سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نتیجه تصویری برای شهادت امام هادی تسلیت

***نسیم معرفت***

 

فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > دوران زندگی > شهادت

 

امام هادی علیه السلام در سال دویست و پنجاه و چهار هجری قمری به شهادت رسیده است اما در ماه و روز شهادتش میان مورخین اختلاف است؛ برخی آن را روز دوشنبه سوم ماه رجب و برخی بیست و ششم جمادی الثانی دانسته‌اند.
امام هادی علیه السلام در دوران عمر با برکت خویش با این حاکمان معاصر بود: مأمون و معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین و معتز و در ایام حکومت معتّز، مسموم و شهید شد.
برای جمع بندی اختلافات تاریخی در زمینه قاتل امام هادی علیه السلام باید گفت معتمد قاتل مستقیم امام بوده و برادر بزرگترش، معتّز، فرمان این کار را صادر کرده است. برخی نیز متوکل را قاتل امام می دانند، اما باید گفت او زمینه‌ساز این قتل بوده و نه قاتل امام.

تاریخ شهادت امام هادی علیه السلام

تازه کردن چاپ


قال الامام الهادی
 (عَلَیهِ السَّلامُ)  : اٍنَّ اللهَ جَعَلَ اَلدُّنیا دارَ بَلوی وَالآخِرَةَدارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیا لِثَوابِ الآخِرَةِ سَبَباً، وَثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً

خداوند دنیا را منزل حوادث ناگوار و آفات, وآخرت را خانه ابدی قرار داده است و بلای دنیا را وسیله به دست آوردن ثواب آخرت قرار داده است و پاداش اُخروی نتیجه بلاها و حوادث ناگواردنیاست.

 بحارالنوار  ج 75 ص 356 ----- اعلام الدین، ص 512




تاریخ : سه شنبه 96/12/29 | 6:1 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 نتیجه تصویری برای عید نوروز مبارک

***نسیم معرفت***


 

بسم الله الرحمن الرحیم


*** روایات در باره نوروز و بهار :


1- قال ‏الصادق(عَلَیهِ السَّلامُ) : وَ مَا مِنْ یوْمِ نَیرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیامِنَا وَ أَیامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَیعْتُمُوهُ أَنْتُمْ   و روز نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن در پی فرج هستیم برای اینکه آن روز از ایام ما و ایام شیعه ماست که عجم آن را حفظ کرده در حالی که شما آن را ضایع کردید.

منبع :  بِحارُالانوار جلد 59  -«مُستَدرَکُ ‏الوَسائِل ج :6 ص:353 ، بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یوْمِ النَّیرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ»عید نوروز


2- نوروز به روایت کتب اربعه شیعه:
همه می دانند که کتب اربعه شیعه از نظر اعتبار و ارزش همچون صحاح سته نزد اهل سنت است و لذا روایات مندرج در کتب چهار گانه شیعه یعنی : کافی شیخ کلینی، من لایحضره الفقیه شیخ صدوق، تهذیب الاحکام و الاستبصار شیخ طوسی، از حیث وارد شدن در این منابع اهمیت ویژه دارند و پس از جرح و تعدیل آنها می تواند مصدر فتوا و احکام و باورها باشد . روایاتی که ( در باره  نوروز) در سه کتاب از کتب چهار گانه حدیث شیعه آمده چنین است:

الف :  لفظ «نوروز» یکبار در روایات آمده است:


- یوم ... النَّورُوز
أَهدَوا اِلَیهِ الشَّی‏ءُ این روایت در تهذیب الاحکام طوسی جلد 6 ( ص 378، سطر 11 ) ثبت و ضبط شده است.


ب : لفظ «النَّیروز» چهار بار در روایات  نقل شده است:
یا امیرالمومنین الیوم النَّیروز ( من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، جلد 3، ص 300، سطر4 )
فاذا کان یوم المهرجان او النَّیروز... ( الکافی شیخ کلینی ، ج 5، ص141، سطر 6 )

یوم المهرجان و النَّیروز اهدواالیه الشیء( من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 3، ص300، سطر 13 )
اتی علی بهدیه النَّیروز فقال ما هذا؟( من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 3، ص300، سطر 3 )


ت :  لفظ « نَیروزاََ » یک بار در روایت منقول است:
اصنعوا لناکل یوم نیروزاََ (من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 3، ص300، سطر 4 )

ج : لفظ «نَیروزنا» یک بار در روایت منقول است: نَیروزنا کل یوم (من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 3، ص300، سطر 5 )

نکته قابل توجه در این است که بیشتر این روایات در کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق آمده که روایات این کتاب نسبت به سایر کتب اربعه از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار است به ویژه که شیخ صدوق در آن کتاب بیشتر به روایات فقهی و علمی عنایت داشته است و علاوه بر آن روایات این با منابع حدیث اهل سنت از نظر مضمون و محتوا و حتی الفاظ اشتراک چشمگیری نسبت به سایر کتابهای حدیث شیعه دارد. [ 
https://www.fardanews.com/fa/news/106591/%D8%B1%D9%88  ]


3- عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیسٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع یوْمَ النَّیرُوزِ فَقَالَ أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیوْمَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک هَذَا یوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ وَ تَتَهَادَی فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ ع وَ الْبَیتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَک حَتَّی تَفْهَمَهُ قُلْتُ یا سَیدِی إِنْ عُلِمَ هَذَا مِنْ عِنْدِک أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ یعِیشَ أَمْوَاتِی وَ تَمُوتَ أَعْدَائِی فَقَالَ یا مُعَلَّی إِنَّ یوْمَ النَّیرُوزِ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یعْبُدُوهُ وَ لَا یشْرِکوا بِهِ شَیئاً وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ ع وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ وَ هَبَّتْ فِیهِ الرِّیاحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفِینَةُ نُوحٍ عَلَی الْجُودِی وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی حَمَلَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ‏ ص أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ص عَلَی مَنْکبِهِ حَتَّی رَمَی أَصْنَامَ قُرَیشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَیتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا وَ کذَلِک إِبْرَاهِیمُ ع وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَمَرَ النَّبِی ص أَصْحَابَهُ أَنْ یُبَایِعُوا عَلِیاً ع بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی وَجَّهَ النَّبِی ص عَلِیاً ع إِلَی وَادِی الْجِنِّ یأْخُذُ عَلَیهِمُ الْبَیعَةَ لَهُ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی بُویعَ فِیهِ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فِیهِ الْبَیعَةَ الثَّانِیةَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ نَهْرَوَانَ وَ قَتَلَ ذَا الثَّدیَةِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یَظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یَظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا ع بِالدَّجَّالِ فَیَصْلِبُهُ عَلَی کُنَاسَةِ الْکوفَةِ وَ مَا مِنْ یوْمِ نَیرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیامِنَا وَ أَیامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَیعْتُمُوهُ أَنْتُمْ وَ قَالَ إِنَّ نَبِیّاً مِنَ الْأَنْبِیاءِ سَأَلَ رَبَّهُ کیفَ یُحْیی هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ الَّذِینَ خَرَجُوا فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیهِ أَنْ یَصُبَّ الْمَاءَ عَلَیهِمْ فِی مَضَاجِعِهِمْ فِی هَذَا الْیوْمِ وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ سَنَةِ الْفُرْسِ فَعَاشُوا وَ هُمْ ثَلَاثُونَ أَلْفاً فَصَارَ صَبُّ الْمَاءِ فِی النَّیرُوزِ سُنَّةً .  «الْخَبَرَ» .

منبع : «مُستَدرَکُ ‏الوَسائِل ج :6 ص:353 ، بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یوْمِ النَّیرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ»عید نوروز

از مُعَلَّی بن خُنَیس روایت است که گفت:به محضر امام صادق (عَلَیهِ السَّلامُ) در روز نوروز وارد شدم که فرمود:

می دانی امروز چه روزی است؟ گفتم:فدایتان شوم، این روز روزی است که عجم آن را بزرگ می دارند و در آن هدیه می دهند. امام صادق علیه السلام فرمود:

قسم به بیت عتیقی که در مکه است (کعبه)، این نیست مگر برای امری قدیمی، که آن را برایت می گویم تا آن را بفهمی.

گفتم :ای سید من! اگر این از جانب شما آموخته شود برای من دوست داشتنی تر است از اینکه اموات من زندگی کنند و دشمنان من بمیرند.

پس حضرت فرمود:

ای معلی ! روز نوروز روزی است که:

1. الله از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند و بر او شریکی قرار ندهند

2. به رسل و حججش ایمان آورند و به ائمه علیهم السلام ایمان آورند

3. اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها در آن وزیدن گرفته اند و زینت زمین در این روز آفریده شده

4. روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی استقرار یافت

5. روزی است که در آن رسول الله
 (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) امیرالمؤمنین را بر شانه هایش گذاشت تا بتهای قریش را از بالای بیت الحرام سنگ زند و بشکند و همینطور است درباره ابراهیم علیه السلام

6. روزی است که پیامبر
  (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) به اصحابش امر کرد که با علی علیه السلام به اسم امیرالمؤمنین بیعت کنند و در آن روز بیعت دوم واقع شد

7. آن روزی بود که علی علیه السلام به اهل نهروان ظفر یافت و ذُوثَدیَه ( صاحب دو پستان ) را کشت [
ذُوالثَّدیَه یا صاحب دوپستان شخصی به نام حُرقُوص بن زُهَیر بَجَلی تَمیمی  سَعدی  مُخدَجُ الیَد (ناقص دست)  بود که بر بالای یکی از بازوهایش  گوشت زائدی به شکل پستان قرار داشت و از این جهت، به او «ذُوالثَّدیَه» گفته می شد و در جنگ نَهروان به دست مولا علی  (عَلَیهِ السَّلامُ)  کشته شد ]


8. روزی است که قائم ما و وُلاةُ الأَمر ظهور می کنند و آن روزی است که قائم ما
(عَلَیهِ السَّلامُ)   بر دجّال ظفر می یابد و او را در زباله دانی کوفه به دار می کشد و روز نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن در پی فرج هستیم برای اینکه آن روز از ایام ما و ایام شیعه ماست که عجم آن را حفظ کرده در حالی که شما آن را ضایع کردید.

و فرمود: نبی ای از انبیاء از پروردگارش سؤال کرد که چگونه این قومی را که فوت و خارج شده اند زنده می کند، که خداوند به او وحی کرد که بر قبور آنان آب بپاشد. در این روز که اولین روز از سال ایرانیان است پس زنده شدند و زندگی کردند در حالی که تعدادشان سی هزار نفر بود و بدین سان پاشیدن(کمی از )  آب (بر درب خانه و یا روی قبر و  یا آب پاشی به هنگام ورود عروس به خانه بخت... )  در نوروز سنت شد.

 منبع : «مُستَدرَکُ ‏الوَسائِل ج :6 ص:353 ، بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یوْمِ النَّیرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ»عید نوروز

4- از  پیامبر   (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) نقل شده است (وَ رَوَوْا عَنِ النَّبِیِّ ص)  که می فرماید : اِغْتَنِمُوا بَرْدَ الرَّبِیعِ فَإِنَّهُ یَفْعَلُ بِأَبْدَانِکُمْ مَا یَفْعَلُ بِأَشْجَارِکُمْ وَ اجْتَنِبُوا بَرْدَ الْخَرِیفِ فَإِنَّهُ یَفْعَلُ بِأَبْدَانِکُمْ مَا یَفْعَلُ بِأَشْجَارِکُمْ
سرمای بهار را غنیمت بشمارید که با بدن های شما همان کاری را می کند که با درختان می کند و از سرمای پاییز دوری کنید که با بدن های شما همان کاری را می کند که با درختان می کند .
بحارالأنوار ج : 59 ص : 27 .

 

................               .....................     ادامه دارد   .........................  


** روایات در باره نوروز و بهار+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+کلیک

 

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

**********************************************

  

** روایات در باره نوروز و بهار+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+کلیک

 














تاریخ : سه شنبه 96/12/29 | 5:52 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای سال نو مبارک

 

نتیجه تصویری برای یا مقلب القلوب و الابصار

 

 تصویر

***نسیم معرفت***


** نوروزروزجهانی پیام توحیدووحدت وصلح وآشتی+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+نسیم معرفت


نوروز روز دعوت به توحید است

بنده به عنوان یک شهروند ایرانی به نوروز افتخار می‌کنم، در روز چهارم اسفند 1388 برابر با 23 فوریه 2010 میلادی در سازمان ملل متحد، قطعنامه ای را گذراندند و گفتند که در 21 مارس برابر با اول فروردین روز جهانی نوروز خواهد بود، این افتخار ایران است، کسی نگوید که شرک را جهانی می‌کنند، خیر، ما توحید را جهانی می‌کنیم، وقتی روایات مربوط به نوروز را بررسی می‌کنیم می بینیم که  :

  نوروز روز دعوت به توحید وتفکر در آفرینش است .

نوروز ، روز صفا وصلح ومحبت واحسان ونیکی و... است

 بر این اساس است که در سازمان ملل ، نوروز ایرانیان، به عنوان روز جهانی نوروز شمرده می‌شود، یعنی ما  (از طریق نوروز )  پیام صلح و صمیمیت، اتحاد و انسان دوستی، حریت و آزادگی، خدا دوستی و حتی فرهنگ و تعالیم اهلبیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) را به دنیا صادر  و منتشر می کنیم ، در حال حاضر گستره نوروز شامل ایران، هندوستان، کشورهای قفقاز، آسیای میانه و بخشی از مردم سوریه و عراق به خصوص قسمت های تُرک نشین این کشور ها می باشد.

  ... پهنه جغرافیایی نوروز بسیار گسترده است و وقتی نوزوز در سازمان ملل عنوان روز جهانی را به دست می‌آورد و در کشورهایی مثل چین و هندوستان برای نوروز اهمیت قائل هستند می‌توانیم پیام صلح و نوع دوستی را از طریق این روز به همه جهانیان برسانیم، سفرای ایران در کشورهای دیگر و مُبلِّغین ما که به قاره‌ها و کشورهای دیگر می‌روند می‌توانند پیام نوروز را برای همه بیان نمایند، چون نوروز با طبیعت انسان سازگار است ( چه آنهایی که مسلمان باشند وچه غیر مسلمان ،  همه و همه نوروز را با زیبایی ها وخوبی هایی که دارد دوست می دارند)  اگر نوروز را با خوبی ها وزیبایی هایی که دارد به دنیا معرفی کنیم مردم عاشق نوروز خواهند شد و چون نوروز با فرهنگ ایران تبیین می‌شود عاشق ایران و فرهنگ متعالی آن نیز خواهند شد ، همین مسأله ثبت نوروز در سازمان ملل، به این معنی است که نوروز همراه با فرهنگ اصیل ایرانی ثبت شده است .   بر سرِ درِ سازمان ملل شعر معروف سعدی را  که بیانگر نوع دوستی و صلح است نوشته اند:

بنی آدم اعضای یکدیگرند،   که در آفرینش ز یک گوهرند،

.... باید در نوروز به این امور توحه شود :   صله ارحام، نظافت عمومی و اجتماع، پوشیدن لباس نظیف و نو، رفتن به زیارت بزرگان و دانشمندان .  امام صادق(عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود: وقتی روز نوروز شد، غسل انجام داده و پاک ترین لباسهایت را بپوش و از  بهترین عطرها استفاده کن، هدیه دادن در نوروز سفارش شده، زیارت قبور اموات و خصوصاً شهدا سفارش شده، ایجاد نشاط و سرور، آشتی دادن در نوروز، شکر گزاری از نعمات الهی مثل باران و طبیعت و ... ، تفکر در آفرینش، با هم بودن (گاهی خود با هم بودن برکاتی دارد) ، نوروز فرصتی است که خانواده‌ها می‌توانند در کنار هم باشند و عاطفه ای را که در ضمیرشان است به همدیگر نشان دهند، دعای خیر برای دیگران خواستن و ...  خود نوروز تجدید قوا برای کار در طول سال است، خانه تکانی ظاهر و باطن است، نوروز شستشوی کینه‌ها از سینه هاست، نوروز توجه کردن به بچه هاست، بچه‌ها حق دارند که در نوروز برایشان لباس مناسب تهیه شود و به آنها عیدی داده شود....

 

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

******************************************


نتیجه تصویری برای لحظه تحویل سال 97

 

لحظه تحویل سال 1397 هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران

ساعت 19 و 45 دقیقه و 28 ثانیه روز سه شنبه 29 اسفند هجری شمسی

مطابق 2 رجب 1439 هجری قمری و 20 مارس 2018 میلادی

 



تحویل سال 1397 در ایران

سه شنبه 29 اسفند 1396 هجری شمسی
مطابق با 2 رجب 1439 هجری قمری
و 20 مارس 2018 میلادی
ساعت 7 و 45 دقیقه و 28 ثانیه بعد از ظهر

 

نتیجه تصویری برای گل متحرک

 

** سخنانی کوتاه  ازآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+کلیک کنید


** سخنانی کوتاه  ازآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+کلیک کنید


** سخنانی کوتاه  ازآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+کلیک کنید


** سخنانی کوتاه  ازآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+کلیک کنید

 

 

آبشار آب ملخ سمیرم

** آبشار آب ملخ سمیرم  + شاهکار طبیعت اصفهان



 

***نسیم معرفت***

 

 

 بهار آمد  طَراوَت   می تَراوَد 

گُل و بُلبُل دل ما  می نوازد  + طبیعت سبزه و گل می فشاند

به گوش آیدصدای شُرشُرآب

دل مامی شودشاداب شاداب

* شعر ازسیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 


(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

 

 

 

 


 




تاریخ : دوشنبه 96/12/28 | 11:59 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

محل دفن علامه مجلسی

***نسیم معرفت***

** آرامگاه مرحوم علامه محمد باقر مجلسی «ره» صاحب بِحارُالأنوار در جوار مسجد جامع اصفهان در کنار مرقد پدر بزرگوارش مُلّا محمد تقی مجلسی «ره»


 


*  زُلالِ علم تنها از سرچشمه وحى و روایات اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) به دست مى‏آید...

 

*** مرحوم علامه محمد باقر مجلسی صاحب بِحارُالأنوار در مقدمه کتاب ارزشمند بِحارالأنوار می نویسد : من در آغاز جوانى بر دانش ‏آموزى در انواع علوم حریص بودم و مدتى از عُمر خویش را در استفاده از این دانش‏ها سپرى کردم ، ولى پس از اندیشه در ثمرات این علوم و تأمُّل در علم سودمند براى آخرت ، دریافتم که زُلالِ علم تنها از سرچشمه وحى و روایات اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) به دست مى‏آید... .

 


** قال الباقر (عَلَیهِ السَّلامُ) : مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ عَلَّمَهُ اللهُ ما لَم یَعلَمُ
هر کس به آنچه که می داند  عمل کند ، خداوند آنچه را که نمی داند  به او خواهد آموخت.

 

                                                                                           بحارالانوار : ج 78 ، ص 189




تاریخ : دوشنبه 96/12/28 | 11:22 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای میلاد امام باقر ع مبارک

***نسیم معرفت**


** عَرْضِ هویت وافکارواعمال خودبرقرآن حکیم+آیت الله جوادی+نسیم معرفت


بسم الله الرحن الرحیم


وجود مبارک امام باقر   (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود: عقائد و اخلاق و اعمالی که دارید؛ قبل از اینکه استخاره کنید، تفسیر کنید. ما گاهی بین دو تا کار مُخیّر یا مردّدیم. نمی‌دانیم کدام حق است، کدام باطل؛ کدام خیر است، کدام شرّ؛ کدام حَسن است، کدام قبیح؛ کدام سعادت بار است، کدام شقاوت آور. فرمود: شما عقائدتان، اوصاف تان، اخلاق تان، اعمال تان، اقوال تان را چه آنهائی که متعارض دارد، چه آنهائی که متعارض ندارد؛ همه این امور را بر قرآن کریم عرضه کنید؛ اهل تفسیر باشید، نه استخاره!
خیلی به ما دستور «استخاره» ندادند. استخاره کردن دو قسم است؛ یک دعای مخصوص استخاره است که آن واقعاً اوّل و آخرش نور است و در دعای سی‌وسوم صحیفه سجادیه هست. هر کسی تصمیم گرفت یک کاری را انجام بدهد ولو به حسب ظاهر خیر است اما خیرش را از خدا بخواهد، همین طور وارد کار نشود! این یک دستور اکید اسلامی است و جزء سنن ماست و بسیار کار خوبی است. این دعای استخاره، یعنی طَلَبُ الخِیر. یعنی خدایا! من این کار را حالا فکر کردم، دیدم که به حسب ظاهر مصلحت است؛ دارم انجام می دهم. من که از عواقبش خبر ندارم، از همراهانش خبر ندارم؛ تو خیر مرا در این کار قرار بده. این استخاره، یعنی طَلَبُ الخِیر.
امّا آن استخاره که انسان قبل از اینکه فکر بکند، قبل از اینکه مشورت بکند، قبل از اینکه ارزیابی بکند؛ فوراً به قرآن تفأل بزند، این کار را خیلی به ما دستور ندادند! البتّه در موقع حیرت که انسان واقعاً متحیّر شد؛ آن یک راه دیگری است. بنابر این اولا آن دعای استخاره فراموشمان نشود، ثانیا اینکه در هر کاری فکر و تدبّر و مشورت و ارزیابی و تعقّل باشد و ثالثا اگر واقعاً متحیّر شدیم، ماندیم؛ نمی دانیم کدام کار برای ما صحیح است، کدام کار ناروا. آنوقت به قرآن استخاره می کنیم.
امّا وجود مبارک امام باقر
 (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود: مهم تر از استخاره، «تفسیر» است. شما تمام کارهایتان را بر قرآن عرضه کنید؛ چه این آراء و اندیشه ها متضارب و متعارض و مُتنافی و مختلف باشد، چه یک اندیشه. شما این را بر قرآن عرضه کنید، ببینید آیا مطالب قرآنی، معارف قرآنی، معانی قرآنی آن را امضاء می کند یا نمی کند. بنابراین برای همه ما؛ حالا توده مردم که مقدورشان نیست. برای ماها که در حوزه و دانشگاه به سر می بریم، آشنائی با یک دوره از قرآن کریم می شود لازم.
حالا یک وقت است یکی کسی می شود علامة طباطبائی (رضوان الله علیه)، خُب آن جزء نوادر است. ولی اینکه خطوط کلّی قرآن را بفهمیم، ترجمه اش را بفهمیم، گزیدة تفسیر را بفهمیم، به تفسیر روانی از او با خبر باشیم؛‌ این خیلی سخت نیست، خطوط کلّی قرآن را انسان بفهمد. وقتی این ترازو را فهمیدیم،‌ آنوقت این عقائد را با این ترازو می سنجیم.
این که وجود مبارک امام باقر
   (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود: خودتان را با قرآن بسنجید! یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارِض یا روایت بی معارِض نیست! جمیع عقائد و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن کریم عرضه کرد. خُب اگر کسی قرآن را نداند؛ وقتی ترازو را ندارد و نمی داند چه جوری ترازو را به کار ببرد، عقائد را با چه بسنجد؟ اخلاق را با چه بسنجد؟
  .... فرمود: خودتان را چه در مسائل فردی، چه در مسائل جمعی بر قرآن عرضه کنید و با قرآن بسنجید. این از آن وصایای برجسته وجود مبارک امام باقر است.
  ....  ما باید این فکر را زنده نگه داریم. امام صادق (ع) اوّلین کسی است که دارد این را احیاء می کند؛ این فکر و روش را. وجود مبارک امام صادق اول‌ دستور داد تا خودش زنده بود؛ آن اتاق مخصوص امام باقر را هر شب چراغ روشن می کردند. نگذاشت آن اتاق تاریک بماند. این یک نماد است. و گرنه خُب یک اتاقی که کسی نیست؛ چه روشن، چه تاریک؛ چه اثر دارد؟! می خواهد بگوید این فکر باید همیشه روشن باشد. خانه ای که در او وجود مبارک امام باقر بود؛ تا من زنده ام، باید او را روشن نگه دارم. یعنی این فکر را، این طرح را، این رهنمود را، این ارائه طریق را همیشه زنده نگه دارید.....


 * آیت الله عبدالله جوادی آملی


http://baqer.ommolketab.ir/%DA%AF%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-

 

*************************************************


*** تبیین علمی آیت الله جوادی آملی درباره علم امام باقر(ع) - مدیریار+کلیک


*** اهتمام امام باقر علیه السلام در انسجام متینِ بین قرآن+کلیک کنید


** عَرْضِ هویت وافکارواعمال خودبرقرآن حکیم+آیت الله جوادی+نسیم معرفت

 

 




تاریخ : یکشنبه 96/12/27 | 8:7 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
شخصیت علمی و اخلاقی آیت‌الله مشگینی مثال‌زدنی بود

** شخصیت علمی و اخلاقی آیت‌الله مشکینی مثال‌زدنی بود


نماینده مقام معظم رهبری در جمهوری آذربایجان گفت: آیت‌الله مشکینی در دوران زندگی و حیات خود همواره به لحاظ اخلاقی و علمی یکی از افراد مثال‌زدنی بودند که باید راه این عالم گرانقدر جهان اسلام ادامه داشته باشد.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ( 8 مرداد 1396) در اردبیل اظهار داشت: آیت‌الله مشکینی در دوران زندگی و حیات خود همواره به لحاظ اخلاقی و علمی یکی از افراد مثال‌زدنی بودند که باید راه این عالم گرانقدر جهان اسلام ادامه داشته باشد.

وی افزود: این شخصیت بزرگ عالم اسلام در درس‌های اخلاقی که می‌گفتند این شعر که « گفت پیغمبر که اندر این طریق ، بهتر از علم و عمل نبود رفیق» را زیاد خوانده و زندگی وی هم بر این اساس بود و تلاش می‌کرد تا در این مسیر حرکت کند.

نماینده مقام معظم رهبری در جمهوری آذربایجان بیان کرد: علاوه بر اینکه آیت‌الله مشکینی از یک جهت بعد علمی را تقویت می‌کرد و خود به درجه عالی در این زمینه رسیده بود از نظر اخلاقی هم بسیار تلاش می‌کرد تا از حدود تعیین شده برای سالک خارج نشود.

اجاق‌نژاد تصریح کرد: آیت‌الله مشکینی همواره از بعد اخلاقی تلاش می‌کرد تا از مسیری که سالکی در این راه سیر و سلوک می‌کند ذره‌ای تخطی نکند و بسیار محتاط و مواظب بود تا در این مسیر، سیر و سلوک واقعی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این عالم مجاهد همواره در حوزه نمونه بود، گفت: آیت‌الله مشکینی علاوه بر اینکه استاد خیلی از اساتید بود از نظر اخلاق هم بسیار مثال‌زدنی بود که باید تلاش کنیم راه این عالم را ادامه دهیم.

نماینده مقام معظم رهبری در جمهوری آذربایجان با اشاره به برگزاری آئین نکوداشت آیت‌الله مشکینی در اردبیل اظهار کرد: آئین برگزاری دهمین سالگرد آیت‌الله مشگینی به صورت باشکوه و شایسته‌ای برگزار شد که شایسته قدردانی است.

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/05/08/1478572/%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82





تاریخ : شنبه 96/12/26 | 3:47 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای اجاق نژاد( امام جمعه آستارا)
نتیجه تصویری برای تصاویر سیدعلی اکبر اجاق نژاد


نتیجه تصویری برای تصاویر سیدعلی اکبر اجاق نژاد

***نسیم معرفت**


** حجت الاسلام سیدعلی اکبراجاق نژاد+نماینده ولی فقیه درجمهوری آذربایجان

 

حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر اجاق نژاد سال 1335 (1956)در محله قدیمی معمار اردبیل به دنیا آمد.پدر ایشان مرحوم حاج سیدابراهیم یکی از بازاریان متدین و خوش نام شهر بود که با اکثر علمای بزرگ شهر رابطه ی نزدیکی داشت. دوران دبستان و دبیرستان را در زادگاه خویش گذراند. سپس به خاطر علاقه شدید به علوم دینی در مهرماه سال 1353 (سپتامبر 1974) جهت تحصیل در حوزه علمیه به شهر قم عزیمت کرده با راهنمایی آیت الله مشکینی در مدرسه کرمانی ها ثبت نام و شروع به تحصیل نمود و از وجود علما و آیات عظام همچون فهیم کرمانی، جاویدی، دری نجف آبادی، ری شهری، طالقانی، بروجردی (داماد آیت الله شهید مدنی تبریزی)، مدرس افغانی، شیخ علی پناه اشتهاردی، اعتمادی، علوی گرگانی، کماری ، صالحی افغانستانی، پایانی، بنی فضل، مفتی الشیعه و ستوده کسب فیض نمود و قریب سه سال در دروس خارج فقه آیت الله مشکینی و آیت الله فاضل لنکرانی بهره برده است.در کنار دروس حوزه، از جلسات تفسیر بزرگانی همچون آیات عظام مشکینی و خزعلی و درس اخلاق بزرگانی چون آیت الله شیخ مرتضی حائری، آیت الله احمدی میانجی و آیت الله سید رضا صدر بهره برد تا این که سال 1355 (سپتامبر1976)ملبس به لباس روحانیت گردید.
آشنایی آقای اجاق نژاد از شخصیت امام خمینی(ره) از دوران نوجوانی به واسطه علاقه ای که پدرشان به ایشان داشت شکل گرفت. این شناخت از امام(ره) و مبارزات علیه رژیم پهلوی با حضور مستمر او در برنامه های روشنگرانه مسجد اعظم اردبیل و حضور در کنار علمای بزرگی همچون آیات عظام مشکینی، مروج و شهید آیت الله شیخ حسین غفاری هر روز بیشتر گردید.همزمان با تحصیل در حوزه علمیه قم با توجه به این که شهر مقدس قم کانون اصلی مبارزه علیه رژیم شاه بود او بیشتر در جریان حوادث و اتفاقات مبارزات نهضت اسلامی قرار گرفت و همراه یاردیرینش شهیدحجت الاسلام ابوالفضل پیرزاده به عنوان رابط و پل ارتباطی بزرگان نهضت بین قم و اردبیل می شود و بسیاری از اخبار، پیام ها و اعلامیه ها توسط او و شهید پیرزاده از قم و تهران به اردبیل انتقال می یافت.
از سال 1357 (1978)جناب آقای اجاق نژاد با وجود جوانی سن، یکی از سخنرانان تجمعات انقلابی مردم اردبیل در مسجد حاج میرصالح و مسجد میرزاعلی اکبر اردبیل و شهرهای خلخال و آستارا می شود.همین فعالیت ها و سخنرانی های انقلابی اش نیز بود که باعث گردید دستگاه های امنیتی و شهربانی رژیم شاه نسبت به او حساس شده و در شهرهای مختلف تحت تعقیب قرار گیرد. به همین دلیل مدتی مجبور شد فراری باشد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با نظر روحانیت انقلابی اردبیل،او مسئولیت های مختلفی را در نهاد های انقلابی شهر اردبیل و پارس آبادمغان برعهده گرفت تا این که با توجه به شناختی که مردم شهرستان آستارا از ایشان ، از دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند انتصاب او را به سمت امام جمعه این شهر ، از بزرگان انقلاب درخواست کردند. به این ترتیب ایشان آبان 1360 (اکتبر1981)از طرف امام خمینی (ره) به عنوان اولین امام جمعه این شهر منصوب گردید.وضعیت حساس مرزی بودن این شهرستان و فعالیت گروهک های مختلف ضدانقلاب در آن منطقه، باعث بی سامانی آستارا شده بود. ایشان برای سروسامان دادن به این وضع آشفته، سعی و تلاش زیادی را به کار بست .فعالیت ها و سخنرانی های روشنگرانه او در منطقه، باعث به وجود آمدن وحدت بین مردم منطقه گردید به طوری که همین مسئله نیز باعث شد عملکرد او به مذاق گروه های ضد انقلاب خوش نیاید و او در یکی از روستاهای شهرستان آستارا مورد سوءقصد قرار گرفت که خوشبختانه با دفاع و سپر مردمی که در حمایت از وی در مسجد روستا شکل گرفت عوامل ضدانقلاب نتوانستند آسیبی به ایشان برسانند.
حجت الاسلام اجاق نژاد تا سال 1361 (سپتامبر1982)در آستارا به عنوان امام جمعه حضور داشت تا این که در این سال، برای این که بتواند به ادامه تحصیل در حوزه بپردازد از این سمت کناره گرفت و دوباره به قم بازگشت. و در کنار تحصیل درس خارج اصول و فقه، تدریس در حوزه را نیز آغاز کرد.همزمانی این دوران با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران باعث شد تا او از همان دوران امامت جمعه به صورت متناوب، بارها در جبهه های جنگ نیز حضور یابد.ایشان در کنار مسئولیت ها و مشغله های زیادی که داشتند هیچگاه از وظیفه خطیر روحانی بودن خود غافل نبوده و همیشه کار تبلیغ دینی را در اولویت برنامه های زندگی خود قرار داده است.توانایی بالای او در وعظ و خطابه، به واسطه قدرت بیان بالا و استعداد ذاتی او در سخنوری، در کنار مطالعات منظم و گسترده ای که داشت ،باعث محبوبیت و رونق روزافزون منبرهایش در شهرهای مختلف کشور گردید ، برای همین نیز در دهه 60، شاهد منابر سخنرانی های ایشان به خصوص در ایام تبلیغ، در اقصی نقاط کشور، از شیراز گرفته تا همدان ، اردبیل و ارومیه و...هستیم که همین امر سبب شده او تا سال 1369 (1990)یکی از واعظان و خطیبان پرکار کشور باشد.
سال 1369 (1990)با فروپاشی اتحادجماهیرشوروی، سیل دوستاران اهل بیت
(عَلَیهِمُ السَّلامُ) از کشور تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان راهی شهر مقدس قم شدند. با توجه به این که از سال ها پیش، بسیاری از شیعیان در این کشور و جمهوری های همجوار در منطقه قفقاز ، از طریق سخنرانی های مذهبی پخش شده او در رادیو اردبیل که در آن سوی مرزها نیز شنیده می شد ایشان را می شناختند، کسانی که قصد داشتند فرزندشان طلبه حوزه شوند از ایشان یاری خواستند.به این ترتیب حجت الاسلام اجاق نژاد ابتدا در بهمن ماه 1368(فوریه1990 )با حکم آیت الله مشکینی عضو ستاد کمک به اهالی مسلمان قفقاز می شود و مدتی بعد نیز با حکم آیات عظام مشکینی و لنکرانی مامور سازماندهی طلبه های جمهوری آذربایجان می گردد.همین ارتباط ها نیز سبب شد تا رفته رفته نیاز به تردد او به این کشور به وجود آید.او فروردین سال1371 (آوریل 1992)با حکم رئیس جمهور وقت؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان مدیرمسئول ستاد فرهنگی مسلمانان جمهوری آذربایجان منصوب می شود و آذر1374 (نوامبر1995) نیز از سوی وزیرامورخارجه وقت دکتر علی اکبر ولایتی به عنوان رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو منصوب می گردد که این مسئولیت پس از تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1377 (سپتامبر1998)با حکم آیت الله تسخیری نیز چندین بار تمدید شده و حدود چهارده سال ادامه پیدا می کند و فعالیت های چشمگیری در این عرصه داشته است.او همچنین در این سال ها سرپرستی مدارس منطقه قفقاز؛سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور را نیز بر عهده داشته اند. ایشان در کنار مسئولیت های متعدد و پر مشغله ای که در این سال ها برعهده داشته همچنان وظیفه خطیر و اصلی اشان را روحانی بودن و رسیدگی به امور دینی و مذهبی مردم دانسته و بر همین اساس نیز هیچگاه خود را از محراب و مسجد و منبر جدا نکرده و در این باره خدمات و آثار ارزنده ای را در اشاعه فرهنگ راستین اسلام و اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) به مسلمانان این منطقه به یادگار گذاشته اند.
حجت الاسلام اجاق نژاد از سال 1375 با حفظ سمت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو، از طرف مقام معظم رهبری (حضرت آیت الله  امام خامنه ای) به عنوان نماینده ولی فقیه درجمهوری آذربایجان تعیین و مسئولیت خطیر نمایندگی مُعَظَّمُُ لَه را به عهده می گیرد که در حال حاضر در این سمت، محل رجوع شیعیان این کشور و سایر جمهوری های همجوار در منطقه قفقاز می باشند.

http://www.ocaqnejad.net/fa/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87.html


** حجت الاسلام سیدعلی اکبراجاق نژاد+نماینده ولی فقیه درجمهوری آذربایجان




تاریخ : شنبه 96/12/26 | 3:9 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

نصیحت امام خمینی به ائمه جمعه گیلان

نصیحت امام خمینی به ائمه جمعه گیلان

 

هر بیننده و خواننده منصفی با خواندن این عبارات، تصدیق می‌کند که این سخنان امام راحل، حرف دیروز، امروز و هر روز است و هنوز صدای امام به گوش می‌رسد. رنگ ایمان برای بازخوانی مطالبات تاریخی حضرت امام راحل از ائمه جمعه و جماعات گیلان، قسمتی از این سخنان را بازنشر می‌نماید

جمعه 18 اسفند 1396 - 22:41

قسمتی از سخنان امام خمینی در دیدار با ائمه جمعه گیلان:

ائمه جمعه برخی از شهرهای استان گیلان در تاریخ 22/10/1360 در جماران، به دیدار حضرت امام خمینی رفتند و مسائلی را درباره گیلان با آن امام عزیز مطرح کردند و امام نیز در سخنانی به مطالب مهمی درباره نقش روحانیون در سامان دادن امور مردم و انقلاب، و همچنین آگاهی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی منطقه گیلان پرداختند. این سخنرانی امام در جلد 15 از صحیفه امام، از صفحه 481 تا 488 منتشر شده است.[1]

هر بیننده و خواننده منصفی با خواندن این عبارات، تصدیق می‌کند که این سخنان امام راحل، حرف دیروز، امروز و هر روز است و هنوز صدای امام به گوش می‌رسد. رنگ ایمان برای بازخوانی مطالبات تاریخی حضرت امام راحل از ائمه جمعه و جماعات گیلان، قسمتی از این سخنان را بازنشر می‌نماید:


اوایل انقلاب دیدار با امام خمینی در قم- حجج اسلام محمد زاهد، پور جعفر، امینیان و عبدالعظیم یکتا

 

نصیحت امام خمینی به ائمه جمعه گیلان


«و این روحانیون هستند که باید قدر این مسائل را بدانند. روحانى اگر درست شد همه چیز درست مى‏شود و اگر ـ خداى نخواسته ـ فاسد شد، فَسَدَ الْعالَمُ. این مسأله، واقعیتى است. من در جوانى در بعضى از بلاد، گاهى در ایام تابستان مى‏رفتم و بعضى جاها را مى‏دیدم که مردم همه خوبند. [شهر] محلات را ـ محلاتى که نزدیک خمین است ـ مى‏دیدم که مردم چقدر متدین و خوبند. بعد وقتى که انسان متوجه مى‏شد مى‏دید که عالِم آنجا مرد خوبى است. یکى دو تا عالِم خوب بودند، مردم به تَبَع آنها خوب مى ‏شدند. هر جا عالِم خوب باشد، اصلاح مى‏کند مسائل را، البته عالمِ عاقلِ متدین. و اگر ـ خداى نخواسته ـ انحرافى در این قشر پیدا بشود، انحراف سرایت مى‏کند. مردم نظرشان به این جمعیت است، مى‏بینند چه مى‏کند.

از این جهت، الآن یک مسئولیت بزرگى به دوش همه ماها هست؛ همه ائمه جمعه، همه ائمه جماعت و همه علماى بلاد؛ یعنى، خدا دیگر عذر را برداشته است. اگر ما در چند سال پیش از این عذر داشتیم که خوب با سرنیزه که ما نمى‏توانیم مقابله کنیم، یک کلمه بگوییم حبس است، اینها خوب، یک عذر بود. امروز دیگر تمام عذرها منقطع شده است؛ یعنى، خدا حجت را بر ماها تمام کرده است. نمى‏توانیم بگوییم که ما نکردیم چون نمى‏توانستیم. الآن همه شما توانایى دارید که هر کدام در محیط خودتان، آن محیط را اصلاح کنید. به اصلاح خودتان، و با تفاهم با مردم و تفاهم با مسئولین امور، مى‏توانید اصلاح کنید مسائل را.

از این جهت ما همه‏ مان موظف به این معنا هستیم که عملًا وحدت را [حفظ کنیم‏] بین این محلهایى که هستیم؛ حالا هر کدام، شهریها در شهرها و دهاتیها در دهات و روستاییها در روستاها. اگر اینها همه با هم تفاهم کنند و تبلیغ بشود به اینکه ما همه باید با هم باشیم، ما همه باید با هم کار بکنیم. مثلًا مسائلى که هست حل مى‏شود و بحمد اللَّه مردم هم حاضرند…

و آن چیزى که از همه مهمتر است، روحانیون است. اگر چنانچه روحانیون در هر محلى که هستند به وظایف روحانیت خودشان، معنویت خودشان، تبلیغات معنوى خودشان، عمل بکنند، مردم اصلاح مى‏شوند و مردم حاضرند الآن براى پذیرفتن، همه مردم. بنابر این، هم اسلام همه مسائل را آورده است و هم شما مى‏توانید همه مسائل را پیاده کنید، اسلام همه‏ اش را آورده است. اما یک وقت بود که نمى‏توانستید، قدرت بر این مطلب نداشتید.

امروز قدرت دارید که مردم را اصلاح کنید و قدرت دارید که ـ خداى نخواسته ـ بر خلافش باشید و هیچ عذرى هم ندارید. نه من عذر دارم نه شما، نه سایرین، هیچ کدام عذر نداریم که بگوییم نشد، نمى‏شد، نمى‏توانستیم. هر کسى توانایى تبلیغ را دارد در هر جا و توانایى اینکه اگر در بین ـ مثلًا فرض کنید ـ یک گروهى با گروه دیگرى اختلاف پیدا بشود این توانایى براى آقایان هست که آنها را آشتى بدهید، به حسب نوع این طور است که ائمه جماعت و ائمه جمعه خصوصاً در بین مردم، حالا این است که مردم دوست مى‏دارند و تَبَعیّت مى‏کنند. و لهذا، ائمه جمعه الآن تکلیفشان از ائمه جماعت بیشتر است؛ براى اینکه آنها یک مرکز حساسى را دارند و یک مطالب حساسى را ادا مى‏کنند، مردم هم حاضرند. از این جهت، ائمه جمعه الآن تکلیفشان از سایرین بیشتر است که اگر ـ خداى نخواسته ـ یک وقت در گفتارشان، در کردارشان، یک خلافى واقع بشود این خلاف سرایت مى‏کند. مردم مى‏فهمند و شایع نمى‏کنند. و اگر چنانچه ائمه جمعه در همه کشور با وحدت کلمه مردم را دعوت کنند به صلاح، دعوت کنند به اسلام، این مردم که همه قبول دارند ائمه جمعه خودشان را مردم مى‏روند دنبال اینها و کارها را انجام مى‏دهند.»

 —————————————————

[1] . ائمه جمعه حاضر در این جلسه عبارت بودند از حجج اسلام آقایان: احسان‏بخش( امام جمعه رشت)، شمس( امام جمعه لنگرود)، قربانى( امام جمعه لاهیجان)، یکتا( امام جمعه صومعه سرا)، قتیل زاده( امام جمعه بندر انزلى)، اجاق نژاد( امام جمعه آستارا)، صفوى( امام جمعه فومن)، قدس( امام جمعه کلاچاى)، شفیعى( امام جمعه چابکسر) و ناطقى( امام جمعه هشتپر).

http://www.rangeiman.ir/11730/%d9%86%d8%b5%db%8c%d8%ad%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ae%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%a6%d9%85%d9%87-%d8%ac%d9%85%d8%b9%d9%87-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86/




تاریخ : شنبه 96/12/26 | 8:31 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
تاریخ : جمعه 96/12/25 | 11:4 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای امام زمان

نتیجه تصویری برای تا نیایی گره از کار بشر وا نشود

***نسیم معرفت**

 

....  (تا نیایی گره از کار بشر وا نشود ... )  

  چند نیم  مصرع  از خودم  در این رابطه ذکر می کنم امید است که مشمول لطف و عنایت  حضرت بقیّةُ اللهِ الأَعظَم امام زمان  (عَجَّلَ اللهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریف )  قرار بگیریم :  

بی تو این باغ جهان سبز و شکوفا نشود. 

بی تو  هرگز  دل ما  صاف و مصفّا  نشود .

بی تو این زندگی خلق  مُهَنّا  نشود.         (مُهَنّا به ضم میم و تشدید نون یعنی گوارا) .

بی تو آلام بشر هیچ مداوا نشود .

  بی تو آقا دل ما روشن و بینا نشود 

 بی تو آقا دل ما هیچ مداوا نشود

 مدفن مادر تو بی تو هویدا نشود . 

و  نیز می گویم :


ما منتظران در انتظارش هستیم
اندرهمه عمربیاد ونامش مَستیم


(سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی.روزجمعه.بیست و پنجم اسفند هزار و سیصد و نود و شش از جوار کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها)

 

 

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


 

*********************************************

***  شعر کاملِ : تا نیایی گره از کار بشر وا نشود + کلیک کنید

 

***  شعر کاملِ : تا نیایی گره از کار بشر وا نشود + کلیک کنید

 

 


 




تاریخ : جمعه 96/12/25 | 6:3 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی