***نسیم معرفت***
* راه اساسی ساخت یک جامعه سالم و آزاد و سعادتمند
حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : [عبادات مثل] روزه و صیام و تحمّل رنج و مشقت و صبر و ریاضت که بر انسان تحمیل [واجب] شده ، رابطه مستقیمی با زندگی اجتماعی و سعادت جوامع انسانی دارد. ... این فکر و روحیه خوبی است که امروز نسل جوان ما دارد . برای اینکه وقتی با مسائل دین و دستورات و تکالیف اسلام برخورد میکنند، علامت سؤال زیادی مطرح است . ما در برخورد با جوانان، مخصوصآ بچههای محصّل، این روحیه را به شدت میبینیم که مایلند، هر چه میشنوند و هر دستوری که به آنها میرسد، دلیل و علت و حکمت و فلسفهاش را بدانند.نمیخواهم بگویم که چرا چنین هستید ، بلکه ، مایلم تشویق کنم. این روحیه کنجکاوی مایه تکامل و ترقی شماست. البته، مشروط به اینکه جامعه ما در سطحی از فرهنگ باشد، که جواب این سؤالات و این چراها را از شما درست بگیرد. اصولا، در برخورد با اصلاح جامعه، مربیان و مُصلِحانِ اجتماع چند جور برخورد دارند و از طرق مختلف وارد میشوند. اسلام هم برای خودش یک رویه و برنامه خاص آورده که من اشاره میکنم. اسلام معتقد است، بدون افراد صالح، نمیتوان جامعه صالح و با سعادت داشت؛ یعنی اگر شما فکر کنید که با رهبران صالح با برنامههای صحیح برای اداره کشور و با سیاست ، اقتصاد، اخلاق و روابط اجتماعیِ درست میشود جامعه سالمی ساخت ، اسلام این را قبول ندارد و سخت معتقد است که راه اساسی ساخت یک جامعه سالم و آزاد و سعادتمند این است که از افراد جامعه شروع کنیم. افراد جامعه را بسازیم؛ تربیت به روی افراد برود . اگر افرادی که مواد خام جامعه و تشکیل دهنده جامعه هستند، خودشان تباه، فاسد، خود خواه، انحصارطلب ، توسعه طلب، خود پرست، سود طلب، بداخلاق و مُتجاوز باشند، شما هر قانون و هر دستور و هر رهبر و هر مسؤولی و هر برنامهای داشته باشید، همه چیز هدر میرود و از دست انسان کاری ساخته نیست.زور و فشار و کیفر و مجازات و تحسین و تشویق و ثواب یک مقداری میتواند جامعه را اصلاح کند و دهدرصد میتواند مؤثر باشد. قسمت عظیم اصلاح را باید در پاکی و صلاح افراد اجتماع جستجو کرد. اسلام برای این منظور برنامههای سازندهای طرح کرده است که عبادات است. ما خیال میکنیم، صِرف نماز خواندن، روزه گرفتن و حج رفتن و ذکر و دعا خواندن و احیانآ به مستحبات پرداختن، بدون توجه به محتوا و واقعیتهای این عبادات کار ساز است. این اشتباه است. این یک اشتباه از این طرف و یک اشتباه هم از آن طرف است که عدهای روشنفکر و کسانی که با دید روشن فکری، میخواهند جامعه و دین و خدا را تفسیر و تحلیل کنند، فقط به جنبههای اجتماعی عبادات توجه میکنند؛ مثلا، میگویند: گفتهاند، روزه بگیرید که گرسنگی بکشید و درد دل گرسنگان را بفهمید، من نمیخواهم بگویم، این فلسفه روزه نیست؛ میخواهم بگویم، فلسفه روزه چیز دیگری است. فلسفه نماز چیز دیگری است که بحثم را میخواهم روی آن ببرم.البته، اینها هم هست. یک عده از این طرف عبادات را یک سری مراسم خشکی میدانند و میگویند ما چه میدانیم خدا این طور گفته است. یک عده آمدهاند، خیلی روشنفکر شدهاند، میگویند نه، نماز گفتند که ورزش کنیم، وضو گفتند که تمیز باشیم، غُسل بکنیم که تمیز بشوییم، روزه بگیریم که به درد دل فقرا برسیم. و یا مثلا معدههایمان کمی تصفیه شود.اینها همه هست؛ یعنی، در فلسفه عبادات اینها هم هست، اما روح مسأله چیز دیگری است. اسلام میخواهد از طریق عبادات، مواد خام اجتماع را بسازد؛ انسانهای پاک و با فضیلت که در حرکت اجتماعی، اگر چنین انسانهایی وجود داشته باشند، جامعه را به طور اتوماتیک و بدون فشار خارجی سالم و پاک نگهداری میکنند. هر مقدار شخصیت و مسؤولیت انسان در جامعه بیشتر باشد، این سازندگی واجبتر است و نیاز بیشتری به آن داریم؛ مثلا، برای پیغمبر اکرم(ص) نماز شب و عبادت در شب، آن طوری که از آن استفاده میشود، واجب بوده [یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ «» قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا . سوره مُزَّمِّل آیات 1 و 2] ، ولی برای افراد معمولی چنین چیزی نیست، برای اینکه پیغمبر(ص) باید جور دیگری ساخته شود . به پیغمبر(ص) خطاب میشود: که شما موظفید پاسی از شب را بیدار بمانید. برای اینکه شب خلوت است، شب اشتغال کمتر است، شب مراجعات مردم کمتر است و تو در آن لحظاتی هستی که میتوانی با خودت خلوت کنی و فکر کنی. آن ساعات را صَرف قیام و عبادت و مطالعه و فکر و ذکر درباره خدا بکن و آخرش میفرماید:برای اینکه ما بار سنگین رسالت و رهبری مردم را به دوش تو میخواهیم بگذاریم. [إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا . سوره مُزَّمِّل آیه 5] . من خودم، در زندگی خود با تجربه و محسوسات عینی، این مسائل را تجربه کردهام، معمولا، در زندگی اجتماعی، این طوری که حالا زندگی میکنیم، آن قدر گرفتاریم که به خودمان نمیرسیم و مثل بقیه مردم روز را تا آخر شب کار میکنیم، تا نفسی داریم، کار میکنیم و بعد میخوابیم تا صبح، یک نماز معمولی مثل همه میخوانیم و دنبال کارمان هستیم. این یک حالی است پیشآمدها که برای من شده ـ یک وقتی هم باز داشت شدیم و به زندان رفتیم ـ حالاتی پیش میآید که انسان تنهاست، بیکار است و خلوتی هست. امکان راز و نیاز هست و انقطاع از عوامل بیرون هست. رابطه انسان با زن و بچه و امکانات و مال و دوستان قطع میشود، رابطهاش با خدا قویتر شده و دریچهای به سوی خدا به رویش باز میشود. در آن حالت، انسان حالت سازندگی عبادت را میفهمد .
** تهیّه و تنظیم توسّط : اُستاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
** تهیّه و تنظیم توسّط : اُستاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
https://rafsanjani.ir/records/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86 +مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی+1361 شمسی+
************************************
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برزنان برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
سخن هاشمی رفسنجانی در باره حضرت زینب س
.: Weblog Themes By Pichak :.