سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد ربا بودن سود بانکی و جریمه تاخیر گفت: تعریف فقهی ربا مشخص است و هیچکدام از این تعاریف نگفته‌اند سود عَلَی‌الحِساب رباست.

به گزارش تسنیم ، یکی از مسئولان کشور در برنامه‌ای تلویزیونی با انتقاد از سیستم بانکداری در کشور گفته بود وقتی سود روز شمار و عَلَی‌الحِساب پرداخت می‌شود این بدیهی است که ربا پرداخت می‌شود در این زمینه با حجت‌الاسلام سید عباس موسویان به گفت و گو پرداخته ایم. موسویان سال 73 کارشناسی ارشد رشته اقتصاد نظری از  دانشگاه شهید بهشتی گرفت و بعد از آن به تحصیل در دوره دکترای تخصصی تفسیر و علوم قرآن مشغول شد و در سال 1384 این اندیشمند اسلامی مدرک دکترای فقه اقتصادی را از حوزه علمیه قم نیز دریافت کرد و اکنون نیز عضو شورای فقهی بانک مرکزی است.

نظر حجت‌الاسلام سید عباس موسویان در مورد بانکداری اسلامی این است: بانکداری اسلامی همان اهداف بانکداری متداول دنیا را دنبال می‌کند با این تفاوت که ادعا می‌شود عملیات بانکداری در این بانک‌ها براساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین اصل در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت ربا یا همان بهره پول است.

* به لحاظ فقهی ربا تعریف مشخصی دارد که در هیچکدام از این تعاریف نگفته‌اند سودِ عَلَی‌الحِساب رباست

حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در رابطه با این سخن یکی از مسئولان کشور که از سود عَلَی‌الحِساب و روزانه بانکها انتقاد کرده بود و گفته بود  سود روزانه بانکها بدیهی و واضح است که ربا  است چرا که هیچ کسب‌وکار و درآمدی نیست که روزانه سودش معین باشد گفت: به لحاظ فقهی ربا تعریف مشخصی دارد که در هیچ کدام از تعاریف آن، اشاره‌ای به اینکه سود ثابت یا متغیر باشد یا اینکه روزشمار، ماه شمار یا سال شمار باشد نشده است.

وی با بیان اینکه اگر قرارداد  فی‌مابین بانک و سپرد‌گذار قرارداد قرض باشد به لحاظ شرعی هرگونه گرفتن سود در قرارداد قرض ربا است گفت: در این صورت تفاوتی وجود ندارد که سود روزانه باشد  یا سالانه و همچنین درصد نرخ سود نیز در آن تغییر ماهُوِی ایجاد نمی‌کند و چه با نرخ یک درصد باشد و چه با نرخ ده درصدی و بالاتر ربا محقق می‌شود که در این صورت همه انواع سود ربا است.


* سپرده های سرمایه گذاری بانکها قراردادِ وکالت است


عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به اینکه اگر قرارداد غیر از قرارداد قرض بود سود سالانه ماهانه و حتی روزانه آن نیز اشکال ندارد و حتی می‌توان بر روی آن سود عَلَی‌الحِساب گذاشت گفت: امروزه در سپرده های سرمایه گذاری بانکها از قرارداد وکالت استفاده می‌شود که در قرارداد وکالت سود روزانه، ماهانه و سالانه  ربا نیست.

وی با بیان اینکه به صرف عَلَی‌الحِساب بودن نمی توان گفت که سود بانکها ربا است گفت: با توجه به اینکه قرارداد بانکها قرارداد وکالت است و نه قرارداد قرض می توان گفت سود عَلَی‌الحِساب ربا نیست. اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که بانک در پایان سال به عنوان وکیل مؤظف است حساب و کتاب پایان دوره  را انجام دهد و مابِهِ التَّفاوُت سود قطعی و سود عَلَی‌الحِساب را بپردازد.

حجت‌الاسلام موسویان با انتقاد از این دیدگاه که بیان می‌شود که مُحال است سود روزانه حلال باشد گفت: این حرف درستی نیست چرا که در روایات متعددی در صدر اسلام آمده است که شخصی از دیگری پول می‌گرفت و همان روز معامله‌ای انجام می‌داد و بعد سود حاصل از معامله را در آن روز با هم تقسیم می کردند.


* بانکها ماهیت استخر سرمایه دارند از یک طرف منابع وارد آن می‌شود و از طرف دیگر این منابع به ده ها هزار پروژه وصل است


عضو شورای فقهی بانک مرکزی افزود:  بانکها ماهیت استخر سرمایه دارند از یک طرف منابع وارد آن می‌شود و از طرف دیگر این منابع به ده ها هزار پروژه وصل است و وقتی سپرده‌گذار پولش را در بانک سپرده‌گذاری می‌کند به محض سپرده‌گذاری به آن پروژه ها وصل می‌شود و یک ساعت دیگر هم بخواهد پول خود را بردارد پول آن به اندازه یک ساعت کار کرده است و به اندازه یک ساعت به پول او سود تعلق می گیرد منتها بانکها اعلام کرده اند که کمتر از یک روز را نمی‌توانیم سودش را محاسبه کنیم و سودش را بپردازیم.

وی در رابطه با انتقاداتی که در مورد سیستم بانکداری اکنون وجود دارد گفت: اگر ماهیت بانکداری بدون ربا که شامل مَباحِث استخر سرمایه یا همان سرمایه مُشاع و به کار بردن  قرارداد وکالت است خوب تحلیل شود  نه تنها سود روز شمار عَلَی‌الحِساب بلکه اگر بانکها توان محاسباتی داشتند پرداخت سود ساعتی نیز به لحاظ فقهی مشکلی نمی‌داشت.

حجت‌الاسلام موسویان با بیان اینکه در تمامی کتب فقهی بحث ربا را در قراردادهای قرض محقق دانسته اند گفت: بنابراین در قرارداد وکالت بحث ربا وجود ندارد حتی اگر سودش روزانه باشد مثل اینکه تاجری پول شما را می‌گیرد و با آن تجارت می‌کند و در همان روز کالایی را می‌خرد و با سود می‌فروشد و احتیاج نیست که این خرید و فروش یک ماه طول بکشد همانگونه که در روایات نیز جواز داده شده است که اگر فردی با سرمایه شخص دیگر کالایی می‌خرید و از این دست می خرید و از آن دست می‌فروخت سودی به دست می آورد و بعد آن سود را با هم تقسیم می‌کردند که این معامله به یک روز نیز نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه در قراداد وکالت تنها مسئله‌ای که اهمیت دارد بحث توانایی مدیریت اموال مطرح است گفت:‌ممکن است توانایی مدیریتی فردی به گونه ای باشد که بتواند با سرمایه افراد ساعت به ساعت کسب و کار کند و از آن سود به دست بیاورد و از آن طرف ممکن است وکیل نالایقی باشد که حتی ماهانه نیز نتواند از آن سرمایه استفاده کند که در اینجا سود ماهانه آن نیز اشکال دارد اما اشکالش نه ازجهت ربا بلکه به جهت این است که سودی به وجود نیامده است که بخواهد آن را بپردازد.


** وجه التزام را برخی از علما جایز می‌دانند !


عضو شورای فقهی بانک مرکزی  در رابطه با اشکالاتی که از سوی علما و حتی برخی از مراجع راجع به بانکداری مطرح است گفت: بیشتر اشکال فقها و مراجع عظام در رابطه با وجه التزام است که در این رابطه نیز دیدگاه‌های مختلف فقهی وجود دارد و برخی از مراجع وجه التزام را قبول دارند و برخی دیگر قبول ندارند اما با توجه به اینکه فقهای شورای نگهبان معتقدند که وجه التزام اشکال ندارد و ربا نیست بانکها بر اساس دیدگاه فقهای شورای نگهبان که قانون شده است و به بانکها ابلاغ شده است رفتار می‌کنند.


وی با بیان اینکه کار بانکها در دریافت وجه التزام یا جریمه تاخیر [دیر کرد] خلاف شرع و قانون نیست گفت: اما کسانی که مقلد مراجعی هستند که وجه التزام بانکها را جایز نمی دانند آن افراد باید بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کنند تا مرتکب وجه التزام نشوند چراکه اگر تأخیر کنند و بانک از آنها وجه التزام دریافت کند برای بانک اشکال ندارد چون بانک مقلد شورای نگهبان و قانون است اما آن شخص چون خودش مقلد مرجعی است که وجه التزام را اشکال می‌داند برای او حرام خواهد بود. !

 


تاریخ :  30 مرداد 1396.

https://www.daraian.com/fa/govern/160-ecoingov/14998




تاریخ : پنج شنبه 98/6/7 | 5:26 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

Image result for ?غلامعلی معصومی نیا?‎

***نسیم معرفت***


* طرح جدید بانکداری مشکلات قبلی را تشدید می‎کند!!!

 

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به ارایه طرح جدید بانکداری اسلامی بیان کرد: طرح جدید بانکداری مشکلات قبلی را تشدید می‎کند.
به گزارش خبرگزاری ایکنا از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا امروز 5 شهریور [1398] در جمع خبرنگاران در خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه گفت: طرح جدیدی که در کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرده است که طرح جایگزین قانون قبلی آماده شده و به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می شود.

وی افزود: دکتر پورابراهیم [محمد رضا پور ابراهیمی داورانی] در خصوص طرح اصلاح بانک مرکزی بیان کرد که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موضوع اصلاح قانون بانک مرکزی را در دستور کار قرار داده اند.

وی اظهارکرد: رئیس جدید این کمسیون یعنی الیاس حضرتی بیان کرده است که طرح بانک داری جمهوری اسلامی ایران تا پایان شهریور نهایی می شود تا شاید استقلال بانک مرکزی محقق شود و ربا در سیستم بانکی به صفر برسد.

عضو کمیته فقهی پولی حوزه‎های علمیه بیان کرد: طرحی که در قالب 210 ماده آماده شده است مرکب از 4 طرح و یک لایحه است؛ کمسیون اقتصادی در سال 95 طرحی را تحت عنوان بانکداری جمهوری اسلامی آماده کرد که بیش از 200 ماده داشت و نقدهای بسیاری نیز در این خصوص انجام شد.

وی گفت: یک سال و نیم پیش طرح بانک مرکزی را با طرح سال 95 ترکیب کردند و آن را به نام طرح جامع بانک نامگذاری کردند؛ سپس لایحه بانک مرکزی و بانکداری از سوی دولت مطرح شد که در ادامه رئیس جمهور در سال 96 این دو را ترکیب کرده و لایحه اصلاح پولی و بانکی کشور را به مجلس ارایه داد.

وی اظهارکرد: این طرحی که امروز در کمسیون اقتصادی آماده شده است، تلفیقی از این طرح ها و لوایح است که شامل 210 ماده است؛ طرحی آماده شده است که طرح‏های قبلی را در بردارد؛ سوال اصلی این است که چرا به فکر عوض کردن قانون قبلی یعنی قانون بانکداری بدون ربا در سال 63 افتاده اند؛ طرح قبلی شامل 27 ماده بود که به عنوان قانون مبنایی 35ساله اخیر بوده است؛ اجماع عمومی وجود دارد که این طرح توسط سیستم بانکداری به درستی عمل نشده است.

معصومی نیا اظهارکرد: نکته این است که اشکال کار در خصوص قانون قبلی در کجا بوده و آیااین اشکال در قانون جدید برطرف شده است یا خیر؟ نکته دیگر آن است که آیا طرح جدید می‌تواند مشکلات را حل کند؟ طرح قبلی در زمان خود، طرح خوبی بود ولی تدوین کنندگان آن قانون می دانستند که این قانون ابتدایی است و باید در سالهای آینده رفع اشکال شود؛ به همین دلیل نام این قانون را عملیات بانکداری بدون ربا نام گذاشتند تا نشان دهند این قانون یک قانون میانی است.

وی افزود: با وجود قانون قبلی که مبنای عمل قرار گرفت، بانک‌ها بر اساس آمارهای رسمی، صوری سازی کرده و قانون را به درستی اجرا نکردند؛ یعنی عقود را پوششی برای کار اصلی خود یعنی کار کردن با مبلغ، مدت و نرخ قراردهند؛ یعنی مبلغی را برای مدتی با نرخ معین به افراد می‎دهند و اگر کسی در این زمینه نتواند پول را در سر وقت پرداخت کند او را جریمه می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی یادآورشد: ما مدعی هستیم که در طرح جدید به هیچ وجه این اشکال برطرف نشده است؛ مشکلات دیگر نیز در جای خود قرار دارد؛ طراحان این طرح بر اساس تحلیل خود سعی دارند که عقود مشارکتی، را به حداقل برساند و عقود مُبادَلَه ای را در سیستم بانکی افزایش دهند.

وی افزود: در 35 سال گذشته بانک‎ها این عقود را به شکل صوری اجرا می‎کردند و عقود را به سمت عقود مبادله ای بردند ولی در مقام واقع این صوری سازی در عقود مبادله ای نیز انجام می‎شد؛ نکته دیگر آنکه در طرح جدید، فروش اقساطی حذف شده است؛ این فروش دارای ضوابطی بود که نماینده بانک پول را در اختیار فروشنده قرار می‎داد؛ بر اساس گزارش های مجلس شورای اسلامی، در بسیاری از اوقات این کار به شکل صوری انجام می‎شد.

این استاد حوزه بیان کرد: در طرح جدید به جای فروش اقساطی به مُرابَحَه پناه برده‎اند که صوری سازی به مراتب بالاتری نسبت به فروش اقساطی است زیرا مُرابَحه اختیارات را به گیرنده تسهیلات می‎دهد و دست او را برای صوری سازی کاملا باز نگه می‎دارد؛ این درحالی است که در فروش اقساطی با توجه به قوانین محدود کننده در بسیاری از اوقات فروش‎ها حقیقی بود ولی در مُرابَحه دست برای صوری سازی کاملا باز است.

وی با اشاره به استقبال بانک‎ها از عقد مُرابَحه ؟!!  ، یادآورشد: ‎بر اساس اطلاعات موثق به دلیل اینکه بانک [بانک ها] از مُرابَحه استقبال می کنند، تقریبا برخی از مدیران بانکی بیان می کنند که امروزه 70 درصد عملیات بانکی به مُرابَحَه مبدل شده است که قطعا ازدیاد خواهد یافت زیرا مُرابَحه شیرین‎ترین عقد برای بانک است ؟!!!  زیرا تسهیلات به شکل وکالتی به مشتری داده می‎شود.

معصومی نیا اظهارکرد: در این طرح  ، عقد«سَلَف» را نیز آوره اند که تقریبا عین مُرابَحَه است؛ استثنا و خرید دَین نیز دراین طرح مُجاز شده است؛ اگر خرید دَین در سیستم بانکی گسترش یابد مشکلات بسیاری در کشور ایجاد خواهد شد.

وی گفت: در این طرح مُستمسک های قانونی برای وخیم تر شدن مساله صوری سازی بانک‎ها ایجاد شده است؛ اگر ده طرح دیگر با این خط فکری نوشته شود، مشکلات باز هم باقی است؛ مشکلات این طرح به تفصیل نوشته و متنشر خواهد شد؛ اشکالاتی در عملیات بانکی و اشکالاتی در بانک مرکزی و شورای فقهی در این طرح وجود دارد.

تضمینی وجود ندارد

این استاد اقتصاد حوزه بیان کرد: در قانون عملیات بانک بدون ربای سال 63 بیان شده است که بانک‎ها برای کمک به کشاورزی و صنعت باید تسهیلات بدهند و تضمین هم بگیرند ولی این مساله با این طرح [طرح جدید بانکداری] از بین رفته است؛ در قانون قبلی، مشتری ، متعهد بود که در قبال توسعه کشاورزی و صنعتی تضمین بدهد ولی با این طرح هیچ تضمینی در کار نیست.

وی گفت: در حساب قرض الحسنه بانک وکیل است و در حساب جاری ، بانک‎ها مالک وجوه هستند؛ در این طرح از سپرده گذاری عام سخن به میان آمده است یعنی مشتری که در بانک سپرده گذاری می‎کند تا بانک در قابل [قبال] سرمایه گذاری خود سودی به دست آورد و بخشی از آن را به مشتری بدهد؛ رابطه حقوقی سپرده گذار با مؤسسه اعتباری در سپرده‎های سرمایه گذاری عام ، وکالت برای فعالیت‎های مذکور در ماده 92 است یعنی مشتری سپرده‎ای را در بانک قرار می‎دهد و طبق ماده 92 مؤسسات اعتباری نیز مُجاز هستند که در چارچوب ضوابط بانک مرکزی و شورای فقهی اقدام به پذیرش سپرده و اعطای تسهیلات (مُرابَحَه)، خرید و نگهداری انواع دارایی مالی از جمله خرید ملک و تمام چیزهایی که در آن سود وجود دارد ، انتشار اوراق مالی (واگذاری اختیارات بورس به بانک)، خرید و فروش ارز و فلزات گرانبها و... کنند.

وی افزود: وقتی اقتصاد دچار التهاب می‎شود، سیاست‎ها انقباضی می‏شوند ولی با این طرح بانک‎ها مجوز می‎گیرند که به هرشکلی که می‎خواهد سود به دست بیاورند که گاهی به ضرر کل کشور می‎انجامد.

این استاد اقتصاد اسلامی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سخنان کم سابقه‎ای بیان کردند که : بانک‎ها غلط می‌کنند که بنگاهداری کنند؛ این شکل سخنان از ایشان تنها در خصوص دشمنان بیان شده است؛ بانک ها به مصلحت اقتصاد کشور کاری ندارند؛ همین نقدینگی وحشتناک کشور، عمدتا در بانک‎ها است؛ طبق این طرح، این کار قانونی می‎شود؛ یعنی به بانک اختیار خرید ارز و سکّه و بورس بازی می‎دهند ولی هیچ کدام از مصلحت های کشور را در نظر نمی‎گیرند.

وی گفت: یکی از فاجعه‎های بانکداری ما، مساله خلق پول است؛ نقدینگی در 6 سال پیش 400 هزار میلیارد تومان بوده است که امروز به 2هزار هزار میلیارد تومان مبدل شده است ؟!!! یعنی پول داخل بانک ها 5 برابر شده است ولی واحدهای تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی با مشکل مواجه هستند !!!؛ این مسایل مرتبط به خلق پول در سیستم بانکداری است ولی متاسفانه در این طرح کاری به این مساله ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی یادآورشد: شورای فقهی در طرح جامع پارسال از ارکان بانک مرکزی بود و در این طرح سه رکن برای بانک مرکزی تعیین شده است که یکی از آن، هیات عالی است؛ هیات عالی دارای سه شورای تخصصی است که یکی از آنها، شورای فقهی است؛ نکته دیگر این است که رئیس بانک مرکزی روی این شورا نظارت می کند و اعضای این شورا را نیز تعیین می کند !!!.

http://qom.iqna.ir/fa/news/3838005/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%AF%D8%A7




تاریخ : چهارشنبه 98/6/6 | 3:48 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

Image result for ?ساموئل‌گرین ویلر بنجامین?‎

***نسیم معرفت***

 


* نقش وتأثیرعلماءازدیدگاه سفیرآمریکادرایران+سامُوئِل گِرین وِیلِر بنجامین


... می‌گویند وقتی آیت الله میرزا محمد حسن  حسینی شیرازی معروف به میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد این فتوا حتی اندرونی کاخ ناصری را نیز به لرزه انداخت و ساکنان کاخ نیز به تبعیت از آن قلیان‌ها را شکستند . فتوای تاریخی میرزا یک جمله بیشتر نبود ولی پیر استعمار یعنی انگلستان را به وحشت انداخت و تاج و تخت ناصر الدین شاه قاجار را لرزاند و مردم را به حرکت و قیام واداشت : «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ  . اَلیَوم اِستعمال توتون و تنباکو بِأَیِّ نَحوِِ کان در حکم مُحارَبه با امام زمان   (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ) است» .  ...  ... سامُوئِل‌گِرین وِیلِر بِنجامین [Samuel Greene Wheeler Benjamin] سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش آورده است : بزرگترین مجتهدهای حالیه که به منزله رئیس عدالت خانه حالیه ممالک فرنگ است حاجی مُلّا عَلِی کَنی است. حاجی مُلّا عَلِی کَنی شخص مُسنّی است و ظاهراً مایل به تجمل نیست بلکه میل به سادگی زیاد دارد . اگر چه املاک او زیاد است مع‌هذا نمی‌خواهد جلال و ظاهرسازی به خرج دهد . وقتی در کوچه‌ای راه می‌رود بر قاطر سفیدی سوار می‌شود و فقط یک نفر نوکر دارد ، اما جمعیت از هر طرف کوچه به جلوِ او ازدحام می‌کنند مثل اینکه وجودی ملکوتی است . اگر یک کلمه بگوید می‌تواند اعلیحضرت را از سلطنت خلع کند. سربازهایی که در سفارت ممالک متحده آمریکا قراوُل می‌کشیدند [نگهبانی می دادند] به من گفتند که اگرچه ما برای حفظ وجود شما اینجا فرستاده شده‌ایم، اما اگر حاجی ملّاعلی امر کند همه شما را می‌کشیم!»

 

* منبع : کتاب «ایران و ایرانیان ،سامُوئِل‌گِرین وِیلِر بِنجامین ص 499 .

 


آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

 


https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%D8%A7_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%DA%A9%D9%86%DB%8C

 




تاریخ : چهارشنبه 98/6/6 | 12:30 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 

Related image

***نسیم معرفت***

 


**آیا کسی که تشهد و سلام نماز را نمیداند میتواند بجای آن ها صلوات بدهد؟!!


پرسش : آیا کسی که در خواندن نماز سلام و تشهد را نمی داند، اگر به جای این ها صلوات بفرستد نماز او‏‎ ‎‏درست است یا نه؟ البته یادآوری کنم که او حمد و سوره را کمی بلد است، یک نفر می گوید که درست‏‎ ‎‏است ولی ما می گوییم که نه چون سلام و تشهد جزء واجبات نماز است. ‏

پاسخ : بسمه تعالی، باید تشهد و سلام را یاد بگیرد و نماز را با تشهد و سلام بخواند .  (امام خمینی)


* استفتائات امام خمینی «ره» جلد 4 ص 581.

http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_120783/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D9%85%D8%B3 .


*********************************************

 

 



** دانایی در احکام و مسائل شرعی یک نوع فقاهت است (آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی)


*********************************************

 




تاریخ : سه شنبه 98/6/5 | 9:16 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

***نسیم معرفت***

 

کاش بودی تا دلم تنها نبود ....




تاریخ : سه شنبه 98/6/5 | 7:58 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

Related image

***نسیم معرفت***

 


** آیا مسح سر ازپایین به بالا و نیز مسح پاها ازبالا به پایین صحیح است؟!

 

پرسش : شایع است که مسح سر از پایین به بالا و مسح رِجلَین [پاها] از بالا به پایین بی اشکال است، آیا صحیح‏‎ ‎‏است؟‏

پاسخ : بسمه تعالی، در مسح هر یک از سر و پاها ابتدا و انتهای خاصی معتبر نیست، اگرچه احتیاط در‎ ‎مسح به نحو متعارف است .   (امام خمینی)


* استفتائات امام خمینی «ره» جلد 4 ص 579.

http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_120783/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D9%85%D8%B3 .


*********************************************



** دانایی در احکام و مسائل شرعی یک نوع فقاهت است (آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی)


*********************************************

**  احکام خمس+سایت حکیم عسکری لشت نشایی گیلانی+پرسش و پاسخ+کلیک


*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

** عناوین و موضوعات اخلاقی،تربیتی ، اجتماعی، سیاسی...+وبلاگ نسیم معرفت+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+کلیک کنید


** [عناوین و موضوعات اخلاقی،تربیتی ، اجتماعی، سیاسی...+وبلاگ نسیم معرفت+پایگاه اندیشوران حوزه+کلیک کنید : http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=15915 ]

 


**  نقدی بر سخنانِ ناصوابِ آیت الله سید کمال حیدری +آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه+ کلیک

 




تاریخ : سه شنبه 98/6/5 | 7:47 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

کدام دست‌ها به‌دنبال ایجاد حاشیه‌سازی در دولت هستند؟

اگرظواهر غیرمتعارف در همایشی ملّی با حضور حسن روحانی را در کنار سخنان حاشیه‌ساز خود وی بگذاریم، این سؤال پیش می‌آید که آیا دست‌هایی در دولت، به‌دنبال انحراف افکار عمومی از مشکلات معیشتی و جنگ اقتصادی با دشمن است؟

کدام دست‌ها به‌دنبال ایجاد حاشیه‌سازی در دولت هستند؟

***نسیم معرفت***


 

گروه سیاسی خبرگزاری فارس ــ شاید برای دولتی که دوسال بیشتر از هشت سال فرصت خدمتش باقی نمانده، هیچ موضوعی زیان‌بار تر از ایجاد حاشیه و گمراه کردن تمرکز آن از مسائل اصلی نباشد.

اگرچه کم‌وبیش، دولت‌ها را از درگیرشدن با حواشی ریز و درشت دنیای سیاست، گریزی نیست و ممکن است حاشیه‌سازی‌هایی وجود داشته باشد که از اراده دولت خارج باشد، امّا زیان‌بارتر آن است که حاشیه‌سازی توسط خود دولت‌ها ایجاد شود!

این موضوع در بیانات اخیر رهبر معظّم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت، مورد اشاره قرار گرفت.

ایشان با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکید کردند: دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت‌بندی»، و اولویتها را یک به یک پیگیری کرد.

رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از آفات دولتها در طول سالهای مختلف را «گرفتار شدن به فروع و حواشی» دانستند و گفتند: دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

حال به‌فاصله چند روز از این بیانات، شاهد اتفاقاتی هستیم که تقویت‌کننده این شائبه است که نه‌تنها اراده‌ای برای دوری از حاشیه از سوی دولت دیده نمی‌شود، بلکه برخی سطوح دولت، خود عامل ایجاد برخی حاشیه‌ها هستند. 

چنین فرضیه‌ای اگرچه در ابتدا بدبینانه به‌نظر می‌رسد، امّا نگاهی به تصاویر همایش «دستاوردهای روستایی دولت» که امروز با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، آن را تقویت می‌کند.

چنانچه حضور بانوان با ظواهر غیرمتعارف و غیرشرعی در همایشی ملّی با حضور رئیس‌جمهور را در کنار سخنان حاشیه‌ساز آقای روحانی در همین همایش قرار دهیم، این سؤال پیش می‌آید که آیا دست‌هایی در دولت، به‌دنبال این هستند تا نگاه افکار عمومی را از مسئله اصلی کشور که مشکلات معیشتی و جنگ اقتصادی با دشمن است، منحرف کند؟

رئیس‌جمهور امروز در پشت تریبون اظهار داشته بود: دولت برای حل مشکلات از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و معتقدم برای توسعه و پیشرفت کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم.

وی بدون اینکه از کسی نام ببرد افزوده بود: اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد زیرا اصل منافع ملی کشور است.

حسن روحانی با اشاره به مخالفت‌های صورت‌گرفته با توافق دولت ایران با 1+5 بر سر مسئله هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک موسوم یا برجام گفته بود: بعضی‌ها می گویند مذاکره چه خاصیت داشت؟ انگار نمی‌خواهند پنبه را از گوش خود در بیاورند.

https://www.farsnews.com/news/13980604001038/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%AF

*********************************************************


13:11  -  1398/6/5
     
  اطلاعیه روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور در خصوص پوشش نامناسب برخی میهمانان یک مراسم

در پی انعکاس برخی مطالب رسانه‌ای در خصوص پوشش نامناسب و حاشیه‌ساز تعدادی از حاضران در همایش «ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های روستایی»، روابط عمومی ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای، توضیحاتی ارائه کرد.

اطلاعیه روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور در خصوص پوشش نامناسب برخی میهمانان یک مراسم

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، در پی انعکاس برخی مطالب رسانه ای در خصوص پوشش نامناسب و حاشیه ساز تعداد معدودی از حاضران در همایش «ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساختهای روستایی»، روابط عمومی ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای، توضیحاتی ارائه کرد. 

در این اطلاعیه آمده است که "انتخاب و دعوت میهمانان همایش یاد شده، از سوی نهادهای صنفی و محلی مرتبط با موضوع برنامه انجام شده و دفتر و نهاد ریاست جمهوری در این مرحله نقشی نداشته است. در عین حال برگزارکنندگان همایش پیش و در حین اجلاس، به میهمانان همایش، در خصوص رعایت شئونات اسلامی و فرهنگی در حوزه پوشش، تذکر داده بودند."

روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه "بیش از هزار نفر از روستائیان عزیز از سراسر کشور به این مراسم دعوت شده بودند که با پوشش‌های متنوع و گوناگون متناسب با فرهنگ خود در سالن همایش حضور داشتند"، افزوده است: بخشی از میهمانان برنامه از جامعه محترم اقلیت‌های مذهبی کشور بودند و با تن‌پوش سنتی و محلی خود در مراسم حاضر شده بودند که قبل از آغاز برنامه به طبقه دوم سالن راهنمایی شدند.  

در این اطلاعیه همچنین آمده است: با وجود همه این موارد، ضمن تقدیر از حساسیت دلسوزان نسبت به رعایت کامل موازین شرعی و فرهنگی و بویژه حجاب اسلامی، مساله بوجود آمده قابل اغماض نبوده و دستور پیگیری و برخورد با خاطیان صادر شده است.

انتهای پیام/

https://www.farsnews.com/news/13980605000643/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8

 




تاریخ : سه شنبه 98/6/5 | 12:54 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

Image result for ?علامت سوال?‎

***نسیم معرفت***


* درمقابل مُنکرات بایدآگاهانه برخوردنمود+ماجرای عکس مهران مدیری و اون خانم


در صفحه اینستاگرام جناب آقای مهران مدیری که ظاهرا یک میلیون عضو دارد یکی از پُست هاش  مربوط به عکسی است که در زیر آن نوشته شده : در کنار بانو خیر اندیش نازنین . در این عکس  که مهران مدیری و خانم گوهر خیر اندیش کنار هم هسند  (به حسب ظاهر ) مهران مدیری دست روی دوش اون خانم گذاشته است !!!  در باره این عکس کامنت های زیادی گذاشته شد  و عده زیادی با تعجب از این تصویر ، اظهار نظرهای مختلفی کردند و برخی ها هم  که تعداد شان  کم نیستند این کار و این نوغ پُست گذاشتن را تقبیح و سرزنش کردند و بنده نیز در ضمن کامنت ها چنین مرقوم نمودم :  [... چه فتوشاپ باشه و چه چیز دیگه  کار زشت و حرامی است اگر که با هم مَحرَم نباشند !  تازه مَحرَم ها  هم تو فضای عمومی کمی حیا نشان میدن . پناه بر خدا  .]  به دنبال این کامنتی که گذاشتم عده ای آن را «لایک» کردند و عده ای هم اعتراض و اشکال و ...  کردند!!!  یکی از عزیزان وقتی که انتقاد ها و اعتراض ها  را نسبت به بنده دیدند چنین نگاشتند :

 سلام حاج آقا  حرف حضرتعالی از لحاظ شرعی کاملا درست و صحیح است  اما ملاحظه کنید همه بر علیه شما جبهه گرفتند  و حتی توهین هم  کردند به شما ...  به نظرتون مشکل  کجاست؟ به قول شهید همت اگر کسی راه کج می رود شاید مقصر ما باشیم .  حاج آقا  مردم از  امثال شما  توقع بیشتری دارند . وقتی  می بینن آیت الله هایی چون شما  به جای اعتراض  به مسؤلین بلند پایه به دلیل کوتاهی در  انجام وظائف محوله یا بی اعتنایی دوستانی چون شما در دفاع از حق  و حقوق مردم که وظیفه اصلی روحانیت هست  میان به مسائل جزیی همچون یک عکس شروع به دادن حکم میکنن باعث عصبانیت مردم می شود . مردم  از بنده و شما  بیشتر حکم شرعی همین یک عکس را می دانند فقط  . مردم دیگر خسته شدن از انسان های لب و دهن ...  یا حق .


و بنده نیز در جواب آن عزیز چنین نوشتم  : سلام علیکم . متشکرم . لطف فرمودین . اگر خلاف و اشتباهی که قابل تذکر باشد رخ دهد  همه به اندازه درک و آگاهی خود باید تذکر دهند و چه بسا باید جلوی  آن گرفته شود ...  البته بحمدالله  علماء و روحانیت در طول تاریخ در هدایت مردم و دفاع از حقّ و حقوق مردم و دفاع از دین   و نهی از مُنکرات همیشه  پیشگام بودند  و امروز نیز  چنین است .  نهی از مُنکر  مراتبی دارد  که سخت ترین آن مقابله  با دستگاه  طاغوتی  و حاکمان قدرتمند ستمگر است و حضرت امام خمینی که بُت شکن عصر ما هست دستگاه شاهنشاهی دو هزار و پانصد ساله را از ایران  ریشه کن فرمود و این بزرگ ترین نهی از مُنکر در عصر ما بوده است !! ...  بزرگان و مراجع عظام ما  پیوسته در رابطه با خلاف ها  و مُنکَراتِ بزرگ  اخطارها و هشدارها  داده اند و می دهند و بنده ناقابل  هم به اندازه خود تذکر داده ام و در باره این عکس هم که نظر داده ام عکس العمل های خوبی هم در تأیید نظر بنده نشان داده اند و طبیعتا دیدگاه های نامطلوبی هم وجود دارد  ... وجود مُنکَرات بزرگ مانع از آن نیست که نسبت  به منکرات کوچک تر  بی تفاوت باشیم ...  یک سنگ کوچک تیز  در میان جاده ممکن است  خطر بزرگی  برای ماشین های بزرگ باشد  . یک سوسک ناچیز  ممکن است  خطر سقوط  برای هواپیما باشد ...  مُنکَرات و خلاف های کوچک  وقتی در جامعه  رواج پیدا کنند  تبدیل به منکرات بزرگ تر می گردند ...  البته اینکه عده ای  به امثال بنده  به جهت نهی از منکر  حرف ها و کلمات نامربوط  بگویند  چیز مهمی نیست  ...  با یک نگاه اجمالی  به آیات قرآن کریم  و تاریخ زندگی معصومین  (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  در می یابیم که انبیاء و پیامبران مخصوصا چهارده معصوم  (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  چقدر  مورد بی مهری ها و اذیت و آزارها قرار گرفتند .


سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی 

سوم  شهریور 1398 .

 

 


آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 




تاریخ : یکشنبه 98/6/3 | 10:10 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

Image result for ?حوزه های علمیه?‎

***نسیم معرفت***

 


 

بسم الله الرحمن الرحیم

 


* سرلوحه همه حوزه های علمیه باید مسأله تهذیب و تربیت طلاب باشد

 

مسأله تربیت و تهذیب و مسأله تربیت طلاب بسیار مهم است . طلبه ای که تربیت و تهذیب نشود  به درد هیچ جا  حتی به درد خودش هم نمی خورد !  جز خسارت  و زیان انتظاری از او نیست  . مسأله تربیت باید به طور  ریشه ای  در حوزه های علمیه  نهادینه شود  و عواملی  که در حسن تربیت طلاب مؤثر است  به آنها توجه گردد و عواملی که در تربیت طلاب اثر  سوء دارد برطرف شود .  متولِّیان و مسؤلین  حوزه های علمیه باید خودشان واقعا  مهذّب و تربیت شده باشند و  خالصانه  به طلاب و روحانیت  خدمت همه جانبه  کنند . برخی از مسؤلین  حوزه ها ، میزهای ریاست برای خود دارند و  گاهی برای آنکه خالی از لطف نباشد در  باب تربیت و تحصیل طلاب حرّافی می کنند !!! ... اگر حوزه علمیه و یا حوزه های علمیه بخواهد رشد علمی با برکت داشته باشد  باید نقش اخلاق و تهذیب و تربیت در حوزه ها پُررنگ تر باشد ...  الآن متاسفانه  چیز های دیگر  پررنگ شده اند !!!  مسئله مدرک گرایی   واقعا آفتی  تو حوزه های علمیه شده است . آقا طلبه ای یک پایان نامه  به مرکز تحویل می دهد و مدرک می گیرد خیال می کند که علامه روزگار شده و توی خیال ها و ادعاهای واهی و یا غرور و تکبر  سیر می کند و از رشد علمی متوقف می شود !!  بزرگان ما  ده ها و یا صدها جلد کتاب سودمند و مهم می نوشتند  با این وجود  احساس می کردند  که هیچ کاری نکردند ! اما الآن چی ؟!  الآن یک  مقاله و یا یک پایان نامه می نویسد و بعد باد به غبغب کردن!!  تمام انبیاء  و تمام معصومین (عَلَیهِمُ السَّلامُ)   از اول  تربیت شده بودند  لکن تربیت خاص  و بعد هم وقتی که به عرصه اجتماع و جامعه آمدند آن همه  برکات مادی و علمی و معنوی  از آنها صادر شده است  ...  تمام اولیاء  مثل حضرت روح الله بُت شکن عصر حاضر  و  مانند او  اول تربیت شده بودند و بعد هم  این همه برکات از آنها ناشی شده است! ...  حوزه های علمیّه  اگر در مسأله  تهذیب و تربیت  و اخلاق  با پیچیدگی ها و اقتضاءات عصر ، کار نکنند  و زود نجنبند  خیلی خیلی  از مسیر اصلی عقب خواهند ماند و از رسالتِ اصلی خود دور خواهند شد . سر لوحه همه حوزه های علمیه باید مسأله تهذیب و  تربیت طلاب باشد . باید طلاب عزیز را  بر اساس تعالیم حیاتبخش اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) و تعالیم نورانی قرآن کریم به فضائل معنوی و  دینی و انسانی آراسته نمود تا از رذائل پیراسته شوند و به شایستگی در خدمت قرآن و اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) و مردم باشند . به همین مختصر اکتفاء می شود   و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل !

 

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

 


آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 





تاریخ : یکشنبه 98/6/3 | 2:4 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی