سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سخنان آتشین سید حسن نصرالله درباره تحولات منطقه و عراق:
در سوریه گفتیم که حضرت زینب (س) دوبار به اسارت گرفته نخواهد شد و در عراق نیز می‌گوییم زمان آنکه کسی در جهان بتواند مقدسات دینی ما در نجف، کربلا و سامرا را تخریب کند یا به آنها هتک حرمت کند، پایان یافته است.

سرویس سیاسی «فردا»؛ سید حسن نصرالله در سخنانی اعلام کرد حزب‌الله لبنان برای جنگ با گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق آماده است.

 

بنابر گزارش سایت الوطن العربی، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت بیست و نهمین سالگرد پیش‌آهنگی گروه المهدی در دیدار با فرماندهان پیش‌آهنگ در چندین منطقه خاطرنشان کرد: ببینید چه از ما می‌خواهند، ما آن را انجام خواهیم داد و آن جایی که باید باشیم خواهیم بود.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه حزب‌الله اجازه تخریب مقدسات در شهرهای نجف، کربلا و سامرا در عراق را نمی‌دهد، عنوان داشت: در سوریه گفتیم که حضرت زینب (س) دوبار به اسارت گرفته نخواهد شد و در عراق نیز می‌گوییم زمان آنکه کسی در جهان بتواند مقدسات دینی ما در نجف، کربلا و سامرا را تخریب کند یا به آنها هتک حرمت کند، پایان یافته است.

 

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: مردم ایران و ملتی حامی مقاومت و علمای دین تا زمانی که حضور داشته باشند و تا زمانی که مردی به نام علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران حضور داشته باشند، هیچ چیزی برای مقدسات ما در جهان رخ نخواهد داد.

 

وی با بیان اینکه اوضاع امنیتی بهبود یافته اما خوب نیست، افزود: من به خدا سوگند می‌خورم که اگر امام (عج) در حال حاضر ظهور کنند در لبنان هزاران تن آماده هستند که برای ایشان شهید شوند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) گفته بودند ما هرچی که داریم از عاشوراست و من می‌گویم ما هرچی که داریم از برکات خمینی است.

دبیرکل حزب‌الله در همین حال تصریح کرد: در عراق خیانتی از سوی افسران وابسته به حزب بعث رخ داده است.

وی به کنترل داعش بر موصل و دیگر مناطق عراق اشاره کرده و از موضع مرجع عالیقدر شیعیان در نجف استقبال کرده و گفت: دعوتی که برای در دست گرفتن سلاح در مقابل تروریستها مطرح شده است منظور از آن حمایت از یک طایفه نیست بلکه برای محافظت از تمام عراق است.

سید حسن نصرالله هم‌چنین سوالاتی را پیرامون نقش برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه در قبال رخدادها در عراق و طرفی که از رخداد‌های عراق سود می‌برد، مطرح کرده و علامت سوالی را درخصوص حقیقت موضع آمریکا ترسیم کرد.

وی در ادامه گفت: شاید شما از چیزی بدتان بیاید اما خیر شما در آن باشد، اطمینان داشته باشید که سحر بر ساحر و جادوگر خواهد شورید، زمانی که به کسی اجازه داده می‌شد به مقدسات دینی هتک حرمت کند یا آنها را تخریب کند، پایان یافته است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه صداهای برخی علیه مداخله حزب‌الله در سوریه بالا رفته است، عنوان داشت: چرا ما این صداها را در محکومیت داعش نمی‌شنویم؟ اگر ما در زمان و روشی مناسب در سوریه مداخله نکرده بودیم یقینا داعش در حال حاضر در بیروت بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین بر لزوم انتخاب رئیس‌جمهور لبنان در سریعترین زمان ممکن و پایان دادن به خلا به وجود آمده تاکید کرد.

 

نصرالله عنوان داشت: همانطور که در روز آزادسازی لبنان گفتیم ما خواهان رئیس‌جمهوری نیستیم که از پشت به مقاومت خنجر بزند.

سید حسن نصرالله خرسندی خود را نسبت به اوضاع امنیتی داخلی مطرح کرده و گفت: این مساله بدان معنا نیست که اوضاع 100 درصد به حالت طبیعی بازگشته است و باید همواره احتیاط پیشه کرد.




تاریخ : چهارشنبه 93/3/28 | 11:57 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
حجت الاسلام محسن قرائتی در آئین گشایش فصل نشاط با انتقاد از هزینه‌های بسیاری که در حوزه فرهنگ انجام می‌شود اما بازدهی ندارد، گفت: امروز باید ببینیم که ما به چه میزان در کشور تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه داریم؟ قرآن در مدرسه فیضیه غریب است. امیر‌المومنین در نجف غریب است.

به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از فردا:حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور عصر امروز 26 خردادماه در آئین گشایش  فصل نشاط، طرح سراسری اوقات فراغت در سالن اندیشه حوزه هنری با اشاره به اینکه عظمت ماه رمضان به قرآن است، گفت: متاسفانه ما قرآن را رها کردیم در حالی که ماه رمضان پزش به قرآن است و نه روزه!
وی ادامه داد: برای انجام کارهای فرهنگی و هنری ابتدا باید معنای فرهنگ و هنر را بدانیم. هنر یعنی زود یاد بگیریم و از یاد گرفتنش لذت ببریم و دیر هم فراموش کنیم. تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان نمونه هنر است. برخی از کارهای هنری را فقط خود هنرمند می‌تواند توضیح دهد در حالی که هنر نباید مردم را گیج کند.
قرائتی با انتقاد از هزینه‌های بسیاری که در حوزه فرهنگ انجام می‌شود اما بازدهی ندارد گفت: امروز باید ببینیم که ما به چه میزان در کشور تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه داریم؟ قرآن در مدرسه فیضیه غریب است. امیر‌المومنین در نجف غریب است. ما شورای فرهنگ عمومی درست کردیم. این شورا چقدر برای ماه رمضان که عظمتش به قرآن است فکر کرده؟ آیا قرآن جزء فرهنگ ما نیست؟ وزارت ارشاد چه کاری کرده است؟
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه در دانشگاه تولید علم کم است افزود: متاسفانه ما تنها به دنبال جامعه‌شناسان و روانشناسان می‌رویم و در دانشگاه‌های ما بیشتر انتقال علم وجود دارد تا تولید علم.
وی سه راهکار را برای رونق‌بخشی به مساجد کشور پیشنهاد کرد و گفت: در ابتدا باید قصد قربت کنیم و در مرحله دوم باید تولید علم داشته باشیم و در آخرین مرحله باید اخلاق را رعایت کنیم. متاسفانه ما خط را گم کردیم و به همین دلیل است که با وجود حدود 3 هزار پژوهشکده یک نفر به خدا وصل نمی‌شود. در دولت گذشته چون شهردار با رئیس جمهور مشکل داشت درب مساجد کشور بسته بود اما خوشبختانه در دولت فعلی این مساله حل شده است.
قرائتی با تاکید بر اینکه باید قرآن را جدی بگیریم تا مشکل حل شود گفت: کارهایی مانند طرح تلاوت نور اگرچه کار خوبی است اما تا چه زمانی می‌خواهیم تنها به روخوانی قرآن اکتفا کنیم؟ باید در قرآن تدبر کنیم.
وی با انتقاد از اینکه هویت خودمان را گم کردیم گفت: به همین دلیل است که بسیاری از کارهای فرهنگی ما بازدهی و معنایی ندارد. باید خودمان را کشف کنیم و محور را قرآن قرار دهیم. تمام عوامل سقوط یک جامعه در صفحه آخر دعای ابوحمزه ثمالی است. امام سجاد(ع) اینها را در یک صفحه آورده است. کارهای فرهنگی شاه عباس 400 سال است که ماندگار است اما از کارهای فرهنگی ما چه مانده است؟ ما چه چیز می خواهیم که در قرآن نیست؟
رئیس ستاد اقامه نماز درباره برنامه‌های فرهنگی مانند اجرای تواشیح نیز گله‌هایی را مطرح کرد و گفت: متاسفانه امروز علاوه بر تهاجم شرقی و غربی تهاجم مصری هم داریم! من نمی‌دانم کارهایی مانند تواشیح چگونه کاری است؟!
قرائتی همچنین بیان کرد: ما آن قدر که بودجه برای فرهنگ عمومی می‌گذاریم خرج عقلمان کنیم. 20سال است که قاریان بین‌المللی به این کشور می‌آیند آیا نباید یک بار مفسران قرآن بیایند؟!
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: کار فرهنگی کار فنی است و علم دینی به غیر از فهم دینی است. مساجد ما باید به گونه‌ای باشند که وقتی افراد به آن مراجعه می‌کنند هربار حرف تازه‌ای بشنوند و این موضوع نیازمند مطالعه مستمر امام جماعت هر مسجد است.

 

 




تاریخ : سه شنبه 93/3/27 | 8:40 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

افتادگی آموز اگر طالب فیضی

علامه محمد جواد بلاغی
علامه محمّد جواد بلاغی


ممکن است بعضی افراد خیال کنند اگر خود را کوچک کنند در نزد مردم نیز کوچک و خوار می شوند، در حالی که بر عکس است؛ تواضع بر خلاف تصور متکبران، نه تنها سبب کوچک شدن انسان نمی شود، بلکه بر قدر و منزلت او نیز می افزاید.

 

یکی از فضایل اخلاقی که در آموزه های دینی بر آن تأکید شده و در سازندگی انسان تأثیر بسزایی دارد، تواضع است. تواضع، کشت زاری است که در آن گل های زیبا و معطّر برادری، صفا، مهر و محبت می روید و پدید آورنده عظمت، قدرت و کرامت انسانی است و نخل وجود آدمی را از طوفان نفس امّاره و تندباد غرور و تکبر، مصون می دارد.

 

فروتنی برای هر انسانی زیبنده است و برای روحانی و عالم دین زیبند‎ه‎تر، و بالعکس، تکبّر و خود بزرگ بینی، خوی زشتی است که برای همه زشت است و برای طلبه و دانشجو زشت‎تر. «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً» (الفرقان / 63) «بندگان ستوده خدا، آنانند که در روی زمین، متواضعانه راه می‎روند.»

 

اموری که موجب پیدایش خوی پست تکبّر و خود محوری می‎شود، فراوان است که از جمله آنها جاه و مقام، مال و منال، علم و دانش است.

 

 برخی افراد کم ظرفیّت ، دانش را دست آویز و بهانه خود قرار داده و انتظار آن دارند که همه مردم، دست به سینه آنها باشند و تمام کارهای آنها را انجام داده و لوازم زندگیشان را فراهم و تأمین کنند، مثلاً انتظار دارند ادارات، خارج از نوبت بکار آنها رسیدگی کنند و..... متأسفانه، افرادی که چنین طرز تفکر و شیوه‎ای دارند،‌

 

کم نیستند و باید در صدد اصلاح خود برآیند. عّده‎ای هم، به دانش و علم خود می‎بالند و از این جهت، خود را مقدّم و جلوتر از دیگران می‎دانند و همانگونه که در حدیث وارد شده:  « من قال انا عالم فهو جاهل کسی که خود را عالم حساب کند و از روی فخرفروشی بگوید من دانشمندم، در حقیقت نادان است»(1)

 

دسته‎ای نیز، از فرط تکبر، اگر در مباحثات و مناظرات، طرف مقابلشان سخن حقّی بر زبان جاری سازد، زیر بار نمی‎روند، و اگر از آنها سئوالی شود که به پاسخ آن، آشنا نباشند شهامت و دلاوری - نمی‎دانم - گفتن را ندارند، و با طفره رفتن و مطالب نا مربوط گفتن می‎خواهند سائل را ساکت کنند و نادانی خود را پوشیده بگذارند که مبادا از چشم مردم بیفتند .

 

این در حالی است که در سیره پیشوایان دینی، تواضع و فروتنی از اهم خصائص اخلاقی مومنین دانسته شده است. امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ می‎فرماید:  «فلو رخص بالله فی الکبر لاحد من عباده کرخص فیه لخاصه اسبابه و اولیائه و لکنه سبحانه کره لهم التکاثر و رضی لهم التواضع ... اگر خداند تکبر را برای بندگانش اذان می‎داد.

 

 (و بدان راضی بود) پیامبران و اولیائش (سزاوارتر بودند) و در این امر به آنها رخصت می‎داد و خدای متعال، خود بزرگ بینی را برای آنان نمی‎پسندد و به فروتنی آنان راضی است.»(2)

 

در روایت دیگری وارد شده است که حضرت عیسی بن مریم (ع) فرمود: « ای حواریین و یاران پاک من، نیاز و حاجتی را با شما در میان می‎گذارم، می‎خواهم که شما آنرا برآورده سازید، عرض کردند یا روح الله، حاجت و نیاز شما برآورده است (ما آماده‎ایم) حضرت عیسی (ع) از جا برخاست پاهای حواریین را شستشو داد آنان به عیسی عرض کردند: روا و شایسته‎تر این بود که ما پاهای شما را می‎شستیم.

 

فرمود: سزاوارترین مردم در خدمت کردن، خود عالم و دانشمند است پس افزود: یگانه هدف من در دست زدن به چنین کار، این بود که با ارایه و اظهار تواضع خود بر شما، شما نیز به نوبه خود مانند من با مردم تواضع و فروتنی نمائید.

 

عیسی بن مریم ـ علیه السلام ـ پس از آن فرمود: علم و حکمت، با عامل تواضع و فروتنی رو به سازمان‎یابی و آبادی می‎گذارد، نه با تکبر و بزرگ منشی و بدینسان زراعت در زمین نرم و هموار می‎روید. (و گیاهان در دشت و هامون فرو هشته، سبز می‎شوند.) نه در کوههای افرازمند و برافراشته.»(3)

 

با توجه به آنچه در وصف تواضع و فروتنی و جایگاه آن در اخلاق اسلامی گفته شد، علما راستین و سلف صالح حوزه های علمیه، همواره خود را متخلق به این صفت زیبا ساخته و از این طریق الگویی برای طلاب و محققین علوم دینی محسوب می گردند، حکایت می کنند، شیخ انصاری دارای همتی بلند و اخلاقی نیکو بوده و به امور طلاب شخصّاً رسیدگی می‎کرد و مانند پدری مهربان آنان را تحت تربیت خود قرار داده بود.

 

چند روزی شیخ دیرتر از وقت مقرّر برای تدریس حاضر می‎شد. از وی سبب را پرسیدند. فرمود: « یکی از سادات به تحصیل علوم دینی مایل گشته، و این امر را با چند نفر در میان نهاده تا درس مقدّمات برایش گویند ولی هیچ یک از اینها حاضر نشدند - و شأن خود را بالاتر از آن می‎دیدند، بدین جهت خود متصدّی این امر شده و درس او را به عهده گرفته‎ام.(4)

 

در شرح زندگی محمّد باقر وحید بهبهانی-کسی که بساط اخباری‎ها را برای همیشه برچید- نیز وارد شده است که در اواخر عمر،  برای اینکه از وظیفه درس و بحث دست نکشیده باشد و از فضیلت آن محروم نماند و هم به خاطر ترغیب علماء و فضلا و تشویق پویندگان علم و دانش، به تدریس شرح لمعه اکتفا نموده و به همین قدر تبرک می‎جست.(5)

 

درباره تواضع  فروتنی علامه محمّد جواد بلاغی نیزسخنان بسیار گفته‎اند. « نوشته‎اند که خود به بازار می‎رفت و آنچه نیاز داشت می‎خرید و آن را در کوچه و بازار مانند دیگران حمل می‎کرد و به خانه می‎آورد.

 

هرگز نمی‎پذیرفت که کسی به او در کارهایش کمک کند، وقتی درخواست می‎کردند که اجازه دهد، تا به او در انجام کاری یا حمل چیزی کمک کنند می‎گفت: هر کس باید بار خود و خانه خود را به دوش کشد».

 

در روایات دینی، لعن کرده‎اند کسی را که بار خود را بر دوش دیگران نهد، و اشخاص را به خاطر خود در زحمت اندازد، و گلّی بر دیگری باشد. این عالم ربانی به این دستور اسلام اینگونه عمل می‎کرد و اینگونه بدان پایبند بود.(6)

 

آنقدر در برابر حقّ متواضع بود که در برخی نوشته‎های خود تذکّر می‎داد هر کس پرسش یا انتقادی و ایرادی دارد برای من بنویسد و پاسخ دریافت دارد و از این راه به علم و حقیقت کمک کند، زیرا ما منظوری جز حقّ‌جوئی نداریم.»(7)

 

ممکن است بعضی افراد خیال کنند اگر خود را کوچک کنند در نزد مردم نیز کوچک و خوار می شوند، در حالی که بر عکس است؛ تواضع بر خلاف تصور متکبران، نه تنها سبب کوچک شدن انسان نمی شود، بلکه بر قدر و منزلت او نیز می افزاید، همانطور که موجب گردیده است، راه و علما پارسای دین، پس از گذشت قرن ها، هنوز نیز پار برجا بوده و روشن کننده راه طلاب جوان باشد.

 

تواضع سر رفعت افرازدت                         تکبّر بسر انـدر انــدازدت

تواضع مرد را دارد گرامـی                        ز کبر آید بدی در نیکنامی

 

 


پی نوشت‏ها:

1.    محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار، قم؛ نشر فقه، ج 2 ، ص 110

2.    نهج البلاغه، صبحی صالح، تهران ؛ نشر تابان با همکاری نشر شهریور، 1381، ص 192.

3.    سید محمدباقر حجتی ، آداب تعلیم و تعلّم در اسلام، قم؛ نشر معارف، ص 210.

4.    مرتضی انصاری ، کنگره شیخ انصاری، قـم، چاپ اول، 1373 ش ، ص 78.

5.    عباس عبیری، وحید بهبهانی تهران؛ شرکت چاپ و نشر بین الملل ، ص 253.

6.    محمد رضا حکیمی، بیدارگران اقالیم قبله، قم؛ موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)، ص 212.

7.    همان.

 

منابع:

نهج البلاغه

بحارالانوار

تهیه و فرآوری: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان

 


http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=232495




تاریخ : سه شنبه 93/3/27 | 8:31 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
                 ملقب به محقق گیلانی

دکترمحمدمهدی فقیه بحرالعلوم
دکتر محمد مهدی فقیه بحرالعلوم ، متولد 1351 در آستانه اشرفیه و دارای بیش از 200 تالیف در خصوص تاریخ اسلام، رجال ، انساب سادات و زیارتگاه های جهان اسلام



سلام سید بزرگوار جناب آقای سعادت . بنده از الطاف شما بهره مند هستم . وبلاگ بنده رانیز سری بزنید ودر صورت امکان در وبلاگتان بنام امامزادگان + انساب سادات لینگ فرمایید .
باکمال تشکر
بحرالعلوم
نقیب سادات

پاسخ

 علیکم السلام:باتشکر. دیرمتوجه پیام حضرتعالی شدم. از وجود مبارک شما که درمعرفی امام زادگان مکرم ومعزز زحمات فراوان کشیدید واز طرف مقام معظم رهبری ملقب به محقق گیلانی شدید همه استفاده خواهیم کرد.امام زادگان سرفراز در هر منطقه ومحله ای که مرقد وبارگاه دارند سبب آرامش دل ها وموجب برکات مادی ومعنوی برای مردم است. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای فرمود:امام زادگان باید به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود. 

  دوستدارتان سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی   27/  3/     1393



تاریخ : سه شنبه 93/3/27 | 4:3 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی اعضای جدید شورای راهبردی روابط خارجی را منصوب کردند.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی اعضای جدید شورای راهبردی روابط خارجی را منصوب کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب آقای دکتر خرازی

نظر به ضرورت تکمیل اعضای شورای راهبردی روابط خارجی، آقایان: دکتر سعید جلیلی، دکتر ابراهیم شیبانی، حسین طارمی، مهدی مصطفوی اهری، سردار احمد وحیدی بعنوان اعضای جدید آن شورا با ریاست جنابعالی منصوب می شوند.

با توجه به تجربیات دوره ی گذشته و نقش این شورا در یاری رساندن مسئولان برای تصمیم گیریهای کلان و بهره مندی از نخبگان در این عرصه، امید است در دوره ی جدید شاهد حضور موثرتر آن شورا در وظائف محوله باشیم.

سید علی خامنه ای
25/خرداد/1393



تاریخ : سه شنبه 93/3/27 | 1:7 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

عکس هایی از مرحوم حکیم زین العابدین عسگری لشت نشایی گیلانی

 

 

 

 

 

 

شادی روح مرحوم حکیم عسکری یک فاتحه قرائت فرمایید




حکیم عسکری

 

 

 

 

 

 

سایت رنگ ایمان

http://www.rangeiman.ir/index.php/1389-12-25-14-54-20/203-1390-08-18-19-28-50/712-1390-08-18-19-38-19 

 




تاریخ : سه شنبه 93/3/27 | 9:3 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
تاریخ : سه شنبه 93/3/27 | 8:36 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 اندر حکایت «جام جهانی و تلویزیون»!تأملاتی در جام جهانی فوتبال و فرهنگ ما

  اندر حکایت «جام جهانی و تلویزیون»! 


  هیچکس در اصل اهمیت و ضرورت ورزش کردن به عنوان یک اصل برای سلامت تردیدی ندارد، اما سوال اینجاست آیا این حجم از توجه و تبلیغات و رصدکردن و غرق شدن در متن و حواشی رویدادی مثل جام جهانی فوتبال هم قابل دفاع و سودمند است؟ 

 

خبرگزاری حوزه/ این روزها تب فوتبال و مسابقات جام جهانی که به نوعی بزرگترین رویداد ورزشی جهان به شمار می رود و پیوند عمیق و دقیقی هم با سیاست و فرهنگ و اجتماعیات و اقتصاد برقرار کرده همه محافل را در دنیا به سوی خود کشانده و نقل همه مجالس شده است.

کشور ما هم به مدد رسانه ملی و حجم انبوه برنامه ها و تبلیغات مفصلی که برای این برنامه تدارک دیده است در تب جام جهانی و زیر سایه این رویداد قرار گرفته است.

اما حقیقت آن است هیچکس در اصل اهمیت و ضرورت ورزش کردن به عنوان یک اصل برای سلامت تردیدی ندارد و به فرموده مقام معظم رهبری، امر به ورزش امر به معروف است.

اما سوال اینجاست آیا این حجم از توجه و تبلیغات و رصدکردن و غرق شدن در متن و حواشی رویدادی مثل جام جهانی فوتبال هم قابل دفاع و سودمند است؟

هم برای فرد و هم جامعه؛ هم برای رسانه ملی و هم مخاطبانش. و البته برای فرهنگ عمومی جامعه ما.

اینکه تلویزیون به مناسبت این رویداد تلاش کند تا یک سرگرمی جذاب و متناسب و متعادل برای مخاطبانش و به ویژه برای قشر جوان تدارک ببیند اصلا چیز بدی نیست و قابل درک و دفاع است ، اما همین تدارک اگر دچار افراط و نوعی تخدیر شود، نتایج خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

مثلا اینکه ما به جای فوتبال و ورزش، و اصل تحرک و شادابی و نشاط فردی و اجتماعی، درگیر حواشی این مسئله شویم.

اینکه جوانانمان و دیگر اقشار جامعه، به جای ورزش کردن و الگو گرفتن از اصل امر ورزش، به حفظ کردن نام بازیکنان و الگوگرفتن از مدل مو و یا حرکات و سکنات آنان مشغول شوند.

آنهم حرکات و سکناتی که معلوم نیست چه مقدار با فرهنگ و اعتقادات و مبانی ارزشی و دینی ما همخوانی داشته باشد!

نکته دیگر این است رسانه ملی باید برای پخش این برنامه های ورزشی تدبیری بیاندیشد که مخاطبانش دچار مشکلات حاد دیگری نشوند.

به طور نمونه در شب اول این بازی ها ویژه برنامه شبکه سه از حدود ساعت 9 شب آغاز شد و تا ساعت 8 فردا صبح ادامه یافت!

براستی جوانی که این همه ساعت را پای تلویزوین بنشیند و به دیدن فوتبال بگذراند، دیگر برای کار و تلاش فردا و یا حتی برای ادای فریضه نماز صبحش، حال و حوصله و قوت و توانی خواهد داشت؟!

آیا این خود نمونه ای یاز یک برنامه ریزی غلط و افراط در امر توجه به یک مقوله ورزشی که در جای خود و به اندازه خود مهم و قابل پیگیری هم هست، نیست؟!

به دیگر سخن باید گفت، فوتبال به اندازه خودش مهم و جذاب هست، اما نباید چنان رفتار کنیم که همه شئون زندگی مان تحت الشعاع آن قرار گیرد.

حتی کار و تلاش و وقت و انرژی و خانواده و نماز و دیگر شئون مهم و خطیر زندگی مان.

جای آن دارد مدیران رسانه ملی هم تدبیری بیاندیشند که مقوله ای همچون جام جهانی فوتبال در یک برنامه ریزی و بر مبنای یک اندیشه متعادل و متناسب با نیازهای جامعه ایرانی، مورد توجه و تبلیغات قرار بگیرد و به گونه ای عمل نشود که همه چیز جامعه تحت الشعاع این رویداد قرار گیرد و شئون زندگی مردم در این مدت به نوعی به حالت تعلیق درآید!

چرا که در این صورت فوتبال و اساسا ورزش، کارکرد اصلی خود را از دست می دهد و به نوعی نقض غرض منجر می شود.

یعنی همان چیزی که بنابوده مایه تکاپو و نشاط و حرکت باشد، به نوعی تخدیر و رخوت و حسرت و عسرت تبدیل می شود و همه چیز در این منظومه، رنگ می بازد و نتیجه عکس می دهد.

شاید، یکی از دلایلی که باعث شده فوتبال در کشور ما تنها در رد و بدل شدن پول های نجومی حرفه ای شود و نه چیزهایی مثل فراگیر شدن ورزش و یا قهرمانی شدن به معنای درست و مثبت کلمه، همین امر باشد.

مدیران و برنامه سازان و سیاستگذاران ما باید بیاموزند در قبال رویدادهای جهانی- مثل مسابقات جام جهانی فوتبال- متن و حاشیه شان، نه مرعوب باشند و نه مستأصل و منفعل.

بلکه باید با رویکردی پیشرو و فعال و اندیشه ورزانه و متوازن، به استفاده از فواید و دفع مضرات این رویدادها دست زده و جامعه را در راهی قرار دهند که به سمت تعالی و تکامل و پیشرفت باشد نه در مسیر حسرت بار و عسرت زده و تخدیرآمیز.




تاریخ : سه شنبه 93/3/27 | 8:27 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

مردان قابل اعتماد برای ازدواج


مردان قابل اعتماد برای ازدواج

 


در رابطه طولانی مدتی مثل ازدواج، اعتماد حرف اول را می زند. شما باید بتوانید به شریکتان از هر لحاظ اعتماد کنید تا کنار او به آرامش برسید.

اعتماد فقط به مسایل اخلاقی برنمی گردد. اگرچه مهم ترین وجه آن همین مسایل اخلاقی و وفاداری است. اما در کنار آن قابل اتکا بودن و تکیه گاه بودن هم وجه دیگری از اعتماد به حساب می آید.در انتخاب همسر توجه کنید که باید همه این جنبه های قابل اعتماد بودن را در نظر بگیرید.


اعتماد اخلاقی

برای همه ما این اعتماد و وفاداری همسر از هر چیزی مهم تر است. افراد قابل اعتماد اهل پنهان کاری نیستند، دروغ نمی گویند، کارنامه سیاهی در ارتباطات گسترده ندارند و راحت خلاف نمی کنند. اما آنهایی که در امور روزمره زیاد اهل دور زدن و زد و بند باشند در روابط عاطفی شان هم خطرناکند. آنها می توانند خیلی راحت به اصول و چهارچوب هایشان پشت کنند و از این کار عذاب نکشند چرا که وجه وجدانی وجودشان تکامل نیافته است.

 

اعتماد هیجانی

اعتماد هیجانی یعنی آنکه طرف مقابل شما از ثبات معقولی در ابراز هیجاناتش بهره مند باشد. یعنی چی؟ یعنی بتوانید روی اخلاقشان حساب کنید، بفهمید از چی خوشش می آید از چی نه. اینطور نباشد که امروز چیزی را بپسندد و فردا نه. بتوانید حدس بزنید که در چنین مواردی چطور عکس العمل نشان می دهد. و از همه مهم تر، بتواند هیجاناتش را کنترل کند و در صورت لزوم به تعویق انداخته و به شکل مناسبی بروز دهد. این هیجانات شامل خشم، اندوه، هیجانات جنسی، هیجانات مربوط به شادی و ... می شود. افرادی که از نظر هیجانی غیر قابل اعتماد هستند معمولا  تکانشی عمل می کنند. یعنی بی فکر و ناگهانی. مثلا ناگهان از کوره در می روند، ناگهان بدون توجه به جیب شان یک خرید بزرگ می کنند و تویش می مانند و مواردی از این دست. این افراد می توانند با یادگیری برخی مهارت ها درمان شوند اما کنار آمدن با آنها بسیار دشوار است و مجبورید گاهی مثل یک مادر آنها را مدیریت کنید.

 

اعتماد عاطفی

اعتماد عاطفی یکی از پیچیده ترین اشکال اعتماد است. شما به کسی که دوستش دارید صادقانه محبت می کنید اما از او سردی می بینید. گاهی با شما مهربان است و گاهی نه. گاهی خودش را از شما دریغ می کند و گاهی همه جوره در خدمت شماست. در نهایت حس می کنید که به لحاظ عاطفی در دسترس تان نیست و نمی شود رویش حساب کرد. این افراد از عواطف و عشق به عنوان اهرم فشار استفاده می کنند و برای تنبیه شما با شما بی مهری می کنند. ممکن است آنقدر گلایه بکنند که چرا طرفشان نمی روید که تصمیم بگیرید آنها را در محبت غرق کنید اما وقتی این کار را می کنید، یک باره کنار بکشند و خودشان را از شما دور کنند.

هشدار می دهیم که به هیچ وجه با چنین آدمی ازدواج نکنید. این افراد در کودکی آسیب های جدی عاطفی دیده اند و می توانند شما را هم دچار آسیب های جدی کنند. دلیل این اختلال در طرف مقابل تان به سبک های دلبستگی او در دوران کودکی برمی گردد که موضوع مفصلی است و در مطلبی دیگر برایتان شرح خواهیم داد. اما عجالتا بدانید اگر به آنها بله بگویید، در زندگی با این افراد همیشه احساس کمبود محبت، طرد، تنهایی و غم خواهید داشت و بعد از مدتی حس می کنید مستحق دوست داشته شدن نیستید.

اعتماد هیجانی یعنی آنکه طرف مقابل شما از ثبات معقولی در ابراز هیجاناتش بهره مند باشد. یعنی چی؟ یعنی بتوانید روی اخلاقشان حساب کنید، بفهمید از چی خوشش می آید از چی نه. اینطور نباشد که امروز چیزی را بپسندد و فردا نه

اعتماد فکری

این مورد شاید ساده ترین موردی باشد که بتوانید در نامزدتان کشف کنید. همان ویژگی ای که وقتی او را می بینید خواهید گفت: بچه عاقلی ست. می شود به فکرش اعتماد کرد. در تمام دنیا و تمام دوران، مرد مرکز ثقل یک زندگی بوده که باید با اتکا به هوش و تدبیر و عقل و منطقش، مسئولیت زندگی زن و فرزند را به عهده بگیرد. بنابراین انتخاب شریکی که از شما کم هوش تر، کم تجربه تر یا ساده تر است نمی تواند به شما احساس اطمینان قلبی و آرامش و اتکا بدهد.

 

اتکای زن به مرد

بعد از همه این ها، همه چیز به احساس شما بر می گردد. آیا از مجموعه خصوصیات طرف مقابل تان احساس امنیت و اتکا می کنید؟ مردانی می توانند مرد زندگی باشند که به همسرشان آرامش بدهند و آنها را مطمئن کنند که به اندازه کافی قوی و مستقل هستند و هر جا زن احساس نیاز کرد، آشفته شد یا مشکلی پیش آمد آنها با خونسردی و تدبیر می توانند آن را حل کنند. بنابراین مرد زندگی آینده تان را در شرایط بحرانی ببینید و عکس العمل هایش را در این وضعیت بسنجید تا بتوانید درباره قابل اتکا بودن او بهتر تصمیم بگیرید.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان





تاریخ : سه شنبه 93/3/27 | 8:16 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

به نام خدا

 


چهار چیز کمک کننده برعمل است


قال الامام الجواد  علیه السلام

 

 

أَربَع خِصالٍ تعین المَرءِ عَلی العَمَلِ: الصِّحَّة و الغِنی و العِلم و التَوفِیق
چهار چیز یاری دهنده انسان در کار است: سلامت، بی نیازی ، دانش و توفیق    .

 مسند الامام الجواد، ص 246

*******************************************************************************************************


به سخن هرکسی گوش نده


قال ابی جعفرعلیه السلام:


مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ‏ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الشَّیْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیْطَان.

 امام محمّدتقى علیه‌السّلام فرموده‌اند: هر که به (سخنان) گوینده‏‌اى گوش دهد او را عبادت و بندگى نموده، پس اگر (سخنان) گوینده از جانب خدا باشد خدا را عبادت و بندگى نموده، و اگر گوینده (سخنانش را) از زبان ابلیس بیان کرده ابلیس را بندگی کرده است.


[1] اصول کافی جلد 6 صفحه 434





تاریخ : دوشنبه 93/3/26 | 11:10 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی