سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت هفته عفاف و حجاب

جامعه مدرسین

***نسیم معرفت***

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت هفته عفاف و حجاب، بیانه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/59]

حجاب اسلامی جزء ضروریات دین و از موکدات آیات وروایات معصومین می باشد و این فریضه الهی موجب حفظ عزت وکرامت زنان وتشخص وارزشگذاری به مقام زن مومن وصیانت از حریم وشخصیت انسانی آنان می‌شود. حجاب، ارزشی است منطبق با طبیعت انسان و برای کمال و رشد شخصیت انسانی فرض شده است تا سلامت جامعه و نفس و نسل را محقق کند.

در شرایطی که بدخواهان نظام اسلامی و استکبار جهانی در شبیخون گسترده فرهنگی قصد دارند این عزت و افتخار زن مسلمان را هتک کنند و با شبهه و تمسخر در تلاشند این زینت بندگی را از آنان بگیرند، وظیفه اصلی به دوش خود بانوان و دختران ماست تا در حفظ این پوشش و پاکیزگی تلاش کنند.

دیروز مردم مسلمان ما در واقعه گوهرشاد با خون خود از حجاب و عفاف صیانت کردند و امروز در هجمه رسانه‌ها، ماهواره‌ها و فضای مجازی، معرفت دینی و تفکر اسلامی سلاح مبارزه و صیانت از عفت و پاکی زنان و خواهران ماست. نتیجه سهل‌انگاری و مسامحه در امر دین و بی‌توجهی به فرهنگ عفت و پوشیدگی، گسست خانواده‌ها، و رشد مفاسد اخلاقی در جامعه است که مقدمات سقوط و نابودی یک جامعه را فراهم می‌کند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت هفته حجاب وعفاف اعلام می‌دارد: مسئولین و مدیران فرهنگی کشور موظفند در محیط‌های اجتماعی و ادارات دولتی ضمن حمایت از این ارزش الهی، حجاب این افتخار و عزت زن مسلمان را تمجید و تحسین کنند و با تبلیغات گسترده در ترویج فرهنگ دینی تلاش کنند. رسانه‌ها و صداوسیما نیز ضمن تبیین عقلانی و منطقی امر حجاب و فلسفه پوشش نسبت به رشد باورهای مذهبی در جامعه تلاش کنند. صیانت از حریم اخلاقی جامعه مستلزم توجه جدی به مقوله امر به معروف و نهی از منکر است و بی‌شک بار اصلی حفظ کرامت و حرمت زن مسلمان بر دوش جامعه زنان است و لازم است مؤمنین تلاش گسترده‌ای در ترویج و صیانت از ارزشهای اسلامی داشته باشند.

http://www.ghatreh.com/news/nn32613315/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B9%D9%81%D8%A7%D9%81-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8




تاریخ : چهارشنبه 95/4/23 | 3:27 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

***نسیم معرفت***

 


سؤال  و جواب

 

** آیا برخی اذکار و ذکرها سنگین و خطرساز هستند؟!!!

 
یکی از عزیزان  در یکی از گروه های مجازی سوالی به شرح زیر از بنده  نمودند که پاسخ مختصری دادم :

سلام

  می گویند که  برخی از اذکار (مثل ذکر لااله الا الله  و...) سنگین هستند و گفتن آنها و مداومت بر آن اذکار خطراتی از قبیل فقر و مرگ را به دنبال دارد آیا این مطلب درست است ؟!

علیکم السلام

مطلق اذکاری که از طریق روایات معتبره وارد شده (غیر از اذکار نمازهای واجب) مستحب است و گفتن این اذکار جهت ارتقاء معرفتی ومعنوی بسیار شایسته و مطلوب است. بعضی از اذکار مطلق هستند و برخی از ذکر ها هم جهت ترتب اثرخاص مقید به حدودی می باشند که دربرخی از  روایات به آن اشاره شده است.
استفاده از اذکار جهت یاد خدا و ارتقاء معنوی هیچ قیدی ندارد و هر اندازه که انسان از (روی اخلاص و توجه و معرفت) آن ذکرها را بگوید اشکالی ندارد وخطری نیز درپی ندارد  ولی کسانی که از استاد خاص معنوی وعرفانی  مورد وثوق برخوردار هستند(که انگشت شمارند) باید براساس ذکری که مورد سفارش استاد است عمل شود و چنانچه طبق آن دستور عمل نشود اثرخاص ممکن است مترتب نگردد اگرچه اثر عام که در هر ذکری که خالصانه گفته شود ممکن است مترتب شود انشاء الله . البته متذکر می شوم که در همه اعصار عده ای شیاد ظاهر الصلاح جهت تامین مطامع و اغراض نفسانی وشیطانی خود برخی از مردم ساده لوح را  (اگرچه تحصیل کرده هم باشند ) با لطایف الحیلی  دچار اغفال کرده و به بیراهه و گمراهی  و رسوایی و هلاکت  می کشانند. به خداوند پناه می بریم از شرور شیاطین جنی وانسی .
والسلام
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

روز چهارشنبه
23تیر1395
هشتم شوال 1437 ه.ق .

 

********************************

سؤال :

آیا باید از خدا ترسید ؟!!

یکی از عزیزان در یکی از گروه های مجازی دراین باره چنین گفت :

من خودم ارتباطم با خدا حالا هرچقدر کم ک هست دوستانه ست .
مثلا بعضی ها میگن از خدا بترسید من اصلا اینو قبول ندارم ب نظر من باید با خدا دوست بود واگر کسی خطایی کرد خجالت بکشد . شرمنده شود . نباید ترسید .  خدا یه دوست .




واما پاسخ

سلام واحترام

اگرچه خداوند بسیار مهربان است ولی خوف و ترس ما از جهت جسارت و گناهی است که در محضر پروردگار انجام دادیم و می دهیم  . خوف از مؤاخذه و عِقاب الهی به جهت گناهان  که این امر
( خوف از مؤاخذه و عِقاب الهی) تا جایی که مبدل به یاس نشود شایسته است. مومن همیشه در بین خوف ورجاء مستغرق است.


سیداصغرسعادت میرقدیم





تاریخ : چهارشنبه 95/4/23 | 8:33 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

***نسیم معرفت***

** یک فتواو چند نکته (توضیحی درباره فتوای آیت الله مکارم شیرازی)

از نظر آیت الله مکارم، هم حفظ حجاب ضروری است و هم درس خواندن خانمها در آن شرایط و چون عمل به هر دو از توان مکلف خارج است پس بین دو حکم تزاحم وجود دارد.
تزاحم در جایی است که مکلّف در مقام امتثال (انجام تکلیف) نمی تواند بین دو حکم شرعی جمع نماید.

از آیت الله العظمی مکارم شیرازی پرسیدند (استفتاء کردند):

«وظیفه خواهران دانشجوى مسلمان ترکیه و دیگر کشورها نسبت به رعایت حجاب در دو فرض زیر چیست؟
1- شرط گذراندن تمام ترمهاى دانشجویى در دانشگاه هاى تحت مدیریّت آنها، رعایت نکردن حجاب شرعى است. 2- شرط اتمام چند ترم باقیمانده از رشته خاصّى در دانشگاه ترک حجاب است.»
ایشان پاسخ (فتوا) دادند:

«با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدیّن دروس عالى را نخوانند تنها افراد بى بند و بار و لامذهب پست هاى مهم را اشغال مى کنند، به افراد متدیّن اجازه داده مى شود که حجاب را در خصوص مواردى که ضرورت دارد رعایت نکنند، ولى در غیر آن موارد حتماً مراعات نمایند.»
چند نکته درباره این فتوا و حواشی آن

اول: این فتوا، درست یا نادرست؛ پسند یا ناپسند؛ نظر کارشناسی و اجتهادی یک مجتهد جامع الشرایط است که صلاحیت فتوا دادن را دارد. عمل به این فتوا بر خود معظم له و کسانی که در عمل به وظایف دینی، پیرو دانش ایشان هستند (مقلدینشان) واجب است.
دوم: کسانی که این فتوا را نادرست دانسته یا نمی پسندند؛ تنها در صورتی صلاحیت اشکال و ایراد به آن را دارند که در فقاهت یا برتر از آیت الله مکارم شیرازی باشند و یا خبرگان او را در تراز ایشان بدانند. درست مانند دستور یک پزشک حاذق که روی نسخه نقش می بندد. بی تردید کسی صلاحیت نادرست یا اشتباه خواندن این تجویز را دارد که در دانش پزشکی یا از این پزشک، سرتر باشد یا در حد و اندازه او.
ضمن آنکه هیچ نیازی نیست عالم اعلم یا علمای هم تراز، اشکال و جواب های تخصصی خود را در رسانه های عمومی و شبکه های اجتماعی مطرح کنند. بی شک، مکاتبات علمی و گفتگوهای رودررو بسی کارآمدتر از بحث در حضور کاربران غیرمتخصص در فضای حقیقی و مجازی است.
سوم: فتوا محصول یک فرآیند علمی است که طی آن، مجتهد، حکم را از ادله فقهی به دست می آورد (استنباط می کند)؛ بنابراین بسیار طبیعی است که نتیجه(حکم) مجتهدها یکسان نباشد. درست مانند پزشکان فوق تخصص که کمتر دیده می شود برای یک بیماری خاص، عین هم نسخه بنویسند.
پس اگر در جواب همین سوالی که از آیت الله مکارم شیرازی پرسیده شد؛ مجتهد دیگری نظر(فتوا) دیگری بدهد نباید تعجب کرد و با استناد به این تغایر گفت این مجتهد درست حکم کرد و آن نادرست. اساساً اینگونه مقایسه کردن ها برای غیر مجتهدین و آنها که به دنبال عمل به فتوا هستند امری بیهوده است؛ زیرا آنچه برای آنها کارآیی دارد شناخت حکم(فتوا) و عمل به آن است؛ اما اینکه مجتهد دیگر در این موضوع چه نظری دارد در عمل، فایده ای برای آنها نداشته و ندارد.
چهارم: اگر از راه تعریف شده در فقه (توضیح المسائل محشی امام خمینی، 1/15)، بر مقلدی ثابت شد در تمام یا بخشی از فقه، مجتهد دیگری از مرجع تقلید خود، اعلم است بر او واجب است که از آن مجتهد تقلید کند (همان، ص20). پس اگر بر یکی از مقلدین حضرت آیت الله مکارم شیرازی ثابت شد که مجتهد دیگری در کل یا حداقل در باب حجاب از ایشان اعلم است باید از آن مجتهد تقلید کند وگرنه هیچ یک از مراجع در فتوا، اجازه رجوع به مجتهد دیگر را نداده است.(همان، ص19)
فتوا محصول یک فرایند علمی است که طی آن، مجتهد، حکم را از ادله فقهی به دست می آورد (استنباط می کند)؛ بنابراین بسیار طبیعی است که نتیجه(حکم) مجتهدها یکسان نباشد. درست مانند پزشکان فوق تخصص که کمتر دیده می شود برای یک بیماری خاص، عین هم نسخه بنویسند

پنجم: متأسفانه برخی غیرمجتهدین که این فتوا را مغایر با داشته های ذهنی خود دیدند و آن را برنتابیدند خارج از این چهارچوب علمی که بیان شد سخنانی گفتند و دست به اقداماتی زدند تا به هر ترتیب که شده ثابت کنند آنچه در ذهن و باور دارند درست است و فتوا نادرست که شایسته نبود.
برخی انگ سیاسی زدند و سخن از بصیرت گفتند و در حال و هوای خود سِیر کردند.
عده ای بی درنگ عین همین سوال را به دفتر سایر مراجع ارسال کردند تا پاسخ خود خواسته را دریافت کنند که البته موفق هم شدند؛ اما نگفتند نظر آن مرجع، به چه درد مقلدین آیت الله مکارم شیرازی می خورد.
ششم: گویا همین جوسازی های نامبارک و نیز سوء استفاده های احتمالی، سبب شد تا این فتوا از سایت معظم له حذف شود (عکس یادبودش نزد نگارنده هست) و ایشان را بر آن داشت تا در خصوص این فتوا توضیحی دهد:
«شک نیست که حجاب بانوان در اسلام، از ضروریات این دین مبین است و حتی غیر مسلمانان نیز می دانند که این مسئله از احکام مسلّم اسلام می باشد و لذا در بسیاری از موارد، خود را ملزم می بینند که با آن کنار بیایند. البته هر حکمی می تواند در مقام ضرورت، استثنایی داشته باشد، مثلا: اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا می کند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب، میسّر نشود؛ در چنین موردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت، اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده می شود. و همچنین در مورد تحصیلات لازم که اگر نداشته باشد، با مشکلات مهمی (خودش یا جامعه اسلامی) مواجه می شود، به عنوان ضرورت، اجازه ترک حجاب داده می شود؛ آنهم به مقدار ضرورت یعنی در خصوص آنجا که الزام قطعی بر ترک حجاب است؛ یعنی تا محل درس با حجاب می رود و در محوطه درس که الزام به ترک حجاب است، ترک می کند و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ می کند. با توجه به آنچه گفتیم، توضیح کافی برای فتوای گذشته داده شد. امیدواریم همه عزیزان به وظیفه شرعی خود در این امر عمل کنند و ان شاء الله سوء استفاده ای از فتوای مذکور نشود.»
هفتم: نکته کلیدی در این فتوا که از توضیح تکمیلی نیز پیداست، موضوع «ضرورت» است؛ ضرورتی که می تواند هر حکمی را قید زده استثنایی را برای آن تعریف کند.
از نظر آیت الله مکارم، هم حفظ حجاب ضروری است و هم درس خواندن خانمها در آن شرایط و چون عمل به هر دو از توان مکلف خارج است پس بین دو حکم تزاحم وجود دارد.
تزاحم در جایی است که مکلّف در مقام امتثال (انجام تکلیف) نمی تواند بین دو حکم شرعی جمع نماید. (ر.ک: بحوث فی علم الاصول، 7/26)
نکته کلیدی در این فتوا که از توضیح تکمیلی نیز پیداست، موضوع «ضرورت» است؛ ضرورتی که می تواند هر حکمی را قید زده استثنایی را برای آن تعریف کند.

برای برون رفت از این مشکل گفته اند: در مواردى که نسبت میان دو حکم متزاحم، اهمّ و مهم است، عمل به حکم اهمّ بر مکلّف واجب است. (ر.ک: اصول فقه، 2/214-216)
بر این اساس و با توجه به فتوای یادشده و توضیح آن؛ روشن می شود از نظر حضرت آیت الله مکارم، درس خواندن «آن خانم ها» در «آن شرایط خاص» مهم تر (اهم) از پوشاندن موهای سرشان در برابر نامحرم (مهم) است. پس: 1. این حکم، مخصوص «آن شرایط خاص» است و برای هر زمان و مکانی نیست. 2. ایشان تاکید دارند که این خانم ها به محض خروج از حالت ضرورت ترک حجاب باید فوراً موهای سر خود را پوشانند. 3. دقت شود که در این فتوا فقط سخن از موهای سر است و نه بیشتر.
هشتم: در گذشته فتوایی به مانند این فتوا از حضرت امام(ره) صادر شد. در آن فتوا، سوال دربار زنانی بود که تنها به دلیل حجاب از پذیرش اسلام سر باز می زدند. امام در آن فتوا این الزام بر حجاب را برداشت:
پرسش از حضرت امام(ره): هنگامى که دختر یا زن غربى مى خواهد مسلمان شود، با مشکل «حجاب» روبه رو هستیم و گاهى دیده شده که آنها به خاطر الزامى بودن حجاب، از پذیرفتن اصل اسلام خوددارى کرده و دور شده اند. تکلیف در قبال الزامى کردن حجاب بر زنان غیرمسلمان چیست؟
پاسخ ایشان:

جاى شک نیست که حجاب یک امر ضرورى از دیدگاه اسلام است و پوشش یک حکم اسلامى واجب براى زنان مسلمان است بجز صورت و دست ها ولى اگر ملزم کردن زنان غربى نوآشنا با اسلام، براى استفاده از حجاب، موجب عدم رغبت آنان به اسلام گردد، پس مانعى نیست که آنها به این امر ملزم نشوند البته با توجه به این نکته که حکم «وجوب» بر قوت خود باقیست. و سزاوار است به آنها اعلام شود که حجاب اسلامى در واقع براى عفاف است و معنى آن، این نیست که حتماً از لباس هاى متعارف در نزد شرقى ها استفاه شود، بلکه پوشیدن مو و جسم ولو با لباس هاى محلى، کافیست. البته پوشیدن صورت و دست ها واجب نیست بنابر حکم مشهور میان همه فقها شیعه امامیه، رضوان الله علیهم. (استاد سیدهادی خسروشاهی)
جالب که راوی این فتوا می گوید همان زمان عده ای به تکاپو افتادند تا مانع انتشار این فتوا شوند.

http://yazdanshahr.kowsarblog.ir/?p=244337&more=1&c=1&tb=1&pb=1





تاریخ : سه شنبه 95/4/22 | 12:53 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
 آیت‌الله مکارم شیرازی
فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی در چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد که براساس آن در صورت الزام دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشجویان متدین اجازه ترک حجاب داده می‌شود.

به گزارش تسنیم در چند روز گذشته فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی در فضای مجازی منتشر شد که براساس آن در صورت الزام دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشجویان متدین اجازه  ترک حجاب داده می‌شود. نخستین کسی که اقدام به انتشار این فتوای نه چندان تازه کرد، یک روزنامه‌نگار و فعال اصلاح‌طلب بود که در کانال تلگرام شخصی خود به مباحث سیاسی و دینی جنجالی می‌پردازد.

نکته قابل توجه این است که فتوای خبرساز آیت الله مکارم شیرازی در سال 88 در کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی مطابق با فتاوای آیت‌الله مکارم‌شیرازی» توسط وحید علیان‌نژاد تألیف شده و از سوی انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع) وابسته به دفتر این مرجع تقلید به چاپ رسیده است.

استفتاء و پاسخ انتشار یافته به‌ شرح زیر است:

متن استفتاء: وظیفه خواهران دانشجوی مسلمان ترکیه و دیگر کشورها نسبت به رعایت حجاب در دو فرض زیر چیست؟

1. شرط گذراندن تمام‌ترم های دانشجویی در دانشگاه‌های تحت مدیریت آن‌ها رعایت نکردن حجاب شرعی است.

2. شرط اتمام چندترم باقی مانده از رشته خاصی در دانشگاه ترک حجاب باشد.

پاسخ: با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را  نخوانند، تنها افراد بی‌بند و بار لامذهب پست‌های مهم را اشغال می‌کنند، به افراد متدین اجازه داده می‌شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد رعایت نکنند ولی در غیر آن موارد حتماً مراعات نمایند.

چنانکه در استفتا و پاسخ این مرجع تقلید مشاهده می‌شود، کشف حجاب دختر مسلمان و متدین منوط به چند شرط است و به صورت مطلق به دختران دانشجوی خارج از کشور اجازه رعایت نکردن آن را نداده است. 

انتشار این فتوا  و واکنش‌هایی که به آن شد، چند زنگ خطر را به صدا درآورد که مهم‌ترین آن بی‌اعتنایی بعضی از دین‌داران و مذهبی‌ها به جایگاه مرجعیت آیت‌الله مکارم‌شیرازی بود. به‌طوری که در ابتدا این فتوا را نپذیرفتند و به دنبال سند آن بودند و پس از آنکه از واقعی بودن این خبر مطلع شدند، به انتقاد از آن پرداختند.

برخی معتقد بودند به رعایت حجاب در قرآن امر شده و خلاف آن نمی‌توان فتوا صادر کرد و اینکه به نظر اکثر مراجع تقلید حجاب از ضروریات دین محسوب می‌شود.

پس از انتشار این فتوا سایت اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی به استفتایی دیگر در توضیح این پاسخ پرداخت:

اخیراً فتوای حضرت‌عالی را در مورد دخترانی که در خارج از کشور تحصیل و آن‌ها را مجبور به ترک حجاب می‌کنند، در سایت‌های مختلف منتشر کرده‌اند و برخی از این فتوا سوءاستفاده می‌کنند. لطفاً توضیح بیشتری بفرمایید؟

پاسخ: شک نیست که حجاب بانوان در اسلام از ضروریات این دین مبین است و حتی غیر مسلمانان نیز می‌دانند که این مسئله از احکام مسلم اسلام می‌باشد و لذا در بسیاری از موارد خود را ملزم می‌بینند که با آن کنار بیایند. البته هر حکمی می‌تواند در مقام ضرورت استثنایی داشته باشد. مثلاً اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا می‌کند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب میسر نشود. در چنین مواردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده می‌شود. و همچنین در مورد تحصیلاتِ لازم که اگر نداشته باشد با مشکلات مهمی (خودش یا جامعه اسلامی) مواجه می‌شود آن هم به مقدار ضرورت یعنی در خصوص آنجا الزام قطعی بر ترک حجاب باشد؛ یعنی تا محل درس با حجاب می‌رود و در محوطه درس که الزام به ترک حجاب است، ترک می‌کند و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ کند.

نکته لازم توجه اینکه پاسخ دوباره ایشان بر ضرورت حضور بانوی مسلمان در دانشگاه به‌دلیل نیاز خود یا جامعه اسلامی است و تنها در این صورت و آن هم به قدر اکتفا می‌توان کشف حجاب کرد.

اما در اتفاق اخیر ورق برگشت و منتقدانِ به اصطلاح دین‌مدار و دلسوزِ حجاب، تاب فتوای این مرجع تقلید را نداشتند و به امر واجبی چون لزوم تبعیت از فتوای مرجع تقلید که عمری را برای استنباط احکام فقهی صرف کرده‌اند، بی‌توجه بودند.شاید انتشار این فتوا آن هم پس از 6 سال آزمونی باشد برای آگاهی از میزان تبعیت دین‌داران در شرایطی که فتوای یک عالم مجتهد برخلاف پیش زمینه‌های ذهنی آن‌ها باشد.

در حقیقت اگر یک مرجع تقلید را به عنوان کارشناس خبره در امر دین قبول داریم، در وهله اول انتقاد از نظر کارشناسانه وی نیز باید توسط اهل خبره صورت گیرد. این در شرایطی است که بسیاری از فتاوای مراجع تقلید اختلافی است و بدانیم نظرهای فقهی آن‌ها نه بر‌اساس سلایق شخصی بلکه مبتنی بر سال‌ها اجتهاد و تحقیق و بررسی در دین است.

از سوی دیگر با دقت در موضع‌گیری‌های چندساله اخیر آیت الله مکارم شیرازی متوجه می‌شویم یکی از مراجعی که به صورت جدی و مستمر به مقابله با شبهات وهابیت پرداختند، ایشان بودند.این مرجع تقلید بارها در مباحث مفصلی به نقد وهابیت پرداخته و با دلایل روشن و  محکم مبانی وهابیت را رد کرده‌اند و بارها به صورت رسمی علمای وهابی را به مناظره در یکی از شبکه‌های بین‌المللی دعوت کرده‌اند. طرف مقابل نیز که مطمئن بود توان مقابله با  ایشان را ندارند حاضر به مناظره نشد و با ابزارهای رسانه‌ای درصدد کم کردن شأن ایشان نزد مردم برآمدند.

بنابراین اگر دین‌دار هستیم و به امر مهم و ضروری چون حجاب حساسیت داریم فراموش نکنیم که آگاهی ما از احکام دین اسلام به دلیل زحمات چندین و چند ساله علمایی چون آیت‌الله مکارم‌شیرازی است که اعلمیت و تقوای  آن‌ها برای همگان ثابت شده استو اگر فتوای ایشان با برخی پیش فرض‌های دینی یا عرفی ما تفاوت دارد، به جای انتقاد بی پشتوانه و بعضاً جاهلانه اندکی تقوای پذیرش نظر عالمانه دلسوزان و خبره‌های دین را داشته باشیم.

http://www.tabnak.ir/fa/news/604448/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8E%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%E2%80%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A1%E2%80%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8

***نسیم معرفت***

جوابیه آیة الله حاج سید عباس مدرسی یزدی در خصوص فتوای آیت الله مکارم در مورد حجاب:
بسم الله الرحمن الرحیم

در فتوای بعضی بزرگان و مراجع دین اشتباه بزرگی رخ داده به ایشان اعلام می کنم شاید رفع اشتباه شود:

1- بمقتضای آیه « جلابیبهنّ»احزاب59 «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ» نور31 و غیر ذلک حجاب واجب شرعی مؤکد است و ضروری دین اسلام است.

2- مگر درس خواندن دختران واجب است تا مزاحمت با این واجب بزرگ الهی کند- بلکه مستحب هم نیست مخصوصاً این دروس جدید؛ و مستحب درس دین و احکام قرآن است. بلکه اگر هم مستحب باشد از باب علم و صنعت با واجب بزرگ الهی تزاحم ندارد.

3- مجرد اینکه لو سلّم افراد بی بند و بار و لا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند- دختران مسلمان را بی بند و بار کنیم و حجاب را از سر آنها برداریم- که برگرداندن حجاب به آنها مشکل، بلکه محال است- و دخترهای دیگر مسلمانان به بهانه این فریب بخورند چون طبق شهوات نفسانیه است. چون چنین و چنان می شود.

4- اما ضرورت که فرمودید استثنائی است کدام است- اگر مانند حفظ نفس محترمه قطعا واجب است و ضروری است اگر مراجعه به دکتر غیر هم جنس نکند خوف تلف نفس یا احتمال ضرر عضو باشد ضرورت مجوز است- یا مانند اکل میته در مخمصه که بدون خوردن آن می میرد – مقام ما که تلف نیست تا مجوز آن شود. درس خواندن خانمها است

1- گفتیم لازم نیست تا مجوز شود
2- وجه لزوم را بیان فرمائید
3- و آیا تعیینی است این درس یا کفائی

4- این درس را نخوانند خانه داری کنند، بروند مملکت دیگر، ممالک اسلامی که حجاب مراعات می شود (مگر مقام معظم رهبری نمیفرمایند دخترانتان را خارج نفرستید)

مگر خداوند نفرمود « إِنَّ أَرْضی واسِعَةٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُونِ» عنکبوت 56 درس منحصر به دختران نداریم چون درس را پسران بخوانند و با مراعات حجاب اسلامی یا با کمک گرفتن خانمان علاج کنند.
5- بفرمائید ضرورت یعنی تهمت به اسلام گرائی (اخوان المسلمین) و مانند آن میزنند- هیچ علمی منحصر به یک مملکتی نیست این علوم و صنعت دنیا را فراگرفته اگر تمکن دارند به مملکتی که حجاب آزاد است بروند- و اگر تمکن نیست واجب است که ترک کنند و علوم قرآنی بخوانند-
والحاصل به هیچ وجه مجوز ترک حجاب نیست چه رسد که به آن تعبیر الزام به ترک حجاب العیاذ بالله که مصداق حقیقی اشاعه فاحشه است که در قرآن می فرماید

« إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَة » نور 19 و در خاتمه ایشان را بر حذر میکنم از امثال این فتاوی که خانم را با آرایش جایز است در منظر عمومی بیرون آید که مخالف صریح قرآن کریم است «وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ» مائده2 چه به معنای اعانت باشد یا دو طرفی باشد این اعانت است بر نظر حرام اجنبی به آن زن آرایش کرده. خداوند ما را از این لغزش ها حفظ کند.
والسلام

سید عباس مدرسی یزدی
1395 / 4 / 19 مطابق با 3 شوال المکرم 1437 ه.ق .
*******************************************************

کد خبر: 5681432
تاریخ انتشار:16 تیر 1395 - 14:08

دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص فتوای ترک حجاب دختران خارج از کشور توضیحاتی را ارائه داد.
به گزاش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز گذشته(15 تیر 1395) فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی در خصوص حجاب دختران هنگام تحصیل خارج از کشور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شد که حاشیه های بسیاری را به همراه داشت، از همین رو دفتر این مرجع عالیقدر جهان تشیع به منظور جلوگیری از سوء استفاده از فتوای مذکور توضیحات بیشتری را ارائه کردند.
سوال:
اخیرا فتوای حضرتعالی را در مورد دخترانی که در خارج تحصیل و آنها را مجبور به ترک حجاب می کنند، در سایت های مختلف منتشر کرده اند و برخی از این فتوا، سوء استفاده می کنند.
در این فتوا آمده است:
"با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند تنها افراد بی بند و بار و لا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند، به افراد متدین اجازه داده می شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، رعایت نکنند ولی در غیر موارد، حتما مراعات نمایند."
لطفا توضیح بیشتری بفرمایید.
 
پاسخ:
شک نیست که حجاب بانوان در اسلام، از ضروریات این دین مبین است و حتی غیر مسلمانان نیز می دانند که این مسئله از احکام مسلّم اسلام می باشد و لذا در بسیاری از موارد، خود را ملزم می بینند که با آن کنار بیایند.
البته هر حکمی می تواند در مقام ضرورت، استثنایی داشته باشد، مثلا: اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا می کند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب، میسّر نشود؛ در چنین موردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت، اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده می شود.
و همچنین در مورد تحصیلات لازم که اگر نداشته باشد، با مشکلات مهمی (خودش یا جامعه اسلامی) مواجه می شود، به عنوان ضرورت، اجازه ترک حجاب داده می شود؛ آنهم به مقدار ضرورت یعنی در خصوص آنجا که الزام قطعی بر ترک حجاب است _ یعنی تا محل درس با حجاب می رود و در محوطه درس که الزام به ترک حجاب است، ترک می کند و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ می کند_
با توجه به آنچه گفتیم، توضیح کافی برای فتوای گذشته داده شد. امیدواریم همه عزیزان به وظیفه شرعی خود در این امر عمل کنند و ان شاء الله سوء استفاده ای از فتوای مذکور نشود.

http://www.yjc.ir/fa/news/5681432/%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1
 
****************************************************************



تاریخ : سه شنبه 95/4/22 | 11:48 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

***نسیم معرفت***

***************************************************

دومینو چیست؟

دومینو یک ورزش و سرگرمی فکری بسیار جذابی است که با چیدن مهره‌هایی مستطیل شکل می‌توان اشکال و تصاویر دلخواهی را به وجود آورد. این بازی نخستین بار توسط ملوانان انگلیسی در سفرهای طولانی دریایی با هدف سرگرمی و گذران اوقات فراغت ابداع شد. در سال 1998 میلادی، یک هلندی به نام "روبین پاول ویجرز (Robin Paul Weijers)" معروف به "آقای دومینو (Mr. Domino)" این بازی را ابتدا در سطح کشور خود و سپس در سطح جهان گسترش داد. هر ساله، معمولاً ماه نوامبر، در جهان جشنواره‌ای به نام "روز دومینو (Domino Day)" برگزار می‌گردد که طرفداران زیادی ازملیت‌های گوناگون با گروه‌های سنی مختلف از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. درکتاب گینسGuinness World Records) ) 21 رکورد برای دومینو در زمینه‌های مختلف به ثبت رسیده است. دومینو حدود 5 سال پیش به کشور ما وارد شد و توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین گروه‌های مختلف اجتماعی، از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، خانواده‌ها و ... به دست آورد. جشنواره‌ها، مسابقات استانی و کشوری که در سال‌های اخیر برگزار شده است، با استقبال عمومی مخاطبان گوناگون روبه‌رو گردید.


اهداف پژوهشی، آموزشی و تربیتی دومینو:

1.تحریک و تقویت نیروی تخیل

2.رشد خلاقیت‌های هنری

3.تقویت توانایی تفسیر نمودارها، نقشه‌ها، تشخیص نشانه‌ها و نمادها

4.افزایش توانمندی‌های علمی و عملی در زمینه‌ی طراحی مکانیسم‌ها

5.تقویت انواع مهارت‌های ذهنی (به ویژه مهارت‌های پایه‌ی هندسی و ریاضیات)

6.افزایش دقت و قدرت تمرکز و هماهنگی بین ذهن و اعضا

7.ایجاد روحیه‌ی مشارکت و همکاری در یک کارگروهی

8.ایجاد رقابت علمی سالم و هیجان انگیز

9.کمک به شکوفایی قدرت ابتکار و نوآوری

10.آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان با مصور کردن وقایع و اماکن تاریخی-گردشگری

11.کسب افتخارات گوناگون با ثبت رکوردهای کشوری و جهانی در رشته‌های مختلف دومینو

12.آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی (نقطه، خط، سطح، حجم، رنگ، بافت و ...) و کاربرد آنها

13.افزایش درک عمومی هنر و تقویت سواد بصری

14.کسب تجربه در نتیجه‌ی آزمایش مکانیسم‌های مختلف برای انتقال نیرو بین مهره‌های دومینو از نظر سرعت، حرکت و قدرت

15.بهره‌گیری از رشته‌های مختلف مثل (هنر، فیزیک، شیمی، مکانیک، سازه‌های ماکارونی، رباتیک، الکترونیک و ...)

16.تقویت و پرورش هوش‌های نه گانه

17.آموزش و تمرین مدیریت فردی و گروهی


 سطح چیدمان:

سطح چیدمان دومینو نباید مثل شیشه، کاملاً صاف و صیقلی باشد. زیرادر این صورت هنگام ریزش مهره‌ها، مهره‌ی پشتی به عقب سُرخورده و مهره‌ی جلویی رو به جلو پرتاب می‌شود.

سطح‌های نرم و بی ثبات مثل موکت، فرش یا ... نیز مناسب چیدمان دومینو نیستند، زیرا مهره‌ها، ایستایی لازم را روی این سطوح ندارند.کف پوش سالن‌های ورزشی، مناسب‌ترین سطح برای چیدمان دومینو است.


 شیوه‌ی درست نشستن در هنگام چینش:

 فردِ چینشگر در هنگام چیدن دومینو، باید به شیوه‌ی اصولی و درست بنشیند تا از ایجاد عوارض و آسیب‌های ناشی از نشستنِ نادرست، بکاهد. عدم توجه به این مسأله‌ی مهم باعث خستگی و کاهش عملکرد بدن خواهد شد و به جای لذت بردن از شور و هیجان بازی، درد و خستگی را در پی خواهد داشت.


شیوه‌ی نگه داشتن مهره‌های دومینو در دست:

چینشگرانِ راست دست بایستی مهره‌های دومینو را در کف دست چپ وچپ دست‌ها در کف دست راست، مرتب چیده و انگشت شست را روی مهره‌ها بگذارند تا احتمال افتادن مهره از دست و خراب شدن چیدمان از بین برود. این شیوه، درصد افتادن مهره‌ها را از دست کاهش و ضریب امنیت چیدمان را افزایش می‌دهد.


شیوه‌ی گرفتن مهره‌ی دومینو در چیدمان تاپلینگ:

نکته‌ی اساسی و در عین حال ظریف در یک چیدمان موفق، روش گرفتن مهره‌ی دومینو است. مهره‌ی دومینو را باید با استفاده از دو انگشتِ شست و اشاره، از پایین‌ترین قسمت آن گرفته تا احتمال لرزش آن موقع چیدمان کاهش یابد، سپس مهره‌ی دومینو را روی سطح قرار داده و بعداز آن که از ایستایی آن به طور کامل اطمینان حاصل شد، آن را به آرامی رها سازید. توجه به این نکته ضروری است که به هیچ وجه نباید مهره را از بالا گرفته یا از بالا آن را روی سطح بگذارید، زیرا احتمال لرزش دست و مهره و در پی آن ریزش چیدمان زیاد خواهد شد.


 مزرعه ی دومینو:

به مجموعه‌ای از مهره‌های دومینو که به صورت منظم در چندین ردیف و ستون کنار هم قرار گرفته باشند، "مزرعه‌ی دومینو" گفته می‌شود. این مجموعه می‌تواند نمایش دهنده‌ی تصویر، نوشته، نشان (Mark) یا نامواره (Logo) بوده یا صرفاً مزرعه‌ای از مهره‌های چند رنگ، بدون تصویرسازی باشد.


 فاصله‌ی بین مهره‌ها در خط دومینو:

فاصله‌ی بین دو مهره باید به اندازه‌ای باشد که هنگام ریزش، مهره‌ی قبلی با مهره‌ی بعد برخورد کرده و منجر به ریزش آن شود. توصیه می‌شود فاصله‌ی دو مهره‌ی دومینو که پشت سرهم در یک ستون قرار می‌گیرند، تقریبا 20 میلی‌متر و فاصله‌ی بین دو مهره‌ی کنار هم در یک ردیف، 2 تا 3 میلی‌متر باشد.

توجه: هر چه فاصله‌ی مهره‌هایی که در یک خط پشت سرهم قرار می‌گیرند بیشتر باشد، زمان ریزش افزایش و سرعت ریزش،کاهش می یابد و هر چه این فاصله کمتر باشد، زمان ریزش، کاهش و سرعت ریزش افزایش می‌یابد.


 شکاف امنیت یا (Gap):

یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای تأمین امنیت چیدمان "شکاف امنیت یا (Gap)" است، به این ترتیب که تعدادی از مهره‌های دومینو (3 یا 4 مهره) را از خط خارج کرده و به صورت خوابیده روی زمین قرار دهید تا از ریزش مهره‌ها در صورت ایجاد خطاهای احتمالی در حین چیدمان جلوگیری شود و در نتیجه کل چیدمان تا پایان چینش ایمن بماند.

 راه دیگر تأمین امنیت چیدمان، گذاشتن مانع در بین مهره‌های خط دومینو است. این مانع می‌تواند مانند تصویر رو به رو، سازه‌ای چوبی به شکل اچ (H) باشد.


 تشکچه یا پیزر(Pad) :

 ابزاری مناسب برای نشستن روی سطح پارکت و کاشی و نیز جلوگیری از درد پا(مچ و زانو) می‌باشد.


 انتقال دهنده :

 با استفاده از این ابزار می‌توان نیروی وارده از یک مهره را به چند مهره برای ریزش کامل مزرعه‌ی دومینو انتقال داد. جنس و ضخامت این ابزار باید در حدی باشد که خود، ایستایی واستحکام لازم را داشته باشد. بدین منظور توصیه می‌شود ازپلکسی با ضخامت‌های 6 و 8 میلی‌متری استفاده شود.

 مزیت‌های استفاده از این ابزار:

  1. رنگ آن شفاف است و جلوی دید طرح را نمی گیرد.
  2. با توجه به این که برای انتقال خط ریزش به یک مزرعه، این ابزار جایگزین مناسبی است تا جای چندین مهره را بگیرد، لذا مانع از ازدحام مهره‌ها و شلوغی بصری در چیدمان می‌گردد.


خط کش چیدمان:

 با استفاده از این ابزار می‌توان در هر 5 ثانیه، 10 مهره‌ی دومینو را به صورت منظم با رعایتِ فاصله‌ی استانداردِ بین آن‌ها چید. این ابزار برای مهره‌های دومینویی که از نظر ابعاد استاندارد هستند و ویژگی‌های آن‌ها قبلاً ذکر شد، طراحی و ساخته شده است. کارایی این ابزار در چیدمان ردیف‌ها و ستون‌های مزرعه‌ها می‌باشد.در هنگام استفاده باید خط کش را از دو طرف گرفته، به جلو هل دهید. وقتی مهره‌ها در جای مناسب قرار گرفتند، به همان شکل خط کش را به آرامی و با دقت به عقب بکشید به گونه‌ای که انحرافی در ردیفها ایجاد نشود.



چیدن به شکل I (خط راست):چیدن به شکل L (تغییر جهت):چیدن به شکل U (دور برگردان):


چیدن به شکل S (منحنی):چیدن به شکل Y (دو راهی):درست کردن پله با دومینو:



استفاده از مکانیسم در دومینو:

برای ایجاد تنوع و جلوگیری از یکنواختی کار از «مکانیسم» استفاده می‌شود تا ریتم و جذابیت خاصی به پروژه بخشد. در مکانیسم، از ابزارهای مکانیکی، الکتریکی یا آزمایش‌های شیمیایی یا فیزیکی جهت انتقال نیرو از یک مهره به مهره‌ی دیگر استفاده می‌شود. مکانیسم‌ها باید متناسب با طرح و موضوع اجرا شوند و با آن هم خوانی داشته باشند. مکانیسم‌ها بسته به خلاقیت تیم‌های شرکت کننده، گوناگون اند.مکانیسم ممکن است باعث ادامه‌ی حرکت خط دومینو یا توقف آن گردد.

 

 

 http://dominoiran.com/index.php/learning




تاریخ : سه شنبه 95/4/22 | 10:56 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 

 ایران خبر : سیاری از افراد که آداب و اخلاقِ رفتاری را فراموش کرده اند ، عادت کرده اند که مُدام رفتار دیگران را زیر ذرّه بین ببرند و کنکاش کنند که این عادتِ زشت آنها به سرگرمی کلاسیکی تبدیل شده است ، به طوری که نمی توانند لحظه ای از آن غافل شوند .
در هیچ فرهنگ و آیینی، بی اخلاقی و پشت سر دیگران حرف زدن کار قشنگ وجالبی نیست و الگوی رفتاری ناپسندی محسوب می شود، اما متاسفانه بعضی ها با پیروی و رواج این الگوی رفتاری، احساس رضایت خاصی در زندگی دارند!

ورود اصطلاح "خاله زَنَک"  
هنوز مشخص نیست که اصطلاح "خاله زَنَک بودن" از کجا وارد ادبیات ما شده است. در فرهنگ لغت دهخدا تعبیر "شخصی دارای رفتار و گفتار مبتذل، سخن چین و پی گیرِ موضوع های بی اهمیت و غیرجدی" برای آن در نظر گرفته شده است. اما این طور به نظر می رسد که معنی این واژه یعنی کسی که علاقه ای زیادی دارد مسائلی را بداند که به هیچ عنوان به وی مربوط نمی شود.
 
استفاده از واژه
"خاله زَنَک" و باب شدن آن در اجتماع شاید به زمان های خیلی دورتر بر می گردد، زمانی که حضور زنان در اجتماع خیلی کمرنگ بود و بیشتر وقت خود را  در مورد چرا و چگونگی زندگی اطرفیان می گذراندند و با این نوع رفتار شناخته می شدند.
 
اما امروزه این الگوی زشت رفتاری مختص خانم ها نیست و نمی توان تفاوتی بین  زن و مرد برای آن قائل شد. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که آقایان هم برای اینکه از قافله سخن رانیِ بیهوده عقب نمانند وارد بازی های
"خاله زَنَک"  شده اند که البته باید در مورد آنها واژه"عمو مَردَک"را به کار برد.
 

**« اصطلاحِ خاله زَنَک» یا « عمو مَردَک »  

 
مسئله مهم این است که این رفتار زشت و غیر اخلاقی برای هر فردی چه خانم و چه آقا ناپسند است. دلایلی از قبیل عدم موفقیت های کاری و تحصیلی در زندگی، عقده های حقارت که گاهی به کینه ورزی تبدیل می شود، برآورده نشدن آرزوهای کوچک و بزرگ باعث می شود فرد تلاش کند دیگران را تخریب کند تا از ناتوانی های خود چشم پوشی کند.به همین دلیل است که توصیه می شود با یک روش منطقی در برابر این افراد چه "خاله زنک" باشند و چه "عمو مردک" رفتار کرد.
 
همه افراد در رفتارهای خود با خُلق و خوی متفاوت و متضاد برخورد می کنند. همه ما گاهی آرام، تندخو، متفکر، بی خیال، خوشحال، ناراحت، بی حوصله، با انگیزه، با انرژی، سست و ... هستیم. با کمی دقت متوجه می شویم که ما انسان ها گاهی نماد واقعی جمع ضد و نقیض ها هستیم.
 


مدیریت و کنترل رفتار

 
در این بین کسی موفق است و زندگی همراه با آرامشی را خواهد داشت که بتواند بر رفتار خود کنترل و مدیریت داشته باشد و اخلاق مناسبی در برخورد با همه این تضادها داشته باشد. چون در زندگی روزمره با افرادی بسیاری چه آشنا و چه غریبه روبرو می شویم که دارای یکی از تضادهای اخلاقی هستند. پس با مدیریت و کنترل بر رفتار خود و روابط دیگران باید بتوانیم در برابر هیجانات و احساسات مقاومت کنیم. باید از ارتباط داشتن با افرادی که سلب آرامش می کنند دوری کنیم تا بتوانیم با آرامش و کمال  زندگی شخصی و اجتماعی داشته باشیم.

تفاوتی ندارد که با این افراد در کجا روبرو شویم، زیرا اینها در محل کار، جمع دوستان، اتوبوس و تاکسی، اقوام و فامیل، همسایه، کوچه و خیابان حضور دارند. همین افراد هستند که از دیگران برای شما سخن می گویند و حرف های شما را به دیگران انتقال می دهند و در این بین تشخیص حرف دروغ و راست آنها کار سختی است. گاهی این افراد از روی نادانی و ناآگاهی با گفتن حرف های ضد و نقیض درباره دیگران باعث اختلاف در زندگی می شوند.

مُسلّما هیچ کس از رویارویی و ارتباط داشتن با این افراد احساس رضایت نخواهد داشت، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم افرادی همیشه برای سَرَک کشیدن در زندگی ها حضور دارند. این افراد با گستاخی و بی پروایی حرف ها را چه خوب و چه بد به دیگران انتقال می دهند، ممکن است این سخن پراکنی از فردی به فردی و از خانه ای به خانه دیگر رد و بدل  شود که این امر باعث تهدید برخی زندگی ها می شود. در اینجا نقش خانواده و بزرگترها باید پُررنگ باشد تا به این افراد اجازه ندهند "پایشان را از گلیم شان درازتر کنند"!

در زندگی کنونی باید با آگاهی و هوشیاری در مورد دیگران قضاوت کنیم. از قضاوت و پیش داوری یا عجله پرهیز کنیم و هر آنچه را که می شنویم به راحتی قبول و باور نکنیم. باید نشنیدن و به خاطر نسپردن بعضی حرفها را یاد بگیریم. از این طریق می توان در برابر کسانی که زندگی را با حرفهای یاوه و بیهوده تباه می کنند ایستادگی و مقاومت کرد. اگر هم نمی توان در برابر چنین افرادی مقاومت کرد باید از ارتباط داشتن با آنها دوری کنیم.

گاهی مجبور می شویم برای نشان دادن شخصیت واقعی این افراد به دیگران کاری صورت دهیم هر چند شاید کار صحیحی نباشد، اما برای نجات زندگی دیگران باید این کار انجام شود. می توان با کمی تامل و صبوری پیش رویم و بدون تعارف و با رک گویی حرف خود را مطرح نماییم تا واقعیت مشخص شود.
در برخورد با افراد « اصطلاحِ خاله زَنَک» یا « عمو مَردَک » نباید نگران حرف هایی که می زنند باشیم زیرا حرف های آنها بی پایه و اساس است و جز درگیری ذهنی و نگرانی ارمغان دیگری برای زندگی ها ندارند.

برخی از افراد یاوه گو خودشان متوجه این قضیه هستند که کسی از مصاحبت و ارتباط با آنها لذت نمی برد، گاهی هم تصمیم بر ترک رفتار زشت خود می گیرند اما موفق به ترک آن نمی شوند و دوباره همان  راهِ اشتباه را ادامه می دهند. گویا توانایی و جرات ندارند بیان و زبان خود را مهار کنند و هر آنچه را که می بینند و می شنوند بدون کم و کاست بیان می کنند. در برخی موارد هم از قوه تخیل خود استفاده می کنند و از "کاه کوه می سازند" تا تحویل دیگران دهند!

اما چقدر خوب است این افراد متوجه رفتار زشت و ناپسند خود شوند و درصدد تغییر آن برآیند، یاد بگیرند بدگویی دیگران را در جمع دوستان و اقوام بیان نکنند.  رفتار مثبت و پسندیده را جایگزین رفتارهای
« خاله زَنَک» یا « عمو مَردَک »کنند. اگر بتوانند قطعا موفق خواهند شد.
 
  ** گزارش از مَه جَبین محمدی - ایران خبر

http://www.irankhabar.ir/fa/doc/report/40410/%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B2%D9%86%DA%A9-%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D9%85%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF%DA%A9

 




تاریخ : جمعه 95/4/18 | 1:37 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 

 

انسان مجموعه ای از جهان اثر حکیم عسکری گیلانی

 

***نسیم معرفت***

 

 

** از صفحه 30 تا ص 31 از کتاب ( انسان مجموعه ای از جهان ، اثر مرحوم علامه حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی ) :

 

 

به نام خدا

**انسان مِحور و اساس هستی است


اصالت و طُفیلی

در نظام طولی آفرینش ، انسان آخرین موجودی است که پا به عرصه هستی گذاشته  و از لَیسیّتِ صِرفه ( از کَتمِ عدم ) قَدَم به صحنه اَیسیّت ( عرصه وجود ) نهاده است . به قول حافظ شیرازی :

ما بدین در نه پی حِشمت وجاه آمده ایم    از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم

رهرو منزل عشقیم و ز سر حدّ عدم   تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم

در واقع انسان ، موجودِ اصیل و رمز جهان هستی و عُصاره و اختصاری است از کلّ نظام آفرینش و سایرین ، وجودشان ، طُفیلی و تَبَعی از انسان می باشد .

انسان ، موجودی است مرموز و مَلغوز( پیچیده ) و مخلوقی است ناشناخته [ که اَلِکسیس کارِل در این باره کتابی به نام « انسان موجودی ناشناخته » نوشته است   و حضرت امیرالمؤمنین «علیه السلام» نیز فرمود : اتَزْعَمُ انَّکَ جِرْمٌ‏ صَغْیِرٌ وَفیْکَ انْطَوىَ الْعالَمُ الْاکْبَر وَانْتَ الْکِتابُ الْمُبِیْنُ الَّذِى بِاحْرُفِهِ یَظْهَرُ الْمضْمَرُ . دَوَائُکَ فِیکَ وَ لاَتَعلَمُ وَ دَائُکَ مِنکَ وَ لاَ تَشعُرُ . آیا گمان کرده ای که تو یک جسم و جِرم و ماده کوچکی هستی در حالی که در تو عالَم بزرگی نهفته است.  تو کتاب مُبین و روشنی هستی که با حروف آن پنهانی ها (حقایق نامعلوم و پنهانی  )آشکار می شود! داروی تو در خودت است و نمی دانی و ناآگاهی و درد تو  هم از خود تو است و نمی اندیشی . «دیوان منسوب به  على علیه السلام: 175. شرح الاسماء الحسنى: 1/ 12.» ]    و دریایی است ژرف و عمیق و اقیانوسی است بی کران و بی نهایت و گوهری است گرانبها . هنوز غوّاصانِ تفکر و اندیشه و صاحبان عقل و رَوِیّه ( فکر و اندیشه )  به حقیقت معانیش کَما هُوَ حَقُّهُ  پی نبرده اند .

افلاطون در باره انسان معتقد است که او زُبده (عُصاره ) وجود و نُخبه عالَمِ امکان می باشد و او خود ، عالَم صغیر است ( رجوع به کتاب سیر حکمت در اروپا جلد 1 ص26)  ،  و  نُخبه ، بهترین موجود و مخلوق را گویند .

قالَ الشَّیخُ الرَّئیس فی خُطبةِ رسالَة  :  اَلحَمدُ لِلهِ الَّذی  خَلَقَ الأِنسانَ وَ خَلَقَ مِن فَضالَتِهِ سایِرَ الأَکوانِ .  بوعلی سینا ( ره )  فرموده است : حمد برای خدایی است که خلق کرد و آفرید انسان را و آفرید از زیادی او سایر هستی ها را .

قال اَبُوطالِب اَلمَکِّی : اِنَّ الأَفلاکَ تَدُورُ بِأَنفاسِ بَنِی آدَم َ(نقل از کتاب قوت القلوب) . ابوطالب مَکِّی گفت : به درستی که افلاک  بواسطه نَفَس های بنی آدم  دَور می زند  و می چرخد.

قَالَ مُحی الدِّینِ العَربِی :  اَلحَمدُلِلهِ الَّذی جَعَلَ الأِنسانَ الکامِلَ مُعَلِّمَ المَلَکِ وَ اَدارَ سُبحانَهُ وَ تَعالَی تَشریفا وَ تَنویها بِأَنفاسِهِ الفَلَکَ .( نقل از کتاب سُبحة الحقّ )  . مُحیِ الدین عربی گفته است :  حمد و سپاس خدایی را که  انسان کامل را استاد ملائکه قرار داده است و خداوندِ سبحان به علت شَرَف و رفعت نفسِ او ، فَلَک را  به چرخش در آورده است .

   **تایپ و اصلاح و کمی اضافات  : توسط  استاد سیداصغر سعادت میرقدیم

 




تاریخ : پنج شنبه 95/4/17 | 8:37 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

***نسیم معرفت**

به نام خدا

 

دوبیت شعر ناقابل از بنده تقدیم شما :


**با اهل ادب نشین که بهنام شوی

 

گر تو قدمی سوی ادب گام نهی

از بی ادبی رها و خوشنام شوی

از اهل ادب جدا مشو ای عاقل

با اهل ادب نشین که بهنام شوی


سیداصغرسعادت میرقدیم

********************************************

 

آنان که قدمی سوی ادب گام نهند

 

به نام خدا


یک بیت شعر از بنده تقدیم شما


آنان که قدمی سوی ادب گام نهند

ازبی ادبی  رها و  خوشنام شوند


سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 




تاریخ : پنج شنبه 95/4/17 | 8:18 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

به نام خدا

***نسیم معرفت***

خاطره ای از امام خمینی به نقل از حجت الأسلام استاد محمد علی خزائلی  

 اِشراف خبری حضرت امام خمینی (ره) - خاطره ای از امام .... 


 ....خاطره ای آموزنده دیگر بنده از ایشان مربوط به اِشراف ایشان ( حضرت امام خمینی ره ) به اخبار و وقایع سیاسی و نیز اهتمام عملی ایشان به اخلاق است حجت الأسلام و المسلمین حاج شیخ محمود واحد از فضلای نجف آباد و دوست صمیمی مرحوم حاج سید احمد آقا بودند و از مبارزان قبل از انقلاب بودند . ایشان اعلامیه های حضرت امام را در زمان تبعید ایشان ، تایپ و تکثیر کرده و شبانه به منزل علماء می رساندند و پس از انقلاب نیز در دفتر امام در کنار مرحوم حاج احمد آقا فعالیت داشتند . بنده نیز در کنار ایشان در این قبیل فعالیت ها همکاری می کردم  ، از جمله یک بار حاج احمد آقا دستور دادند جمعی از دوستان از جمله آقای واحد ،  همه روزنامه های معروف را مطالعه کرده و خلاصه مطالب مهم آن را هر شب خدمت حضرت امام بفرستند . مدتی این کار در دفتر امام انجام شد و یک روز قرار شد برای گزارش کار و کسب تکلیف خدمت حضرت امام خمینی ( قُدِّسَ سِرُّهُ ) برسیم لذا وقت ملاقات گرفتند و توفیق یافتیم خدمت ایشان شرفیاب شویم . ما با یکدیگر توافق کردیم که هر کدام نکته ای را خدمت ایشان عرض کنیم  اما وقتی وارد شدیم با هیبت و عظمت امام ( قُدِّسَ سِرُّهُ )  مواجه شدیم و آقای واحد چند کلمه ای بیشتر صحبت نکرد و کسب تکلیف برای ادامه کار کرد . اُبُّهت حضرت ایشان همه ما را گرفت به طوری که زبانمان بند آمد . امام ( قُدِّسَ سِرُّهُ ) ابرو ها را بالا زدند و فرمودند :  نیازی نیست روزنامه ها را خلاصه کنید و برای من بفرستید . من خودم روزنامه ها را مستقیما مطالعه می کنم . این اتفاق در وقتی بود که نَعُوذُ بِالله امام  ( قُدِّسَ سِرُّهُ ) را متّهم می کردند که کانالیزه شده و مستقیما در جریان مسائل نیستند و این نمونه ای از اشراف خبری امام ( قُدِّسَ سِرُّهُ )  است . در همین اثنا بود که بعضی از وزرای وقتِ آن زمان از بعضی روزنامه ها گله می کردند که علیهِ آنها مطلب می نویسند و از حضرت امام  ( قُدِّسَ سِرُّهُ ) در خواست کردند که سفارش کنند که از این روِیّه جلوگیری شود. حضرت امام ( قُدِّسَ سِرُّهُ )  نیز پذیرفتند چرا که عنایت داشتند غیبت و تهمت ، منحصر به گفتار نیست و شامل نوشتار نیز می شود .این نیز مصداقی از اخلاق عملی آن بزرگوار بود .

منبع :  نشریه حریم امام (ره) شماره 222  سوم تیر 1395   ص 8 .

 

** توجه :  خاطره ای که در بالا ذکر شد مطلبی بود که استاد محمد علی خزائلی در نشریه حریم امام شماره 222 ص 8 در قالب مصاحبه بیان کرده بودند و بنده در تاریخ هفدهم خرداد 1395 هرچه در اینترنت جستجو کرده بودم  بیان این خاطره از طرف ایشان در اینترنت وجود نداشت لذا در همین تاریخ این خاطره را از نشریه حریم امام   تایپ کردم تا علامندان از آن به طور عموم بهره مند گردند  .

** سیداصغر سعادت میرقدیم 

 

********************************************************


**بدون علم اصول ، فقه دچار انحراف می‌شود ( استاد محمد علی خزائلی)







تاریخ : پنج شنبه 95/4/17 | 1:32 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

به نام خدا

***نسیم معرفت***

 

خاطره ای از امام خمینی به نقل از حجت الأسلام استاد محمد علی خزائلی  

 اِشراف خبری حضرت امام خمینی (ره) - خاطره ای از امام .... 


 ....خاطره ای آموزنده دیگر بنده از ایشان مربوط به اِشراف ایشان ( حضرت امام خمینی ره ) به اخبار و وقایع سیاسی و نیز اهتمام عملی ایشان به اخلاق است .حجت الأسلام و المسلمین حاج شیخ محمود واحد از فضلای نجف آباد و دوست صمیمی مرحوم حاج سید احمد آقا بودند و از مبارزان قبل از انقلاب بودند . ایشان اعلامیه های حضرت امام را در زمان تبعید ایشان ، تایپ و تکثیر کرده و شبانه به منزل علماء می رساندند و پس از انقلاب نیز در دفتر امام در کنار مرحوم حاج احمد آقا فعالیت داشتند . بنده نیز در کنار ایشان در این قبیل فعالیت ها همکاری می کردم  ، از جمله یک بار حاج احمد آقا دستور دادند جمعی از دوستان از جمله آقای واحد ،  همه روزنامه های معروف را مطالعه کرده و خلاصه مطالب مهم آن را هر شب خدمت حضرت امام بفرستند . مدتی این کار در دفتر امام انجام شد و یک روز قرار شد برای گزارش کار و کسب تکلیف خدمت حضرت امام خمینی ( قُدِّسَ سِرُّهُ ) برسیم لذا وقت ملاقات گرفتند و توفیق یافتیم خدمت ایشان شرفیاب شویم . ما با یکدیگر توافق کردیم که هر کدام نکته ای را خدمت ایشان عرض کنیم  اما وقتی وارد شدیم با هیبت و عظمت امام ( قُدِّسَ سِرُّهُ )  مواجه شدیم و آقای واحد چند کلمه ای بیشتر صحبت نکرد و کسب تکلیف برای ادامه کار کرد . اُبُّهت حضرت ایشان همه ما را گرفت به طوری که زبانمان بند آمد . امام ( قُدِّسَ سِرُّهُ ) ابرو ها را بالا زدند و فرمودند :  نیازی نیست روزنامه ها را خلاصه کنید و برای من بفرستید . من خودم روزنامه ها را مستقیما مطالعه می کنم . این اتفاق در وقتی بود که نَعُوذُ بِالله امام  ( قُدِّسَ سِرُّهُ ) را متّهم می کردند که کانالیزه شده و مستقیما در جریان مسائل نیستند و این نمونه ای از اشراف خبری امام ( قُدِّسَ سِرُّهُ )  است . در همین اثنا بود که بعضی از وزرای وقتِ آن زمان از بعضی روزنامه ها گله می کردند که علیهِ آنها مطلب می نویسند و از حضرت امام  ( قُدِّسَ سِرُّهُ ) در خواست کردند که سفارش کنند که از این روِیّه جلوگیری شود. حضرت امام ( قُدِّسَ سِرُّهُ )  نیز پذیرفتند چرا که عنایت داشتند غیبت و تهمت ، منحصر به گفتار نیست و شامل نوشتار نیز می شود .این نیز مصداقی از اخلاق عملی آن بزرگوار بود .

منبع :  نشریه حریم امام (ره) شماره 222  سوم تیر 1395   ص 8 .

 

** توجه :  خاطره ای که در بالا ذکر شد مطلبی بود که استاد محمد علی خزائلی در نشریه حریم امام شماره 222 ص 8 در قالب مصاحبه بیان کرده بودند و بنده در تاریخ هفدهم خرداد 1395 هرچه در اینترنت جستجو کرده بودم  بیان این خاطره از طرف ایشان در اینترنت وجود نداشت لذا در همین تاریخ این خاطره را از نشریه حریم امام   تایپ کردم تا علامندان از آن به طور عموم بهره مند گردند  .

** سیداصغر سعادت میرقدیم 

 

********************************************************


**بدون علم اصول ، فقه دچار انحراف می‌شود ( استاد محمد علی خزائلی)







تاریخ : پنج شنبه 95/4/17 | 1:26 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی