***نسیم معرفت***
سلامُُ علیکم
سؤال : آیا روح و نفس یک حقیقت است یا دو حقیقت ؟!
اَللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَ الَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ . (سوره زُمَر آیه 42) . خداوند است که جانها را به هنگام مرگشان به طور کامل مىگیرد، و جان آن را که نمرده است در هنگام خواب مىگیرد، پس آن را که مرگ بر او قطعى شده نگاه مىدارد و جانهاى دیگر را که مرگش فرا نرسیده براى مدّتى معین به جسم آنان باز مىگرداند. بى شک در این گرفتن و دادن روح هنگام خواب و بیدارى ، براى گروهى که فکر مىکنند نشانههایى بزرگ از قدرت خدا وجود دارد.
إنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا فَأُولَ?ئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ سَاءَتْ مَصِیرًا . (سوره نساء آیه 97)
همانا کسانى که فرشتگان، جانشان را مىگیرند، در حالى که بر خویشتن ستم کردهاند، از آنان مىپرسند: شما در چه وضعى بودید؟ گویند: ما در زمین مستضعف بودیم و به ناچار در جبههى کافران قرار داشتیم فرشتگان (در پاسخ گویند: مگر زمین خداوند گسترده نبود تا در آن هجرت کنید؟ آنان، جایگاهشان دوزخ است و بد سرانجامى است.
فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ . (سوره ص آیه 72) . پس همین که او را نظام بخشیدم و از روح خود در او دمیدم، سجدهکنان براى او به خاک افتید.
پاسخ :
علیکم السَّلام
چند سطری در رابطه با موضوع مطرح شده عرض می کنم که :
روح و نفس به یک معناست لکن در مرتبه تعلّق به بدن به جهات عدیده از آن به نفس تعبیر می شود و تعبیر «مِنْ رُوحِی» در آیه مورد اشاره (که روح اضافه تشریفی دارد ) در باب تکوّن و آفرینش انسان دالّ بر بُعد روحانی و الهی روح است و حقیقت روح ، روحانی و رحمانی و نورانی است که چند مدتی در قفس بدن محبوس است . پس نفس و روح یک حقیقت است نه دو حقیقت و فَصل مُقَوِّم انسان یکچیز است نه دو چیز که هم نفس و هم روح باشد و گرنه لازمه اش آن است که یک حقیقت با وجود اینکه یک حقیقت است دو حقیقت گردد که سر از تناقض در می آورد . فصل هز چیزی بیانگر حقیقت آن شئ است و هر شئ ای یک فَصلِ حقیقی بیشتر ندارد و روح و نفس نمی تواند دو فصلِ حقیقی برای انسان باشد . در نتیجه روح و نفس یک چیز است ولی در دو مرتبه . با لحاظ مرتبه تجرّدِ روح و مستقلّ بودن و عدم تعلّق به آن روح گفته می شود و به لحاظ تعلق روح به بدن از آن به نفس یا کمالِ اوّل تعبیر می گردد . در باب تَکوّن و پیدایش روح هم بحث هایی است که در جای خود از جمله اَسفار مُلّا صدرا مَبحث نفس و عِلمُ النَّفس تحقیق شده است ....
** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برزنان برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
.: Weblog Themes By Pichak :.