سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 دستگیری شرور اصفهانی به دست پلیس / پاتوق خلافکاران جمع شد - نیوز

***نسیم معرفت***

 

فرومایگان جامعه


وَ [قَدْ] أُتِیَ بِجَانٍ وَ مَعَهُ غَوْغَاءُ  فَقَالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) : لَا مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لَا تُرَى إِلَّا عِنْدَ کُلِّ سَوْأَةٍ . جنایتکار و خلافکاری را جهت اِجرای حَدّ نزد حضرت اَمیرُالمُؤمِنین عَلِیّ (عَلَیهِ السَّلامُ)  آوردند و جمعی از ماجراجویان و غَوغاگران و اَراذِل و اَوباش و فُرومایگان و اَفرادِ لااُبالی و وِلگرد و شَرُور و پَست جهت تماشا و نه برای عِبرَت گرفتن با او بودند . آن حضرت در نکوهَش و سرزنش آنها فرمود : گشاده رُو مَباد چهره هایی که جز به هنگام وُقوع تَبهکاری ها و جز در نزد هر کار شَرّ و بَد و زشت و ناپسند دیده نمی شوند . (نَهجُ البَلاغَه فَیضُ الأِسلام حِکمَت 191)

معنای کلمه «غَوْغَاءُ» : غَوْغَاءُ یعنی جماعت و گروه و اَنجمن -  آوازها و فریاد های پی در پی -  هَمهَمَه و سَر و صَدا و شُور و مَشغَله و فریاد و فَغان که به هنگام حادثه ها و بلایا از ازدحام و خروج و رفت و آمد مردم  پدید می آید و فریاد سگان را هم «غَوْغَاء» می گویند«غَوْ» بمعنای فریاد و نَعره است  و «غا» مُبدَّل «گا» بمعنی جایی که غَوْ و فریاد بسیار و محلِّ اجتماعِ فریادخواهان باشد ، چنانکه «شَوْغَاه» جای خوابیدنِ شبِ گوسپندان را می گویند .  شاید اصل و ریشه این کلمه ، «کَوْکا»ی فارسی باشد .  «غَوْغَاءُ» بمعنای شُور و فریاد و بانگ و فَغان ، یک معنای مجازی است و معنای حقیقی و اصلی آن ، جماعت و گروه و اَنجمن می باشد و چون  کثرت و ازدحام افراد و  اشخاص موجب بانگ و فریاد و هَمهَمَه و سَر و صَدا می شود لذا به معنای شُور و فریاد و فَغان استعمال شده است .

لَا تُرَى إِلَّا عِنْدَ کُلِّ سَوْأَةٍ : أَى : لَا تُرَى مُجتَمِعَةََ إِذِ العَوامُّ لایَجتَمِعُ غالِباََ إِلّا فِی مِثْلِ ذلِکَ . فَکَلامُ الخَطیبِ عَلَى أَغْلَبِ الأَحْوَالِ . وَ السَّوْءَةُ : «فَعْلَةُُ» مِنَ السُّوءِ .   .   یعنى غَوغاگران و فرومایگان به صورت دسته جمعى دیده نمى شوند زیرا عَوامّ و مردمانِ فُرومایه غالِباََ جز در چنین مواردى - یعنی به هنگام وقوع تَبهکاری ها و کارهای خلاف - جمع نمى شوند ، پس کلام و  سخن خَطیب و گوینده نیز به اغلب حالات مربوط می شود . سَوْءَة بر وزن «فَعْلَة» از ریشه سُوء به معنای کار بَد و زشت و ناپسند است.  ( شرح اِبن مَیثَم بَحرانی ج 5 ص 345 و 346)


«مَرْحَباََ» از ماده «رَحْب» به معناى فُسْحَت و وُسْعتِ جا و مکان است و  هنگامى که میهمانى برای کسی وارد شود ، عرب به او «مَرْحَباََ» مى گوید یعنى بفرمایید و خوش آمدید که در محل و جای وسیع و مناسبى وارد شدید .  معادل «مَرْحَباََ» در فارسى همان «خوش آمدید» می باشد و ضد آن «لا مَرْحَباً» است که  به معناى «خوش نیامدید» و یا «خوش آمد بر شما مباد» می باشد .


أُتِىَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) وَ هُوَ بِالْبَصْرَةِ بِرَجُلٍ یُقَامُ عَلَیْهِ الْحَدُّ قَالَ : فَلَمَّا قَرُبُوا وَ نَظَرَ فِى وُجُوهِهِمْ قَالَ : فَأَقْبَلَ جَمَاعَةٌ مِنَ النَّاسِ  . فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) : یَا قَنْبَرُ اُنْظُرْ مَا هَذِهِ الْجَمَاعَةُ ؟!  قَالَ : رَجُلٌ یُقَامُ عَلَیْهِ الْحَدُّ  . قَالَ : فَلَمَّا قَرُبُوا وَ نَظَرَ فِى وُجُوهِهِمْ قَالَ : لاَ مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لاَ تُرَى إِلاَّ فِى کُلِّ سُوءٍ .  هَؤُلاَءِ فُضُولُ الرِّجَالِ أَمِطْهُمْ عَنِّى یَا قَنْبَرُ .


*** مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِأِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ الْخَفَّافِ عَنِ الْیَعْقُوبِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ : أُتِیَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) وَ هُوَ بِالْبَصْرَةِ ، بِرَجُلٍ یُقَامُ عَلَیْهِ الْحَدُّ  . قَالَ : فَلَمَّا قَرُبُوا وَ نَظَرَ فِی وُجُوهِهِمْ قَالَ :  فَأَقْبَلَ جَمَاعَةٌ مِنَ النَّاسِ  . فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) : یَا قَنْبَرُ اُنْظُرْ مَا هَذِهِ الْجَمَاعَةُ ؟!  قَالَ : رَجُلٌ یُقَامُ عَلَیْهِ الْحَدُّ .  قَالَ  : فَلَمَّا قَرُبُوا وَ نَظَرَ فِی وُجُوهِهِمْ قَالَ :  لَا مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لَا تُرَى إِلَّا فِی کُلِّ سُوءٍ هَؤُلَاءِ فُضُولُ الرِّجَالِ أَمِطْهُمْ عَنِّی یَا قَنْبَرُ . (وَسائِلُ الشِّیعَة ج 28  ، باب 22  ، بَابُ کَرَاهَةِ اِجْتِمَاعِ اَلنَّاسِ لِلنَّظَرِ إِلَى اَلْمَحْدُودِ ، ص 45)


وقتى امیرمؤمنان (عَلَیهِ السَّلامُ) در بصره بود ، مردى را جهتِ اِجرای حَدّ شرعی نزد آن حضرت آوَردند . در این هنگام جماعتى از مردم برای تماشای اِجرای حَدِّ مُجرِم به طرف آن حضرت به راه افتادند . امیرالمؤمنین  (عَلَیهِ السَّلامُ)  به قنبر فرمود :  اى قنبر ببین که این گروه  و جماعت چه کسانی هستند و برای چه منظوری آمدند ؟!   قنبر عرض کرد : مردى است که مُستَحقِّ حَدّ شرعی است و باید حَدّ بر او جاری شود و این گروه برای تماشا آمدند نه برای عِبرَت گرفتن  .  راوى مى گوید : وقتى که آنها نزدیک شدند و آن حضرت در چهره هایشان نگاه کرد  فرمود : لاَ مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لاَ تُرَى إِلاَّ فِى کُلِّ سُوءٍ .  هَؤُلاَءِ فُضُولُ الرِّجَالِ أَمِطْهُمْ عَنِّى یَا قَنْبَرُ خوش آمد مَباد  چهره هایى که جز در صحنه هاى شَرّ و بد و ناپسند دیده نمى شوند ، آنها افرادی فُضُول و   هرزه و بیهوده و لااُبالی در جامعه هستند ، اى قنبر آنها را از من دور ساز .  


* مَنبَع : تَهذیبُ الأَحکام : جلد 10 ، باب 10 ،  ص 150  -  میزانُ الحِکمَة ج12 ص 480 حدیث 20921 - اَلوافی ج 15 ص554 - وَسائِلُ الشِّیعَة ج 28  ، باب 22  ، بَابُ کَرَاهَةِ اِجْتِمَاعِ اَلنَّاسِ لِلنَّظَرِ إِلَى اَلْمَحْدُودِ  ، ص 45 -  


*** آیت  الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


************************************

*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

 *** یاد باد عصری که فانوس داشتیم -   یکدگر  را واقعا دوس داشتیم +نسیم ادب +استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی +http://nasimeadab.parsiblog.com/Posts/310/ . +کلیک کنید .

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .

 

***  درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید . 

*** آیاولایت فقیه انتصابی تشریعی الهی است یاانتخابی اعتباری مردمی؟!+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17844+ پایگاه اندیشوران حوزه .+کلیک کنید .

*** نقدبرنقد+نقدبرنقدجناب آقای دانیال نمازی توسط استاد سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17640 ..+کلیک کنید .

*** نقد استاد سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی به سخنان حجت الاسلام دکترداوود فِیرحی زنجانی+نقد بر یک مُصاحبه انحرافی+پایگاه اندیشورران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17535 .+کلیک کنید .

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی و تفسیری+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

***جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی+(1 و 2)+گفتگوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست اساتیدبا آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/686..+کلیک کنید .

***کاروان زندگی مَنزِل به مَنزِل می رود+مرحوم مهندس سید نورالدین سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه+پیام تسلیت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18361 .+کلیک کنید .

  

 








تاریخ : دوشنبه 99/12/25 | 6:36 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی