سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصحاب کهف | پرسمان قرآن پایگاه پرسش و پاسخ قرآنی

***نسیم معرفت***

 

 

ارتباط بیدار شدن اصحاب کهف با مسئله معاد و برانگیخته شدن در روز قیامت با استفاده از متن عربی کتاب اَلمیزان+ توسط استاد   سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

* وَ أَمّا دَلالَةُ بَعثِهِم عَنِ النَّومِ عَلَى أَنَّ البَعثَ یَومَ القِیامَةِ حَقُُّ فَإِنَّما هُوَ مِن جِهَةِ أَنَّ اِنتِزاعَ أَرواحِهِم عَن أَجسادِهِم [فِی] ذاکَ الدَّهرِ الطَّویلِ وَ تَعطیلَ شُعُورِهِم وَ رُکُودَ حَواسِّهِم عَن أَعمالِها وَ سُقُوطَ آثارِ القُوَى البَدَنِیَّةِ کَالنَّشوِ وَ النَّماءِ وَ نَباتِ الشَّعرِ وَ الظُّفرِ وَ تَغَیُّرِ الشِّکلِ وَ ظُهُورِ الشَّیبِ وَ غَیرِ ذلِکَ وَ سَلامَةَ ظاهِرِ أَبدانِهِم وَ ثِیابِهِم عَنِ الدُّثُورِ وَ البَلىِ ثُمَّ رُجُوعِهِم إِلَى حالِهِم یَومَ دَخَلُوا الکَهفَ بِعَینِها ، یُماثِلُ اِنتِزاعَ الأَرواحِ عَنِ الأَجسادِ بِالمَوتِ ثُمَّ رُجُوعِها إِلَى ما کانَت عَلَیها ، وَ هُما مَعاََ مِن خَوارِقِ العادَةِ لا یَدفَعُهُما إِلّا الأِستِبعادُ [وَ التَّعَجُّبُ] مِن غَیرِ دَلیلِِ .

سؤال : ممکن است سؤال شود که بیدار شدن اصحاب کهف چه دلالتى دارد بر اینکه بَعث و برانگیخته شدن در روز قیامت حق است و به عبارت دیگر این دو مسئله چه ارتباط و  چه مشابهتی نسبت به هم دارند ؟! جوابش آن است که  : و اما دلالت و وجه مشابهتِ بَعث و بیدار شدن اصحاب کهف از خوابشان بر برانگیخته شدن در روز قیامت و مَعاد از این جهت است که در دوران و روزگار طولانی خوابِ اصحاب کهف (309 سال قمری) جان ها و اَرواحشان در عالم خواب  از اَجساد و بدنهایشان کنده و جدا  شده بود و نیز در این مدت همه مََشاعِر و قُوای ادراکی شان تعطیل گشته و  ادراکات حِسّی و حواسِّ پنجگانه ظاهری و باطنی آنها از کار باز ایستاده و متوقِّف گشته بود . ( حواسّ ظاهری عبارتند از : 1- بینایی یا باصِره  2- شنوایی یا سامِعه  3- بَساوایی یا لامِسه 4- چشایی یا ذائِقه 5- بویایی یا شامَّه  و حواسِّ باطنی نیز عبارتند از : 1- حسِّ مشترک  2- قوّه واهمه  3- قوه خیال  4- قوّه حافظه  5- قوه مُتصرِّفه . قوّه متصرِّفه اگر در تصرف و اختیار و در استِخدامِ قوّه عاقله که مافوق همه قوای ظاهری و باطنی است ، باشد به آن قوّه مُتفکِّره یا مُفکِّره می گویند و اگر تحت تصرُّف قوّه واهمه باشد به آن قوه مُتََخَیِّله یا مُصَوِّرَه گفته می شود  ) و همچنین همه آثارِ ظاهری حیات و زندگى  و قُواى بدنى  و جسمی آنان  از قبیل رُشد و نُمُوِّ جسمی  و  روییدن و رویش مو و ریش  و ناخن و تغییر شکل و قیافه  و ظهور و آشکار شدن علائم پیری از کار افتاده بود و به عبارت دیگر بدنهای آنها دیگر نَشو و نَما نکرد و موى سر و ریش و ناخن هایشان دیگر بلند نشد و  شکل و قیافه آنها دگرگون نگردید . اگر جوان بودند پیر نشدند و اگر صحیح و سالم بودند  ، مریض و بیمار نشدند ، ظاهر بدنها و لباسهایشان  محو و مُندرس و پوسیده نشد  و پس از سه قرن به خواب رفتن (309 سال قمری) مثل آن روزی که داخل غار شده بودند بدون هیجگونه تغییر و دگرگونی جسمی و بدنی بار دیگر برگشتند و زنده شدند و همه این امور و آثارِ خواب اصحابِ کهف و جدا شدن ارواحشان از اَبدانشان و بیدار شدنشان بعد از خواب طولانی در واقع و  بِعَینِه نظیر  و مُماثِل و همانندِ جدا شدن ارواح و جان ها از اَجساد و بدن های انسان ها بواسطه مرگ می باشد  که در روز قیامت دوباره  به همان حال و صورتی که بودند برانگیخته می شوند و برمی گردند  و هر دو  ماجرا یعنی ماجرای خوابِ اصحاب کهف و مسئله مرگ و محشور شدن در روز قیامت از این جهت که امری خارق العاده هستند با هم مشترک و مُشابِه  و مُماثِل هم می باشند . لا یَدفَعُهُما إِلّا الأِستِبعادُ [وَ التَّعَجُّبُ] مِن غَیرِ دَلیلِِ . و باز نمی دارد و جلوگیری نمی کند از پذیرش و قبول این دو حقیقت مگر استبعاد (بعید دانستن آن ها) و تعجّبی که هیچ دلیلی ندارد . و به عبارت دیگر کسى که قصّه و ماجرای خوابِ اصحاب کهف را اعتقاد و باور داشته باشد نمى تواند جریان معاد و مسئله برانگیختن شدن در روز قیامت را  ایمان و باور نداشته باشد زیرا که این دو ماجرا مثل و مماثل هم هستند و قاعده فلسفی هم در این رابطه آن است که :  («حُکمُ الأَمثالِ فِیما یَجُوزُ وَ فِیما لایَجُوزُ واحِدُُ اَو سَواءُُ». نِهایةُ الحِکمة از علامه طباطبایی مرحله اول فصل پنجم ص 32.) یعنی حوادثِ مُشابِه و همانند  از جهت امکان و عدم امکان (امتناع) حکمِ همانند و مثل هم دارند و هیچ دلیلى بر نفى آن جز صِرفِ استبعاد و تعجَّب کردن  وجود ندارد .

 ** توسط استاد   سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

************************************


*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

*** ادله اِعتِبارِابزارِجدیدمثل تلسکوب دررُؤیتِ هِلالِ ماهِ قمری+آیت الله شیخ محمدجوادفاضل لنکرانی+با اصلاحات و اضافات و توضیحات لازم توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17411 .

*** ادله اِعتِبارِابزارِجدیدمثل تلسکوب دررُؤیتِ هِلالِ ماهِ قمری+آیت الله شیخ محمدجوادفاضل لنکرانی+با اصلاحات و اضافات و توضیحات لازم توسّط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17411 .

 

 




تاریخ : سه شنبه 101/3/17 | 12:41 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی