سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ما نگوئیم بد و میل به ناحق نکنیم
   جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم

رئیس‌ اسبق دیوان‌ عالی‌ کشور :

آیت الله محمد محمدی گیلانی

  • تاریخ انتشار 8 مهر 1390 - 17:07
  • کد مطلب 3355
  • موضوعات مرتبط

عضو تالار مشاهیر گیلانیان : آیت الله‌ محمد محمدی‌ دعوی‌سرایی‌ مشهور به‌ گیلانی‌ در سال‌ 1307 در روستای‌ دعوی‌ سرا از توابع‌ شهرستان‌ رودسر در استان‌ گیلان‌ در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و دوستدار خاندان‌ پاک‌ پیامبر به‌ دنیا آمد. پدر او محمدجعفر نام‌ داشت‌ و در همان‌ روستا زندگی‌ می‌کرد و از راه‌ کشاورزی‌ روزگار می‌گذرانید.

دوران‌ تحصیل‌، استادان‌ و دوستان‌

آیت الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ در شش‌ سالگی‌ به‌ مکتب‌ خانه‌ رفت‌ و قرآن‌ مجید و کتابهای‌ معمول‌ در ادبیات‌ فارسی‌ را فرا گرفت‌. سپس‌ با تأسیس‌ نخستین‌ دبستان‌ دولتی‌ در نزدیکی‌ روستای‌ دعویسرا در سال‌ 1315 به‌ دبستان‌ رفت‌ و در کلاس‌ سوم‌ دبستان‌ پذیرفته‌ شد. با به‌ پایان‌ بردن‌ دورة‌ دبستان‌ و شروع‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ در سال‌ 1320 مجبور به‌ ترک‌ مدرسه‌ شده‌، به‌ خدمت‌ پدر رفت‌ و چند سال‌ به‌ کشاورزی‌ مشغول‌ شد. در سال‌ 1323 همزمان‌ با تأسیس‌ حوزه‌ علمیه‌ رودسر توسط‌ مرحوم‌ حجه‌ الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ حاج‌ سید محمد هادی‌ روحانی‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ رودسر رفت‌ و جامع‌ المقدمات‌ را فرا گرفت‌. آنگاه‌ در سال‌ 1325 به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ مشرف‌ شد و به‌ تکمیل‌ دروس‌ ادبیات‌ و فراگیری‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ پرداخت‌.
با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ بروجردی‌(ره‌) راه‌ یافت‌ و در مدت‌ دوازده‌ سال‌ کتاب‌ صلوة‌ را در محضر ایشان‌ به‌ اتمام‌ رساند. به‌ موازات‌ آن‌ در درس‌ اصول‌ فقه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) نیز حضور پیدا کرد و از آن‌ بهره‌های‌ بسیار برد. در طول‌ این‌ مدت‌ در درس‌ اسفار و شفای‌ علامه‌ سید محمدحسین‌ طباطبایی‌ نیز به‌ مدت‌ هفت‌ سال‌ شرکت‌ نموده‌ است‌. او در سالهای‌ تحصیل‌ خود با استادان‌ و فضلای‌ بسیاری‌ رابطة‌ دوستی‌ داشته‌ که‌ برخی‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ از آن‌ جمله‌اند.

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌

آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ در سالهای‌ عمر خود تا به‌ امروز خدمات‌ فرهنگی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او بسیاری‌ از کتب‌ دورة‌ سطح‌ در فقه‌ و اصول‌ و حکمت‌ و تفسیر را بارها تدریس‌ کرده‌ است‌ و هم‌ اکنون‌ نیز در تهران‌ به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ دارد. از این‌ رهگذر شاگردان‌ بسیاری‌ تربیت‌ و به‌ عالم‌ اسلام‌ تقدیم‌ شده‌اند.
آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ تا به‌ امروز کتابهای‌ بسیاری‌ تألیف‌ کرده‌ که‌ برخی‌ به‌ شرح‌ زیر است‌: 1ـ قضا و قضاوت‌ در اسلام‌؛ 2ـ حقوق‌ کیفری‌ در اسلام‌ ؛ 3ـ شرح‌ زیارت‌ اربعین‌؛ 4ـ شرح‌ مناجات‌ شعبانیه‌؛ 5ـ المعاد فی‌ الکتاب‌ و السنه‌؛ 6ـ الامامه‌ و الخلافه‌ فی‌ الکتاب‌ و السنه‌؛ 7 ـ شرح‌ زیارت‌ امین‌ الله‌ ؛ 8 ـ تکملة‌ شوارق‌ الالهام‌؛ 9 ـ حدیث‌ الطلب‌ و الارادة‌ ؛ 10 ـ قرآن‌ و سنن‌ الهی‌ در اجتماع‌ بشر ؛ 11 ـ درسهای‌ اخلاق‌ اسلامی‌ ؛ 12 ـ امام‌ راحل‌ و فقه‌ سنتی‌ ؛ 13 ـ خلق‌ جدید پایان‌ناپذیر (ترجمه‌ رساله‌ «قوه‌ و فعل‌» علامه‌ طباطبائی‌) ؛ 14 ـ ترجمه‌ کتاب‌ شفاء؛
15 ـ اسم‌ مستأثر در وصیت‌ امام‌ و زعیم‌ اکبر؛ 16 ـ سروش‌ قلم‌ (مجموعه‌ مقالات‌) ؛ 17 ـ شرح‌ زیارت‌ وارث‌ ؛ 18 ـ در سایه‌ حکمت‌ (ترجمه‌ و شرح‌ گزیده‌ای‌ از سخنان‌ حکمت‌آمیز امیر مؤمنان‌ علی‌ علیه‌ السلام‌).
؛ همچنین‌ از وی‌ مقالات‌ بسیاری‌ با عناوینی‌ چون‌ وجوه‌ شرعی‌ در نظام‌ اسلامی‌، بیمه‌ و موسیقی‌ در مجله‌ فقه‌ اهل‌ بیت‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌.

فعالیت‌های‌ سیاسی‌

آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ از فعالان‌ سیاسی‌ در پیش‌ از انقلاب‌ و پس‌ از آن‌ بوده‌ است‌. او با حضور در جلسات‌ جامعه‌ مدرسین‌ و امضای‌ اعلامیه‌ها و نامه‌های‌ آن‌ و نیز سخنرانیها و افشاگریها سهم‌ بسزایی‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ داشته‌ است‌. پس‌ از انقلاب‌ نیز به‌ دستور امام‌ تشکیل‌ دادگاه‌ انقلاب‌ را بر عهده‌ گرفت‌ و پس‌ از تشکیل‌ شورای‌ عالی‌ قضایی‌ به‌ عضویت‌ این‌ شورای‌ در آمد.
برخی‌ از مسئولیتهای‌ وی‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شرح‌ زیر است‌:
ـ حاکم‌ شرع‌ و ریاست‌ دادگاههای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ امر رهبر کبیر انقلاب‌ اسلامی‌.
ـ عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌.
ـ نماینده‌ حضرت‌ امام‌ (ره‌) در دانشگاه‌ها و ریاست‌ شورای‌ مرکزی‌ نمایندگان‌ حضرت‌ امام‌(ره‌) در دانشگاهها.
ـ رئیس‌ هیأت‌ عفو حضرت‌ امام‌(ره‌).
ـ عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌.
ـ عضو شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌.
ـ نماینده‌ مردم‌ تهران‌ در سه‌ دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌.
ـ رئیس‌ دیوان‌ عالی‌ کشور.




تاریخ : دوشنبه 92/12/5 | 4:41 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی