سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نتیجه تصویری برای شهادت امام صادق ع

 

***نسیم معرفت***

 



 

 

** سیره اخلاقی امام جعفر صادق صلوات الله علیه - تبیان

 


اخلاق که یکی از بهترین اصول زندگی فردی و اجتماعی محسوب می شود امروز بیش از هر زمان بشر نیازمند آن است در واقع بسیاری از مشکلات پیش روی انسان ناشی از فقدان اخلاق فردی و اجتماعی افراد جامعه بشری است. اینجاست که خلأ وجود اصول اخلاقی مبتنی بر فطرت بشری به چشم می خورد. بنابراین برای رفع این معضل بزرگ جهان امروز ناگزیر باید به بزرگترین اساتید و معلمان اخلاق در طول تاریخ مراجعه کرد و با الگو گرفتن از رفتار شان و گوش سپردن به گفتارشان بر این مهم فائق آمد و آنان نیستند جز ائمه از خاندان پاک رسالت و نبوت یعنی امامان معصوم شیعه  (عَلَیهِمُ السَّلامُ)   که به اعتراف خاص و عام بهترین الگو در رفتار اسلامی هستند.

دورنگاری از اخلاق امام

«هرگز به نکوهش و دشنام کسی سخن نفرمود و بر روی کسی صدای مبارک را بلند نکرد و با هیچکس به غدر و خدعه برخورد نکرد و سخن چینی نفرمود و به ذم مردمان زبان نگردانید و شکمباره و پرخور نبود.در اموری که نبایست، عجله نمی نمود و به بیهوده نمی پرداخت و کسان را طعن و لعن و هَمز و لَمز نمی داشت و مال و منال نمی انباشت.» [1]

« مالک بن انس از جمله کسانی است که مدتی در محضر امام صادق علیه السلام تلمّذ کرده و درباره شخصیت آن حضرت چنین می گوید: و لقد کنتُ آتی جعفربن محمد و کان کثیرالمزاح والتبسم... مدتی خدمت جعفربن محمد مشرف می شدم. آن حضرت اهل مزاح بود و همواره ملایمی بر لبهایش نقش می بست. هنگامی که در محضر او نامی از رسول خدا صلی الله علیه و آله برده می شد رنگش به سبزی و سپس به زردی می گرایید. در مدتی که به خانه آن حضرت رفت و آمد داشتم او را خارج از سه حال ندیدم، یا نماز می خواند یا روزخ بود و یا به قرائت اشتغال داشت و هرگز بدون وضو از حضرت رسول نقل حدیث نمی فرمود و سخنی به گزاف نمی گفت. [2]

 

معاشرت با مردم

« روزی به قصد تسلیت گوئی به یکی از خویشاوندان نزدیکش از خانه بیرون آمد و عده ای از اصحاب نیز همراه وی بودند. از قضا در وسط راه بند کفش امام پاره شد. آن حضرت کفش به دست گرفت و پا برهنه به راه خود ادامه داد. ابن یعفور یکی از یاران نزدیک امام تا حضرت را در این وضع دید فورا کفش از پای خویش در آورد و بند آن را باز کرد و به امام تقدیم داشت، اما امام نه تنها آن بند را نگرفت بلکه با ناراحتی از او روی برگردانید و فرمود: شایسته ترین فرد برای تحمل مصیبت و ناراحتی خود صاحب مصیبت است. امام همینطور با پای برهنه راه رفت تا به منزل مردی که برای تسلیت به او بیرون آمده بود، رسید.» [3]

 

مهمان نوازی

«وقتی امام در خانه اش مهمانی می داشت و سفره غذا را می گشود به مهمانان خیلی تعارف می کرد و آنان را به خوردن غذای بیشتر دعوت و ترغیب می فرمود و گاهی پس از آنکه مهمانان سیر می شدند، مجددا خوراکی می آورد و در پاسخ آنان که می گفتند ما دیگر سیر شده ایم. اشتها نداریم می فرمود: نه هنوز چیزی نخوردید. بدانید مهربانترین شما نسبت به ما کسانی هستند که بر سر سفره ما خوب غذا می خورند. آنگاه برای تشویق مهمانان به غذا خوردن و برای اینکه مبادا برخی از آنان از روی خجالت و شرم گرسنه بمانند از قول پیامبر صلی اله علیه و آله احادیثی در ارتباط با خوردن نقل می کرد تا آنا با رغبت و علاقه و طیب خاطر غذا بخورند. [4]امام در ضمن حدیثی فرمود: اینکه پنج درهم به دست گیرم و وارد بازار شما شوم و با آن غذایی تهیه کنم و چند نفر مسلمان را دعوت کرده اطعامشان کنم، نزد من دوست داشتنی تر از آن است که یک برده را آزاد کنم. [5]......           .....        ....   ادامه دارد....     ....     .... 

http://article.tebyan.net/180590/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87




تاریخ : چهارشنبه 96/4/28 | 6:25 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

نتیجه تصویری برای سخنان گزیده شیخ پناهیان

***نسیم معرفت***

 

**  تَواضُعُُ مُعِزّ

تَواضَع لِلهِ وَ کُن مُطیعاََ لِأَوامِرِهِ لِکَی لایَقدِرُ الطُّغاةُ المُستَکبِرُونَ عَلی أِذلالِکَ وَ أِخضاعِکَ فَأِنَّ قِیمَةَ کُلِّ امرِءِِ بِحَسَبِ قِیمَةِ قائِدِهِ وَ أِمامِهِ  .

تذکر : متن عربی فوق را در صفحه اینستاگرام بَقِیَّةُ الله +bahjat-t0ge  ) دیدم و چون ترجمه ای برای آن در آنجا وجود نداشت لذا ترجمه کردم و توضیح دادم تا شاید برای خوانندگان عزیز که مراجعه می کنند  بیشتر مفید فایده باشد .ظاهرا  متن عربی مذکور برگردان  سخن فارسی خطیب ارجمند حجت الاسلام شیخ علیرضا پناهیان است  و ضمنا یکی از عزیزان مراجعه کننده نوشته بود که کاش ترجمه ای برای  متن  نوشته می شد ... (سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیحی)

تواضع بر دوقسم است :

  1- تواضع عزتمندانه و شرافتمندانه

2- تواضع ذلیلانه و حقیرانه


تواضع عزتمندانه و شرافتمندانه :  تواضع و خاکساری در پیشگاه خداوند در متن و بطنش ، عزت و شرافت و حُرِّیت و آزادگی و سروری و آقایی و اوج و سربلندی و ... وجود دارد . کسی که برای خدا متواضع و خاضع و تابع باشد و اوامرش را اطاعت کند هرگز تن به ذلت و خواری طغیانگران و مستکبران و ستمگران نخواهد داد .

تواضع ذلیلانه و حقیرانه  :  اگر کسی سر سپرده خدا نباشد و در برابر پروردگارِ عالَم سرِ تسلیم خَم نکند به ناچار باید سرسپرده و تسلیم غیر خدا باشد . کسی که تسلیم غیر خدا و خاضع در برابر مستکبرین و طواغیت و طغیانگران و ... باشد در واقع به تواضع ذلیلانه و حقیرانه تن در داده است و عزت و وقار و   شأ ن و شرافت و حریت و ... را بر باد داده است .


ترجمه  متن عربی : برای خدا تواضع و فروتنی کن و مطیع و تابع اوامرش باش تا طغیانگران و طواغیت و مستکبران و ستمگران ، توانایی و قدرت بر اذلال و پستی و تحقیر و خواری ترا نداشته باشند زیرا که ارزش و قیمت هرکسی به حسب قدر و ارزش رهبر و امام و حاکمش است .

( اگر رهبر و امام و پیشوا ، عادل و خداترس و تابع فرامین الهی باشد ، اطاعت و تواضع نسبت به او در واقع اطاعت و فروتنی به خداوند است  که سبب عزت و شرافت و حریت ... است و اگر  رهبر و امام و پیشوا و حاکم ،  فاسق و فاسد و ستمگر و طغیانگر و مستکبر و رویگردان از خدا باشد ، اطاعت و پیروی و تواضع نسبت به او  در حقیقت اطاعت و تواضع نسبت به شیطان است که موجب ذلت و حقارت و خواری و پستی و سبب خشم و غضب الهی می باشد .  بحمدالله در ایران اسلامی ودر کشور ما ولایت فقیه جامع الشرایط حاکم است که منصوب از طرف خداوند و اهل بیت  (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  است و  تواضع و فروتنی و اطاعت و پیروی نسبت به او سبب اقتدار و شرافت و کرامت و حریت و عزت در دنیا و آخرت است . حضرت امام خمینی ره و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بعد از معصومین (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  از رهبران و حاکمان صالح و شایسته الهی هستند و ما مفتخر و  سپاسگزار و شاکریم که چنین رهبرانی نصیب ما شده است . والحمد لله رب العالمین .

** سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

28 تیر 1396 ه.ش

24 شوّال المُکَرّم 1438 ه.ق

*********************************************

** یَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ .


آنها  -منافقین- (پنهانی با هم) می‌گویند: اگر به مدینه مراجعت کردیم البته اربابان عزّت و ثروت، مسلمانان ذلیل فقیر را از شهر بیرون کنند، و حال آنکه عزّت مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است (و ذلّت خاصّ کافران) ولیکن منافقان از این معنی آگه نیستند.

 
«اَلأَعَزُّ»: عزیزتر و گرامی‌تر. مقتدرتر و چیره‌تر. منافقان مرادشان خویشتن بود. «اَلأَذَلَّ» : خوارتر و پست‌تر. منظورشان رسول خدا  ص و مؤمنانِ  مهاجر بود.





تاریخ : چهارشنبه 96/4/28 | 6:4 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر



کتاب تشنه دانش

مدیریت در تحصیل در عالم طلبگی

براساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی

به قلم: سید مرتضی حسینی کمال آبادی

برای کتابشناسی به : http://yon.ir/ltDWD

برای تهیه به : @ketabeadib  یا 09197459063

مراجعه بفرمایید.




تاریخ : جمعه 96/4/23 | 1:9 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/%D9%8EAbdollah_Haeri.jpg

** تصویر  حاج شیخ عبدالله حائری مازندرانی+کلیک

***نسیم معرفت***

+[تلگرام] استغنای طبعِ ما بیش از غنایِ شما است!
حامیان رضا شاه نیز همانند بسیاری دیگر، بر تقدیر گرایی و پیشگویی¬های منجی گرایانه تکیه و تأکید می¬-کردند. سید حسن امین یکی از این روایات پیشگویانه در باب رضا شاه را به خوبی گزارش کرده است. وی داستانی از عبدالحسین اورنگ (1267-1344) درباره رضا شاه نقل می¬کند. اورنگ در خاطرات خود نوشته است که طی پنج سال آغازین سلطنت رضا شاه، او به اتفاق یک هیأت هشت نفری ( دکتر امیر اعلم، سرلشگر نقدی [سردار رفعت]، حسین شکوه [شکوه الملک]، امیر شوکة الملک علم، سرلشگر خدایار خان، امیر نظام گروسی و ادیب السلطنة) هر روز بعد از ظهر، به اصطلاح آن زمان، نزد شاه شرفیاب بوده است. وی سپس چنین می¬نویسد:
یک روز، رضا شاه درحضور آن جمع از من پرسید: « استغنای طبع» یعنی چه؟ من [ اورنگ] معنی و مفهوم این دو کلمه را به تفصیل بیان کردم. آن وقت رضا شاه گفت. بیست و پنج سال پیش از اسفند 1299، وقتی در شهر سلطان آباد [ اراک] با حقوق ماهیانه هفت تومان که آن هم مرتب نمی¬رسید. مریض شده و از دنیا قطع امید کرده بودم، در آن عالم یأس و نا امیدی، روزی بدون مقدمه به دیدن حاج شیخ عبداللّه حائری مازندرانی [فرزند شیخ زین العابدین مازندرانی، از مراجع تقلید عصر مشروطیت] که از مشایخ طریقت بود و در آن وقت به سلطان آباد آمده بود، رفتم. او به من گفت: تو روزی سلطان مقتدر این مملکت خواهی شد.
ده سال پس از آن تاریخ (یعنی پانزده سال پیش از وقوع کودتای اسفند 1299) باز هم همین شیخ را در امام¬زاده حمزه، جنب حرم حضرت عبدالعظیم دیدم و او دوباره به من گفت: آن چه را در سلطان آباد گفتم، وقتش نزدیک است. تا این که وقتی به سلطنت رسیدم، فردای تاج گذاری تصمیم به تجدید دیدار با آن شیخ گرفتم حسب المقرر، ساعت 8 صبح جمعه در حضرت عبدالعظیم او را دیدم و اصرار کردم که مجدداً به خدمت او برسم، یا او از منِ شاه تازه برای خود یا کسانش چیزی بخواهد. شیخ گفت: « استغنای طبع ما بیش از غنای شماست.»
سید حسن امین « رضا شاه پهلوی و پیشگویی سلطنت او» نقل ما از فقه و سیاست در ایوان معاصر – داود فیرحی ص ص 445-446

 yon.ir/mSNcS
 @salsabeal



تاریخ : جمعه 96/4/23 | 12:59 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

***  نسیم معرفت ***

**حجاب اسلامی نماد مترقی اسلامی[ پایگاه خبری تحلیلی «در سیاهکل »]

درسیاهکل/سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی: بیست و یکم تیر به عنوان هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که یاد آور قیام خونین و غیرتمندانه مردمان دیار خورشید است. قیامی که در تاریخ ایران اسلامی از آن به عنوان قیام گوهر شاد یاد می شود .

مردم غیرتمند و مُتدیِّن و مُجاهد و فداکار مشهد مقدس به پیروی از علماء متعهد خود در 21 تیر 1314 در برابر توطئه بزرگ کشف حجاب که توسط رضا شاه قُلدر و خائن و سرسپرده اجرا می شد بپا خواستند و با اجتماع عظیم خود در مسجد گوهر شاد و تقدیم هزاران شهید و مجروح در راه دفاع از حریم حجاب و عفاف ، حماسه ای جاویدان خلق نمودند و ثابت کردند که مسلمانان در هیچ عصر وزمانی نباید تسلیم خواسته های نامشروع دشمنان اسلام و قرآن باشند .

جریان روشنفکرِ بیمار و غرب گرایان که از نوک پا تا فرق سر تسلیم و سر سپرده غرب بودند و حکومت فاسد پَهلَوِی اول را نیز با خود همراه داشتند ،در اجراء نقشه شوم کشف حجاب که طرح ننگین آن را از استعمارگران غربی گرفته بودند ، شکست مفتضحانه متحمل شدند و به اهداف پلید و شوم خود نرسیدند .

پیام بزرگ قیام گوهر شاد ، حفظ و مراقبت و دفاع از ارزش ها و شعائر دینی از جمله حجاب و عفاف است.

براساس آیات و روایات و ادله دیگر ،حجاب اسلامی از ضرویات دین ومذهب و فقهِ تشیع محسوب می شود . حجاب یک امر فطری و منطبق با فطرت پاک انسان ها است . کشف حجاب و لخت و عریان شدن و بی حیایی برخلاف فطرت و عقل سلیمِ انسان ها می باشد .حیاء وعفاف و حجاب مُثلَّث مبارکی است که سعادت و سلامت جامعه را تضمین می کند و حافظ حریم خانواده می باشد .

استکبار جهانی با شبیخون فرهنگی سعی در تخریب و از بین بردن حیاء وعفاف و حجاب داشته و دارد و مسؤلان فرهنگی باید هوشیار و مراقب باشند . حجاب مقدمه عفتِ فرد و جامعه و سبب آرامش و سلامت اجتماعی است . فلسفه حقیقی حجاب در واقع احترام و حرمت به شخصیت و منزلت واقعی زن می باشد . اگر چه مسئله عفاف و حجاب بیشتر متوجه زنان و دختران است ولی بخشی از احکام حجاب بین زنان و مردان مشترک است و در حقیقت مردان نیز باید با حفظ عفت ، حدودی از حجاب را رعایت کنند .

یکی از راه های ارج نهادن به مقام و منزلت زنان حفظ حریم عفاف و حجاب آنها می باشد و هر کار و اقدامی ( اعم از نوشتاری و گفتاری و هنری و…) که عفت و حجاب زنان را مخدوش سازد در واقع به کرامت و منزلت و شخصیت واقعی او ضربه و زیان وارد کرده است . سَوق دادن زنان و دختران به بد حجابی و بی حجابی خیانت بزرگ به همه جامعه و خانواده ها و نسل های فعلی و آینده است .

حجاب اسلامی نماد مترقی اسلامی است که همیشه باید زنده و پابرجا باشدو پوشش اسلامی در قالب حجاب برتر یعنی چادر افتخاری برای بانوان مسلمان می باشد . استحکام خانواده و پاکی و امنیت جامعه در گرو عفاف و حجاب اسلامی است.

دشمنان اسلام و استعمارگران بخوبی دریافتند که یکی از راه های استیلاء و تسلُّط بر جوامع اسلامی ، تخریب و تحریف واستحاله و ایجاد تزلزل در اصول و ارزش های والای دینی و اسلامی است . آنها بخوبی می دانند جامعه ای که به معیارها و و ارزش ها و اصول اسلامی و انسانی و ملی خود پایبند باشند هیچگاه تسلیم خواسته های نامشروع استعمارگران و مستکبرین نخواهند شد .

هرجا که استعمارگران غربی به معنای عام خود ، نفوذ و تسلط پیدا کردند از راه نفوذ فرهنگ شوم استعماری و غربی بوده است .استعمار پیر انگلیس که بر بخشی از دنیا از جمله هند و مناطق اسلامی سیطره و نفوذ داشتند از همین راه ( یعنی استیلاء فرهنگی با ابزارهای متناسب آن ) وارد شدند و به مطامع پلید خود دست یافتند و سبب اختلاف و درگیری و نزاع و عقب ماندگی و انحطاط ملت ها و کشورها شدند . کشور بزرگ هند به جهت نفوذ فرهنگ استعماری در آن ، علاوه بر آسیب های فرهنگی و اقتصادی و… حتی زبان خود را نیز از دست داد و بجای آن زبان انگلیسی حاکم شد .

زبان انگلیسی فقط یک زبان نیست بلکه وسیله ای جهت انتقال افکارپلید و شوم غربی در کشور های تحت نفوذ می باشد . البته منظورم این نیست که آموختن زبان انگلیسی و خارجی حرام باشد بلکه مقصود آن است که متوجه باشیم که قدرت های استعماری و غربی از هر ابزاری که مناسب باشد و مقاصد شومشان را تأمین نماید استفاده خواهند کرد و مسلمین و ملت ها نباید در برابر برنامه های پلید آنها در خواب غفلت باشند .

به نظر بنده غفلت و غافل شدن از نقشه های رنگارنگ دشمنان اسلام و قرآن ، بزرگترین خطر و عاملِ انحطاط و سقوط برای جوامع اسلامی و مسلمین می باشد .

ملت های بیدار و آگاه و بصیر و موقعیت شناس هیچگاه تسلیم اجانب و دشمنان نخواهند شد . یکی از موارد و جاهایی که مسلمانان خصوصا ملت شریف ایران باید متوجه و بیدار و بصیر باشند و راه های نفوذ بیگانگان و دشمنان را مسدود نمایند ، مسئله حفظ حریم حجاب و عفاف است که متاسفانه نقشه های بسیار پیچیده و رنگارنگ و متنوعی از سوی مستکبرین و استعمارگران و غربی ها و عوامل آنها در این باره طراحی شده و می شود و اگر اقدامات و برنامه های عملی و کارساز و حساب شده از ناحیه مسؤلین و متولیان فرهنگی و نهاد های مربوطه با همفکری فرهیختگان متعهد و علماء و بزرگان دینی صورت نگیرد و یا ضعیف عمل شود امکان توسعه خطر بد حجابی و بی حجابی وجود دارد.

« مستر همفر»جاسوس انگلیسی(جاسوس بریتانیا) که در ممالک اسلامی و خاور میانه حضور و فعالیت داشت می گوید :در کشورهای اسلامی و به خصوص ایران تنها راه نفوذ ، حذف حجاب از جامعه است . توسعه بدحجابی و بی حجابی و ابتذال چه بسا آسیب های جبران ناپذیری به خانواده ها و جوانان و جامعه وارد می کند . فساد وفحشاء و ابتذال و هرزگی و ناامنی اجتماعی و اخلاقی و آسیب به سلامت روحی و روانی جامعه و تضعیف و تزلزل و گُسستِ بنیان خانواده و طلاق و جدایی و… بخشی از آثارشوم بد حجابی و بی حجابی می باشد و حفظ کرامت و هویت و شخصیت زن و ایجاد نسل پاک و شرافتمند و ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی و روحی و روانی جامعه و جلوگیری از فساد و جُرم و ناهنجاری های اخلاقی و… در پرتو حفظ حریم حجاب و عفاف و گسترش آن تأمین می گردد.

عفاف و حجاب باید در همه سطوح جامعه اسلامی نهادینه گردد ولی مع الأَسف هنوز با اینکه در حدود 38 سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد این امر ( نهادینه شدن عفاف و حجاب در حد مطلوب ) به عِلَل و عوامل مختلف که در جای خود باید بررسی گردد ، محقق نشده است و با وجود اینکه قانون عفاف و حجاب در سال 1384 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصَوَّب شد و برخی اقدامات مقطعی از ناحیه برخی از نهاد ها و تشکل ها در جهت ترویج حجاب و عفاف انجام گرفت ولی متأسفانه در باره حجاب و عفاف ، کار فرهنگی منسجم و مستمر وجود ندارد و این یکی از چالش ها و آسیب های مهم در این بخش می باشد .

بنده به نوبه خود به عنوان یک وظیفه شرعی و دینی و انسانی … جهت تقویت وعملی و اجرایی شدن مقوله عفاف و حجاب در جامعه اسلامی علاوه بر توجه دادن به آسیب شناسی در باره موضوع یاد شده ، راهکارهایی را نیز به شرح زیر ارائه می نمایم و امیدوارم که مورد توجه مسؤلین و نهادهای مربوطه قرار گیرد :

1- اگرچه همه آحاد ملت مسلمان و شریف ایران در قبال موضوع عفاف و حجاب مسؤلیت دارند ولی لازم است که پیگیری این مسئله بسیار مهم از ناحیه یک نهاد فرهنگی تحت اشراف دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شود و همه مردم بدانند که موضوع عفاف و حجاب به طور قانونی و شرعی متوجه فلان نهاد است و اگر کسی و یا گروهی در شهری و یا استانی بخواهد در این راستا حرکتی و اقدامی انجام دهد مورد پشتیبانی معنوی و مادی آن نهاد قرار گیرد . بنده هنوز تا این تاریخ متوجه نشدم که متولی و مسؤل مستقیم مسئله عفاف وحجاب به عهده کدام نهاد می باشد . آیا وزارت فرهنگ در این رابطه مسؤلیت بِالمُباشَره و مستقیم دارد یا …. ؟!! البته اگر وزارت امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد شایسته است که متولّی این امر خطیر باشد . موضوع تشکیل وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر در نیمه اردیبهشت ماه سال 1390 از سوی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح شد. ایشان فرمودند : باید «وزارت امر به معروف و نهی از منکر» ایجاد شود تا به مسائل اخلاقی در مدارس و دانشگاه‌ها و رسانه‌ها رسیدگی شود .

2- آسیب شناسی در رابطه با مقوله عفاف و حجاب یکی از اولویت های مهم در مقام اجراء و عملی کردن عفاف و حجاب در جامعه است .

3- در همه استان ها و شهرستان ها با همکاری و مساعدت مسؤلین و ائمه جُمُعه و … جمع محدودی از افراد متعهد و کاردان و دانا ( حلقه ها و کار گروه های خاص ) تشکیل شود تا به طور کارشناسی شده مستمرّا پیگیر موضوع عفاف و حجاب در مناطق مختلف کشور باشند .

4- فرهنگ سازی در رابطه با موضوع عفاف و حجاب با همکاری و مساعدت نهاد های فرهنگی و مسؤلین مراکز مختلف می تواند یکی از اولویت های خیلی مهم در این راستا باشد .

5- نقش تشکل های مذهبی و اجتماعی و سیاسی و … در تقویت و ترویج عفاف و حجاب در جامعه بسیار حائزاهمیت است لذا باید از این تشکل ها نیز در این راستا بهره گرفت .

6- نقش صدا و سیما بطور ویژه در رابطه با تقویت و ترویج عفاف و حجاب بسیار مهم است وصدا و سیما هیچگاه نباید دراین امر کوتاهی نماید . صدا وسیما در واقع یک دانشگاه عمومی و بزرگ برای تعلیم و تربیت و نشر فرهنگ اصیل اسلامی و دینی است .

7- استفاده از توانمندی های هنری اشخاص و گروه ها (با اقسام گوناگون آن ) و بهره گیری از توانمندی های شعری و قلمی افراد در مقوله عفاف و حجاب می تواند گارگشا و مفید باشد .

8- بهره گیری از نظرات عالمانه و دلسوزانه علماء و مراجع و روحانیت معظّم و مُبَلِّغین عزیز در مناطق مختلف ایران اسلامی می تواند در پیشبرد و تقویت حریم عفاف و حجاب بسیار تأثیر گذار باشد . هیچگاه نباید از مشورت با علماء و بزرگان دینی غفلت شود .

9- نقش ایمه جُمُعه سراسر کشور در شهرستان ها و استان ها در رابطه با مقوله عفاف و حجاب بسیار حیاتی و مهم است

10- برگزاری همایش های مهم و سازنده در رابطه با عفاف و حجاب با دعوت از کارشناسان و ائمه جمعه سراسر کشور و … لازم و ضروری است .

11- نقش بسیار مهم حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور نباید نادیده انگاشته شود . حوزه های علمیه باید در رابطه با مقوله عفاف و حجاب مسؤلیت بیشتری داشته باشند به طوری که همه مردم این احساس مسؤلیت را در مرحله اجراء و عمل به عفاف و حجاب احساس نمایند .

12- از نقش بسیار مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مناطق مختلف کشور نباید غفلت نمود و نمایندگان هر شهری نسبت به این وظیفه مهم دینی و ملی باید اهتمام ویژه و اقدامات محسوسی داشته باشند .

13- از نقش زنان و گروه هایی از قبیل ( جامعه بسیج زنان و مانند آن ) در ترویج و تحکیم عفاف و حجاب نباید غفلت نمود . زنان بخش مهمی از جامعه را تشکیل می دهند و باید در این راه نقش آفرینی شایسته ای از خود نشان دهند .

14- کنترل معقول و صحیح فضای مجازی و اینترنت و سالم سازی این فضاها می تواند کمک شایانی در ترویج عفاف و حجاب در جامعه داشته باشد

15- نظارت درست بر سینماها و رسانه ها و مطبوعات و نشریات و استفاده از آن ها در جهت تقویت و تحکیم و ترویج عفاف و حجاب تأثیر به سزایی دارد .

16- ایجاد کانون های آموزش برای ترویج عفاف و حجاب بسیار مؤثر است

17- انعکاس درست و سازنده عفاف و حجاب در دروس دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی ضروری است .

18-استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و معلمین عزیز و کارشناسان و متخصصین مختلف ضروری است

19- توجه و نظارت درست و مستمر نسبت به محیط های آموزشی و دانشگاهی در جهت تقویت و ترویج عفاف و حجاب در این مراکز

20- سپاه و بسیج و نیروهای متعهد انقلابی می توانند نقش فعّال و چشمگیری در جهت ترویج وتقویت عفاف و حجاب داشته باشند و امید است که نقش این عزیزان در این راستا محسوس تر و بیشتر باشد .

21- تقویت و پشتیبانی معنوی ومادی مراکز و نهاد های مسؤل از (گروه ها و تشکل های شناخته شده ) که در رابطه با عفاف و حجاب فعالیت دارند ( مانند رَیحانه النبی ص که متأسفانه با وجود فعالیت های مطلوب و خوبی که داشته مورد حمایت قرار نگرفت )

22- همدلی و همفکری همه مسؤلان و نهاد های مربوطه در جهت ترویج و تقویت و احیاء عفاف و حجاب .

23- تصویب قوانین لازم جهت تسهیل در اجراء و عملی کردن مسئله عفاف و حجاب ضرورت دارد

24- الزام به رعایت حجاب و عفاف در همه مراکز دولتی و ادرات و نظارت درست و مستمر در این زمینه ضروری است .

25- جلوگیری از اقدامات مخدوش کننده در رابطه با عفاف و حجاب ( ممکن است برخی از اشخاص یا گروه های مسئله دار و مُغرِض در جهت عفاف و حجاب اقدامات و کارهایی انجام دهند که در ظاهر امر حمایت از عفاف و حجاب باشد ولی واقع مطلب تخریب و تضعیف جایگاه عفاف و حجاب باشد .

26- برگزاری راهپیمایی سراسری عفاف و حجاب در همه استان ها و شهر ها بسیار شایسته و

ضروری است

27- توجه به امر اشتغال جوانان و اشتغال زایی ونیز اقدامات عملی در تسهیل امر ازدواج می تواند جوانان را به سوی عفاف و حجاب سوق دهد.

28- برخورد قاطع و قانونی باعوامل داخلی و خارجی که حرمت حریم عفاف و حجاب را با روش های مختلف می شکنند

29- تبلیغات مناسب در قالب های مختلف( فیلم ، عکس ، نوشتار کوتاه و پرمُحتوی ، …) در رابطه با عفاف و حجاب .

30- احیاء مُتعَه و صیغه موقَّت با چهار چوب قانونی و شرعی می تواند نقش سازنده ای در عفاف و عفت عمومی جامعه داشته باشد .

انتهای پیام/

11 دیدگاه قبلا

اظهار شده است


  1.   پرسشگر گیلانی می‌گه:

    سلام حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم از مطالب ارزشمندتون بهره بردیم ولی آیا واقعا مشکل جامعه ما مساله حجاب است؟!!!

  2.   خدیجه از سیاهکل می‌گه:

    سلام به محضر حضرت آیت الله سید اصغر سعادت بهترین کتابی که در باره حجاب نوشته شده اگر معرفی کنید ممنون هستیم اگر هم شده نام چند کتاب دیگر در این زمینه معرفی بفرمایید مطالب ارزشمند و خوب تون را خوندم جالب بود

  3.   روستای سادات محله بوجایه ولاهیجان می‌گه:

    درود برشما و همه سادات ولایتمدار و مدافع حریم دین
    عالی بود

  4.   مریم سیاهکلی می‌گه:

    آقا سید عزیز مسولیین بفکر چیزهای دیگه هستند به یاد حجاب نیستن خدا اجرتون بده

  5.   رشت _شاگرد و ارادتمند می‌گه:

    سلام بر استاد فرزانه حضرت آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان همیشه ذکر خیر شما داره بارها گفت که از آسید اصغر سعادت که مرد ملایی است خواستیم که برای تدریس در مدرسه حضرت امیرالمومنین ع به گیلان بیاد استاد عزیز ببخشید عرض میکنم که گیلان رو فراموش نکن شاگرد تون از رشت

  6.   دانشجو از کرج می‌گه:

    سلام راه حل های خوبی بود ولی
    کو گوش که دهد گوش به این حرف درست

  7. سلام و عرض ادب و احترام ویژه به همه عزیزانی که تا حال نسبت به بنده اظهار لطف و محبت فرمودند . امیدوارم که همه ما به توفیق و عنایات الهی در وظایف شرعیه و دینیه و انسانیه و اجتماعیه و …. موفق و سربلند باشیم . برای همه شما عزیزان آرزوی سربلندی و صحت و سلامتی دارم . بنا به درخواست یکی از عزیزان مبنی برمعرفی کتاب هایی در باره حجاب وظیفه دانستم که خدمت کوچکی در این راستا عرضه بدارم لذا جهت پاسخگویی به آن عزیز و بزرگوار کتاب های سودمند زیر جهت مطالعه و تحقیق معرفی می شود :

    به نام خدا

    معرفی کتاب هایی در باره حجاب :

    1-عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی- اسلامی

    کتاب حجاب

    این کتاب گزیده ایی از بیانات حضرت آیت الله سید علی خامنه ایی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به کوشش امیر حسین بانکی جمع آوری شده و در 5 فصل با عناوین، عفت و حیا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بی بند و باری و روش برخورد با بی بند و باری به چاپ رسیده است. ناشر این کتاب انتشارات انقلاب اسلامی است
    2-دختران آفتاب

    کتاب حجاب

    کتاب داستانی «دختران آفتاب» نوشته امیر حسین بانکی، محمد دانشگر و محمد رضا رضایتمند است و این سه نویسنده برای نگارش این کتاب از مشاورانی چون سید مهدی شجاعی، حجت الاسلام صادق‌زاده و استاد سیدابوالقاسم ژرفا بهره گرفته اند.
    «دختران آفتاب» اگرچه روالی داستانی دارد، اما تحقیقی روان شناختی، جامعه شناختی، فرهنگی و دینی درباره زنان است. دختران آفتاب خواسته است که زن و منزلت، شخصیت و هویت او را بشناساند؛ به خودش، به مَردَش، به جامعه اش و به تاریخ گذشته و سرنوشت آینده اش؛ همان گونه که هست و همان گونه که باید باشد.
    این کتاب تنها کتابی است که در زمینه حجاب و سبک زندگی نظر رهبر انقلاب را به خود جلب کرده است و برای آن تقریظ نوشته اند.
    دختران آفتاب با سبک رمان گونه ی خود مناسب اقشار رمان خوان جامعه است. این کتاب توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده
    3-پوشش اسلامی، چالش ها و راه کارها

    این کتاب نوشته جناب آقای حسن بنیانیان با رویکردی به مهندسی فرهنگی نوشته شده است. مطالعه این کتاب گرچه برای عموم افراد اعم از زن و مرد مفید است اما نویسنده تلاش کرده تا بحث را متناسب با نیاز مدیران مراکز فرهنگی، آموزشی، مربیان تربیتی، و همه کارشناسانی که در حوزه مسائل فرهنگی و آموزشی تلاش می کنند تبیین نماید.
    این کتاب متشکل از 5 فصل با عناوین، آسیب های بدحجابی، پیامدهای آزادی جنسی در جهان، مبانی نظری برای تعیین راهبردهای اصلاح و بهینه سازی پوشش اسلامی، بررسی عوامل تضعیف کنده فرهنگ عفاف و حجاب و راهبردها، خط مشی ها و راه کارهای تقویت فرهنگ عفاف و حجاب است.
    ناشر این کتاب انتشارات سوره مهر(وابسته به حوزه هنری) است

    4- کتابِ (دُرّ ناب در صَدَف حجاب) از آیت الله احمد محسنی گرگانی « انتشارات علوم اسلامی»

    5- کتابِ (حجاب بیانگرِ شخصیت ) از مرحوم حجت الأسلام محمد محمدی اشتهاردی «چاپ اول نشر معاونت مبارزه با مفاسداجتماعی ناجا»

    6- کتابِ ( زن در آیینه جلال و جمال ) از علامه جوادی آملی «چاپ دوم ،نشر فرهنگی رجاء 1371ش»

  8.  .........................       .........................                  ادامه دارد ...................................


    **حجاب اسلامی نماد مترقی اسلامی[ پایگاه خبری تحلیلی «در سیاهکل »]

  9. http://www.darsiahkal.ir/72953/%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d8%a8-%d9%88-%d8%b9%d9%81%d8%a7%d9%81-%d9%88-%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%87%d8%aa-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%a9
  10. **حجاب اسلامی نماد مترقی اسلامی(نسیم معرفت)/



تاریخ : جمعه 96/4/23 | 11:39 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
تاریخ : جمعه 96/4/23 | 11:34 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

عکس نوشته جملات ناب امام خمینی,عکس نوشته امام خمینی,جملات ناب از امام خمینی,امام خمینی عکس نوشته,سخنان ناب امام خمینی,کارت پستال امام خمینی,عکس سخنان امام خمینی

***نسیم معرفت***


به نام خدا


 قانون تدریج


یکی از سنت های پروردگار در عالم هستی (به غیر از عالَمِ مُجردات که آنها را مُبدَعات می گویند) مساله تدریج در امور تکوینی و تشریعی است . خداوند متعال که قادر عَلَی الأِطلاق است حِکمتش براین تعلق گرفته که پدیده ها و مخلوقات را به تدریج بیافریند و تکالیف شرعی را نیز به تدریج برای انسان ها مقرّر فرماید. همه اینها به جهت این است که طبیعت و سرشت انسان در این عالم ، اقتضاء دارد که پلّه پلّه و مرحله به مرحله و گام به گام به مراتب بالاتر رشد و تعالی پیدا کند. در عالم طبیعت و خلقت همه چیز بر طبق قانون تدریج و براساس اَسباب و مُسبَّبات و عِلَل و معلول ها سیر می نماید . خلقت آسمان ها و زمین وَ ما بَیْنَهُما  در شش روز (شش دوره) که در چندین آیه از قرآن به آن اشاره شده  و سیرِ لیل و نهار و نطفه در رَحِم مادر و یا بذر در دل زمین و مانند آن ها همه و همه گواه و شاهد بر قانون تدریج هستند . وقتی که ما بذری را در دل خاک کِشت می کنیم انتظار نخواهیم داشت که فورا محصول و ثمر دهد بلکه به تناسب هر بذری ، مدتی باید بگذرد و همه عوامل دست به دست هم دهند تا به تدریج و پس از گذشتِ مدت زمانی ، ثمر و نتیجه ای نصیب شود .در رابطه با انسان ها نیز قانون تدریج جاری است . هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که یک دفعه همه مشکلات حل شود و به یکباره همه خواسته ها محقق گردد . نباید انتظار و توقع داشت که هرچه خواستیم فورا درست شود و محقق شود بلکه باید با سعی و تلاش و کوشش و توسل به عوامل معنوی و مادی گام به گام به سوی مقصود حرکت کنیم . انبیاء الهی از حضرت آدم (عَلَیهِ السَّلامُ) تا حضرت خاتم  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ)   طبق حکمتی که به آن اشاره کردم جهت تربیت و هدایت انسان ها به تدریج و نوبت به نوبت آمدند و مقررات و احکام الهی و آسمانی  به تدریج و متناوباََ برای انسان ها آورده شد .  به غیر از موارد استثنایی که یا اعجاز است و یا کرامت ، هیچ کس به یکباره و یک دفعه ، استاد و عالم و دانشمند و دکتر و مهندس و تاجر و ... نشد  بلکه  :

 

سالها باید که تا یک کودکی از  روی طبع

عالمی دانا شود یا شاعری شیرین سخن

عمرها   باید که تا   از سنگ خارا   زآفتاب                     

 در بَدَخشان  لَعل گردد  یا عقیق اندر یَمَن

قرن ها باید که تا  از لطف حق پیدا  شود                      

 با یَزیدی  در خراسان  یا اُوَیسی  در قَرَن

پس به خود بباورانیم که در عالم هستی و عالم طبیعت(عالَمِ کَون و فَساد) قانون تدریج حاکم است و بدانیم که به تدریج و گام به گام با امید و همت عالی و سعی و کوشش و تلاش و... می توان به مقصود رسید .

 

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی





تاریخ : جمعه 96/4/23 | 11:19 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

  

 

نتیجه تصویری برای قرآن کریم

 

***نسیم معرفت***


 

حدیث عشق و ایمان است قرآن

صفا بخش دل و جان است قرآن

گلی   از   گلشن    فیض   الهی

نه تنها  گل ، گلستان است قرآن

 

حیات جوامع بشری به برنامه ها و تعالیم حیاتبخش ثَقَلَین یعنی قرآن و عترت  است و اگر حقِّ ثَقَلَین رعایت می شد زندگی بشر به سوی نورانیت و سعادت و صفا و آرامش و خیر و نیکی و فلاح و رشد و کمال و تعبُّد و توحید و ... متحوِّل می شد ولی نیت پلید و دست خیانت و قدرتِ ظالمانه حاکمانِ جَور و ستم در صدر اسلام و بعد از آن ، سببِ محرومیت جوامع بشری از فیوضات و انوار ثَقَلَین گشته و این حِرمان همچنان ادامه دارد تا روزی که حضرتِ حجّت ثانی عشر مهدی موعود (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)  ظهور فرماید .  پیامبر گرامی اسلام  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ) پیوسته مردم را به قرآن و عترت سفارش می فرمود و حدیثِ إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ در منابع معتبر اهل سنت و شیعه ذکر شده است و متاسفانه امت پیامبر  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ)   به این حدیث عمل نکردند و هر خسارتی که به جهان اسلام و بشریت وارد شد و می شود به جهت پشت کردن و بی توجهی به این سفارش پیغمبر  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ)   است .  رنج و آلام و ظلم و فساد و بیدادگری و حق کُشی  و جنایت و قتل وخونریزی و غارت که در جهانِ امروز می گذرد حاصل دوری از فرامین انبیاء  (عَلَیهِِمُ السَّلامُ)   و جدایی از قرآن و عترت است  . درمان و اصلاحِ بشریت دراین نسخه جاویدِ الهی و آسمانی است .   قرآنِ کریم ، فیضِ نقد و آماده از جانبِ پروردگارِ عالَم است و عَلَی الدَّوام و پیوسته باید در محضر قرآن کریم بود و با آن اُنس و اتصال داشت و از زُلالِ آیات حیاتبخش و صفابخشش بهره مند شد . محرومیت از این فیضِ بیکران موجب خسران و زیان در دنیا و آخرت است . امید است که شکرگزار این هدیه الهی و آسمانی و امانتِ حضرت نَبَوی (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ) باشیم و در همه ایام جان و دل خود را به آیات نورانیش صفا و جلاء ببخشیم . در روایتی از امام صادق  (عَلَیهِ السَّلامُ)  آمده است که فرمود :  مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الکِرامِ البَرَرَةِ ، وَ کانَ القُرآنُ حَجیزا عَنهُ یَومَ القیامَةِ .  هر جوان مؤمنى که در جوانى قرآن تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش مى آمیزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قیامت، خواهد بود. (کافى- ج 2، ص 603 -  اصول کافی، ج 4، ص 405، «کتاب فضل القرآن»، «باب فضل حامل القرآن»، حدیث 4 و 8)

 

 

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

بیستم تیر 1396 ه.ش

شانزدهم شوّال المکرّم 1438 ه.ق

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی




تاریخ : سه شنبه 96/4/20 | 12:13 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


در روایات به وفور نامی از یک گروه 313 نفری به میان آمده است که این افراد از نژاد «عَجَم» هستند و برخی از آنها بدون وعده ی قبلی در مکّه به حضور امام قائم    (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)   شرفیاب می گردند. در قرآن کریم، این کتاب انسان ساز و حرکت آفرین در رابطه با یاران نمونه ی حضرت مهدی  (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)  یک آیه ی بسیار امید بخش و سازنده وجود دارد. در سوره ی مائده آیه ی 54 خداوند به طور مستقیم، مؤمنان را در مورد خطاب قرار داده و می فرماید: «ای مؤمنان هر کس از شما مرتّد شده و از اسلام بیرون رفت، خداوند در آینده جمعیّتی را می آورد که دارای این پنج امتیاز هستند: 1- هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند. 2- در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند. 3- در برابر مشرکان و دشمنان، سرسخت و نیرومندند. 4- به طور پی گیری در راه خدا جهاد و تلاش می کنند. 5- در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسند. این فضل خدا است که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می دهد، فضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است.» در روایات برای این آیه مصادیق مختلفی بیان شده، از جمله اینکه: این آیه در مورد یاوران حضرت قائم  (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ) است که با این ویژگیها با تمام قدرت، در مقابل مرتّدین و کارشکنان می ایستند، و برای بر قراری حکومت عدل امام منتظر  (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ) و بر قراری عدالت در کلّ جهان تلاش می کنند. همچنین در وصف اصحاب قائم   (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)  به واژه هایی مانند اوتاد، عَصائِب، ابدال، اَعاجِم، رفقاء و نُجَباء بر می خوریم، که با توجّه به معانی این عناوین با ویژگیهای اصحاب صاحب العص ر  (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ) نیز آشناتر می شویم.

دریافت کد دانشنامه مهدویت



تاریخ : یکشنبه 96/4/18 | 8:43 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای مسجد هامبورگ آلمان شهید بهشتی

***نسیم معرفت***



** خاطره استاد سیدهادی خسروشاهی درباره شهید دکتر بهشتی


فعالیت ‌های شهید بهشتی در آلمان ـ هامبورک

 
به نظرم حتی اشاره به گزارش کار چند ساله شهید بهشتی در آلمان، در یک مصاحبه مقدور نیست بلکه در این باره باید کتابی مستقل از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار ایشان تهیه و منتشر شود.. و البته می ‌دانیم که مرحوم آیة الله بروجردی به درخواست تجار و ایرانیان مقیم هامبورک، بنای مسجدی را در آن شهر پی نهادند که به «مسجد ایرانیان» مشهور شد و مدت 9 سال تمام مرحوم شیخ محمد محققی( لاهیجی) به عنوان نماینده ایشان به ساماندهی و اداره امر مسجد پرداخت... . مسجد در زمینی به مساحت 3800 متر در بهترین نقطه شهر هامبورک و در کنار دریاچه «آلستر» ساخته شد.. و پس از رحلت آیة الله بروجردی، مشکلاتی پیش آمد و سرانجام، پس از مراجعت آقای محققی به ایران آیة الله دکتر سید محمد حسین بهشتی از طرف مراجع عظام به آن سامان اعزام شدند و آن را به عنوان «مرکز اسلامی هامبورک» به ثبت رساندند و برای جلب برادران اهل سنت و مسلمانان غیرایرانی مقیم هامبورک، نام مسجد را تغییر داده و «مسجد امام علی (عَلَیهِ السَّلامُ)   را بر آن برگزیدند. که جلسات تفسیر قرآن، کلاس‌ های آموزش برای نوجوانان، جلسات ویژه برای غیرمسلمانان، اقامه نماز جمعه و جماعت، تشکیل یک کتابخانه ارزشمند در آن برگزار و برقرار شد و البته نشر جزوه‌ ها و رساله ‌هائی به زبان‌ های مختلف درباره شناخت و شناساندن اسلام، هم جزء برنامه های آن مرکز بود.
در واقع به همت و کوشش شهید بهشتی، دامنه فعالیت‌ های مرکز اسلامی هامبورک گسترش یافت و با جذب نیروهای جوان انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، به ویژه «گروه فارسی زبان»، تلاش مرکز اسلامی، فقط به «هامبورک» منحصر نگردید و سراسر آلمان و بلکه اروپا را نیز فرا گرفت.
من در هامبورک خدمت ایشان رسیدم. اتفاقاً روزی به کتابخانه مسجد رفتم، دیدم شهید بهشتی با دو نفر از برادران سنی «حزب التحریر» کتاب «الخلافة» را که رهبر آنها «شیخ تقی الدین النبهانی» تألیف کرده است، مانند «طلبه‌ های حوزه» به بحث و بررسی گذاشته اند... و  این «سِعه صدر» و «جذب همه» باعث شده بود که برادران اهل سنت، اعم از تُرک‌ ها و اعراب و جوانان بلاد دیگر، مرکز اسلامی هامبورک را از آن خود بدانند و در نماز جمعه و جلسات عمومی آن شرکت کنند.
البته اتحادیه انجمن‌ های اسلامی دانشجویان در اروپا و امریکا، قبل از سفر شهید بهشتی به آلمان تشکیل شده بود و ایشان به عنوان مدیریت مرکز اسلامی هامبورک، توانستند در توسعه و فعال تر سازی این اتحادیه نقش عمده ای را ایفا کنند و البته می دانیم که این انجمن ‌های اسلامی در برخی از کشورهای اروپائی نیز به وجود آمده بودند ولی فعالیت پراکنده ای داشتند و سازمان ‌های غیراسلامی مانند کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایرانی و گروه‌ های چپ، نقش بارزی در مبارزات خارج از کشور علیه رژیم شاه به عهده داشتند ولی با شکل گیری و سازماندهی جدید انجمن ‌های اسلامی دانشجویان و شکل گیری اتحادیه انجمن ‌ها ـ به ویژه گروه فارسی زبان ـ این تشکل در واقع بمثابه رساترین صدای نهضت اسلامی ایران در خارج از کشور فعال شد و در افشاگری رژیم و اعلام مواضع اسلام‌گرایان درباره مسائل جهان اسلام به ویژه فلسطین، نقش عمده ای را ایفا کرد... گروه فارسی زبان، نشریه ماهانه ای به نام «مکتب مبارز» داشت که به سردبیری برادر عزیزمان دکتر سید صادق طباطبایی (شَفاهُ اللهُ) انتشار می ‌یافت و حقیر هم طبق معمول! همکاری قلمی‌ با آن داشتم.   ضروری است اشاره کنم که شهید بهشتی، پس از مراجعت به ایران و تا روز شهادت، همواره ارتباط خود را با دانشجویان و انجمن‌ های اسلامی در اروپا حفظ کرد و در همه زمینه‌ ها، آنها را یاری می ‌داد.

http://www.khosroshahi.org/main/index.php?Page=definition&UID=3937688



تاریخ : یکشنبه 96/4/18 | 8:15 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی