***نسیم معرفت***
سؤال :
حاج آقا سلام علیکم
آیا صیغه کردن ثواب داره ؟
پاسخ :
علیکم السلام
صیغه ( یا مُتعه یا عَقد موقّت یا نِکاح و ازدواج موقت ) با شرایطی که دارد یکی از سنت های حلال است که در شرع مقدس وارد شده است و از اختصاصات شیعه می باشد . در آیه 24 از سوره نساء در باره مُتعه (صیغه یا ازدواج موقّت) چنین آمده است : ... فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمً . و زنانى را که مُتعه ( ازدواج موقّت) مى کنید، واجب است مَهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید. (بعدا مىتوانید با توافقِ یکدیگر، آن را کم یا زیاد کنید) . خداوند، دانا و حکیم است . طبق نظر اکثر مفسرینِ اهل سُنّت و جمیع مفسران شیعه، این آیه درباره مُتعه و صیغه و ازدواج موقّت است. مُتعَه یا ازدواج موقت در زمان رسالت رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) از ناحیه خداوند حلال و مشروع اعلام شده بود . حکمِ الهی و مشروع و مُسَلَّم مُتعه چیزی نیست که اَمثال عُمَر بن خَطّاب بتواند آن را با سخن باطل خود ، نامشروع و حرام و ممنوع اعلام نماید . عُمَر در زمان خلافت خود دو مُتعه را که رسولخدا ص آن را حلال فرموده بود ممنوع و حرام اعلام نمود و گفت : مُتعَتانِ مُحَلَّلَتانِ فِی زَمَنِ رَسُولِ اللهِ وَ أَنَا اُحَرِّمُهُما وَ اُعاقِبُ عَلَیهِما. دو مُتعَه در زمان پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) حلال بوده و من امروز آنها را حرام و ممنوع میکنم و مرتکبین آنها را به کیفر میرسانم !!! : یکی مُتعه زنان و دیگری مُتعه حج تَمتُّع !!! (کَنزُ العُمّال ج 16،ص519) . برخی از مفسِّرین اهل سنت ( مثل عَبدُه در تفسیر اَلمِنار) نیز برای توجیه سخن عُمَر بن خَطّاب گفته اند که مُتعه و صیغه (مَعاذالله) سَِفاح و زنا است لذا عُمَر جلو آن را گرفته است و جناب عَبده براساس این دیدگاه غلط و نادرست خود به ناچار آیه 24 سوره نساء را مربوط به عقد دایمی می داند نه مُتعه و صیغه !!! و نیز مُتأسفانه عده ای از اهل سنت بدون دلیل اُستوار با تمسّک به سخن نادرست عُمَربن خَطّاب قائل هستند که این حکمِ مُسلَّم و مشروع الهی نسخ شده است!!! باید بدانیم که مُتعه و صیغه به اتفاق عموم دانشمندان شیعه و سنى جائز بوده است و حتى مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل مىکردند و این حکم تا قیامت برقرار است و در روایتی از امام باقر (عَلَیهِ السَّلامُ) آمده است که فرمود مُتعَه تا روز قیامت حلال است. متن روایت امام باقر (عَلَیهِ السَّلامُ) چنین است : عَن زُرارَةَ قالَ جاءَ عَبدُ اللهِ بنُ عُمَیرِِ اِلی اَبِی جَعفَرِِ ( اَلباقِرِ ع ) فَقالَ ما تَقُولُ فِی مُتعَةِ النِّساءِ؟ فَقالَ اَبُو جَعفَرِ : اَحَلَّهَا اللهُ فِی کِتابِهِ وَ عَلی لِسانِ نَبِیِّهِ ، فَهِیَ حَلالُُ اِلی یَومِ القِیامَةِ . زُرارَه نقل می کند که عبدُاللهِ بن عُمَیر نزد امام باقر ع آمد و از آن حضرت در مورد مُتعه (ازدواج موقّت) سؤال نمود امام باقر (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود : خداوند آن را در کتابش(قرآن کریم) و بر لسان پیغمبرش ، حلال اعلام کرده است و مُتعه تا روز قیامت حلال است . ( وَسائِلُ الشّیعه ج 14، ص 437. -مُستَدرَکُ الوَسائِل ج 14 ص44 .) با توجه به آیه مذکور و روایات وارده اگر کسی (چه متأهِّل و چه مجرد) نیاز واقعی پیدا کند (نه شهوت پرستی و هوسرانی) و به قصد الهی و بدون اینکه حقوق دیگری(مثل همسر و ...) را ضایع نماید اقدام به مُتعَه و صیغه بنماید یقینا ثواب خواهد داشت ولی متاسفانه در بین برخی افراد ، مُتعَه و صیغه انگیزه های شهوت پرستی پیدا کرده است و چه بسا مردی که زن و بچه دارد و هنوز نتوانسته حقوق آنها را برآورده سازد در پی صیغه و مُتعَه و ثواب آن می افتد . این دسته از افراد اگر دنبال ثواب هستند باید بدانند که میدان های ثواب زیاد است ... و یکی از جاهایی که قطعا انسان به ثواب و پاداش الهی می رسد موردی است که به خانواده و زن و بچه خود رسیدگی نماید و حق و حقوق آنها را رعایت کند.... با کمال تأسف باید اظهار کنم که مسأله مقدس صیغه و مُتعه ، دستاویز یک عده افراد شهوت پرست و هوسران قرار گرفته تا جایی که در جامعه از کلمه مُتعه و صیغه، تَلقِّی و برداشت سوئی می شود ... البته فرهنگ سازی در این زمینه کم است و سوء استفاده از این سنّت پاک و مقدس نسبتاََ زیاد است ... و به جوانان مجرد نیز سفارش می کنم که در دَوَرانِ امر بین ازدواج دایم و ازدواج موقّت(مُتعه یا صیغه) ، با تلاش و کوشش جهت تشکیل یک خانواده استوار و ماندگار در پی ازدواج دائم باشند و دنبال زن صیغه ای نروند . مُتعه و صیغه به منزله یک راه حل برای موارد خاص بحرانی و ضرورت است و اگر کسی واقعا معذور است از ازدواج دائم با مشاوره و مشورت با صاحبان عقل و اندیشه می تواند زن صیغه ای اختیار کند .
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
.: Weblog Themes By Pichak :.