنان به لطف خدا ادامه دارد ...

 

 

************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .


***استاد سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجی - پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html.+کلیک کنید+

  

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/ + پایگاه خبری دیار آفتاب +

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/+پایگاه خبری دیار آفتاب


 




تاریخ : سه شنبه 101/10/6 | 7:53 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
 


 عکس شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها 1400 - عکس نودی

***نسیم معرفت***

 


بسم الله الرحمن الرحیم


حضرت فاطمه(س)تجلی نورالهی


حضرت فاطمه (سَلامُ اللهِ عَلَیها) تجلی نور الهی است که در همه عوالم هستی درخشش دارد و در عرصه قیامت و روز محشر نور فاطمه (سَلامُ اللهِ عَلَیها) جلوه ای دیگر دارد که بغیر از ایمه معصومین (عَلَیهِمُ السَّلامُ) و برخی از انبیاء  کسی  توان دیدن  آن را ندارد.

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی



*****************

#مرحوم علامه سید محمد حسن میر جهانی(ره) در کتاب جُنّةُ العاصِمَة در باره آفرینش نور مقدس حضرت زهرا (سَلامُ اللهِ عَلَیها) ذیل حدیث هفتم  چنین می گوید:
در کتاب دهم بِحارُالأَنوار و کتاب نُزهَةُ الأَبرار تألیف محدث جلیل سید_هاشم_بحرینی و کتاب معانی الاخبار شیخ صدوق علیه الرحمه به سند خود از سَدیر صَیرفی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که:
«َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ (س) قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَلَیْسَتْ هِیَ إِنْسِیَّةً فَقَالَ فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ کَیْفَ هِیَ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ إِذْ کَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِیلَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ أَیْنَ کَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ کَانَتْ فِی حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَمَا کَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِیحُ وَ التَّقْدِیسُ وَ التَّهْلِیلُ وَ التَّحْمِید...


#رسول خدا  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آِلهِ وَ سَلَّمَ) فرمودند: نور فاطمه (س) پیش از خلقت زمین و آسمان آفریده شده است.
بعضی از حاضران پرسیدند: مگر او انسان و بشر نیست؟ حضرت فرمودند: فاطمه(س)حوریه‌ای بشرگونه است.
حاضران سؤال کردند: چگونه؟ حضرت فرمودند:خداوند-عزّ و جلّ-پیش از آن‌که آدم را بیافریند او را از نور خود آفرید،آن هنگام که ارواح بودند.  سؤال کردند: فاطمه(س) در آن هنگام کجا بود؟  فرمودند: در حُقّه و جایگاهی در زیر ساقة عرش .

سوال کردند که طعام و غذای فاطمه (س) در آنجا چه بود؟ فرمود: غذای او «تسبیح» و «تقدیس» و «تَهلیل، یعنی لااله‌الاالله» و «حمد و ثنای الهی» بود.

 


************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .


***استاد سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجی - پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html.+کلیک کنید+

  

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/ + پایگاه خبری دیار آفتاب +

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/+پایگاه خبری دیار آفتاب


*****************

http://neshasteasatid.com/node/1911+ وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+از استاد سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 




تاریخ : سه شنبه 101/10/6 | 12:28 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 


 اسماعیل صالحی مازندرانی - ویکی فقه

 

***نسیم معرفت***


به نام خدا

 

 ارادت شدید مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی به خاندان پیغمبر علیهم السلام


ارادت شدید مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی به خاندان پیغمبر «عَلَیهِمُ السَّلام»


ایشون عاشق ودلداده به اهل بیت علیهم السلام بود و روح بسیار لطیفی داشت ونسبت به مصائب اهل بیت علیهم السلام شدیدا متأثّر ومحزون وگریان می شد.   روزی مرحوم حضرت آیت الله  حاج شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی ره  به همراه عده ای از مریدان وشاگردان از صحن مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها خارج می شدند که در این هنگام ذکر مصیبت حضرت علی اکبر علیه السلام  از بلندگوهای حرم  پخش می شد . وقتی ایشون ذکر مصیبت رو می شنوند ناگهان دوزانو روی صحن می نشینند. عزیزانی که همراهشان بودند عرض کردند که آقا مشکلی بوجود آمد؟ آیا کسالتی پیداکردید؟ فرمود: نه !!  گفتند پس چرا ناگهان نشستید؟!!! فرمود: شنیدن ذکر مصیبت علی اکبر ع طاقت وتوانِ من رو برد ودیگر نتوانستم بأیستم وسرِپا پاشم !

این جریان رو بنده از یکی از شاگردان مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی (که در کسوت سلسله سادات می باشد به نام حجت الأسلام حسینی آملی که از اساتید سطوح عالیه در قم است)  شنیدم . حضرت آیت الله صالحی مازندرانی با پدر او (که کشاورز بود)  پیوند وارتباط و دوستی طولانی داشت ودر سال های جوانی در مناسبت هایی مثل ماه رمضان ومحرم و...  جهت تبلیغ به روستایشان در مازندران می رفتند و طول مدتی که در آن روستا بودند در منزل پدر آن سید بزرگوار مستقر می شدند.....



** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

************************************

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .


 


 




تاریخ : یکشنبه 101/10/4 | 12:13 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

انجام پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری - مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان  نامه و سمینار

***نسیم معرفت***

 

به نام خدا


** اهمّیت دلسوزی و خیرخواهی برای مسلمانان


قالَ رَسُولُ اللهِ  «صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ» : أَیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أَمْرِ الْمُسلِمینَ شَیْئاً وَ لَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الْجَنَّةِ.

هر کس بخشی و چیزی از کار مسلمانان را بر عهده و بدست گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی و توجّه نکند ، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.

( کَنزُالعُمّال از مُتّقی هِندی ج 6 ص 20 حدیث 14654 . - نَهجُ الفَصاحَه از ابوالقاسم پاینده  ص 206 حدیث 1025) .


قالَ رَسُولُ اللهِ  «صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ» : أیُّما والٍ وَلِیَ شَیْئاً مِنْ أمْرِ أُمَّتی فَلَمْ یَنْصَحْ لَهُم ْوَ یَجْتَهِدْ لَهُمْ کَنَصیحَتِهِ وَ جُهْدِهِ لِنَفْسِه کَبَّهُ اللّهُ تَعالَى عَلَى وَجْهِهِ یَوْمَ القِیامَةِ فِی النّارِ.

هر والی و زمام­داری که عُهده ­دار کاری از امور اُمّتم گردد پس برای آنها آنگونه که برای خود خیرخواهی و کوشش می کند  ، خیرخواهی و تلاش نکند  خداوند مُتعال در روز قیامت او را با صورت در آتش می‌اندازد «واژگون در جهنم می کند» . 

( کَنزُالعُمّال از مُتّقی هِندی ج 6 ص21 حدیث 14664 .)


خیر خواهی و تلاش و کار و خدمت  برای مردم یکی از نعمت های الهی است که اگر کسی توفیق چنین نعمتی نصیبش شده باید شکر الهی را بجا آورد و شکر گزار و سپاسگزار الهی باشد . خدمت به دیگران مخصوصا خدمت و خیر خواهی نسبت به طبقات مستضعف و ضعیف و کم برخوردار جامعه  امر شایسته ای است و از اخلاق پیامبران الهی می باشد و سبب رضایت و خشنودی پروردگار و جلب رحمت و لُطف و عنایت الهی است . کسانی که مسؤلیت هایی در جامعه پیدا می کنند باید خیرخواهی و خدمت به مردم را سرلوحه کارشان قرار دهند و به این کار افتخار و مُباهات کنند که  : توفیق خدمت کردن به مردم پیدا کردند و لحظه ای نباید خود را طلبکار مردم حساب کنند و بر آنها منّت بگذارند . متأسفانه در جامعه ما گاهی مشاهده می شود که برخی از مسؤلین صرفا جهت منافع شخصی خود کار می کنند و تا جایی کار و تلاش می کنند که با منافع آنها در تعارض و تضاد نباشد و در غیر این صورت با تمسک به صد  عُذر و بهانه از زیر بار مسؤلیت شانه خالی می کنند و مردم را سرگردان و نگران می نمایند .  چنین کسانی باید بدانند که پیامبر اکرم «ص» به آنها خطاب می کند و می فرماید : أَیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أَمْرِ الْمُسلِمینَ شَیْئاً وَ لَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الْجَنَّةِ. یعنی هر کس بخشی و چیزی از کار مسلمانان را بر عهده و بدست گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی و توجّه نکند ، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد . و یا اینکه فرمود :   أیُّما والٍ وَلِیَ شَیْئاً مِنْ أمْرِ أُمَّتی فَلَمْ یَنْصَحْ لَهُم ْوَ یَجْتَهِدْ لَهُمْ کَنَصیحَتِهِ وَ جُهْدِهِ لِنَفْسِه کَبَّهُ اللّهُ تَعالَى عَلَى وَجْهِهِ یَوْمَ القِیامَةِ فِی النّارِ. یعنی هر والی و زمام­داری که عُهده ­دار کاری از امور اُمّتم گردد پس برای آنها آنگونه که برای خود خیرخواهی و کوشش می کند  ، خیرخواهی و تلاش نکند  خداوند مُتعال در روز قیامت او را با صورت در آتش می‌اندازد .

کسی که مسؤلیتی به عهده می گیرد باید در خدمت مردم باشد و به خواسته ها و نیازهای واقعی و به درد و دل ها و شکایات آنها توجه نماید و در حدّ توانِ خود در رفع رنج ها و آلام مردم بکوشد و موجبات رشد و ترقّی و آسایش آنها را فراهم آورد . در نظام جمهوری اسلامی ایران قبول مسؤلیت مساوی با خدمت کردن و نوکری کردن برای مردم است و هر مسؤلی در هر جایی باید خود را نوکر مردم و جامعه بداند . در روایتی از پیامبر اکرم  («صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ») آمده است که فرمود :  سَیِّدُ القَومِ خادِمُهُم یعنی رئیس و پیشوای هر قومی خادم و نوکر آن قوم است . حضرت آیت الله امام خامنه ای در 17 آبان 1399 در  آغازین درس خارج فقه شان  در  رابطه با اینکه خدمت به مردم همان نوکری کردن برای مردم است و با خدمت کردن آدمی می تواند به سِیادت و سروری برسد فرمودند :  (هر کسی بیشتر خدمت کند ، او اَولی به سِیادت است بنابراین برای اینکه بفهمیم سیّد قوم کیست ، سراغ حَسَب و نَسَب و اسم و عُنوان نرویم بلکه به سراغ کسی برویم که بیشتر به این قوم خدمت می‌کند، او سیّد قوم است . کسی که سیّد قوم است و به هر جهت و دلیلی به او سیادت و ریاست در این قوم داده شده است او باید خادم این قوم باشد . اینکه گاهی تعبیر می‌شود مسئولین «نوکر» مردم‌اند، بعضی ایراد می‌گیرند که آقا این کلمه «نوکر» را نگویید! این کلمه پیغمبر است؛ خادم یعنی نوکر. ) .

امیدواریم کسانی که نام و نشانی در این نظام و کشور پیدا کردند و موقعیّت و مقام و شُهرتی در این کشور امام زمان (عج) و نظام جمهوری اسلامی پیدا کردند و پُست و مقامی برای آنها فراهم شده است  خدمتگذار ملّت و مردم باشند و خود را برتر از مردم ندانند و دَور خود حصارکشی نکنند و هم خودشان به دیدار مردم عزیز بروند و هم مردم بتوانند طبق یک برنامه ریزی درست به حضور آنها برسند و راحت بتوانند نیازها و مشکلات خود و منطقه شان را منعکس کنند . اگر ملت و مسؤلین با هم باشند  دشمن یا دشمنان هیج غلطی نمی توانند بکنند و در غیر این صورت ممکن است دشمنان طمع کنند و از شکاف ها و روزنه هایی که ایجاد می شود نیات پلیدشان را اجرا نمایند . در پایان شایسته است که سخن معروف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی «ره» را یادآور شوم که فرموده بود :  (اگر به من بگویند خدمتگزار ، بهتر‏‎ ‎‏از این است که بگویند رهبر . رهبری مطرح نیست، خدمتگزاری مطرح است. اسلام ، ما‏‎ ‎‏را موظّف کرده که خدمت بکنیم . خدمتگزاری مطرح است . )

 

 

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 


************************************

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .


***استاد سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجی - پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html.+کلیک کنید+

  

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/ + پایگاه خبری دیار آفتاب +

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://www.diyareaftab.ir/news/1521/+پایگاه خبری دیار آفتاب


*****************

http://neshasteasatid.com/node/1911+ وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+از استاد سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

*****************

https://www.dana.ir/news/640868.html/%D9%88%D8%B8%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C + وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+شبکه اطلاع رسانی دانا+ استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+

وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی - راه دانا+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + https://www.dana.ir/news/640868.html/%D9%88%D8%B8%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C .

  

شَکَوْتُ اِلَی اَبِی عَبْدِ اللهِ (ع) تَفَرُّقَ اَمْوَالِنَا وَ مَا دَخَلَ عَلَیْنَا فَقَالَ: عَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ وَ اَنْتَ سَاجِدٌ، فَاِنَّ اَقْرَبَ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ اِلَی اللهِ وَ هُوَ سَاجِدٌ.

به امام صادق(ع) از پراکنده شدن اموالمان و بلایی که بر سرمان آمده بود، شِکوه کردم، فرمود: زمانی که در سجده هستی دعا کن، زیرا نزدیک ترین زمان بنده به خداوند وقتی است که در سجده است.( وسائل الشیعه ج 6 ص317 - اَلکافی  ج 3 ص 324  )


*** بحث خُمس - +http://ayatollahnekounam.com/2018/07/16/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%AE%D9%85%D8%B3/ + .

 


 

 

 




تاریخ : جمعه 101/10/2 | 9:48 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی