سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جستجو   


چه کارهایی شایسته ی خردمند است؟

عنه علیه‏السلام :

عَلَى العاقِلِ أن ‏یَکونَ عارِفا بِزَمانِهِ ، مُقبِلاً عَلى شَأنِهِ ، حافِظا لِلِسانِهِ .

امام صادق علیه‏السلام :

بر خردمند است ، که زمانه خود را بشناسد ، به کار خویش بپردازد و زبانش را نگه دارد .

------------------------------------------------------

الإمامُ الکاظمُ علیه‏السلام :

إنَّ العاقِلَ لا یُحَدِّثُ مَن یَخافُ تَکذیبَهُ ، ولا یَسألُ مَن یَخافُ مَنعَهُ ، ولا یَعِدُ ما لا یَقدِرُ علَیهِ ، ولا یَرجو ما یُعَنَّفُ بِرَجائهِ ، ولا یَتَقَدَّمُ عَلى ما یَخافُ العَجزَ عَنهُ .

امام کاظم علیه‏السلام :

خردمند به کسى که مى‏ترسد تکذیبش کند ، سخنى نمى‏گوید و از کسى که مى‏ترسد مضایقه کند ، چیزى نمى‏خواهد و وعده‏اى را که از عهده انجامش برنمى‏آید ، نمى‏دهد و به آنچه که در امیدواریش سرزنش شود ، امید نمى‏بندد و به کارى که مى‏ترسد در آن درماند ، اقدام نمى‏ورزد .

------------------------------------------------------

عنه علیه‏السلام :

إنَّ العاقِلَ رَضِـیَبِالدُّونِ مِنَ الدّنیا مَعَ الحِکمةِ ، ولَم یَرضَ بِالدُّونِ مِنَ الحِکمةِ مَعَ الدّنیا ؛ فَلِذلکَ رَبِحَت تِجارَتُهُم .

امام کاظم علیه‏السلام :

خردمند به‏کم‏و کاست دنیا ، در صورتى که با حکمت توأم باشد ، خرسند است ، ولى اگر دنیا را داشته باشد و از حکمت کم بهره باشد ، خرسند نیست ؛ از این رو تجارتشان سودمند گشت .

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام :

العَقلُ غَریزَةٌ تَزیدُ بِالعِلمِ‏ والتَّجارِبِ .

امام على علیه‏السلام :

خرد ، غریزه ‏اى است که با دانش و تجربه افزایش مى‏یابد .

غرر الحکم : 1717 منتخب میزان الحکمة : 392




تاریخ : چهارشنبه 93/7/30 | 12:3 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
واما پاسخ ما

به نام خدا

سلام علیکم: عزیزم از جواب شما بر می آید که نظرات بزرگان درباره شهید دکتر علی شریعتی بدون دلیل است و فقط وفقط نظرات تعصبی و هوس آلود جنابعالی وامثالتان ، منطقی وهمراه با دلیل است.همین تعصبات خشک و غیر مقدس و دگم اندیشی های امثال شما سبب زحمت برای بزرگان فلسفی وعرفانی وشخصیت های علمی همانندابن عربی و ملاصدرا وامام خمینی وعلامه طباطبایی و ومرحوم استاد سیدجلال الدین آشتیانی وآیت الله حسن زاده آملی  و... شده  و می شود.خطر تکفیری ها در عالم تشیع کمتر ازخطر تکفیری ها در عالم اسلام نیست بلکه از جهاتی خطرشان بیشتر است. ده ها دانشمند واندیشمند وعالم در باره شهید شریعتی نظرات منصفانه داده اند ولی چون شما نمی پسندید لذا می فرمایید:{نظر مرحوم موسی صدر و مقام رهبری و هر غیر معصومی در مباحث اعتقادی اگر بدون برهان و دلیل باشد ، برای ما ارزشی ندارد...؟!!!} خواهش بنده این است که با این کارهای خود آبروی اسلام رانبرید و بروید مدتی با آثار ارزشمند استاد شهید مطهری مأنوس شویدتا اعتدال فکری ونظری وعملی وبرخورد منصفانه وعالمانه را ازاین شخصیت بزرگوار یاد بگیرید.....
سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجانی
سه شنبه پانزدهم مهر 1393 .

***************************************************************************************************

واما پاسخ اجمالی ما به جناب آقای حیدر علی دام ظله

(وبلاگ سراب عرفان)

به نام خدا

باعرض سلام واحترام وتشکر. عرض می شود که افراط وتفریط در هرکاری مذموم وناپسند است به ویژه در اظهار نظر در باره شخصیت ها. متأسفانه عموم افراد از طبقات مختلف ،دچار این بیماری مُسری  می باشند که گاهی منجر به انحرافات وزیان های فاحش فردی واجتماعی می گردد. در رابطه با شهید دکتر علی شریعتی نیز اظهار نظرهای مختلف وگاهی عجیب وغریب شده است. تقریبا ده سال پیش در مسجد جامع شهر سنقر( از شهرهای کرمانشاه) در ایام ماه رمضان ،شب ها  جناب استاد مردانی سخنرانی داشتند وبنده که به عنوان یکی از مبلغین به سنقر اعزام شده بودم چندین شب پای سخنان ایشان بودم. درماه رمضان که بخشش ورحمت الهی موج می زند وبرهرچیزی غلبه دارد بنده دیدم که استاد  مردانی با دلائل عجیب وغریب در صدد اثبات انحرافات شهید دکتر علی شریعتی هستند و حتی بیان کردند که شریعتی مرتد است!!! (در همان مسجد بنده باایشان صحبت جدی کردم وکار ایشان را با ادله ای رد کردم...)آیا اثبات ارتداد شریعتی مشکلی را از جامعه اسلامی حل می کند. برادر عزیز شما وما وهمه چند چیز مسلم را درباره شهید شریعتی نباید انکار کنیم:1- شریعتی یک مسلمان است ومسلمان بودن او قابل انکار نیست ونماز میتی که امام موسی صدر بر پیکرش خوانده  گواه بارز براین مدعا است2- شریعتی عاشق ومرید ومحب اهل بیت علیهم السلام بویژه  به مولا امیرالمؤمنین ع  وحضرت فاطمه سلام الله علیها بود3- همانگونه که عده ای اورا فاسد ومنحرف می دانند در مقابل عده ای از جمله مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نظراتی برخلاف آنها دارند که خوب است به کتاب (دکتر علی شریعتی از دیدگاه شخصیتها) مراجعه گردد.4- من وتو واو وما وشما وایشان هیچکدام مصون از اشتباهات نظری وفکری نیستیم. همین افراط وتفریط های ما وشما یک لغزش وانحراف است که چه بسا انحرافات بزرگی را بوجود آورد. کاش همه ما روش اعتدالی مقام معظم رهبری ومانند اورا الگوی خود قرار می دادیم تادچار  مصیبت ها وزیان های فردی واجتماعی  افراط وتفریط نمی شدیم. صدها بلا وانحراف از همین اظهار نظرهای غیر عاقلانه وغیر مسؤلانه ناشی می گردد. هیچ می دانید که در خود کشور مابعضی از افراد به ظاهر ویا به واقع بسیارمسلمان ، عرفا وفیلسوفانی همانند این عربی و ملاصدرا و علامه طباطبایی و... را مسلمان نمی دانند وحتی(معاذ الله) آنها را نجس می دانند وجریان آب کشیدن لیوانی که فرزندحضرت امام خمینی ره در فیضیه  از آن آب خوردند حتما خبر دارید؟!!!!!!!  حرف زیاد است  التماس دعا  

   دوستدار تان سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی

13/  6 /  93




تاریخ : پنج شنبه 93/7/24 | 3:31 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

خمامی

نیمه نخست آبان‌ماه امسال/

کتاب شهید خمامی در رشت رونمایی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: کتاب " آیت الله العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی" نیمه نخست آبان‌ماه امسال و با حضور علما، روحانیون و مورخان برجسته کشور در رشت رونمایی می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،کتاب آیت الله العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی جریان مشروعه‌خواهی گیلان و رهبری آن در نهضت مشروطه منتشر شد.

کتاب " آیت الله العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی" به عنوان هفتمین اثر از سری کتاب‌های موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان در قطع وزیری و در 480 صفحه و درباره جریان مشروعه خواهی گیلان نوشته شده است.

این کتاب در 13 فصل نگاشته شده است و محوریتش با رهبر مشروعه‌خواهان گیلان آیت الله خمامی است و در کنار ایشان سایر رهبران آن در گیلان نیز معرفی شده‌اند، فصل نخست به ولادت و تحصیلات آیت الله خمامی در نجف اختصاص یافته و فصل دوم به بازگشت ایشان به گیلان و خانواده و فرزندانش می‌پردازد.

فصل سوم ویژگی‌های شخصی ایشان همچون عبادت، سعه صدر، بینش عمیق سیاسی، تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر را بیان می‌کند و فصل چهارم مربوط به مرجعیت عامه ایشان در گیلان، تقلید مردم از ایشان، تدریس، محکمه قضاوت و برخورد با زورمندان است.

فصل پنجم مواضع و عملکردهای سیاسی اجتماعی ایشان پیش از مشروطه را بیان می‌کند مواردی چون تقابل با دولتی‌ها، حمایت از مردم مستضعف، حمایت از اقتصاد ملی، جلوگیری از اختلافات داخلی و مقابله با افراد و فرقه‌های منحرف و فصل ششم از مهم‌ترین فصل‌های کتاب است و به مواضع و عملکردهای ایشان در جریان جنبش مشروطه تا پیش از تاسیس جریان مشروعه‌خواهی پرداخته است.

فصل هفتم نیز کارنامه ایشان در جریان مشروعه‌خواهی را مورد واکاوی قرار داده است و فصل هشتم مختص به شهادت سران مشروعه‌خواهی است و فصل نهم به فعالیت‌های سایر سران مشروطه گیلان می‌پردازد و فعالیت‌های آنها در زمان مشروطه را بیان می‌کند.

فصل دهم به جریان خزنده اختصاص دارد که در بدنه نهضت نفوذ کرده و موفق شد مشروطه را از مسیرش منحرف کند و علمای بزرگ را به شهادت برساند و فصل یازدهم به زندگی و مبارزات سه تن از سران مشروعه‌خواهی گیلان پرداخته است.

فصل دوازدهم هم مربوط به کلام دیگران درباره آیت الله خمامی است و توصیفاتی که سایرین درباره ایشان نوشته‌اند و آخرین فصل، پاسخ به بعضی نویسندگان است و کتب گذشتگان را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

در جای جای کتاب از اسناد و عکس‌هایی استفاده شده است که پاره‌ای از آنها، برای اولین بار است که منتشر می‌شود.

کتاب " آیت الله العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی" نیمه نخست آبان‌ماه امسال و با حضور علما، روحانیون و مورخان برجسته کشور در رشت رونمایی می‌شود.


http://rangeiman.ir/images/rahbari/akse-vijename.JPG

رنگ ایمان

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/527635


خبرگزاری تسنیم از رشت_گیلان




تاریخ : چهارشنبه 93/7/23 | 3:52 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
اشکال وایراد جناب آقای حید ر علی(سراب عرفان+به مناسبت سالمرگ دکتر علی شریعتی)

به مطلبی که ما قبلا در باره شهید دکتر علی شریعتی به آدرس زیر زده بودیم :

http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/2267/%D8%B4%D8%A7%D8%AF%D9%8A+%D8%B1%D9%88
+ حیدرعلی

1-شریعتی و اسلام مبتنی بر ایده آلیسم و ماتریالیسم

2-شریعتی و بینش اسلام

5-جهت دهندگان افکار شریعتی

6-شریعتی مرید خاص گورویچ(انحراف اساتید شریعتی)

7-شریعتی و ادعای رسالت

8-شریعتی و قرآن

9-شریعتی و خطاکار دانستن پیامبر

10-شریعتی منکر دوام خاتمیت

11-شریعتی و فقه اسلام

12-شریعتی و سایقه علی علیه السلام

+ حیدرعلی 
جالب آنکه مؤلف ارجمند نوشته:(آماده مناظره درباره نقد اندیشه های دکتر بوده و امیدوارم با افراد محقق و فرهیخته در این زمینه مواجه و واقعیت روشن شود/همان،ص8).اما متأسفانه شاهد هستیم،ترس از حضور متکلمین و مخالفان فلسفه و تصوف در رسانه ملی به جایی کشیده است،که حتی حاضر نیستند،استاد مردانی را برای این موضوع به برنامه های مربوطه دعوت کنند،و از اشخاص بی سواد و نا آگاهی همچون عبدالحسین خسروپناه که حتی در اصول دینشان هم اشکال دارند،دعوت به عمل می آید،و نتیجه ای جز ضعیف نمایش دادن روحانیت در مقابل مشتی منور الفکر ندارد.
+ حیدرعلی 

نام کتاب:بررسی و نقد اندیشه شریعتی

نویسنده:استاد خیرالله مردانی

نشر:سپهر آذین قم

مراکز پخش:قم-پاساژ قدس-پلاک 107-کتابفروشی موسوی-تلفن:09125504313و02517831368 همچنین=تهران-خیابان ناصر خسرو-کوچه حاج نایب-پاساژمجیدی-پلاک1/4-نشر دهقان-تلفن:33933174.

در این کتاب که با استقبال بالای قشر جوان رو به رو شد،اما عده ای از منحرفان معلوم الحال مانع بازتاب بیشترش شدند،طبق فرموده ی مؤلف محترمش حدود صد انحراف مهم دکتر شریعتی را با استناد به آثارش طرح و پاسخ داده است(همان،ص8).

+ حیدرعلی 
سلام علیکم
نظر شما بزرگوار را به مطلبی که در این پست آمده است جلب می کنم http://sarabeerfan.blogfa.com/post/9 شاید دیگه اینگونه از دکتر شریعتی تمجید نشود و همچنین کتاب استاد مردانی در مورد نقد و افکار شریعتی که حدود 100 انحراف را از کتب ایشان بیان می کند می تواند یاریگر خوبی در این زمینه باشد. یا علی
******************************************************************************************

+ وبلاگ  سراب عرفان 
علیک سلام .
کامنت شما تکرار مکررات است . اگر حوصله به خرج می دادید و بقیه کامنت ها را از نظر مبارک می گذارندید ، اشکالات پاسخ داده شده را تکرار نمی کردید . اجمالا عرض شود که :

1- نظر مرحوم موسی صدر و مقام رهبری و هر غیر معصومی در مباحث اعتقادی اگر بدون برهان و دلیل باشد ، برای ما ارزشی ندارد . چه برسد به آنکه ، نماز میت خواندن کسی را حجت بر درستی عقاید فرد فاسد العقیده ای بگیریم !
2- تظاهر به محبت اهل بیت - علیهم السلام - هم حجت بر درستی عقاید فرد فاسد العقیده نیست . شافعی هم در مدح اهل بیت - علیهم السلام - اشعار زیادی دارد ! ولی این دلیل بر درستی عقایدش نیست .

التماس دعا
دوشنبه چهاردهم مهرما1393  .
***********************************************************************************
+ سراب عرفان 
علیک سلام .

از توهین های شما سید بزرگوار می گذریم . . .

1- یکی از عقاید شریعتی که استاد مردانی با آن مخالف است ، را تقریر کرده و دلیل مقام رهبری یا مرحوم موسی صدر را بر اثبات آن ذکر کنید .

با شعار و برچسب زدن و علامه و آیت الله سازی مشکل حل نمی شود !

2- ظاهرا شما نیاز دارید ، که کتاب های مرحوم مطهری را مطالعه کنید . زیرا ایشان از مخالفان جدی عقاید شریعتی بودند .

3- باز تکرار می کنم ، که اگر کامنت های این پست را با دقت از نظر گذرانده بودید ، تکرار مکررات نمی فرمودید .
چهارشنبه 16 مهر 1393 .

 
واما پاسخ ما

به نام خدا

سلام علیکم: عزیزم از جواب شما بر می آید که نظرات بزرگان درباره شهید دکتر علی شریعتی بدون دلیل است و فقط وفقط نظرات تعصبی و هوس آلود جنابعالی وامثالتان ، منطقی وهمراه با دلیل است.همین تعصبات خشک و غیر مقدس و دگم اندیشی های امثال شما سبب زحمت برای بزرگان فلسفی وعرفانی وشخصیت های علمی همانندابن عربی و ملاصدرا وامام خمینی وعلامه طباطبایی و ومرحوم استاد سیدجلال الدین آشتیانی وآیت الله حسن زاده آملی  و... شده  و می شود.خطر تکفیری ها در عالم تشیع کمتر ازخطر تکفیری ها در عالم اسلام نیست بلکه از جهاتی خطرشان بیشتر است. ده ها دانشمند واندیشمند وعالم در باره شهید شریعتی نظرات منصفانه داده اند ولی چون شما نمی پسندید لذا می فرمایید:{نظر مرحوم موسی صدر و مقام رهبری و هر غیر معصومی در مباحث اعتقادی اگر بدون برهان و دلیل باشد ، برای ما ارزشی ندارد...؟!!!} خواهش بنده این است که با این کارهای خود آبروی اسلام رانبرید و بروید مدتی با آثار ارزشمند استاد شهید مطهری مأنوس شویدتا اعتدال فکری ونظری وعملی وبرخورد منصفانه وعالمانه را ازاین شخصیت بزرگوار یاد بگیرید.....
سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجانی
سه شنبه پانزدهم مهر 1393 .

***************************************************************************************************

واما پاسخ اجمالی ما به جناب آقای حیدر علی دام ظله

(وبلاگ سراب عرفان)

به نام خدا

باعرض سلام واحترام وتشکر. عرض می شود که افراط وتفریط در هرکاری مذموم وناپسند است به ویژه در اظهار نظر در باره شخصیت ها. متأسفانه عموم افراد از طبقات مختلف ،دچار این بیماری مُسری  می باشند که گاهی منجر به انحرافات وزیان های فاحش فردی واجتماعی می گردد. در رابطه با شهید دکتر علی شریعتی نیز اظهار نظرهای مختلف وگاهی عجیب وغریب شده است. تقریبا ده سال پیش در مسجد جامع شهر سنقر( از شهرهای کرمانشاه) در ایام ماه رمضان ،شب ها  جناب استاد مردانی سخنرانی داشتند وبنده که به عنوان یکی از مبلغین به سنقر اعزام شده بودم چندین شب پای سخنان ایشان بودم. درماه رمضان که بخشش ورحمت الهی موج می زند وبرهرچیزی غلبه دارد بنده دیدم که استاد  مردانی با دلائل عجیب وغریب در صدد اثبات انحرافات شهید دکتر علی شریعتی هستند و حتی بیان کردند که شریعتی مرتد است!!! (در همان مسجد بنده باایشان صحبت جدی کردم وکار ایشان را با ادله ای رد کردم...)آیا اثبات ارتداد شریعتی مشکلی را از جامعه اسلامی حل می کند. برادر عزیز شما وما وهمه چند چیز مسلم را درباره شهید شریعتی نباید انکار کنیم:1- شریعتی یک مسلمان است ومسلمان بودن او قابل انکار نیست ونماز میتی که امام موسی صدر بر پیکرش خوانده  گواه بارز براین مدعا است2- شریعتی عاشق ومرید ومحب اهل بیت علیهم السلام بویژه  به مولا امیرالمؤمنین ع  وحضرت فاطمه سلام الله علیها بود3- همانگونه که عده ای اورا فاسد ومنحرف می دانند در مقابل عده ای از جمله مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نظراتی برخلاف آنها دارند که خوب است به کتاب (شریعتی از دیدگاه شخصیت ها) مراجعه گردد.4- من وتو واو وما وشما وایشان هیچکدام مصون از اشتباهات نظری وفکری نیستیم. همین افراط وتفریط های ما وشما یک لغزش وانحراف است که چه بسا انحرافات بزرگی را بوجود آورد. کاش همه ما روش اعتدالی مقام معظم رهبری ومانند اورا الگوی خود قرار می دادیم تادچار  مصیبت ها وزیان های فردی واجتماعی  افراط وتفریط نمی شدیم. صدها بلا وانحراف از همین اظهار نظرهای غیر عاقلانه وغیر مسؤلانه ناشی می گردد. هیچ می دانید که در خود کشور مابعضی از افراد به ظاهر ویا به واقع بسیارمسلمان ، عرفا وفیلسوفانی همانند این عربی و ملاصدرا و علامه طباطبایی و... را مسلمان نمی دانند وحتی(معاذ الله) آنها را نجس می دانند وجریان آب کشیدن لیوانی که فرزندحضرت امام خمینی ره در فیضیه  از آن آب خوردند حتما خبر دارید؟!!!!!!!  حرف زیاد است  التماس دعا  

   دوستدار تان سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی

13/  6 /  93

*******************************************************************


مرحوم آیت الله طالقانی

امروز مصادف است با دومین سالروز هجرت خاطره انگیز فرزند مجاهد و متفکر ما مرحوم دکتر شریعتی آنچه از این فرزند عزیز اسلام با خصوصیات فکری و دید اسلامی می باید بیان کنیم بیش از این مفصل تر از این ،  بلیغ تر و رساتر از این در کتابهایش تبیین شده است.

مرحوم شریعتی این خصیصه را داشت دائماً گوش می داد، دائما فکر می کرد و آنچه را  احسن بود از هر مکتبی می گرفت، از مکتب چپ، از مکتب راست، از مکتب اسلام، حتی خودش گاهی به من می گفت: من از یک جمله ای که در یک کتابی معمولی دینی است که به چشم مردم نمی آید مطلب دریافت می کنم و بعد آن احسن اش را جذب می کنم. همیشه هم معترف بود که من ممکن است اشتباه بکنم. این منتهای خصلت یک انسان واقعی متعالی است.

شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی

مرحوم دکتر شریعتی  یک قریحه سرشار و یک اندیشه پویا و جستجوگر و یک اندیشه ناآرام بود، اندیشه ای که همواره در پی فهمیدن و شناختن بود . مایه های اصلی این اندیشه یکی معارف اسلامی بود که دکتر در خانه پدرشان و در مشهد با آنها آشنا شده بود.

خصوصیت دکتر این بود که هویت و اصالت خود را در این مطالعات غربی گم نکرده بود و دچار از خود بیگانگی نگشته بود ، پیدا بود که در طول سالها مطالعه و تحصیل در زمینه جامعه شناسی و معارف غربی شیفته و دلباخته مطلق فرهنگ غربی نشده بود، بلکه اصالت فرهنگ غنی اسلام همواره برای او جاذبه نیرومندی در سیر و سلوک فکری و معرفتی بود و سبب شده بود گامهای بلندی به جلو بردارد و نتایج جالب و زیبا و ارزنده ای را به دست آورد.

دکتر شریعتی در سفری که به حج مشرف می شود و در مراسم حج می بیند که عده ای از حجاج شیعه در عرفات و مواقف دیگر حج، بیاد امام حسین هستند، زیارت وارث می خوانند، زیارت عاشورا را می خوانند در برخورد با این جریان اول بار این مطلب به ذهنش می آید که آیا اینجا در این کنگره عمومی مسلمانان جهان بجاست که شیعه، آن آهنگ و آرمان ویژه خودش یعنی حسینی بودن را مطرح کند، آیا بهتر نیست که آنجا شیعه مثل دیگرمسلمانان همان دعاها و دیگر مناسک عمومی اسلام را به جای آورد، و سال بعد وقتی دوباره مشرف به حج می شود و همین مناظر را می بیند یک مرتبه متوجه می شود که عجب ! حقیقت این است که مراسم پرشکوه حج، یک ظاهر و یک جسم دارد که باطن و روح آن در حسینی اندیشیدن و حسینی زیستن است . بنابراین توجه به امام حسین جوهر صورت در مواقف مختلف حج یعنی توجه به روح این مناسک و عبادات بزرگ و در پیوند همه عبادتها ولایت و امامت ذهنش متوجه این می شود که اگر حج ، این مراسم بزرگ و با شکوه درخدمت خلافت اموی و عباسی و زمامداران طاغوتی قرار گیرد حقی است که باطل از آن بهره برداری می کند، اما اگر همین مناسک حج در راستای امامت حسین و حسینیان قرار گیرد آن وقت حقی است که یک حق پرشکوه تر با آن همراه است. بنابراین بنظرش می آید که بسیار بجاست که در همانجا در همان مواقف دلها متوجه کربلای امام حسین باشد و از زیارتهای مربوط به امام حسین (ع ) خوانده شود که دراین زیارت ها از شهادت وامامت حسینی یاد می شود  و دل و جان و ضمیر حج گذاران با روح حج که امامت حسینی باشد تجدید عرصه می کند . یعنی در سال قبل به نظرش می آمد که این کار نابجاست ، حالا سال بعد به نظرش می رسد که این سخنرانی باید به صورت یک کتاب منتشر شود.  یعنی چگونه باید همیشه به یاد حسین  (ع ) و حسینیان بود.

یک اندیشه پویا و جستجوگر همیشه از این گردشها و چرخشهای 180 درجه ای دارد و دکتر شریعتی نیز چنین اندیشه ای بود.

شهید دکتر مصطفی چمران

چه خوش است شریعتی شهید، مخاطب چمران شهید باشد، آنجا که با پیکر بی جانش، گاه تدفین ، سخن می گوید و ما بشنویم که مرغان باغ ملکوت از یکدیگر و با یکدیگر چه می گویند:" ای علی، به جسد بی جان تو می نگرم که از هر جانداری زنده تر است. یک دنیا غم، یک دریا درد، یک کویر تنهایی، یک تاریخ ظلم و ستم، یک آسمان عشق، یک خورشید نور و شور و هیجان، از ازلیت تا به ابدیت در این جسد بی جان نهفته است. ای علی، ترا وقتی شناختم که کویر ترا شکافتم و در اعماق قلب و روحت شنا کردم.

... همراه تو به کویر می روم، کویرتنهایی، زیرآتش سوزان عشق، در طوفان سهمناک تاریخ، که امواج ظلم و ستم، در دریای بی انتهای محرومیت وشکنجه، بر پیکر کشتی شکسته حیات و وجودمان می تازد. ای علی همراه تو به حج می روم، در میان شور و شوق، و در مقابل ابهت و جلال، محو می شوم، اندامم می لرزد، و خدا را از دریچه چشم تو می بینم، همراه روح بلند تو به پرواز در می آیم ، با خدا به درجه وحدت می رسم.

ای علی، همراه تو به قلب تاریخ فرو می روم و راه و رسم عشقبازی را می آموزم و به علی بزرگ آنقدرعشق می ورزم که از سر تا به پا می سوزم... همراه تو به نخلستانهای کنار فرات می روم و علی دردمند را در دل شب می یابم که سر به چاه کرده، سینه پر دردش را خالی می کند.

ای علی، تو اباذرغفاری را به من شناساندی، مبارزات بی امانش را علیه ظلم و ستم نشان دادی. شجاعت و صراحت و پاکی و ایمانش را نمودی، و این پیرمرد آهنین اراده را چه زیبا تصویر کردی، وقتی که استخوان پاره ای را به دست گرفته و بر فرق" ابن کعب" می کوبد... من فریاد ضجه آسای اباذر را از حلقوم تو می شنوم... و در سوز و گداز تو بیابان سوزان ربذه را می یابم که اباذر قهرمان بر شنهای داغ آن افتاده در تنهائی و فقر جان می دهد.

... تو مرا به دیدار طاق شکسته کسری بردی و عاقبت وخیم پادشاهان را نشان دادی، تو مرا به مصر بردی و اهرام مصر را نمودی، و زیر تخته سنگهای آن، استخوان خرد شده محرومین را ... تو مرا به دیدار طاق شکسته کسری بردی و عاقبت وخیم پادشاهان را نشان دادی، تو مرا به مصر بردی و اهرام مصر را نمودی، وزیر تخته سنگهای آن، استخوان خرد شده محرومین را دیدم که هنوز فریادشان به آسمان بلند است. تو مرا به دیدار فرعون بردی که ادعای خدایی داشت و ستمگری های او را نمودی. تو مرا به دیدار گنجهای قارون بردی و عاقبت خدایان سیم و زر را نشان دادی، تو مرا به خانه بلعم بردی و عاقبت خدعه و تزویر مدعیان دین را روشن کردی که چگونه خدای آسمان را فدای مائده های زمینی می کنند.

ای علی، تو جامعه ایران را به لرزه در آوردی، تو تشیع حقیقی را به مردم نمودی، تو لذت شهادت را به شیعیان حسین چشاندی، تو مجسمه جمود و تعصب و سکوت را شکستی ... تو خداوندان زر و زور و تزویر را رسوا کردی، و مردم را علیه آنها به مبارزه کشاندی. تو زنجیرهای اسارت را که با جهل و خدعه و تزویر بر دست و پای انقلابی حسینی پیچیده شده بود پاره کردی... ای علی با خروش تو به جنگ استعمار و استبداد و استحمار برمی خیزیم و همراه تو تاریخ را می شکافیم و فرعون ها و قارون ها و بلعم ها را لعنت می کنیم. ای علی همراه تو، در راه خدای بزرگ به مجاهدت برمی خیزیم، و با اسلحه شهادت مجهزمی شویم. من آن راهی را و مکتبی را مقدس می شمرم که غم ها و دردهای کثیف آدمی را به زیبایی و پاکی تبدیل کند، و آن شخصی را تقدیس می کنم که روحش و احساسش و افکارش قلب آدمی را صفا و جلا دهد و غمها و دردهایش را زیبا و متعال کند، روح را ازقفس جسد جدا کرده و به آسمانها صعود دهد. بر این حساب دکترعلی شریعتی به درجه بی نهایت قابل تقدیس است  آدمی را منقلب می کند، روح را از قید زمان و مکان آزاد کرده به ازلیت و ابدیت متصل می نماید.

ای علی، یکی از مارکسیستهای انقلابی نما در جمع دوستانش در اروپا می گفت که " دکترعلی شریعتی انقلاب کمونیستی ایران را هفتاد سال به تاخیرانداخت" و من می گویم که دکترعلی شریعتی ، سیر تکاملی مبارزه را در راه حق و عدالت 70 سال به جلو برد.

قسم به ناله دردمندان و آه بینوایان و اشک یتیمان که تا استعمار و استبداد و استثمار وجود دارد، تو ای علی در جوش و خروش رنجدیدگان و محرومان حیات داری .

قسم به عدل و عدالت، تا روزگاری که ظلم و ستم بر دوش انسانها سنگینی می کند، تو در فریاد ستمدیدگان علیه ستمگری می غری و می خروشی، قسم به شهادت، تا وقتی که فدائیان از جان گذشته، حیات و هستی خود را در قربانگاه عشق فدا می کنند، تو بر شهادت آنها شهید و شاهدی .

و توای خدای بزرگ، علی را به ما هدیه کردی تا راه و رسم عشقبازی و فداکاری را به ما بیاموزد. چون شمع بسوزد و راه ما را روشن کند. و به عنوان بهترین و ارزنده ترین هدیه خود، او را به تو تقدیم می کنیم، تا در ملکوت اعلای تو بیاساید و زندگی جاوید خود را آغاز کند.

مقام معظم رهبری

به نظر من شریعتی بر خلاف آنچه که همگان تصور می کنند ، یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پر شور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی در حق اوست.

مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود. اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما می توانیم اشتباهات شریعتی نام بگذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبائیها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت مراحل پایانی قیل و قال های مربوط به شریعتی محسوب می شد. امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نامی از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست، نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرو نشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند( چیزی نزدیک به این مضمون)  نباید به خاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش او را بکوبیم . این صحیح نیست این دقیقاً نشان می داد موضع درست را . در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی، ممکن بود او اشتباهاتی بعضاً در مسائل اصولی و بنیانی تفکراسلامی داشته باشد.

اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود، بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او به جای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرائی هائی کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهات را از او بپذیرند.

شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، ازجمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماعی رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند.

شریعتی یک آغازگر بود. دراین شک نباید کرد. او آغاز گر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند و در غالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد، گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسائل را بگویند.

شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسائل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دهنده به سوال ها و روشن کننده نقاط ابهام و تاریک بود.

شریعتی بر خلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند نه فقط ضد روحانین بود، بلکه عمیقاً مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود. او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با او مخالفت بکند یقیناً از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود. اینها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهائی بود که جزء معارف قطعی شریعتی بود، اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد به طور کامل عمل نمی کنند.

http://www.1356t.blogfa.com/cat-13.aspx

*******

نظر شهید مطهری در رابطه با عقاید دکتر شریعتی

نظر شهید مطهری در رابطه با عقاید دکتر شریعتی(پایگاه اندیشوران حوزوی)

استاد شهید مرتضی مطهری: به خدا قسم اگر روزی مصلحت اقتضا کند و اندیشه های دکتر شریعتی حلاجی شود، صدها مطلب بدست می آید که بر ضد اصول اسلام است.....................................................

 






تاریخ : یکشنبه 93/7/20 | 2:0 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

  گفت وگو با فرزند ارشد صاحب الغدیر

  پدرم برای تالیف الغدیر به یکصد هزار کتاب مراجعه مکرر داشت 


  حوزه/ علامه برای نوشتن این کتاب به کشورهای مختلف دنیا سفر کرد و می فرمود: «من برای نوشتن الغدیر، 10هزار کتاب را از «بای بسم‌الله« تا «تای تمت» خوانده‌ام و به یک‌صد هزار کتاب مراجعه مکرر داشتم.  

 

گفت وگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با فرزند علامه امینی(ره)،در سفر چند روزه او به ایران انجام شد، بسیار فروتن و متواضع بود.

فرزند ارشد علامه مرحوم عبدالحسین امینی نجفی(ره) صاحب کتاب شریف الغدیر، در فضل و کمالات علمی رهرو آن پیر و دلسوخته و مرید مولای متقیان امیرالمومنین(ع) است. او به گرمی از خبرنگار حوزه استقبال و از اینکه این گفت وگو به مناسبت عیدغدیر برنامه ریزی شده است، خرسند بود.

متن گفت وگوی اکبر پوست چیان خبرنگار خبرگزاری حوزه با فرزند علامه امینی جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ احمد امینی نجفی در آستانه عید بزرگ ولایت تقدیم می گردد.

وی در پاسخ به اولین پرسش خبرنگار حوزه، این گونه پاسخ داد:

 شیخ احمد امینی نجفی، متولد 1336 (1957 میلادی) – نجف اشرف و پسر چهارم و در حال حاضر فرزند ارشد مرحوم علامه امینی(ره) هستم، پدرم دارای 5 پسر و 3 دختر بود و در حال حاضر دو پسر و دو دختر از ایشان در قید حیات هستند.

با توجه به اینکه علامه امینی (ره) با اثر گرانسنگ الغدیر شهرت یافته اند، درباره روحیه و ویژگی های فردی علامه مواردی را بیان فرمایید؟

اگر اجازه بفرمایید با توجه به جایگاه و موقعیت نجف اشرف به عنوان شهری که حرم نخستین امام شیعیان در آن قرار دارد، بر خود لازم می دانم قبل از اینکه درباره علامه سخن بگویم در خصوص نجف اشرف توضیحاتی را بیان کنم.

نجف اشرف، بارگاه ملکوتی امیر مومنان(ع) و دروازه ی شهر علم و حکمت رسول خدا(ص) را همچون نگینی در آغوش خود گرفته است و بدان می بالد. بدین مناسبت شایسته است این شهر مقدس مورد توجه تمام عالم اسلامی باشد و به جایگاهی برسد تا مشتاقان علم و فضیلت برای آگاهی از معارف دینی و فعالیت های علمی خود این شهر دانش و معرفت رحل اقامت گزینند و نیاز های علمی خود را در آنجا بیابند.

نجف به عنوان مرکز جهانی علمی و پشتیبان حفظ و نشر میراث سترگ معارف اسلامی اهل بیت(ع) و تشیع به شمار می آید و مرکز بزرگ فرهنگی و پایگاه دانشمندان، پژوهشگران و نویسندگان می باشد، دارای گنجینه های گرانبهایی از آثار نفیس و نوادر کتب خطی و چاپی است که ازجمله این گنجینه ها می توان به کتابخانه امیرالمومنین(ع) معروف به کتابخانه علامه امینی(ره) اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر است.

در صورت امکان توضیحاتی در خصوص ولادت و خاندان علامه امینی(ره) بیان کنید؟

علامه مجاهد شیخ عبدالحسین امینی نجفی، صاحب کتاب شریف "الغدیر" که شهرت جهانی اش موجب فخر شیعیان جهان است در سال 1320 ه ق. (1900 م) در شهر تبریز در خانواده ی علم و تقوا چشم به دنیا گشود و مجد و بزرگی را از نیاکان دانشمند و فرهیخته اش به ارث برده است.

شیخ عبد الحسین، فرزند شیخ احمد، فرزند شیخ نجف‌قلی (امین الشرع)، فرزند شیخ عبد الله (سرمست) است.

جد ایشان، شیخ نجفقلی، در سال 1257، در «سراب»، متولد شد، سپس به تبریز مهاجرت نمود و از علمای بنام آنجا گردید، در سال 1340 به رحمت ایزدی پیوست و جنازه‌اش به وادی السلام منتقل شد.پدر ایشان، مرحوم شیخ احمد امینی، در سال 1278 به دنیا آمد و در سال «1304» تحصیلات حوزوی را نزد علمای بنام تبریز به پایان رساند و عالمی مقبول و مشهور گردید و امامت جماعت یکی از مساجد آن دیار را عهده‌دار شد. وی در سال 1360، برای زیارت به نجف اشرف، مشرف و مورد استقبال علمای آنجا قرار گرفت.

علامه امینی (ره) دوران تحصیل خود را چگونه سپری کرد و آیا تنها اثر علامه کتاب الغدیر است؟

خیر، الغدیر تنها اثر علامه نیست. علامه، مقدمات علوم را نزد پدرعالمش فرا گرفت، پس از آنکه سطوح فقه و اصول را در محضر علمای بارز تبریز در مدرسه طالبیه سپری کرد، برای فراگیری مراحل عالیه ی تحصیلی در شهر نجف اشرف رحل اقامت گزید و با جدیّت و مجاهدت وصف ناپذیرش از مکتب بزرگان علوم دینی به کسب دانش و بینش پرداخت و با توجهات خاص مولایش امیر مومنان(ع)، به جایگاهی رسید که تنها نصیب رستگاران و محبوبان درگاه الهی می گردد.

ایشان پس از تکمیل مبانی، به تبریز بازگشت و ضمن تبلیغ و تحقیق، به تألیف کتاب «تفسیر فاتحه‌الکتاب» پرداخت، اما شوق به نجف، مانع بقای ایشان در تبریز شد؛ سرانجام، شهر مقدس نجف اشرف را جهت موطن دائمی انتخاب نمود و در آنجا مشغول خدمت علمی به آستان امیرالمؤمنین(ع) گردید.

شیوه مرحوم علامه در خصوص نگارش کتاب ارزشمند و جاودان الغدیر چگونه بود؟

علامه امینی (ره) شیدا و حل‌شده در فضائل امیرالمؤمنین(ع) بود، برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های مختلف دنیا ازجمله عراق ? هندوستان? پاکستان? مغرب? مصر و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا سفر کرد، درباره نحوه تألیف این کتاب چنین گفته‌اند: «من برای نوشتن الغدیر، 10هزار کتاب را از «بای بسم‌الله» تا «تای تمت» خوانده‌ام و به یک‌صد هزار کتاب مراجعه مکرر داشتم.

ایشان در مدت 40 سال تمام توان و جوهر فکر خود را با مطالعات دقیق، سفرهای متعدد، مجموعه ای مستند و رد ناپذیر به نام «الغدیر»، تنظیم کرد تا از امام خویش و هویت تشیع دفاع کند. ماحصل زندگی ایشان علاوه بر کتاب ارزشمند الغدیر، چند کتاب دیگر و همچنین تأسیس کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) است.

هدف علامه از نگارش این اثر و دشواری‌های موجود چه بوده است؟

علامه معتقد بود، انسان برای بیان یک موضوع یا تحقیق در مورد یک سوژه باید آن‌قدر تلاش کند تا جان موضوع برای همه شناخته شود و ایشان خود نیز در نگارش این اثر به‌صورت عاشقانه و مخلصانه شروع به مطالعه و تحقیقات نمود تا برای شیعه، هویتی را که منکر آن بودند اثبات کند و حقانیت «حدیث غدیر» که سند هویت شیعیان است را بر همگان آشکار سازد.

رمز موفقیت و جهانی‌شدن کتاب الغدیر چیست؟

بی‌شک عنایت امیرالمؤمنین(ع) رمز موفقیت و شهرت کتاب الغدیر شد که علامه امینی (ره) مجنون وار و ؟؟؟؟ شبانه‌روز به نگارش آن و قلم‌فرسایی ملزم کرد.

در کتاب الإحتجاج شیخ طبرسی (ره) از قیس بن سلیم نقل‌شده است، فردی از امیرالمؤمنین(ع) سؤال کرد؛ از بهترین مناقب شما چیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند: نصب ولایت من در روز غدیر خم به امر خداوند متعال.

(قَالَ قلت فَأَخْبِرْنِی بِأَفْضَلِ مَنْقَبَةٍ لَکَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَقَالَ نَصْبُهُ إِیَّایَ یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ فَقَالَ لِی بِالْوَلَایَةِ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏ الإحتجاج / ترجمه جعفرى، ج‏1، ص: 336// سلیم بن قیس گوید: عرض کردم: لطفا مرا از بهترین مناقب خود از جانب رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نیز باخبر بفرمائید، حضرت فرمود: نصب ولایت من در روز غدیر خمّ به امر خداوند عزّ و جل‏ بود.

و این سخن «مولا» چیزی جزء اهمیت این موضوع نبود که حدیث غدیر فقط برای امامت و خلافت نیست، بلکه برای ولایت حضرت علی (ع) است. ولایت، مسئله‌ای متفاوت و دارای وسعت زیادی می­باشد، ولایت به معنای عام، چیزی فراتر از تصورات انسانی است که علامه امینی در طول این سالها نسبت به ارائه آن سعی و تلاش مجاهدانه انجام دادند.

در کتاب شریف الغدیر چه مسائلی مدنظر علامه قرارگرفته است؟

عمده تحقیقات انجام‌گرفته توسط علامه، پیرامون معنای «حدیث غدیر» می‌باشد.

پرداختن به مسائل تاریخی که به ‌موازات ذکر غدیریه ها از زمان حضرت رسول(ص) که غدیر به وقوع پیوست در اشعار شاعرانی ازجمله حسّان بن ثابت پیرامون تشریح حدیث غدیر از زبان پیامبر(ص)، بیان شده است.

اوج مطالب ارائه شده در کتاب گرانسنگ الغدیر به چه قرونی بر می گردد؟

از قرن دوم به بعد پیرامون اسناد غدیرخم و مفاد و منابع آن به ویژه از جلد دوم کتاب شریف الغدیر، مطالب ارزشمندی به ترتیب قرون و به موازات «غدیریه ها» جمع آوری و یکجا ارائه شده است.

برداشت شما از کتاب شریف الغدیر چیست؟

به نظر بنده وقتی به نتیجه این اثر گرانسنگ می نگریم، این کتاب در واقع تاریخ تحلیلی 60 ساله صدر اسلام است که تبیین می کند پس از پیامبر(ص) چه حوادثی رخ داد؟ و مسلمانان چه کردند؟ چه شد که بعد از حضرت رسول (ص) شخصی فدوی و مجاهد به تمام معنا همچون امام علی(ع) واجب القتل شود و 80 سال در منبرها به عنوان نافله نمازشان و در نماز جمعه به عنوان یک امر استصوابی، این مظلوم را سب و لعن کنند. نه برایش حرمت مسلمانی و نه حرمت صحابی قائل شدند و حتی علیه ایشان خروج کردند و نسبت به خودش، اهل بیتش(ع) و ذریه اش توهین و ناسزا سر دادند و این در حالیست که همیشه بحث حرمت صحابه مورد توجه مذاهب اسلامی بوده است و حتی این را هم از مولایمان دریغ کردند و در مقابل، شخصی همچون معاویه که دستش به تمام جنایت ها آغشته و بنا بر نقل اهل سنت و حتی غیر مسلمانان که تاریخ اسلام را یکبار مطالعه کرده باشد به نقش حضرت علی (ع) در حفظ حدود اسلام و نیز تلاش های معاویه در ریشه کن کردن اسلام، رسیده است!، حالا چه شد که امام علی (ع) به آنجا رسید و شخصی مثل معاویة بن ابی سفیان، شد امیرالمومنین!!

مرحوم پدرم رحمة الله علیه دریافته بودند، راه اثبات حقانیت شیعه و غدیرخم به وسیله جنگ، میّسر نخواهد شد، این مفهوم باید به وسیله فرهنگ سازی انجام شود.

بعد از رحلت پیامبر(ص)، علوم انسانی را خلق کردند تا اهداف و سیاست های خود را در پوشش آن در جامعه فرهنگ سازی کنند حکومتی به نام اسلام بنا نهادند ولی حاکمان آن علنی اعلام می کردند وقتی نوای " اشهد انّ محمد رسول الله " را می شنوند، می گویند آرزو داشتیم این نام را از بین ببریم و نابود کنیم و اینگونه در نهان و خفا از اسلام اظهار تنفّر می کردند.

آنان صریح اعلام می کردند، خواستار ریشه کن کردن اسلام هستند و برای تحقق آن در پنهان کردن واقعیت های دین و وقایع بزرگ اسلامی نهایت سعی خود را کردند به گونه ای که «واقعه غدیر» را یک افسانه و داستان غیر واقعی جلوه دادند.

دشمنان، بسیاری از واقعیت های صدر اسلام و حتی شخص نبی اکرم(ص) را کتمان کردند و مانع نقل و ثبت آن شدند اما با همه این حرفها، اراده حق تعالی بر آن تعلق گرفت که حق باشد، و این توفیق را خداوند به مرحوم علامه امینی داد.

در گذشته هم بودند کسانیکه در راه اعتلای کلمه حق جهاد کرده اند و خون ها داده اند.

مرحوم علامه در دوران حیات خود در حوزه علمی، پژوهشی و تحقیقاتی با این عناد ورزی ها مبارزه کرد و حقیقتی جاویدان را به اثبات رساند.

با گذشت سالها از نشر کتاب شریف الغدیر، آیا فعالیت خاصی پیرامون این اثرماندگار شکل گرفته است؟

آنچه لازم است در خصوص کتاب الغدیر گفته شود، نظم خاصی است که این کتاب از جهت سبک شناسی و روش شناسی به خود اختصاص داده است.

از اموری که ما حول کتاب شریف الغدیر انجام داده ایم، تشکیل جلسات بحث و بررسی در خصوص روش شناسی علوم اسلامی به ویژه امام شناسی و سبک شناسی است که به لطف خداوند منّان مجموعه این مباحث چاپ و دردسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

 

 

http://www.hawzahnews.com/news/1973/352041/%D9%BE%D8%AF%D8%B1%D9%85+%D8%A8%D8%B1%D8%A7

 




تاریخ : شنبه 93/7/19 | 8:59 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
عقل، بزرگ ترین نعمت در نظام هستی

 

واحد دار القرآن تبیان زنجان-

لطفا کلیک

 

 

 

  عقل، بزرگ ترین نعمت خدادادی برای بشریت است؛ چرا که شرافت و کرامت آدمی به عقل و به کارگیری آن است. این عقل است که آدمی را با دین و اخلاق آشنا و بدان پایبند می کند و توانایی شناخت و معرفت حقایق هستی را به انسان داده و حق و باطل را به او می شناساند و در مقام عمل خوب و بد را نشان می دهد. نویسنده در این مطلب بر آن است تا جایگاه عقل را در نظام احسن هستی تبیین کند و نشان دهد که چگونه عقل به عنوان چراغ الهی در وجود انسانی به او کمک می کند که حق شناس باشد و مسیر درست و راست را بیابد و بپیماید. عقل فعلی و خردورزی عقل در لغت به معنای حبس و امساک آمده است. عاقل را از آن رو عاقل گفته اند که خود نگهدار بوده، خویشتن را از رفتن به دنبال خواهشها و هواهای نفسانی باز می دارد. عقل مایه امتیاز انسان از حیوان است. این واژه همچنین به معنای فهم و ضد حماقت نیز آمده است.(لسان العرب، ج 9، ص 326 ) برخی گفته اند: با توجه به معنای اصلی عقل که بستن و امساک است، پس عقل به مدرکاتی اطلاق می شود که انسان را محدود و پایبند به اموری خاص می کند. همچنین مدرکات انسان و قوه ای که به وسیله آن انسان بین خیر و شر و حق و باطل تمیز می دهد، عقل نامیده می شود. عقل با توجه به معانی که دارد در برابر جنون، سفاهت، حماقت و جهل به کار می رود که البته این کاربردها به سبب اعتباراتی است که برای عقل در نظر گرفته می شود. (المیزان، ج 2، ص 247 ) در قرآ ن کریم واژه عقل در قالب اسمی و اسم مصدر یا مصدر به کار نرفته، ولی برخی از مشتقات آن در شکل فعلهای ماضی و مضارع مانند «یعقل » ، « عقلوا » ، « یعقلون » و «تعقلون » آمده است. البته الفاظ دیگری مانند: «قلب » ، « فؤاد » ، « افئده » ، « الالباب» ، «النهی » و «حجر» که به نوعی بیانگر اسم مصدری و نتایج به کارگیری عقل و خردورزی یا مرتبه ای از مراتب خردورزی است در قرآن آمده است. این بدان معناست که آنچه از نظر آموزه های قرآنی مهم و اساسی است، داشتن عقل و خرد نیست، بلکه خردورزی و به کار بستن عقل است. جایگاه عقل در نظام هستی خداوند عقل را نعمتی بزرگ برشمرده است. در روایات معتبر آمده که عقل مخاطب اوامر و نواهی خداوندی است و از عقل در برابر کارهای انسان مؤاخذه می شود. همچنین از روایات به دست می آید که دینداری و اخلاق مداری انسان ریشه در عقل دارد و از لوازم ذاتی عقل، دین و حیاست. (نگاه کنید: اصول کافی، ج 1، کتاب العقل و الجهل) خداوند عقل و ابزارهای ادراکی آن را آفریده (مومنون، آیه 78 ) و از مردم خواسته تا با به کارگیری آن در مقام شناخت و معرفت حقایق و تمییز حق از باطل در مقام عمل، در صراط مستقیم الهی و رسیدن به مقام خلافت الهی حرکت کنند. خداوند در آیاتی از قرآن به نقش عقل در شناخت و معرفت حقایق (یونس، آیه 16 ؛ روم، آیات 24 و 28 ؛ لقمان، آیه 20 ) و نیز تشخیص ارزشها و پیدا کردن زندگی بهتر و برتر (قصص، آیه 60 ) و قدرت تشخیص حسن و قبح اعمال و افعال (بقره، آیه 44 ؛ انعام، آیه 151 ) اشاره می کند و در آیه 100 سوره مائده می فرماید که عقل، ابزار شناخت پاکی ها و ناپاکی ها و دستیابی به ارزش برتر پاکیهاست. به سخن دیگر، عقل دارای دو دسته مدرکات است که عبارتند از: 1 . شناخت هست ها؛ 2 . و بایدها و نبایدها. از این رو در کتب علمی از عقل نظری و عقل عملی سخن به میان آمده است. عقل نظری حقایق و هست ها را درک و فهم می کند و عقل عملی نیز بایدها و نبایدها را به عنوان خوبیها و بدیها و یا همان حسن و قبح تشخیص می دهد.(بلد، آیات 4 و 10 ) با نگاهی به آیات قرآنی بارها با توبیخ و سرزنش الهی مواجه می شویم که چرا عقل خویش را به کار نگرفته و یا نمی گیرند تا هست ها را بشناسند و خوب و بد را تشخیص دهند. این بدان معناست که عقل انسانی در دو حوزه نظری و عملی قدرت شناخت و تشخیص را دارد. از این رو لازم نیست تا چیز یا امر دیگری باشد تا انسان را در این عرصه ها راهنمایی کند. اینکه خداوند می فرماید آیا علم و جهل برابرند یا طیب و خبث و پاکی و ناپاکی یکسان هستند (مائده، آیه 100 ) به این معناست که انسان با به کارگیری عقل خویش، قدرت تشخیص و تمییز این امور را دارد. عقل عملی و قدرت تشخیص بایدها و نبایدها عقل همان گونه که قدرت تشخیص حقایق را در مقام نظری و شناختی و معرفتی دارد، همچنین در مقام عمل، قدرت تشخیص و تمییز خوبی ها و بدی ها، پاکی ها و ناپاکی ها و مانند آن را دارد. از این رو عقل یکی از مهم ترین ابزارهای شناخت و تمییز حسن و قبح اعمال و افعال آدمی است. عقل به طور مستقل اموری چون آزادی و استقلال آدمی را امری پسندیده و نیک می داند (نحل، آیه 75 ) و کارهایی چون احسان (رحمن، آیه 60 )، ادای امانت (نساء، آیه 58 )، عدال تورزی (نحل، آیه 76 ) و قضاوت عادلانه (نساء، آیه 58 ) و مانند آن را ارزشمند می شمارد. پس وقتی ما از حسن عقلی سخن به میان می آوریم به آن دسته از افعال و اعمالی اشاره می کنیم که عقل به طور مستقل آن را پسندیده و نیک می داند و بر انجام آن تأکید می کند. (موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج 1، ص 667 « الحُسْن ») چرا که آن را سازگار با طبیعت انسانی و صفت کمالی می یابد و بر دستیابی بدان و نیل به آن اصرار می کند. (مصطلحات علم الکلام الاسلامی، ج 1، ص 483- 482 ، «حُسن» ) عقل، چراغ راه آدمی در شناختها و اعمال باید توجه داشت که حُسن و قبح عقلی به معنای آن نیست که عقل، قانونگذار باشد؛ زیرا عقل، حَسن آفرین یا قبیح ساز نیست، بلکه عقل آدمی تنها حسن شناس و قبیح شناس است. به سخن دیگر، عقل آدمی تنها قانون شناس است ولی قانونگذار نیست؛ زیرا عقل چراغ خوبی برای بشریت است که راه راست و صراط مستقیم را می شناسد و آن را نشان می دهد. چراغ توانایی این را ندارد که تبیین کند این کژراهه یا بیراهه است یا راهی راست است، بلکه تنها جلوی آدمی را روشن می کند و انسان چاه و راه را می بیند. در اصطلاحات قرآنی از راه راست به صراط مستقیم تعبیر شده و همین را به عنوان دین معرفی می کند. خداوند خود خالق هستی و صراط مستقیم است و مردم را بدان سمت راهنمایی و اداره می کند. (هود،آیه 56 ) از آنجایی که عقل به تنهایی نمی تواند در همه فتنه ها و کوره راه ها ما را دستگیری کند و چراغ روشنی باشد، خداوند وحی و نقل را به عنوان چراغ بیرونی در اختیار بشر قرار داده است. از این رو در روایات در بیان نقش مکمل وحی و نقل برای راهنمایی بشر آمده است: «یثیروا لهم دفائن العقول ». (نهج البلاغه) به این معنا که این عقل به تنهایی کافی نیست تا آدمی را از دوزخ ظلمات بیرون کشد و به سلامت به بهشت انوار برساند. پس نقل به کمک عقل آمده تا با هم هماهنگ شوند و صراط را بشناسانند. انسان باید همواره با خردورزی تلاش کند تا راه را از چاه باز شناسد و اگر به هر دلیلی نتوانست به مقصدی که برای آن تلاش کرده برسد، مثلا سهو و نسیانی رخ داده یا اضطرار و اجبار و اکراهی بود، آ نجا از او می گذرند و بر او می بخشند؛ چرا که چنین شخصی عاقلانه و عادلانه تلاش کرد ولی نتوانست به مقصد برسد. به عنوان نمونه یک مهندس کشاورزی، خاک، آب، درخت، دانه، سموم، آفات و مانند آن را می شناسد و در همین حد راهنمایی می کند؛ ولی هیچ گاه در مقام قانونگذاری برنمی آید. توصیه ای می کند ولی باید و نبایدی ندارد و اگر باشد، ارشادی و از باب راهنمایی است و کشاورز می تواند انجام دهد یا آن را ترک کند. اینکه گفته می شود عقل می تواند حسن و قبح چیزها و افعال را بشناسد و حکم کند، به معنای همان شناخت و توصیه ارشادی است نه اینکه قانونگذاری کند و حکم نماید؛ زیرا اگر عقل مثلا عدل را به عنوان امر نیک شناخت و بدان توصیه کرد، به سبب آن است که خداوند عدل را آفریده و آن را نیک قرار داده است. پس حسن و قبح به عقل برنمی گردد، بلکه آنها به خلقت برمی گردد و عقل تنها تشخیص می دهد که عدل حسن است، اما تنها به عنوان یک چراغ راه این کار را انجام می دهد نه به عنوان یک قانونگذار؛ اما اینکه چرا عدل، حسن و ظلم، قبیح است؟ عقل دیگر این را درک نمی کند. توضیح مطلب اینکه عقل اگر هم مستقل باشد، یک چراغ در نشان دادن صراط است. عقل، حسن و قبیح را می فهمد، چنان که عقل حسن حسن و نیز قبح قبیح را می فهمد؛ اما اینکه چرا این حسن است؟ عقل این را درک نمی کند. از این رو، وقتی از عقل می پرسیم: عدل چیست؟ می گوید عدل آن است که هر چیزی را در جایش قرار بدهیم، ولی وقتی از عقل می پرسیم: این چیز جایش کجاست؟ می گوید: من چراغ هستم و صراط نیستم و چه می دانم چرا اینجا خلق کردند؟ حرکت عقل از قوه به فعلیت چنان که گذشت عقل آدمی یک قوه ای است که با به کارگیری آن به فعلیت می رسد و آنچه مهم است اینکه عقل به کار گرفته شود و به فعلیت درآید. پس عقل آدمی استعداد دارد و اگر بخواهد از قوه به فعلیت برسد، یک مبدأ تحریکی می خواهد. اینجاست که نیازمند خداوند است تا به عنوان معلم به عقل کمک کند تا از قوه به فعلیت درآید. از این رو درباره نقش وحی و بعثت پیامبران به تعلیم الهی اشاره شده است. خداوند در آیاتی از جمله 164 سوره آل عمران و آیه 2 سوره جمعه می فرماید: یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة. در حقیقت این معلم است که نور این چراغ عقل را با بالا کشیدن فتیله آن افزایش می دهد؛ زیرا گاهی این چراغ عقل با گناه زنگار می گیرد تا تحت سایه شهوت و فجور نهان و دفن شود (شمس، آیات 7 تا 10 ) به سخن دیگر گاه خسوف و کسوف کلی رخ می دهد و گاه نیز به شکل جزیی اتفاق می افتد. اینجا لازم است تا با تعلیم از آن حالت بیرون کشیده شود. سایه تاریک شهوت و غضب گاهی روی عقل می افتد و آ نوقت این عقل را ظل می گیرد. اینجاست که باید به عقل کمک شود، چنانکه در روایات آمده است که «اناره العقل مکسوف بطوع الهوی » اگر کسی مطیع هوا و هوس بود سایه این هواها و هوس روی عقل می افتد و کاری که انبیا و پیامبران انجام می دهند این است که این را از سایه بیرون آورند. گاهی به سبب نسیان و سهو، سایه و ظلی بر عقل می افتد و گاهی دیگر با شهوت و فجور این اتفاق رخ می دهد. همچنین گاهی «اثاره دفائن عقول » به بخش عقل نظری و مطالب علمی مربوط است که در اینجا باید از راه تعلیم اقدام شود: یعلمهم؛ و گاهی مربوط به بخش عملی و آن عقلی است که «ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان » است که در این صورت باید تزکیه انجام شود. از این رو در آیات پیش گفته از تعلیم و تزکیه سخن به میان آمده است. اما هرگز این بدان معنا نیست که عقل قانونگذار باشد بلکه تنها قانون شناس است؛ زیرا حکم و قانون تنها در اختیار خداوند است: ان الحکم الا لله. (یوسف، آیه 40 ) از آموزه های قرآنی همچنین برمی آید که شارع و قانونگذار تنها خداست و حتی پیامبران(ع) و پیامبر اکرم)ص( تنها واسطه تشریع هستند نه اینکه خود قانونگذار باشند خداوند می فرماید: لیس لک من الامر شیء؛ هیچ چیز از کارها، در اختیار تو نیست. (آ ل عمران، آیه 128 ) پس پیامبران تنها قانون شناس خوبی هستند ولی هرگز قانونگذار نیستند و قانونگذاری برای خداست. 

 

گردآوری:گروه قرآن سایت تبیان زنجانی

 

ظاهر و باطن قرآن واحد دار القرآن تبیان زنجان-

 

واحد دار القرآن تبیان زنجان-

 

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/information_quran/2013/3/18/98991.html

 

 




تاریخ : پنج شنبه 93/7/17 | 9:53 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
                        مرحوم  آیت الله سید صابر جباری

      نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان بهشهر


  اگر بر مسائلی پافشاری شود که در فرهنگ دینی نیست عالمان ساکت نمی مانندآیت الله حسینی بوشهری:

  اگر بر مسائلی پافشاری شود که در فرهنگ دینی نیست عالمان ساکت نمی مانند 


   اگر در جامعه افکار ناسالمی ترویج شود، عالمان سینه سپر کرده و فریاد می کشند و در مقابل افکار باطل ایستادگی می کنند. 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت اربعین آیت الله جباری با اشاره به اینکه چنین شخصیت هایی تمام عمر خود را در راه انجام وظیفه و خدمت بی منت همراه با اخلاص و از خودگذشتگی سپری نموده اند، تصریح کرد: شناخت همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی چنین شخصیت ها به احاطه و اشراف نیازمند است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که شخصیت های مختلفی که در جامعه داریم عناصر و ویژگی هایی وجود دارد که شناخت یکی از آن ها می تواند معرف آن شخصیت باشد، ابراز داشت: قرآن و روایات ویژگی های انسان های کمال یافته را مطرح کرده اند که آن ها در پیشگاه خداوند دارای جایگاه بلندی هستند و برخوردار از نعمت های بی کران الهی می باشند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: علم، ایمان، عمل صالح، آگاهی و بصیرت، خدمت گذاری نسبت به مردم و رضا و خضوع در برابر ذات کبریایی حق از عناصر و مشخصاتی هستند که قرآن و روایات آن ها را به عنوان شاخص بیان کرده اند و می توان از آن ها در خصوص شخصیت های برتر جامعه به کار برد.   

وی با بیان این که مراتب بسیاری در قرآن کریم در خصوص جایگاه عظیم علم بیان شده است، تصریح کرد: جایگاه جاهل و عالم قابل قیاس نیست و قرآن و روایات همواره از شخصیت عالمان تجلیل کرده اند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به روایاتی از لسان رسول گرامی اسلام(ص)، ابراز داشت: عالمان دین، گرامی ترین بندگان در پیشگاه خداوند متعال بعد از انبیای الهی می باشند.

*حضرت آیت الله جوادی آملی فخر حوزه های علمیه 

آیت الله حسینی بوشهری افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی فخر حوزه های علمیه است و ما به وجود چنین شخصیت هایی می بالیم.

وی با اشاره به شاخصه های عالمان تکریم یافته در قرآن و روایات اظهار داشت: عالم باید مسئولیت شناس باشد؛ عالم به صرف برخورداری چند اصطلاح، عالم مورد تکریم آیات و روایات قرار نمی گیرد.

*خداترسی عالم

معاون جامعه مدرسین یکی از مهم ترین ویژگی های بارز عالمان تکریم یافته را  خداترسی عنوان کرد و ابراز داشت: عالمان باید در راستای امور پیشگاه خداوند در جامعه تاثیرگذار باشند. 

آیت الله حسینی بوشهری مرزبانی از دین خداوند را از دیگر ویژگی های عالمان برشمرد و گفت: اگر در جامعه افکار ناسالمی ترویج می شود، عالمان سینه سپر کرده و فریاد می کشند و در مقابل افکار باطل ایستادگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر فکر نسل جوان جامعه به سمت انحراف برود عالمان مسئولیت شناس هستند که به مقابله با آن می پردازند، ابراز داشت: اگر بدعتی در جامعه بوجود بیاید و راه را تحت عنوان دین به جدایی از اسلام بکشاند و بر مسائلی پافشاری شود که در فرهنگ دینی نیست، عالمان مورد تکریم به مقابله با آن ها می پردازند.

*نقش آفرینی عالمان دین در عرصه فرهنگی

امام جمعه  قم حضور جدی در عرصه فرهنگی و جهاد در راه خدا را از دیگر ویژگی های عالمان مورد تکریم دانست و گفت: عالمی که تمام وجود او اخلاص است و علم و عملش برای خدا باشد مورد آمال طلبه های حوزه های علمیه سراسر کشور هستند و مردم به آن ها عشق می ورزند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: عالمان مسئولیت شناس در مقابل جامعه متواضع و فروتن هستند و خود را خادم مردم می دانند وبا کبر و غرور با مردم برخورد نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله جباری خادم خانواده شهدا و رزمندگان اسلام بود، تصریح کرد: وی در دوران های مختلف نشان داد، اهل خدمت گذاری به مردم است و به همین دلیل حضور پرشکوهی از سوی مردم در مراسم تشییع وی صورت گرفت.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه اگر عشق مردم به عالم بیشتر می شود به دلیل تکریم و قدرشناسی از خدمت گذاران راستین آن ها است، گفت: باید مردم را تکریم و احترام کرد، چرا که همواره در تشییع علما حضور پرشوری دارند.   

*جذب دل های مردم با ساده زیستی

آیت الله حسینی بوشهری ساده زیستی آیت الله جباری را از دیگر ویژگی های ایشان توصیف کرد و گفت: مردم به ساده زیستی علما علاقه دارند و این مسئله در جذب عموم تاثیر دارد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه باید امثال آیت الله جباری را تربیت کند، ابراز داشت: در برهه ای از دفاع مقدس با کاهش نیرو مواجه می شویم و آیت الله جباری با حضور در میدان مردم و رزمندگان را ترغیب و تشویق به حضور در جبهه های حق علیه باطل می کند.

معاون جامعه مدرسین با بیان اینکه شخصیت های امثال آیت الله جباری قضاوت مردم برای شان اهمیتی ندارد و خدا را همواره در زندگی می بینند، گفت: آگاهی و بصیرت در حالت های مختلف ایشان وجود داشت و به امام و رهبری عشق می ورزید و دشمن شناس بود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینک ه برخی افراد می گویند تسلیم خدا هستیم، اما وقتی پای منافع مادی و شخصیتی مطرح می شود حاضر نیستند با خداوند معامله کنند، ابراز داشت: برخی نیز خواسته خداوند را بر خواسته خود مقدم می دارند، اما بعضی افراد مخلص نیز تسلیم محض ذات اقدس الهی  هستند.

*حضور آیت الله جباری در صف انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه آیت الله جباری با شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی به صف مجاهدان پیوست و علیه رژیم پهلوی مبارزه کرد، گفت: این عالم ربانی همچنین سخنرانی های مختلفی در راستای روشن گری علیه حکومت پهلوی در نقاط مختلف کشور ایراد کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه خود و جامعه از پرتوی علم آیت الله جباری استفاده کرده اند، تصریح کرد: این عالم ربانی حضور چشمگیری در دوران دفاع مقدس داشت و بخش قابل توجهی از رزمندگان در وصیت نامه های خود وصیت می کردند نماز بر پیکر ما را آیت الله جباری اقامه کند.

*خدمات اجتماعی آیت الله جباری

وی با بیان اینکه اقدامات عام المنفعه نظیر ساخت بیمارستان، درمانگاه، مسجد و مدرسه از خدمات اجتماعی آیت الله جباری بود، اظهار داشت: این عالم ربانی بعد از سی سال خدمت همچنان از عظمت و معاون جامعه مدرسین در پایان با بیان این که مردم همواره به سادات احترام می گذارند، خاطرنشان کرد: آیت الله سید صابر جباری همواره مورد احترام مردم قرار داشت و علاقه خاصی به اهل بیت(ع) داشت و در ایام شهادت ائمه معصومین(ع) به هماهنگی حضور دسته های عزاداری در مساجد می پرداخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 




تاریخ : پنج شنبه 93/7/17 | 11:57 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 اندیشوران حوزوی گیلانی شماره 1

مرحوم آیت الله صادق احسانبخش نماینده سابق ولی فقیه در استان گیلان-رشت

 

نام :زین العابدین   نام خانوادگی :قربانی   استان :گیلان
تخصص :    فقه و اصول، تفسیر، علوم قرآنی

http://ghorbanigilani.andishvaran.ir/fa/galleries.html

پایگاه اندیشوران

نام :عبدالله   نام خانوادگی : خائفی   استان : گیلان
تخصص : فقه و اصول، تفسیر
http://akhaefi.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران

 

نام :محمد  نام خانوادگی : محمدی

استان :گیلان تخصص : فقه و اصول، حقوق
http://mmohammadi11.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1007#101ID1007
نام :عباس  نام خانوادگی : محفوظی   استان :گیلان
    تخصص :فقه و اصول، تفسیر، علوم قرآنی
http://mahfozi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1026#101ID1026
پایگاه اندیشوران
نام :مختار   نام خانوادگی :امینیان   استان :گیلان  تخصص :فقه و اصول، فلسفه، علوم قرآنی
http://aminian.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران
متأسفانه نام و مشخصات حضرت آیت الله سید مجتبی رودباری گیلانی
   در پایگاه اندیشوران حوزوی یافت نشد.
نام :محمد علی  نام خانوادگی :فیض   استان :گیلان
               تخصص :  فقه و اصول
http://mr-fez.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1005#101ID1005
پایگاه اندیشوران
نام :سید اصغر      نام خانوادگی : سعادت میر قدیم لاهیجانی
استان : گیلان  -تخصص : فقه و اصول، تفسیر، فلسفه
http://saadat.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران

 

 

نام :رضا  نام خانوادگی :رمضانی   استان :گیلان   تخصص:   فلسفه، اخلاق و عرفان
http://ramazani-gilani.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID4058#101ID4058
پایگاه اندیشوران
نام :سید محمد     نام خانوادگی:  واحدی واعظ      استان :گیلان
               تخصص :فقه و اصول
http://smvahedi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID238#101ID238
پایگاه اندیشوران

 

نام :احمدعلى   نام خانوادگی :یوسفی  استان :گیلان
تخصص :   فقه و اصول، اقتصاد
http://aayousofi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID579#101ID579
پایگاه اندیشوران
نام :محمد  نام خانوادگی :احسانی فر    استان :گیلان
                 تخصص :فقه و اصول
http://mehsanifar.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1378#101ID1378
پایگاه اندیشوران
نام :محمد  نام خانوادگی :ساجدی فومنی  استان :گیلان
               تخصص :حقوق
http://msajedi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID326#101ID326
پایگاه اندیشوران
نام :مسلم  نام خانوادگی :قلی پور گیلانی  استان :گیلان
           تخصص :فقه و اصول، فلسفه، حقوق
http://mgholipour.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
نام :سید محمد جواد    نام خانوادگی :مظفری    استان:گیلان
تخصص :از مدرسین سطوح عالیه و...
http://mozaffari.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران
نام :مجتبی    نام خانوادگی :مهدوی سعیدی     استان :گیلان
   تخصص :فقه و اصول، علوم سیاسی، جامعه شناسی
http://mmahdavisa.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
نام :رسول  نام خانوادگی :سعیدی زاده   استان :گیلان
تخصص :تاریخ و سیره، ادبیات فارسی، رجال و تراجم
http://rsaeidi.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران
نام :هادی:نام خانوادگی :حبیبی ستوا    استان :گیلان
      تخصص :فقه و اصول
http://habibi46.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=3862
پایگاه اندیشوران
نام :سیدحسین     نام خانوادگی :اسحاقی   استان :گیلان
تخصص :کلام، فلسفه، جامعه شناسی
http://eshaqi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2907#101ID2907
پایگاه اندیشوران

 

زندگی نامه

 

 






تاریخ : سه شنبه 93/7/15 | 5:8 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

اندیشوران حوزوی گیلانی شماره 2

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/1/18/Imam-Mohagheghi.jpg/220px-Imam-Mohagheghi.jpg

مرحوم آیت‌الله دکتر محمّد محققی لاهیجی 

یکی از مشاهیرلاهیجان


 

نام :رضا    نام خانوادگی :برنجکار   استان :گیلان
   تخصص :فقه و اصول، کلام، فلسفه
http://rberenjkar.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1936#101ID1936
پایگاه اندیشوران
                                                           
نام :سیدرضا
نام خانوادگی :
فاطمی نیا
استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول، علوم حدیث، رجال و تراجم
http://sfateminiya.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID3643#101ID3643
پایگاه اندیشوران

پایگاه اندیشوران

          
نام :اسماعیل  نام خانوادگی :صدیقی
استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول
http://esedighi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2069#101ID2069
پایگاه اندیشوران
             
نام :محسن  نام خانوادگی :پور محمد  استان : گیلان
   تخصص : فلسفه، ادیان و مذاهب
http://mpoormohammad.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2273#101ID2273
پایگاه اندیشوران
نام :محمد  نام خانوادگی : فنایی اشکوری  استان :گیلان
              تخصص :فلسفه
http://mfanaei.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID587#101ID587
پایگاه اندیشوران
نام :محمد  نام خانوادگی : شریفی اشکوری  استان :گیلان
      تخصص :فقه و اصول، جامعه شناسی
http://msharifi.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1241
پایگاه اندیشوران
نام :عنایت  نام خانوادگی :شریفی   استان : گیلان
  تخصص : فقه و اصول، اخلاق و عرفان، تبلیغ
http://enayatsharifi.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=2257
پایگاه اندیشوران
نام :ابوالفضل
نام خانوادگی : رهنما
استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول، روانشناسی، ادیان و مذاهب
http://ostadrahnema.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=3995
پایگاه اندیشوران
  
نام :تقی  نام خانوادگی : علی پور   استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول، تبلیغ، امامت و مهدویت

http://tagialipoor.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID3652#101ID3652

پایگاه اندیشوران

          علی اکبر علیزاده
نام : علی اکبر  نام خانوادگی : علیزاده  استان : گیلان
   تخصص :فلسفه، اخلاق و عرفان
http://aalizadeh.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2323#101ID2323
پایگاه اندیشوران
                  
نام :رضا   نام خانوادگی : سیمبر    استان :  گیلان
تخصص : علوم سیاسی، الهیات و معارف اسلامی
http://rezasimbar.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1999#101ID1999
پایگاه اندیشوران
          
نام :مهدی   نام خانوادگی : دهبان لنگرودی    استان :  گیلان
تخصص : فقه و اصول، ادبیات عرب، اخلاق و عرفان
http://mdehban.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID3822#101ID3822
پایگاه اندیشوران
        
نام :غلامحسن نام خانوادگی : اسدی ملامحله   استان : گیلان
تخصص : فقه و اصول، تاریخ و سیره، علوم قرآنی
http://molamahleh.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1564#101ID1564
پایگاه اندیشوران
               
نام : سیدمحمد  نام خانوادگی : اسدی نژاد   استان :گیلان  تخصص :حقوق
 http://asadinezhad.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2884#101ID2884
پایگاه اندیشوران
              
نام : حسین  نام خانوادگی :  ابراهیم پور لیالستانی  استان :گیلان
     تخصص :حقوق، الهیات و معارف اسلامی
http://hebrahiml.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
               
نام :علی   نام خانوادگی :  باقر شیخانی گفشه   ا ستان :گیلان
   تخصص :فقه و اصول، ادیان و مذاهب، تبلیغ
http://shaykhani.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
       علی پاکپور
نام :علی   نام خانوادگی : پاکپور   استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول، اخلاق و عرفان، الهیات و معارف اسلامی
http://apakpoor.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
               
نام :سید على    نام خانوادگی :خیر خواه علوی    استان :گیلان
     تخصص :تاریخ و سیره
http://sakheirkhah.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
                  نعمت الله رضایی گورجی
نام :نعمت الله   نام خانوادگی :رضایی گورجی   استان :گیلان
تخصص : فقه و اصول، ادبیات فارسی
http://narezaei.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
   
نام :محمد    نام خانوادگی : گرم آبدشتی    استان :گیلان
                 تخصص :فقه و اصول
http://mgarmabdashti.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html

          پایگاه اندیشوران

        علی یحیایی
نام :علی   نام خانوادگی : یحیایی  استان : گیلان
تخصص :حقوق
http://ayahyaei.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html

          پایگاه اندیشوران  

 




تاریخ : سه شنبه 93/7/15 | 5:2 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

اندیشوران حوزوی گیلانی شماره 3

 

نام :على   نام خانوادگی :نصیری   استان :گیلان
    تخصص :فقه و اصول، تفسیر، کلام
http://alinasiri.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران
نام :علی اکبرنام خانوادگی :حسنی
استان :گیلان
تخصص :کلام، تاریخ و سیره، علوم قرآنی
http://aahasani.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1338#101ID1338
پایگاه اندیشوران
نام :علیرضا    نام خانوادگی :گرم آبدشتی   استان :گیلان
    تخصص :فقه و اصول، ادبیات عرب

http://agabdashti.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1345
پایگاه اندیشوران

نام :ابوالقاسم   نام خانوادگی :مستشاری راد       استان :گیلان
       تخصص :فقه و اصول، کلام، فلسفه

http://amostasharirad.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html

پایگاه اندیشوران

نام :مسلم   نام خانوادگی :مهدی زاده چافی   استان :گیلان    تخصص :تفسیر، علوم حدیث
http://mmehdizadeh.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
نام: سیدحسین  نام خانوادگی:موسوی راد  استان:گیلان 
تخصص فقه واصول،تاریخ وسیره،الهیات ومعارف اسلامی
http://mosavirad23.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID3889#101ID3889
پایگاه اندیشوران
نام :محمدتقی  نام خانوادگی :ادهم نژاد لنگرودی   استان :گیلان
          تخصص :فقه و اصول، رجال و تراجم
http://mtadhamnd.andishvaran.ir/fa/grades.html
پایگاه اندیشوران
نام : بهمن  نام خانوادگی : ادهم نژاد اطاق وری  استان : گیلان
تخصص : رجال و تراجم
http://badhamnejadetlaghvar.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران

نام :جعفر  نام خانوادگی :فکری فلاح  استان :گیلان  تخصص :فقه و اصول، علوم قرآنی، علوم حدیث
http://jfekri.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1081#101ID1081
پایگاه اندیشوران
نام :رسول  نام خانوادگی :فلاحتی  استان :گیلان   تخصص :فقه و اصول
http://rfalahati.andishvaran.ir/fa/profile.html
پایگاه اندیشوران
نام :مظفر     نام خانوادگی :غلامی اشکوری   استان :گیلان
     تخصص :کلام، الهیات و معارف اسلامی
http://mgholami.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1283
پایگاه اندیشوران
           
نام :ایرج  نام خانوادگی :متقی زاده
استان :گیلان  تخصص :فلسفه
http://mottaghizadeh.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1425
پایگاه اندیشوران
نام :مرتضی  نام خانوادگی :متقی نژاد  استان :گیلان
   تخصص : فقه و اصول، کلام
http://mottaghi.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1885
پایگاه اندیشوران
        
نام :حسن    نام خانوادگی :پور متقی    استان :گیلان
      تخصص :فقه و اصول، فلسفه
http://hmottaghi.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=2698
پایگاه اندیشوران

                     

نام :احمد رضا
نام خانوادگی :
یزدانی مقدم
استان :گیلان
تخصص :فقه واصول،علوم سیاسی
http://yazdani.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=2052
پایگاه اندیشوران  

 

 

 

نام :حسن    نام خانوادگی : باقی زاده   استان :گیلان
تخصص :تاریخ و سیره، علوم قرآنی، ادیان و مذاهب
http://hbaghizadeh.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران

 

    

نام :خسرو    نام خانوادگی : تقدسی نیا   استان : گیلان
   تخصص : تفسیر، فلسفه، علوم قرآنی
http://khtaghaddosi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
            

 

نام :حسین   نام خانوادگی : ثنایی   استان :گیلان  تخصص :فقه و اصول، فلسفه
http://hsanaei.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
   پایگاه اندیشوران
                    یدالله دادجو
نام :یدالله    نام خانوادگی :  دادجو    استان :گیلان
  تخصص :فقه و اصول، کلام، ادبیات
http://dadjo.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
        
نام :علی   نام خانوادگی : اخترشهر   استان :گیلان
تخصص : فقه و اصول، علوم سیاسی
http://akhtarshahr.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?
پایگاه اندیشوران
     
نام :ابراهیم    نام خانوادگی : اخوی   استان :گیلان
تخصص : روانشناسی
http://eakhavi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
       
نام :  رضا (فرشید)    نام خانوادگی :  اخوی    استان :گیلان
تخصص :  علوم تربیتی، ادیان و مذاهب
http://rakhavi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
            
نام :سیدجلال  نام خانوادگی : بنی هاشمی لنگرودی
ستان :گیلان   تخصص : فقه و اصول، تفسیر، مدیریت
http://banihashemi.andishvaran.ir/fa/profile.html
پایگاه اندیشوران

 






تاریخ : سه شنبه 93/7/15 | 5:0 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی