سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در سفر نوروزی هاشمی رفسنجانی به قم چه گذشت؟ - پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا

*نسیم معرفت***

*نهج‌البلاغه همیشه محوری برای علما و فضلای دنیا بود

 

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : یکی از مسائل نهج البلاغه مسئله ای است که مربوط به  اسم این «نهج‌البلاغه» است . آن روزی که این کتاب به همّت علما و مُحققان و اهل فضل و ادب گردآوری شد، بیشتر متوجه مسائل ادبی و چیزهایی از نوع فصاحت و بلاغت و آراستگی شعر و کلام شدند. در زمان پیغمبر (ص) هم چنین بود و در این زمان‌ هم چنین است. لذا از میان این همه اسمی که برای این کتاب دوم اسلام [کتاب بعد از قرآن کریم] شایسته است ، اسم راه بلاغت [نَهجُ + البَلاغَة] را انتخاب کردند. خود اسم نشانگر هدف اوّلیِ مؤلف است. می‌بینیم بحث‌های عرفانی، فلسفی، عبادی، اخلاقی، جهادی، انسانی، اجتماعی و علوم و فنون تاریخ در این کتاب زیاد است. نهج‌البلاغه را که نگاه بکنیم، متوجه می‌شویم نکات قابل برجسته کردن در آن است. اینکه مؤلف این اسم را برای این کتاب در آن روزها انتخاب می‌کند، خودش نشانه‌ای است. ...نباید محتوی کتاب تحت‌الشعاع اسم قرار بگیرد . فصاحت و بلاغت و ادبیات خیلی عظمت دارد و امروز هم عظیم است. اما محتوی و مضمون اجتماعی و عرفانی سازنده این کتاب سخت مورد توجه است. اما ما باید مرحوم سید رضی را به خاطر این کار خیلی ارزشمندی که انجام داد تحسین کنیم. امروز سر سفره‌ای هستیم که ایشان گسترده‌اند. قرن‌ها این سفره باز خواهد بود. چون دریایی است که به‌این زودی آخرش پیدا نمی‌شود. آقایآن‌هم حتماً می‌دانید که این اولین کتاب نبود . کتاب‌های فراوانی در این مورد است. از کتاب مهمی هم در زمان خود علی‌بن‌ابیطالب (ع) از شاگردان و حواریون خود علی‌بن‌ابیطالب (ع) به‌فکر تدوین بودند، صحبت می‌شود. افرادی مثل اسبق ، حارث، کُمیل و دیگران شاخص های خوبان آن زمان هستند که به اسلام خدمت کردند. گفته‌های حضرت عِلِی‌ّبن‌ابیطالب (ع) را ضبط کردند، نگه داشتند و این‌ها به صورت پراکنده در تاریخ ماند . نکته قابل توجهی که اینجا باید مورد توجه باشد این که چهارصد سال از زمان علی‌ّابن‌ابیطالب (ع) گذشت تا این کتاب تألیف شد و به‌این صورت در آمد. خیلی از مطالب در زمان حضرت علی (ع) مکتوب بود. یک مقدار را از حافظه‌ها نوشتند. ولی حداقل در طبقه دوم همه این‌ها مکتوب بود. و گرنه چنین کتابی با این جامعیت تا زمان مرحوم سید رضی پیش نمی‌آید. چهار صد سال خیلی است. شما الآن فکر بکنید اگر مطلبی که امروز نوشته نشود و چهارصد سال دیگر بخواهد نوشته شود، چه شرایطی خواهد داشت. اگر بخواهد به صورت مکتوب دربیاید، مشکل خواهد شد.این کتاب با این ترکیب، وسعت و این جامعیت خیلی مهم است. قطعاً در گذشته به این روال نبوده است. الآن روشن شد. کتاب‌های گذشته جمع شد. لااقل اسمش را می‌شود پیدا کرد. چنین اثری نبوده است. به نظر می‌رسد مسئله اساسی که این کار را به تأخیر انداخته، وضع مذهب شیعه است. بعد از شهادت حضرت علی‌ّبن‌ابیطالب (ع) شرایطی به وجود آمد که از لحاظ سیاسی و اجتماعی مقدور نبود که این همه سند را جمع و حفظ کنند. حکومت‌های زمان با آثار علی‌ابن‌ابیطالب (ع) مبارزه می‌کردند. از حکومتهای بنی‌عباس و بنی‌امیه هیچ کس را نمی‌شناسیم که طرفدار این باشد که آثار حضرت علی (ع) را جمع کند و افراد را نیز محدود می‌کردند و اگر کسی آثار علی‌ّبن‌ابیطالب (ع) را داشت، زیر خاک جاسازی و مخفی می‌کرد. بااینکه این معارف آمیخته به قرآن است و برای همیشه و برای همه قابل استفاده است. شیعه به عنوان یک اقلیّت جدّی مخالف با حکومت‌های بنی‌عباس و بنی‌امیه مطرح بود. حقیقتش هم در تاریخ این بود. افکار و اندیشه‌های علی‌بن‌ابیطالب (ع) شیعیان را جذب می‌کرد. چون احتمال می‌دادند این آثار خوراک جریان‌های مبارز شیعی می‌شود، به عنوان مسائل انحرافی با آن مبارزه می‌شد. اولین فرصتی که شیعه توانست کار خودش را در این راه انجام بدهد و این مسائل یک قدری حل بشود، زمان آل بویه است. حکومت نسبتاً کوتاه سلاطین آل بویه این فرصت را مُهیّا کرد. اُمَرای آل بویه که عمدتاً شیعه بودند به بغداد که رسیدند- بغداد آن روزها مَهد علم و تمدن بغداد بود - فرصتی برای شیعه به وجود آمد که آثار و ذخایر ارزشمندش را شکل و سامان دهد. خیلی از این مجموعه‌ها- که فراوان است و از بیش از صد عنوان اسم می‌برند که در زمان خود حضرت علی (ع) بود- به تدریج جمع شد و کتابخانه‌های نیرومندی شکل گرفت و خیلی‌ها از بین رفت و الآن نیست. دلیلش هم این است که وقتی سلجوقیان به بغداد آمدند، یکی از کارهای بدی که کردند این بود که کتابخانه‌های شیعی بغداد را آتش زدند و نابود کردند. بسیاری از چیزهایی که مانده بود، در زمان ما می‌توانست خیلی ارزشمند باشد. خطّ اصحاب حضرت علی (ع) را که امروز نیز از لحاظ آثار عتیقه خیلی مهم بود، نابود کردند و منهدم نمودند. متأسفانه در تاریخ اسلام و ایران و بغداد و عراق [و مصر] از آتش سوزی کتاب‌ها و آثار جنگ‌های فرقه‌ای خیلی مصیبت‌هاست و خیلی آثار گرانبها از دست رفته است و آثار شیعه بیشتر از دیگران مورد غارت و انهدام قرار گرفته است. به طوری که بعدها که مرحوم سیدرضی و سیدمرتضی در همین تاریخ این‌ها را جمع کرده بودند، تصمیم گرفته بودند مقداری از این‌ها را از منطقه بیرون ببرند. بعداً شیخ طوسی این کار را می‌کند و نجف را مرکز می‌کند. چون بغداد همیشه در معرض این تهاجم‌ها بود. مرکز و خلیفه آنجا بود و جنگ‌ها نیز به‌آنجا کشیده می‌شد. لذا در نجف خیلی آسان‌تر می‌شد این آثار را حفظ کنند. شیخ طوسی موفق شد مرکز این اسناد ارزشمند را به‌آنجا ببرد. به هرحال در زمان آل‌بویه این نهضت فکری، فرهنگی و تحقیقی توسط شخصیت‌های بزرگ شیعی شکل می‌گیرد. مرحوم سیدرضی که به خاطر موقعیت‌های مهم سیاسی که داشت، سادات و رئیس دیوان مظالم بود و کارهای مهم سیاسی و حکومتی داشت، دستش باز شد و از شاگردان شیخ مفید که در همین دوره تربیت کرده، استفاده کرد. با طلبه‌های خوب، محققین خوب، مدارس خوب و اعتبار سیاسی و امنیتی برخوردار بود وامکاناتی که در اختیارش بود، توانست بسیاری از وظایف نافعه دوران چهارصد ساله را که در هر جایی بود، جمع بکند. واقعاً آن روز چنین همتی و تفکری بسیار قابل ارج‌گذاری و تقدیر بود. ما الآن در زمانی هستیم که به اطراف دنیا می‌رویم و سندی را پیدا می‌کنیم، می‌خریم و می‌آوریم. زمان ما زمان ارتباطات است. امّا در آن زمان یک انسان که گرفتاری‌های شغلی داشت و دارد و بسیار پُر کار بود، فراموش نکرد و از امکاناتی که در اختیارش بود، از مدارسی که شیخ مفید آن موقع به وجود آورده بود، از همدستان و محققین خوبی استفاده کرد که مدارک ارزشمند مربوط به علی‌بن‌ابیطالب (ع) را جمع‌آوری کرد. کتابی که جمع شده، بسیار بسیار باارزش است. از آن تاریخ به بعد نهج‌البلاغه همیشه محوری برای علما و فضلای دنیا بود. قرآن، نهج‌البلاغه و دو کتاب از علمای عرب اهل سنّت [صحیح مُسلِم و صحیح بُخاری]  برای علما ، مرجع و سند بود. یعنی اگر در هر مُشاعَره و مُباحَثه‌ای کسانی از نهج‌البلاغه یا قرآن یا یکی از آن کتاب‌ها مطلبی می‌آوردند، طرف را ساکت می‌کردند. این قانون ادبی است. به عنوان یک قانون و به عنوان یک سند برای ادبیات مهم است. از این به بعد در طول این سال‌های فراوان که بیش از 1008 سال است که از نهج‌البلاغه می‌گذرد، این همه شرح و تفسیر و ترجمه بر این کتاب نوشته شده و در طول قرآن دست به‌ دست گشته و در تاریخ به عنوان مِحوَر حرکت بسیاری از دانشمندان و محققین مانده است. همین الآن با این همه شرح و تفسیری که دارد، باز محققین فراوانی دارند کار می‌کنند که مسائل را روشن‌تر بکنند . اِن شاءَالله شما عالمان و مُحقّقین بتوانید در شناسایی این کتاب ارزشمند به مردم مخصوصاً نسل جوان موفق باشید. همه شما را به خدا می‌سپارم . وَ السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمةُ الله .

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

************************************

*باریک بینی های مضروتفرقه افکنانه و وحدت شکن+نسیم معرفت+به قلم آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+دی ماه 1395+سال رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/4381/+

http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برزنان برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .

 ***موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی.+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+https://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=15567 .+پایگاه اندیشوران حوزه..

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .

*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .

***موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی.+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+https://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=15567 .+پایگاه اندیشوران حوزه..

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .

 

 

 

 




تاریخ : دوشنبه 102/11/16 | 10:57 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی