*** آیاولایت فقیه انتصابی تشریعی الهی است یاانتخابی اعتباری مردمی؟!
... ... شایسته است که در اینجا به بررسی «نظریه نصب» و «نظریه انتخاب» در باب ولایت فقیه بپردازم تا برخی ابهام ها زدوده شود . یکی از سؤال های اساسی در باره موضوع ولایت فقیه آن است که آیا ولایت فقیه انتصابی تشریعی الهی است یا انتخابی اعتباری مردمی ؟! در پاسخ به این سؤال باید توجه داشت که حقِّ حاکمیّت واقعی وَلیِّ فقیه جامع الشرایط. یک امر انتصابی الهی می باشد نه انتخابی مردمی . حتی اگر مردم به او مراجعه نکردند ، شایستگی حقّ حاکمیّتش سلب نمی شود ولی به دلیل عدم رجوع مردم نمی تواند اِعمال حاکمیّت و قدرت نماید و در واقع کوتاهی و یا تقصیر مردم است که به علل و عوامل مختلف به وَلیِّ فقیه جامع الشرایط به عنوان حاکم اسلامی رجوع نکردند و یا حقّ او را نشناختند . شناخت مردم و رجوع آنها به وَلِیّ فقیه جامع الشرایط ، به وی قدرت می بخشد . پس رجوع مردم به یک فقیه به عنوان حاکم اسلامی و ولایت و حاکمیت داشتن او به معنای انتخاب آن فقیه از سوی مردم نیست بلکه این رجوع کاشف از آن است که این شخص در واقع و عندالله ، حاکم واقعی بوده است و اگر کلمه انتخاب را بکار می برند به نحو مجاز است نه حقیقت . رجوع مردم به فقیه جامع الشرایط این خصوصیّت و اثر را دارد که فقیه به عنوان حاکم اسلامی ، قدرت پیدا می کند و مبسوط الید می شود و می تواند اِعمال نفوذ و قدرت و حاکمیّت نماید نه اینکه رجوع مردم سبب انتخاب و تعیین ولیّ فقیه از ناحیه مردم باشد . حتی خبرگان رهبری نیز در واقع ، ولیّ فقیه را انتخاب و یا انتصاب و جعل نمی کنند بلکه انتخاب آنها که نمایندگان خبره مردم هستند کاشف از انتصاب تشریعی الهی و نیز مشروعیّت الهی حاکمیّت ولیّ فقیه می باشد . این مشروعیت نیز بر اساس ادلّه ولایت فقیه است که ولی فقیه جامع الشرایط به عنوان حاکم و رهبر اسلامی «مُعرّفی» می شود و معلوم می شود که او جانشین معصوم «ع» در عصر غیبتِ حضرت ولیّعصر «عج» می باشد و کسی می تواند جانشین معصوم «ع» باشد که خدا او را نصب نماید لکن این نصب مَعَ الواسطه است یعنی خداوند پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) را مستقیما نصب فرمود و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلامُ) یکی پس از دیگری توسط پیامبر (ص) به امر الهی منصوب شدند و ولی فقیه جامع الشرایط که جانشین امام معصوم «ع» است بر اساس ادله ولایت فقیه به امر الهی بواسطه امام عصر «ع» منصوب می شود . البته تذکر این نکته باز هم لازم است که بیان کنیم که ولایت و حاکمیّت فقیه جامع الشرایط اگر چه به انتصاب الهی است نه انتخاب مردمی ولی پشتوانه او برای اِعمال نفوذ و قدرت و حاکمیّت ، رجوع مردم به او است و تا مردم او را نخواهند نمی تواند اعمال حاکمیّت نماید اگر چه حقِّ حاکمیت داشته باشد (دقت کنید) . وقتی که مردم به فقیه جامع الشرایط رجوع کردند و به او اِعمال قدرت و حاکمیّت بخشیدند دیگر رضایت و عدم رضایت آنها نسبت به ولی فقیه اعتباری ندارد . به عبارت دیگر اگر ولی فقیه به سبب رجوع مردم و رأی آنها قدرت و حاکمیّـت و اقتدار پیدا کند ، ناراضی بودن مردم از او سبب سلب مشروعیت ولی فقیه جامع الشرایط نمی شود بلکه چه بسا ناراضی ها بواسطه تمرّد از ولی فقیه ، فاسق شوند و اگر بر ضد او شورش نمایند مَهدُورُ الدّم باشند ! . آری اگر ولیّ فقیه ، برخی از شرایط لازمه را از دست بدهد در این صورت خودبخود منعزل است نه اینکه مردم او را عزل کنند !! همانگونه که اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) در واقع و در حقیقت ، حاکمان واقعی از جانب خدا بودند و مردم چه رجوع بکنند و چه نکنند و چه راضی باشند و چه ناراضی باشند ، حقّ حاکمیت اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) از آنها سلب نمی شود . اگر مردم در عصر امام علی (عَلَیهِ السَّلامُ) به آن حضرت رجوع کردند آنگونه که در نهج البلاغه در خطبه شِقشِقِیَّه (خطبه سوم از نهج البلاغه فیض الأِسلام ص51) آمده است که بعد از خلفای ثلاثه مردم به خانه علی (عَلَیهِ السَّلامُ) جهت خلافت و حکومت آن حضرت هجوم بردند به گونه ای که حَسَنَین (عَلَیهِما السَّلامُ) در این ازدحام و هجوم آسیب دیدند . متن سخن آن حضرت چنین است : ( فَمَا رَاعَنِی إِلَّا وَ النَّاسُ اِلَىَّ کَعُرْفِ الضَّبُعِ یَنْثَالُونَ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطافى مُجْتَمِعِینَ حَوْلِی کَرَبِیضَةِ الْغَنَمِ . یعنی پس از ماجرای قتل عثمان هیچ چیزی مرا به وحشت و نگرانی و صدمه و زحمت نینداخت مگر هجوم انبوه مردم رنج دیده که به یک باره چون یال کفتار از هر سوی به خانه ام ریختند به طوری که دو فرزندم حسن و حسین «علیهما السلام» در آن ازدحام آسیب دیدند و کوبیده شدند و بازوان و پهلوهایم خراش برداشت و دو طرف جامه و رِدای من پاره شد . آنان همانند گوسپندان گرگ زده ، در اطرافم جمع شدند و محاصره ام کردند و زمام امور خود را به سویم افکندند و سرانجام خلافت را بر من تحمیل کردند . ) این رجوع به معنای آن نبود که مردم او را حاکم اسلامی کنند بلکه سبب آن است که امام «ع» بتواند اِعمال قدرت و اجرای قوانین اسلام نماید. متأسفانه در طول دوران 250 ساله ائمه اطهار (عَلَیهِمُ السَّلامُ) ، بواسطه جهل عموم مردم و فریبکاری طواغیت و ظَلَمَه و حاکمان جَور و ظلم و طغیانگری ، آن بزرگوران مظلوم واقع شدند و حقّ و حقوقشان از جمله حقِّ حاکمیّت الهی آنها نادیده گرفته شد و نتوانستد اِعمال قدرت و حاکمیّت و اقتدار ظاهری کنند مگر در دوره کوتاه و پر فراز و نشیب امام علی «ع» و امام حسن «ع» که این دو امام معصوم «ع» نیز با خدعه ها و نیرنگ ها و حوادث تلخی که حُکام جَور بوجود آوردند مظلوم واقع شدند و به شهادت رسیدند .
** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
اقدام نسنجیده و زشت مجتبی ذوالنوری در اهانت به دولت و شخص رئیس جمهور
*** اهانت و هتک حرمت، روش امریکاییها است + حضرت آیت الله امام خامنه ای
حسامالدین آشنا مشاور دکتر حسن روحانی در حساب توییترش نوشت: «فَحّاشی ، انسان را نه دانشمندتر میکند و نه نورانیتر .
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حساب توییتری خود نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن ، علت صلح امام حسن (ع) بامعاویه را خواستِ اکثرِ مردم از امام ذکر میکنید! امروز اکثریتِ قاطعِ ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمیشوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود».
************************
دکترحسن روحانی رییس جمهوری چهارشنبه (23 مهر 1399) در جلسه هیأت دولت در سخنانی به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) به ما میآموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. بموقع باید بایستیم و بجنگیم و بموقع باید صلح کنیم . ... همین سخنان دکتر حسن روحانی سبب شد که عده ای از مخالفانش بر او بتازند که متاسفانه حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری و برخی دیگر روش درستی در انتقاد بر رئیس جمهور حسن روحانی اتخاذ نکردند و کار به جایی رسید که حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حساب توییتری خود مطالب دور از انتظار و سخنان زشت و نسنجیده و تفرقه افکنانه ای را مطرح کرد که با واکنش صریح و قاطع حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مواجه شد !!
************************
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی (صبحِ روزِ شنبه چهارم آبان 1399) در دیدار حضوری با رئیس جمهور (دکتر حسن روحانی) و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، توصیههای مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیمهای قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاهها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسفبار ویروس عالمگیر کرونا تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخیها در برخورد با دولت و رئیس جمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخیها در مواجهه با دولت و شخص رئیس جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام میکنم.
حضرت آیتالله خامنهای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور.
ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش امریکاییها است که در مناظره ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کردهاند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه میکند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی گیرد.
حضرت آیتالله خامنهای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
https://www.leader.ir/fa/content/24655/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%82 .+پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای .
************************************
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/sobhani/osool/90/900713/+مناشی
***********************************
**جلسه هشتاد-+کیفیت وضع حروف- نظر محقق خویی و امام خمینی+درس خارج+استاد سید مجتبی نور مفیدی+ http://m-noormofidi.com/1398/11/29/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%AD%D8%B1%D9%88%D9%81-%D9%86%D8%B8%D8%B1/...
***جلسه سی و هفتم-اقسام وضع- معانی وضع عام، موضوع له عام – ...+نظریه محقق عراقی+درس خارج اصول+استاد سید مجتبی نور مفیدی + http://m-noormofidi.com/1398/11/29/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%A7%D9%82%D8%B3%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D8%8C/ .
***********************************
***جلسه شصت و نهم-معانی حرفیه – مسلک سوم- نظریه محقق خویی +درس خارج اصول استاد سید مجتبی نور مفیدیhttp://m-noormofidi.com/1398/11/29/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D8%B5%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D9%87%D9%85-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AD%D8%B1%D9%81%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B3%D9%84%DA%A9-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D9%86%D8%B8%D8%B1/...
**درس خارج اصول سال 98-97 درس خارج اصول-خارج اصول استاد سیدمجتبی نور مفیدی ...+http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/noormofidi/osool/97/980207/ .
****************************
*****************************
*** وضع حروف+بحث در باره معانی حروف- بررسی کلام محقق نائینی - درس خارج اصول + پایگاه اطلاع استاد سید مجتبی نور مفیدی +جلسه هفتاد و هفتم...+http://m-noormofidi.com/1398/11/29/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%AD%D8%B1/ .
***کیفیت وضع حروف- نظر محقق نائینی+درس خارج اصول - پایگاه اطلاع رسانی .استاد سید مجتبی نور مفیدی+جلسه هفتاد و ششم..+http://m-noormofidi.com/1398/11/29/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D8%B4%D8%B4%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%AD%D8%B1%D9%88/ .
***معانی حروف - ویکی فقه+http://wikifeqh.ir/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%AD%D8%B1%D9%88%D9%81 .
***درس خارج اصول استاد اشرفی +معنای حرفی+وضع حروف- مدرسه فقاهت+http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/ashrafi/osool/92/920625/ .
***درس خارج اصول-بیان کیفیت اختلاف معانی اسمیه و حرفیه /بحث وضع ...+استاد مهدی گنجی+https://fa.mfeb.ir/osulg1-345/.
*معنای حرفی - مدرسه حقانی+http://haghani.hawzahqom.ir/index.aspx?pageid=35235 .
+وضع مبهمات+ضمائر- موصولات- اسماء اشاره - ویکی فقه+http://wikifeqh.ir/%D9%88%D8%B6%D8%B9_%D9%85%D8%A8%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%AA .
شهید «جانعلی جعفری» یک روحانی و معلم بود و با نفوذ کلام خالصانهاش طیف بزرگی از دانشآموزان کلاسهایش را به جبهههای جنگ کشانده بود. .... ....
فرازی دیگر از وصیت نامه شهید« نقل از برادر شهید»؛
************************************
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی+(1 و 2)+گفتگوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست اساتیدبا آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/686..+کلیک کنید .
استاد سید اصغر سعادت میرقدیم از اساتید حوزه علمیه قم در قسمت دوم از گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به موضوع «جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی» پرداخت.
معنای زکات:
این استاد درس خارج حوزه در ابتدای این قسمت از گفتگو به بیان معنای زکات پرداخت و خاطرنشان کرد: معنای لغوی زکات به معنای طهارت، نموّ و رشد، پاکی و معانی از این قبیل است و در مجموع، به معنای پرداخت یک سهم از مال به عنوان زکات است.
وی در ادامه ضمن اشاره به بیان نظرات از صاحبان کتب فقهی، به بیانات علامه طباطبایی رضوان الله علیه در المیزان پرداخت که در ذیل آیات ابتدایی سوره مؤمنون بیان می دارد:
(«وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ» نام بردن زکات با نماز، قرینه است بر اینکه مقصود از زکات همان معناى معروف (انفاق مالى) است، نه معناى لغوى آن که تطهیر نفس از رذائل اخلاقى مى باشد.
البته احتمال دارد که معناى مصدرى آن مقصود باشد که عبارت است از تطهیر مال، نه آن مالى که به عنوان زکات داده مى شود، براى اینکه سوره مورد بحث در مکه نازل شده که هنوز به زکات به معناى معروف واجب نشده بود و قبل از وجوب آن در مدینه زکات همان معناى پاک کردن مال را مى داد، بعد از آنکه در مدینه واجب شد (به طور علم بالغلبه) اسم شد براى آن مقدار از مالى که به عنوان زکات بیرون مى شد.
با این بیان روشن گردید که چرا فرمود "زکات را عمل مى کنند" و نفرمود "زکات را مى دهند". پس معنایش این است که:
مؤمنین کسانى هستند که انفاق مالى دارند. و اگر مراد از زکات خود مال بود، معنا نداشت آن مال را فعل متعلق به فاعل دانسته و بفرماید: زکات را عمل مى کنند، و به همین خاطر بعضى که زکات را به معناى مال گرفته اند، مجبور شده اند لفظ "پرداختن" را تقدیر گرفته و بگویند تقدیر آیه "و الذین هم لتادیة الزکاة فاعلون" است و باز به همین جهت بعضى دیگر ناگزیر شده اند، زکات را به معناى تطهیر نفس از اخلاق رذیله بگیرند تا از اشکال مذکور فرار کرده باشند.
و در اینکه فرموده: «للزکاة فاعلون» و نفرموده: «للزکاة مؤدّون» اشاره و دلالت است بر اینکه مؤمنین به دادن زکات عنایت دارند، مثل اینکه کسى شما را امر کرده باشد به خوردن آب، در جواب بگویى "خواهم نوشید" که آن نکته عنایت را افاده نمى کند، ولى اگر بگویى "من فاعلم" آن عنایت را مى رساند.
دادن زکات هم از امورى است که ایمان به خدا اقتضاى آن را دارد، چون انسان به کمال سعادت خود نمى رسد مگر آنکه در اجتماع سعادتمندى زندگى کند که در آن هر صاحب حقى به حق خود مى رسد. و جامعه روى سعادت را نمى بیند مگر اینکه طبقات مختلف مردم در بهره مندى از مزایاى حیات و برخوردارى از امتعه زندگى در سطوحى نزدیک به هم قرار داشته باشند. و به انفاق مالى به
فقراء و مساکین از بزرگترین و قویترین عامل ها براى رسیدن به این هدف است.) (ترجمه المیزان، ج 15، ص: 10)
استاد سید اصغر سعادت میرقدیم در ادامه به بیان آثار زکات و نقش آن در اقتصاد اسلامی پرداخت. وی در این راستا خاطرنشان کرد: ما آیه ای داریم که درباره زکات است و آیه ای دیگر داریم که به بیان مصارف زکات اشاره دارد.
وی افزود: آیه 60 از سوره توبه به بیان مصارف زکات اشاره دارد؛
«إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکِینِ وَ الْعامِلِینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمِینَ وَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» (توبه: 60)
(صدقات، فقط ویژه نیازمندان و تهیدستان [زمینگیر] و کارگزاران [جمع و پخش آن] و آنان که باید دل هایشان را [براى تمایل به اسلام] به دست آورده شود، و براى [آزادى] بردگان و [پرداخت بدهى] بدهکاران و [هزینه کردن] در راه خدا [که شامل هر کار خیر و عام المنفعه است] و در راه ماندگان است [این احکام] فریضه اى از سوى خداست، و خدا دانا و حکیم است.)
این استاد حوزه علمیه قم اضافه نمود: آیه زکات، آیه 103 از سوره توبه است که در سال دوم هجری در مدینه نازل شده است،
«خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» (توبه: 103)
وی خاطرنشان کرد: آیه زکات که دالّ بر وجوب است، این آیه است؛ اما معمولا آیه 60 از سوره توبه را به عنوان آیه زکات معرفی می کنند که به نظر من این آیه، مربوط به مصارف زکات است.
آثار مادی و معنوی زکات
استاد سعادت میرقدیم در ادامه گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به بیان آثار مادی و معنوی زکات پرداخت و خاطرنشان کرد این آثار به جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی برمی گردد.
1.. گسترش عدالت اجتماعی اقتصادی:
استاد سعادت میرقدیم در ادامه خاطرنشان کرد: این مسأله بسیار مهمی است؛ یعنی خود اقتصاد اسلامی باید مبتنی بر عدالت اجتماعی باشد، و زکات موجب گسترش عدالت در حوزه های اجتماعی و اقتصادی می گردد؛ می دانیم که در غرب اقتصادشان دور از عدالت است. بعدها بوده است که مقداری به فکر فقرا شدند؛ و الا اساس اقتصاد غرب بر اساس کمک به فقرا نبوده است؛ اینها بیشتر در پی ثروت اندوزی و جانب داری از ثروتمندان بوده است؛ اما در اقتصاد اسلامی که زکات و زکوات مستحبی را خداوند متعال مقرر فرمود، اینها برای گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی است.
2.. رفع فقر و محرومیت: این امر به گسترش عدالت اسلامی در عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی بر می گردد.
3.. عمران و آبادی در جامعه اسلامی
4... آرامش و امنیت اجتماعی، خصوصا در طبقات ضعیف جامعه
5... رفع بیکاری
6... رفع طلاق و نزاع خانوادگی
7... رفع اختلافات در جامعه
8... ادای دیون و قرض ها و بدهکاری های بدهکاران
9.. اشتغال زایی
10.. استفاده از زکات در مصالح مسلمین، این بیان، معنایی عام است؛ این اثر به عنوان «فی سبیل الله» بر می گردد.
11 ... ایجاد صلح و صفا و اخوت در جامعه
12... جذب جوانان در امور تربیتی
13 در راه تقویت امور فرهنگی و اسلامی در داخل و خارج از کشور
14... تقویت حوزه های علمیه و مراکز علمی؛
این استاد درس خارج حوزه دراین رابطه خاطرنشان کرد: این امر، علاوه بر خمس است؛ چرا که مقایسه ای بین زکات و خمس است؛ که تفاوت ها و اشتراکات آنها جای بحث دارد و اینکه تشریع هر کدام در چه زمان هایی بوده است. البته از جهتی قریب التشریع هستند. این نکته بسیار مهم است که خمس و زکات گرداننده حوزه های علمیه است.
استاد سعادت میرقدیم در رابطه با مورد اخیر به بیان فقراتی از کتاب امام راحل (رضوان الله علیه) به نام «ولایت فقیه» اشاره نمود:
(مالیات هایی که اسلام مقرر داشته و طرح بودجه ای که ریخته نشان می دهد تنها برای سد رمق فقرا و سادات فقیر نیست؛ بلکه برای تشکیل حکومت و تأمین مخارج ضروری یک دولت بزرگ است:.... سادات کی به چنین بودجه ای احتیاج دارند؟ خمس ِ درآمد بازار بغداد برای سادات و تمام حوزه های علمیه و تمام فقرای مسلمین کافی است تا چه رسد به بازار تهران و بازار اسلامبول و بازار قاهره و دیگر بازارها....)
وی افزود: همین بحث خمس، در زکات هم مطرح می شود؛ امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نامه 25 نهج البلاغه شیوه دریافت زکات را بیان کردند.
15... تعدیل ثروت:
این استاد حوزه علمیه قم در این رابطه اضافه نمود: این امر یکی از فرق های اقتصاد اسلامی و اقتصاد غربی است؛ در اقتصاد در نگاه غرب اساسا تعدیل ثروت معنا ندارد؛ آنها اساسا هیچ حدّ و حصری قائل نیستند؛ ولو منجر به نابودی ضعفا منجر گردد. در اقتصاد غرب باید دانست که بعدها بود که مالیات را وضع کردند. یعنی دیدند که این امر دارد برایشان مشکل ایجاد می کند و از این بابت مالیات بستند و پایه گزاری اقتصاد بدون خدا را طرح ریزی کردند و برای حمایت از مرفهین، بخشی را برای حمایت ازفقرا در نظر گرفتند.
وی در ادامه افزود: اما در اسلام تمام این ضرایب مالی در اقتصاد اسلامی، همه برای تعدیل ثروت و سمت و سو دادن جامعه است. «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکِین ...»؛ اگر ثروت ها در مواردی که بیان شد، استفاده بشود، رفاه اجتماعی حاصل می شود
استاد سعادت میرقدیم خاطرنشان کرد: عدالت امر والایی است که فاصله زیادی تا دستیابی به آن داریم. امروز در این شرایط کرونا که خواسته و ناخواسته در مملکت ایجاد شد، باید بگوییم که ما عدالت اجتماعی را خیلی ضعیف می بینیم.
وی در ادامه بیان کرد: اسلام از طریق زکوات و امور مالی به داد فقرا و مساکین رسیده است و تعدیل ثروت کرده است و اختلاف نگاه اسلام و غرب به اقتصاد در همین باب است که ثروتمندانی نباشند که شکم بارگی کنند؛ به گونه ای نشود که ثروتمندان بر سرِ کار بیایند و قدرت را تصاحب نمایند.
17... حفظ آبروی فقرا و اقشار ضعیف
18.. نقش زکات در ازدواج
استاد سعادت در این رابطه خاطرنشان کرد: این امر خیلی مهم است؛ زکات نقشش را در اینجا نشان می دهد و پایه ها و بنیان های خانواده ها استوارتر می شود و شغل بیشتری ایجاد می گردد و ازدواج رونق بیشتری می گردد.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به بیانات استاد قرائتی اشاره نمود. ایشان در هفتمین اجلاس استانی نماز، با عنوان «نماز و مدرسه»، در آبان سال 98 خاطرنشان کرد:
«نماز ما بیمار است، من نمی دانم چند درصد از جوانان ما نماز می خوانند؛ زکات ما هم مرده است ضمن اینکه اخیرا در سفرهایی که به استان ها داشته ام متوجه شده ام فقط 6 درصد مردم زکات پرداخت می کنند؛ اما مقصر مردم نیستند؛ ما هستیم که زکات را ترویج نکرده ایم. در کرمان ترویج زکات را برای کسانی که خرما دارند بکنید نا زکات را پرداخت کنند، ما هم یک جاهایی در ارتباط با ترویج زکات کوتاهی کرده ایم در برخی جاها شاهد از بین رفتن محصولات هستیم که در اثر پرداخت نکردن زکات است.»
استاد سعادت میرقدیم ضمن اشاره به نامناسب بودن اوضاع تبلیغ در زمینه زکات خاطرنشان کرد: استاد قرائتی در سال 90 در جلسه سالانه زکات، در ساختمان مرکزی کمیته امداد، بیان کرد: بیش از3200 آیه و حدیث درباره زکات داریم.
استاد سید اصغر سعادت میرقدیم در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به بیان روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره نمود:
«إِنَّ اللَّهَ یَدْفَعُ بِمَنْ یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا عَمَّنْ لَا یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْکِ الصَّلَاةِ لَهَلَکُوا وَ إِنَّ اللَّهَ یَدْفَعُ بِمَنْ یَصُومُ مِنْهُمْ عَمَّنْ لَا یَصُومُ مِنْ شِیعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْکِ الصِّیَامِ لَهَلَکُوا وَ إِنَّ اللَّهَ یَدْفَعُ بِمَنْ یُزَکِّی مِنْ شِیعَتِنَا عَمَّنْ لَا یُزَکِّی مِنْهُمْ وَ لَوِ اجْتَمَعُوا عَلَى تَرْکِ الزَّکَاةِ لَهَلَکُوا وَ إِنَّ اللَّهَ لَیَدْفَعُ بِمَنْ یَحُجُّ مِنْ شِیعَتِنَا عَمَّنْ لَا یَحُجُّ مِنْهُمْ وَ لَوِ اجْتَمَعُوا عَلَى تَرْکِ الْحَجِّ لَهَلَکُوا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمِینَ» فَوَ اللَّهِ مَا أُنْزِلَتْ إِلَّا فِیکُمْ وَ لَا عُنِی بِهَا غَیْرُکُم »
(خداوند به خاطر نمازگزاران شیعیان ما را از شیعیانى که نماز نمی گذارند بلاها را دفع می کند، و اگر همه نماز را ترک کنند، هلاک خواهند شد و هم از کسانى که روزه نمی گیرند به وسیله آنهایى که روزه می گیرند گرفتاری ها را دور می سازد، و اگر همه روزه نگیرند، نابود مى گردند؛ همچنین است کسانى که حج بجاى می آورند و یا زکات می دهند، خداوند به خاطر گروهى که این اعمال را به جاى می آورند از آنها که این کارها را ترک می کنند، عذاب را دور می کند و این است معنى آیه شریفه «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمِینَ» و این آیه در باره شما فرود آمده است.)
(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج70، ص382 و383، ط اسلامیه.)
این استاد حوزه علمیه قم در کلام پایانی به کلام کربلایی کاظم رحمت الله علیه، اشاره نمود: «من هر چه دارم از 3 چیز است:
هرگز لقمه حرام نخوردم؛
هرگز نمازم شبم ترک نشد؛
پرداخت خمس و زکات را ترک نکردم»
https://www.neshasteasatid.com/node/5203 +سایت نشست اساتید
***جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی (2) -سایت نشست دوره ای اساتید +https://www.neshasteasatid.com/node/5203 +کلیک کنید .
************************************
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی+(1 و 2)+گفتگوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست اساتیدبا آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/686..+کلیک کنید .
*** جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی (1)+سایت نشست اساتید
استاد سید اصغر سعادت میرقدیم از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به موضوع «جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی» پرداخت.
این استاد درس خارج حوزه در ابتدای گفتگو به آیه 41 از سوره مبارکه حج اشاره نمود: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور» کسانی که ما به اینها مکنت و قدرت در زمین می دهیم، از کارهای آنها در زمین این است که نماز را به پا می دارند و توجه به زکات دارند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و عاقبت امور هم به دست خدا است.
وی اضافه نمود: برجستگی این آیه و مشهود شدن آن با ظهور حجت بن الحسن العسکری (عج) است؛ آن حکومت، یک حکومت مطلقه مهدوی است؛ اما تا آن زمان، وقتی که شیعیان اقتدار پیدا کنند، لازم است که این آیه را به پا بدارند که وقتی امکانات و قدرت دستشان باشد، و در منطقه ای حکومتی تشکیل دادند، از کارهای آنها باید این باشد که نماز بپا دارند و زکات بدهند.
استاد سعادت میرقدیم در ادامه بیان کرد: مسأله زکات، مسأله بسیار مهمی است؛ هم یک واجب الهی است و هم یکی از بالاترین احسان ها و انفاق ها محسوب می شود؛ و از آیه 41 سوره مبارکه حج هم می شود استفاده کرد که پرداخت زکات، یکی از معروف ها است و پرداخت نکردن زکات هم خود، یکی از منکرات است.
اقتصاد اسلامی
استاد سید اصغر سعادت میرقدیم خاطرنشان کرد: اقتصاد اسلامی به شکل کلاسیک سابقه دیرینه ای ندارد و اول کسی که بحث اقتصاد را به صورت جدی در عرصه علوم اسلامی دنبال کرد، شهید آیت الله سید محمد باقر صدر رحمت الله علیه بودند. ایشان شخصیت بزرگی بود و خدمات بسیار شایسته ای انجام داد؛ کتاب گرانسنگ اقتصادنا را نوشت و در بحث مباحث اقتصادی تحول بالایی را ایجاد کرد.
وی افزود: معمولا حوزه های علمیه در این زمینه ورود نمی کردند؛ اگر می بینید که برخی از فضلا در زمینه اقتصاد ورود و تخصص پیدا کرده اند، بعد از سید محمد باقر صدر است. ایشان تحولی ایجاد کرد که در جهان اسلام اثر گذاشت و حتی غیر از کشورهای اسلامی به شخصیت ایشان توجه کردند.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: فقهای ما در طول هزار سال زحمات فراوانی را تقبل کرده اند؛ اما غالب فقهای ما در مسائل اقتصادی فرعی نگر بودند و معتقد به یک نظام مند بودن اقتصاد اسلامی نبودند. البته موادی از اقتصاد اسلامی در متون دینی و کتب روایی و آیات قرآن منتشر بود؛ اما به این فکر نبودند که نظام مند می تواند باشد؛ چون حکومتی اسلامی در میان نبود.
وی اضافه نمود: زمان امیرالمؤمنین علیه السلام 4 سال و 9 ماه حکومت تشکیل دادند که با جنگ ها و مشکلات همراه بود و زمینه نشد که اقتصاد اسلامی به صورت یک نظام اسلامی مطرح بشوند که تا انقلاب ما این مسأله ادامه یافت. بعد از انقلاب این مسأله که اقتصاد اسلامی می تواند دارای نظام باشد، پیگیری شد و اکنون هم بر اساس تفکرات شهید صدر و استاد مطهری و دیگر بزرگان کار را پی می گیریم.
استاد سعادت میرقدیم خاطرنشان کرد: این مسأله مهمی است و باید به آن توجه بشود. چنین دیدگاهی در زمان های مختلف بوده است اکثر فقها حتی فقهای بنام شیعی، قائل به نظام مندی اقتصاد اسلامی نبودند. البته عده ای قائل به نظام مند بودن اقتصاد در اسلام هستند که شهید صدر و شهید مطهری و شهید بهشتی و امام راحل و مقام معظم رهبری از جمله آن بزرگواران هستند.
وی اضافه نمود: عده ای اساسا منکر این مطلب بودند که اسلام به مسائل اقتصادی بپردازد؛ یعنی می گفتند: پیامبران الهی انسان های خوب و مؤمنی بودند که برای امور تربیتی و معنوی و دینی آمده بودند؛ اما اینکه به امور دنیوی بپردازند و امور سیاسی و اقتصاد اسلامی را راه بیندازند، اینگونه نبوده است؛ بلکه دون شأن انبیای الهی بوده است. از شخصیت های دانشگاهی که قائل به این تفکر باشند، مانند مرحوم بازرگان و سروش بوده است.
این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: این افراد چنین اعتقادی داشتند؛ در حالی که اخیرا به رادیو معارف گوش می دادم، صحبت های امام راحل را گذاشته بودند، حضرت امام درباره عیسی روح الله صحبت می کردند؛ فرمودند: ایشان هم سیاسی بود.
وی افزود: شایسته است که درباره شهید مطهری صحبت بشود؛ ایشان با دید جامعی که به اسلام داشت، در زمینه اقتصاد اسلامی هم کتاب دارد؛ البته تخصص کامل صد در صدی در اقتصاد نداشته است؛ اما نظراتش کاربردی بود و دیگران به نظریات ایشان توجه داشتند. از برجستگی های مهم ایشان این است که در کتابی که به نام ایشان تألیف شده به نام «نظری به نظام اقتصادی در اسلام»، جلد 1 صفحه16 ایشان فرمود:
«زندگی یک واحد است و همه شؤون زندگی با هم متصل هستند. صلاح و فساد در هر یک از شؤون زندگی، در سایر شؤون مؤثر است. اگر توجه به نظام اقتصادی نشود، خیلی چیزهای دیگر لنگ می شود.... ممکن نیست که اجتماعی به عنوان مثال فرهنگ یا سیاست یا قضاوت یا اخلاق و تربیت یا اقتصادش فاسد باشد، اما دینش درست باشد یا مجموعه مسلمینی که درآنجا زندگی می کنند، زندگی درستی داشته باشند.»
استاد سعادت میرقدیم در ادامه بیان کرد: حال هم می بینیم که در جهان اسلام، و جمهوری اسلامی ایران با وجود امکانات فراوان، فقر و فقرا چقدر بیداد می کند. مسائل قهری، مسائل اختیاری و ضعف های حکومتی همه اینها باعث زیاد شدن این مشکلات می شود.
وی افزود: استاد مطهری چنین دیدگاهی را در رابطه با اقتصاد اسلامی دارد و می گویند اگر به یک قسمت از شؤون بی توجهی نماییم، شؤون دیگر آسیب می بیند. در ادامه استاد مطهری می گوید: اسلام دو پیوند با اقتصاد دارد؛ یک پیوند مستقیم و یک پیوند غیر مستقیم دارد.
این استاد حوزه علمیه در ادامه کلام شهید مطهری در رابطه با پیوند مستقیم اسلام با اقتصاد خاطرنشان کرد: منظور از پیوند مستقیم اسلام با اقتصاد این است که یک سری مقررات اقتصادی در اسلام تحت عناوینی همچون مالیات ها، ضرایب اسلامی، ارث و هبه و صدقات و ... وجود دارد؛ ما در اسلام، کتاب الاجاره داریم، کتاب البیع داریم، کتاب الوکاله داریم، کتاب الرهن داریم، کتاب الارث داریم، کتاب الهبه داریم، کتاب الوقف داریم که نشان دهنده ارتباط مستقیم اسلام با اقتصاد است.
وی در ادامه به پیوند غیر مستقیم اسلام با اقتصاد اشاره نمود: این امر از طریق اخلاق است که بسیار مهمی است. در اسلام توصیه به امانت، عفت، عدالت، ایثار، صدقات، زکوات و منع دزدی و منع خیانت و ... شده است. اینها نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشیم.
اقتصاد و علم اقتصاد
استاد سعادت میرقدیم افزود: بعد از نکاتی که درباره اقتصاد اسلامی بیان گردید، خوب است که درباره «اقتصاد» بدون پسوند «اسلام» صحبت گردد.
این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: «علم اقتصاد»، بیشتر از ناحیه غرب ارائه می شود، و در واقع اقتصاد سرمایه گذاری، اقتصادی که بر اساس لیبرالییستی و نگرش اومانیستی و انسان محوری است. نگرش اقتصاد غربی بر محور انسان محوری است، یعنی خدا را نادیده گرفته و بر اساس دوری از خدا بوده است. تمام جهان هم متأثر از همین امر است؛ البته چون جهان اسلام از قرن ها مردمشان مسلمان هایشان با فرهنگ و قرآن آشنا بودند، ممکن است که کمتر متأثر بوده باشند، اما ما می بینیم که کشورهای اسلامی هم در حدی متأثر از اقتصاد غربی بودند.
وی در ادامه بیان کرد: در این علوم انسانی که مطرح است و آموزش ها و آموزشگاه ها و نظام های آموزشی پی گیر هستند، مبانی علوم انسانی مبتنی بر الحاد است. وقتی که اومانیستی باشد، یعنی انسان محوری چه بسا انکار خدا را در اندیشه دارد. این مسأله بسیار مهمی است و باید در اقتصاد اسلامی به آن توجه کنیم. بخش عظیمی از مشکلات کشورهای اسلامی به مبانی علوم انسانی آنها بر می گردد که ریشه های این علوم بر اساس الحاد است؛ چنانچه کلام مقام معظم رهبری هم همین است. ایشان در یکی از سخنرانی ها بیان فرموده اند: مبانی علوم انسانی غربی مبتنی بر الحاد است.
برخی از پشتوانه های مالی اسلامی
استاد سید اصغر سعادت میرقدیم در بخش پایانی قسمت نخست گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به بیان بخشی از منابع درآمدی و پشتوانه های مالی نظام اسلامی پرداخت.
1.. خمس
2.. زکات های مستحب و واجب
3.. انفال
4.. خراج
5.. جزیه
6.. انفاق ها و احسان ها و صدقات مستحبی
7.. کفارات
8.. نذورات
9.. وقف ها
10.. قرض الحسنه
11.. مضاربه
12.. ایجاد شرکت های تعاونی اسلامی
https://www.neshasteasatid.com/node/5202+سایت نشست اساتید .
*** جایگاه زکات در اقتصاد اسلامی (1) - نشست دوره ای اساتید ...+https://www.neshasteasatid.com/node/5202 .+سایت نشست اساتید+کلیک کنید .
************************************
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
.: Weblog Themes By Pichak :.