فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی در چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد که براساس آن در صورت الزام دانشگاههای خارج از کشور به دانشجویان متدین اجازه ترک حجاب داده میشود.
به گزارش تسنیم در چند روز گذشته فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی در فضای مجازی منتشر شد که براساس آن در صورت الزام دانشگاههای خارج از کشور به دانشجویان متدین اجازه ترک حجاب داده میشود. نخستین کسی که اقدام به انتشار این فتوای نه چندان تازه کرد، یک روزنامهنگار و فعال اصلاحطلب بود که در کانال تلگرام شخصی خود به مباحث سیاسی و دینی جنجالی میپردازد.
نکته قابل توجه این است که فتوای خبرساز آیت الله مکارم شیرازی در سال 88 در کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی مطابق با فتاوای آیتالله مکارمشیرازی» توسط وحید علیاننژاد تألیف شده و از سوی انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع) وابسته به دفتر این مرجع تقلید به چاپ رسیده است.
استفتاء و پاسخ انتشار یافته به شرح زیر است:
متن استفتاء: وظیفه خواهران دانشجوی مسلمان ترکیه و دیگر کشورها نسبت به رعایت حجاب در دو فرض زیر چیست؟
1. شرط گذراندن تمامترم های دانشجویی در دانشگاههای تحت مدیریت آنها رعایت نکردن حجاب شرعی است.
2. شرط اتمام چندترم باقی مانده از رشته خاصی در دانشگاه ترک حجاب باشد.
پاسخ: با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند، تنها افراد بیبند و بار لامذهب پستهای مهم را اشغال میکنند، به افراد متدین اجازه داده میشود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد رعایت نکنند ولی در غیر آن موارد حتماً مراعات نمایند.
چنانکه در استفتا و پاسخ این مرجع تقلید مشاهده میشود، کشف حجاب دختر مسلمان و متدین منوط به چند شرط است و به صورت مطلق به دختران دانشجوی خارج از کشور اجازه رعایت نکردن آن را نداده است.
انتشار این فتوا و واکنشهایی که به آن شد، چند زنگ خطر را به صدا درآورد که مهمترین آن بیاعتنایی بعضی از دینداران و مذهبیها به جایگاه مرجعیت آیتالله مکارمشیرازی بود. بهطوری که در ابتدا این فتوا را نپذیرفتند و به دنبال سند آن بودند و پس از آنکه از واقعی بودن این خبر مطلع شدند، به انتقاد از آن پرداختند.
برخی معتقد بودند به رعایت حجاب در قرآن امر شده و خلاف آن نمیتوان فتوا صادر کرد و اینکه به نظر اکثر مراجع تقلید حجاب از ضروریات دین محسوب میشود.
پس از انتشار این فتوا سایت اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی به استفتایی دیگر در توضیح این پاسخ پرداخت:
اخیراً فتوای حضرتعالی را در مورد دخترانی که در خارج از کشور تحصیل و آنها را مجبور به ترک حجاب میکنند، در سایتهای مختلف منتشر کردهاند و برخی از این فتوا سوءاستفاده میکنند. لطفاً توضیح بیشتری بفرمایید؟
پاسخ: شک نیست که حجاب بانوان در اسلام از ضروریات این دین مبین است و حتی غیر مسلمانان نیز میدانند که این مسئله از احکام مسلم اسلام میباشد و لذا در بسیاری از موارد خود را ملزم میبینند که با آن کنار بیایند. البته هر حکمی میتواند در مقام ضرورت استثنایی داشته باشد. مثلاً اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا میکند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب میسر نشود. در چنین مواردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده میشود. و همچنین در مورد تحصیلاتِ لازم که اگر نداشته باشد با مشکلات مهمی (خودش یا جامعه اسلامی) مواجه میشود آن هم به مقدار ضرورت یعنی در خصوص آنجا الزام قطعی بر ترک حجاب باشد؛ یعنی تا محل درس با حجاب میرود و در محوطه درس که الزام به ترک حجاب است، ترک میکند و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ کند.
نکته لازم توجه اینکه پاسخ دوباره ایشان بر ضرورت حضور بانوی مسلمان در دانشگاه بهدلیل نیاز خود یا جامعه اسلامی است و تنها در این صورت و آن هم به قدر اکتفا میتوان کشف حجاب کرد.
اما در اتفاق اخیر ورق برگشت و منتقدانِ به اصطلاح دینمدار و دلسوزِ حجاب، تاب فتوای این مرجع تقلید را نداشتند و به امر واجبی چون لزوم تبعیت از فتوای مرجع تقلید که عمری را برای استنباط احکام فقهی صرف کردهاند، بیتوجه بودند.شاید انتشار این فتوا آن هم پس از 6 سال آزمونی باشد برای آگاهی از میزان تبعیت دینداران در شرایطی که فتوای یک عالم مجتهد برخلاف پیش زمینههای ذهنی آنها باشد.
در حقیقت اگر یک مرجع تقلید را به عنوان کارشناس خبره در امر دین قبول داریم، در وهله اول انتقاد از نظر کارشناسانه وی نیز باید توسط اهل خبره صورت گیرد. این در شرایطی است که بسیاری از فتاوای مراجع تقلید اختلافی است و بدانیم نظرهای فقهی آنها نه براساس سلایق شخصی بلکه مبتنی بر سالها اجتهاد و تحقیق و بررسی در دین است.
از سوی دیگر با دقت در موضعگیریهای چندساله اخیر آیت الله مکارم شیرازی متوجه میشویم یکی از مراجعی که به صورت جدی و مستمر به مقابله با شبهات وهابیت پرداختند، ایشان بودند.این مرجع تقلید بارها در مباحث مفصلی به نقد وهابیت پرداخته و با دلایل روشن و محکم مبانی وهابیت را رد کردهاند و بارها به صورت رسمی علمای وهابی را به مناظره در یکی از شبکههای بینالمللی دعوت کردهاند. طرف مقابل نیز که مطمئن بود توان مقابله با ایشان را ندارند حاضر به مناظره نشد و با ابزارهای رسانهای درصدد کم کردن شأن ایشان نزد مردم برآمدند.
بنابراین اگر دیندار هستیم و به امر مهم و ضروری چون حجاب حساسیت داریم فراموش نکنیم که آگاهی ما از احکام دین اسلام به دلیل زحمات چندین و چند ساله علمایی چون آیتالله مکارمشیرازی است که اعلمیت و تقوای آنها برای همگان ثابت شده استو اگر فتوای ایشان با برخی پیش فرضهای دینی یا عرفی ما تفاوت دارد، به جای انتقاد بی پشتوانه و بعضاً جاهلانه اندکی تقوای پذیرش نظر عالمانه دلسوزان و خبرههای دین را داشته باشیم.
http://www.tabnak.ir/fa/news/604448/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8E%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%E2%80%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A1%E2%80%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8
بسم الله الرحمن الرحیم
در فتوای بعضی بزرگان و مراجع دین اشتباه بزرگی رخ داده به ایشان اعلام می کنم شاید رفع اشتباه شود:
1- بمقتضای آیه « جلابیبهنّ»احزاب59 «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ» نور31 و غیر ذلک حجاب واجب شرعی مؤکد است و ضروری دین اسلام است.
2- مگر درس خواندن دختران واجب است تا مزاحمت با این واجب بزرگ الهی کند- بلکه مستحب هم نیست مخصوصاً این دروس جدید؛ و مستحب درس دین و احکام قرآن است. بلکه اگر هم مستحب باشد از باب علم و صنعت با واجب بزرگ الهی تزاحم ندارد.
3- مجرد اینکه لو سلّم افراد بی بند و بار و لا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند- دختران مسلمان را بی بند و بار کنیم و حجاب را از سر آنها برداریم- که برگرداندن حجاب به آنها مشکل، بلکه محال است- و دخترهای دیگر مسلمانان به بهانه این فریب بخورند چون طبق شهوات نفسانیه است. چون چنین و چنان می شود.
4- اما ضرورت که فرمودید استثنائی است کدام است- اگر مانند حفظ نفس محترمه قطعا واجب است و ضروری است اگر مراجعه به دکتر غیر هم جنس نکند خوف تلف نفس یا احتمال ضرر عضو باشد ضرورت مجوز است- یا مانند اکل میته در مخمصه که بدون خوردن آن می میرد – مقام ما که تلف نیست تا مجوز آن شود. درس خواندن خانمها است
1- گفتیم لازم نیست تا مجوز شود
2- وجه لزوم را بیان فرمائید
3- و آیا تعیینی است این درس یا کفائی
4- این درس را نخوانند خانه داری کنند، بروند مملکت دیگر، ممالک اسلامی که حجاب مراعات می شود (مگر مقام معظم رهبری نمیفرمایند دخترانتان را خارج نفرستید)
مگر خداوند نفرمود « إِنَّ أَرْضی واسِعَةٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُونِ» عنکبوت 56 درس منحصر به دختران نداریم چون درس را پسران بخوانند و با مراعات حجاب اسلامی یا با کمک گرفتن خانمان علاج کنند.
5- بفرمائید ضرورت یعنی تهمت به اسلام گرائی (اخوان المسلمین) و مانند آن میزنند- هیچ علمی منحصر به یک مملکتی نیست این علوم و صنعت دنیا را فراگرفته اگر تمکن دارند به مملکتی که حجاب آزاد است بروند- و اگر تمکن نیست واجب است که ترک کنند و علوم قرآنی بخوانند-
والحاصل به هیچ وجه مجوز ترک حجاب نیست چه رسد که به آن تعبیر الزام به ترک حجاب العیاذ بالله که مصداق حقیقی اشاعه فاحشه است که در قرآن می فرماید
« إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَة » نور 19 و در خاتمه ایشان را بر حذر میکنم از امثال این فتاوی که خانم را با آرایش جایز است در منظر عمومی بیرون آید که مخالف صریح قرآن کریم است «وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ» مائده2 چه به معنای اعانت باشد یا دو طرفی باشد این اعانت است بر نظر حرام اجنبی به آن زن آرایش کرده. خداوند ما را از این لغزش ها حفظ کند.
والسلام
سید عباس مدرسی یزدی
1395 / 4 / 19 مطابق با 3 شوال المکرم 1437 ه.ق .
در فتوای بعضی بزرگان و مراجع دین اشتباه بزرگی رخ داده به ایشان اعلام می کنم شاید رفع اشتباه شود:
1- بمقتضای آیه « جلابیبهنّ»احزاب59 «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ» نور31 و غیر ذلک حجاب واجب شرعی مؤکد است و ضروری دین اسلام است.
2- مگر درس خواندن دختران واجب است تا مزاحمت با این واجب بزرگ الهی کند- بلکه مستحب هم نیست مخصوصاً این دروس جدید؛ و مستحب درس دین و احکام قرآن است. بلکه اگر هم مستحب باشد از باب علم و صنعت با واجب بزرگ الهی تزاحم ندارد.
3- مجرد اینکه لو سلّم افراد بی بند و بار و لا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند- دختران مسلمان را بی بند و بار کنیم و حجاب را از سر آنها برداریم- که برگرداندن حجاب به آنها مشکل، بلکه محال است- و دخترهای دیگر مسلمانان به بهانه این فریب بخورند چون طبق شهوات نفسانیه است. چون چنین و چنان می شود.
4- اما ضرورت که فرمودید استثنائی است کدام است- اگر مانند حفظ نفس محترمه قطعا واجب است و ضروری است اگر مراجعه به دکتر غیر هم جنس نکند خوف تلف نفس یا احتمال ضرر عضو باشد ضرورت مجوز است- یا مانند اکل میته در مخمصه که بدون خوردن آن می میرد – مقام ما که تلف نیست تا مجوز آن شود. درس خواندن خانمها است
1- گفتیم لازم نیست تا مجوز شود
2- وجه لزوم را بیان فرمائید
3- و آیا تعیینی است این درس یا کفائی
4- این درس را نخوانند خانه داری کنند، بروند مملکت دیگر، ممالک اسلامی که حجاب مراعات می شود (مگر مقام معظم رهبری نمیفرمایند دخترانتان را خارج نفرستید)
مگر خداوند نفرمود « إِنَّ أَرْضی واسِعَةٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُونِ» عنکبوت 56 درس منحصر به دختران نداریم چون درس را پسران بخوانند و با مراعات حجاب اسلامی یا با کمک گرفتن خانمان علاج کنند.
5- بفرمائید ضرورت یعنی تهمت به اسلام گرائی (اخوان المسلمین) و مانند آن میزنند- هیچ علمی منحصر به یک مملکتی نیست این علوم و صنعت دنیا را فراگرفته اگر تمکن دارند به مملکتی که حجاب آزاد است بروند- و اگر تمکن نیست واجب است که ترک کنند و علوم قرآنی بخوانند-
والحاصل به هیچ وجه مجوز ترک حجاب نیست چه رسد که به آن تعبیر الزام به ترک حجاب العیاذ بالله که مصداق حقیقی اشاعه فاحشه است که در قرآن می فرماید
« إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَة » نور 19 و در خاتمه ایشان را بر حذر میکنم از امثال این فتاوی که خانم را با آرایش جایز است در منظر عمومی بیرون آید که مخالف صریح قرآن کریم است «وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ» مائده2 چه به معنای اعانت باشد یا دو طرفی باشد این اعانت است بر نظر حرام اجنبی به آن زن آرایش کرده. خداوند ما را از این لغزش ها حفظ کند.
والسلام
سید عباس مدرسی یزدی
1395 / 4 / 19 مطابق با 3 شوال المکرم 1437 ه.ق .
*******************************************************
دفتر آیتالله مکارم شیرازی در خصوص فتوای ترک حجاب دختران خارج از کشور توضیحاتی را ارائه داد.
به گزاش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز گذشته(15 تیر 1395) فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی در خصوص حجاب دختران هنگام تحصیل خارج از کشور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شد که حاشیه های بسیاری را به همراه داشت، از همین رو دفتر این مرجع عالیقدر جهان تشیع به منظور جلوگیری از سوء استفاده از فتوای مذکور توضیحات بیشتری را ارائه کردند.
سوال:
اخیرا فتوای حضرتعالی را در مورد دخترانی که در خارج تحصیل و آنها را مجبور به ترک حجاب می کنند، در سایت های مختلف منتشر کرده اند و برخی از این فتوا، سوء استفاده می کنند.
در این فتوا آمده است:
"با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند تنها افراد بی بند و بار و لا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند، به افراد متدین اجازه داده می شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، رعایت نکنند ولی در غیر موارد، حتما مراعات نمایند."
لطفا توضیح بیشتری بفرمایید.
پاسخ:
شک نیست که حجاب بانوان در اسلام، از ضروریات این دین مبین است و حتی غیر مسلمانان نیز می دانند که این مسئله از احکام مسلّم اسلام می باشد و لذا در بسیاری از موارد، خود را ملزم می بینند که با آن کنار بیایند.
البته هر حکمی می تواند در مقام ضرورت، استثنایی داشته باشد، مثلا: اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا می کند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب، میسّر نشود؛ در چنین موردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت، اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده می شود.
و همچنین در مورد تحصیلات لازم که اگر نداشته باشد، با مشکلات مهمی (خودش یا جامعه اسلامی) مواجه می شود، به عنوان ضرورت، اجازه ترک حجاب داده می شود؛ آنهم به مقدار ضرورت یعنی در خصوص آنجا که الزام قطعی بر ترک حجاب است _ یعنی تا محل درس با حجاب می رود و در محوطه درس که الزام به ترک حجاب است، ترک می کند و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ می کند_
با توجه به آنچه گفتیم، توضیح کافی برای فتوای گذشته داده شد. امیدواریم همه عزیزان به وظیفه شرعی خود در این امر عمل کنند و ان شاء الله سوء استفاده ای از فتوای مذکور نشود.
http://www.yjc.ir/fa/news/5681432/%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1
****************************************************************
** توضیحات دفتر آیتالله مکارم در خصوص فتوای مربوط به حجاب - فردا
** جوابیه آیة الله حاج سید عباس مدرسی یزدی به آیت الله مکارم شیرازی! - پارسینه
تاریخ : سه شنبه 95/4/22 | 11:48 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
.: Weblog Themes By Pichak :.