چراخیر مقدم به اشخاص توسط مداح محترم
نباید صورت گیرد؟
جواب: خیرمقدم به مهمانان
به دو طریق ممکن است1-توسط صاحبان مصیبت
2- توسط مداح. کاملترین و زیباترین خیر مقدم
توسط صاحبان مصیبت است؛لذا این نوع خیر
مقدم کفایت میکند. اما ضعف هایی که در
خیر مقدم توسط مداح وجود دارد:
آنچه اموات بهره می برند قرائت قرآن است که متأسفانه وقت زیادی از وقت مجلس به خیر مقدم صرف می گردد. و خیر مقدم ها وقت قرائت قرآن را می گیرد.قطع مکرر تلاوت قرآن و پرداختن به خیر مقدم چه بسا توهین به کلام الهی و عدم رعایت شأنقرآن باشد. متأسفانه در بعضی مجالس خیر مقدم را از تلاوت قرآن مهم تر و لازم تر میدانند.مسلمأ مداح مثل صاحبان مصیبت که در درب ورودی قرار دارند، نمی تواند به همه خیر مقدم بگوید. به ناچار به افرادی که صاحب قدرت و ثروت و شهرت هستند خیر مقدم می گوید و نام بردن از گروهی بدون نام بردن از گروهی دیگر توهین به تعدادی محسوب می گردد و برخورد طبقاتی در همه جا مورد مذمّت قرار گرفته شده است. مگر اینکه به صورت کلی خیر مقدم گفته شود.بدون نام بردن از شخصیت های حقیقی و حقوقی. مجلس ختم جایی است که همه باید عبرت بگیرند.متأسفانه نوع خیر مقدم ها به گونه ای است که فرهنگ چاپلوسی ازآن بیشتر به مشام می رسد تا ... .در زمان انتخابات مجلس و شوراها و شرکت کاندیداها در مجالس و نام بردن از کاندیداها بوی تبلیغات انتخاباتی می دهد تا برگزاری مجلس ترحیم. لذاحذف خیر مقدم اختصاصی از تربیون ها از بسیاری از آفت ها حفظ خواهد کرد. چرا باید جلو چاپ اطلاعیه تسلیت، پلاکارت، دسته گل و... گرفته شود؟!!! جواب:ابراز احساسات و عرض تسلیت به صاحبان مصیبت به دو طریقانجام می گیرد: 1- به صورت حضوری و مستقیم 2- به وسیله چاپ اطلاعیه،دسته گل، پلاکارت و... کامل ترین و بهترین عرض تسلیت ، حضوری و مستقیم است. در شیوه دوم آفاتی وجود دارد که باید از آن پرهیز نمائیم. با حضور خود افراد چه نیازی به چاپ هزاران برگ اطلاعیه و پلاکارت و دسته گل و... است که جز اسراف خاصیت دیگری ندارد. قرآن مجید می فرماید: زُیِّنَ لِلمُسرِفین، شیطان اسراف را زینت می دهد. (اسراف حرام است) وجود پلاکارت ها و ... تشریفات در مجالس ختم، فلسفه مجالس ختم که عبرت و به یاد آخرت افتادن است را تحت الشعاع قرار میدهد. و شرکت کنندگان در مجلس ختم جذب تشریفات می شوند. لذا باید مجالس ختم در نهایت سادگی و بی آلایشی باشد. اولاً نصب پلاکارت ها وقت گیر وگاهی باعث خسارت به دیوار مسجد و ثانیاً اطلاعیه ها فضای داخل مسجد را اشغال می کند و در پایان مجلس هیچ خاصیت و فایده ای هم ندارد. هم باعث زحمت وگرفتن وقت مهمانان می شود و هم باعث زحمت صاحب مجلس برای نصب و پخش آن و ... . * بعضی از بستگان میت جایگاه ویژه ای از نظر قدرت و ثروت دارند. عمده اطلاعیه ها و پلاکارت های تسلیت متعلق به همین افراد است و ذکری از بستگان مستضعف میت نمی شود. این امر احساس حقارت را در بستگان گمنام و ضعیف تر میت به وجود می آورد. اما در تسلیت حضوری این برخورد طبقاتی وجود ندارد. و به همه صاحبان مصیبت بالسویه تسلیت گفته می شود. چه بسا نوشتن پلاکارت و ... باعث رقابت در بستگان میت شود در تعداد اندازه و چه بسا محل نصب و ... اما در تسلیت حضوری این امر منتفی است. وهیچ یک از صاحبان مصیبت احساس غرور یا ضعف وحقارت نمی کنند.افرادی که دارای مسئولیت های حساسی هستند ومصیبتی برایشان اتفاق می افتد در قالب دسته گل،پلاکارت و... بعضی دنبال نمک گیرکردن هستند و گاهی بوی رشوه علی الظاهر مقدس را پیدا می کند. لذا منع این گونه موارد توسط مسئولین ضرورت بیشتری دارد. (چنانچه مسئولین محترم بهاین روش های غلط مبتلا شوند از مردم عادی چه گله ای میتوان داشت؟) اکثر دسته گل ها وپلاکارت ها و اطلاعیه هایی که توسط شخصیت های حقوقی و ادارات و... تهیه می شود آیا از جیب مبارک اشخاص و ملک شخصی است؟ یا از جیب بیت المال ومردم؟ آیا این گونه هزینه ها جایز است؟بنابراین منعاین گونه کارهای غیر ضروری ما را از بسیاری از آفت ها حفظ خواهد کرد. و امیدورایم مسئولین امر از این روش غلط پیشگیری نمایند. چرا روضه خوانی از زبان حال بازماندگان صحیح نیست؟ جواب: 1- نباید با قصد گرم کردن مجلس عزادرای بر زخم داغدیدگان نمک پاشید . بعضی به جای مطالبی در جهت تسلای بازماندگان آتش بیار معرکه می شوند و باعث گریه شدیدتر و آزردگی خاطر بیشتر بازماندگان می شوند. بی تاب کردن وگرداندن صاحب مصیبت به هر طریقی متأسفانه ارزش شده است.لذا باید از آن جلوگیری کرد. 2- طبق روایات اگر هم کسی در مصیبتی می خواهد گریه کند باید بر مصیبت ائمه اطهار (ص)گریه کند نه ذکر مصیبت میت. 3 - حتی روضه اهل بیت(ع) در این گونه مجالس فقط در آخر مجلس ذکرشود نه اینکه به صورت مکرر... چراپذیرائی های تشریفات در مجلس ختم نباید انجام گیرد؟ جواب: دراسلام خوردن غذا نزد صاحب مصیبت نهی شده است با پخش انواعمیوه و شربت و شیرینی و ... در مجالس ختم در تضاد است.
باتوجه به موراد مذکور وغیر مذکور هیئت اُمنا و ائمه جماعات
مساجد واقع در شهرک های نیشابور دور هم جمع شده اند
با این استدلال که؛ مساجد جای مبارزه با انحرافات وکج روی ها است
نه جای اجرای روش های غلط؛ این موارد را مصوب نمودند و با رعایت
همین شرایط اجازه برگزاری مجالس ختم را صادر می نمایند،
در غیر اینصورت از موافقت با این گونه مجالس معذورند
.امیدواریم این سنت حسنه در دیگر مساجد و هیئت ها اجراء گردد.
متن صورت جلسه بدین شرح است: نتیجه : هزینه های اموات دو قسم است،
مثل هزینه های کفن ودفن، پذیرائی ها و مخارج سوم ،هفتم یا ...
که متأسفانه اکثر هزینه هایی که به مراسمات اموات تحمیل شده است
مربوط به موراد غیر ضروری است که هم از نظر عقلی وهم شرعی
مورد تأیید نیست.و دو علت باعث این هزینه های غیر معقول و غیر شرعی شده است:1- چشم و هم چشمی ها فخر فروختن توسط قشر نوکیسه ای
که دنبال بهانه هستند تا خودی نشان دهند وگرد وخاکی راه بیندازند،
خوشبختانه این عده قلیل هستند..2- فشار اجتماعی: از ترس زبان مردم
و قضاوت غلط دیگران این مسائل پدید می آید.که اکثریت افراد به خاطر
حرف های دیگران دچار عمل به این سنت غلط می شوند. پولداران
می گویند ما داریم خرج می دهیم؛ بی پولان می گویند اگر خرج ندهیم
می گویند فقیرند و یا خسیس اند. لذا جامعه به این دور باطل، مبتلا
شده است.از علماء و بزرگان فامیل و محله ها انتظار می روند که جمع بشوند
و همکاری کنند تا این سنت غیر اسلامی و غیر عقلی را در جامعه ریشه کن نموده
و بار سنگین را از دوش صاحبان مصیبت بردارند. و به اصلاح سبک زندگی که مورد تأیید مقام معظم رهبری است، همّت گمارند.
نتیجه:مهمترین وظیفه ما در مراسمات ختم اموات، بهره معنوی اموات از مجلس،
تسلای خاطر صاحبان مصیبت، احترام به مهمانان و شرکت کنندگان در این
مراسمات و عبرت گیری و تقویت روح آخرت گرایی است.متأسفانه سنت های
غلط در سال های اخیر و چشم و هم چشمی ها و تشریفات در مراسم ختم
باعث اذیت و آزار اموات و صاحبان مصیبت و حتی مهمانان را فراهم نموده و
باعث اسراف ها و بدعت ها و غفلت هایی شده است که آثار زیان بار دنیایی
و آخرتی دارد.اگر دلسوز اموات هستیم همین هزینه های تشریفاتی را به
نیت آنان به امورات خیر و فقراء بپردازیم تا هم خودمان و هم آنان بهره ببرند
و هم رضای الهی جلب شود.
********************************************************************
امام حسین(ع):هدف من از قیام اصلاح
انحرافات امّت و امر به معروف ونهی از منکر است.
امام صادق(ع): برای تسلیت گفتن همین
اندازه کافیست که صاحب مصیبت تو را ببیند.
شهروندان محترم
وگرامی سلام علیکم
به مصداق سفارش قرآن مجید به خودداری از اسراف و به منظور
آفت زدایی و از بین بردن رفتارهای خرافی از مجالس ترحیم،
امامان جماعت و هیأت امنای مساجد شهرک های شمال شهر تصمیم
گرفته اندکه منحصراً با رعایت شرایط ذیل پذیرایی مجالس ترحیم باشند
در غیر این صورت از در اختیار گذاشتن مسجد معذور می باشند
.1- رعایت حقوق مستمعین از ناحیه مداح محترم با رعایت صدای بلندگو
درتمام مراحل عزاداری با نظارت هیأت امنا به منظور جلوگیری از آزار و اذّیت
حاضرین و مجاورین مساجد وحسینیه ها.2- ممنوعیت روضه خوانی
از زبان حال بازماندگان و صاحبان عزا توسط مداح محترم و در صورت ضرورت
اقامه روضه سیدالشهداء و دیگر ائمه اطهار به منظور تسلای خاطر
بازماندگان ودعوت آنان به صبر وشکیبایی.3- تلاوت قرآن مجید
در مراسم ترحیم و پرهیز از خوش آمدگویی و تعارف در هنگام قرائت کلام وحی
و پرهیز از نام بردن اشخاص و در صورت لزوم پس از پایان قرائت قرآن کریم
خیر مقدم به صورت عمومی انجام گردد.4- پرهیز از تکثیر و پخش اطلاعیه ترحیم
، پارچه نوشته وتاج گل و... در مراسم به جز یک مورد از ناحیه صاحبان عزا
جهت اطلاع رسانی.
تبصره: صاحبان عزا در اطلاعیه اولیه اعلام می نمایند که شرکت کنندگان
در مراسم از آوردن هرگونه پارچه نوشته، تاج گل و اطلاعیه ترحیم خودداری
نمایند در غیر اینصورت از پخش آن در مجلس معذوریم.5- پذیرایی از مهمانان،
منحصراً با چای وخرما یا کاکائو و پرهیز از بخش میوه، شیرینی و...6-
در مجلس ترحیم از روحانیون و مداحانی که موافق و مقید به
اجرای مفاد این تصمیمات هستند دعوت گردد.7-عدم دعوت از خواهران مداح
در مجالس ترحیم که همزمان با مجالس برادران در مساجد وتکایا برگزار می گردد.
.: Weblog Themes By Pichak :.