***نسیم معرفت***
به نام خدا
رنجنامه آقای حسین فدایی
رنجنامه آقای حسین فدایی از جهاتی محل اشکال است :
در رابطه با خبر واحد از جهت حُجّیت و عدم حُجّیت بحث های بسیار گسترده ای وجود دارد که مبسوطا در مباحث اصولی و غیره مطرح شده است و اقوال عدیده ای در باره آن وجود دارد ..... قول راوی و خبر واحد محفوف به قرینه قَطعیّه ، فِی الجُمله یا بِالجُمله حُجّت است . .... در رابطه با اصلگزارشگری جناب آقای حسین فدایی محلّ بحث و تردید است و اینکه با چه انگیزه هایی این رنجنامه را نوشته است نیز محل مُناقَشه است و اینکه نظر کارشناسان در باره رنجنامه او چیست باید بررسی شود و اینکه قدر مُسلَّم است که هر چه در این رنجنامه آمده است نه مطلقا قابل تایید است و نه مطلقا قابل تکذیب . عاقل نکته سنج و آگاه و مُطّلع ، از این رنجنامه آنچه که صحیح یا ناصحیح است به درایت در می یابد که صحیح کدام است و نادرست و غلط و یا احیانا تحریف ما وقع کدام است !!! اگر گفته شود که رنجنامه جناب آقای حسین فدایی در زمان حیات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1394 نگاشته شده و هاشمی رفسنجانی و دفترش در قبال این رنجنامه سکوت کردند پس معلوم می شود که محتوای رنجنامه و گزارش آن را قبول داشتند در پاسخ به این مسأله می گوییم : سکوت ، اِلزاما بهمعنای قبول و یا حتی تَلقِّی به قبول نیست بلکه قراینی وجود دارد که مَصالِحی بالاتر اقتضا داشته که حضرت آیت الله رفسنجانی به رنجنامه مذکور پاسخ ندهد .... فَتَأَمَّل جَیِّدا . و نیز توجه شود که وثاقت به حسب مراتب فرق دارد . در امور عادی ، وثاقت عُرفی و عمومیِ جناب حسین فدایی ، شاید محل قبول باشد و کمتر محل نِقاش باشد اما در امور مُهِمَّه یا بسیار مُهمَّه ( که موارد قابل توجهی در رنجنامه اش چنین است) که حَیثیّات گوناگون مُهمَّه و عظیمه دارد که گاهی شأنیّتش طوری است که نیاز به کارشناسی چند خُِبرَه و مُتخصِّص می طلبد . روایت یک فرد مثل ایشان در موضوع یا موضوعات مهم و یا بسیار مهم ؛ آن هم کسی که وثاقت عمومی دارد نه وثاقت خاصّ یا وثاقت خاصُّ الخاصّ ، حکایت و روایتش ممکن است یا حتما محلّ اشکال و نِقاش باشد زیرا که مُحتمل و یا ظن مُتآخِم است که اَغراض شَخصیّه و نَفسیّه و خَبط و خطاهای خویش را دخالت داده باشد . فَتَأَمَّل جَیِّدا . و نیز اگر کسی در قبال این مطالبی که در باب وثاقت و اقسام آن گفتیم اشکال نماید که اگر راوی واحدی ، خبری را نقل کرد و ثِقَه بود ، قولش نزد عُقَلا ، حُجّت است ، خواه امر مهم باشد یا اَهمّ . فقط بحث در این است که آنچه را نقل میکند بفهمد که چه میگوید و علمای ما در امور اَهَمِّ دینی ، بر این اساس عمل کرده و حکم به واجب یا حرام داده اند. قطعا چنین اموری اَهمّ از نقل مطالب در مورد یک عالم دینی یا شخصیت سیاسی است ... در پاسخ به آن میگوییم : در رابطه با امور شرعیه و حرمت و وجوب ، روایت یا روایاتی که راوی ثِقَه نقل می کند با حفظ شرایط راوی و مُرجِّحاتِ داخلیه و خارجیه از باب تسهیل در امور شرعیه برای عباد ، روایت راوی ثِقَه فِی الجُمله مقبول است ولی در امور عَظیمه نظامی و حکومتی و مانند آن ها وثاقت مُتناسب خود را که توضیح دادم می طلبد .
** استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
13 بهمن 1402
************************************
**** گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی کیست؟!!! +http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/91+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما+کلیک کنید+
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برزنان برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***نسیم معرفت***
به نام خدا
عید فطر ، جشن پاکی از گناهان
وَ قَالَ (علیه السلام) فِی بَعْضِ الْأَعْیَادِ: إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ عِیدٌ.
حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) در یکى از اعیاد اسلامی «یعنی عید فِطر» فرمود : امروز ، عید برای کسى است که خدا روزه اش را پذیرفته و نمازها و عباداتش را پاس داشته و سپاسگزاری نموده و پاداش داده است و هر روزی که در آن خداوند نافرمانى و معصیت نشود ، آن روز ، روزعید و روز جشن و شادى واقعی است.
نَهجُ البَلاغَه فَیضُ الأِسلام حِکمَت 420 .
عید فطر روزی است که مسلمانان روزه دار بعد از یک ماه روزه داری و شب زنده داری و سحر خیزی و راز و نیاز به درگاه پروردگار و انجام برنامه های معنوی و عبادی و قرآنی و تلاوت و قرائت آیات قرآنی و خود سازی و تهذیب نفس و تصفیه و پاک سازی شان از معاصی و گناهان و دوری از رذائل و پلشتی ها و اَمیال و هواهای نفسانی و شیطانی و خدمت و انفاق به مستمندان و نیازمندان ، انبساط و نشاط معنوی و روحی و قلبی در خود احساس کرده و این روز بزرگ را با مراسم های معنوی و عبادی دیگر که در شرع مقدّس اسلام وارد شده است گرامی می دارند . روزه داران بعد از یک ماه روزه داری ، فَرَح و شادی و صفا و نشاط خاصی در خود احساس می کنند و گویا به وصال و لقاء خاصّی نسبت به پروردگار رسیده اند و در روایتی از امام صادق «علیه السلام» آمده است که فرمود : لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ : فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . «روزهدار دو شادى دارد : یک شادى وقت افطارِ روزه و دیگرى در وقت ملاقات با پروردگار.» . عید فطر روزی است که بعد از یک ماه صِیام ، غُبارهای ظلمانی گناه و معصیت از آیینه فطرت زدوده شده و انسان از پوسته ضخیم مادّیت و حِجاب ظلمانی روح و جان جدا شده و با انوار و معارف الهیِ فطریِ خویش مُعطّر می شود و به فِطرت و سرشت خاصّ و اصیل و پاکِ خدادی خویش باز می گردد ، همان فطرتی که خداوند مُتعال در قرآن کریم در آیه 30 از سوره رُوم به آن اشاره نموده و فرمود : فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها . «یعنی این فطرتِ الهى است که خداوند مردم را بر اساس آن آفریده است» مسلمانانِ روزه دار به پاس هدایت ها و عنایات الهی و به پاس دوری از معاصی و گناهان و وساوس شیطانی و اجتناب از نافرمانی پروردگار و توفیق پیدا کردن به تَقرّب الهی و انجام عبادات و طاعات که همه اینها از عنایات و عطایای پروردگار در طول ماه مبارک رمضان بوده ، در روز عید فطر ، جشن پاکی از گناهان برگزار می کنند و خداوند را به جهت همه این اَلطاف و عنایات و توجّهات و تَفضّلات و نِعَمات مادی و معنوی ، با تکبیر و تحمید ، حمد و سپاس و شکر می نمایند و اینگونه زمزمه می کنند : اَللَّهُ أَکْبَرُ ، اَللَّهُ أَکْبَرُ ، لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ ، اَللهُ أَکْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اَلْحَمْدُلِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا . خدا بزرگتر از آن است که وصف شود ، خدا بزرگتر از آن است که وصف شود ، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر از آن است که وصف شود و ستایش ویژه خداست و ستایش ویژه خداست بر آنچه ما را بدان هدایت کرد و او را سپاس بر آنچه به ما لطف و عنایت نمود .
** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
**** گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی کیست؟!!! +http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/91+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما+کلیک کنید+
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برزنان برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
.: Weblog Themes By Pichak :.