***نسیم معرفت***
#برای زندگی تلاش کنیم ولی از خدا غافل نباشیم. دنیا سرگرم کننده است که گاهی هدف از آفرینش گُم می شود. دل به دنیا بستن عین جاهلی است.
.
@آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
***تقویم رسمی کشور شمسی - هجری - سال 1400 شمسی - دانشگاه تهران+ https://calendar.ut.ac.ir/Fa/Tyear/Data%5Cfull-1400.pdf .+کلیک کنید .
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
****علامه مصباح یزدی مطهری زمان+پیام تسلیت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18116 . +کلیک کنید .
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِی الحَدید مُعتَزِلی+ بیست جلدی - کتابخانه دیجیتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کلیک کنید .
***زن در آیینه جلال و جمال -آیت الله علامه عبدالله جوادی آمُلی+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقیقی از یک محقق افغانی از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
***علی ای همای رحمت شهریار+شعر فارسی+شهریار و شاعران نامدار دیگر+https://www.sherfarsi.ir/shahriar/%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%AA . +کلیک کنید .
*** مجموعه ای از دعاها به نثر ساده زبان فارسی +پایگاه اندیشوران حوزه +آیت الله سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجانی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=11703 .+کلیک کنید .
مجموعه ای از دعاها به نثر ساده زبان فارسی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+ (کلیک کنید)
***بررسی آرای فقها در مورد مُنافات اخذ اُجرت با قصد قربت +آیا اخذ اُجرت در واجبات جائز است یا نه ؟!! ...+پژوهشنامه متین+ http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62756.html .
تفسیر هدایت +18 جلد است+از آیت الله سید محمد تقی مُدرّسی- کتابخانه دیجیتال (بازار کتاب) قائمیه+ https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=10324&lang=fa .+کلیک کنید .
***حضرت آیت الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای محبوب ملت شریف ایران
** حضرت آیت الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای محبوب ملت شریف ایران ( در انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه 28 خرداد 1400 شمسی+ https://www.farsnews.ir/news/13960203000885/%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C .
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آذر سال 1339 هجری شمسی در خانوادهای روحانی در شهر مشهد و در محله نوغان دیده به جهان گشود. پدر و مادر ایشان از سلاله سادات حسینی هستند ونسبش از هر دو سو به حضرت زید بن علی بن الحسین (عَلَیهِمَاالسَّلام) میرسد. او در 5 سالگی پدر خود را که از روحانیون مشهد بود از دست داد.....
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
**** آیه آمادگی نظامی و مقابله همه جانبه با دشمنان اسلام
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ «سوره اَنفال آیه 60»
و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مىتوانید از نیرو و از اسبان سوارى فراهم کنید تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نیز (دشمنانى) غیر از اینان را که شما آنان را نمىشناسید، ولى خداوند آنها را مىشناسد، به وسیله آن بترسانید، و در راه خدا (و تقویت بنیهى دفاعى اسلام) هرچه انفاق کنید، پاداش کامل آن به شما مىرسد و به شما ستم نخواهد شد.
نکته ها
این آیه دستور آماده باش همه جانبهى مسلمانان در برابر دشمنان و تهیّه هر نوع سلاح، امکانات، وسایل و شیوههاى تبلیغى حتّى شعار و سرود را مىدهد که رعایت این دستورات، سبب هراس کفّار از نیروى رزمى مسلمانان مىشود.
پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) وقتى با خبر شد که در یَمَن اسلحهى جدیدى ساخته شده، شخصى را براى تهیّهى آن به یَمَن فرستاد. از آن حضرت نقل شده که با یک تیر، سه نفر به بهشت مىروند: «سازندهى آن، آماده کننده و تیرانداز». «1»
در اسلام، مسابقات تیراندازى و اسب سوارى و بُرد و باخت در آن ها جایز شمرده شده تا آمادگى رزمى ایجاد شود.
ضمیر «لَهُمْ»، به کُفّار و کسانى که در آیهى قبل مطرح بودند و بیم خیانتشان مىرفت، برمىگردد. یعنى در برابر دشمن که همواره احتمال خیانت او حتّى در صورت عهد و پیمان مىرود، آماده باشید .
* «1». تفسیر فُرقان. [«اَلفُرقانُ فِی تَفْسیرِ القُرآنِ بِالقُرآنِ وَ السُّنّةِ» کتابی در تفسیر قرآن اثر محمد صادقی تهرانی است. این تفسیر در 30 مجلّد و به زبان عربی نوشته شده، که دوره کامل تفسیر قرآن کریم است. این کتاب با استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن نگارش یافته است. تألیف تفسیر الفرقان طی 14 سال، از سال 1353شمسی در بیروت شروع و در سال 1367شمسی در قم به پایان رسید. علامه طباطبایی صاحب اَلمیزان با دیدن چند جلد این تفسیر، آن را موجب روشنی چشم و مایه افتخار دانسته است. ] .
پیام ها
1- مسلمانان باید آمادگى رزمى کامل، از نظر تجهیزات، نفرات و ... داشته باشند و آمادهى مقابله با خیانت و حمله دشمن باشند. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ»
2- هدف از آمادگى نظامى، حفظ مکتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و .... وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ... .
3- دولت باید حدّاکثر توان خود را براى تأمین بودجه دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا اختصاص دهد. «مَا اسْتَطَعْتُمْ»
4- تمام مسلمانان باید آمادهى رویارویى با توطئههاى دشمن باشند و دورههاى رزمى را دیده باشند. «1» «مَا اسْتَطَعْتُمْ»
5- همه جا گفتگو و مذاکره کارساز و کافى نیست، گاهى هم باید توان و قدرت به میدان آید. «مِنْ قُوَّةٍ»
6- در هر زمان، پیشرفتهترین امکانات رزمى را براى دفاع آماده کنید و از هیچ چیز فروگذار نکنید، چه قدرت سیاسى و نظامى، چه امکانات تبلیغى و تدارکاتى. «مِنْ قُوَّةٍ»
7- ایجاد رُعب در دل دشمن با هر وسیلهاى حتّى با ظاهرسازى لازم است. «مِنْ قُوَّةٍ» در حدیث آمده است: با خضاب کردن موى صورت، دشمن را بترسانید، تا نگویند ارتش اسلام پیر است. «2»
8- براى ارعاب و ترساندن دشمنان، آموزش نظامى براى زنان هم لازم است. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ .
9- به امکانات امروز قانع نباشید و تجهیزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهدید دشمنان گسترش دهید. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ .
* «1». امام خمینى «قُدِّسَ سِرُّهُ» در روزهاى اوّل پیروزى انقلاب اسلامى که جمعیّت ایران حدود سىملیون بود، فرمود: «ما باید ارتش بیست ملیونى داشته باشیم».
* «2». تفسیر نُورُالثَّقَلَین.
10- وحدت و یکپارچگى هم نوعى قدرت است، چون با تفرقه، نمىتوان دشمن را ترساند. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ .
11- در اسلام، همهى مسلمانان سربازند و بسیج مردمى ضرورى است. أَعِدُّوا، تُرْهِبُونَ، تُنْفِقُوا و ... .
12- اسبهاى جنگى، آن روز و ابزار نظامى امروز، باید به حال آماده باش نگهدارى و تغذیه شود. «رِباطِ الْخَیْلِ»
13- هم آمادگى نیروها لازم است، هم تجهیزات. «مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ»
14- اسلام، باید نظام و حکومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسى ندارند. «تُرْهِبُونَ بِهِ»
15- باید بُنیه دفاعى مسلمانان در زمینههاى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، نظامى، عقیدتى و ... چنان قوى باشد که دشمن از هر جهت بترسد و توطئههایش خُنثى شود. ( «تُرْهِبُونَ بِهِ»، به طور مطلق بیان شده است)
16- هم ارزشهاى الهى باید حفظ شود و هم حقوق انسانى. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»
17- در اسلام، مکتب و کرامت انسانى مطرح است، نه اَغراض شخصى، نژادى و قومى. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»
18- همهى دشمنان، شناخته شده نیستند. «لا تَعْلَمُونَهُمُ» شاید مراد منافقان باشند، چون همین تعبیر دربارهى آنان هم آمده است. «لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ» «1»
19- تنها براى دشمنان شناخته شده برنامهریزى نکنید، بلکه پیشبینى لازم حتّى براى دشمنان ناشناختهى حال و آینده هم داشته باشید. «لا تَعْلَمُونَهُمُ»
20- تأمین قدرت دفاعى، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار کافى نیست. «تُنْفِقُوا»
21- مردم باید در بودجهى جنگ و تأمین جبهه، مشارکت کنند و این تنها مخصوص زمان جنگ نیست. وَ ما تُنْفِقُوا ... (آیه مطلق است و مىرساند که مسلمانان باید همواره براى آمادگى، پول خرج کنند.).
* «1». توبه، 101.
22- اسلحه و نَفَرات کافى نیست، پشتیبانىهاى مالى هم لازم است. «وَ ما تُنْفِقُوا»
23- کمک به جبهه، از هر راهى؛ مالى، جانى، آبرو، اطلاعات، قلم و ... لازم است. «مِنْ شَیْءٍ»
24- هرگونه تلاش و انفاق و بکارگیرى امکانات براى تقویت بُنیه نظامى حکومت اسلامى، از مصادیق انفاق در راه خداست. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»
25- به شرطى خیر و برکتِ انفاق به شما برمىگردد که در راه خدا باشد، نه از روى ریا، سُمعَه، خودنمایى و روابط و ملاحظات. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ»
26- کمکهاى مالى، سبب قدرتِ اُمّت مىشود و نتیجهى آن به خود مردم و وضع اقتصادى جامعه و عزّت مسلمانان برمىگردد. «یُوَفَّ إِلَیْکُمْ»
27- تضییع حقوق دیگران و پرداخت نکردن مُزد و پاداش کارها به طور کامل، ظُلم است. «یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ»
*** با اصلاحات و ... توسُّط : استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%DB%8C%D9%87_60_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%A7%D9%84 .+ حجت الاسلام استاد مُحسن قرائتی کاشانی .
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***عِلّتِ سَجده پدرومادرحضرتِ یُوسُف بریُوسُف(عَ) چه بود؟!
پرسش : سجده بر حضرت یوسف(عَلَیهِ السَّلامُ)، به چه منظور بود؟
[وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً وَ قالَ یا أَبَتِ هذا تَأْوِیلُ رُءْیایَ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَعَلَها رَبِّی حَقًّا وَ قَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ وَ جاءَ بِکُمْ مِنَ الْبَدْوِ مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیْطانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی إِنَّ رَبِّی لَطِیفٌ لِما یَشاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ . و پدر ومادرش را بر تخت بالا برد، ولى همهى آنان پیش او افتادند و سجده کردند. و (یوسف) گفت: اى پدر! این است تعبیر خواب پیشین من. به یقین، پروردگارم آن را تحقق بخشید و به راستى که به من احسان کرد، آنگاه که مرا از زندان آزاد ساخت و شما را پس از آنکه شیطان میان من و برادرانم را بر هم زد، از بیابان (کنعان به مصر) آورد. همانا پروردگار من در آنچه بخواهد، صاحب لطف است. براستى او داناى حکیم است. «سوره یُوسُف آیه 100»]
پاسخ : سَجده به معنى پرستش و عبادت، مخصوص خدا است، و براى هیچ کس در هیچ مذهبى پرستش، جایز نیست، و «توحید عبادت» *** که بخش مهمى از مسأله توحید است ـ که همه پیامبران به آن دعوت نمودند ـ مفهومش همین است. بنابراین، نه «یوسف»(عَلَیهِ السَّلامُ) که پیامبر خدا بود، اجازه مى داد که براى او سَجده کنند؛ و نه پیامبر بزرگى همچون «یعقوب» (عَلَیهِ السَّلامُ) اقدام به چنین کارى مى کرد؛ و نه قرآن به عنوان یک عمل شایسته یا حداقل مُجاز از آن یاد مى کرد. بر این اساس، سَجده مزبور، یا براى خدا بوده (سَجده شُکر)، همان خدایى که این همه مُوهبت و مقام عظیم را به «یوسف» (عَلَیهِ السَّلامُ) داد، مشکلات و گرفتاری هاى خاندان «یعقوب» (عَلَیهِ السَّلامُ) را برطرف نمود. در این صورت در عین این که براى خدا بوده، چون به خاطرِ عظمتِ مُوهبتِ «یُوسُف» (عَلَیهِ السَّلامُ) انجام گرفته، تجلیل و احترام براى او نیز محسوب مى شده است.
و یا این که: منظور از «سجده»، مفهوم وسیع آن یعنى «خضوع و تواضع» است؛ زیرا «سجده» همیشه به معنى معروفش نمى آید، بلکه گاهى، به معنى هر نوع تواضع نیز آمده است. از این رو، بعضى از مُفسِّران گفته اند، تحیّت و تواضع مُتداول در آن روز، خَم شدن و تعظیم بوده است، و منظور از «سجود» در آیه (و پدر و مادر خود را به تخت نشاند؛ و همگى به خاطر او به سجده افتادند)؛ «وَرَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّداً» (1) همین است. ولى با توجه به جمله «خَرُّوا» که مفهومش به زمین افتادن است، چنین برمى آید که سُجُود آنها، به معنى اِنحِناء و سر فرود آوردن نبوده است.
بعضى دیگر از مُفسِّران بزرگ گفته اند: سجود «یعقوب» (عَلَیهِ السَّلامُ) و برادران و مادرشان براى خدا بوده، اما «یوسف» (عَلَیهِ السَّلامُ) همچون خانه کعبه، قبله بوده است. از این رو در تعبیرات عرب گاهى گفته مى شود: «فُلانٌ صَلّى لِِلقِبلَةِ»؛ (فلان کس به سوى قبله نماز خواند).(2) . ولى معنى اوّل، نزدیک تر به نظر مى رسد به خصوص این که در روایات متعدّدى که از ائمه اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) نقل شده، مى خوانیم: «کانَ سُجُودُهُم لِلّهِ» ـ یا ـ «عِبادَةً لِلّهِ»؛ (سُجود آنها به عنوان عبادت براى پروردگار بوده است).(3) . در بعضى دیگر از احادیث، مى خوانیم: «کَانَ طَاعَةً لِلّهِ وَ تَحِیَّةً لِیُوسُفَ»؛ (به عنوان اطاعت پروردگار و تحیّت و احترام به یُوسُف بوده است).(4) . همانگونه که در داستان «آدم» (عَلَیهِ السَّلامُ) نیز، سَجده براى آن خداوند بزرگى بوده است که چنین خلقت بَدیعى را آفریده، که در عین عبادت خدا بودن، دلیل است بر احترام و عظمت مقام «آدم»! . این درست به آن مى ماند که: شخصى کار بسیار مهم و شایسته اى انجام دهد و ما به خاطر آن، براى خدایى که چنین بنده اى را آفریده است، سَجده کنیم که هم سجده براى خدا است و هم براى احترام این شخص. (5) .
[ اقسام توحید : 1- توحید اَفعالی : (اقسام توحید اَفعالی عبارتند از: توحید حاکمیّت - توحید خالقیّت - توحید در رازقیّت - توحید در شفاعت - توحید در رُبوبیّت - توحید در مالکیت - توحید در ولایت ) 2- توحید اُلُوهیّت 3- توحید ذاتی 4- توحید صفاتی 5- توحید عبادی . ] .
*** با اصلاحات و ... توسُّط : استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
پی نوشت: (1). سوره یُوسُف، آیه 100.
(2). تفسیر اَلمیزان و تفسیر کبیر، ذیل آیه مورد بحث.
(3). تفسیر نُورُالثَّقَلَین، ج 2، ص 467.
(4). همان، ص 468.
(5). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العُظمی ناصر مکارم شیرازی، دارُ الکُتُبِ الإِسلامِیَّةِ، تهران، 1387، چاپ سی و یکم، ج 10، ص 103.
https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&mid=243743&typeinfo=25&catid=22740 +پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العُظمی ناصر مکارم شیرازی .
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
اگر چنین ناخنی قابل کندن نیست، اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد، باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد، باید هم وضو و غسل جبیرهای انجام داده و هم تیمم کند.
https://www.yjc.news/fa/news/5907948/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%88%D8%B6%D9%88-%D9%88-%D8%BA%D8%B3%D9%84-%D8%A8%D8%A7- .+باشگاه خبرنگاران جوان .
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
نظر مراجع در باره دعا نویسی
[اصل مسئله دعانویسی مورد تأیید اسلام است، در زمان اهل بیت (ع) افرادی به آن بزرگواران مراجعه میکردند و برای نیازهای مختلف مادی و معنوی خودشان از آن حضرات (ع) کمک میخواستند و ائمه (ع) نیز به آن افراد دعای خاصی میدادند. گاهی ائمه (ع) به افراد، دعا برای شفای بیماری خاصی میدادند؛ لذا اصل دعانویسی البته اگر توسط شخص مهذب و خودساختهای صورت بگیرد، مورد تأیید است. خواندن و نوشتن دعاهای مأثور (مستند به معصومین و معتبر) برای رفع گرفتاری هایی مانند بیماری، چشم زخم و وسوسه و...از نظر اسلام و فقها و مراجع امری صحیح و پسندیده است. مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی در زمینه دعا و دعا نویسی و تبرک به دعاها فرموده اند: اگر دعاها از ائمه اطهار «علیهم السلام» نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همان گونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به این امید که از معصوم «علیه السلام» باشند، اشکال ندارد. ایشان همچنین در باره اجرت دعا نویسی فرموده اند:" دریافت یا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد."[*]]
آیت الله خامنه ای: دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد. اگر دعاها از ائمه اطهار (علیهمالسلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم (علیهالسلام) باشند، اشکال ندارد.
آیتالله ناصر مکارم شیرازی: «نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد، ولی دعا نویسی حرفهای که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتابهایی که به آن استناد میکنند، اعتباری ندارد .
آیتالله علوی گرگانی: «دعانویسی از نظر شرعی اشکال ندارد،
آیتالله صافی گلپایگانی: «نوشتن دعاهایی که با دلیل معتبر از ائمه معصومین (علیهمالسلام) نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد، ولی مراجعه به فالگیرها یا دعانویسانی که به صورتهای مختلف از منابعی که اعتبار شرعی ندارد، نقل میکنند یا مینویسند، جایز نیست و پول گرفتن این گونه اکل مال به باطل و حرام است. والله العالم.»
آیتالله سیستانی: «مراجعه به دعانویس اشکال ندارد،
آیت الله سید موسی شُبیری زنجانی : ... مؤمنین برای گشایش در امور ورفع گرفتاری با توکل به خداوند تعالی واستمداد از معصومین علیهم السلام از همان ادعیه ماثور که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است استفاده کنند.
آیت الله وحید خراسانی : ... دعا و ادعیه به دو قسمت تقسیم می شوند؛ یکی از طریق آیات قرآنی است که از نظر اسلام مشکلی ندارند و دیگری از طریق سحر و جادوست که حرام است.
*** نقل شده که امام رضا ـ علیه السّلام ـ یک فرد صرعی را (غشی) دید، یک کاسه آب درخواست کردو بعد امام ـ علیه السّلام ـ سوره حمد و سوره فلق و ناس (معوذتین) را قرائت فرمود و در آب دمید، آب را روی آن مریض ریختند بعد هم مریض خوب شد و امام ـ علیه السّلام ـ فرمود :«دیگر به آن حالت بر نمیگردد». (تفسیر نورالثقلین، از علیّ بن جُمعه العَروسی الحُوَیزی 1422 هـ ، ج 8، ص 379.)
داستان دعا نویسی مرحوم علامه امینی
مرحوم علامه امینى مىگوید: وارد جلسهاى در شهر بغداد شدم که دانشمندان بزرگ اهل سنت شرکت داشتند.
به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، مرحوم علامه امینى مىگوید: وارد جلسهاى در شهر بغداد شدم که دانشمندان بزرگ اهل سنت شرکت داشتند. وقتى وارد شدم هیچ کس به من اعتنا نکرد و من نزدیک در و کنار کفشکن نشستم. پسرى وارد شد تا به من رسید گفت: «هذا هو» این همان است. نگران شدم نکند توطئهاى باشد. پرسیدم قصه چیست؟
گفتند: نگران نباشید!. مادر این بچه مبتلا به بیمارى حمله و غش بوده، عالمى برایش دعا نوشته و خوب شده است؛ حالا دعا گم شده و مادر دوباره به حال بیمارى برگشته است، پسربچه تا شما را دید فکر کرد شما همان عالم دعانویس هستید؛ چون عمّامه شما شکل عمّامه اوست.
حالا ممکن است شما دعایى بنویسید. علامه مىفرماید: من در تفسیر و تاریخ و ... وارد بودم، امّا در عمرم دعا ننوشته بودم. کاغذ خواستم و آیهاى از قرآن را در آن نوشتم، همین که دعا را بردند، عبایم را جلوى چشمانم انداختم و از همان مجلس بغداد، به نجف سلامى دادم: «السلام علیک یا اباالحسن یا امیرالمؤمنین» و بعد گفتم: آقا! یک حواله دادم آبروى ما را حفظ کن. لحظاتى بعد پسربچه به وسط سالن پرید و گفت: مادرم خوب شد! مادرم خوب شد! قصه که به اینجا رسید مرا با سلام و احترام در بالاى مجلس نشاندند.
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
انتخابات سرنوشت ساز 28 خرداد 1400 شمسی
به نام خدا
در باره انتخابات سرنوشت ساز 28 خرداد 1400 شمسی مطالبی برای شما خوانندگان گرامی و عزیز می نویسم امید است که سودمند باشد . سر نوشت ساز از این جهت که مردم شریف و عزیز ما در طول هشت سال از دولت به اصطلاح تدبیر و امید یعنی دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام جناب دکتر حسن روحانی سختی ها و فشارهای طاقت فرسای معیشتی و اقتصادی و بی ثباتی در بازارهای مختلف و کاهش بی سابقه و شدید ارزش پول ملّی و خوش بینی های زیانبار و چه بسا مُخرّب به اجانب و آمریکا و دولت های خُدعه گر غربی و میدان دادن به عوامل نفوذی و فتنه گر را دیدند و لمس کردند . دکتر حسن روحانی که در 24 خرداد 1392 به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شده بود با وعده های رفاه عمومی و رفع مشکلات اقتصادی کشور و نشان دادن کلید در رسانه عمومی در پی آن بود که بهتر از دولت دکتر احمدی نژاد عمل کند احمدی نژادی که از جهات عدیده ای محل اشکال و شبهه است ولی آقای حسن روحانی عملا در دو دوره از دوران ریاست جمهوریش کار در خور توجّهی از خود بجای نگذاشت بلکه در دوره ایشان خسارت های زیاد و چه بسا جبران ناپذیر اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بر کشور و ملت تحمیل شد و بسیاری از کارشناسان و سیاسیون آگاه ، ضعف مدیریتی دولت ایشان را در عرصه های مختلف صراحتا اعلام کردند و یکی از خطاها و اشتباهات بزرگ ایشان عدم توجه به توانمندی های داخلی و نگاه به خارج یعنی اعتماد به غرب و آمریکا بود و کش دادن به مذاکرات زیانبار و بی ثمر هسته ای با 1+5 و بعدها با کشورهای اروپایی که چه بسا برخلاف منویّات و فرامین مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای بود ، گواه بر این است که آقای حسن روحانی حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم را به اجانب و کشورهای غربی حیله گر و آمریکای جنایتکار گره زده بود ، مذاکراتی که به فرمایش رهبر عزیز ما «خسارت محض» بود و اگر هشدارهای امام خامنه ای و اقدامات مدبّرانه امثال سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی نبود صدمات و خسارت های جبران ناپذیر دولت حسن روحانی در عرصه های گوناگون بسیار بیشتر از آن چیزی بود که اکنون وجود دارد و مشاهده می شود . اگر ضعف ها و خسارت های دولت یازدهم و دوازدهم (دولت حسن روحانی) از سوی کارشناسان به نوشتار در آید از ده ها جلد قَطور بیشتر خواهد بود و تو حدیث مُفصّل بخوان از این مُجمل . ملت عزیز ما اکنون در معرض یک آزمایش و آزمون بزرگ و عظیم قرار دارند و باید با انتخاب فرد شایسته و لایق برای ریاست جمهوری ، سرنوشت خوب و شایسته ای برای خود و کشورشان رقم بزنند و مثل قبل دچار خطا در انتخاب نشوند و با دست خود برای خود مشکل نسازند . در آیه 11 از سوره رَعد چنین آمده است که : إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ . یعنی همانا خداوند حال و سرنوشت قوم و ملّتی را تغییر نمىدهد مگر آنکه آنان حال خود را تغییر دهند . در انتخابات 28 خرداد 1400 مردم عزیز ما باید با درایت و آگاهی و مشورت کردن با اشخاص مطّلع و دلسوز از میان هفت نفر کاندیدای ریاست جمهوری به کسی رأی بدهند که اولاََ با تقوا و خدا ترس باشد و ثانیاََ با تمام وجود معتقد به ولایت فقیه باشد و ثالثاََ دارای طرح و برنامه جامع برای اداره کشور باشد و رابِعاََ به عناصر و نیروها و توانمندی های داخلی و به خَلّاقان و خلاقیّت های جوانان غَیور و عزیز این آب و خاک اعتماد و تکیه داشته باشد و خامِساََ اهل بصیرت و دشمن شناس باشد و فریب خُدعه ها و نیرنگ های دولت های خدعه گر را نخورد و سادسا با مردم و ملت صادق و یک رنگ باشد و از هیچ خدمتی نسبت به این کشور و ملت دریغ نورزد . سابعاََ حافظ و پاسدار و نگهبان و مدافع ارزش های دینی و انقلابی باشد و ثامِناََ نسبت به شهدا و پیام های شهدا و نیز نسبت به خانواده های شهدا و جانبازان اهتمام و حساسیت داشته باشد و تاسِعاََ معتقد و مدافع وحدت و اتحاد در جامعه باشد و از تفرقه و اختلاف افکنی و حاشیه سازی های زیانبار به دور باشد و عاشِراََ در پی عزت و سرافرازی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد .
سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
پنجم خرداد 1400 شمسی
*** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
اَلقَولُ فِی الأَوانِی
(مَسأَلَةُ 1 : أَوانِی الکُفّارِ-کَأَوانِی غَیرِهِم-مَحکُومَةُُ بِالطَّهارَةِ ما لَم یُعلَم مُلاقاتُهُم لَها مَعَ الرُّطُوبَةِ السّارِیَةِ ، وَ کَذا کُلُّ ما فِی أَیدیهِم مِنَ اللِّباسِ وَ الفَرشِ وَ غَیرِ ذلِکَ . نَعَم ما کانَ فِی أَیدیهِم مِنَ الجُلُودِ مَحکُومَةُُ بِالنَّجاسَةِ لَو عُلِمَ کَونُها مِنَ الحَیوانِ الَّذی لَهُ نَفسُ سائِلَةِِ وَ لَم یُعلَم تَذکِیَتُهُ وَ لَم یُعلَم سَبقُ یَدِ مُسلِمِِ عَلَیها ، وَ کَذَا الکَلامُ فِی اللُّحُومِ وَ الشُّحُومِ الَّتِی فِی أَیدیهِم بَل فِی سُوقِهِم فَإِنَّها مَحکُومَةُُ بِالنَّجاسَةِ مَعَ الشُّرُوطِ المَزبُورَةِ .
(مَسأَلَةُ 2): یَحرُمُ اِستِعمالُ أَوانِی الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ فِی الأَکلِ وَ الشُّربِ وَ سائِرِ الأِستِعمالاتِ نَحوَ [نَحوُ] التَّطهیرِ مِنَ الحَدَثِ وَ الخَبَثِ وَ غَیرِها وَ المُحَرَّمُ هُوَ الأَکلُ وَ الشُّربُ فِیها أَو مِنها لاتَناوُلُ المَأکُولِ وَ المَشرُوبِ مِنها وَ لانَفسُ المَأکُولِ وَ المَشرُوبِ ، فَلَو أَکَلَ [اَو شَرِبَ] مِنها طَعاماً [اَو مائاََ] مُباحاً فِی نَهارِ رَمَضانَ لا یَکُونُ مُفطِراً بِالحَرامِ وَ إِنِ ارتَکَبَ الحَرامَ مِن جَهَةِ الشُّربِ [اَوِ الأَکلِ] مِنها . هذا فِی الأَکلِ وَ الشُّربِ . وَ أَمّا فِی غَیرِهِما فَالمُحَرَّمُ اِستِعمالُها ، فَإِذا اِغتَرَفَ مِنها لِلوُضُوءِ یَکُونُ الأِغتِرافُ مُحَرَّماً دُونَ الوُضُوءِ . وَ هَلِ التَّناوُلُ الَّذِی هُوَ مُقَدَّمَةُُ لِلأَکلِ وَ الشُّربِ أَیضاً مُحَرَّمُُ مِن بابِ حُرمَةِ مُطلَقِ الأِستِعمالِ حَتّی یَکُونَ فِی الأَکلِ وَ الشُّربِ مُحَرَّمانِ : هُما وَ الأِستِعمالُ بِالتَّناوُلِ؟ فِیهِ تَأَمُّلُُ وَ إِشکالُُ وَ إِن کانَ عَدَمُ حُرمَةِ الثّانِی لا یَخلُو مِن قُوَّةِِ . وَ یَدخُلُ فِی اِستِعمالِهَا المُحَرَّمِ عَلَی الأَحوَطِ وَضعُها عَلَی الرُّفُوفِ لِلتَّزیینِ وَ إِن کانَ عَدَمُ الحُرمَةِ لا یَخلُو مِن قُربِِ . وَ الأَحوطُ الأَولَی تَرکُ تَزیینِ المَساجِدِ وَ المَشاهِدِ بِها أَیضاً ، وَ الأَقوَی عَدَمُ حُرمَةِ اِقتِنائِها مِن غَیرِ اِستِعمالِِ . وَ الأَحوَطُ حُرمَةُ اِستِعمالِ المُلَبَّسِ بِأَحَدِهِما إِن کانَ عَلَی وَجهِِ لَو اِنفَصَلَ کانَ إِناءََ مُستَقِلّاًََ دُونَ ما إِذا لَم یَکُن کَذلِکَ وَ دُونَ المُفَضَّضِ وَ المُمَوَّهِ بِأَحَدِهِما ، وَ المُمتَزَجُ مِنهُما بِحُکمِ أَحَدِهِما وَ إِن لَم یَصدُق عَلَیهِ اِسمُ أَحَدِهِما بِخَلافِ المُمتَزَجِ مِن أَحَدِهِما بِغَیرِهِما لَو لَم یَکُن بِحَیثُ یَصدُق عَلَیهِ اِسمُ أَحَدِهِما .
احکام ظَرف های طلا و نقره
مسأله 1 ـ ظروف کفار مانند ظروف غیر آنان، مادامی که تماس آنها با ظروف با رطوبت سرایت کننده، معلوم نباشد محکوم به پاکی می باشد و همچنین است هرچه که در اختیار آنها است از قبیل لباس و فرش و غیر آن. البته پوست هایی که در اختیار آنان است اگر معلوم باشد که از حیوانی است که خون جَهَنده دارد و ذِبح شرعی آن معلوم نباشد و این که قبل از کافر در اختیار مسلمان بودن آن نیز معلوم نباشد، مَحکوم به نجاست می باشد. و همچنین گوشت ها و پیه هایی که در اختیار آنان بلکه در بازارشان است با شرایط بالا، محکوم به نجاست می باشد.
مسأله 2 ـ استعمال ظرف های طلا و نقره در خوردن و آشامیدن و استفاده های دیگر مانند استعمال آن ها در تطهیر از حَدَث [مثل وضو و غُسل] و خَبَث [مثل نجاسات] و غیر این ها حرام است . و آنچه که حرام است عبارت است از عمل خوردن و یا آشامیدن در آن ها و یا از آن ها و برداشتن خوردنی و آشامیدنی از آن ها و خود خوردنی و آشامیدنی حرام نمی شود. بنا بر این اگر در روز ماه رمضان از این ظرف ها غذای حلالی را بخورد [یا آب حلالی بیاشامد] ، اِفطار به حرام نکرده است؛ اگرچه از جهت این که از آن ها آشامیده مُرتکب حرام شده است. این راجع به خوردن و آشامیدن است و اما راجع به غیر خوردن و آشامیدن آنچه که حرام است استعمال و بکارگیری این ظرف ها است، بنا بر این اگر با مُشت از آن ها آب بردارد و وضو بگیرد، برداشتن آب، حرام ولی وضویش حرام نیست . و آیا برداشتن از آن ها که مقدم? خوردن و آشامیدن است نیز به جهت حرام بودن هر نوع استعمال ، حرام می باشد تا در خوردن و آشامیدن دو حرام باشد: یکی خوردن و آشامیدن و دیگری استعمال ظرف به واسط? برداشتن؟ مورد تَأمُّل و اشکال است ؛ اگرچه حرام نبودن عنوان دوم (استعمال به واسط? برداشتن از آن ها) خالی از قوّت نیست. و بنابر احتیاط (مُستحب) قرار دادن آن ها در رَف ها (طاقچه ها) برای زینت از موارد استعمال حرام است؛ اگرچه حرام نبودن آن خالی از قُرب نیست و اَحوَط اَولی و احتیاطِ مُستحب آن است که مساجد و مَشاهِد مُشرَّفَه [حَرَم های معصومین «عَلَیهِمُ السَّلامُ»] هم با آن ها تزیین نشود . و نگهداری آن ها بدون استعمال بنابر اقوی حرام نیست . و بنابر احتیاط واجب استعمال چیزی که به وسیل? یکی از این ها روکش شده ، به طوری که اگر جدا شود ظرف مُستقلّی خواهد شد حرام است و اگر چنین نباشد حرام نیست. و همچنین استعمال چیزی که نقره کاری یا طلاکاری شده و یا آب طلا یا نقره داده شده حرام نیست. و ظرفی که از طلا و نقره به صورت مَمزوج، ساخته شده [از نظر حرمت استعمال] همانند یکی آن ها است؛ اگرچه اسم هیچ یک از آن ها را نداشته باشد، برخلاف ظرفی که با یکی از این دو و چیز دیگری مَمزوج شده است به طوری که اسم هیچ یک از آن دو (طلا یا نقره) را نداشته باشد که در این صورت استعمال از آن حرام نیست .
تَحریرُ الوَسیلَه ج 1 ص132 - احکام ظَرف ها
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
.: Weblog Themes By Pichak :.