***نسیم معرفت***
الْمِصْبَاحُ، لِلشَّیْخِ قَالَ رُوِیَ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیِّ ع أَنَّهُ قَالَ:
عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ
وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
ترجمه مرحوم شیخ طوسی درکتاب مِصباحُ المُتَهجِّد گفت که از امام حسن عسگری (علیه السلام) نقل شده که فرمود :
علامت های مومن (شیعه ) پنج چیز است :
خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روز
وریارت اربعین
انگشتر به دست راست کردن
وپیشانی را در سجده بر خاک نهادن
وبلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز
تذکر: کتاب (مِصباحُ المُتَهجِّد و سلاحُ المُتَعَبّد یا المِصباحُ الکَبیر) از از مرحوم شیخ طوسی معروف به شیخ الطایفه (طایفه شیعه) است.
{محمد بن حسن بن علی بن حسن (385ق-460ق)، مشهور به شیخ طوسی و شیخ الطائفه (به معنای بزرگ قوم/بزرگ شیعیان)، از بزرگترین محدثان و فقیهان شیعه. او مؤلف دو کتاب التهذیب و الاستبصار از کتابهای چهارگانه حدیثی شیعه است. در 23 سالگی از خراسان به عراق آمد و از شیخ مفید، سید مرتضی و دیگران بهره برد. خلیفه عباسی کرسی کلام بغداد را بدو سپرد. هنگامی که کتابخانه شاپور در آتش سوخت، شیخ به نجف رفت و حوزه علمیه را برپا ساخت. شیخ طوسی، بعد از وفات سید مرتضی زعامت مذهب جعفری را بر عهده گرفت....}
توضیح
اگر چه کلمه «مومن » در احادیث وروایات وآیات به معنای کسی است
که ایمان به خدا ورسول خدا وقیامت داشته باشد اما در بعض موارد
(از جمله این حدیث) به معنای شیعه است
پس این حدیث میخواهد بگوید علامت شیعه پنج چیز است
یعنی اگر شما درجامعه ای بودی که هم شیعه در آن زندگی میکرد هم
سنی از روی این پنج علامت میتوانی شیعه را از سنی تشخیص دهی
علامت اول
خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روز است
از این پنجاه ویک رکعت هفده رکعت آن نماز واجب یومیه است
ودوبرابر رکعات واجب یعنی سی وچهار رکعت مربوط به نماز های نافله یومیه استکه به عبارتند از:
دورکعت نافله صبح
چهارتا دورکعتی نافله ظهر
چهارتا دورکعتی نافله عصر
دوتادو رکعتی نافله مغرب
یک نماز دو رکعتی نشسته نافله عشاء
(البته این دو رکعت نماز نشسته را باید یک رکعت ایستاده حساب کرد )
چهارتا نمازدورکعتی نافله شب
یک نماز دورکعتی به نام نماز شفع
ویک نماز یک رکعتی به نام نماز وتر (که در قنوت آن هفتادبار
استغفار میکنی)
تذکر
کیفیت نمازهای نافله مثل نماز صبح است.
...................................................................................................
سومین علامت
زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین(بیستم ماه صفر) .
سومین علامت
انگشتر را به دست راست کردن
سنی ها میگویند ما قبول داریم که سنت رسول خدا دراین بوده
که انگشترش را به دست راست میکرده اما چون شیعه ها انگشترشان را
به دست راست میکنند شما برای اینکه شباهت به شیعه پیدا نکنید
مخصوصا انگشترتان را به دست چپ کنید ؟!
(البته دربسیاری از موارد مشاهده میشه که شیعه وسنی بر اثر
بی اطلاعی بر عکس احکام فقهی خود انگشتر را به دست میکنند !)
چهارمین علامت
پیشانی را هنگام سجده بر خاک نهادن
سنی ها روی فرش وهر چیزی دیگر سجده می کنند اما شیعه
روی هرچیزی سجده نمی کند بلکه طبق احادیث صحیحی که در
دست دارد فقط روی خاک یا مهر (که از خاک درست شده)
یا سنگ و... سجده میکند .
علامت پنجم
بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحم در نماز
سنی هامعتقدند بسم الله لرحمن الرحیم جزو سوره های قرآن نیست
و مقید هستد در نماز بسم الله نگویند؟؟؟!!!
البته بعضی از فرقه های آن ها در نماز بسم الله میگویند ولی مقید
هستند آهسته بگویند؟؟! اما شیعیان بسم الله را جزو سوره میدانند
وبلند خواندن آن را درنماز صبح ومغرب وعشاءبرای مردان واجب
ودر نماز ظهر وعصر مستحب می دانند.
بنا براین بلند گفتن بسم الله هم یکی از راه های شناخت شیعه
از سنی است .
تمام این علامت های پنجگانه را علمای ما با احادیث صحیح معتبر دیگری
(غیر از این حدیث مورد بحث ) ثابت کرده ومی کنند.
**البته ایرادهایی هم به حدیث فوق واردشده است....................................
................................................................ ..........................
http://5aalaba.blogfa.com/post/18
**(کلیک کنید)نسبت زیارت اربعین و دینداری از نگاه آیت الله جوادی آملی
**امام حسن عسکری علیهالسّلام زیارت اربعین را علامت ایمان و شعار ....
**آیا زیارت اربعین از مختصات شیعیان است؟ - تبیان
.: Weblog Themes By Pichak :.