***نسیم معرفت**
زندگینامه آیت الله زینالعابدین قربانی لاهیجانی - پایگاه خبری ـ تحلیلی ...
حضرت آیت الله زین العابدین قربانی، فرزند غلامحسن، در سال 1312در روستای پنچاه آستانهاشرفیه دیده به جهان گشود.
سرویس مشاهیر آستانخبر ـ علی رحیمی
حضرت آیت الله زین العابدین قربانی، فرزند غلامحسن، در سال 1312در روستای پنچاه آستانهاشرفیه دیده به جهان گشود. تا سن 14سالگی در کنار کار کشاورزی، قرآن وفارسی تا کلاس سوم قدیم وکتابهایی مثل: سیدالا نشاء، جودی وامثال اینها را در مکتب آن زمان آموختند سپس برای تحصیل علوم دینی به لاهیجان عزیمت نمودند ودر مدرسه جامع این شهر به تحصیل پرداختند.
پس از طی دروس تا سیوطی ومغنی در سال 1328 عازم قم شدند وتحصیلاتش را در محضر اساتید معروف حوزه ادامه دادند.
مدارج علمی واساتید:
معظم وله پس از طی تحصیلات سطح وگذشتن از معالم وقوانین ولمعه، دروس رسایل ومکاسب را از محضر آیت ا….. مشکینی حفظه الله، منظومه وحکمت در محضر آقا رضا صدر، برادر امام موسی صدر ودیگر اسلتید حوزه آموختند وجلد اول کفایه را در خدمت آیت ا.. سلطانی وجلد دوم را در خدمت آیت الله مجاهدی تبریزی به پایان رساندند.
در ادامه تحصیل به درس خارج حضرت آیت ا…. بروجردی (رحمت الله) شرفیاب شدند ودر این ایام رسالهای درباره (صلوات احتیاط) نوشتند وامتحان درس خارج را با نوشتن رسالهای درباره صلوات احتیاط وبانمره عالی قبول شدند.
دروس فلسفه، تفسیر وقسمتی از شفاء وچند جلد از کتاب اسفار را در محضر آیت الله علامه طباطبایی در مدرسه حجتیه وسلماسی آموختند وبقیه مجلدات اسفار را در محضر اساتید دیگر خواندند ومدت 8 سال از محضر درس فقه واصول حضرت امام (ره) بهره بردند از اینرو حضرت ایشان از آیت الله بروجردی، حضرت امام وعلامه طباطبائی بیش از همه تأثیر پذیرفتند.
امور تبلیغی:
از سال 1336 به موازات تحصیل گه گاهی در جلساتی که بمناسبتهایی در بیت علمای مدارس علمیه، مراجع، بزرگان وغیره برگزار میشد بهمراه بزرگانی چون: آیت الله مشکینی آیت الله محمدی گیلانی ودیگران به منبر میرفتند.
حضرت آیت الله قربانی بعدها وعظ وخطابه را در مسجد هدایت تهران، زمانی که آیت الله طالقانی اقامه نماز میکردند پی ودر سال 1338 در مسجد بالا بازار میانه چال ومسجد آیت الله رضوی کاشان واستانها وشهرستانهای دیگر مثل: مازندران، گیلان وخوانسار ادامه دادند.
وعظ وخطابه حضرت آیت الله قربانی گاهی منشاء آثار خیر وزمانی هم باعث گرفتاریهای وی میشد وتحت تعقیب (ساواک) قرار میگرفتند.
آغاز به کار نوسیندگی:
از سالهای 1336 در کنار تحصیل ووعظ وخطابه به امر نویسندگی روی آوردند وبا نوشتن مقالاتی در روزنامهها وموسسات علمی در قم و تهران رسماً پا به عرصه نویسندگی گذاشتند. در تهران به روزنامههای: ندای حق، وظیفه وغیره مقاله میدادند ودر چند موءسسه علمی قم به عنوان نویسنده آزاد یا عضوهیأت تحریر به شروع به فعالیت کردند.
در مجله مکتب اسلام که حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، حسین نوری همدانی و چند نفر دیگر عضو هیئت تحریریه بودند جذب این مجله شدند و به عضویت هیئت تحریریه در آمدند و سالها در این مجله قلم زدند که بسیاری از آن مقالات تکمیل شد و به صورت کتاب در آمد که به عنوان نمونه میتوان از کتاب ارزشمند اسلام و حقوق بشر نام برد همچنین در آن زمان مکتب اسلام مجله? دیگری به نام (مسایل نسل جوان) منتشر میکرد که حضرت ایشان چند سال سلسله مقالاتی را در این مجله به چاپ رساندند (موسسه در راه حق) که به آیت الله سید محسن خرازی تعلق داشت یکی دیگر از موسساتی بود که حضرت ایشان به اتفاق چند نفر از آقایان نشریهای را با همین نام به طور ماهانه منتشر میکردند و یا بعضی از کتابها را در این موسسه ترجمه میکردند همچنین موسسه دیگری نیز به نام (معارف جعفری) وجود داشت که مرتب به این موسسه مقاله میدادند.
حضرت آیت الله قربانی به موازات امر نویسندگی به اتفاق آقایان: شیستری، حسین حقانی، علی حجتی کرمانی، عباسعلی عمید زنجانی و به سرپرستی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جلسات هفتگی خودشان پس از تعیین موضوعات مبتلابه جامعه اقدام به تحقیق میکردند و نتیجه تحقیقات را در قالب سلسله کتابهایی تحت عنوان (از اسلام چه میدانید) به چاپ میرسانند.
عناوین کتابهای اول و دوم این گروه (زن و انتخابات) و (بلاهای اجتماعی قرن ما) بود که اثر مطلوبی در زمان خود برجای گذاشت اما کتاب سوم گروه به نام (اصول عقاید شیعه) با حوادث سال 42 حوزه مواجه شد که به تبع آن بعضی از دوستان وی زندانی و برخی تبعید و گروهی نیز از جمله خود آیت الله قربانی فراری شدند و جمع ایشان متلاشی شد.
در کتاب (اصول عقاید شیعه) موضوع مورد تحقیق حضرت ایشان (معاد) بود که ما حصل این تحقیق به صورت کتابی به نام (بسوی جهان ابدی) در آمد که بارها چاپ و منتشر شد.
حضرت آیت الله قربانی در کنار این همه مشغله گاهی کتابهایی را نیز ترجمه ونتشر میکرد ند که از جمله کتاب (اسلام وصلح جهانی) است.
اصل این کتاب به نام (السلام العالمی والاسلام) نوشته سید قطب بود که به اتفاق استاد سید هادی خسروشاهی ترجمه شد.
تألیفات:
تحقیقات وتألیفات حضرت ایشان تا کنون بدون وقفه ادامه یافت وهم اکنون 45 اثر از ایشان به چاپ رسید که 5 کتاب معظم له در دانشگاهها وحوزههای علمیه جزء کتابهای درسی بشمار میرود چندین اثر نیز آماده چاپ دارند ومقدمات چاپ چند اثر دیگر نیز فراهم شده است که ان شاء الله به زودی زیر چاپ خواهد رفت.
مهمترین اثری که حضرت آیت الله قربانی برای تحقیق و تدوین آن حدود 14 سال زمان صرف کردهاند کتاب (تفسیر جامع آیات الاحکام) است که در 12 جلد به چاپ رسید و امروزه در (دانشگاه علوم اسلامی قم) که از کشورهای مختلف دنیا دانشجو دارد جزء کتاب درسی است و در دانشگاههای دیگر هم بعضی از مباحث آن تدریس میشود.
هنگامی که حضرت آیت الله قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی بودند، وهابیهای وطنی با انتشار کتاب (بت شکن) قصد بیاعتبار کردن اصول کافی را داشتند که معظم له در پاسخ به آنان کتاب (علم حدیث) را نوشتند که امروزه در حوزه علمیه قم تدریس میشود و در ردیف کتابهای درسی الزهرای قم قرار دارد.
حضرت ایشان علاقه? ویژهای به قرآن و نهج البلاغه دارند به همین دلیل ایامی که در لاهیجان مقیم بودند روزهای دوشنبه برای مسئولان شهرستان کلاس درس نهج البلاغه دایر کردند و طی حدود 1000 جلسه نهج البلاغه را شرح کردند.
یکی از اثرات ارزشمند این کلاسها کتاب «اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی از نگاه امام علی (ع)» که در واقع شرح نامه 31 نهج البلاغه است به زیور طبع آراسته شد و حدود 500 صفحه دارد.
این کتاب در مدرسه (حقانی) قم به عنوان محور درس (اخلاق علوی) تدریس میشود و اخیراً نیز یکی از اساتید زبان انگلیسی دانشگاه با اجازه ناشر، این کتاب را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است و در بعضی از دانشگاهها برای تدریس متون انگلیسی از این کتاب استفاده میکنند.
معظم له سرانجام به این فکر افتادند که نخستین خطبه نهج البلاغه را که از دیر باز دهها نفر بر آن شرح نوشتهاند و از نظر علمی یکی از مشکلترین خطبههای نهج البلاغه است شرح نمایند. چون درسش را قبلاً گفته بودند آقازاده فاضل و روحانی ایشان، دکتر محمد علی قربانی که 18 سال درس خارج میخواند و دکترایش را نیز گرفتهاند، نوارهای مربوطه را پیاده، فصل بندی و تعیین منابع نمودند و با نام (جهان بینی امام علی علیه السلام) به چاپ رسانیدند.
یکی دیگر از درسهای نهج البلاغه، نامه امام علی (ع) به مالک اشتر است که اخیراً این شرح نیز آماده شد و با نام (منشور مملکت داری، در نامه امام علی (ع) به مالک اشتر) به زیر چاپ خواهد رفت.
دلیل تلاش شبانه روزی معظم له در زمینه ترویج قرآن و نهج البلاغه اینست که معتقدند: از آنجایی که بهترین کار برای توجه دادن جامعه به اسلام و انقلاب اسلامی بالا بردن سطح فکر و دانش افراد جامعه است بنابراین باید نسبت به قابل فهم عمومی کردن منابع معرفتی ما که به ترتیب اهمیت: قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، متون احادیث و ابواب مختلف میباشد، اقدام نمود.
حضرت آیت الله قربانی در طی اقامت خود در لاهیجان بموازات کلاسهای تفسیر نهج البلاغه درس تفسیر قرآن را نیز در دستور کار خود داشتند و هفتهای یک روز در حسینیه هدایت تفسیر قرآن میگفتند و این مهم را با سوره مبارکه کهف شروع و بسیاری از سورههای قرآن را هم تفسیر کردند و زمانی هم که مکلف به پذیرفتن عنوان نماینده ولی فقیه در گیلان شد و به رشت آمدند، جلسات تفسیر قرآن را در شبهای ماه مبارک ادامه دادند و ماحصل این جلسات هر شب از صدا و سیمای مرکز گیلان، شبکه باران به مدت نیم ساعت پخش شد.
البته ایشان تاکنون سورههای: رعد، کهف، یاسین، بقره، لقمان، و قسمتهای مهم سوره (آل عمران) را تفسیر کردهاند و تعدادی از این تفاسیر آماده چاپ است.
حضرت آیت الله قربانی به دلیل مشغله فراوان و کهولت سن نمیتوانند جلسات تفسیر را استمرار ببخشند فلذا به تناسب حال و قال و در فرصتهای مناسب به این مهم مسی پردازند.
فعالیتهای سیاسی
حضرت آیت الله قربانی در سالهای 31 و 32 با مرحوم سید مجتبی نواب صفوی، رهبر فدائیان اسلام که در آن زمان گاهی به مدرسه فیضیه قم میرفتند و با طلاب به گفتگو مینشستند و هراز گاهی نیز در نماز جماعت مرحوم آیت الله اراکی و زنجانی شرکت میکردند، آشنا شدند و با شنیدن سخنرانیها و خواندن (کتاب حکومت اسلامی) ایشان تحت تاثیر قرار میگرفتند و در جلسات فدائیان اسلام در قم و تهران شرکت میکردند و به این طریق جذب فدائیان اسلام شدند و فعالیتهای سیاسی خود را از این سالها آغاز کردند.
رابطه ایشان با فدائیان اسلام به حدی بود که مرحوم سید محمد واحدی، مرد شماره 3 فدائیان اسلام کتاب (سیوطی) را نزد ایشان آموختند و حتی طی سفری به کاشان کردند در باغ (فین) سخنرانی کردن.
در سال 1334 که این جوانمردان به شهادت رسیدند حضرت آیت الله قربانی محزون و افسرده مدتی در اختفا به سر بردند و به مدت 40 روز به مشهد رفتند که آشنایی معظم له با مقام معظم رهبری در همین ایام حزن و اندوه اتفاق افتاد.
حضرت آیت الله قربانی میگویند (در طول حیات حضرت آیت الله عظمی بروجردی، امام یک عالم ربانی، یک فقیه صمدانی و یک استاد بزرگوار حوزه علمیه قم بودند و به احترام آیت الله بروجردی کار سیاسی نمیکردند زیرا ایشان را ولی فقیه و خود را تابع میدانستند وقتی در سال 40 حضرت آیت الله بروجردی ازدنیا رفتند مرجعیت در میان آقایان تقسیم شد و شاه بدون توجه به موقعیت علمی و فقهی علمای قم تلگرافی به نجف کرد که آن مسائل سیاسی پیش آمد، امام مبارزه سیاسی خود را رسماً آغاز کرد و شاگردان امام نیز چون تحت تاثیر امام بودند پیرو استاد شدند و با وعظ و خطابه در منابر اقدام به روشنگری نمودند.
حضرت آیت الله قربانی در این زمان علاوه بر روشنگری هراز گاهی مامور رساندن اطلاعیههای امام به شهرستانها، از جمله استان گیلان میشدند تا آن اطلاعیهها به دست آقایان علما از جمله حضرات آیات: ضیابری، بحر العلوم، لاکانی و دیگران برسد.
بنابراین جرقه مبارزات انقلابی توسط مرحوم نواب صفوی در حضرت آیت الله قربانی زده شد و در زمان حضرت امام (رضوان الله علیه) تبلور پیدا کرد.
معظم له در سال 42 گرفتار ساواک شدند و مورد اذیت و آزار و اهانت بسیار قرار گرفتند و زندانی شدند. بعد از اینکه از زندان ساواک خلاصی پیدا کردند حدود 5 سال ممنوع المنبر و ممنوع الخروج از کشور شدند.
حضرت آیت الله قربانی در مورد این ایام سخت و سیاه میگوید:
(دوران بسیار سختی بود. خدارحمت کند مرحوم شهید بهشتی و شهید مطهری و خدا حفظ کند آقای هاشمی رفسنجانی را که در آن دوران سیاه که زندگی مادی ما مختل شده بود، بنده را مورد عنایت قرار میدادند.)
در این سالها ایشان به پیشنهاد شهید بزرگوار مطهری به تهران رفتند و در مسجد ابوالفضل واقع در خیابان ستارخان فعلی که در نزدیکی منزل آقایان باهنر و موسوی اردبیلی قرار داشت به اقامه نماز پرداختند ولی همچنان ممنوع المنبر بودند وبه جای ایشان آقایان: ناطق نوری، مطهری ومعزی به منبر میرفتند.
چون روزهای پنج شنبه هر هفته در این مسجد جلسهای با آقایان: مهدوی کنی وهاشمی رفسنجانی پیرامون نهج البلاغه دایر کرده بودند، ساواک متوجه موضوع شد وهیأت امنا را وادار کرد ت عذر ایشان را بخواهد که معظم له به دوباره به لاهیجان مراجعت کردند.
حضرت ایشان در سال 50 دوباره گرفتار زندان ساواک شدند ودر زندان تصمیم به ترجمه برخی از مجدات کتاب (الغدیر) گرفتند وجلدهای پنجم، نهم ودهم الغدیر را در زندان ترجمه کردند. چون در انجام این مهم از کمکهای بعضی از افسرا ن خودی سود جستند همیشه از آنان به نیکی یاد میکنند.
این بار آزادی حضرت آیت الله قربانی از زندان مصادف با دوران سخت انقلابیون بود ومعظم له در راستای کمک وهمکاری با انقلابیون همیشه در تهران، قم ولاهیجان در تردد بودند که الحمدالله تمام آن محرومیتها وشداید وسختیهای به صبح پیروزی منتهی شد.
زندگی خصوصی:
حضرت آیت الله قربانی در مورد زندگی خصوصی خود میگوید: (خداوند ده فرزند شامل 3دختر و7پسر به من عطا فرموده است که پسران من جزیکی، همه دکترومهندس هستند ودختران من نیز همه لیسانس یا فوق لیسانس هستند ودو نفرشان استاد دانشگاه هستند. دامادهای من هم همه بچههای خوب وتحصیلکرده هستند. یکی متخصص پوست ودیگری در وزارت امور خارجه وسومی نیز مهندس است. بچههای من نوعاً تحصیلکرده هستند بعضیها تحصیلات علمی دارند که یکی از انها دکتر محمد علی است که حدود 18سال است درس خارج خواند ودکترایش را نیز گرفته است. این پسرم صاحب قلم وتألیفات است. پسرهای دیگر من یکی معاون دانشگاه، یکی دندانپزشک ویکی هم پزشک عمومی است. عروسهای من هم الحمدالله همین طور هستند. یک عروسم دکتربیهوشی ویکی دیگر دکتر عمومی است.
محیط خانه من بحمدالله محیط آرامی است. با فرزندان ونوهها واعضای خانواده رفتاری دوستانه وبراساس مهر ومحبت واحترام متقابل دارم.)
معظم له در خصوص همسرشان میگوید: من موفقیت وزندگی خصوصی وعلمی خودم را مدیون همسرم هستم که اگر همراهی او در کارهای علمی نبود این پیشرفت را نداشتم. البته همسرم فرزند مرحوم آیت الله کوشالی است که پدر ایشان مردی متقی ودین باور بود. من کمتر روحانیای به پاکی ا یشان دیدم.
حضرت آیت الله قربانی علیرغم موفقیت علمی وسیاسی در سطح کشور شدیدأ به خانواده خود توجه داشته ودارند ودر همه امور با آنان به شور مشورت مینشینند. معظم له در یکی از خاطرات تلخ ایام ستمشاهی میگوید: هنگامی که از زندان آزادشدم بدون اطلاع دوستان به اتفاق اعضای خانواده به مشهد رفتیم ودر یک مهمانپذیری دو اتاق گرفتیم. وقتی مقام معظم رهبری با خبر شدند که من در فلان مهمانپذیر هستم با برادرش آسید محمد خامنهای، برادر بزرگ آقا که هم مباحثه من در حوزه علمیه قم بودندبه دیدن من به ان مهمانپذیر آمدند وخواستند که به منزلشان برویم. اما چون همراه داشتم از پذیرفتن دعوت ایشان عذر خواستم. ولی ایشان فرمودند: بعد از ظهر میآیم تا با هم به خواجه اباصلت برویم. چون تا آن زمان خواجه اباصلت را ندیده بودم، پذیرفتم.
آفا یک ماشین (اپل 9 داشتند وخودشان رانندگی میکردند. بعد از ظهر آمدند وبه اتفاق به خواجه اباصلت رفتیم واز ما پذیرایی کردند ونهار روز بعد را نیز در منزل ایشان دعوت بودیم. بعد از نهار آقا به من پیشنهاد کردند چون ممنوع المنبر ونماز هستند، در مشهد بمانید تا با هم کارهای علمی وفرهنگی را دنبال کنیم.
اجازه خواستم با همسرم بعنوان شریک زندگی مشورت کنم که خانم گفتند: حاج آقا، شما تهران رفتید، سه ماه نگذشتند بمانید وشمارا از آنجا بیرون کردند، در اینجا هم نمیگذارند که بمانی. اگر تورا در لاهیجان بگیرند سایه پدرم کوشالی بر سرم هست وبچههایم را نگهداری میکند اما اگر اینجا شمارا دستگیر کنند چه کسی را دارم تا از بچههایم نگهداری کند؟ آقا این نظر را پسندیدند وفرمودند: شمابرویدولی ماباهم ارتباط تنگاتنگی خواهیم داشت که چنان هم شد.
فعالیتهای بعد از انقلاب:
حضرت آیت الله قربانی بعد از انقلاب با مسوولیت کمیته شرق گیلان شروع به فعالیت نمود، سپس به سمت قاضی شرع دادگاههای انقلاب اسلامی استان برگزیده وآنگاه به امامت جمعه لاهیجان منسوب شدند. یک دور در سمت نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه کردند که در تمام این دوره ریاست کمیسیون ارشاد مجلس رابعهده داشتندودو دوره نیز نمایند مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری هستندواخیرأهم از سوی مقام معظم رهبری مکلف به پذیرفتن نماینده معظو له در گیلان شدند.
حضرت آیت الله قربانی در طول سالهای بعد از انقلاب در کنار سمتهایش منشأ خدمات رفاهی وآموزشی وفرهنگی بسیاری شدندکه بعنوان نمونه میتوان از: تأسیس سرای سالمندان لاهیجان، احیای موقوفات، بازسازی وتوسعه مساجد از جمله مسجد جامع لاهیجان، بزرگداشت مشاهیر گیلا وتأسیس دانشگاه اسلامی در لاهیجان وآستانه اشرفیه وموسسه حکیم فیاض لاهیجی در قالب دبیرستان بدریه ومهیار واحیای آثارشان نام برد، نماینده ولی فقیه در گیلان وامام جمعه رشت درباره مسوولیت نماینده ولی فقیه در استان چنین میگوید:
(مسئولیت نماینده ولی فقیه اشرف برهمه امور دینی، اجتماعی وسیاسی استان است. از لحاظ رتبه همان طوری که رهبر اولین شخصیت ورئیس جمهور دومین شخصیت کشور است، نماینده رهبر در استانها هم در حقیقت اولین مسوولیت را دارند وطبعاً هم باید مثل رهبر باشند واشرف کامل به کارهای دینی دنیایی مردم، مدیریت جامعه، اقتصاد جامعه داشته باشد.
از روزی که به این سمت منسوب شدیم سعی کردیم تنش به وجود نیاوریم. وحدت را حفظ کنیم. به همه مسئولان، روحانیون، بازاریان وبه طور کلی به تمام اقشار حرمت بگذاریم. بیجهت دست به اقداماتی نزنیم که موجب ناراحتی مردم شود بلکه مشکل گشای مردم باشیم. در رفع گرفتاریها، بیکاری کارخانهها و رونق کشاورزی اقدام کنیم که الحمدالله فکر میکنم تا حدودی موفق بودم.
حالا هم در تلاش هستیم دور از تنشها، حفظ حرمتها، دریغ نکردن از ارشاد و هدایت مسئولان و مدیران وظیفه خود را به انجام برسانم البته اگر خلافی راهم در جایی مشاهده کنیم سعی میکنیم با تذکرات خصوصی نسبت به رفع آن اقدام کنیم ولی اگر موفق نشویم گاهی مسئله را به نماز جمعه میکشانیم.
گاهی به خدمت آقا میرویم و کاستیها را گزارش میکنیم زمانی هم به مسئولان رده بالای کشور نامه مینویسیم، تلفن میکنیم. بالاخره سعی میکنیم با انجام وظیفه پدرانه، نه انتقام جویانه! جامعه را به سمت و سوی انقلاب، رهبر، ولایت فقیه، صلاح و سداد پیش ببریم.
تلاش میکنیم با اخلاق کریمانه، پدرانه و اسلامی با مردم رفتار کنیم به فرموده اکرم اسلام: اگر پول ندارید تا کشور دلهای مردم را فتح کنید با اخلاق حسنه با مردم حشر ونشر کنید و از تفرعن و خودبرتربینی پرهیز نمایم. زیرا همه مردم را با بحثهای علمی نمیتوان هدایت کرد ولی با ادب، اخلاق و انسانیت کاملاً میتوان در دلها نفوذ کرد.
همیشه به وابستگان بیت سفارش میکنم که در تمام امور با عمل خود مردم را به قانونمندی دعوت کنند و در حد توان و وقت به دیدن انوادههای شهدا میرویم و ازعلمای بیمار و بستری عیادت میکنیم و به خانوادههای روحانیون بیسرپرست سرکشی میکنیم سعی میکنیم حتی المقدور در مجامع دینی و انقلابی شرکت کنم. به فرزندان معنوی خودم سفاارش میکنم که زیاد از من کار نگیرند تا از کارهای اصلی خود بازنمانم و انتظار نداشته باشند در همه جلساتشان شرکت کنم و یا همه وقت به خانههایشان بروم.
دفتر مراجعات مردمی من تقریباً همه روزه ملاقات عمومی دارد و تعداد مراجعین گاهی از 200 نفر در روز تجاوز میکند. رئیس دفتر و مدیر اجرائی پاسخگوی مراجعین هستند و در صورت نیاز به من مراجعه میکنند و بدون استثناء هر شب نیز گزارش کار میآورند.
علاوه بر این شخصاًهرروز از ساعت 11 صبح در دفتر بیت ملاقات عمومی دارم و این ملاقات عمومیها به استثای جلساتی است که با مدیران، روسای ادارات و سازمانها، مدیران صنایع و کشاورزی، صنعتگران، صاحبان صنایع، نمایندگان تشکلها و فرماندهان نظامی و انتظامی استانی و کشوری در بیت برگزار میشود.
از حضرت آیت الله قربانی سئوال شد: یکی از موضوعات مهم خطبههای نماز جمعه جنابعالی طرح مشکلات به روز استان است که در جای خود طرفداران زیادی پیدا کرده است، با توجه به اینکه بسیاری از رخدادها در خبر گزاریها یا جراید منعکس نمیشود حضرت عالی چگونه وبه چه وسیلهای از مسائل ومشکلات ناگفته استان اطلاع پیدا میکنید؟ فرمودند:
اولاً بند فرزند این استان هستم. 40 سال است که در متن اینجامعه زندگی میکنم. جای جای این استان را میشناسم ودوستانی در نقاط مختلف این استان دارم که عیون من هستند ومسایل را ب من خبر میدهن هر از گاهی به دوستان ونقاط مختلف استان سر میزنم تا از نزدیک شاهد مسایل، مصایب ومشکلات باشم ودر بعضی از ادارات مشاورینی دارم که این مشاورین دخالت در امور اداره نمیکنند فقط ب من گزارش میدهند که به این طیق از اوضاع جاری ادارات مطلع میشوم با مطبوعات وخبر گزاریها ارتباط دارم.
از سوی دیگر چون ما در رأس تصمیم گیری نظام هستیم بعناوین مختلف از نظرات دیگران مطلع میشویم وخبر نامههای ویژهای داریم از مجموع اینها اطلاعات راجمع آوری وبه آن عمل میکنیم.
حضرت آیت الله قربانی هم اکنون در هفته دوشب درس خارج فقه برای جمعی از روحانیون وفضلاء دارند ویک روز در دانشگاه مبانی فقه وحقوق اسلامی کارشناسی ارشد را تدریس میکنند واز هر فراغتی که بدست بیاورند در صدد تکمیل تألیفات نیمه تمام وتهیه مقالات جهت دانشنامهها ودایرت المعارفهایی مثل: دانشنامه امام علی (ع)، دانشنامه فاطمی (ع)، دانشنامه قرآن وغیره که در قم تدوین میشود، استفاده مینمایند.
حضرت آیت الله قربانی در مورد برنامههای آینده علمی خود میگویند: اگر توفیق رفیق شود تصمیم دارم یک درس تفسیر برای جمعی از فضلا ویک جلسه هفتگی یا دو هفته یکبار برای مسوولان استان برگزارنمایند.
آمین یا رب العالمین وآخر دعوانا ان الحمدلله
والسلام
مقالات:
* عنوان مقاله: آیا از پس امروز فردائی است
زبان: فارسی
نقش ایشان: نویسنده
تهیه شده به صورت: فردی
چاپ شده در: معارف جعفری» اردیبهشت 1344 – شماره 5» (22 صفحه – از 81 تا 102)
* عنوان مقاله: اسلام و عدالت
زبان: فارسی
نقش ایشان: نویسنده
تهیه شده به صورت: فردی
چاپ شده در: معارف جعفری» اسفند 1343 – شماره 3» (11 صفحه – از 55 تا 65)
* عنوان مقاله: چگونه باید خدا را عبادت کنیم
زبان: فارسی
نقش ایشان: نویسنده
تهیه شده به صورت: فردی
چاپ شده در: معارف جعفری» اسفند 1346 – شماره 8» (14 صفحه – از 248 تا 261)
........................................................................... ................................... ادامه دارد......................
http://www.astankhabar.com/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B2%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%AF/
.: Weblog Themes By Pichak :.