به نام خدا
یادی از حکیم گیلانی
قال رسول الله صلی الله علیه وآله: من ورّخ مؤمنا فکانما احیاه
کسی که زندگی مؤمنی را شرح دهد وبنویسد یا بیان کند گویا اورا زنده کرده است.
سفینة البحار ج2 ص641
عالم وزاهد وصوفی همه طفلان رهند
مرداگرهست بجز عالم ربانی نیست
(حافظ)
درحکمت 139 از نهج البلاغه فیض الاسلام آمده است که کمیل بن زیاد نخعی می گوید حضرت امیر المؤمنین علیه السلام دست مرا گرفته وبه صحراءبرد. چون به بیرون شهررسید ، آهی کشید همانند آه کشیدن اندوه رسیده. پس از آن در باره دانش ودانشمندان چنین فرمود:
یاکمیلُ بنُ زیاد ان هذه القلوب اوعیة فخیرها اوعاها.... الناس ثلاثة فعالم ربانیّ ومتعلم علی سبیل نجاة وهمج رعاع اتباع کل ناعق یمیلون مع کل ریح لم یستضیئوا بنورالعلم ولم یلجئووا الی رکن وثیق....یاکمیلُ بنُ زیاد هلک خزان الاموال وهم احیاء والعلماء باقون ما بقی الدهر اعیانهم مفقودة وامثالهم فی القلوب موجودة.
ای کمیل این دل ها ظرف های علوم وحقایق واسرار است وبهترین آن دل ها ، نگهدارنده ترین آنها است.....مردم سه دسته اند: عالم ربانی وطالب علمی که از جهل ونادانی و... به راه نجات ورهایی یافتن است ومگسان وپشه ها ی( وحشرات) کوچک وناتوان که به هر سو روند واز روی جهل ونادانی به انواع زشتی ها آلوده اند. اینها از هر آوازکننده ای پیروی می نمایند با هربادی میل وحرکت می کنند ودرست را از نادرست تمییز نمی دهند.نه از روشنایی دانش نور گرفتند ونه به پناهگاه استواری پناه بردند.... ای کمیل گردآورندگان اموال ودارایی در واقع تباه وهلاک شده اند درحالی که به حسب ظاهر زنده اند ودانشمندان در حقیقت پایدار وماندگارند تامادامی که روزگار باقی است اگرچه به ظاهر دارای مکنت ومال نباشند. وجودشان با رحلت وکوچ از این دنیای فانی به ظاهر گم شده ولی آثار وفضائل وذکر جمیل ویاد وخاطره نیکشان همیشه در دلها برقرار است.
جاهل بروز فتنه ره خانه گم کند
عالم چراغ جامعه وچشم عالم است
یاد وخاطره نیک نیک اندیشان واندیشمندان وبزرگان علمی ودینی از فقهاء عظام وحکمای عالیمقام را که به ظاهر در میان مانیستند برای همیشه ایام گرامی می داریم. یادآوری نام وآثار وآفکارشان ونیز یاد و مرور زندگی پربارعلمی شان پشتوانه ای سودمند وره توشه ای مفید وارزشمند برای همه ما می باشد. ذکر ویاد آنها سبب ترویج فکر وفرهنگ دینی ومعارف الهی وارزش های اسلامی وانسانی وباعث خشنودی خدا ورسول وائمه علیهم السلام ونیز سبب خرسندی وخوشحالی آنان می شود.به راستی که علماء راستین ما در همه اعصار وامصار وبلاد، چراغ ها ی هدایت برای جامعه بشریت بودند وهستند وخواهند بود. این چراغ ها ومشعل های فروزان، در میدان ها وعرصه های مختلف روشنی بخشیدند وبه مشیت الهی برای همیشه نیز چه در حیات دنیوی وچه در حیات برزخی شان ، نور افشانی خواهند کرد.رسولخدا ص فرمودند:ان مثل العلماء فی الارض کمثل النجوم فی السماء(بحارالانوار ج2 ص25). همانگونه که ستارگان آسمان در شب های تار ،موجب هدایت گمگشتگان در صحرا وبیابان ودریاها می شود ، علماء وفقهاء وحکماء نیک اندیش اسلامی وشیعی نیزروشنگران راه زندگی بشریتند.
مرحوم حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی یکی از شخصیت های بزرگی بود که عمرمبارک وشریف خویش را در علم وحکمت وفلسفه وعرفان وکلام وقرآن وعلوم آل محمد علیهم السلام وتدریس مستمر بیش از 30 سال با صبر ومناعت طبع وعزت نفس وزهد وپارسایی عالمانه ، سپری نمود. او با بهره مندی از اندوخته های پربار وسرشار از محضر بزرگانی چون علامه طباطبایی( به مدت 12 سال) و حضرت امام خمینی ره (به مدت 8 سال) وآیت الله گلپایگانی (15 سال) وآیت الله بروجردی (2سال) ، سال های طولانی برکرسی تدریس نشست ومتواضعانه وصبورانه با همه مرارت ها وسختی ها با روی گشاده در میدان های مختلف علمی( کلامی ، فلسفی ،عرفانی)به تربیت شاگردان پرداخت وسرزمین تشنه طالبان وجویندگان دانش و معرفت وحکمت را سیراب نمود وبه جان های شیفتگان معارف بلند الهی ، حیات معنوی بخشید ودر دوران عمر 76 ساله خود آثار وبرکات وثمرات ارزشمندی از خود بجای گذاشت. از جمله آثار وبرکات این استاد گرانمایه ،شاگردان زبده و ورزیده ای هستند که هرکدام آنها در عرصه های فرهنگی وعلمی و... مشغول خدمت ونور افشانی می باشند.
بخشی از فعالیت های علمی مرحوم حکیم عسکری به قرار زیر است:
1-تدریس کل مجموعه اسفار 9 جلدی که بعضی از مجلدات آن را چندین بار تدریس فرمودند.
2-تدریس فصوص ابن عربی در حدود 4 دور
3- چندین دوره تدریس الهیات شفای بوعلی سینا
4- چندین دور تدریس منظومه حکیم ملا هادی سبزواری
5-چندین دور تدریس تجرید العقائد
6-تدریس بعض کتب دیگر
7-آثار قلمی که یکی ازآنها به نام (انسان مجموعه ای از جهان)در زمان حیاتشان چاب شد وبقیه آثارشان دستخط است که امیدواریم توسط برخی از شاگردان توانمندش با مساعدت وهمکاری فرزندان عزیزش به زیور طبع آراسته گردد.
سر انجام مرحوم حکیم عسکری در صبح روز یکشنبه چهارم اردیبهشت 1384 برابر با پانزدهم ربیع الاول 1426 هق در ایام خجسته میلاد پیامبر اسلام ص در حین اشتغال به تدریس در فیضیه دچار عارضه قلبی شد ودر عصرآن روز در سن 76 سالگی در شهر قم به دیار باقی شتافت.
عارفان راگوش برآواز طبل رحلت است
هر تبیدن قاصدی باشد دل آگاه را
(صائب تبریزی)
پیکرمطهراین عالم ربانی و بزرگوار واستاد بلند اندیش پس از تشییع وطواف در حرم کریمه اهل بیت علیهم السلام واقامه نمازمیت توسط حضرت آیت الله محفوظی ، بر اساس وصیتش جهت تشییع وتدفین به گیلان ولاهیجان منتقل شد وپس از تشییع باشکوه در لاهیجان ، در قریه سیاهگوراب از توابع لاهیجان ( محل ابوالزوجه وپدر عیالش) روبروی امامزاده ....به خاک سپرده شد.
**بعد از وفات مدفن ما در زمین مجوی
در سینه های مردم عارف مزار ماست
روی قبر مولانا جلال الدین بلخی رومی نوشته شده :
بعد از وفات تربت ما در زمین مجوی
در سینه های مردم عارف مزار ماست
روحش شاد ویادش گرامی ونامش پاینده وافکارش تابنده وراهش پررهرو باد .
نگارش : توسط سید اصغر سعادت میر قدیم در تاریخ 12/ 2 / 1384.
*************************************************************
سخنی از حکیم عسکری لشت نشایی:
... وجود انسان معما وطلسمی است بی کران. رسیدن به عمق این معما کاری است دشوار وبیرون از حد توان. چنانچه حافظ شیرازی در این باره خوب می گوید:
وجود ما معمایی است حافظ
که تحقیقش فسون است وفسانه
هرکسی در باره شناختِ وجود وحقیقت انسان چیزی گفت یا مطلبی نوشت به اندازه اطلاعات ودر خور فهم خودش بوده نه اینکه حقیقت انسان را کما هو حقه شناخته و در باره او قضاوت کرده باشد. مانند کسانی که در تاریکی برای شناخت فیل می روند وهریک ، عضوی از اعضای فیل را لمس کند . مثلا یکی دستش به گوش فیل برخورد کند وبگوید فیل باد بزن است ودیگری با پشت فیل تماس پیداکند وآن را مانند تختی بپندارد ، دیگری با پای فیل تماس پیدا کند وآن را ستون بشمارد . بنابراین هریک در باره فیل به اندازه فهم وتماس خود در تاریکی ، نظر می دهد نه اینکه فیل را کما هو حقه شناخته باشند.
نقل از کتاب (انسان مجموعه ای از جهان) ص 29
اثر حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی ره
.: Weblog Themes By Pichak :.