سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آثار و برکات صله رحم به روایت اهل بیت(ع)

روایاتی از اهل بیت(ع) درباره اهمیت و آداب صله رحم به مناسبت دید و بازدید های نوروزی

 

* سفارش پیامبر به صله رحم

* رسول خدا (ص) فرمود : هر که نزد خویشاوندى رود و با خود و مالش با او صله رحم کند ،خداى عز و جل به او اجر صد شهید دهد ، هر گامى که بر می دارد چهل هزار حسنه دارد و چهل هزار گناهش محو می شود و چهل هزار درجه بالا رود و گویا صد سال خدا را عبادت کرده است. «امالى شیخ صدوق-ترجمه کمره‏اى، متن، ص: 422»

* نقل است که ابوذر گفت : پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلم مرا به هفت چیز توصیه نمودند؛ دوستى با تهیدستان، دورى از ثروتمندان، صله رحم، اینکه سخن غیر حق بر زبان نیاورم، از ملامت دیگران در انجام فرمان الهى نترسم، به زیر دستان خود نگاه کنم، به بالاتر از خود توجهى نکنم (وضع زندگى تهیدستان را ببینم نه ثروتمندان را) سبحان اللَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر و لا حول و لا قوة الا باللَّه العلى العظیم، بسیار بگویم، که باقیات صالحات همین ها هستند. «ارشاد القلوب-ترجمه سلگى، ج‏1، ص: 195»

* پیامبر‌(ص) همچنین در روایت دیگری فرمود: فریب نماز و روزه افراد را نخورید، زیرا گاهى افراد به آن عادت مى‏کنند و مى‏ترسند آن را ترک کنند بلکه آنها را به راستگویى و امانتدارى و انجام صله رحم و نیکى به برادران، بیازمایید. «ارشاد القلوب-ترجمه سلگى، ج‏1، ص: 359»

* رسول خدا (ص) فرمود: صله رحم کنید گر چه به یک شربت آب باشد و بهتر از آن خوددارى از آزار دیگران است. «آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏1، ص: 67 »

* صله رحم در کلام امیرالمومنین (ع)

* امیر مؤمنان (ع) فرمود: اهل دین نشانه‏هائى دارند که بدان شناخته می شوند، راست گفتارى، امانت دارى وفاء بعهد، صله رحم، ترحم بر ناتوان معاشرت کم با زنان، بذل معروف، خوش‏خلقى، خوش برخوردى، پیروى از دانش و آنچه او بخدا نزدیک کند. «امالى شیخ صدوق-ترجمه کمره‏اى، متن، ص: 221»

* علی (ع) فرمود: با ارحام خود ارتباط داشته باشید گر چه به سلامى باشد، زیرا خدای تبارک و تعالى مى‏فرماید: بترسید از خدا زیرا بازپرسى می شوید از او و از ارحام .... (1: النساء) «آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏1، ص: 60»

* صله رحم از نگاه امام صادق

* امام صادق (ع) فرمود :هر که دوست دارد، خدا سختی هاى جان‏کندن را بر او آسان کند، صله رحم کند و به پدر و مادرش نیکى کند در این صورت خدا جان کندن را بر او آسان کند و در زندگى دچار پریشانى و فقر نشود. «امالى شیخ صدوق-ترجمه کمره‏اى، متن، ص389»

* امام ششم (ع)فرمود: صله رحم همان خوش‏خلقى ، بخشش و خوشدلى است، و روزى را افزایش می دهد و مرگ را عقب می اندازد. «آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏1، ص: 73 »

* امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا(ص) همه اولاد عبد المطلب را گرد آورد و فرمود: اى اولاد عبد المطلب ،سلام را فاش ادا کنید، و صله رحم کنید و شب که مردم خوابیدند عبادت کنید، و اطعام کنید ، و سخن خوب بگوئید تا سلامت به بهشت بروید. «آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏1، ص: 23 »

* امام صادق (ع) فرمود: خدای تبارک و تعالى بر شما واجب کرده دوستى و پیروى ما را، و لازم کرده بر شما فرمانبرى از ما را، آگاه باشید هر که از ما است، باید از ما پیروی کند، بدانید که سیره و رفتار ما پارسائى و کوشش است، اداى امانت به خوب و بد، صله رحم، مهمان‏نوازى و گذشت از کسی که به شما بد کرده است، و هر کس پیرو ما نباشد از ما محسوب نمی شود و سپس فرمود: سفیه نباشید، که امامان شما کار سفیهانه نمی کنند. «آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏2، ص: 78 »

* داوود بن کثیر رقى گفت: خدمت حضرت صادق علیه السّلام نشسته بودم، قبل از اینکه من سخنى بگویم، ایشان فرمودند: ای داود روز پنجشنبه اعمال شما را بر من عرضه داشتند، در بین آنچه از اعمال تو عرضه شد، صله رحمى که در مورد پسر عمویت کرده بودى مرا خوشحال کرد... داوود گفت، پسر عموئى داشتم که دشمن اهل‌بیت‌(ع) و خیلى خبیث بود، شنیدم وضع مالى او خوب نیست، قبل از رفتن به مکه مقدارى پول برایش حواله دادم وقتى به مدینه رسیدم حضرت صادق علیه السّلام جریان را به من فرمود. «بخش امامت-ترجمه جلد هفتم بحار الانوار، ج‏1، ص: 250 »

* حنان بن سدیر می گوید، ما در حضور امام ششم (ع) بودیم و میسر(یکی از اصحاب) در میان ما بود و سخن از صله خویشان شد ،آن حضرت فرمود: اى میسر، مرگت چند بار فرا رسید بود و هر بار براى صله رحم تو عقب افتاد، اگر می خواهى عمرت افزایش یابد به دو پیر خود احسان کن (یعنى پدر و مادر). «آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏1، ص: 54»

* صله رحم از نگاه امام هشتم

امام رضا (ع) فرمود: خدای عز و جل به سه چیز همراه سه امر دیگر فرمان داده: امر کرده به نماز و زکات پس هر که نماز کند و زکات ندهد نمازش پذیرفته نمی شود، امر کرده به شکر خودش به همراه شکر والدین (در سوره لقمان آیه 14) پس هر که شکر والدین نکند شکر خدا را نکرده و امر کرده به تقوا و صله رحم. در (آیه 1- سوره النساء) و هر که صله رحم نکند تقوا ندارد. «آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏1، ص: 43 »

/62 

 

نقل از سایت خبر آنلاین(خبر گزاری تحلیلی ایران)




تاریخ : پنج شنبه 92/12/29 | 3:24 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی