سفارش تبلیغ
صبا ویژن


منظور از عبارت (والسر المستودع فیها) چیست؟

 

 جواب: عبارت «والسر المستودع فیها» در صلوات بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد شده است و ما آن صلوات را در کتاب«صحیفه مهدیه مترجم ص 408» (چاپ هفدهم) نقل کرده ایم و در آنجا گفته ایم که به نظر برخی از بزرگان، مقصود از «سر مستودع»، حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه می باشند . بنابراین امکان چنین معنایی وجود دارد.

جالب توجه است که نظیر چنین تعبیری در زیارت حضرت نرجس خاتون علیها السلام نیز آمده است و ما آن را در ص 644 «صحیفه مهدیه»  آورده ایم که بر تقویت احتمال مذکور می افزاید .

نقطه اشتراک میان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها ـ که این عبارات درباره آن دو بزرگوار وارد شده است ـ وجود مبارک امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد که آن حضرت از نسل آن دو بزرگوار می باشند.

در توضیح مطلب چنین می گوییم: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به دلیل حدیث «ولولا فاطمة لما خلقتکما» منشأ اصلی خلقت و ایجاد «سر مستودع» (یعنی امام عصر ارواحنا فداه) می باشند و حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها منشأ تولد «سر مستودع» هستند.

بنابراین همانگونه که در حدیث کساء ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در میان پنج تن محور اصلی هستند ، در این صلوات نیز آن بزرگوار محور اصلی هستند و در این صلوات از حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه نیز ـ که آن حضرت پس از پنج تن آل عبا  طبق برخی از روایات (وتاسعهم قائمهم وهو افضلهم)  افضل از سایر ائمه علیهم السلام می باشند ـ یاد شده است .

زیرا آن حضرت، صاحب « الدولة الفاطمیة» هستند که در آن دولت، آن بزرگوار همه اسرار را آشکار ساخته و به «سر» بودن آنها پایان می بخشند. همان گونه که حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

مامن علم الا وانا افتحه وما من سر الا والقائم یختمه.

هیچ علمی نیست مگر آنکه من آن را افتتاح نمودم و هیچ سری نیست مگر اینکه قائم آن را پایان می بخشد.

انشاء الله هرچه زودتر با فرارسیدن دولت فاطمیه? حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، آن «سر مستودع» و همه اسرار خلقت ، ظاهر و آشکار شود.

 


{پایگاه علمی المنجی}

http://www.almonji.com/fa/node/296

 **************************************************


معنی عبارت "و سر المستودع فیها" در صلوات بر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چیست؟ - 24 ساله - فوق لیسانس

پاسخ

با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
مراد از "السر المستودع فیها" حضرت محسن است که در هنگام هجوم به بیت حضرتش سقط شد. معنی عبارت هم موجود پوشیده ـ (سرّ) ـ ای که خداوند در بدن مبارک حضرتش به ودیعه گذارده بوده ـ (المستودع فیها) ـ است.
با آرزوی توفیق.
موسسه ذکر ـ قم.
باستانی.

{نقل از سایت تبیان}

****************************************************


معنی عبارت "و سر المستودع فیها " در صلوات بر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چیست؟

 

{نقل از سایت المکتب}

قبل از ورود به جواب ابتدا مقدمه ای در مورد سرّ در عالم می خوانیم:


سرّ در عالم

هیچ شیئی در عالم وجود نیست مگر آن که دارای ظاهری و باطنی است. ظاهرش همان است که برای همه انسان‌ها قابل درک است و باطنش آن چیزی است که جز دارندگان عقل‌های فروزان، که به ظاهر امور بسنده نکرده و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به باطن و حقیقت استفاده می‌کنند، از عهدة درک آن برنمی‌آیند.

ایشان همانانی هستند که قرآن کریم از ایشان از عنوان اهل تفکر، تدبر، تعقل و صاحبان خرد نام برده است.

معنای رایج «سرّ» عبارت از چیزی است که پیچیده و در نتیجه پوشیده باشد. چنین چیزی وجود [خارجی] ندارد، زیرا تمام آن‌چه در عالم طبیعت است، ظاهر می‌باشد یا حداکثر آن که غالب انسان‌ها به دنبال آن نیستند؛

مانند معادنی که بیش از میلیون‌ها سال در درون زمین مخفی بود و مردم به آن توجهی نداشتند اما همین که متوجه آن شدند و درباره‌اش به جست‌وجو و کاوش پرداختند به آن دست یافتند. این وصف دربارة سایر امور علمی و فکری نیز وجود دارد و تنها تفاوت در رسیدن یا نرسیدن افراد [به حقیقت سرّ] است

بنابراین ممکن است مطلبی نسبت به شخص زید که به واقع امر آگاه نیست، سرّ باشد اما نسبت به عمرو که نسبت به آن امر آگاهی یافته است، سرّ نباشد.هم‌چنین ممکن است مسئله‌ای برای یک شخص در یک زمان معین سر باشد اما در زمان دیگرنباشد.1

مصادیق ظاهر و باطن

از بارزترین اموری که دارای ظاهر و باطن است می‌توان موارد زیر را نام برد:
1. خداوند متعال: او ظاهر و باطن است چنان که خود فرموده است:
هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن و هو بکلّ شیءٍ علیمٌ.2
اوست اول و آخر و ظاهر و باطن، و او به هر چیزی داناست.

این دو اسم ـ ظاهر و باطن ـ به وجوه متعددی تفسیر شده است که مهم‌ترین آن عبارت است از این‌که، خداوند متعال به وسیلة آیاتش، که آن‌ها را در موارد قدرت و آثار حکمت خویش آشکار ساخته، ظاهر است در حالی‌که از وجه کنه و حقیقت ناپیدایش باطن است.
3
2.قرآن کریم: از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمودند:
هیچ آیه‌ای در قرآن نیست مگر آن که دارای ظاهر و باطنی است.4


3.امامان(ع): ائمه اطهار(ع) دارای ظاهر و باطن‌اند. ظاهرشان عبارت از اعمالی ظاهری است که در ارتباط با افراد بشر و در تعامل با انسان‌ها از ایشان صادر شده و باطنشان عبارت از حقیقت ایشان است که آن را جز کسی که خدا او را برای این امر برگزیده باشد، نمی‌تواند درک نماید.

روایات شریف بعضی از اسرار [امامت] و مهم‌ترین آن را چنین برشمرده‌اند:

الف) امامان(ع) دارای [مقام] ولایت تکوینی و تشریعی هستند؛

ب) امامان(ع) دارای مقام محمود، که دیگری را امکان وصول بدان نیست، هستند؛

ج) نزد امامان(ع) علم مکنون مخزون، معارف الهی، اسم اعظم [خداوند] و علوم والای دیگری موجود است؛

د) نزد امامان(ع) اسرار قرآن کریم موجود است، بلکه ایشان خود، سرّ قرآن‌اند؛ و روایات مبارکی وجود دارد که مشتمل بر بیان بخشی از این اسرار عجیب است، که توجه خوانندگان را به بعضی از آن‌ها جلب می‌کنیم.

از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که به حضرت علی(ع) فرمودند:
ای علی، خداوند به من فرمود: ای محمد، من علی را همراه دیگر انبیا ـ باطناً ـ ولی همراه تو ـ ظاهراً ـ مبعوث نمودم.5

از همان حضرت(ص) روایت شده است که فرمودند:
ظاهر من نبوت و باطن من ولایت است.6

و) ظاهرم، نبوت و باطنم غیبی است که قابل درک نیست.7
آن حضرت(ص) می‌فرماید:
فاطمه، حوری انسانی است.8

همانا در رابطه با هر یک از شرایط حضرت فاطمه زهرا(س) اسرار ویژه‌ای وجود دارد؛
سری در خلقت ایشان از طعام بهشتی،
سری در حمل حضرت در شکم مادر،
سری در ازدواج با امام امیرالمؤمنین علی(ع)،
سری در ولادت دو امام همام حسنین(ع) توسط آن حضرت،
و سرّی در شهادت و تدفین آن حضرت.

از این‌جاست که در دعا می‌خوانیم:
اللّهمّ إنّی اسألک بحقّ فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السرّ السمتودع فیها.

خداوندا از تو درخواست می‌کنم به حق فاطمه و پدرش، شوهر و فرزندانش و آن سرّ به ودیعت نهاده شده در او.


در تفسیر «السرّ المستودع فیها» موارد زیر ذکر شده است:
الف ـ امام مهدی(ع)؛
ب ـ امامت و ولایت؛
ج ـ امر ائمه(ع)؛
د ـ علوم ربانی؛


معنای سر این است و این که چه سری با حضرت فاطمه(س) است همان طور که از نامش پیداست سر است و نمی دانیم و انچه که کفته شده برداشتهایی است که علما از روایات داشتند.

پی نوشت:

1. کلمة الإمام المهدی(ع)، ص256.
2. سورة حدید ، آیة 3.
3. مفاهیم القرآن، ج6، ص134.
4. میزان الحکمة، ماده «قرآن».
5. الأسرار العلویّة، ص181.
6. الأسرار الفاطمیه، ص18.
7. همان.
8. همان، ص323.

و من یتق اللّه یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لکل شی ء قدرا

 




تاریخ : چهارشنبه 93/12/13 | 10:41 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی