***نسیم معرفت***
ارتباط بیدار شدن اصحاب کهف با مسئله معاد و برانگیخته شدن در روز قیامت با استفاده از متن عربی کتاب اَلمیزان+ توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
* وَ أَمّا دَلالَةُ بَعثِهِم عَنِ النَّومِ عَلَى أَنَّ البَعثَ یَومَ القِیامَةِ حَقُُّ فَإِنَّما هُوَ مِن جِهَةِ أَنَّ اِنتِزاعَ أَرواحِهِم عَن أَجسادِهِم [فِی] ذاکَ الدَّهرِ الطَّویلِ وَ تَعطیلَ شُعُورِهِم وَ رُکُودَ حَواسِّهِم عَن أَعمالِها وَ سُقُوطَ آثارِ القُوَى البَدَنِیَّةِ کَالنَّشوِ وَ النَّماءِ وَ نَباتِ الشَّعرِ وَ الظُّفرِ وَ تَغَیُّرِ الشِّکلِ وَ ظُهُورِ الشَّیبِ وَ غَیرِ ذلِکَ وَ سَلامَةَ ظاهِرِ أَبدانِهِم وَ ثِیابِهِم عَنِ الدُّثُورِ وَ البَلىِ ثُمَّ رُجُوعِهِم إِلَى حالِهِم یَومَ دَخَلُوا الکَهفَ بِعَینِها ، یُماثِلُ اِنتِزاعَ الأَرواحِ عَنِ الأَجسادِ بِالمَوتِ ثُمَّ رُجُوعِها إِلَى ما کانَت عَلَیها ، وَ هُما مَعاََ مِن خَوارِقِ العادَةِ لا یَدفَعُهُما إِلّا الأِستِبعادُ [وَ التَّعَجُّبُ] مِن غَیرِ دَلیلِِ .
سؤال : ممکن است سؤال شود که بیدار شدن اصحاب کهف چه دلالتى دارد بر اینکه بَعث و برانگیخته شدن در روز قیامت حق است و به عبارت دیگر این دو مسئله چه ارتباط و چه مشابهتی نسبت به هم دارند ؟! جوابش آن است که : و اما دلالت و وجه مشابهتِ بَعث و بیدار شدن اصحاب کهف از خوابشان بر برانگیخته شدن در روز قیامت و مَعاد از این جهت است که در دوران و روزگار طولانی خوابِ اصحاب کهف (309 سال قمری) جان ها و اَرواحشان در عالم خواب از اَجساد و بدنهایشان کنده و جدا شده بود و نیز در این مدت همه مََشاعِر و قُوای ادراکی شان تعطیل گشته و ادراکات حِسّی و حواسِّ پنجگانه ظاهری و باطنی آنها از کار باز ایستاده و متوقِّف گشته بود . ( حواسّ ظاهری عبارتند از : 1- بینایی یا باصِره 2- شنوایی یا سامِعه 3- بَساوایی یا لامِسه 4- چشایی یا ذائِقه 5- بویایی یا شامَّه و حواسِّ باطنی نیز عبارتند از : 1- حسِّ مشترک 2- قوّه واهمه 3- قوه خیال 4- قوّه حافظه 5- قوه مُتصرِّفه . قوّه متصرِّفه اگر در تصرف و اختیار و در استِخدامِ قوّه عاقله که مافوق همه قوای ظاهری و باطنی است ، باشد به آن قوّه مُتفکِّره یا مُفکِّره می گویند و اگر تحت تصرُّف قوّه واهمه باشد به آن قوه مُتََخَیِّله یا مُصَوِّرَه گفته می شود ) و همچنین همه آثارِ ظاهری حیات و زندگى و قُواى بدنى و جسمی آنان از قبیل رُشد و نُمُوِّ جسمی و روییدن و رویش مو و ریش و ناخن و تغییر شکل و قیافه و ظهور و آشکار شدن علائم پیری از کار افتاده بود و به عبارت دیگر بدنهای آنها دیگر نَشو و نَما نکرد و موى سر و ریش و ناخن هایشان دیگر بلند نشد و شکل و قیافه آنها دگرگون نگردید . اگر جوان بودند پیر نشدند و اگر صحیح و سالم بودند ، مریض و بیمار نشدند ، ظاهر بدنها و لباسهایشان محو و مُندرس و پوسیده نشد و پس از سه قرن به خواب رفتن (309 سال قمری) مثل آن روزی که داخل غار شده بودند بدون هیجگونه تغییر و دگرگونی جسمی و بدنی بار دیگر برگشتند و زنده شدند و همه این امور و آثارِ خواب اصحابِ کهف و جدا شدن ارواحشان از اَبدانشان و بیدار شدنشان بعد از خواب طولانی در واقع و بِعَینِه نظیر و مُماثِل و همانندِ جدا شدن ارواح و جان ها از اَجساد و بدن های انسان ها بواسطه مرگ می باشد که در روز قیامت دوباره به همان حال و صورتی که بودند برانگیخته می شوند و برمی گردند و هر دو ماجرا یعنی ماجرای خوابِ اصحاب کهف و مسئله مرگ و محشور شدن در روز قیامت از این جهت که امری خارق العاده هستند با هم مشترک و مُشابِه و مُماثِل هم می باشند . لا یَدفَعُهُما إِلّا الأِستِبعادُ [وَ التَّعَجُّبُ] مِن غَیرِ دَلیلِِ . و باز نمی دارد و جلوگیری نمی کند از پذیرش و قبول این دو حقیقت مگر استبعاد (بعید دانستن آن ها) و تعجّبی که هیچ دلیلی ندارد . و به عبارت دیگر کسى که قصّه و ماجرای خوابِ اصحاب کهف را اعتقاد و باور داشته باشد نمى تواند جریان معاد و مسئله برانگیختن شدن در روز قیامت را ایمان و باور نداشته باشد زیرا که این دو ماجرا مثل و مماثل هم هستند و قاعده فلسفی هم در این رابطه آن است که : («حُکمُ الأَمثالِ فِیما یَجُوزُ وَ فِیما لایَجُوزُ واحِدُُ اَو سَواءُُ». نِهایةُ الحِکمة از علامه طباطبایی مرحله اول فصل پنجم ص 32.) یعنی حوادثِ مُشابِه و همانند از جهت امکان و عدم امکان (امتناع) حکمِ همانند و مثل هم دارند و هیچ دلیلى بر نفى آن جز صِرفِ استبعاد و تعجَّب کردن وجود ندارد .
** توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***نسیم معرفت***
بیانات امام خامنه ای در مراسم سیوسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) در جوار مرقد مطّهر امام راحل(1)
بسم الله الرّحمن الرّحیم
وَ الحَمدُلِلهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلاة وَ السّلام علی سَیِّدنا و نَبیّنا اَبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحمّدِِ وَ عَلی آلِهِ الأَطیَبینَ الأَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدِیّینَ المَعصُومینَ المُکَرَّمینَ سِیِّما بَقِیّةَِ اللهِ فِی الأَرَضینَ.
اوّلاً به همهی حُضّار محترم، برادران عزیز، خواهران عزیز که در این محفل باشکوه شرکت کردهاند سلام و تحیّت خودم را عرض میکنم؛ انشاءالله که موفّق باشید. دلمان تنگ شده بود برای امام و برای این محفل گرمی که همهساله گِرد مرقد مطهّر امام تشکیل میشد؛ خدا را شکر میکنیم که امسال مجدّداً این جلسه، این محفل گرم و پُرمعنا تشکیل شد. امام بزرگوار، روح جمهوری اسلامی است؛ اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بیتوجّهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند.
بحث امروز من دربارهی ابعادی از شخصیّت امام عزیز و بزرگوار ما است. البتّه در تعدادی از سالهای گذشته، دربارهی ابعادی از شخصیّت امام صحبت شده است ــ ما صحبت کردهایم، دیگران صحبت کردهاند ــ لکن با وجود این، ناگفتهها هنوز بسیار است:
هر چه گویم عشق را شرح و بیان
چون به عشق آیم خجل باشم از آن(2)
بسیاری از ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما همچنان ناشناخته است. در واقع نسل کنونی انقلاب، بخصوص نسل جوان ما، امام عزیز را بدرستی نمیشناسند، درک نمیکنند، عظمت امام را نمیدانند؛ امام را با امثال این حقیر مقایسه میکنند؛ در حالی که فاصله بسیار زیاد است، فاصله نجومی است. امام شخصیّت استثنائی بود به معنای واقعی کلمه.
شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمّیّت دارد که به آنها کمک میکند برای ادارهی بهینهی آیندهی کشور؛ امام، فقط امامِ دیروز نیست؛ امامِ امروز هم هست، امامِ فردا هم هست. نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیّت ملّی و انقلابی گام دوّم این انقلاب را بر عهده بگیرد و آیندهی این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرمافزار واقعی؛ برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند که این راه انقلاب، ایران را و ملّت ایران را به منتهای قلّه خواهد رسانید، احتیاج دارد به یک نرمافزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند. این نرمافزار که میتواند شتابدهنده باشد، کمککننده باشد و حتّی در مواقعی تحوّلآفرین باشد، عبارت است از درسهای امام؛ درسهایی که هم در گفتار امام، هم در رفتار امام میتوان آنها را جستجو کرد و یافت.
اوّلین نکتهای که دربارهی امام باید عرض کرد، مسئلهی رهبری بزرگترین انقلاب تاریخ انقلابها است که حالا من دربارهی این رهبری بعداً یک توضیحی عرض میکنم.
چرا میگوییم بزرگترین انقلاب در تاریخ انقلابها؟ در تاریخ انقلابها، انقلابهای کوچک و بزرگ زیاد است؛ از همهی اینها معروفتر، انقلاب کبیر فرانسه است در 1789 در قرن هجدهم، و بعد هم انقلاب شوروی است در 1917 در قرن بیستم؛ این دو انقلاب، معروفترین انقلابهای بزرگِ تاریخ انقلابها هستند؛ امّا انقلاب اسلامی از این دو بزرگتر است؛ چرا؟ دلایل گوناگونی دارد، که من به یک مطلب اساسی و مهم اشاره میکنم؛ و آن، این است که این دو انقلاب، یعنی انقلاب فرانسه و انقلاب شوروی، هر دو به وسیلهی مردم پیروز شدند، مردم آنها را به پیروزی رساندند امّا بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، مردم شدند هیچکاره، مردم کنارزده شدند؛ مردم نتوانستند در ادامهی این انقلابی که خودشان آن را با تنِ خودشان و جان خودشان و با حضورشان در خیابانها به وجود آورده بودند، شرکتی و حضوری داشته باشند؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که این دو انقلاب بسرعت از مسیر مردمیِ اوّلیِ خودشان منحرف شدند. بعد از حدود دوازده سیزده سال از انقلاب کبیر فرانسه ــ انقلابی که علیه پادشاهی، علیه سلطنت به وجود آمده بود ــ مجدّداً کشور فرانسه سلطنتی شد، ناپلئون سر کار آمد، تاج سلطنت به سر گذاشت، پادشاهی برگشت؛ تقریباً پانزده سال در رأس قدرت بود، بعد برکنار شد و همان خانوادهای که انقلاب فرانسه علیه آنها تشکیل شده بود، برگشتند و ادارهی امور فرانسه را به عهده گرفتند؛ خانوادهی بوربونها؛ دوباره همانها آمدند. وقتی مردم در میدان نیستند، این [جور] میشود. در انقلاب شوروی به دوازده سال هم نرسید؛ انقلاب را مردم کردند لکن بعد از چند سالِ کوتاه، استالین(3) و جانشینانش آن چنان استبدادی را، دیکتاتوریای را بر کشورهای شوروی ــ کشورهایی که مجموعاً شوروی سابق را تشکیل میدادند ــ اِعمال کردند که سلطنتهای قبل از آنها این استبداد را ندیده بودند؛ باز هم مردم هیچکاره بودند و هیچکاره شدند؛ امّا در جمهوری اسلامی، نه.
انقلاب اسلامی هم با حضور مردم و با جسم مردم و جان مردم به پیروزی رسید امّا مردم کنارزده نشدند. پنجاه روز یعنی کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب، رفراندوم سراسریِ مردمی برگزار شد و مردم، نظام حکومت را انتخاب کردند؛ اختیار به مردم داده شد. مردم نظام حکومت را، «جمهوری اسلامی» را انتخاب کردند در یک رفراندوم، در یک انتخابات آزاد. حدود یک سال از پیروزی انقلاب گذشته بود، اوّلین رئیسجمهور با انتخابات مردم انتخاب شد؛ چند ماه بعد هم مجلس شورای اسلامی، [یعنی] مجلس قانونگذاری تشکیل شد با انتخابات مردم؛ از آن روز تا امروز هم که چهل و سه چهار سال گذشته، نزدیک به پنجاه انتخابات در این کشور انجام گرفته؛ مردم وارد شدند، وارد میدان شدند، در میدان حضور دارند، انتخاب میکنند و رأی میدهند؛ عظمت این انقلاب این است؛ امام رهبر یک چنین انقلابی بود. ... ....
.... .... .... .... جهت ادامه مطلب به لینک زیر رجوع شود :
http://hakim-askari.rozblog.com/post/748 +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی .
برچسبها: امام خمینی(رِضوانُاللهِ تَعالَیعَلَیهِ)+بیانات در تاریخ 14 خرداد 1401 شمسی؛ مراسم سالگرد رِحلت امام خمینی «ره»+بیانات +بیانات +بیانات+کلیک کنید ...
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***نسیم معرفت***
*** مسئله اقتصادیک مسئله اصلی درکشورما است+امام خامنه ای+بیانات درسال 1395
... ... در مسئلهی اقتصاد؛ ببینید برادران عزیز، خواهران عزیز! واقعاً مسئلهی اقتصاد یک مسئلهی اصلی در کشور ما است؛ نه [فقط] امروز، که خب بنده پنج شش سال است که مرتّباً روی مسئلهی اقتصاد تکیه میکنم. من پنج شش سال قبل از این، در صحبت اوّل سال -عید- گفتم ما داریم تهدید میشویم از دو ناحیه و یکی -که شاید هم مهمتر بود- از ناحیهی اقتصاد است. واقعش هم همین است؛ آنوقت هنوز تحریمها نبود و اِعمال نشده بود. دشمن اقتصاد را بهعنوان یک حربهای علیه ما بهکار گرفته، ما هم شاید یکخرده ناشیگری کردیم و نشان دادیم که از این حربه خیلی میترسیم و ناراحتیم؛ [لذا] او بیشتر تشجیع شده و راه خودش را پیدا کرده. علیایّحال، مسئلهی اقتصاد مسئلهی بسیار مهمّی است؛ باید ما مسئلهی اقتصاد کشور را حل کنیم. البتّه اجرا به عهدهی دولت است؛ دولت است که باید در میدان و وسط میدان کار کند، امّا شما در این زمینه میتوانید خیلی کمک کنید. تکیهی مهم باید روی مسئلهی رکود باشد، [روی] مسئلهی تولید داخلی باشد؛ تولید داخلی خیلی مهم است. من چند روز پیش بود در یک صحبتی گفتم هر حرکتی که دولت در زمینهی مسائل اقتصادی میکند، بایستی برای ما روشن باشد که این کجای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد. اقتصاد مقاومتی یک جدول تشکیلشده از خانههای متعدّد است؛ هر اقدامی که ما میکنیم، باید معلوم باشد که کجای این جدول را پُر میکند. یک معاملهای دولت میخواست بکند، دفتر ما تماس گرفتند و از آن مسئول مربوط پرسیدند که خب این کجای اقتصاد مقاومتی است؟ باید تشریح کنند، باید توضیح بدهند که این کجای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد؛ ضدّ اقتصاد مقاومتی نباشد، خنثی هم نباشد؛ نهفقط ضدّیّت. بنابراین، مسئلهی تولید داخلی خیلی مهم است؛ علاج رکود خیلی مهم است.
مسئلهی اشتغال، که وابستهی به همین مسئلهی تولید داخلی و مانند اینها است، خیلی مهم است. همینطور مدام همهی ما میگوییم؛ دولتی میگوید، مجلسی میگوید، اقتصاددانِ آزادِ روزنامهای میگوید، که فلاندرصد از کارخانهها تعطیلند یا مثلاً کمتر از نصف ظرفیّت کار میکنند. خب بالاخره چه میشود؟ بالاخره باید اینها راه بیفتد، باید کار بکند؛ اگر کار کرد، اشتغال به وجود خواهد آمد. این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوان، از خجلت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است؛ این را شما بدانید. بنده خودم وقتیکه به فکر این جوان بیکار میافتم [شرمنده میشوم]. در بعضی از شهرستانها بیکاری بالا است. البتّه ما نرخ یا بهاصطلاح درصد بیکاری را یکمقداری معیّن میکنیم؛ حالا دوازده درصد یا ده درصد -همینکه حالا گفته میشود- لکن این میانگین است. وقتی انسان این را میبیند شرمنده میشود؛ یعنی شرمندگی بندهی حقیر از ملاحظهی این آمار و مطالعهی این حقیقت، از شرمندگی آن جوانی که بیکار میرود خانه و دستش چیزی نیست، کمتر نیست، بلکه بیشتر است؛ این را باید برطرف بکنیم.
مسئلهی قاچاق که اشاره کردند و بنده هم مکرّر اشاره کردهام، خیلی جدّی است؛ یعنی واقعاً قاچاق، خنجری است که به پشت نظام وارد میشود. یک عدّهای برای خاطر منافع شخصی خودشان، منافع کشور را با قاچاق لگدمال میکنند؛ باید با این مبارزه کرد، باید با این مقابله کرد. البتّه بدیهی است که این مقابله آسان نیست؛ برای خاطر اینکه آن کسانی که درآمدهای میلیاردی از قاچاق دارند، به این آسانیها دست برنمیدارند. باید برخورد کرد؛ این برخورد را البتّه دولت باید بکند، امّا پشتوانهی این برخورد دولتی، مجلس است؛ شما هستید که باید بخواهید، باید تصمیم بگیرید، باید برنامهریزی کنید. اینهم دربارهی مسائل مربوط به اقتصاد.
مسئلهی بعدی مسئلهی فرهنگ است. البتّه فرهنگ، در بلندمدّت، از اقتصاد خیلی مهمتر است؛ اقتصاد مسئلهی فوری و اولویّت کنونی ما است، [امّا] مسئلهی فرهنگ یک مسئلهی مستمرّی است و بسیار مهم است؛ حتّی در قضیّهی اقتصاد هم مهم است. برادران عزیز، خواهران عزیز! در مسئلهی فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری میکنم؛ در دستگاههای فرهنگی -اعم از دستگاههای دولتی و غیر دولتی- یک نوع ولنگاری و بیاهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولیدِ کالایِ فرهنگیِ مفید که کوتاهی میکنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی میکنیم. اهمّیّت کالای فرهنگی از کالای مصرفی جسمانی کمتر نیست، بیشتر است. فرض کنید مرتّب تکرار بکنند که مثلاً فلانجور پفک مضر است، نخورید؛ حالا مگر ضررش چقدر است، چهجور ضرری است، چه میزان ضرر دارد، برای چند درصد از مردم ضرر دارد؟ این را دائماً میگویند، امّا ضرر فلانجور فیلم یا فلانجور کتاب یا فلانجور بازی رایانهای یا امثال اینها را کسی جرئت نمیکند بگوید که نبادا متّهم بشوند به اینکه جلوی آزادی اطّلاعات و جریان آزاد اطّلاعات را گرفتهاند. آنهایی که اساس این حرفها هستند، خودشان بیشتر از ما در این مسائل سختگیری میکنند؛ این را باور کنید. حالا آزادترین مناطق دنیا از لحاظ اطّلاعات، مثلاً فرض کنید دولتهای غربیاند، ازجمله آمریکا؛ از خبرهای دقیق و روشنی که از آمریکا میرسد در کنترل اطّلاعات افراد و انگشت گذاشتن روی آن چیزهایی که دستگاه روی آنها حسّاس است، انسان واقعاً تعجّب میکند؛ ما یکدهم آنها کنترل اطّلاعاتی نداریم و نمیکنیم. بمجرّد اینکه [در اینجا] یک فیلمی را ممنوع کردند یا فرض کنید که یک جریان رایانهای را مثلاً محدود کردند یا ممنوع کردند، فوراً آنها سروصدا بلند میکنند، ما هم باورمان میآید؛ ما هم باور میکنیم که واقعاً کار خطایی کردهایم. نه آقا، باید مراقبت کرد! وظیفهی ما تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از کالای فرهنگیِ مضر است. بنده در این زمینه احساس یک ولنگاریای میکنم؛ باید این را شماها در نظر داشته باشید و اهمّیّت بدهید. ... ... ... ...
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33282 + سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای مُدَّ ظِلُّهُ العالِی .
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***نسیم معرفت***
*** امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است+امام خامنه ای
امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی توجهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند. بحث امروز من درباره ابعادی از شخصیت امام عزیز و بزرگوار ماست... ناگفتهها هنوز بسیار است.
هر چه گویم عشق را شرح و بیان - چون به عشق آیم خجل باشم از آن
بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوار ما همچنان ناشناخته است. در واقع نسل کنونی انقلاب، نسل جوان ما بهخصوص، امام عزیز را بهدرستی نمیشناسند. عظمت امام را نمیدانند. امام را با امثال این حقیر مقایسه میکنند در حالی که فاصله بسیار زیاد است. فاصله نجومی است.
شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمیت دارد که به آنها برای اداره بهینه آینده کشور کمک میکند. امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز هم هست، امام فردا هم هست.
نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را بر عهده بگیرد، و آینده این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرمافزار واقعی برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند. یک نرمافزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند این نرمافزار که می تواند شتاب دهنده و کمک کننده باشد و حتی در مواقعی تحولآفرین باشد، عبارت است از درسهای امام. درسهایی که هم در گفتار امام و هم در رفتار امام، میتوان آنها را یافت. ... ... ... ادامه دارد ... ... ... ... جهت ادامه مطلب به لینک زیر رجوع شود :
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=50371 + سایت مقام مُعظّم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای مُدَّ ظِلُّهُ العالِی+بیانات در 14 خرداد 1401 .
برچسبها: امام خمینی(رِضوانُاللهِ تَعالَیعَلَیهِ)+بیانات در تاریخ 14 خرداد 1401 شمسی؛ مراسم سالگرد رِحلت امام خمینی «ره»+بیانات +بیانات +بیانات+کلیک کنید ...
1400/03/14 بیانات - سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سیودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمةالله علیه)
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
احتیاجِ مُبرَمِی داریم به کار جِدّی و پیگیر و همراه با صفا و اخلاص؛ این دعاها ما را به این سمت حرکت میدهد. پروردگارا! ما را از کسانی قرار بده که با نیّت، با قصد، با معرفت عمل انجام میدهند؛ عملِ هدفدار، ما را از آن تیرهروزانی قرار نده که دچار تنبلی و بیکارگی هستند، ما را از کسانی قرار نده که تکیهشان به چیزی غیر از عمل است. نشستن و آرزو کردن و حَرّافی کردن و بافتن مطالبی به یکدیگر در جلسات، بدون اینکه عملی به دنبال آن باشد؛ ما را از اینها قرار نده.
1393/4/16 - رهبرانقلاب
ما امروز بهعنوان مسئولان کشور عزیزمان و مسئولان نظام جمهورى اسلامى، احتیاجِ مُبرَمِى داریم به کار جدّى و پیگیر و همراه با صفا و اخلاص؛ این دعاها ما را به این سمت حرکت میدهد. یک دعا، دعاى روز اوّل ماه مبارک رمضان است که من از این دعا، این فِقره را انتخاب کردهام: اَللهُمَّ اجعَلنا مِمَّن نَوَى فَعَمِلَ وَ لا تَجعَلنا مِمَّن شَقِىَ فَکَسِلَ وَ لا مِمَّن هُوَ عَلى غَیرِ عَمَلٍ یَتَّکِل»؛ سه جمله است. جملهى اوّل عرض میکند: اَلَّلهُمَّ اجعَلنا مِمَّن نَوَى فَعَمِلَ؛ پروردگارا ! ما را از کسانى قرار بده که با نیّت، با قصد، با معرفت عمل انجام میدهند؛ عملِ هدفدار، عمل همراه با نیّت، عملى که از پیش معلوم است که در چه جهتى و به سمت چه مقصدى است. جملهى دوّم: وَ لا تَجعَلنا مِمَّن شَقِىَ فَکَسِل؛ ما را از آن تیرهروزانى قرار نده که دچار تنبلى و بیکارگى هستند. کسالت یعنى تنبلى، یعنى بیکارگى؛ ما را از اینها قرار نده. دعا این را به ما تعلیم میدهد. جملهى سوّم: وَ لا مِمَّن هُوَ عَلى غَیرِ عَمَلٍ یَتَّکِل؛ ما را از کسانى قرار نده که تکیهشان به چیزى غیر از عمل است. نشستن و آرزو کردن و حَرّافى کردن و بافتن مطالبى به یکدیگر در جلسات، بدون اینکه عملى به دنبال آن باشد؛ ما را از اینها قرار نده. ببینید درس موجود در این دعا این است. مؤمن در روز اوّل ماه رمضان با این نفَس وارد این ضیافت الهى میشود. خود این یکى از مائدههاى بزرگ این ضیافت است. این یک دعا.
دعاى دوّم، دعاى هرروز ماه مبارک است؛ در این دعا عرض میکند: وَ اَذهِب عَنّى فیهِ النُّعاسَ وَ الکَسَلَ و السَّأمَةَ و الفَترَةَ وَ القَسوَةَ وَ الغَفلَةَ وَ الغِرَّة؛ پروردگارا! من را از این خصلتها و از این خصوصیّات برکنار بدار؛ این خصوصیّات اینها است: اوّل «اَلنُّعاس»، خوابآلودگى؛ دوّم «اَلکَسَل»، یعنى همان بیکارگى و تنبلى؛ سوّم «السَّأمَة»، ملول شدن، از یک چیزى دلزده شدن، دلزدگى؛ بعد «الفَترَة» یعنى سهلانگارى، کارها را با سهلانگارى گذراندن، در کارها استحکام را رعایت نکردن؛ بعد «اَلقَسوَة»، سختدلى، تَحَجُّر، عدم انعطاف؛ بعد «اَلغَفلَة»؛ غافل شدن و گیج خوردن از موقعیّت خود و آنچه دارد میگذرد و آنچه پیش روى ما است و آنچه پیرامون ما است؛ و آخرى «اَلغِرَّة»؛ فریبخوردگى، مغرور شدن، فریب خوردن؛ من را از اینها برحذر بدار. ببینید اینها چه درسهایى است. خب، کاربرد این مفاهیم - که مفاهیم متعالى بسیار برجستهاى است - براى مسئولان و دارندگان شئون کارى و جمعى، خیلى مهمتر از کاربرد آن در مورد افراد معمولى و عادّى است. اینکه ما میگوییم ما را دچار تنبلى مکن، دچار قَسوَت نکن، دچار غفلت نکن، از دو نظر محتاج این درخواست الهى هستیم و محتاج این مراقبتیم: یکى از نظر شخصىِ خودمان که نلغزیم، اشتباه نکنیم، دچار مشکل نشویم؛ یکى از نظر حوزهى مأموریّتمان و مسئولیّتمان. شما مثل ناخدایى هستید که دارد کشتى را میراند، مثل خلبانى هستید که دارد هواپیما را سِیر میدهد؛ مسئلهى شما فقط مسئلهى حفظ جان خودتان نیست؛ فرق میکنید با آن کسى که سوار اتومبیل شخصىِ خودش است و تنها دارد در جاده حرکت میکند؛ مسئولیّت او فقط مسئولیّت جان خودش است؛ شما نه، جماعتى با شما هستند. اینها است که کفّهى مسئولیّت را و لزوم تعهّد را در مورد این مسائلى که ذکر شد سنگینتر میکند.1393/04/16
بیانات در دیدار مسئولان نظام
تنبلی, روحیه کار و تلاش, نصیحت به مسئولان
https://nojavan.khamenei.ir/showContent?video&ctyu=17597 +سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای مُدَّ ظِلُّهُ العالِی .
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1898+سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای مُدَّ ظِلُّهُ العالِی .
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
*** ادله اِعتِبارِابزارِجدیدمثل تلسکوب دررُؤیتِ هِلالِ ماهِ قمری+آیت الله شیخ محمدجوادفاضل لنکرانی+با اصلاحات و اضافات و توضیحات لازم توسّط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17411 .
***نسیم معرفت***
*** مهمترین ومشهورترین اَسامی و اَلقاب وکُنیه های حضرت معصومه«س»
حضرت فاطمه معصومه (سَلامُ اللهِ عَلَیها) 25 سال بعد از تولّد امام رضا (عَلَیهِ السَّلامُ) دیده به جهان گشود . در مورد روز تولّدشان اختلاف وجود دارد ؛ بنا بر نقلی ، اوّل ذِی القَعده سال 173 هجری ، روز میلاد حضرت فاطمه معصومه (سَلامُ اللهِ عَلَیها) است . پدرش امام مُوسَی بن جَعفَر (عَلَیهِما السَّلامُ) و مادرش بانویی پاکیزه به نام «نَجمَه» بود که وقتی حضرت رضا (عَلَیهِ السَّلامُ) را به دنیا آورد امام کاظم (عَلَیهِ السَّلام) او را «طاهِرَه» نامید و اسامی دیگری نیز برای مادرِ حضرت معصومه ذکر شده است که از جمله آن ها عبارتند از : نَجمَه ، اَروَی ، سَکَنِ نُوبِیَه ، سَمانَه و خَیزُران و تُکتَم که آخرین نام او بوده است . مهمترین لقب فاطمه دختر امام کاظم (علیه السلام) «معصومه» می باشد و در روایتی مُنتسب به امام رضا (علیه السلام) آمده است که فرمود : «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی» یعنی هرکس حضرت معصومه (سَلامُ اللهِ عَلَیها) را در قُم زیارت کند گویا مرا زیارت کرده است . مهم ترین و مشهورترین اَسامی و اَلقاب و کُنیه های حضرت معصومه (سَلامُ اللهِ عَلَیها) عبارتند از : 1- فاطمه یا فاطمه ثانی یا فاطمه کُبری که هم نام با حضرت فاطمه زهرا (سَلامُ اللهِ عَلَیها) است 2- معصومه (پاک از گناهان) 3- طاهِرَه (پاکیزه)؛ 4- حَمیدَه (سُتوده خِصال)؛ 5- بَرَّه (نیکوکار و نیکو رفتار)؛ 6- رَشیدَه (انسانِ رُشد یافته)؛ 7- تَقِیَّه (پرهیزکار) 8- نَقِیَّه (پاک خصلت) 9- رَضِیَّه (خُشنود از خدا) 10- مَرضِیَّه (مورد رضا و خُشنودی خداوند) 11- سَیِّدَةُُ طاهِرَة (بانوى پاکیزه) 12- سَیِّدَةُُ صِدِّیقَة (بانوى بسیار راستگو) 13- سَیِّدَةُُ رَضِیَّةُُ مَرضِیَّة (بانوى خشنود از خدا و مورد رضاى او) 14- سَیِّدَةُ نِساءِ العالَمین (سرور زنان عالَم) 15- مُحَدِّثَه (راوی و نَقل کننده حدیث) 16- شَفیعَه (شفاعت کننده در روز قیامت) 17- کَریمَه اَهل بَیت (دو معنا برای کریمه بودن حضرت معصومه «س» می توان بیان نمود : الف : اینکه آن بزرگوار کرامت نفس داشت و اهل نهایت تقوا و پرهیزکاری بود و از گناهان و بدی ها پاک بود و کریمه بودن به معنای ترک گناه و معصیت باشد «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» سُوره حُجُرات آیه 13» ب : و یا اینکه او اهل کرامت و بزرگواری و بخششِ بی مِنّت بود لذا او را کریمه اهل بیت می گفتند) 18- عابِدَه (اهل عبادت و بندگی خدا . حضرت معصومه «ع» در همه عُمر مُبارکش غرق در بندگی خدا در همه عرصه ها و حالات بود) 19- مِقدامَه (بانوى پیشتاز در عرصه های علمی و معنوی و سیاسی و ...) 20- اُختُ الرِّضا (خواهر امام رضا «ع») . مشهورترین لقب حضرت فاطمه معصومه «س» طبق فرموده امام رضا (ع) ، لقب مَعصُومَه است .
** استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
دو احتمال و تفسیر برای عبارت دعایی اصحاب کهف در سوره کهف با استفاده از متن عربی اَلمیزان
* وَ قَولُهُ : «فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً» تَفریعُُ لِدُعائِهِم عَلَى أُوِیِّهِم کَأَنَّهُم اِضطَرُّوا لِفَقدِ القُوَّةِ وَ انقِطاعِ الحِیلَةِ إِلَى المُبادَرَةِ إِلَى المَسأَلةِ، وَ یُؤَیِّدُهُ قَولُهُم : «مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً» فَلَولا أَنَّ المَذاهِبَ اَعْیَتْهُم وَ الأَسبابُ تَقَطَّعَت بِهِم وَ الیَأسُ أَحاطَ بِهِم ما قَیَّدُوا الرَّحمَةَ المَسئُولَةَ أَن تَکُونَ مِن لَدُنهُ تَعالَى بَل قالُوا: «آتِنَا رَحْمَةً» کَقَولِ غَیرِهِم «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةََ»: اَلبَقَرَة: 201 «رَبَّنا [وَ] آتِنا ما وَعَدتَنا عَلَى رُسُلِکَ»: آل عِمران: 194 . فَالمُرادُ بِالرَّحمَةِ المَسئُولَةِ : اَلتَّأیِیدُ الإِلَهِیُّ إِذ لا مُؤَیِّدَ غَیرُهُ.
و قول خداوند که فرمود : «فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً . پس گفتند: پروردگارا ما را از سوی خودت رحمتی خاص عطا کن. آیه دَهُم از سوره کهف » این جمله و عبارتِ دعایی از طرفِ اصحابِ کهف از نظر معنا دارای دو احتمال است : 1- احتمال اول آن است که این عبارت متفرِّع و فرعِ برای دعا کردنشان بر رجوع و پناه آوردن به آن غار است و به عبارت دیگر این دعایشان متفرِّع و مرتبط و منوط به مسئله رجوع و پناه بردن به آن غار است و با توجه به آن شرایط خاصی که دچار شدند لذا چنین دعایی را به پیشگاه الهی عرضه داشتند . آنها برای حفظ ایمان و دینشان که آیین مسیحیت بود (جهت خلاصی از تعقیب دقیانوسیان و رهایی از شرّشان) راهی جز رجوع به غار نداشتند و هنگامی که مدتی دچار سختی های غارنشینی شدند و دستشان از همه جا کوتاه شد دست به دعا بلند کردند و به درگاه الهی عرضه داشتند که : رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً . پروردگارا (اکنون که دست ما از همه جا بریده و کوتاه شد و راه چاره منقطع گشت) ما را از سوی خودت رحمتی خاص عطا کن . گویا اصحاب کهف وقتی که همه درها و تمام راه چاره ها را بسته دیدند و ناتوانی و بیچارگی را در خود احساس کردند مضطر به این شدند که مبادرت کنند و سبقت بجویند در اینکه از درگاه خداوند کمک و عنایتِ خاصّ مسئلت نمایند و جمله «مِن لَّدُنکَ» این مطلب را تأیید می کند که آنها دستشان از همه جا کوتاه شده و ناتوان بودند و هیچ راه چاره ای نداشتند زیرا اگر همه راه ها بر آنها بسته نبود و تمام سبب ها و راه چاره ها بر آنها منقطع نبود و یأس و نومیدی از هر طرف بر آنان احاطه نکرده بود رحمتی را که از خداوند درخواست و مسئلت کرده بودند مقید و مشروط به قید «مِن لَّدُنکَ» نمیکردند ، بلکه بدون قید «مِن لَّدُنکَ» میگفتند «رَبَّنَا آتِنَا رَحْمَةً» یعنی خدایا به ما رحمتی بفرست همچنان که دیگران (غیراصحاب کهف) بدون قید «مِن لَّدُنکَ» چنین گفته و میگویند : «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةََ. سوره بقره آیه 201» و یا میگویند : «رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمیعادَ. پروردگارا آنچه را بوسیله پیامبرانت به ما وعده فرمودى ، به ما عطا کن و ما را در روز رستاخیز ، رسوا مگردان . زیرا تو هیچ گاه از وعده خود ، تخلف نمى کنى. سوره آل عمران آیه 194.» فَالمُرادُ بِالرَّحمَةِ المَسئُولَةِ : اَلتَّأیِیدُ الإِلَهِیُّ . پس مراد از رحمتِ درخواست شده (رحمتِ خاص) از خداوند در واقع همان تأیید و تقویت و نُصرت و نجاتِ الهی بوده است در جایی که مُؤیدی غیر از او نیست . («إِذ لا مُؤَیِّدَ غَیرُهُ» زیرا که در حقیقت مؤیِّدی غیر از او نیست و همه تأیید ها و تقویت ها و نصرت ها و قدرت ها از ناحیه خداوند متعال است . )
تذکر : حرف «اِذ» در جمله «إِذ لا مُؤَیِّدَ غَیرُهُ» دو احتمال در آن وجود دارد : 1- ممکن است که حرف «اِذ» در اینجا برای ظرف و وقت و زمان باشد . 2- و نیز ممکن است که «اِذ» در اینجا برای تعلیل و بیانگر علت باشد
* وَ یُمکِنُ أَن یَکُونَ المُرادُ بِالرَّحمَةِ المَسئُولَةِ «مِن لَدُنهُ» بَعضُ المَواهِبِ وَ النِّعَمِ المُختَصَّةِ بِهِ تَعالَى کَالهِدایَةِ الَّتِی یُصَرَِّحُ فِی مَواضِعَ مِن کَلامِهِ بِأَنَّها مِنه ُ خاصَّةََ، وَ یُشعِرُ بِهِ التَّقییدُ بِقَولِهِ «مِن لَّدُنکَ»، وَ یُؤَیِّدُهُ وُرُودُ نَظیرِهِ فِی دُعاءِ الرّاسِخینَ فِی العِلمِ ، اَلمَنقُولِ فِی قَولِهِ : «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً» : آل عِمران: 8 . فَما سَأَلُوا إِلَّا الهِدایَةَ.
2- احتمال دوم آن است که ممکن است .... ..... ....
برای ادامه مطلب به لینک زیر رجوع شود :
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/78 +سایت سعادت میرقدیم ها یا سایت دانش پیما .
** توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
اَلمَوتُ
315.رسول اللّه صلى الله علیه و آله :یَدخُلُ أهلُ الجَنَّةِ الجَنَّةَ وأهلُ النّارِ النّارَ ، ثُمَّ یَقومُ مُؤَذِّنٌ بَینَهُم : یا أهلَ النّارِ! لا مَوتَ ، ویا أهلَ الجَنَّةِ! لا مَوتَ ، خُلودٌ . 1
316.عنه صلى الله علیه و آله :یُقالُ لِأَهلِ الجَنَّةِ : یا أهلَ الجَنَّةِ! خُلودٌ لا مَوتَ ، ولِأَهلِ النّارِ : یا أهلَ النّارِ! خُلودٌ لا مَوتَ . 2
317.عنه صلى الله علیه و آله :إذا صارَ أهلُ الجَنَّةِ إِلَى الجَنَّةِ وأهلُ النّارِ إلَى النّارِ ، جیءَ بِالمَوتِ حَتّى یُجعَلَ بَینَ الجَنَّةِ وَالنّارِ ، ثُمَّ یُذبَحُ ، ثُمَّ یُنادی مُنادٍ : یا أهلَ الجَنَّةِ! لا مَوتَ ، وَیا أهلَ النّارِ! لا مَوتَ ؛ فَیَزدادُ أهلُ الجَنَّةِ فَرَحا إِلى فَرَحِهِم ، ویَزدادُ أهلُ النّارِ حُزنا إِلى حُزنِهِم . 3
318.صحیح البخاریّ عن أبی سعید الخدریّ :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله : یُؤتى بِالمَوتِ کَهَیئَةِ کَبشٍ أملَحَ ، فَیُنادی مُنادٍ : یا أهلَ الجَنَّةِ! فَیَشرَئِبّونَ ویَنظُرُونَ ، فَیَقولُ : هَل تَعرِفونَ هذا؟ فَیَقولونَ : نَعَم ، هذَا المَوتُ ، وکُلُّهُم قَد رَآهُ . ثُمَّ یُنادی : یا أهلَ النّارِ! فَیَشرَئِبّونَ ویَنظُرونَ ، فَیَقولُ : هَل تَعرِفونَ هذا؟ فَیَقولونَ : نَعَم هذَا المَوتُ ، وکُلُّهُم قَد رَآهُ ، فَیُذبَحُ . ثُمَّ یَقولُ : یا أهلَ الجَنَّةِ! خُلودٌ فَلا مَوتَ ، ویا أهلَ النّارِ! خُلودٌ فَلا مَوتَ . ثُمَّ قَرَأَ : «وَ أَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِىَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِى غَفْلَةٍ »4 . 5
1.صحیح البخاری : ج 5 ص 2396 ح 6178 عن ابن عمر ، صحیح مسلم : ج 4 ص 2189 ح 42 عن عبد اللّه نحوه ، کنز العمّال : ج 14 ص 517 ح 39459 وراجع : سنن الترمذی : ج 4 ص 692 ح 2557 وسنن ابن ماجة : ج 2 ص 1447 ح 4327 .
2.صحیح البخاری : ج 5 ص 2397 ح 6179 عن أبی هریرة و ص 2396 ح 6178 عن ابن عمر نحوه ، صحیح مسلم : ج 4 ص 2188 ح 40 عن أبی سعید الخدری ، کنز العمّال : ج 14 ص 516 ح 39455 ؛ تفسیر القمّی : ج 2 ص 50 عن أبی ولّاد الحنّاط عن الإمام الصادق علیه السلام ، مجمع البیان : ج 6 ص 795 عن أبی سعید الخدری .
3.صحیح البخاری : ج 5 ص 2397 ح 6182 ، صحیح مسلم : ج 4 ص 2189 ح 43 ، مسند ابن حنبل : ج 2 ص 467 ح 6029 ، صحیح ابن حبّان : ج 16 ص 515 ح 7474 ، المعجم الکبیر : ج 12 ص 275 ح 13337 ، مسند أبی یعلى : ج 5 ص 231 ح 5560 ، تاریخ دمشق : ج 45 ص 324 ح 9900 کلّها عن ابن عمر ، کنز العمّال : ج 14 ص 515 ح 39450 .
4.مریم : 39.
5.صحیح البخاری : ج 4 ص 1760 ح 4453 ، صحیح مسلم : ج 4 ص 2188 ح 40 ، مسند ابن حنبل : ج 4 ص 21 ح 11066 ، المستدرک على الصحیحین : ج 1 ص 156 ح 278 عن أبی هریرة ، المعجم الکبیر : ج 12 ص 277 ح 13346 عن ابن عمر ، مسند أبی یعلى : ج 2 ص 60 ح 1170 کلّها نحوه ، کنز العمّال : ج 14 ص 517 ح 39475.
مرگ
315.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :بهشتیان ، داخل بهشت و دوزخیان ، داخل دوزخ مى شوند . سپس آواز دهنده اى در میان آنان بر مى خیزد [ و صدا مى زند ] که : «اى دوزخیان ! مرگى در کار نیست ، و اى بهشتیان ! مرگى در میان نیست ، جاودانگى است» .
316.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :به اهل بهشت گفته مى شود : «اى اهل بهشت ! جاودانگى است و از مرگ ، خبرى نیست» . به اهل دوزخ نیز گفته مى شود : «اى اهل دوزخ ! جاودانگى است و از مرگ ، خبرى نیست» .
317.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :چون بهشتیان به بهشت و دوزخیان به دوزخ رفتند ، مرگ را مى آورند و آن را در میان بهشت و دوزخ قرار مى دهند و آن را ذبح مى کنند . سپس آواز دهنده اى آواز مى دهد : «هلا ـ اى بهشتیان ـ دیگر از مرگ ، خبرى نیست ، و هان ـ اى دوزخیان ـ مرگى در کار نیست !» .
پس به شادىِ بهشتیان ، افزوده مى شود و اندوه دوزخیان ، افزون مى گردد .
318.صحیح البخارىـ به نقل از ابو سعید خُدرى ـ: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود : «مرگ را در شکل قوچى سیاه و سفید مى آورند و منادى اى ندا مى دهد که : اى اهل بهشت !
بهشتیان ، همگى گردن مى کشند و نگاه مى کنند . منادى مى گوید : آیا این را مى شناسید ؟
مى گویند : آرى . این ، مرگ است . و همه آنها آن را دیده اند .
سپس ندا مى دهد که : اى اهل دوزخ !
دوزخیان ، همگى گردن مى کشند و نگاه مى کنند . منادى مى گوید : آیا این را مى شناسید ؟
مى گویند : آرى . این ، مرگ است . و همه آنها آن را دیده اند .
در این هنگام ، آن قوچ را سر مى برند . سپس منادى مى گوید : اى اهل بهشت ! از این پس ، جاودانگى است و مرگى در کار نیست ، و اى اهل دوزخ ! از این پس ، جاودانگى است و مرگى در کار نیست» .
پیامبر صلى الله علیه و آله سپس این آیه را خواند : «و آنان را از روز حسرت ، بیم ده ، آن گاه که داورى انجام مى گیرد ، حال آن که آنها در غفلت اند» .
http://hadith.net/post/42781/%d8%a8%d9%87%d8%b4%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d9%88%d8%b2%d8%ae-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d9%88-%d8%ad%d8%af%d9%8a%d8%ab-%d8%ac1/p270/ +حدیث نِت -پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه .
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
بخت بلند از هِمّتِ بلند می شود پدید
***نسیم معرفت***
** بخت بلند از هِمّتِ بلند می شود پدید
درکار خویش یا چو فولاد باش یا حدید
بخت بلند از هِمّتِ بلند می شود پدید
شعر از استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***نسیم معرفت***
**سُرودسلام فرمانده یکی ازشیوه های مطلوب درباب انتظارظهور
توجه : یکی از عزیزان فرهیخته و کثیر الاطلاع به سرود (#سلام فرمانده) اشکال گرفته که بنده به نحو اختصار پاسخ دادم:
سلام استاد گرامی
دهه شصتی ها را به کربلا بردیم و دهه نودی ها را به انتظار ظهور فرا خواندیم. کاش افراد مذهبی، عقلانیت کربلا را در دلهای نسل جدید بکارند تا محصول ظهور برداشت کنند. این انقلاب دستاورد کربلا بود نه انتظار ظهور. راه امام راحل، عدم سازش با جبهه کفر است که کربلای عقل است و آهنگ ظهور. سرود سلام فرمانده یک شعار بدون مقدمه و بدون اثر فرهنگی است.
#سلام فرمانده
سلام بر شما لطف فرمودین . سپاسگزارم .
به محضر شریف تان عارِضَم که نهضت ما و انقلاب ما از کربلای سالار شهیدان حسین بن علی «عَلَیهِمَا السَّلام» نشات گرفته که همه چیز داشت . عقل داشت -احساس داشت- عاطفه داشت . فرهنگ داشت و صدها چبز دیگر . باید توجه داشت که حادثه عاشورا با انقلاب حضرت مهدی «علیه السلام» به کمال خود می رسد و ما یعنی علما و بزرگان و مُحِبّان و عاشقان مکتب اهل بیت «علیهم السلام» در انتظار مُنتقِم ستمگران و ظَلَمَه و طواغیت و فرمانده حقیقی همه آزادیخواهان و حق جویان و رهپویانِ راه حقیقت نشسته ایم و با انتظاری پویا و حرکت زا به دنبال فرمانده حقیقی هستیم و مُستَضعفین عالم امیدشان به این فرمانده عدالت گستر است . محور همه قیام ها حتی قیام حضرت سیدالشُّهدا «علیه السلام» قیام حضرت مهدی «عج» است که فرمانده بر کل عالَم و دنیا است . مساله انتظار ظهور و انتظار فَرَج چیزی نیست که مربوط به بعد از اسلام باشد بلکه همه انبیا در انتظار ظهور حضرت ولیّعصر «عج» بودند و آیه 105 سوره انبیا : ( وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ یعنی و همانا در کتاب آسمانى زَبُور که بعد از ذکر «تورات» نازل شده نوشتیم که قطعاً بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد . ) ، بهترین شاهد بر این مطلب مهمّ است . بدون انتظار ظهور همه چیز ناقص است و متاسفانه به این نکته توجه نمی شود . در انتظار ظهور با معنایی که براش کردیم همه چیز است . عقل است . عقلانیّت است . فرهنگ است . خدمت است . عاطفه است . حرکت است . اقدام است و صدها چیز دیگر . انتظارِ ظهور معنایی مُتعالی و فَرَح بخش و حرکت زا دارد نه خمودی و گوشه گیری و واپس گرایی و ... ما در انتظار فرمانده هستیم و با همه وجود می گوییم #سلام فرمانده ...... سُرودِ سلام بر فرمانده خودش فرهنگ است و اتصال دل ها با فرمانده حقیقی است . البته هر کار مطلوبی ممکن است در شیوه و اجرا نواقصی داشته باشد که باید رفع گردد . سُرود سلام فرمانده یکی از شیوه های مطلوب در باب انتظار ظهور و اقدام در این مسیر نورانی است .
سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
اول خرداد 1401 .
** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
.: Weblog Themes By Pichak :.