سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه

دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه

***نسیم معرفت***


** بزودی نمازجماعت درقدس+حضرت آیت الله امام خامنه ای+10اسفند96.



** امیدواریم همه ما آن روزی را ببینیم که شما در قدس نماز جماعت می‌خوانید و آن روز نیز دیر نخواهد بود و به زودی خواهد آمد چه امثال ما باشند یا نباشند. (امام خامنه ای)


حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر روز«پنج‌شنبه دَهُم اسفند 1396» در دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از سوریه در خط مقدم مبارزه با دشمنان اسلام، پیروزی را از آنِ ملت‌های مؤمن و مجاهد خواندند و با تأکید بر لزوم پافشاری بر مشترکات اسلامی، گفتند: امیدواریم همگی آن روزی را ببینیم که شما در قدس نماز جماعت می‌خوانید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تجلیل از آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، افزودند: سوریه امروز در خط مقدم قرار دارد، بنابراین وظیفه ما حمایت از ایستادگی سوریه است، البته آقای بشار اسد در چهره یک مبارز بزرگ ظاهر شد و بدون تردید و با ثبات ایستاد که این برای یک ملت بسیار مهم است.
ایشان ذلت برخی ملت‌ها را ناشی از ذلت رهبرانشان دانستند و با تأکید بر اینکه دشمن در مقابل ملت عزتمندی که رهبران آن با افتخار به اسلام و هویتشان احساس عزت می‌کنند، هیچ کاری نمی‌تواند بکند، خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی ایران در حالی وارد چهل سالگی شد که از روز اول همه قدرتهای درجه یک دنیا همچون امریکا، شوروی، ناتو و ارتجاع منطقه متحد شدند تا جمهوری اسلامی را از بین ببرند، اما این انقلاب ماند و رشد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین این واقیعت امیدبخش و قدرت‌دهنده افزودند: ماندگاری انقلاب ملت ایران نشان داد آنچه امریکا، اروپا و قدرتهای اتمی دنیا می‌خواهند لزوماً شدنی نیست و اگر همه ما و عناصر جبهه مقاومت در منطقه قاطع باشیم، دشمنان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.
ایشان لازمه پیروزی را ایمان و مجاهدت دانستند و گفتند: پیروزی متعلق به مؤمنِ مجاهد است و وظیفه ما حمایت و دفاع از اسلام و حرکت اسلامی است، بنابراین باید اختلافات را کنار بگذاریم و به افرادی که بر خلاف وحدت حرکت و اقدام می‌کنند اگر وابسته به سیاستهای جهانی و استکباری نیستند، بی‌اعتنایی کنیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، وظیفه امت اسلامی در قبال اختلاف‌افکنی‌های ناشی از سیاست‌های استکباری همچون اقدامات سعودی‌ها را مقابله‌ی قاطع خواندند و گفتند: ما آن شیعه‌ای را که لندن، و آن سنّی‌ای را که آمریکا و اسرائیل از او حمایت کند قبول نداریم زیرا اسلام با کفر، ظلم و استکبار مخالف است.
ایشان با تأکید بر مشترکات اسلامی افزودند: امیدواریم همه ما آن روزی را ببینیم که شما در قدس نماز جماعت می‌خوانید و آن روز نیز دیر نخواهد بود و به زودی خواهد آمد چه امثال ما باشند یا نباشند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: چند سال پیش رژیم صهیونیستی می‌گفت ایران را تا 25 سال آینده چنین و چنان می‌کنیم که همان موقع گفتم شما 25 سال دیگر را درک نخواهید کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای عَبدُالسَّتّار السَّیِّد وزیر اوقاف سوریه با ابلاغ سلام آقای بشار اسد رییس جمهوری سوریه به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران گفت: مراتب تقدیر و سپاس ملت سوریه را برای مواضع مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حق و مقابله با تروریسم صهیونیستی - تکفیری اعلام می‌کنیم.
وزیر اوقاف سوریه افزود: جمهوری اسلامی ایران خط مقاومت در برابر زورگویان را از تهران تا دمشق و لبنان امتداد داده است و این وظیفه مهمی را برای ما بوجود آورده است تا به عنوان ید واحد برای آزادسازی قدس برنامه‌ریزی کنیم.
وی گفت: ما به وعده الهی برای نصرت مجاهدان و صابران، و به رهبری جنابعالی ایمان و اعتقاد داریم.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای

http://www.leader.ir/fa/content/20694/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D9%82%D8%A7%D9%81-%D9%88-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87




تاریخ : شنبه 96/12/12 | 4:25 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای آدم متکبر و مغرور

***نسیم معرفت***


به نام خداوند قادرِ متعال ، عزیز و قهار

 

** تذکرویادآوری برای متکبرین ومغرور ها+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی 


ای مغرور و  ای متکبر به چه جهت و برای چه  زندگی و امورات و آرزوهای دنیوی ترا  فریفته و  مغرور کرده است ؟ و به چه جهت مغرور و مفتون و فریفته این دار غرور (مظاهر فریبنده دنیا) شدی؟! و برای چه تکبّر و تفاخر به مال و جمال و علم و مقام و سایر امورات خود می کنی؟!  بدان و آگاه باش که آغاز پیدایش و وجود تو بعد از خاگ و گل ، نطفه و مَنیِّ جهنده می باشد چنانکه خداوندِ تَبارَکَ وَ تَعالَی در سوره قیامه آیه 37 می فرماید : أَلَمْ یَکُ نُطْفَةًمِنْ مَنِیٍّ یُمْنی : آیا او نطفه اى از مَنِىّ که در رَحِم ریخته مى شود نبود ؟ و نیز در سوره نحل آیه 4 می فرماید : خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصیمٌ مُبینٌ .خداوند انسان را  از نطفه ای ( ناچیز  ) بیافرید ، اما به ناگاه او ستیزه جویی آشکار است ( که بر ضد خالق خود مجادله و ستیزه جویی می کند)  و نیز در سوره اَلأِنسان(دهر) آیه1 و 2 می فرماید : هَلْ أَتی‏ عَلَی الْإِنْسانِ حینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً *  إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلیهِ فَجَعَلْناهُ سَمیعاً بَصیراً . آیا بر انسان روزگارانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود؟ * ما انسان را از نطفه مختلط و ممزوجی  آفریدیم  و او را مى آزمائیم (لذا) او را شنوا و بینا قرار دادیم . و این کلمه یعنی کلمه نطفه بیش از دَه بار یعنی در حدود دوازده بار در قرآن کریم ذکر شده است و در این امر و مطلب یعنی ذکر لفظ نطفه در موارد متعدد از آیات خداوند حکیم ، آگاهی و هشدار و تذکر و یادآوری است برای انسانِ متکبر و مغرور و غافل و فریفته  و مغرور و فریب خورده به مال و جمال و علم و مقام و عنوان و شهرت و ماشین و خانه و سایر امور خود .  و معنای کلمه نطفه یا عبارت است از آب صاف و زُلالی که ممکن است کم باشد یا زیاد ، چنانکه در کتاب های لغت از قبیل مفردات راغب اصفهانی که مختص به لغات و کلمات قرآنی است و نیز کتاب صِحاح اللُّغه جوهری و کتاب اَقربُ المَوارِد شَرتونی همین معنی ذکر شده است و از امام باقر ع نقل شده که در پاسخ به سؤال سائل یعنی محمد بن مسلم ، در باره کلمه نطفه چنین فرمود : اَلنُّطفَةُ تَکونُ بَیضاءَ مِثلَ النُّخامَةِ الغَلیظَةِ فَتَمکُثُ فِی الرَّحِمِ إذا صارَت فیهِ أربَعینَ یَوماً ، ثُمَّ تَصیرُ إلى عَلَقَةٍ یعنی نطفه همانند خَلطِ غلیظِ سینه ، سفید می باشد، پس مدّتی در رَحِم (زن) مى ‏مانَد تا اینکه مدّت زمانش به چهل روز برسد آنگاه  به عَلَقه تبدیل مى‏شود .  یا اینکه نطفه به اصطلاحِ علمی  عبارت است از چیزی که به آن أِسپِرماتُوزُیید (در مَردان) و  أُووُل (در زنان)  می گویند . و در  بین مردم  از باب تسامُح عرفی ، به نطفه ، مَنِیّ گفته می شود  و نام کُل که مَنِیّ است بر جزء آن که نطفه است اطلاق می گردد و در قرآن کریم  به نطفه ، ماء مَهین(أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ ماءٍ مَهینٍ . سوره مرسلات آیه 20 ) و ماء دافِق(خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ . سوره طارق آیه 6 ) و غیره نیز گفته می شود .

و چه زیبا  به فارسی سروده شده است این شعر :

آنکه شده ساخته ز آب منی
نیست سزاوار مقام منی
لاف منیت زکسی درخور است
کو صمد است و همه جایش پر است

و بدان که پایان و نهایت تو  منتهی به جیفه و مردارِ گندیده و بد بو و متعفِّن می شود و چه زیبا فرمود حضرت مولا امیرالمؤمنین (عَلَیهِ السَّلامُ)  :  مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ- أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِیفَةٌ- وَلَا یَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لَا یَدْفَعُ حَتْفَهُ. فرزند آدم  (بنی آدم ) را با فخر و تکبر چکار که اولش نُطفه است و آخرش مردار است نه می تواند خودش را روزی دهد ونه می تواند مرگ را از خود دفع کند. (روزی دهنده و ستاننده روح و جان خداوند متعال است و  بطور موقّت چند روزی در این دنیا به انسان ها مهلت داده شده است که شاکر خواهند بود و یا  ناسپاس و ...   )  ای مغرور و ای متکبر ، بگو که در جُمجُمه و در سَر و کَلَّه  و در مُخ و مغز تو چه چیزی هست؟! آیا این مطالب و کلمات و آیات مذکوره برای تو مُبهم و نامفهوم است؟! هرگز چنین نیست  که این مطالب مُبهم باشد بلکه تو خود را به جهل و نادانی زدی . آیا گمان می کنی که تو کسی هستی ؟!  آیا گمان می کنی که قهرمان و پهلوان و استوار و قوی و درست اندام و دارای مال و مُکنت و جمال و مقام و منصب و شهرت و عنوان و... هستی ؟!  گیرم که همه آنچه را که گمان می کنی  ، مال تو باشد و ادعای تو نیز درست باشد ولی آیا ارزش دارد که به این امور فانی و زوال پذیر فریفته و مغرور شوی و فخر و مباهات بنمایی؟! بدان که همه این امور فتنه و آزمایش و امتحان برای تو می باشد . خداوند حکیم در سوره کهف آیه  7 فرمود :  إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زینَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً . ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم ، تا آنها را بیازماییم که کدامینشان بهتر عمل می کنند .  و در سوره حدید آیه 20  فرمود : اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یَهیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً وَ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِبدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است ، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می برد ، سپس خشک می شود بگونه ای که آن را زردرنگ می بینی سپس تبدیل به کاه می شود! و در آخرت ، عذاب شدید است یا مغفرت و رضای الهی و ( به هر حال ) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست .  و در سوره آل عمران آیه 14 فرمود : زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ @ قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِنْ ذلِکُمْ لِلَّذینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِالْعِبادِ.  محبّت امور مادی ، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت ، در نظر مردم جلوه داده شده است ( تا در پرتو آن ، آزمایش و تربیت شوند ولی ) اینها ( در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند ، ) سرمایه زندگی پست ( مادی ) است و سرانجام نیک ( و زندگیِ والا و جاویدان ) ، نزد خداست.

و بدان که هر انسان عاقلِ مکلف ، پیوسته در معرض امتحان و ابتلاء و تکلیف می باشد و بیهوده و عَبَث ، رها نشده است . خداوندِ تَبارَکَ وَ تَعالَی در سوره قیامه آیه 36 فرمود : أَیَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدیً . آیا انسان مى پندارد که به حال خود رها مى شود و پس از مرگ زنده نمى گردد و کیفر و پاداشى در کار نیست ؟

ای غافل  و ای چسبیده به این عالمِ مُلکی و ناسوتی و حیوانی ، خداوند متعال ترا خلق نکرده که اهلِ لهو و لَعِب و لَغویّات و بی هدف و  غافل و مغرور و متکبر و حیله گر و مکّار و  مُقیم و ماندگار در مرتبه حیوانیت و بَهیمیّت و چهار پایان باشی !! و سعی کن که مصداق این آیات نباشی : ذَرْهُمْ یَأْکُلُوا وَ یَتَمَتَّعُوا وَ یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ . بگذار آنها بخورند ، و بهره گیرند ، و آرزوها آنان را غافل سازد ولی بزودی خواهند فهمید . (سورهُ الحجر الآیة 3)  ، فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَ یَلْعَبُوا حَتَّی یُلاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذی یُوعَدُونَ . آنان را به حال خود واگذار تا در باطل خود فرو روند و بازی کنند تا زمانی که روز موعود خود را ملاقات نمایند . (سورة المعارج الآیة 42) 

و چه نیکو سروده شده به فارسی این شعر  در توصیف برخی از افرادی که مُنغَمِر و فرو غلتیده در خوردن و آشامیدن و لذت های نفسانی و حیوانی هستند :
 چو کرمی کو میان به نهان است
زمین وآسمان او همان است

و بدان و آگاه و مُتنبِّه باش ای مغرور و ای متکبر به اینکه تو  در دوره ای از دوران ها و روزی از روزگاران در کَتم و پوششی از عدم بودی و چیز قابل ذکری نبودی . خداوند حکیم در سوره انسان (دهر) آیه 1 چنین فرمود : هَلْ أَتی‏ عَلَی الْإِنْسانِ حینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً . آیا بر انسان روزگارانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود؟ و روزی از روزگاران تو در شکم مادرت در نهایت ضعف و ناتوانی بودی و قدرت بر چیزی نداشتی و ضعف و ناتوانی تو در آن هنگام بسیار زیاد بود و تو در آنجا ( در شکم و رَحِم مادر) در ظلمت ها و تاریکی های گوناگون (مَشیمَه ، رَحِم و شکم) اقامت داشتی چنانکه خداوند حکیم در سوره زُمَر آیه 6 چنین فرمود : ... یَخْلُقُکُمْ فی‏ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فی‏ ظُلُماتٍ ثَلاثٍ ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ .. او شما  را درشکم های مادرانتان با آفرینشی پس از آفرینشی در میان تاریکی های سه گانه ( مَشیمَه ، رَحِم و شکم ) می آفریند . تغذیه و غذا و قُوت و قُوَّت تو در رَحِمِ مادر و در آن ایام ،  خون آلوده و نجس و پَلِشت بود و به تحقیق در هر روز و شب و در تمام ایام بارداری در مَحفظه غِشاءِ آبی و مَشیمَه و در رَحِم  در حال دگرگونی و جابجایی و حرکت و انتقال و حرکت و جریان بودی  تا اینکه در شکم مادرت به  نُه ماه و اندی رسیدی و بعد از دگرگونی ها و تحوُّلات دوران جَنینی ، چنانکه در سوره مؤمنون آیه 13 و 14 به آن ها اشاره شده است :  ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فی‏ قَرارٍ مَکینٍ @ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ . آنگاه او را نطفه گردانیده و در جای استوار (صُلب و رَحِم) قرار دادیم .سپس نطفه را بصورت عَلَقَه [ خون بسته ] ، و عَلَقَه را بصورت مُضغَه [ چیزی شبیه گوشت جویده شده ] ، و مُضغَه را بصورت استخوانهایی درآوردیم و بر استخوانها گوشت پوشاندیم سپس آن را آفرینش تازه ای دادیم پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است  ،    منتقل شدی از عالَم جَنینی (که عالَم شگفت انگیز نامیده شده است ) و از شکم مادرت ( بعد از اینکه سستی ها و ناتوانی ها و ضعف های پی در پی را متحمِّل شد )  چنانکه در سوره لقمان آیه 14 به آن اشاره شده است  : حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلی‏ وَهْنٍ .مادرش او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد ( به هنگام بارداری هر روز رنج و ناراحتی تازه ای را متحمّل می شد )   ،  به سوی دار و سرای غرور و فریب و محل موقَّت و گذرا .  و علی (علیه السلام) در این باره فرمود : ...  أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا الدُّنْیَا دَارُ مَجَازٍ وَ الآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ  فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّکُمْ لِمَقَرِّکُمْ . ای مردم دنیا مکان عبور و آخرت منزلگاه حقیقی است، پس از این مکان عبور و گذرا ، برای خانه جاودانه ،  زاد و توشه ای جمع نمایید و نیز فرمود :  اَلدُّنْیَا تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ . دنیا مى فریبد و زیان مى زند و  می گذرد .

وبعد از اینکه از ناحیه سر از شکم مادر به عالَم دنیا افتادی و منتقل شدی و در حال تولُّد و آمدن به دنیا مملُوّ و محفوف و آغشته و همراه با آلوده گی های تَهوُّع آور و مُشمئز کننده بودی و بعد از ورود در این عالَم که « دنیا» نامیده می شود و  محفوف و همراه هست با  تلخی ها و سختی ها و خوشی ها و حُزن و سُرور و  فرود و فراز و وحشت و اُلفت و جنگ و صلح و جدایی و اتصال و گریه و خنده و دوستی و دشمنی و بلندی و پستی و باطل و حق که ان شاءَ الله حق باطل را از اساس و ریشه نابود خواهد نمود و غیر این موارد ، و بعد از انتقال به این دنیا با اوصافی که دارد ،  سیر دیگری را شروع کردی که با تحوُلات مهمی که دارد از سیرِ جَنینی و بَطنی(شَکمی)   متمایز و ممتازخواهد بود . سیر دیگری را شروع کردی(کودکی و نوجوانی و جوانی )  تا اینکه  به حدِّ رُشد و قدرت و توانایی و بلوغِ جسمی و بدنی  و معنوی رسیدی و در سوره حج آیه 5 چنین آمده است :  یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فی‏ رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَیِّنَ لَکُمْ وَ نُقِرُّ فِی الْأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلی‏ أَجَلٍ مُسَمًّی ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ وَ مِنْکُمْ مَنْ یُتَوَفَّی وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلی‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ  لِکَیْلا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئاً . ای مردم! اگر در رستاخیز شک دارید ، ( به این نکته توجّه کنید که: ) ما شما را از خاک آفریدیم ، سپس از نطفه ، و بعد از خون بسته شده ، سپس از «مضغه» [ چیزی شبیه گوشت جویده شده ] ، که بعضی دارای شکل و خلقت است و بعضی بدون شکل تا برای شما روشن سازیم ( که بر هر چیز قادریم ) ! و جنین هایی را که بخواهیم تا مدّت معیّنی در رحم ( مادران ) قرار می دهیم ( و آنچه را بخواهیم ساقط می کنیم ) بعد شما را بصورت طفل بیرون می آوریم سپس هدف این است که به حدّ رشد و بلوغ خویش برسید. در این میان بعضی از شما می میرند و بعضی آن قدر عمر می کنند که به بدترین مرحله زندگی ( و پیری ) می رسند آن چنان که بعد از علم و آگاهی ، چیزی نمی دانند.

ای مغرور و ای متکبر  اگر تو عالم و یا جاهل و یا غنیّ و یا فقیر و یا قوی و یا ضعیف هستی و یا دارای جمال و منصب و مقام و عنوان و موقعیت و جایگاه اجتماعی می باشی  پس بدان که با وجود این اوصاف  هیج راه فراری از چنگال های مرگ نخواهی داشت و مرگ و موت گریبانگیر تو خواهد شد  و همانا مرگ  و قبر در پیاپیش تو قرار دارد و به آن خواهی رسید و خداوندِ تَبارَک و تَعالَی در سوره نساء آیه  78 چه زیبا فرمود :  أَیْنَما تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ فی‏ بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ . هر جا باشید ، مرگ شما را درمی یابد هر چند در برجهای محکم باشید  و اگر به آنها [ منافقان ] حسنه ( و پیروزی ) برسد. و در سوره آل عمران آیه 185 فرمود : کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ.  هر کسی مرگ را می چشد و شما پاداش خود را بطور کامل در روز قیامت خواهید گرفت آنها که از آتش ( دوزخ ) دور شده ، و به بهشت وارد شوند نجات یافته و رستگار شده اند و زندگی دنیا ، چیزی جز سرمایه فریب نیست .ودر سوره اَلرَّحمن آیه 26 و 27 فرمود :  کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ * وَ یَبْقی‏ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ .همه کسانی که روی آن [ زمین ] هستند فانی می شوند *  و تنها ذات ذو الجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.

و چه زیبا سرود  به فارسی شیخ اَجلّ سعدی شیرازی :
جهان ای برادر نماند به کس
دل اندر جهان آفرین بند وبس
مکن تکیه برملک دنیا و پشت
که بسیار چون توپرورد و کشت
چو آهنگ رفتن کند جان پاک
چه بر تخت مردن چه بروی خاک

 

و  نیز  گفت :  هرچه نپاید دلبستگی نشاید .


....   ....   ....  ادامه دارد ....

 

(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)


*************************************************

خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته است و به سوی کجا می رود»

ãäÈÚ äæÔÊå: http://parsinet.blogfa.com/tag/%C2%AB%D8%B1%D9%8E%D8%AD%D9%8E%D9%85%D9%8E-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%D9%8F-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%A1%D9%8B-%D8%B9%D9%8E%D8%B1%D9%8E%D9%81%D9%8E-%D9%85%D9%90%D9%86-%D8%A3%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%81%DB%8C-%D8%A3%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A5%D9%84%DB%8C
˜?í ˜ÑÏä ÈÏæä Ð˜Ñ ãäÈÚ ÈÇÚË ˜ÇåÔ ÑÊÈå æÈ ÔãÇ ÏÑ ?æ?á ãíÔæÏ

 ** تَذکِرَةُُ لِلمُتَکبِّرین وَ المَغرُورِین+تذکر و یادآوری برای متکبرین و مغرور ها+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+کلیک کنید

** تَذکِرَةُُ لِلمُتَکبِّرین وَالمَغرُورِین+تذکربرای متکبران و مغروران+نسیم معرفت+کلیک
 





تاریخ : چهارشنبه 96/12/9 | 5:46 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای لأغوینهم اجمعین الا

***نسیم معرفت***


بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ


** درمکتب شیطان...جزدرس گمراهی وبدبختی وجودندارد... 

انسان به سبب نافرمانی و عصیان نسبت به خداوند و پیروی از هوای نفس و به واسطه تسویلات و تزیینات شیطانی ، به  پستی های شقاوت و بدبختی و مراتب پست و انحطاط حیوانی سقوط می کند و به سبب آن در چاه گمراهی و سرگردانی داخل می گردد و در قعر حیوانیت و حضیض بَهیمیّت سقوط می نماید . در سوره اعراف آیه 179 خداوند چنین می فرماید :  وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ . به یقین ، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم آنها دلها [ عقلها ] یی دارند که با آن ( اندیشه نمی کنند ، و ) نمی فهمند و چشمانی که با آن نمی بینند و گوشهایی که با آن نمی شنوند آنها همچون چهارپایانند بلکه گمراهترند  اینان همان غافلانند ( چرا که با داشتن همه گونه امکانات هدایت ، باز هم گمراهند ) !

آتش نفسانی ، آتشی است که  به سببی از اسباب مانند کبر و حسد و کینه و بخل و حرص و طمع و ... در درون انسان شعله ور است و بواسطه آن   آدمی از کمالات انسانی و تقرب و قرب الهی و از جوار رحمت الهی دور می گردد و هر اندازه آتش نفسانی شدت بگیرد و شعله ور تر گردد گناهان و معاصی انسان افزایش پیدا می کند و بیشتر در عصیان و معصیت و خطا و گمراهی و ...  فرو می رود  و عاقبت و سرانجام  و برگشت چنین انسانی به سوی خسران و زیان بزرگ است .
خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبینُ . ( به این ترتیب ) هم دنیا را از دست داده اند ، و هم آخرت را و این همان خسران و زیان آشکار است!( سوره حج آیه 11 )

و چه بسا آدمی بواسطه آتشفشان نفس و هوی و هوس های نفسانی و شیطانی از هر خیر و کمالی محروم گردد و مرتکب هر کار زشت و بد و شر شود و در نهایت دایما و پیوسته قرین و همدم شیطان رانده شده باشد که او بد همدمی خواهد بود . خداوند در آیه 36 از سوره زُخرُف چنین می فرماید :   وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ .و هر کس از یاد خدا روی گردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست!  و نیست در مکتب شیطان و هوی و هوس نفسانی مگر درس گمراهی و شقاوت و بدبختی و دشمنی و بغض و جدایی و اختلاف و نفاق و دورویی و  فتنه و فتنه انگیزی و خصومت و کینه و کبر و تکبر و حسادت و سوءظن و خسارت و زیان  و این صفات و آثار شوم موجب سقوط انسان و هلاکتش می گردد . 

بدان که فلاح و رستگاری انسان که از طرف خداوند به تاج کرامت مکرَّم است ، در غلبه نورانیت او بر نارِیّت نفسانیتش می باشد و پیامبر اکرم  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ)   فرمود : شجاع ترین مردم کسی است که بر هوای نفسش غلبه نماید و بدان که  سعادت ابدی انسان در اطاعت و پیروی نسبت به خداوند عزیز و کریم می باشد و معراجیت و عروج روحانی و  نورانی آدمی در جَنب و کنار عبودیت خداوند متعال است  و در مصباح الشریعه از امام صادق  (عَلَیهِ السَّلامُ ) روایت شده که فرمود : الْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ . و روی این جهت نماز معراج انسان قرار داده شده است و در بین مردم مسلمان این کلام و سخن از رسولخدا  ص مشهور است که آن حضرت فرمود :   نماز معراج مؤمن می باشد و نیز نماز چشم روشنی و نور دیدگان پیامبر ص قرار گرفته است .  و بدان که ابلیس خبیث قسم خورده  به خدا که بنی آدم و مردم را به اغواء و گمراهی و انحراف  بکشاند و آن ملعون که لعنت خدا براو باد در حال عصیان با جسارت به خداوند چنین گفت : قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ * إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ . ( سورة ص الآیة 82-83) . گفت: «به عزّتت سوگند ، همه آنان( بنی آدم و انسان ها )  را گمراه خواهم کرد ، مگر خاصان از بندگانت را که دل از غیر بریدند و برای تو خالص شدند. 

و در روایتی چنین آمده است : اَلنّاسُ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا العالِمُونَ وَ العالِمُونَ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا العامِلُونَ وَ العامِلُونَ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا المُخلِصُونَ وَ المُخلِصُونَ فِی ( عَلَی) خَطَرِِ عَظیمِِ  . : یعنی مردم همه  در هلاکتند مگر   عالمان و اهل علم  ، و علماء نیز در هلاکتند مگر آنها که‌ عامِل و اهل عمل هستند و عاملان نیز درهلاکتند مگر آنها که مُخلِص هستند  ، و مُخلِصان  نیز تازه در خطر عظیم وبزرگ می باشند  . ( این سخن به اشکال مختلفه نقل شده است چنانکه در مجموعه ورّام از پیامبر   (ص) و در مصباح الشریعه از امام صادق  (ع ) نقل شده است و همچنین این کلام در جامع السعادات محقق نراقی نیز آمده است )  

ای فرزند آدم از کسانی مباش که  سُم های شیاطین او را پامال و خُرد کرده باشد و نیز از کسانی مباش که پیروی هوی و هوس خویش کرده و نگون بخت و نگونسار و بدبخت شده است. خداوند متعال در سوره جاثیه آیه 23 چنین فرمود : أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلی‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلی‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلی‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ ( سورة الجاثیة الآیة 23) . پس آیا دیدى آن کسى را که معبود خویش را هواى خود قرار داده و با این که حق را شناخته است خدا او را در بیراهه گذارده و بر گوش و دلش مهر نهاده و بر چشمش پرده افکنده است ؟ با این وصف، پس از خدا چه کسى او را به راه خواهد آورد ؟ آیا درباره این گونه افراد نمى اندیشید تا پند گیرید ؟ و وای به حال کسی که اِله او هوی و هوسش باشد . 

و بدان که سر منشأ خصومت ها و نزاع ها و تنازعات و مشاجرات و اختلافات و انحرافات در فراموش کردنِ ذکر و یاد خداوند متعال است و منشأ و ریشه این نسیان نیز تسلط شیطان و غلبه هوی و هوس بر انسان و اشتغال و اتّکال آدمی به غیر خدا است و بارها استاد ما مرحوم آیة الله العظمی  شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی در خلال درس خارج اصول و فقه   این شعر را  می خواند  :   بِکَثرَةِ اشتِغالِنا بِکارِنا  لَیسَ لَنا کارُُ بِکَردِگارِنا  یعنی
یعنی آنقدر با کارهای گوناگون مشغولیم که دیگر کاری به کردگار وآفریدگار مان  نداریم!!!

و در پایان لازم است که انسان در طول ایام هفته جهت  بیداری و تنبه و پندپذیری این آیات را مرور نماید :

** أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلی‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلی‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلی‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ ( سورة الجاثیة الآیة 23)

پس آیا دیدى آن کسى را که معبود خویش را هواى خود قرار داده و با این که حق را شناخته است خدا او را در بیراهه گذارده و بر گوش و دلش مهر نهاده و بر چشمش پرده افکنده است ؟ با این وصف، پس از خدا چه کسى او را به راه خواهد آورد ؟ آیا درباره این گونه افراد نمى اندیشید تا پند گیرید ؟

** أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکیلاً ( سورة الفرقان الآیة 43)

** وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَی الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ( سورة الأعراف  الآیة 176)

** فَإِنْ لَمْ یَسْتَجیبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّما یَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَیْرِ هُدیً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ .  ( سورة القصص   الآیة 50)

** اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّیْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ .( سورة المجادله  الآیة 19)

** أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ .( سورة یس   الآیة 60)

** وَ قُلْ لِعِبادی یَقُولُوا الَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبیناً . ( سورة الأسراء  الآیة 53)

** الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ .( سورة البقره   الآیة 268)

وچه زیبا گفت عارف و شاعر شهیر و نامدار حافظ شیرازی :

دام سخت است مگر یار شود لطف خدا

ورنه  آدم نبرد  صرفه ز شیطان رجیم

(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

*************************************************

** درمکتب شیطان جزدرس گمراهی و بدبختی نیست+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی

 




تاریخ : چهارشنبه 96/12/9 | 5:11 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

نتیجه تصویری برای حوزه علمیه

***نسیم معرفت***


** اهمیت مساله تبیین و روشنگری+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

....  یکی از رسالت های علما اعلام و روحانیت متعهد، توجه به مسئله تبیین و روشنگری در عرصه های مختلف است. تبیین انقلاب اسلامی، تبیین خطوط اصلی انقلاب و نهضت امام خمینی (رحمة الله علیه)، تبیین اصول و اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی و تبیین ارزش های شهدا، تبیین مکتب اهل بیت علیهم السلام و اسلام راستین و تبیین اهداف و نقشه های شوم دشمنان اسلام. اگر انحرافاتی در جامعه و در حکومت اسلامی و نهادهای آن به وجود آید، وظیفه علما و روحانیت است که با منطق و استدلال و دلسوزی روشنگری نمایند. اگر انحرافاتی در بین مردم به وجود آید، مردم را از لغزش های فکری و عقیدتی دور نمایند و معارف و عقائد حقه را به جامعه تزریق کنند. دشمنان اسلام از طریق اشاعه انحرافات و مانند آن ملت ها را دچار عقب ماندگی کردند. اگر ملت ها بیدار شوند و علما و بزرگان آنها در صحنه باشند هیچگاه دشمنان  موفق نخواهند شد. حیات و رشد جامعه و مردم به تعالیم و معارف قران و اهل بیت علیهم السلام است و روحانیت و حوزه های علمیه می توانند از این طریق جامعه را به حیات و رشد کامل و عزت و سعادت برسانند و حفظ نظام اسلامی به حفظ مردم و ملت است و حفظ ملت هم به حفظ فرهنگ و تعالیم قرآن و اهل بیت و ارزش های انقلابی و دینی است. حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در بخشی از وصیت نامه سیاسی و الهی خود می فرماید: «ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین، بلکه بشریت دم می‌زند، ‌از مقبره‌ ها و گورستان ها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند نجات دهد» (صحیفه امام ج21، ص 396) و نیز می فرماید: «ما مفتخریم که کتاب نهج‌البلاغه که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی‌بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ما است»(صحیفه امام ج21، ص 396)...  ....


(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

**************


**وظایف روحانیت نسبت به آینده انقلاب اسلامی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی(کلیک کنید)




تاریخ : پنج شنبه 96/12/3 | 11:6 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
نتیجه تصویری برای مدیریت حوزه قم
اشکال و جواب
با سلام
واقعا تعجب می کنم از این حرفها!! متأسفانه حوزه به هیچ وجه نتونسته طلاب را مدیریت کنه و عمر اونها رو به تباهی می کشونه، طلبه ای که بهترین وقت عمرش رو صرف دروسی می کنه که عملا هیچ فایده ای توی جامعه بر اونها مترتب نیست و فقه و اصول رو هم خوب بخونه تهش اینه که مباحث عهد قجری که همه علما بارها و بارها بحث کرده اند رو طرح و بررسی کنه که هیچ فایده ای برش مترتب نیست، فقهی که در هیچ یک از عرصه های اجتماع نتونسته وارد بشه و واقعا معضل جامعه ما رو حل کنه، تمام طلاب مجبور هستند همین درسها رو بخونن، کجای دنیا دیدید کتاب 500 سال پیش بشه متن درسی! کتابی که برای زمان خودش نوشته شده حتی یه خط هم تغییر نکنه و تکامل نیابه، اینها همه نشان از تحجر هست، گوش طلاب و ... از این حرفهای غیر واقعی پر هست و هیچکی بهایی نمیده و به همین خاطر هست روز به روز دارن بیشتر فاصله می گیرن، امیدوارم که روزی به خودتون بیایید و این سرمایه بزرگ رو درک کنید، مسئولین و فقها و علمایی که حتی حاضر نیستن 1 ساعت وقتشون رو بدن به طلاب درد دلهاشون رو بشنون و جواب منطقی بدن، افرادی که عمرشون رو در راه حل مسائلی گذشته که گذشتگاه حل کردند، اینها نمی تونن زمامدار دین و حوزه باشن

****************************************
به نام خدا

باسلام و احترام. بخشی از اشکالاتی که شما به آن اشاره نمودید و یا ممکن است وجود داشته باشد ولی مطرح نکردید، فی الجمله مورد قبول است و متولیان حوزه و حوزه های علمیه باید در رفع آن کوشا باشند و اما اینکه گفتید :(... متأسفانه حوزه به هیچ وجه نتونسته طلاب را مدیریت کنه و عمر اونها رو به تباهی می کشونه) این سخن شما  دور از انصاف و دور از واقع نگری است . اگر کمی به خود زحمت می دادید و کمترین تحقیق و جستجویی می کردید متوجه می شدید که «حوزه» ، فعالیت ها و تلاش های قابل توجهی در جهت رشد و بالندگی علمی طلاب انجام داده است . بحمدالله سال هاست که  مراکز تخصصی مختلفی در عرصه ها و رشته های مختلف زیر نظر حوزه علمیه مشغول کار هستند و دانش آموختگان خوب و شایسته ای تحویل جامعه داده است که در محافل دانشگاهی و صدا و سیما و ...  به نشر معارف دین و قرآن و اهل بیت علیهم السلام  می پردازند و هر اندازه عرصه حضور آن بزرگواران  در مجامع مختلف فراهم تر باشد بیشتر می توانند خدمت نمایند...  اینکه شما می گویید (...حوزه عمر اونها رو به تباهی می کشونه) حرف ناصحیحی است . اگر چه نقایصی در حوزه و حوزه ها وجود دارد ولی حوزه در حد مطلوبی  طلاب عزیز را مدیریت می کند و زمینه های خوبی را هم جهت رشد علمی و حتی شغلی طلاب عزیز فراهم آورده است و اگر خدای ناکرده برخی از طلاب در خود احساس اتلاف عمر و یا پوچی و سرخوردگی می کنند این مسئله تا حدود زیادی به خود آن عده از طلاب برمی گردد که از فرصت ها و زمینه های مساعد ، درست استفاده نکردند. این قبیل از طلاب قبل از اینکه بزرگان حوزه و حوزه را مؤاخذه کنند و مورد عتاب و خطاب قرار دهند در ابتدا باید خودشان را مؤاخذه نمایند که چرا از عمر شریفشان و از فرصت های آماده به خوبی استفاده نکردند و چرا کاری کردند که از کاروان پیشرفت و ترقی عقب افتادند؟!!  کدام انسان با انصاف و خردمندی می تواند ادعا کند که (هیچ فایده ای در دروس حوزوی نیست؟!!)  جنابعالی در متن تون چنین آوردید : (... طلبه ای که بهترین وقت عمرش رو صرف دروسی می کنه که عملا هیچ فایده ای توی جامعه بر اونها مترتب نیست ) آیا  این حرف و این سخن از روی درایت و واقع نگری است؟!  اگر طلاب عزیز همین دروس حوزوی متداول را با اخلاص و جدّیّت همراه با بحث و مباحثه  و تحقیق بخوانند یقینا منشأ برکات علمی و معنوی فراوان برای آنها خواهد داشت و پشتوانه های خوبی برای دریافت های صحیح از معارف دینی و احکام اسلامی خواهد بود و می توانند با توانایی بهتری به تبیین معارف و احکام دینی برای جامعه و مردم بپردازند . طلبه ای که از خود همت و تلاش شایسته ای نشان نداده چه توقع مثبت و باارزشی می توان از او داشت ؟!!! طلبه  باید از خود تعهد و تلاش و همت عالی  و هنر نشان بدهد . در قرآن کریم آآمده است که : لیس للانسان الا ما سعی. اکثر نابغه ها و مشاهیر و نام آوران در سختی ها با همت عالی به مقامات عالی رسیدند. با تنبلی و کاهلی و توقع مدام از دیگران کسی به جایی نرسید و نمی رسد...    یک هنرمند با امکانات موجود می تواند بهترین اثر را خلق نماید تا همه از آن بهره ببرند . طلاب عزیز هم می توانند با همت عالی با استفاده از امکانات و سرمایه های موجود در حوزه و حوزه ها بهترین خدمات علمی و معنوی را در جامعه منتشر سازند... باید بدانیم و متوجه باشیم که بخش عمده ای از اشکال متوجه خود ما طلاب است که نسبت به تعهدات تحصیلی و ...  قصور و تقصیر فراوان داریم و از خود جدیت شایسته و  ابتکار و نوآوری نشان نمی دهیم . در جنگ تحمیلی هشت ساله ، ملت ایران با رهبری حضرت امام خمینی همه جهانیان را متحیر و شگفت زده  ساخت و بر صدام خائن و کافر و  همه دشمنان غرب و شرق پیروز شد . آیا در این موفقیت و پیروزی  از امکانات و تجهیزات نظامی بالا برخوردار بودیم؟!! یا اینکه با اخلاص و با جدّیّت و نوآوری و خلاقیت و ایثار و تلاش توانستیم پیروز و عزیز شویم؟!! ....
بنده به شما عرض می کنم که با همه نقایصی که در حوزه احساس می شود اگر طلاب عزیز خوب درس بخوانند و همین دروس حوزوی متداول را خوب طی کنند...  در جامعه عزیز و مثمر به ثمر خواهند بود . ....   اینکه ما بیاییم بدون توجه و درایت و واقع نگری به راحتی بگوییم که :حوزه هیچ کاری نکرده و درس های حوزوی هیچ اثری ندارد و...   این سخنان دور از تقوا و دور از منطق و خِرَد است و متأسفانه در متن تون عباراتی آمده است که با واقعیات منطبق نیست و صرفا یک ادعا است  :
1_(...متأسفانه حوزه به هیچ وجه نتونسته طلاب را مدیریت کنه...)
2-(... طلبه ای که بهترین وقت عمرش رو صرف دروسی می کنه که عملا هیچ فایده ای توی جامعه بر اونها مترتب نیست...)
3-( ... فقه و اصول رو هم خوب بخونه تهش اینه که مباحث عهد قجری که همه علما بارها و بارها بحث کرده اند رو طرح و بررسی کنه که هیچ فایده ای برش مترتب نیست...)
4-(...فقهی که در هیچ یک از عرصه های اجتماع نتونسته وارد بشه و واقعا معضل جامعه ما رو حل کنه)
5-(...افرادی که عمرشون رو در راه حل مسائلی گذشته که گذشتگاه حل کردند، اینها نمی تونن زمامدار دین و حوزه باشن)
......
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
اول اسفند  هزار و سیصد و نود و شش

 


(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

*********************************************

اشکال

اگر ایران نیسنید که هیچ،اگر تشریف دارید واحیانا در قم.خدا به شما انصاف بدهدوکمی قدرت تحلیل و اندکی فهم زمان.این بنده ی خدا چطور باید در گوش طلاب فرو کند که آقایون هدر نروید؟تأسف عمیق من از این پست ها ،که مصلحین را در هم می کوبد کمتر از تأسف من از رخوت حاکم بر حوزه نیست.خداوند ما و همه ی مسلمین را نجات عنایت فرماید.

پاسخ

سلام و احترام . سلام کردن نشانه شخصیت و ادب است . خداوند شما و همه ما را هدایت فرماید . طلاب و فضلاء نور چشمان ما هستند . در نقد و ایراد به مسائل حوزوی و ... باید از گفتار های احساسی و پرخاشگرانه و تحقیر کننده پرهیز نمود و متاسفانه آن عزیزی که اشاره نمودید غالب مطالبش پرخاشگرانه و دور از منطق جمعی علماء و فضلاء و ... می باشد . ... . نقد و اشکال در طول تاریخ همیشه در حوزه های علمیه بوده و هست و خواهد بود و در محافل علمی برای نقدها و اشکالات عالمانه ارج می نهند ولی متاسفانه آن بزرگوار با خود محوری و بدون توجه به شان و منزلت تراث حوزوی و بزرگان آن و بدون توجه به ارزش های حوزوی و خدمات و مجاهدت علماء در بالندگی و ترویج علوم حوزوی و علوم آل محمد ص با تشبث به برخی مطالب به ظاهر مقبول صرفا در پی تخریب جایگاه تراث حوزوی و باعث دلسردی طلاب عزیز در امر تحصیل می باشند . آنچه که ایشان قیل و قال می کنند چیز تازه ای نیست و بزرگان ما و بخصوص مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و مراجع عظام می دانند و بحمدالله متولیان امر به تدریج در پی رفع نقایص هستند. به صراحت می گویم که فضلاء و اساتید و بزرگان حوزه از شیوه انتقادی تخریبی ایشان به تراث و سرمایه های حوزه نگران و ناراحتند .... موفق باشید .
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
********************************************************************



تاریخ : سه شنبه 96/12/1 | 3:53 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی