***نسیم معرفت***
سلام استاد عزیز .ببخشید این جمله که سیدالشهداء (ع) به یاران میفرمایند اگر کسی حق الناس یا دَین دارد برگردد . سند فرمایش حضرت رو کجا میشود پیدا کرد ؟
******************************
S.A Saadat
علیکم السلام
سپاسگزارم
موسى بن عمیر از پدرش نقل مى کند که امام (عَلَیهِ السَّلامُ ) ، (در روز عاشورا) به من فرمود:
«نادِ اَنْ لا یُقْتَلَ مَعِی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ وَ نَادِ بِها فِی الْمَوالِی فَأِنّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) یَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ اُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ یَوْمَ الْقِیامَة»؛ (میان همه یارانم اعلام کن هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود ؛ زیرا که من از رسول خدا(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) شنیدم فرمود: «هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود»).
در نقل دیگرى آمده است که عمیر انصارى گفت: امام (عَلَیهِ السَّلامُ ) به من فرمود:
«نادِ فِى النّاسِ اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعِی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ، فَأِنَّهُ لَیْسَ مِنْ رَجُلِِ یَمُوتُ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ لا یَدَعُ لَهُ وَفاءً اِلاّ دَخَلَ النّارَ»؛ (میان مردم اعلام کن هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، زیرا هر کس از دنیا برود در حالى که دَینى بر عهده اش باشد که چاره اى براى آن نکرده باشد گرفتار دوزخ مى شود).
مردى برخاست و گفت: همسرم پذیرفت که از طرف من بپردازد. امام (عَلَیهِ السَّلامُ ) پاسخ داد:
«وَ ما کِفالَةُ امْرَاَهِِ، وَ هَلْ تَقْضِی اِمْرَاَهٌ»؛ (کفالت آن زن چه فایده اى دارد؟ آیا او قدرت دارد چنین کند؟!)
(اِحقاق الحق، ج 19، ص 429)
http://the14.ir/fa/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%AD%D9%82-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D9%87/
استاد ایرادی وارد کردند به اینکه این حدیث رو قاضی نورالله از خطیب بغدادی عُمَری مذهب آورده که کُتب شیعه هیچکدوم نقل نکردند؟!
S.A Saadat
این حدیث در سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز آمده است :
توجه به حقُّ الناس، حتی در روز عاشورا
موسى بن عمیر از پدرش نقل مى کند که امام (عَلَیهِ السَّلامُ ) (در روز عاشورا) به من فرمود:
«نادِ اَنْ لا یُقْتَلَ مَعِی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ وَ نَادِ بِها فِی الْمَوالِی فَأِنّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) یَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ اُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ»؛ (میان همه یارانم اعلام کن هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود ؛ زیرا که من از رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) شنیدم فرمود: «هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود»).
در نقل دیگرى آمده است که عمیر انصارى گفت: امام(عَلَیهِ السَّلامُ ) به من فرمود:
«نادِ فِى النّاسِ اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعِی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ، فَأِنَّهُ لَیْسَ مِنْ رَجُل یَمُوتُ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ لا یَدَعُ لَهُ وَفاءً اِلاّ دَخَلَ النّارَ»؛ (میان مردم اعلام کن هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، زیرا هر کس از دنیا برود در حالى که دینى بر عهده اش باشد که چاره اى براى آن نکرده باشد گرفتار دوزخ مى شود).
مردى برخاست و گفت: همسرم پذیرفت که از طرف من بپردازد. امام(عَلَیهِ السَّلامُ ) پاسخ داد:
«وَ ما کِفالَةُ امْرَاَةِِ، وَ هَلْ تَقْضِی اِمْرَاَهٌ»؛ (کفالت آن زن چه فایده اى دارد؟ آیا او قدرت دارد چنین کند؟!).(1)
راستى عجیب است که انسانى در بُحرانى ترین شرایط، حتّى به بدهکارى هاى اصحاب و یاران خود به مردم توجّه داشته باشد و راضى نشود بدهکاران همراه او پیکار کنند و شهید شوند ؛ مبادا حقوق مردم از دست برود.
این برنامه را با کار کسانى مقایسه کنید که سراسر زندگى آنها انباشته از حرام و حقوق مردم بوده و کمترین اهمّیّتى براى آن قایل نبودند، اصلا چیزى را به نام «حقّ الناس» باور نداشتند!!
پی نوشت: (1). احقاق الحق، ج 19، ص 429. (2). گردآوری از کتاب: «عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد،
(زیر نظر آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1388 هـ.ش، ص 413.
سایت آیت الله مکارم شیرازی
http://makarem.ir/main.aspx?lid=0&mid=254133&typeinfo=25&catid=25438
استاد : بحث اینه که اگر همچین مسئله مهمی وجود داشت هیچوقت از نگاه محدثین و مورخین معتبر شیعه پنهان نمیموند، اتفاقا این قضیه با روایات زیادی که اشاره به فقر بعضی شیعیان داره و توانایی پرداخت بدهی ندارند در تضاده مثلا:
« هر کس از شیعیان ما که از خود دینی به جای گذارد، پس بر ماست که آن را ادا نماییم و هر کس از خودش مالی باقی نهاد، متعلق به ورثه اوست.»
حضرت رضا علیه السلام/ صفات الشیعه/ ص45/ ح5
« هر کس از شیعیان بمیرد و از خود دینی به جای گذارد، پس ادای دین او به عهده ماست و هر کس مالی از خود باقی نهد، متعلق به وارثان اوست.»
حضرت صادق علیه السلام/ کافی/ ج7/ ص168/ ح1
حضرت رضا علیه السلام، از قول پیامبر می فرمایند:
« هر کس از شیعییان خودش دینی به جا گذارد و توانایی ادای ان را نداشته باشد، پس بر عهده من و علی است...»
معانی الأخبار/ شیخ صدوق/ ص52/ ح3
« هر کس از خودش بدهی به جا گذارد یا عیالش { بی چیز و بی سرپرست} باقی بماند، پس ادای آن به عهده من (پیامبر) است. امام صادق علیه السلام فرمودند: برای امام هم، مثل همین است.»
دعائم الأسلام/ مغربی/ ص391/ ح138
استاد عزیز : باتوجه به اهمیت وفای به عهد و ادای دین وحقُّ الناس هم در قرآن و در روایات این احادیث چطور معنا کنیم.چطور توجیه میشود؟!!
سلام علیکم
یک توجیه آن است که امام حسین (عَلَیهِ السَّلامُ ) حتی در آن لحظات حساس جنگ و قتال به همه مردم عالم توجه می دهد که بدهی و دَین و حقّ الناس مهم است و باید آن را قبل از مرگ بپردازند اگرچه امام (عَلَیهِ السَّلامُ ) می داند که کسانی که در آن شرایط (روز عاشورا) همراهش هستند یا همه شون دَینی ندارند و یا اگر برخی از آن ها دَینی داشته باشند و قدرت پرداخت و یا فرصت سفارش به پرداخت راندارند طبق روایات ، ایمه (عَلَیهِِمُ السَّلامُ ) جبران خواهند نمود . پس شاید منظور امام (عَلَیهِ السَّلامُ ) توجه دادن به اهمیت به دین است . حضرت مسلم بن عقیل هم قبل از شهادت وصیت کرده بود که دیونش ادا شود. توجه داشته باشید که امام حسین (عَلَیهِ السَّلامُ ) تا روز عاشورا در مراحل مختلفی اصحابش را غَربال فرمود و در روز عاشورا از یارانش با ستایش و تمجید و ... یاد نمود. اصحاب امام حسین (عَلَیهِ السَّلامُ ) در روز عاشورا صاف وصاف و کاملا غَربال شده بودند . پس این هم قرینه است بر اینکه اصحاب امام حسین (عَلَیهِ السَّلامُ ) در روز عاشورا دَینی به گردن نداشتند و یا اینکه اگر دَین و حقُّ النّاسی داشتند قبلا سفارش و وصیت در این باره را به دیگران کرده بودند و....
سیداصغر سعادت میرقدیم
29 مهر 1395
استاد بزرگوار تشکر از لطفتان
.: Weblog Themes By Pichak :.