***نسیم معرفت***
به نام پدید آورنده هستی و پیوند دهنده دل ها
ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید
اَلحَمدُ لِلهِ الَّذِی أَحَلَّ النِّکاحَ وَ حَرَّمَ الزِّنا وَ السِّفاحَ : ستایش خدایی که نِکاح و ازدواج را حلال نمود و زنا و فساد و فَحشاء را حرام کرد .
وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ . پسران و دختران بى همسر و غُلامان و کنیزان شایسته «ازدواج» خود را همسر دهید. اگر تنگدست باشند خداوند از فضل خود بى نیازشان مىگرداند و خداوند گشایش دهنده و داناست . (سوره نور آیه 32)
ازدواج کنید زیرا که سُنّت پیغمبر (ص) است و آن حضرت فرمود : اَلنِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی . ازدواج سُنّت من است پس هرکس از سُنّت من اِعراض و سرپیچی کند از من نیست . (جامِعُ الأَخبار از تاجُ الدِّین مُحمَّد بن مُحَمَّد شَعیری ص 101) .
ازدواج کنید تا نیمی از دین خود را بدست آورید زیرا که پیامبر اکرم (ص) فرمود : إذا تَزَوَّجَ العَبدُ فقدِ استَکمَلَ نِصفَ الدِّینِ فَلْیَتَّقِ اللّهَ فِی النِّصفِ الباقِی . هر گاه بنده خدا ازدواج کند نصف دین خود را به دست آورده است و براى نصف دیگر باید تقواى الهی پیشه کند. (کَنزُ العُمّال از عَلاءُالدِّین عَلِیّ بن حِسام معروف به مُتَّقِی هِندِی ج 16 ص 271 حدیث 44403 - مِیزانُ الحِکمة از آیت الله محمد محمدی رَی شَهری ج 5 ص82 حدیث 8005) . در حدیثی دیگر شبیه حدیث قبل از رسولخدا (ص) آمده است که فرمود : إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْآخَرِ . هر گاه کسی ازدواج کند در حقیقت ، نصف دین خود را اِحراز و بدست آورده است . پس بر او لازم است که برای اِحراز و حفظ باقیمانده از آن تقوای الهی را پیشه خود سازد . (مُستَدرَکُ الوَسائِل از مرحوم حاج میرزا حُسَین نوری معروف به مُحَدِّث نوری ج 14 ص 154 حدیث 16351) . قال رسول الله (ص) : مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ . کسی که ازدواج کند نصف دینش را بدست آورده است . (اَلکافی از مرحوم شَیخ کُلَینی ج5 ص328 - کِتَابُ اَلنِّکَاحِ بَابُ کَرَاهَةِ اَلْعُزْبَةِ) و نیز در روایتی دیگر از رسولخدا (ص) آمده است که فرمود : ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فی حَداثَةِ سِنِّهِ إلاّ عَجَّ شَیطانُهُ : یا وَیلَهُ ، یا وَیلَهُ عَصَمَ مِنّی ثُلُثَی دینِهِ ، فَلیَتَّقِ اللّه َ العَبدُ فِی الثُّلُثِ الباقِی . هر جوانى که در سِنّ کم ازدواج کند ، شیطان فریاد بر مى آورد که واى برمن ، واى بر من که او دو سوّم دینش را از چنگ من حفظ نمود ، پس بنده باید براى حفظ یک سومِ باقىمانده از دینش ، تقواى الهى را پیشه خود سازد . (بِحارُالأَنوار ج 103 ص221 حدیث 34 - نَوادِر مرحوم سیّد فَضلُ الله راوَندی ص12 - بِحارُالأَنوار ج78 ص 347 )
ازدواج کنید تا آرامش پیدا کنید زیرا که خداوند مُتعال در آیه 21 از سوره رُوم فرمود : وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ . و باز یکی دیگر از آیاتِ لُطف او آن است که برای شما از جنس خودتان جُفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم اُنس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود . در این امر نیز برای کسانی که تفکّر و اندیشه می کنند آیات و نشانه ها و ادلهای از علم و حکمتِ حق آشکار است . و در سوره اَعراف آیه 189 آمده است : هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیَسْکُنَ إِلَیْها . او خدایى است که شما را از یک نَفس و جان آفرید و همسرش را از نوع و جنس او (انسان) قرار داد تا بدان آرام گیرد . در رساله حُقوق امام زین العابدین (ع) چنین آمده است : وَ اَمّا حَقُّ الزَّوجَةِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّهَ «عَزَّوَجَلَّ» جَعَلَها لَکَ سَکَنا وَ اُنْسا فَتَعْلَمَ اَنَّ ذلِکَ نِعْمَةٌ مِنَ اللّهِ عَلَیْکَ فَـتُـکْرِمَها وَ تَرْفُقَ بِها وَ اِنْ کانَ حَقُّکَ اَوجَبَ فَاِنَّ لَها عَلَیْکَ اَنْ تَرْحَمَها . حقّ زن این است که بدانى خداوند «عَزَّ وَ جَلّ» او را مایه آرامش و اُنس تو قرار داده است و بدانى که این نعمتى است که خداوند به تو داده ؛ پس او را گرامى دارى و با وى نرمخو باشى و رِفق و مُدارا نمایی ، هر چند حقّ تو بر او واجب تر است، اما حقّ وى بر تو این است که با او مهربان باشى . (بِحارُ الأَنوار ج71 ص5 - مَنْ لا یَحْضُرُهُ الفَقیهُ از مرحوم شیخ صَدوق ج2 ص 621 حدیث 3214 - میزانُ الحِکمة از آیت الله محمد محمدی ری شهری ج2 ص 1185 - میزانُ الحِکمة جلد 5 ص 83 -)
ازدواج کنید و به جهت فقر و تنگدستی ، این امر مُقدّس و با برکت را ترک نکنید و به خدا توکّل نمایید . امام صادق (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمودند : مَنْ تَرَکَ اَلتَّزْوِیجَ مَخَافَةَ اَلْعَیْلَةِ [مَخَافَةَ اَلْفَقْرِ] فَقَدْ أَسَاءَ اَلظَّنَّ بِاللَّهِ «عَزَّ وَ جَلَّ» إِنَّ اَللَّهَ «عَزَّ وَ جَلَّ» یَقُولُ : إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ . هر کس از ترس فقر و نداری ازدواج نکند نسبت به خداوندِ کریم و بنده نواز بدگمان شده است چرا که خداوند متعال در آیه 32 از سوره نور فرمودند : اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خویش بی نیازشان می کند . (مَنْ لا یَحْضُرُهُ الفَقیهُ از مرحوم شیخ صَدوق ج 3 ص385 حدیث 4353 - تََحریرُ الوَسیلَة از امام خمینی «ره» جلد 2 کِتابُ النِّکاح ص254 .) . . ...
... ... ... ... .... ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه شود :
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
***نسیم معرفت***
*** بیست ودوم بهمن،درحکم عیدغدیراست+امام خامنه ای
***بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت. 1368/11/04 .+امام خامنه ای .
***دشمنان سعی میکنند انقلاب را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به یاد مردم میآورد. سعی میکنند امام [خمینی «ره»] را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست. 1380/11/03 .+امام خامنه ای .
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=25107 + دفتر نشر آثار امام خامنه ای .
************************************
*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) ...گیلانی لَشت نشایی جیلدانی قُمی+نسیم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِی الحَدید مُعتَزِلی+ بیست جلدی - کتابخانه دیجیتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کلیک کنید .
***زن در آیینه جلال و جمال -آیت الله علامه عبدالله جوادی آمُلی+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقیقی از یک محقق افغانی از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) بابازاده گیلانی جیلدانی لشت نشایی قُمی - کلاس سوّم راهنمایی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشت+http://hakim-askari.rozblog.com/post/696 .+کلیک کنید .
*** غایَةُ القُصوَی فِی تَرجَمَةِ العُروَةِ الوُثقی+جلد اول+از مرحوم شیخ عبّاس قُمی+ترجمه عُروَه+ مُصَحِّح : علیرضا اَسَدُاللّهی فرد + https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/82470/0 .+کلیک کنید .
http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%82%d9%88%d8 .+پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری .
***راه روشن: ترجمه «اَلمَحَجَّةُ البَیضاءُ فِی تَهذیبِ الأَحیاءِ»+اصل کتاب از مُلّا مُحسن فیض کاشانی است+ ترجمه از محمد صادق عارف + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1014803001&lang=fa .+کلیک کنید .
***قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی +پایگاه اندیشوران حوزه+ http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 . +کلیک کنید .
***نسیم معرفت***
*** معنای واژه قرآنی«ذاتِ الحُبُک»+(وَالسَّماءِ ذاتِ الْحُبُکِ «سوره ذاریات آیه 7)
پرسش : منظور از «حُبُک» در آیه 7 سوره «ذاریات» چیست؟
پاسخ : در این آیه مى خوانیم: (سوگند به آسمان که داراى چین و شَکَن هاى زیبا است)؛ «وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُکِ». براى «حُبُک» (بر وزن کُتُب) جمع «حِباک» (بر وزن کِتاب)، در لغت معانى بسیارى گفته شده، از جمله: راه ها و چین و شَکَن هایى که بر اثر بادها روى رَمْل هاى بیابان ، و یا صفحه آب و یا ابرهاى آسمان پیدا مى شود. به موهاى «مُجَعَّد» نیز «حُبُک» گفته مى شود. گاه «حُبُک» را به معنى زیبایى و زینت تفسیر کرده اند. و همچنین به معنى شکلِ موزون و مُرتّب. و ریشه اصلى آن که «حَبْک» (بر وزن کَبک) است به معنى بستن و مُحکم کردن است. (1) به نظر مى رسد، همه این معانى به یک معنى باز مى گردد و آن چین و شَکَن هاى زیبایى است که در میان امواج ، ابرهاى آسمان، رَمْل هاى بیابان و موهاى سر پیدا مى شود . و امّا تطبیق این معنى بر آسمان ، یا به خاطر اَشکال مختلف توده هاى ستارگان و صورت هاى فَلَکى (مجموعه هایى از ستارگان ثابت را که شکل خاصى به خود گرفته، صورت فلکى مى نامند) است ، یا به خاطر موج هاى جالبى است که در ابرهاى آسمانى پیدا مى شود و گاه به قدرى زیبا است که مدّت ها چشم هاى انسان را متوجه خود مى سازد و یا توده هاى عظیم کهکشان ها است که همچون پیچ و خَم هاى موهاى مُجَعَّد ، بر صفحه آسمان ظاهر مى شود، مخصوصاً عکس هاى جالبى که دانشمندان به وسیله تلسکوپ ها از این کهکشان ها بر داشته اند ، کاملاً موهاى مُجَعَّد و پیچیده را تداعى مى کند . بنابر این معنى ، قرآن به آسمان و این کهکشان هاى عظیم که در آن روز چشم تیز بین علم و دانش بشر هنوز به آن نیفتاده بود ، سوگند یاد مى کند . با توجه به اینکه ، این معانى منافاتى با هم ندارند ، ممکن است همه آنها در این سوگند ، جمع باشند، در آیه 17 سوره «مُؤمِنُون» نیز مى خوانیم: «وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَکُمْ سَبْعَ طَرائِقَ»؛ (ما بر فراز شما هفت راه آفریدیم) که اشاره به تنوّع و کثرت آسمان ها و کُرات و کهکشان ها و عوالِم مختلف است. (2) این نکته نیز قابل توجه است که ریشه اصلى «حُبُک» مى تواند اشاره به استحکام آسمان ها و پیوند مُحکم کُرات با یکدیگر ، مانند سیارات منظومه شمسى با قرص خورشید ، بوده باشد. (3)
پی نوشت:
(1): به «لِسانُ العَرَب» و «مُفرَدات راغِب» مادّه «حَبَکَ» مراجعه شود .
(2): در تفسیر این آیه شرح مَبسوطی در جلد 14 «تفسیر نمونه» صفحه 215 به بعد آمده است .
(3): گرد آوری از کتاب تفسیر نمونه آیت الله العُظمی ناصر مکارم شیرازی ، دارُالکُتُبِ الأِسلامِیَّة ، چاپ بیست و ششم ج 22 ص 322 .
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=25&lid=0&mid=245237&catid=22801 +پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی .
*** تنظیم و اصلاحات : توسط : استاد سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) ...گیلانی لَشت نشایی جیلدانی قُمی+نسیم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِی الحَدید مُعتَزِلی+ بیست جلدی - کتابخانه دیجیتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کلیک کنید .
***زن در آیینه جلال و جمال -آیت الله علامه عبدالله جوادی آمُلی+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقیقی از یک محقق افغانی از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) بابازاده گیلانی جیلدانی لشت نشایی قُمی - کلاس سوّم راهنمایی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشت+http://hakim-askari.rozblog.com/post/696 .+کلیک کنید .
*** غایَةُ القُصوَی فِی تَرجَمَةِ العُروَةِ الوُثقی+جلد اول+از مرحوم شیخ عبّاس قُمی+ترجمه عُروَه+ مُصَحِّح : علیرضا اَسَدُاللّهی فرد + https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/82470/0 .+کلیک کنید .
http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%82%d9%88%d8 .+پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری .
***راه روشن: ترجمه «اَلمَحَجَّةُ البَیضاءُ فِی تَهذیبِ الأَحیاءِ»+اصل کتاب از مُلّا مُحسن فیض کاشانی است+ ترجمه از محمد صادق عارف + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1014803001&lang=fa .+کلیک کنید .
***********************************
*** سَیِّدعَبدُالْحُسَین طَیِّب اصفهانی صاحب کتابِ تفسیرِ«اَطیَبُ البَیان»
سَیِّد عَبدُالْحُسَین طَیِّب اصفهانی (1272-1370ش) مُفسّر، فقیه و مُدرِّس علوم دینی ، اهل اصفهان و از عالمان شیعه قرن چهاردهم و پانزدهم هجری قمری می باشد . وی تحصیلات را از زادگاه خود آغاز کرد و پس از آن در دو حوزه قم و نجف به تحصیل علوم دینی ادامه داد و موفق به اخذ اجازه اجتهاد از استادان خویش شد. طَیِّب سپس به اصفهان بازگشت و به تدریس و تألیف پرداخت. کلاسهای تفسیری او برای مردم به مدت پنجاه سال ، از عمدهترین فعالیتهای علمی و دینی اوست . کتابِ تفسیرِ «اَطیَبُ البَیان» مشهورترین اثر او به شمار میرود..... ....
تاریخ تولد : |
1311 ه.ق |
---|---|
زادگاه : |
اصفهان |
محل زندگی : |
نجف • اصفهان • قم |
تاریخ وفات : |
8 محرم 1412ق |
محل دفن : |
مسجد میر اصفهان |
شهر وفات : |
اصفهان |
https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D8%B7%DB%8C%D8%A8 .
************************************
*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) ...گیلانی لَشت نشایی جیلدانی قُمی+نسیم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِی الحَدید مُعتَزِلی+ بیست جلدی - کتابخانه دیجیتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کلیک کنید .
***زن در آیینه جلال و جمال -آیت الله علامه عبدالله جوادی آمُلی+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقیقی از یک محقق افغانی از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) بابازاده گیلانی جیلدانی لشت نشایی قُمی - کلاس سوّم راهنمایی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشت+http://hakim-askari.rozblog.com/post/696 .+کلیک کنید .
*** غایَةُ القُصوَی فِی تَرجَمَةِ العُروَةِ الوُثقی+جلد اول+از مرحوم شیخ عبّاس قُمی+ترجمه عُروَه+ مُصَحِّح : علیرضا اَسَدُاللّهی فرد + https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/82470/0 .+کلیک کنید .
http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%82%d9%88%d8 .+پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری .
***راه روشن: ترجمه «اَلمَحَجَّةُ البَیضاءُ فِی تَهذیبِ الأَحیاءِ»+اصل کتاب از مُلّا مُحسن فیض کاشانی است+ ترجمه از محمد صادق عارف + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1014803001&lang=fa .+کلیک کنید .
***********************************
فصل:گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم
وَ قالَ بَعضُ عُلَمائِنا - رَحِمَهُمُ اللهُ -[1]: اِعْلَم أَنَّ اللهَ سُبحانَهُ جَعَلَ العِلمَ هُوَ السَّبَبُ الکُلِّیُِّ لِخَلقِ هذَا العالَمِ العِلْویِّ وَ السِِّفْلیِّ طُرّاََ . وَ کَفى بِذلِکَ جَلالَةََ و َ فَخراََ ، قالَ اللهُ تَعالَى فِی مُحکَمِ الکِتابِ تَذْکِرَةََ وَ تبْصِرَةََ لِأُولِی الْأَلْبابِ : «اَللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عِلْماً» وَ کَفى بِهذِهِ الآیَةِ دَلیلاََ عَلَى شَرَفِ العِلمِ لاسِیِّما عِلمَ التَّوحیدِ الَّذِی هُوَ أَساسُ کُلِّ عِلمِِ وَ مَدارُ کُلِّ مَعرِفَةِِ .... ....
می گویم:یکی از دانشمندان ما (1)گفته است:بدان خداوند سبحان دانش را سبب کلّی آفرینش تمام جهان عِلْوی و سِفْلی قرار داده و در جلالت و بالندگی دانش همین بس است.خداوند سبحان در کتاب خود از باب تذکّر و بینش دادن به خردمندان فرموده است: اَللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عِلْماً (2)این آیه کریمه در اثبات شرافت علم دلیلی کافی است،به ویژه علم توحید که اساس هر دانش و مدار هر معرفت است.و خداوند سبحان علم را عالی ترین و شریف ترین چیزها معرّفی کرده،و آن را بر فرزند آدم پس از نعمت آفرینش و بیرون آوردن او از ظلمت عدم به روشنایی وجود،نخستین منّت قرار داده،و در اوّلین سوره ای که بر پیامبرش محمّد(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) نازل کرده فرموده است: اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ، اِقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ، اَلَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ (3)،باید اندیشید که چگونه خداوند کتاب کریم خود را که «لا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ» (4)با نعمت ایجاد آغاز،و پس از آن نعمت علم را ذکر فرموده است،و اگر پس از موهبت ایجاد،منّتی بالاتر و نعمتی والاتر از علم وجود داشت خداوند این منزلت را به علم نمی بخشید و آن را سرآغاز انوار هدایت و طریق دلالت بر صراط مستقیم قرار نمی داد ... ...
*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%B1%D8%A7%D9%87%20%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86:%20%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AD%D8%AC%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%A1%20%D9%81%DB%8C%20%D8%AA%D9%87%D8%B0%DB%8C%D8%A8%20%D8%A7%D9%84%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%A1%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%201&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1014803001&page=73&chkhashk=95D5E291E9&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component .+کتاب راهِ روشن«ترجمه کتابِ مَحَجَّةُ البَیضاء »
*** کتاب راه روشن 9 جلدی: ترجمه «اَلمَحَجَّةُ البَیضاءُ فِی تَهذیبِ الأِحیاءِ»+اصل کتاب از مُلّا مُحسن فیض کاشانی است+ ترجمه از سید محمد صادق عارف دِزفولی «متولد1299 شمسی» + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1014803001&lang=fa .+کلیک کنید .
***مَحَجَّةُ البَیضاءِ فِی تَهذیبِ الأِحیاءِ +8 جلدی عربی- کتابخانه دیجیتالی تِبیان + https://library.tebyan.net/fa/104567/%D9%85%D8%AD%D8%AC%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A8%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%A1 .+ کلیک کنید .
************************************
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) ...گیلانی لَشت نشایی جیلدانی قُمی+نسیم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِی الحَدید مُعتَزِلی+ بیست جلدی - کتابخانه دیجیتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کلیک کنید .
***زن در آیینه جلال و جمال -آیت الله علامه عبدالله جوادی آمُلی+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقیقی از یک محقق افغانی از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
*** غایَةُ القُصوَی فِی تَرجَمَةِ العُروَةِ الوُثقی+جلد اول+از مرحوم شیخ عبّاس قُمی+ترجمه عُروَه+ مُصَحِّح : علیرضا اَسَدُاللّهی فرد + https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/82470/0 .+کلیک کنید .
http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%82%d9%88%d8 .+پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری .
پرسش و پاسخ
پرسش و پاسخ+حکمِ مُنکرعصمت اهل بیت«علیهم السلام»
سلام علیکم
حضرت استاد زِیدَ عِزُّهُ
کسی که منکر عصمت ائمه اطهار «علیهم السلام» بوده و معتقد است که آنان هم به حکم بشر بودن مرتکب خطا و اشتباه می شدند. به نظر مبارک ، شیعه منحرف است یا به سبب چنین قولی از دایره تشیع خارج است؟ (ج - ک)
علیکم السلام . سپاسگزاریم از لطف جنابعالی ایام دهه فجر بر شما مبارک باد
اگر انکارش از روی عدم علم و به سبب شبهه باشد شیعه منحرف است که باید ارشاد گردد ولی چنانچه انکارش از روی عمد و عَن قَصدِِ و مَعَ العِلم باشد چه بسا به کفر منجر شود و مرتد باشد زیرا انکار عصمت ملازم با امکان ارتکاب خطا و خطیئه از سوی ایمه معصومین «علیهم السلام» است و این با رسالتشان که خلفای برحق نبی مکرّم اسلام «صَلَّی اللهُ علیه و آلِهِ و سَلَّم» است نمی سازد و در تضاد است . بحث از عصمت پیامبران و ایمه «علیهم السلام» از بحث های مهم کلامی است که برخی علما از نظر بحث در این مقوله دچار لغزش شدند . در زیارت جامعه کبیره آمده است که عَصَمَکُمُ اللهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ .... . ایمه اطهار «علیهم السلام» قَولاََ و عملاََ و اعتقاداََ مقام اتمّ عصمت را دارا هستند و ادله بر این مطلب مسلّم و مُبَرهَن است .
سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
14 بهمن 1399
************************************
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) ...گیلانی لَشت نشایی جیلدانی قُمی+نسیم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِی الحَدید مُعتَزِلی+ بیست جلدی - کتابخانه دیجیتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کلیک کنید .
***زن در آیینه جلال و جمال -آیت الله علامه عبدالله جوادی آمُلی+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقیقی از یک محقق افغانی از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) بابازاده گیلانی جیلدانی لشت نشایی قُمی - کلاس سوّم راهنمایی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشت+http://hakim-askari.rozblog.com/post/696 .+کلیک کنید .
*** غایَةُ القُصوَی فِی تَرجَمَةِ العُروَةِ الوُثقی+جلد اول+از مرحوم شیخ عبّاس قُمی+ترجمه عُروَه+ مُصَحِّح : علیرضا اَسَدُاللّهی فرد + https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/82470/0 .+کلیک کنید .
http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%82%d9%88%d8 .+پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری .
***راه روشن: ترجمه «اَلمَحَجَّةُ البَیضاءُ فِی تَهذیبِ الأَحیاءِ»+اصل کتاب از مُلّا مُحسن فیض کاشانی است+ ترجمه از محمد صادق عارف + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1014803001&lang=fa .+کلیک کنید .
***********************************
هیج کسی از امتحان الهی مُعاف نیست !!
مَا زَالَ الزُّبَیْرُ رَجُلاً مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ حَتَّى نَشَأَ اِبْنُهُ الْمَشْؤُومُ عَبْدُاللّهِ . زُبَیْر (زُبَیْر بن عَوام) پیوسته مردى از طرفداران و از یاران خاصِّ ما اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) بود تا این که فرزند شوم و نامبارکش عبد اللّه بوجود آمد و نُشو و نما کرد و بزرگ شد و مُنحرف گردید و او را (پدرش) را نیز گمراه ساخت.
(نَهجُ البَلاغَه فَیضُ الأِسلام حِکمت 444 . - نَهجُ البَلاغَه صُبحی صالِح حِکمت 453 )
«مَا زَالَ الزُّبَیْرُ رَجُلاً مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ حَتَّى نَشَأَ اِبْنُهُ عَبْدُاللّهِ فَأَفْسَدَهُ» : یعنی زُبَیْر (زُبَیْر بن عَوام) پیوسته همراه ما و حامی و حمایت کننده ما اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) بود تا وقتی که پسرش عبدالله بزرگ شد و مُنحرف گشت و او را (پدرش) فاسد کرد .
( قامُوسُ الرِّجال از علّامه شیخ مُحمَّد تقی شُوشتری یا تُستَری معروف به شَیخ شُوشتری، ج 5، ص 449 . - شرح نَهجُ البَلاغَه اِبن ابِی الحَدید مُعتَزِلی ج 4 ص 79 . )
*** یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَ لاَ أَوْلاَدُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ . ای کسانی که ایمان آورده اید ، مَبادا اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل کنند و کسانی که چنین کنند از زیانکاران هستند . سوره مُنافِقون آیه 9 .
منابع حدیثِ فَوق : نَهجُ البَلاغَه فَیضُ الأِسلام حِکمت 444 . - نَهجُ البَلاغَه صُبحی صالِح حِکمت 453 - اُسدُالغابَة ج 3 ص 244 حدیث 2947 -شَرح نَهجُ البَلاغَه اِبن اَبِی الحَدید اَلمُعتَزِلی ج 2 ص 167 - اَلعِقدُالفَرید ج3 ص314 -شَرح نَهجُ البَلاغَه اِبن ابِی الحَدید مُعتَزِلی ج 4 ص 79 - دانشنامه اَمیرُالمُؤمنین (عَ) از آیت الله مُحمَّد مُحمَّدی رَی شهری ج4 ص 527 . - شَرح نَهجُ البَلاغَه اِبن اَبِى الحَدید ج 20 ص 102 حِکمت461 .
انسان ها به عِلَل مختلف از جمله به جهت تربیت و رشد و یا آشکار شدن ماهیّتِ درونی آنها پیوسته تا مادامی که در این عالم زندگی می کنند در معرضِ فِتنه ها و اِبتِلاء ها و امتحان ها و آزمایش های گوناگون هستند . خداوند متعال انسان ها را به امور مادی و معنوی و بواسطه نیکی ها و بدی ها و به خیر و شر و به فقر و غنا و سَرّاء و ضرّاء و خوشی و ناخوشی و بیماری و سلامتی و به صبر و بی صبری و به خشم و غضب و به خَوف و ترس و گرسنگی و تشنگی و به جنگ و صُلح و به شکست و پیروزی و به اوامر و نواهی و حرام و حلال و مَحرَم و نامَحرَم و اطاعت و عصیان و به هدایت و ضلالت و حقّ و باطل و به رعایت حق دیگران و عدم آن و به سکوت و سخن و به گفتار و کردار و به سود و زیان و فزونی و کاستی و گرانی و ارزانی و به مال و اموال و زن و فرزند و اولاد و مِلک و دارایی و ثروت و به زینت و جمال و کمال و مُلک و مقام و منزلت و شهرت و به علم و فضل و دانش و غیره مورد آزمایش قرار می دهد و هیج کسی از امتحان الهی مُعاف نیست !! در سوره اعراف آیه 168 آمده است : وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّیِّئاتِ : و آنان (بنی اسرائیل) را با نیکىها و بدىها آزمودیم . و در سوره انبیاء آیه 35 آمده است : وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً : و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم . و در سوره عنکبوت آیه 2 چنین آمده است : أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ : آیا مردم گمان کردند همینکه بگویند: «ایمان آوردیم» کفایت می کند و به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد؟! . و در آیه 155 از سوره بقره آمده است : وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ : قطعاً همه شما را با چیزی از ترس ، گرسنگی ، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها ، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان . و در سوره مُحَمَّد (ص) آیه 31 چنین آمده است : وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجاهِدِینَ مِنْکُمْ وَ الصَّابِرِینَ : ما همة شما را قطعاً آزمایش می کنیم تا معلوم شود، مجاهدان واقعی و صابرین از میان شما کیانند . و در آیه 154 از سوره آل عِمران آمده است : وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ ما فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِکُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ : و «حادثه جنگ اُحُد» براى آن است که آنچه را در سینههاى شماست ، خدا بیازماید و آنچه را در دل دارید ، پاک و خالص گرداند و خداوند به آنچه در سینههاست آگاه و داناست . و در سوره آل عِمران آیه 186 چنین آمده است : لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذىً کَثِیراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ : قطعاً شما در اموال و جانهاى خویش آزمایش خواهید شد و از کسانى «یهودیان» که پیش از شما کتاب آسمانى داده شدهاند و از کسانى «مُشرِکین» که شرک ورزیدهاند ، آزار بسیارى مىشنوید و اگر صَبورى و پرهیزگارى پیشه کنید پس قطعاً آن «صبر و شکیبایی» نشانه عزمِ استوار شما در کارهاست . یکی از مواردی که انسان ها مورد آزمایشِ جِدّی قرار می گیرند مسئله زن و همسر و فرزند و اولاد است . انسان ها طبعاََ و غریزةََ به خانواده و زن و همسر و بچه و فرزندان و اولاد خود وابستگی و علاقه دارند و این چیز طبیعی است و اسلام نه تنها این کار را مذمت نمی کند بلکه سفارش به تحکیمِ بُنیان خانواده و توصیه به محبت و نیکی و خدمت کردن به آنها نموده است . آنچه که از نظر آیات و یا روایات مورد مذمت و نهی قرار گرفته این است که انسان به گونه ای به همسر و زن و فرزند وابسته و علاقمند باشد که او را از مسیر حق مُنحرف سازد و زن و همسر و فرزند و خانواده خود را بر فرامین الهی مقدم بدارد و اوامر و نواهی و حدود الهی را پُشت سر اندازد و مرتکب نافرمانی و معصیت و گناه شود . گاهی برخی از چیزهایی که ما دوست می داریم در واقع بر ضرر ما است و گاهی هم چیزهایی را که ناپسند می داریم در واقع به نفع ما هست . در آیه 116 از سوره بقره چنین آمده است : وَ عَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ . « و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى که خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى که ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند صلاح شما را مىداند و شما نمىدانید.» . . ... ...
ادامه مطلب ..... .... رجوع به پایگاه اندیشوران حوزه+ http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18298 .
*** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
امیدواری به رَحمتِ واسعه الهی
به نام خداوند بخشنده و مهربان
عَن اَبِى ذَرِّ الغِفارِى رَضِىَ اللّهُ عَنهُ قالَ ، قالَ النَّبِىُّ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) ، قالَ اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالَى : یَا ابْنَ آَدَمَ [اِنَّکَ] ما دَعَوتَنِى وَ رَجَوتَنِى اَغفِرُ لَکَ [غَفَرْتُ لَکَ] عَلَى ما کانَ فِیکَ [عَلَى مَا کَانَ مِنْکَ] وَ اِن اَتَیتَنِى بِقَرارِ الأَرضِ خَطیئَةََ اَتَیتُکَ بِقَرارِها مَغفِرَةََ ما لَم تُشْرِکْ بِى وَ اِن اَخطَأتَ حَتّى بَلَغ َ خَطایاکَ عَنانَ السَّماءِ ثُمَّ اِستَغفَرتَنِى غََفَرْتُ لَکَ .
+ [عَنْ أَنسٍ (رَضِ) قالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ «صَلّى اللهُ عَلَیْهِ و سَلَّم» یَقُولُ: « قالَ اللَّهُ تَعَالَى: یَا ابْنَ آدَمَ إِنَّکَ ما دَعَوْتَنی وَ رَجَوْتَنِی غَفَرْتُ لَکَ عَلَى ما کَانَ مِنْکَ وَ لا أُبَالِی ، یَا ابْنَ آدَمَ لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوبُکَ عَنَانَ السَّماءِ ثُمَّ اِسْتَغْفَرْتَنی غََفَرْتُ لَکَ وَ لا أُبالِی، یَا ابْنَ آدَمَ إِنَّکَ لَوْ أَتَیْتَنِی بِقَُرابِ الأَرْضِ خَطایَا، ثُمَّ لَقِیتَنِی لا تُشْرِکُ بِی شَیْئاََ، لَأَتَیْتُکَ بِقَُرابِها مَغْفِرَةً »] .
اى فرزند آدم هر گاه مرا بخوانى و به من امیدوار باشى هر آنچه از گناهان که بر گردن تو باشد مى بخشم و می آمرزم و اگر به اندازه وُسعتِ زمین همراه با خَطیئَه و گناه به نزدم بیایی، من به قَدر وُسعت زمین همراه با آمرزش و مغفرت و بخشش به نزد تو مى آیم مادامى که شرک به من نورزى. و اگر مرتکب خَطیئَه و گناه شوى بنحوى که گناهت به حدّ و مرز آسمان برسد و سپس استغفار و طلب آمرزش نمایی ترا می بخشم .
از اَنَسِ بنِ مالِک«رض» روایت شده است که گفت : از رسول الله (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ سَلَّم) شنیدم که فرمود: خداوند مُتعال فرمود : ای فرزند آدم هرگاه تو مرا بخوانی و به من امید داشته باشی ترا می آمرزم بر هر عملی که باشی و باکی ندارم. ای فرزند آدم اگر گناهانت به حدّ و مرز و دامنه آسمان برسد و آنگاه از من طلب آمرزش کنی، ترا می بخشم و می آمرزم و باکی ندارم . ای فرزند آدم اگر به اندازه وُسعت زمین از گناهان نزدم بیایی و سپس با من روبرو شوی و به نزدم بیایی در حالیکه چیزی را شریک من قرار ندهی و مشرک نباشی همانا به وُسعتِ زمین از آمرزش نزدت می آیم.
* (جاءَ بِقَُرابِ الأَرْضِ ؛ اَی : بِما یُقارِبُها )
بِحارُ الأَنوار ج 93 ص 283 روایت 30 باب 15 . - سُنَن تِرمِذی ج 5 ص 548 حدیث 3540 - کَنزُالعُمّال ج 3 ص146 حدیث 5902 .
آدمی در بدترین شرایط و حال نباید از رحمت و لطف خدا مأیوس و نومید باشد و اساسا نومیدی از رحمت خدا از بدترین حالات و از گناهان کبیره است . کسی که امید و رجا نداشته باشد بی رَمَق و بی حال و کَسِل و افسرده و سرخورده و مُنزوی و در حال فرسوده شدن و شکست و هلاکت است . در هیچ حالی انسان نباید نا امید باشد . یکی از ابزارهای شیطان و شیطان صفتان یأس و نومیدی است . شیاطن جِنّی و اِنسی ، نومیدی و یأس را تزریق می کنند . اگر به هر علتی دچار گناه و معصیت شدیم و چه بسا گناهانی که مرتکب شدیم خیلی هم سنگین و بزرگ باشد ولی با این حال نباید دچار یأس و نومیدی شویم زیرا که رحمت خدا بالاتر است و خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده است که همه گناهان به غیر از شرک را می بخشد و تنها گناهی که قابل بخشش نیست شرک به خداوند متعال است . البته هرگاه کسی مشرک باشد و سپس از شرک دوری جوید مشمول عنایت خدا قرار می گیرد . در آیه 53 از سوره زُمَر چنین آمده است : قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ . ای پیامبر به مردم بگو که خداوند می فرماید : «اى بندگان من که بر نفس خویش بواسطه نافرمانی و گناه و معصیت ، اسراف و ظلم و ستم کردهاید و به سببِ ارتکاب معاصی از حدّ اِعتِدال خارج شده اید ، از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه گناهان را مىبخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.» و در آیه 48 از سوره نِساء چنین فرموده است : إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظِیماً . همانا خداوند از این که به او شرک ورزیده شود نمىبخشد ، ولى هر چه پایینتر و کمتر از شرک باشد براى هر کس که بخواهد و شایسته بداند مىبخشد . و هر کسی که به خداوند متعال شرک بورزد (شرکِ جَلِیّ) و برای او شریک قرار دهد به تحقیق گناهى بزرگ مرتکب شده است.
خداوند متعال بر اساس آیات و روایات وارده همه گنهکاران را دعوت می کند که به درگاه او روی آورند و بابت گناهان و معاصی و خطیئاتی که مرتکب شده اند توبه و استغفار کنند و اگر به اَنحاء و اَشکالِ مختلف ، حَقُّ الناسی به گردن دارند در حدّ توان و قدرتِ خود ادا نمایند و اگر فرضاََ به هیچ وجهی نمی توانند حَقُّ الناس را ادا کنند زیاد استغفار کنند و از خدا بخواهند که در این راه کمکشان نماید . به هر حال گنهکاران نباید لحظه ای از درگاه خداوندِ مهربان و غَفور و بسیار آمرزنده نومید شوند و هیچ کسی هم حق ندارد آنها را نومید سازد .
و چه زیبا سروده است شاعر نامدار و عارف و سالِک اِلَی الله ، شَیخ اَبُوسَعید اَبُوالخَیر «مُعاصِر و هم عصر بوعلی سینا» :
باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ
گر کافر و گبر و بتپرستی باز آ
این درگه ما درگه نومیدی نیست
صد بار اگر توبه شکستی باز آ
خداوندِ متعال و مهربان از گنهکارانی که به درگاه او دست استغفار و نیاز دراز کنند و تضرُّع و زاری نمایند خشنود می شود و آنها را مورد لطف و مرحمت و توجه و عنایت خود قرار می دهد و خواسته هایشان را مورد اجابت قرار می دهد . شَیخِ اَجَلّ سعدی شیرازی «عَلَیهِ الرَّحمه» در دیباچه گلستانش چنین آورده است : هر گاه که یکی از بندگان گنهکار پریشان روزگار دست اِنابت به امید اِجابت به درگاه حقّ «جَلَّ وَ عَلا» بردارد اِیزد تَعالی در وی نظر نکند بازش بخواند باز اعراض کند بازش به تَضرّع و زاری بخواند حقّ «سُبحانَهُ وَ تَعالَی» فرماید : یا مَلائِکَتِی قََدِ استَحْیَیتُ مِن عَبدِی وَ لَیسَ لَهُ غَیرِی فََقَد غَفَرتُ لَهُ ، دعوتش را اجابت کردم و حاجتش بر آوردم که از بسیاری دعا و زاری بنده همی شرم دارم. کرم بین و لطف خداوندگار - گنه بنده کرده است و او شرمسار .
یا مَلائِکَتِی قََدِ استَحْیَیتُ مِن عَبدِی وَ لَیسَ لَهُ غَیرِی فََقَد غَفَرتُ لَهُ : ای فرشتگان من ، من از این بنده گنهکارم به جهتِ تَضرُّع و زاری زیاد به درگاهم شرم و حیا کردم و او جز من کسی را ندارد همانا گناهش را بخشیدم .
*** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) ...گیلانی لَشت نشایی جیلدانی قُمی+نسیم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
کلید حفظ قرآن
برخی می پندارند که قدرت حافظه نقش اول را در حفظ قرآن دارد اما براساس تجربه ی شخصی آیت الله ری شهری، قوت حافظه مهم ترین عامل نیست بلکه به کارگیری نکات مهم دیگر، سبب می شود افرادی با دارای حافظه ی متوسط نیز بتوانند حافظ قرآن گردند. و به عکس، بی توجهی به این نکات موجب می شود صاحبان حافظه ی نیرومند، توفیق حفظ قرآن را نیابند.
آیت الله ری شهری در مقدمه ی کتاب خود اظهار می دارد که حافظه ی متوسط بلکه پایین تر از متوسط دارد اما راز موفقیت خود در حفظ قرآن را پس از توفیق الهی، رعایت نکاتی بوده که در این کتاب توضیح داده است.
http://www.reyshahri.ir/post/65187/%da%a9%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86+ پایگاه رسمی حضرت آیت الله محمد محمدی ری شهری .
************************************
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) ...گیلانی لَشت نشایی جیلدانی قُمی+نسیم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِی الحَدید مُعتَزِلی+ بیست جلدی - کتابخانه دیجیتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کلیک کنید .
***زن در آیینه جلال و جمال -آیت الله علامه عبدالله جوادی آمُلی+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقیقی از یک محقق افغانی از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) بابازاده گیلانی جیلدانی لشت نشایی قُمی - کلاس سوّم راهنمایی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشت+http://hakim-askari.rozblog.com/post/696 .+کلیک کنید .
*** غایَةُ القُصوَی فِی تَرجَمَةِ العُروَةِ الوُثقی+جلد اول+از مرحوم شیخ عبّاس قُمی+ترجمه عُروَه+ مُصَحِّح : علیرضا اَسَدُاللّهی فرد + https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/82470/0 .+کلیک کنید .
http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%82%d9%88%d8 .+پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری .
استغفار، جلای قلب
عَنِ النَّبِیِّ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) أَنَّهُ قالَ : إنّهُ لَیُغانُ عَلى قَلبِی وَ إِنّی لَأَستَغفِرُ اللّهَ فِی کُلِّ یَومٍ سَبعینَ مَرّةً. [1] [2]
در ارتباط با دو روایتی که در جلسه قبل درباره استغفار روزانه پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قرائت شد، دو سؤال مطرح است : سؤال اول این که با وجود آنکه هر دو روایت سند معتبری دارند، ولی چرا در یکی تعداد استغفار حضرت هفتاد بار و در دیگری صد بار گزارش شده است؟ جمع بین این دو روایات چگونه است؟
سؤال دوم این که استغفار معصومین (عَلَیهِمُ السَّلامُ) به چه معناست؟ اگر آنها گناه نمیکنند، پس چرا و برای چه چیزی آمرزشخواهی میکنند؟
در رابطه با سؤال اول میتوان دو جواب داد؛ یکی اینکه روایتِ دالّ بر صد مرتبه مربوط به شبانه روز است، چنانچه فرمود: «فی کلِّ یَومٍ و لیلَةٍ مِئَةَ مَرَّةٍ»[3]؛ ولی روایت دالّ بر هفتاد مرتبه تنها مربوط به روز است، چنانچه فرمود: «فی کُلِّ یَومٍ سَبعینَ مَرَّةً»[4]. لذا با هم منافاتی ندارند.
دوم اینکه، عدد، در این روایات، مفهوم ندارد بلکه برای افاده کثرت است. پس هفتاد بار یا صد بار، به معنای زیاد استغفار کردن است.
سؤال دوم را نیز با استفاده از روایتی که در ابتدای جلسه بیان شد، پاسخ میدهیم. در این روایت از پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) نقل شده که فرمود: گاه دلم را تیرگى مىگیرد و من روزى صد بار از خدا آمرزش مىطلبم .
کلمه «یُغانُ» از ریشه «غَین» است که هم معنای «غَیم» [غَیْم یعنی ابر و ابر هم به نوعی در برابر خورشید پوشش می دهد] و به معنای پوشیده شدن است.[5] حضرت برای رفع این پوشش و تیرگی روزانه هفتاد مرتبه استغفار میکند. پس استغفار معصومین (عَلَیهِمُ السَّلامُ) به خاطر گناه و یا حتی انجام مکروه نیست بلکه به خاطر تیرگی و پوششی است که بر اثر قرار گرفتن در حالتی غیر از حالت اوج ارتباط با خدا در دل ایجاد میشود ، چرا که حالات انسان هنگام ارتباط با خدا متفاوت و دارای مراتب است . حالی که انسان با خدا در هنگام نماز دارد با زمانی که با دیگری حرف میزند یا هنگامی که غذا میخورد فرق دارد. پس توجهی که معصوم موقع انجام کارهای عادی دارد پایینتر از آن مقام بالایی است که هنگام ارتباط با خدا دارد و این خود ، یک نوع تیرگی است که با استغفار رفع میشود.
در روایت دیگری، این تیرگی و پوشش با تعبیر «صَدْأ» به معنای زنگار[6] بیان شده است. از پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) نقل شده که فرمود: إنَّ لِلقُلوبِ صَدْأََ کَصَُداءِ النُّحاسِ، فَاجلُوها بِالأِستِغفارِ.[7]
یعنی دلها همانند مِس، زنگار مىبندند، پس آن ها را با آمرزشخواهى ، صَیقل دهید. بر اساس این روایت، یکی از خواصِّ استغفار، جلا دادن و نورانی کردن دل است. کسی که از خدا آمرزش میخواهد قلبش نورانی میشود به ویژه اگر استغفار هنگام سَحَر باشد، چنانچه در قرآن استغفار کنندگان در سَحَر مورد مَدح قرار گرفتهاند . ?وَالْمُسْتَغْفِرینَ بِالْأَسْحار?[8]. + [الصَّابِرِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ الْقانِتِینَ وَ الْمُنْفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ پرهیزگاران ، همان صابران و راستگویان و فرمان بردارانِ فروتن و انفاق کنندگان و استغفار کنندگان در سَحَرها هستند.] .
خداوند به همه ما توفیق استغفار در سحر را عنایت فرماید.
http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%82%d9%88%d8 .+پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری .
************************************
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
*** درس خارج فقه آیت الله ری شهری+مَبحَث خُمس+پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری +http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8.+کلیک کنید .
.: Weblog Themes By Pichak :.