سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

***نسیم معرفت***


 

به نام خدا

 

حرمت مسلمان

خداوند، احترام و حرمت مسلمان را بر هر حرمتى برترى بخشیده و با اخلاص و توحید شیرازه ى حقوق مسلمانان را در نقطه هاى پیوند به سختى گره زده است .


شعری در دفاع از حریم حرمت یک مسلمان

 

دفاع ازحریم حرمت حجت الاسلام شیخ مهدی مجردگیلانی(حرمت مسلمان)


به به مجرد آمده باصدبشارت آمده

                       به به مجرد آمده از بهر خدمت آمده

درشأن اوگفتارهاباصدقرائت آمده

                   امامجردزین میان گویی سلامت آمده

درعرصه اجراء وکاراوباشهامت آمده

                    اندرطریق دین حق اوباصداقت آمده

دربحث ودرس حوزوی اندرکفایت آمده

                    درکارهای حوزوی او  با لیاقت آمده

ازبهر او توهین ها بس بی نهایت آمده

                     اودلشکسته نزد حق اندرشکایت آمده


شعر از سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

روزشنبه بیست وسوم خرداد1394.

تذکر:

 شعری که برای جناب مستطاب حجت الاسلام شیخ مهدی مجردگیلانی  سرودم  بدان جهت بود که در تاریخ بیست وسوم خرداد1394 ساعت 9 و نیم صبح از طریق واتساب یکی از عزیزان ، شعری را برای من ارسال کرد که شاعرش حرمت شکنی را نسبت به جناب آقای  مهدی مجرد گیلانی به اوج خود رسانید. شاعر نامحترم ونادان  در شعر خود چندین نسبت ناروا وسنگین به آقای مجرد داده که حتی از نظر حقوقی وقضایی می تواند قابل پیگیری باشد.بعضی ازاین نسبت ها که در شعر این شاعر آمده( باکمال عذرخواهی )  عبارتند از :  تمسخر قراردادن و سگ هاری و ضدّ آیین محمد ص دانستن آقای مجرد  - ..-....-......  شاعر نامحترم  وجاهل ،  یک مسلمان ویک روحانی عزیز را که چندماه پیش بدست مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله صافی (مدّ ظله الشریف) ملبّس به لباس مقدس روحانیت شده ، به سگ هاری تشبیه و او را ضدّدین محمد ص معرفی کرده است!!!  اینجانب سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی جهت دفع برخی توهمات که ممکن است به ذهن بعضی ها خطور نماید  به صراحت اعلام می دارم که در قبال این شعر هیچ چیزی از آقای مهدی  مجرد دریافت نکردم واساسا ایشان خبر ندارد که بنده در دفاع از حریم حرمتش شعر گفته ام. بنده صرفا برای دفاع از حریم حرمت یک مسلمان اقدام کردم وامیدوارم که هیچ زمانی شاهد چنین کارهای ضد اخلاقی وضداسلامی در جامعه انسانی واسلامی  نباشیم. برمسؤلین مربوطه است که جلو هنجارشکنی ها و رفتارهای غیر اسلامی وضد دینی و... را بگیرند.

***************************************************************************

 

سایت اطلاع رسانی حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) گیلان(رشت)


اختصاصی گیلانیان : حجت الاسلام مهدی مجرد گفت : امروزه دشمن با استفاده از فضای مجازی و ماهواره ها وارد خانه های مردم شده و در حال تبلیغ فرهنگ بی بند و باری غرب است .


مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گیلان و مدیر حوزه علمیه امیر المومنین (ع) با بیان این مطلب در مراسم رونمائی سایت حوزه علمیه امیرالمومنن (ع) در جمع خبرنگاران مکتوب و مجازی استان ، که برخی از بزرگان استان مثل: دادستان دادگاه ویژه روحانیت استان ، نماینده ولی فقیه و رئیس عقدتی سیاسی نیروی انتظامی استان ، امام جمعه لاهیجان و برخی از اساتید حوزه حضور داشتند ، افزود :

امروز بهترین روز زندگی من است زیرا اگر هر چقدر حوزه علمیه وسیع و زیبا ، اساتید مجرب و همه امکانات تعلیم و تعلم و جانبی در حد عالی فراهم باشد اما اطلاع رسانی درستی صورت نگیرد کار زیادی را انجام نداده ایم و مثل این است که در خانه خود صحبت های مفیدی برای اجتماع خود کرده باشیم ولی حرف های ما به بیرون راه نیافته باشد و این قبیل کارها فقط فایده داخلی دارد و اثری مفید برای جامعه اسلامی نخواهد داشت .

وی با اشاره به شایعه های رنگارنگ در خصوص ساخت این حوزه علمیه بزرگ گفت : زمین این حوزه متعلق به منابع طبیعی بود که سال‌ها در این مکان بلا استفاده قرار داشت که با رایزنی‌های انجام شده جهت احداث حوزه واگذار شد

حجت الاسلام مجرد با بیان اینکه برای ساخت این حوزه سختی های زیادی تحمل نموده ایم ، اظهار کرد : این حوزه در سه فاز مجهز طراحی شده است که فاز اول آن به بهره برداری رسیده دارای ظرفیت آموزش سیصد طلبه جوان است .

مدیر حوزه علمیه امیرالمومنن (ع) در رابطه با افتتاح سایت حوزه بزرگ امیرالمونین (ع) رشت گفت : با افتتاح سایت ، حوزه از امروز وارد فاز جدیدی از پیشرفت شد و می تواند از طریق فضای مجازی به تمام خانه ها نفوذ نماید و اخبار و مباحث پیرامونی حوزه را به بهترین وجه ممکن به اطلاع عموم برساند .

وی در ادامه گفت : تاریخ مصرف دوران جنگ نظامی رو به پایان است و دنیای استعمار و استحمار قصد دارد با جنگ نرم جهان مطیع خواسته های خود نماید .

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان گفت : حوزه علمیه در امور جنگ نرم می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد و در خط مقدم مبارزه با جنگ نرم قرار بگیرد .

وی ادامه داد : اگر حوزه نمی تواند بطور مستقیم وارد منازل مردم شود ولی با ابزار رسانه ای مجازی می تواند بصورت جذاب وارد خانه ها شده و در دل های مردم دنیا نفوذ نماید و آنان را از مزایای بی حد و حصر اسلام و زندگی متعالی بهره مند نماید .

وی از خبرنگاران خواست قلم ها را امام زمانی (عج) نموده و در پی حقیقت باشند و هرگز تابع افراد و جناح و غیره نباشند و بعنوان راه خدائی تلاش نمایند خوراک فکری الهی و مفید به حال جامعه فراهم و عرضه نمایند .

وی در خصوص نقش فضاهای مجازی و سایت ها گفت: ما امروزه باید مسلح به سلاح هایی باشیم که دشمنان ما از آنها استفاده می نمایند .

حجت الاسلام مجرد در پایان گفت : ما باید در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن باید به سلاح خود آنان مسلح و مجهز شویم تا بتوانیم هر تک دشمن را با پاتک از نوع آنان پاسخ بگوییم.

گفتنی است در این مراسم سایت حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) گیلان به آدرس www.rasht-intlho.ir افتتاح شدو مهمانان مرام به اتفاق در محوطه حوزه حضور یافته و چند اصله نهال بمناسبت ایام درختکاری در محوطه حوزه کاشتند .

************************************************************************************

ستایش از کارامدی حجت الاسلام مجرد از زبان امام جمعه لاهیجان

 

امام جمعه لاهیجان:

آیت‌الله قربانی شانس آوردند که حجت الاسلام مجرد را درکنار خود دارند

از سمت چپ حجت الاسلام احمد عبدالله زاده پاشاکی امام جمعه محترم لاهیجان
و بعدش  حجت الاسلام  مهدی مجرد گیلانی

حجت الاسلام و المسلمین احمد  عبدالله زاده پاشاکی امام جمعه محترم لاهیجان گفت: اگر علمای بزرگ کشور و مخصوصا سایر نمایندگان ولی فقیه استانها، فردی همانند حجت الاسلام مجرد برای خود داشتند، به پیشرفت چشمگیری می رسیدند.

به گزارش خبرنگار درسیاهکل، امام جمعه لاهیجان در مراسم رونمایی از پایگاه جامع اطلاع‌رسانی حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت؛ بیان اینکه از فکر باز و اندیشه خوب حضرت حجت الاسلام مجرد پیرامون مسائل حوزه امیرالمومنین(ع) سپاس و قدردانی می کنم اظهار داشت: اگر علمای بزرگ کشور و مخصوصا سایر نمایندگان ولی فقیه استانها، فردی همانند حجت الاسلام مجرد برای خود داشتند، به پیشرفت چشمگیری می رسیدند.

mojarad_abdollahzadeh


20150316162831_IMG_6777

                                          **حوزه علمیه امیرالمؤمنین رشت**

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله زاده پاشاکی تأکید کرد: یک شانس بزرگی که آیت الله قربانی آوردند، این بود که شخصی به بزرگواری حاج آقا مجرد را در کنار خود دارند.
وی با بیان اینکه روحاینیون رسالت انبیا را بردوش دارند گفت: باید از طریق اینگونه سایت‌ها حرف دین را به مردم برساند.
امام جمعه لاهیجان با تأکید براینکه مسائل دینی را برای نسل جوان باید به وسیله ابزار بروز آشنا کرد افزود: وبسایت حوزه علمیه بزرگ امیرالمومنین(ع) رشت نیز می تواند گام موثری در این راستا داشته باشد.

 


**کلیک کنید:(مطالب مفید)

http://www.darsiahkal.ir/53911/%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84/

****************************************************************************************

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان:

نیکی به مردم از صفات والاى اخلاقى امام کاظم ع/ منش امام موسی کاظم زندانبان را منقلب می کند

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان امام موسی کاظم(ع) را با منش در رفتار توصیف کرد و در عبادت و زهد از همه مردم عصر خویش برتر دانست

نیکی به مردم از صفات والاى اخلاقى امام کاظم/ منش امام موسی کاظم زندانبان را منقلب می کند

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مجرد در گفتگو با خبرنگار کاسپین در رشت ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: دوران حیات امام صادق (ع) مصادف بود با اواخر دوران بنی امیه و اوایل دوران بنی عباس و او و شیعیان فرصت و شرایط مناسبی بدست آوردند و سعی نمودند عناصر اعتقادی شیعه را تعیین نمایند.

وی افزود: دوگانگی میان فرزندان آل علی و آل عباس کمتر بود و مظلومیت آل پیامبر محوری برای اتحاد بود.

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم شیعه در خانواده مقدس و در هاله ای از قدس و تقوا به دنیا آمد، گفت: از پدر و مادری به وجود آمد که دارای ارحام مطّهر و اصلاب شامخه بوده‌اند.

مجرد افزود: دوران حیات ایشان مصادف است با آخرین نفسهائی که از دودمان اموی بیرون آمد در واقع بنی امیه در حال نزع روان بود.

حجت الاسلام و المسلمین مجرد به واقعه های دورن آن امام همام خاطرنشان کرد و افزود: طبیعی است که جامعه و عصر کودکی او، عصر بحران باشد زیرا از یک سو بنی امیه در حال جای خالی کردن است و از سوی دیگر بنی عباس درحال جان گرفتن و ریشه دار شدن؛ و در این کشمکش بود که بزرگ‌ترین واقعه تاریخ فقه اسلام جان گرفت و اتفاق افتاد.

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه عصر امام از دید فرهنگی زمان ظهور و بروز مکتب‌ها و انحرافات فکری و عقیدتی در جامعه و عصر برخورد اندیشه در جامعه اسلامی است، تصریح کرد: مکاتب گوناگون وفلسفه های مختلفی فرصتی برای بروز و ظهور یافتند که آثاری مثبت و منفی به همراه داشتند.

وی به منش امام موسی کاظم اشاره  کرد و افزود: منش و سلوک پاک او همگان را متأثّر مى‌ساخت؛ چنان که بنابر روایات، چون او را در زندان حبس کردند، زندان‌بانان را منقلب ساخت و بدو ایمان آوردند.

حجت الاسلام مجرد در خصوص  علم و دانش امام نیز اظهار داشت: درباره دانش آن امام همام (ع) روایت کرده‌اند که از همان کودکى شگفتى مردم را بر مى‌انگیخت.

مجرد با بیان اینکه معصوم علم را در خود درد گفت: امام موسی الکاظم(ع)هنوز کودک بود که فقهای مشهور مثل ابو حنیفه از او مسأله می‌پرسیدند و کسب علم می‌کردند.

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان عبادت امام موسی کاظم (ع) را خاص دانست و افزود: در عبادت و زهد از همه مردم عصر خویش برتر بود و بدین روى او را لقب «العبدالصّالح» داده بودند.

وی نیکی به مردم را از خصایص دین مبین اسلام دانست و گفت: از صفات والاى اخلاقى امام کاظم (ع)، احسان و نیکى به مردم بود و نیازمندان بدو حاجت مى‌بردند و نیاز خویش را از او بر مى‌آوردند و «باب‌الحوائج» اش مى‌دانستند.

http://caspress.com/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/4346

رسانه نقش مهمی در پویایی جامعه اسلامی ایفا می?کند


رسانه نقش مهمی در پویایی جامعه اسلامی ایفا می کند

.......رئیس دفتر نماینده ولی?فقیه در گیلان با بیان اینکه جنگ سخت در شرایط کنونی منسوخ شده و دشمن با جنگ نرم وارد عرصه شده است، ادامه داد: برای مقابله با جنگ نرم نمی توان تنها از طریق منبر و مسجد پاسخگوی نیازهای جامعه شد، بلکه باید مسلح به سلاح های نرم که دشمنان آنها را ترویج می کنند باشیم........


http://www.ehyaonline.ir/vdci.5apct1auubc2t.html

 

************************************************************************************************

 

با دستان آیت الله گلپایگانی؛

*«مهدی مجرد» لباس روحانیت بر تن کرد+تصاویر - درسیاهکل

«مهدی مجرد» لباس روحانیت بر تن کرد+تصاویر

مسئول دفتر آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در استان گیلان با دستان آیت الله گلپایگانی عمامه گذاری کرد.

به گزارش درسیاهکل، مراسم عمامه گذاری طلاب توسط حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در تاریخ 19 دی ماه امسال(1393 شمسی) در قم برگزار شد.

مهدی مجرد مسئول دفتر آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در استان گیلان نیز در این مراسم حضور داشت و آیت الله گلپایگانی عمامه وی را بر سرش گذاشت.

تصاویر

mehdi_majarad (1) mehdi_majarad (2) mehdi_majarad (3) mehdi_majarad (4) mehdi_majarad (5)

http://www.darsiahkal.ir/51351/%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%AF-%D9%84/







تاریخ : یکشنبه 94/3/24 | 12:18 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

***نسیم معرفت***

گناهی که حرمت آن بالاتر از حرمت تخریب خانه خداست!


حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است - آستان قدس


قرآن کریم مومنان را ازهرگونه قضاوت درباره دیگران بدون علم و آگاهی ممنوع کرده است، چنان که فرمود:« ولاتقفُ ما لیس لک به علمُ انّ السّمع و البَصرَ والفؤاد کلّ اولئک کان عنهُ مسئولاً»[1] چیزی را که به آن علم و آگاهی نداری دنبال مکن زیرا گوش و چشم و دل ، همه در پیشگاه خدای متعال مورد سوال خواهد گرفت.

بعضی چیزها بسیار گران به دست می آیند، ولی بسیار ارزان از دست می روند. شاید نتوان باور کرد که پس از ایمان، چیزی گران تر از آبروی مسلمان وجود ندارد. آبروی یک فرد محصول یک عمر زندگی ، تلاش و سختی است که ممکن است در یک لحظه از دست برود، بنابراین گناهی نیز بالاتر و بزرگ تر از ریختن آبروی مسلمان وجود ندارد.

اسلام عزیز آبروی مسلمان را بسیار ارزشمند و والا می داند وریختن آن را بسیار خطرناک و گناهی بسیار بزرگ بر شمرده است. گناهی که به آبروریزی منجر شود، مانند: غیبت، تهمت، شایعه پراکنی و... از گناهان کبیره ای است که به آسانی آمرزیده نمی شود. متأسفانه درجامعه ما چزی که نزد بعضی ها ارزش ندارد، همین آبروی مسلمان است که آن را خیلی راحت، مورد تاخت و تاز قرار می دهند وخود ودیگران را گرفتار عذاب الهی می کنند.

امام صادق علیه السلام فرمودند:« المؤمنُ اعظمُ حرمه من الکعبه» [2]حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است.

مقدس ترین سرزمین کعبه مکرمه(قبله گاه مسلمانان و نماز گزاران) است، به گونه ای که بدون توجه به آن نماز باطل است وحیوانی که به آن سو ذبح نشود، حرام است. تکریم و احترام کعبه بر همه واحب و اهانت به آن، حرام وگناه بسیار بزرگی است. هر کس نسبت به آن قصد سوء داشته باشد(مانندابرهه) با لشکر شکست ناپذیر « طیر ابابیل» رو به رو خواهد شد، ولی مومن بالاتر از کعبه قرار دارد. به گفته امام صادق علیه السلام مومن از کعبه عزیزتر و محترم تر و حتی حرمتش از آن بالاتر است، بنابراین همان طور که تخیب واهانت به کعبه حرام است تخریب چهره مومن و اهانت به او نیز حرام است.

به راستی چه کسی به خود جرأت می دهد کعبه را خراب یا به آن اهانت کند؟ آیا جز جبارانی مانند یزید که حکم تخریب وآتش زدن کعبه را صادر کرد، کسی چنین جسارتی را دارد؟ پس چگونه است که باوجود بالاتر بودن حرمت مومن از حرمت کعبه به آسانی مورد توهین، تخریب و جسارت قرار می گیرد و آبروی مسلمان به سادگی ریخته می شود؟

شکی نیست که اگر مسلمانی ترور شخصیت شود و از نظر اجتماعی ساقط گردد، این حالت از هزار بار کشتن او بدتر است وچنین شخصی مصداق این آیه شریفه است:

« من قتل نفساً بغیرِ نفسٍ او فسادٍ فی الأرض فکأنّما قتلَ الناس جمیعاً ...» [3]هر کس فردی را بکشد، چنان است که گویا تمام بشر را به قتل رسانده است(بدون شک کشتن یا ترور شخصیت از ترور وکشتن شخص بالاتر است)

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:« المومنُ حرامُ کلّه عرضهُ و مسالُهُ ودمُهُ »مومن همه چیزش، آبروی او مال او وخون او حرام(محترم) است.

روزی آن حضرت به کعبه نگاه کردند وفرمودند: « ای کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تورا بزرگ و حرمتت را گرامی داشته است! به خدا قسم حرمت مومن از تو بیشتر است، زیرا خداوند تنها یک چیز را از تو حرام کرده، ولی ازمومن سه چیز راحرام کرده است: مال، جان وآبرو تا کسی به او گمان بد نبرد.[4]

[1] . سوره اسراء ، آیه 36.

[2] . خصال، ص27.

[3] . سوره مائده، آیه 32

[4] . بحار الانوار، ج 64، ص71.


http://aqlibrary.ir/quran/index.php/1390-06-05-18-03-38/3811-1393-02-15-03-23-44

 




تاریخ : یکشنبه 94/3/24 | 12:16 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 

***نسیم معرفت***


 

به نام خدا

 

حرمت مسلمان

خداوند، احترام و حرمت مسلمان را بر هر حرمتى برترى بخشیده و با اخلاص و توحید شیرازه ى حقوق مسلمانان را در نقطه هاى پیوند به سختى گره زده است .


شعری در دفاع از حریم حرمت یک مسلمان

 

دفاع ازحریم حرمت حجت الاسلام شیخ مهدی مجردگیلانی(حرمت مسلمان)


به به مجرد آمده باصدبشارت آمده

                       به به مجرد آمده از بهر خدمت آمده

درشأن اوگفتارهاباصدقرائت آمده

                   امامجردزین میان گویی سلامت آمده

درعرصه اجراء وکاراوباشهامت آمده

                    اندرطریق دین حق اوباصداقت آمده

دربحث ودرس حوزوی اندرکفایت آمده

                    درکارهای حوزوی او  با لیاقت آمده

ازبهر او توهین ها بس بی نهایت آمده

                     اودلشکسته نزد حق اندرشکایت آمده


شعر از سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

روزشنبه بیست وسوم خرداد1394.

تذکر:

 شعری که برای جناب مستطاب حجت الاسلام شیخ مهدی مجردگیلانی  سرودم  بدان جهت بود که در تاریخ بیست وسوم خرداد1394 ساعت 9 و نیم صبح از طریق واتساب یکی از عزیزان ، شعری را برای من ارسال کرد که شاعرش حرمت شکنی را نسبت به جناب آقای  مهدی مجرد گیلانی به اوج خود رسانید. شاعر نامحترم ونادان  در شعر خود چندین نسبت ناروا وسنگین به آقای مجرد داده که حتی از نظر حقوقی وقضایی می تواند قابل پیگیری باشد.بعضی ازاین نسبت ها که در شعر این شاعر آمده( باکمال عذرخواهی )  عبارتند از :  تمسخر قراردادن و سگ هاری و ضدّ آیین محمد ص دانستن آقای مجرد  - ..-....-......  شاعر نامحترم  وجاهل ،  یک مسلمان ویک روحانی عزیز را که چندماه پیش بدست مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله صافی (مدّ ظله الشریف) ملبّس به لباس مقدس روحانیت شده ، به سگ هاری تشبیه و او را ضدّدین محمد ص معرفی کرده است!!!  اینجانب سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی جهت دفع برخی توهمات که ممکن است به ذهن بعضی ها خطور نماید  به صراحت اعلام می دارم که در قبال این شعر هیچ چیزی از آقای مهدی  مجرد دریافت نکردم واساسا ایشان خبر ندارد که بنده در دفاع از حریم حرمتش شعر گفته ام. بنده صرفا برای دفاع از حریم حرمت یک مسلمان اقدام کردم وامیدوارم که هیچ زمانی شاهد چنین کارهای ضد اخلاقی وضداسلامی در جامعه انسانی واسلامی  نباشیم. برمسؤلین مربوطه است که جلو هنجارشکنی ها و رفتارهای غیر اسلامی وضد دینی و... را بگیرند.

***************************************************************************

 

سایت اطلاع رسانی حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) گیلان(رشت)


اختصاصی گیلانیان : حجت الاسلام مهدی مجرد گفت : امروزه دشمن با استفاده از فضای مجازی و ماهواره ها وارد خانه های مردم شده و در حال تبلیغ فرهنگ بی بند و باری غرب است .


مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گیلان و مدیر حوزه علمیه امیر المومنین (ع) با بیان این مطلب در مراسم رونمائی سایت حوزه علمیه امیرالمومنن (ع) در جمع خبرنگاران مکتوب و مجازی استان ، که برخی از بزرگان استان مثل: دادستان دادگاه ویژه روحانیت استان ، نماینده ولی فقیه و رئیس عقدتی سیاسی نیروی انتظامی استان ، امام جمعه لاهیجان و برخی از اساتید حوزه حضور داشتند ، افزود :

امروز بهترین روز زندگی من است زیرا اگر هر چقدر حوزه علمیه وسیع و زیبا ، اساتید مجرب و همه امکانات تعلیم و تعلم و جانبی در حد عالی فراهم باشد اما اطلاع رسانی درستی صورت نگیرد کار زیادی را انجام نداده ایم و مثل این است که در خانه خود صحبت های مفیدی برای اجتماع خود کرده باشیم ولی حرف های ما به بیرون راه نیافته باشد و این قبیل کارها فقط فایده داخلی دارد و اثری مفید برای جامعه اسلامی نخواهد داشت .

وی با اشاره به شایعه های رنگارنگ در خصوص ساخت این حوزه علمیه بزرگ گفت : زمین این حوزه متعلق به منابع طبیعی بود که سال‌ها در این مکان بلا استفاده قرار داشت که با رایزنی‌های انجام شده جهت احداث حوزه واگذار شد

حجت الاسلام مجرد با بیان اینکه برای ساخت این حوزه سختی های زیادی تحمل نموده ایم ، اظهار کرد : این حوزه در سه فاز مجهز طراحی شده است که فاز اول آن به بهره برداری رسیده دارای ظرفیت آموزش سیصد طلبه جوان است .

مدیر حوزه علمیه امیرالمومنن (ع) در رابطه با افتتاح سایت حوزه بزرگ امیرالمونین (ع) رشت گفت : با افتتاح سایت ، حوزه از امروز وارد فاز جدیدی از پیشرفت شد و می تواند از طریق فضای مجازی به تمام خانه ها نفوذ نماید و اخبار و مباحث پیرامونی حوزه را به بهترین وجه ممکن به اطلاع عموم برساند .

وی در ادامه گفت : تاریخ مصرف دوران جنگ نظامی رو به پایان است و دنیای استعمار و استحمار قصد دارد با جنگ نرم جهان مطیع خواسته های خود نماید .

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان گفت : حوزه علمیه در امور جنگ نرم می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد و در خط مقدم مبارزه با جنگ نرم قرار بگیرد .

وی ادامه داد : اگر حوزه نمی تواند بطور مستقیم وارد منازل مردم شود ولی با ابزار رسانه ای مجازی می تواند بصورت جذاب وارد خانه ها شده و در دل های مردم دنیا نفوذ نماید و آنان را از مزایای بی حد و حصر اسلام و زندگی متعالی بهره مند نماید .

وی از خبرنگاران خواست قلم ها را امام زمانی (عج) نموده و در پی حقیقت باشند و هرگز تابع افراد و جناح و غیره نباشند و بعنوان راه خدائی تلاش نمایند خوراک فکری الهی و مفید به حال جامعه فراهم و عرضه نمایند .

وی در خصوص نقش فضاهای مجازی و سایت ها گفت: ما امروزه باید مسلح به سلاح هایی باشیم که دشمنان ما از آنها استفاده می نمایند .

حجت الاسلام مجرد در پایان گفت : ما باید در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن باید به سلاح خود آنان مسلح و مجهز شویم تا بتوانیم هر تک دشمن را با پاتک از نوع آنان پاسخ بگوییم.

گفتنی است در این مراسم سایت حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) گیلان به آدرس www.rasht-intlho.ir افتتاح شدو مهمانان مرام به اتفاق در محوطه حوزه حضور یافته و چند اصله نهال بمناسبت ایام درختکاری در محوطه حوزه کاشتند .

************************************************************************************

ستایش از کارامدی حجت الاسلام مجرد از زبان امام جمعه لاهیجان

 

امام جمعه لاهیجان:

آیت‌الله قربانی شانس آوردند که حجت الاسلام مجرد را درکنار خود دارند

از سمت چپ حجت الاسلام احمد عبدالله زاده پاشاکی امام جمعه محترم لاهیجان
و بعدش  حجت الاسلام  مهدی مجرد گیلانی

حجت الاسلام و المسلمین احمد  عبدالله زاده پاشاکی امام جمعه محترم لاهیجان گفت: اگر علمای بزرگ کشور و مخصوصا سایر نمایندگان ولی فقیه استانها، فردی همانند حجت الاسلام مجرد برای خود داشتند، به پیشرفت چشمگیری می رسیدند.

به گزارش خبرنگار درسیاهکل، امام جمعه لاهیجان در مراسم رونمایی از پایگاه جامع اطلاع‌رسانی حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت؛ بیان اینکه از فکر باز و اندیشه خوب حضرت حجت الاسلام مجرد پیرامون مسائل حوزه امیرالمومنین(ع) سپاس و قدردانی می کنم اظهار داشت: اگر علمای بزرگ کشور و مخصوصا سایر نمایندگان ولی فقیه استانها، فردی همانند حجت الاسلام مجرد برای خود داشتند، به پیشرفت چشمگیری می رسیدند.

mojarad_abdollahzadeh

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله زاده پاشاکی تأکید کرد: یک شانس بزرگی که آیت الله قربانی آوردند، این بود که شخصی به بزرگواری حاج آقا مجرد را در کنار خود دارند.
وی با بیان اینکه روحاینیون رسالت انبیا را بردوش دارند گفت: باید از طریق اینگونه سایت‌ها حرف دین را به مردم برساند.
امام جمعه لاهیجان با تأکید براینکه مسائل دینی را برای نسل جوان باید به وسیله ابزار بروز آشنا کرد افزود: وبسایت حوزه علمیه بزرگ امیرالمومنین(ع) رشت نیز می تواند گام موثری در این راستا داشته باشد.

 


**کلیک کنید:(مطالب مفید)

http://www.darsiahkal.ir/53911/%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84/








تاریخ : شنبه 94/3/23 | 4:45 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

راه کارهای خود شناسی

به نام خدا

کلیک کنید:معرفة النفس یا خودشناسی

 

***نسیم معرفت***


قال رسول الله (ص): من عرف نفسه فقد عرف ربه   بحار الانوار جلد دو ص 32

انسان یکی از پیچیده ترین موجودات عالم آفرینش است که درک عمق و ژرفای آن به غایت مشکل است. ظاهر آدمی که ترکیبی از دست و پا و چشم و گوش و قلب و مغز و کلیه ها و دهان و بینی و سایر اعضاء است، جمیع متخصصین و اطباء و کارشناسان را به خود مشغول داشته و مایه اعجاب و شگفتی آنها گشته است .هر عضوی از اعضاء انسان دارای پزشک متخصص به خود است که نظر تخصصی او در رابطه با هر یک از آن اعضاء ، مورد اعتبار و قبول است و عنوان دکتر عمومی برای انسان از باب قرص مسکن است که از باب ناچاری به او مراجعه می شود.

همانگونه که ابعاد جسمانی انسان پیچیده است ، ابعاد روحی و روحانی و نیز روانی او به مراتب پیچیده تر و درک عمق و ژرفای آن سخت تر و دشوارتر است و باب معرفة النفس از جهات مختلف کلامی و فلسفی و اخلاقی و روانشناختی و غیره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و آیات و روایات زیادی در این باره وارد شده است که حدیث زیبا و دقیق از پیامبراکرم(ص) که در آغاز نوشتار ذکر شده است یکی از روایات وارده در این باب می باشد.

آگاهی انسان نسبت به خود در ابعاد روحی و جسمی معمولا در سطح معلومات عمومی و ابتدائی است و کمتر کسی پیدا می شود که در عمق وجود خود سیر کاملی را طی کرده باشد. از این رو جناب دکتر الکسیس کارل کتابی در این باب نوشته است و نام آن را ( انسان موجودی ناشناخته ) گذاشته است. کمالات اولیاء و کملین از عرفاء از آنجا ناشی شده است که در سیر معرفتی انفسی ( سیر انفسی ) به لطف الهی در حد خود موفق بوده اند و باید دانست که معرفت الهی برای غیر معصومین یا از طریق سیر در انفس است و یا از طریق سیر در آفاق و معرفت از راه سیر در انفس دقیق تر و بالاتر از معرفت آفاقی می باشد و برای حضرات معصومین علیهم السلام ، معرفت الهی از نوع ( بک عرفتک ) می باشد.سیر آفاقی و از آثار به آفریدگار رسیدن از ابتدائی ترین راه معرفت به پروردگار عالم می باشد و از آنجا که انسانها با محسوسات و ملموسات خو گرفته اند و از بدو تولد تا زمان کهولت با اشیاء و پدیده های اطراف خود در ارتباط هستند روی این جهت خداوند در قرآن کریم به سیر آفاقی بیشتر توجه می دهد تا ضمیر خفته انسانها از این طریق بیدار گردد و به شناخت  ومعرفت پروردگار نائل گردند.

و اما در رابطه با سیر انفسی در سوره ذاریات آیه 21 چنین آمده است: و فی انفسکم افلا تبصرون، یعنی در وجود خود شما نشانه ها و آیاتی از پروردگارتان می باشد آیا نمی بینید؟ اگر چه سیر انفسی شامل ابعاد جسمانی انسان نیز می شود ولی با شواهد و قرائینی از جمله حدیث زیبا و عمیق و دقیق پیامبر اسلام ٌ(ص)که فرمود:من عرف نفسه فقد عرف ربه،می توان دریافت که مراد ازسیر انفسی بیشتر ناظر به درک عمق وجودی و درونی و روحی آدمی است که با تزکیه و با عنایات و الطاف الهی و تفکر و دعا و تضرع به درگاه الهی می توان به مراتبی از آن نائل شد و بدون تهذ یب و تزکیه نفس و به غیر از توجهات و عنایات خاصه الهی و بدون تفکر و نیایش خالصانه، شناخت انفسی بسیار بسیار دشوار و یا ناممکن خواهد بود. به نظر می رسد که شاه کلید همه معارف ، معرفت نفس و خود شناسی است همان چیزی که در روایات به عنوان افضل المعرفه و غایت المعرفه و فوز اکبر یاد شده و از عدم معرفت به نفس به عنوان اعظم الجهل و بزرگترین نادانی تعبیر شده است . و در کتاب مصباح الهدایه الی الخلافة  والولایه از امام خمینی با ترجمه سید احمد فهری صفحه 32 چنین آمده است :... بل کل الحقایق للسالک العارف ، معرفة النفس فعلیک بتحصیل هذه المعرفة فانها مفتاح المفاتیح و مصباح المصابیح من عرفها فقد عرف ربه یعنی ... بلکه نردبان همه حقایق از برای عارف سالک همانا معرفت نفس است پس بر تو باد که این معرفت را بدست آوری که شناخت نفس ، کلید همه کلیدها و چراغ همه چراغهاست و هرکس که خود را شناخت پروردگار خود را شناخته است و باز امام خمینی در کتاب فوق الذکر صفحه 81 فرمود : هل قرات کتاب نفسک و تدبرت فی تلک الآیة العظیمه التی جعلها الله مرقاة لمعرفة اسمائه و صفاته ، یعنی آیا تا بحال کتاب نفس خود را خوانده ای؟ و آیا در این نشانه بزرگ الهی تدبر کرده ای؟ نشانه که خداوند ، شناخت آن را نردبان شناخت خود و شناخت اسماء و صفات خود قرار داده است. ( منابع حدیث من عرف :بحارج2ص32 وج95ص452 ومیزان الحکمه ج3ص1876-1877 والحیاة ج1ص114-116 وغررالحکم ص588 حدیث 301 وتفسیر نورالثقلین ج1ص85 ومصباح الشریعه ص13 وکتاب فطرت استاد شهید مرتضی مطهری ص46

 

{متن از  سید اصغر سعادت میرقدیم }

***********************************************************

راه کارهای خود شناسی

روش خود شناسی | گروه اینترنتی رهروان ولایت





تاریخ : شنبه 94/3/23 | 10:10 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

عرفان پویا از نگاه امام خمینی (ره)
آیت الله رمضانی گیلانی


گیلان آنلاین: مقاله حاضر به بیان شاخصه‏ های عرفان امام خمینی (ره) پرداخته است. نویسنده عجین‏ شدن عرفان امام با معارف اهل بیت علیهم‏ السلام و حضور در متن جامعه و سیاست و پیوند با حماسه و احساس و دوری جستن از تقیّدهای بی‏جا و تکلف ‏آمیز را از ویژگی‏ های عرفان آن پیر سفرکرده دانسته است.

آیت الله رمضانی گیلانی

***نسیم معرفت***


گیلان آنلاین:

چکیده:
گرایش به عرفان یکی از پرجاذبه‏ ترین گرایشات معنوی است که در میان ادیان الهی از جایگاه خاصی برخوردار است، به‏ طوری که می‏توان گفت: معرفة‏الله در رأس اهداف تبلیغی پیامبران بوده است.
از سوی دیگر، جاذبه ‏های عرفانی همچون سایر گرایشات پاک و مقدس، از طرف برخی عارف‏ نمایان مورد بهره‏ برداری ناصحیح قرار گرفته است که گوشه‏ گیری و عزلت و بی ‏تفاوتی در مقابل مسائل اجتماعی و سیاسی و ظلم‏ پذیری از جمله آنهاست.
مقاله حاضر به بیان شاخصه‏ های عرفان امام خمینی (ره) پرداخته است. نویسنده عجین‏ شدن عرفان امام با معارف اهل بیت علیهم‏ السلام و حضور در متن جامعه و سیاست و پیوند با حماسه و احساس و دوری جستن از تقیّدهای بی‏جا و تکلف ‏آمیز را از ویژگی‏ های عرفان آن پیر سفرکرده دانسته است.

1- مقدمه
پدیده و واقعیت عرفان، با متن حضور انسان در این نشئه پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد. از زمانی که عرفان به عنوان یک راه و روش مورد توجه قرار گرفت، همواره مورد رد و پذیرش و نقض و ابرام متفکران بوده است. عده‏ ای مسیر افراط را طی کرده، راه نجات بشر را منحصر در همین راه دانستند و نسبت به هر پدیده‏ ای تفسیر باطنی کردند و به ظواهر ارزش و بهایی ندادند. این امر موجب شد تا آنان وظائف خود را از دین داران جدا نموده، فیض‏ یابی از پیامبران الهی را فقط برای عوام لازم بدانند و برای خود اقطاب و رهبران دیگری برگزینند. برخی دیگر در برابر این گروه قرار گرفتند و به شدت با عرفان به مخالفت برخاستند و آن را بزرگترین عامل انحراف و تحریف دین برشمردند. دسته سوم کسانی‏ اند که راه اعتدال در پیش گرفتند. اینان توجه به ظواهر و بواطن را از ضروریات حیات انسانی دانسته، و معتقد هستند که توجه به ظاهر نباید غفلت از معرفتِ حاق و باطن را ایجاد کند و حالت بازدارندگی نسبت به تعمق در باطن دین به وجود آورد و بالعکس، توجه به معنا و باطن، نباید موجب رها کردن ظواهر و بی ‏توجهی بدان گردد. ابونصر سراج (ت 378 ق) در کتاب «اللمع» که از متون قدیمی عرفان است، در این‏ باره می‏ نویسد:
عده‏ ای در فضیلت عرفان به راه افراط و غلوّ رفته و آن را از حد خود بالاتر برده‏ اند و گروهی آن را نوعی لهو و لعب و بی‏ مبالاتی نسبت به جهل و نادانی دانسته ‏اند و عده‏ ای دیگر عرفان را ناشی از تقوا و پرهیز و پشمینه ‏پوشی و سخت‏گیری در روش سخن گفتن و لباس پوشیدن و غیره می‏دانند و جماعتی در طعن و بدگویی زیاده ‏روی کرده تا حدی که عرفا را به زندقه و ضلالت نسبت داده‏ اند.(1)
اگر به مجموعه مباحث و مطالبی که از امام قدس ‏سره در دست است، نظر افکنیم، روشن می‏شود که ایشان هدف از حضور با کرامت انبیای الهی را معرفة‏اللّه‏ می‏داند؛ یعنی همان چیزی که به عنوان غایت عرفان نظری مطرح است. همچنین ایشان اتصال به دریای الوهیت را که به عنوان غایت عرفان عملی مطرح است، نتیجه عملی دعوت و حضور انبیای الهی می‏داند. امام قدس ‏سره درباره قسمت اول می‏ فرماید:
تمام مقاصد انبیا، برگشتش به یک کلمه است و آن معرفة‏اللّه‏.(2) آرمان اصلی وحی، این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند.(3)
و در مورد قسمت دوم می‏فرماید:
خودتان را متصل کنید به این دریا، دریای الوهیت، دریای نبوت، دریای قرآن کریم.(4)... بیشتر ناله اولیا از درد فراق و جدایی از محبوب است و کرامت او.(5)
پیامبران درصدد بودند انسان را که عصاره هستی است، از همه ناهنجاری‏ها مراقبت کنند. از این‏ رو انسان‏ها را به یکی شدن، صفا، یکدلی، وحدت و معنویت فرا می‏ خواند. امام قدس‏ سره در این زمینه می‏فرماید:
آن چیزی که انبیا می‏خواستند آن بود که همه امور را الهی کنند، تمام ابعاد عالم را و تمام ابعاد انسان را که خلاصه عالم است، عصاره عالم است، انبیا برای این آمدند که همه این‏ها را الهی کنند.(6) امام خمینی با سیری متفکرانه در منازل عارفان و پیمودن راه های عرفان نظری و عملی، عرفانی متعالی به صحنه اجتماع آورد و آن را به عنوان یکی از بنیادهای نظام سیاسی اسلام قرار داد.
در اینجا با مرور برخی از نظریات امام خمینی در مسائل عرفانی، به معرفی شاخصه ‏های عرفان از دیدگاه ایشان می‏پردازیم.

2- تعریف عرفان از نظر امام
برای عرفان تعاریف زیادی ذکر شده است. تنوع و تعدد این تعاریف بیشتر به حالات و مقامات عارفان مربوط می‏گردد و در هرکدام، بعدی از ابعاد این حقیقت بازگو می‏شود. امام خمینی قدس ‏سره در تعریف عرفان می‏فرماید:
عرفان عبارت است از معرفت خدا و شؤون ذاتی و تجلیات اسمائی و افعالی او در حضرت علمیه و غیبیه با یک نوع مشاهده حضوری، همچنین علم حضوری داشتن به کیفیت صفاتی و مراودات و نتایج الهی در حضرات اسمائی و اعیانی.(7)
و در جای دیگر می‏فرماید:
عرفان، علم به کمال جلا و کمال استجلا می‏باشد و کمال جلا، یعنی ظهور حق در مرآت أتَمّ و کمال استجلا، یعنی شهود حق، خود را در آن مرآت.(8)

امام قدس‏ سره معتقد است که وصول به چنین معرفتی از طریق علم حصولی ممکن نیست، زیرا در چنین علمی غیریت و کثرت علم و عالم و معلوم مطرح است و آن با روح توحید سازگارنیست. به علاوه آن‏که در علم حصولی باید عالم از معلوم تصوری داشته باشد و حال آن‏که از خدای متعال تصور و صورتی برای هیچ‏کس حاصل نمی‏شود. تصور کردن معلوم از ویژگی‏های علم حصولی است، ولی کدام عالم می‏تواند بر معلومی همچون حق‏تعالی احاطه یابد؟ پس راه وصول منحصر به معرفت حضوری و شهودی است و آن بدون تجلی حق‏تعالی بر انسان ممکن نیست. هر انسانی به اندازه تجلی که از جانب حق به او افاضه شده، می‏تواند از این معرفت برخوردار گردد. البته اکتناه بر ذات برای هیچ کسی ممکن نخواهد بود، چه این‏که مولی الموحدین والعارفین علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام می‏فرماید: «الحمدللّه‏ الذی لایُدرِکُهُ بُعدُ الِهمَمِ و لاَیَنَالُهُ غَوْصُ الفِطَن»(9)
امام خمینی قدس‏ سره در این‏باره می‏فرماید:
فکر و علم حصولی نمی‏توانند وجود را معرفی نمایند، زیرا فکر ترتیب اموری است برای وصول به امور دیگر. لذا فکر به عالم کثرت و غیریت مربوط می‏باشد، و راهی در باب توحید و نفی کثرت ندارد. اما علم شهودی و شناخت حضوری، ایجاد وحدت می‏نماید؛ برخلاف علم حصولی که ویژگی کثرت آفرینی داردو ملاک آن غیریت است. در علم حضوری ملاک هوهویت و نفی غیریت و دوگانگی است و همه تعینات زدوده می‏شود.(10)
امام قدس‏ سره معتقد است که فقط از راه علم حضوری که نوعی تجلی ظاهر در مَظهر است، می‏توان به کمال معرفت خدا راه پیدا کرد و فانی در او شد و از تجلی او بهره جست. قلب انسان کامل، ظرف تجلیات حق‏تعالی است و سالک با قدم عارفانه خود به مقامی نائل می‏شود که دیگر فعل خود را نمی ‏بیند. در چنین حالی از تجلی افعالی حضرت حق بهره‏ مند شده و آن‏گاه از حجاب افعال گذشته، حق‏تعالی با اسمای صفاتی بر قلب او تجلی می‏نماید که در این صورت، منشأ خبرهای او از اسماء صفات خواهد بود و آن‏گاه که از این مرحله نیز بگذرد، از مرتبه فنا و بالاتری برخوردار خواهد گشت و این در صورتی است که حق با اسمای ذاتی‏اش بر او تجلی می‏نماید و بی‏شک اصل سلوک در این مراتب و مراحل، دارای شدت و ضعف می‏باشد.(11) فنا یکی از اساسی‏ ترین مسائل عرفان اسلامی است و عارف بدین طریق به پیشگاه دوست راه می‏یابد و از محبت برخوردار می‏گردد. مولوی می‏گوید:
هیچ‏کس را تا نگردد او فنا     نیست ره در بارگاه کبریا
گرچه آن وصلت، بقا اندر فناست     لیک در اول فنا اندر بقاست
چیست مواج فلک؟این نیستی     عاشقان را مذهب و دین، نیستی
نیستی هستت کند، ای مرد راه     نیست شو تا هست گردی از اله
و در جای دیگر می‏گوید:
تا تو پیدایی، خدا باشد نهان     تو نهان شو تا که حق گردد عیان
چون بر افتد از جمال او نقاب     از پس هر ذره تابد آفتاب
وقتی این معارف برای سالک به دست آید، او قدرت، عظمت، اراده و علم الهی را در همه جا مشاهده می‏کند.

3- شاخصه‏ های عرفان از دیدگاه امام خمینی قدس‏سره
امام رحمه ‏الله از جمله عارفانی است که بعد از معصومین علیهم‏السلام با جلوه‏های حضور ربانی خود توانست دنیاهای وسیعی را به روی دین‏داران و دین ‏باوران بگشاید و حیاتی دیگر به جهان آدمیان بخشد. ایشان در همه عرصه‏ ها با نگاه جامع‏ گرایانه خود، حیات آدمی را معنی‏ دارتر نمود.


امام قدس‏ سره حقایق نهفته‏ ای را که در همه آدمیان وجود دارد آشکار نمود و باورهای کارآمد در حوزه انسانی را حیاتی دیگر بخشید. ایشان مانند آن عارفانی نبود که حضور مدبرانه خود برای اصلاح و تدبیر جامعه را در شأن و منزلت خویش ندانند و آن را منافی با سلوک عرفانی، قلمداد کنند؛ بلکه ایشان برای تکمیل مراحل و مراقبت عرفانی، چنین حضوری را در متن جامعه لازم و ضروری می‏دانستند. البته چنین مجموعه ‏ای از مقامات و کرامات، بدون توفیق حضرت پروردگار نبوده است. در اینجا نگاهی گذرا به شاخصه ‏های عرفانی امام می‏اندازیم تا پویایی عرفان حضرت امام قدس ‏سره روشن‏تر گردد.


3- 1. تمسک به ولایت انسان کامل خدای سبحان مقام ولایت مطلقه را واسطه فیض و افاضه خویش قرار داده است و از طریق آن مقام است که خدای متعال فیوضات و برکات خود را بر همه موجودات و بر انسان‏ها نازل می‏فرماید و از آن ‏سو نیز به وساطت ولایت مطلقه است که همه موجودات و از جمله انسان به سوی پرودگار صعود می‏یابند. به تعبیر دیگر، چه در قوس نزول و چه در قوس صعود، انسان کامل که دارای مقام رفیع ولایت مطلقه است، وساطت می‏کند. حامل ولایت مطلقه، خلیفه اعظم حق‏تعالی است و آدم حقیقی و انسان کبیر می‏باشد که مسجود سجود ملائکه الهی است. او در حقیقت مخلوق اول حق تعالی است. گاهی از آن به «قلم اعلی» و گاهی به «عقل» و گاهی به «روح اعظم» تعبیر شده است.

در سیر و سلوک عرفانی تمسک به اولیای کامل الهی از ضروریات شمرده می‏شود و در تمام مراحل سلوک علمی و عملی به واسطه آن ولی مطلق است که انسان عارف و سالک، از عنایت خاص باری‏ تعالی برخوردار می‏گردد. داشتن این ولایت اصلی‏ ترین رکن در طی مراحل سلوک است، چه این‏که در روایت از پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله وارد شده که اسلام بر پنج رکن بنا نهاده شده: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت که مهم‏ترین پایه آن، ولایت است.

حضرت امام قدس‏ سره در کتاب آداب الصلوة با بیانی دقیق لطایف معنای ولایتی نماز را ذکر کرده ‏اند. ایشان در سرّ نوشتن کلمات «لا اله الا اللّه‏، محمد رسول اللّه‏ و علی امیرالمؤمنین» بر همه موجودات از عرش اعلی تا انتهای ارضین می‏ فرماید: نکته عرفانیه آن است که حقیقت خلافت و ولایت ظهور الوهیت است و آن اصل وجود و کمال آن است و هر موجودی که حظی از کمال دارد، از حقیقت الوهیت و ظهور آن‏که حقیقت خلافت و ولایت است، حظی دارد و لطیفه الهیه در سرتاسر کائنات از عوالم غیب تا منتهای عالم شهادت بر ناصیه همه ثبت است و آن لطیفه الهیه حقیقت، «وجود منبسط» و «نفس الرحمن» و «حق مخلوق به» است که بعینه باطن خلافت ختمیه و ولایت مطلقه علویه است و از این جهت است که شیخ عارف شاه‏آبادی(دام ظله) می‏فرمود که شهادت به ولایت در شهادت به رسالت نهفته است، زیرا که ولایت، باطن رسالت است و نویسنده گوید که در شهادت به الوهیت شهادتین منطوی است جمعا و در شهادت به رسالت آن دو شهادت نیز منطوی است، چنانچه در شهادت به ولایت آن دو شهادت دیگر منطوی است.(12) با عنایت به حضور علمی و عینی حضرات معصومین که حاملان واقعی آن ولایت مطلقه‏اند، ضرورت تمسک به آنان در سیر و سلوک علمی و عملی نیز روشن خواهد گردید.

امام خمینی قدس ‏سره از جمله عارفان کم ‏نظیری است که در شناخت مصادیق کمّل خلیفه اعظم که هم‏ اکنون در وجود مقدس امام زمان علیه‏ السلام متبلور است، راه صواب را به درستی و کمال شناختند و بر همان اساس طی طریق نموده و در تمام مراحل به آن مجرای اصلی فیض توجه عمیق داشته است، چه این‏که از کلمات آن عارف بزرگ استفاده می‏شود.(13) 3-2. توسل به اهل‏بیت علیهم‏ السلام با توجه به آنچه که در بحث تمسک گذشت، توسل و استشفاع (طلب شفاعت)از صاحبان آن مقام برای دریافت فیض و سلوک عملی ضروری خواهد بود، زیرا عارف چه در شناخت حضوری و چه در عبادات عملی، بدون مجرای فیض، کار به جایی نخواهد برد.

امام صادق علیه ‏السلام در بیانی نورانی می‏فرماید: «بنا عُرِف اللّه‏ و بنا عبد اللّه‏ و لو لانا ما عرف اللّه‏ و ما عبد اللّه‏»(14) سالک مجذوب یا مجذوب سالک برای وصول به هر مقام معنوی و درک هر اسم از اسمای الهی باید از مظاهر و مجاری آن استمداد جوید. امامان معصوم که معادن کلمات الهی و ارکان توحید اُلوهِیَند و از نشانه‏ ها و مقامات الهی برخوردارند، واسطه برخورداری از رحمت رحیمیه و رحمانیه حق‏تعالی در قوس صعودند، چنان‏که در قوس نزول واسطه فیض بودند.

در دعای رجبیه وارد شده است: «فجعلتَهم معادنَ لِکلماتک و ارکانا لتوحیدک و آیاتک و مقاماتک الّتی لاتعطیل لها فی کل مکان یَعرفُک بها مَن عرفک لافرق بینک و بینها الا انهم عَبادک و خلقک فَتْقُها و رَتْقُها بیدک بَدءُها منک و عَودُها الیک؛(15) خدایا! قرار دادی (اهل‏بیت) را معادن کلمات و ارکان توحید و آیات و مقامات خویش که در هیچ مکانی تعطیل بردار نیستند. هرکس تو را شناخت، به واسطه معرفت آنان شناخته است، بین تو و آن‏ها فرق نیست مگر این‏که آنان بنده و مخلوق تو هستند، از تو آغاز و به سوی تو بازمی‏گردند.» به همین جهت است که معرفت، محبت و اطاعت از آنان یک وظیفه عمومی و شرط سلوک است. اطاعت از آنان، اطاعت از حضرت حق و معصیت و نافرمانی آنان، معصیت او و دوستی آنان، دوستی با حق متعال و دشمنی با آنان، دشمنی با حضرت ذوالجلال است و این نکته ظریف در زیارت جامعه عنوان شده است: «من والاکم فقد و الی اللّه‏ من عاداکم فقد عاد اللّه‏ و من احبّکم فقد أحبّ اللّه‏ و من ابغضکم فقد ابغض اللّه‏»(16)

توسّل به حضرات معصومان در تشخیص راه و رسیدن به مقصد که به اصطلاح سیر در قوس صعود است، برای وصول به قرب باری‏تعالی، امری بسیار بدیهی و روشن است و تمامیت و کمالیت نعمت خدای متعال بر بشریت که در آیه شریفه «الیوم اکملت لکم دینکم» (مائده: 3) مطرح شد، به همین معناست. خدا به واسطه این ولایت است که نعمت و حجت را بر همه و خصوصا سالکان کوی طریقت تمام نموده و راه بهانه را از هر دری بسته است.

امام خمینی قدس ‏سره در مقام توسل به اهل‏ بیت علیه ‏السلام زبانزد خاص و عام بود. حضور شبانگاهی ایشان در حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‏ السلام در ایامی که در نجف اشرف بودند و توسلات مکرر و اشک و سوز در مصائب اهل‏بیت علیهم‏ السلام خصوصا سیدالعارفین حضرت ابی‏ عبداللّه‏ الحسین علیه‏ السلام و بانوی ولایت حضرت زهرا علیهاالسلام از بارزترین جلوه‏ های زندگی معنوی امام بود. امام رحمه‏ الله بر این باور بودند که ارتباط با این بزرگواران ضروری است و در جدایی از آنان، انحراف، گمراهی و هلاکت است. 3-3.

توجه به قرآن صاعد دعاها و مناجات‏های مأثوره که در حقیقت قرآن صاعد است، نقش بسیار عمیقی را در سازندگی و رشد معنوی انسان ایفا می‏کند. گرچه توجه به ذکر و وِرد در عرفان نظری از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است، اما در کتب عرفانی مانند فصوص الحکم، مصباح الانس، تمهید القواعد و مانند آن، کمتر به چنین سفارش‏ هایی برخورد می‏کنیم. برای ورود در فضای دعا و مناجات با حضرت دوست توجه به مناجات‏ های مأثوره از معصومان علیهم‏ السلام ضرورت دارد، زیرا باید ادب سخن گفتن با دوست را از آنان که به مقام وصل و قرب الهی رسیدند، یاد گرفت، و آن بزرگواران در این دعاهای مأثوره شیوه سخن گفتن و نوع درخواست از محبوب حقیقی را به انسان‏ها می‏آموزند.

امام خمینی قدس‏ سره در کتب عرفانی خود مانند: شرح دعای سحر و تعلیقه بر فصوص‏ الحکم و در سخنرانی‏ های خود، مکرر از دعا سخن می‏گفتند. امام در ضرورت توجه به ادعیه می‏فرماید: این ادعیه انسان را از این ظلمت بیرون می‏برد. وقتی که از این ظلمت بیرون رفت، انسانی می‏شود که برای خدا کار می‏کند؛ کار می‏کند، اما برای خدا، شمشیر می‏زند برای خدا، مقاتله می‏کند برای خدا، قیامش برای خداست، نه این است که ادعیه انسان را از این کار بازمی‏دارد.(17) چنین نگاهی به دعا که در تمام ابعاد زندگی، نقش مهم خود را می‏تواند ایفا کند، بسیار کارگشاست. از این‏رو، فرهنگ دعا و مناجات باید در جامعه ما، خصوصا نسل جوان، عمومی و فراگیر شود تا جامعه از برکات حضور دعا برای اصلاح خود بیشترین بهره را ببرد. امام می‏فرماید: در هر صورت ظرایفی در این ادعیه مبارک هست که سابقه ندارد، این‏ها را توجه بکنید، انسان را این ادعیه می‏تواند حرکت بدهد.(18) این ادعیه، در ماه مبارک رجب و خصوصا در ماه مبارک شعبان، این‏ها مقدمه و آرایش است که انسان به حسب قلب خودش می‏کند، برای این‏که مهیا شود برود مهمانی، مهمانی خدا.(19) ایشان نسبت به مناجات شعبانیه که دنیایی از معارف الهی را به بشر تعلیم می‏دهد و برای اهل معرفت سرچشمه بسیاری از معارف و زیبایی‏های جمال خداست، عنایت خاصی داشتند و مکرر به خواندن آن سفارش می‏فرمودند، زیرا بالاترین مرحله سلوک که مقام فنا و برخورداری از عظمت نور الهی است، از مهم‏ترین دستاوردها و ره ‏آوردهای این مناجات عظیم و جلیل ‏القدر است، به خصوص امام قدس ‏سره با این فراز از مناجات شعبانیه بسیار انس داشت و دیگران را نیز بدان سفارش می‏کرد: «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلّقة بعزّ قدسک، الهی واجعلنی ممّن نادیته فاجابک و لاحظتَه فصَعِق لجلالک فناَجیتَه سرّاً و عَمِلَ لک جَهرا»(20)؛ خدایا! کمال دل‏بستگی به خودت را به من عطا فرما و دیدگان دل ما را با پرتو نورانیت نظرش به سوی تو، نورانی فرما تا دیده دل‏ها حجاب‏های نور را بدَرَد و به معدن عظمت و بزرگی‏ات برسد و روح‏های ما را به درگاه عزّ قدس تو درآویزد. بارالها! مرا از جمله کسانی قرار ده که صدایشان زدی، اجابت کردند و به ایشان نظر کردی، پس در برابر جلال تو مدهوش شده، پس در سرّ با آنان سخن گفتی و آنان آشکارا برای تو عمل کردند».

امام در مورد این مناجات می‏فرماید: مناجات شعبانیه از بزرگ‏ترین مناجات و عظیم‏ترین معارف الهی و از بزرگ‏ترین اموری است که آن‏هایی که اهلش هستند، می‏توانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند.(21) 3-4. جمع بین شریعت و طریقت امام خمینی قدس‏ سره از عارفانی است که جدایی بین این دو را هلاکت می‏داند و بی‏ اعتنایی به ظواهر شریعت را تا انتهای سلوک که جدایی از نشئه ملکی و دنیایی است، جایز نمی‏ شمرد، بلکه خود به عنوان فقیهی صاحب نظر و صاحب فتوا، تحیر و سرگردانی را از مقلدان رفع کرده، راه عملی سلوک را که توجه به واجبات الهی و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات است، فراروی آنان قرار داد. امام قدس‏ سره درباره توجه به شریعت در رسیدن به منازل و مقامات عرفانی می‏فرماید: و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمی‏شود، مگر آن‏که ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت، و تا انسان متأدب به آداب شریعت حقه نشود، هیچ‏یک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود. و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نیز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود و از این جهت، دعوی بعضی باطل است که به ترک ظاهر، علم باطن پیدا شود یا پس از پیدایش آن، به آداب ظاهره احتیاج نباشد و این از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت.(22)

امام قدس ‏سره در دو کتاب «آداب الصلوة» و «سرّالصلوة» به بیانی زیبا، شریعت و طریقت را به یکدیگر پیوند می‏دهد و حقیقت عرفان را در احکام شریعت جاری می‏کند و می‏فرماید: و محصّل مقصود ما از این فصل آن است که نماز، بلکه جمیع عبادات را غیر از این صورت و قشر و مجاز، باطن و لُبّ و حقیقتی است. این از طریق عقل معلوم است و از طریق نقل، شواهد کثیره دارد.(23) شاید بتوان گفت که فقه، فلسفه و عرفان سه رأس یک هرم هستند که بدون آن‏ها جامعیت در دین ‏فهمی حاصل نخواهد شد. در بین علمای سلف به ندرت افرادی یافت می‏شوند که چون مرحوم محمد حسین غروی اصفهانی «فقیه الفلاسفه» و «فیلسوف‏ الفقها» لقب گرفته باشند، اما امام راحل قدس‏ سره ، به حق صدرنشین این حلقه و جامع منقول، معقول و مشهود است و لقب «فقیه ‏العرفا» و «عارف‏ الفقها» برازنده ایشان است. امام رحمه‏ الله در منصب مرجعیت فقهی و در مقام افتا به عنوان یک فقیه اصولی، مسائل ظاهری مربوط به اعمال را استخراج می‏کرد اما این برنامه‏ های عبادی غیر از احکام، آدابی دارد که بخشی از آن به عنوان مستحب در کتب فقهی و روایی آمده و بخشی دیگر در کتب اخلاقی ذکر شده است، ولی بخش مهم آن مربوط به اسرار عبادات است که در واقع روح و باطن عبادت می‏باشد و در حقیقت همین است که با روح و باطن انسان مرتبط بوده و حشر او در قیامت با این باطن خواهد بود. امام قدس‏ سره به عنوان یک فقیه الهی در رساله عملیه ‏اش کیفیت ظواهر احکام را که شرط اساسی در سلوک عرفانی است، مشخص می‏کرد و به عنوان یک عالم اخلاقی که متخلق به اخلاق الهی بود، در آثاری چون «آداب الصلوة»، آداب بعضی از احکام شریعت را تبیین می‏فرمود و از سویی دیگر به عنوان یک عارف، به اسرار عبادات مانند نماز که نقش عمیق و بسیار مهم و سازنده‏ای در تکوین شخصیت انسانی را دارد، می‏پرداخت و با مباحث بسیار عمیق آنچه را که مربوط به سرّ و روح و جان عبادات است را بازگو می‏نمود. چنین جمعی آن هم با نظر عمیق و دقیق، نگاهی بنیادین و پایه‏ای را نسبت به عبادات فراروی سالکان و مؤمنان قرار می‏دهد. 3-5.

سالک سفرهای چهارگانه عارفان در سیر و سلوک خود از دو مسؤولیت بزرگ سخن می‏گویند: یکی مربوط به خود و دیگری مربوط به جامعه و هم از این‏روست که بحث سفرهای چهارگانه را مطرح می‏کنند.(24) امام قدس‏ سره این سفرها را با بیانی عمیق در آخر کتاب «مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة» ذکر کرده، می‏فرماید: این چهار سفر برای هر صاحب شریعت و رسولی باید وجود داشته باشد، گرچه در عین حال مراتب آن‏ها با یکدیگر فرق می‏کند. زیرا بعضی از پیامبران که رسولند، مظهر اسم رحمت هستند و این‏ها در سفر اولشان ظهور اسم «الرحمن» را در همه عالم مشاهده می‏نمایند و در پایان سفر دوم به دست خواهند آورد که همه چیز در اسم «الرحمن» غرق است، لذا به هنگام بازگشت از این سفر با رحمت و وجود رحمانی به این جهان بازمی‏گردند و دوره نبوتشان محدود می‏شود. و به همین صورت است مظاهر دیگر اسماء به حسب اختلافی که در آنان در حضرت علمی نهفته است تا این‏که به مظهر اسم «اللّه‏» می‏رسد که چنین پیامبر سالکی در پایان سفر اول مشاهده می‏کند ظهور حق را با همه شؤونش و هیچ شأنی از حق‏تعالی او را از شأن دیگر حق مشغول نمی‏کند و انتهای سفر دومش به این است که همه حقایق را در اسم جامع الهی مستهلک می‏بیند و حتی خود او نیز در احدیت محض مستهلک می‏شود، پس با وجود جامع الهی به سوی خلق بازمی‏گردد در حالی‏که نبوت ازلی و ابدی و خلافت ظاهری و باطنی را داراست.(25) آن‏گاه امام قدس‏ سره می‏فرماید که این سفرها، حتی سفر چهارم، برای اولیای الهی نیز حاصل می‏شود، چنان که برای مولا امیرالمؤمنین و فرزندان معصومش علیهم‏السلام دست داد.

بی ‏تردید بعد از معصومین علیهم‏السلام هر کس که به آنان مانندتر و محرم‏تر است، به اندازه سعه وجودی خود می‏تواند از این سفرها برخوردار باشد و صاحب جلوات حق‏تعالی گردد و به توحید علمی و عینی نائل شود. بسیاری از سالکان در دو سفر اول، در حد ظرفیت و قابلیت خود توفیق حضور پیدا می‏کنند، اما در بهره‏ دهی این حضور و به تعبیر دیگر در سفر سوم و چهارم، توفیق چندانی ندارند. امام خمینی قدس ‏سره در این دو سیر پایانی نیز گوی سبقت را از دیگران ربودند و به حق به زیباترین صورت این منازل را طی کردند. امام قدس‏ سره سفر به سوی خلق و هدایت آنان را به بهترین شکل به پایان رسانده، با نشان دادن جمال الهی، سفره عشق عفیف و محبت الهی را به روی جامعه مشتاق به گرایش‏های مقدس گستراند و به عواطف انسانی جهت مثبت داد و آنان را از محبت‏های دروغین رهانید. این‏ همه به برکت شوریدگی و دل‏بردگی و تابندگی دل نورانی امام رحمه‏ الله بود و حقا امام مصداق کامل این سخن(این شعر) بود که:

عارفی کز نور حق تابنده شد     عالمی از نور او پاینده شد

3-6.عدم تقید به منازل عرفاء

عارفان در عرفان عملی بر این باورند که باید منزل‏ها را به ترتیب طی نمود تا به شهود و حضور و حقیقت توحید نائل گشت و چنین سیری یک امر ضروری است. تعداد این منازل را به اختلاف دو، سه، چهار، هفت، هزار و بعضی بیشتر می‏دانند. خواجه عبداللّه‏ انصاری در کتاب منازل السائرین صد منزل از این منازل را ذکر کرده است. آنان بر این باور بودند که طیّ این منازل باید به ترتیب صورت گیرد، زیرا بدون طیّ نمودن منزل قبلی، ورود به منزل بعدی امکان‏پذیر نیست. بی‏ شک چنین تفسیری از منازل عرفانی، راه را بر بسیاری از سالکان می‏بندد و حضور در میدان عرفان را تنها برای عده‏ ای خاص باز می‏گذارد.

امام قدس ‏سره با عدم تقید و پای‏بندی به منازلی که عرفا ذکر کرده ‏اند، راه ورود به عرصه عرفان عملی را برای همه اقشار و طبقات باز کردند و به شکلی زیبا و لطیف عرصه حضور را از آن فضای تنگ و محیط بسته به یک فضای باز و فراگیر تبدیل نمودند. به بیانی دیگر، عرفان امام، یک عرفان خالص و بی‏ تکلف و جامع و همه‏ گیر بود. امام قدس ‏سره اختلاف در تعدد این منازل را اعتباری دانسته، می‏فرماید: بدان که برای انسان مقامات و مدارجی است، و به اعتباری او را دارای دو مقام دانند: یکی مقام دنیا و شهادت است و دیگر مقام آخرت و غیب؛ که یکی ظلّ رحمان و دیگری ظلّ رحیم است و به حسب این اعتبار در ظلّ و مربوب جمیع اسماء ذی‏ ظلّ و ربّ و در حیطه دو اسم «رحمان» و «رحیم» واقع است، چنان که جمع فرموده در آیه شریفه «بسم اللّه‏ الرحمن الرّحیم» و عرفا گویند: «ظهر الوجود ببسم اللّه‏ الرحمن الرحیم» و این دو مقام در انسان کامل از ظهور مشیت مطلقه از مَکامِن(جمع مَکمَن) غیب أحدی تا مقبض هیولی یا مقبض أرض سابع که حجاب انسانیت است، به طریقه عرفای شامخین...چون سایر عارفان طی منزل را امری ضروری می‏داند،............................


..................................                     .................................ادامه دارد.................................


کلیک کنید:عرفان پویا از نگاه امام خمینی (ره)

 

http://www.guilanonline.com/index.php?mod=content&met=content_more&id=25260#.VXu4ZUaz4tU




تاریخ : شنبه 94/3/23 | 9:28 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

حجت الاسلام اسماعیل پورموسی گیلانی آستانه ای معاون  سابق پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) رودسر گفت:
امر پژوهش و تحقیق از شاخصه های مهم و اساسی موفقیت طلبگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام اسماعیل پورموسی... در مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) رودسر گفت: در طول حدود دو سال کار در بخش پژوهش این مدرسه گام های بلندی برای ارتقای رتبه پژوهشی طلاب مدرسه امام جعفر صادق (ع) برداشتیم.

 وی سپس با اشاره به فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در مدرسه امام جعفر صادق (ع) رودسر، اظهار داشت: تقدیر از پژوهشگران برتر در طی دو دوره، برگزاری کارگاه مدیریت زمان، اعزام طلاب به نمایشگاه کتاب تهران و برگزاری اولین همایش شعر و نثر عاشورایی با دریافت 117  اثر از سراسر استان از جمله کارهای مهم صورت گرفته در حوزه معاونت پژوهش این مدرسه است.

حجت الاسلام اسماعیل پورموسی گیلانی آستانه ای با بیان اینکه تا سال های گذشته به دلیل نبود بودجه، بخش پژوهشی در این مدرسه مهجورمانده  بود، گفت: در مدت فعالیت در این معاونت تلاش کردیم تا با دست های خالی و عزمی راسخ در جهت پیشبرد مباحث پژوهشی طلاب حرکت کنیم.

 

* برگزاری کارگاه پژوهشی مقاله نویسی برای طلاب

وی با اعلام این خبر که در آینده نزدیک یک کارگاه پژوهشی مقاله نویسی  در مدرسه علمیه امام صادق (ع) برای طلاب برگزار می شود، تصریح کرد: اساتید، طلاب را به امر پژوهش ترغیب کنند تا طلاب در این زمینه به رشد لازم دست پیدا کنند.

حجت الاسلام اسماعیل پورموسی در پایان با بیان اینکه طلبه های حوزه علمیه رودسر پتانسیل خوبی برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دارند، اضافه کرد: امر پژوهش و تحقیق از شاخصه های مهم و اساسی موفقیت طلبگی است.

http://hawzahnews.com/TextVersionDetail/318230


 

کلیک کنید: (اندیشوران حوزوی گیلانی)

 




تاریخ : شنبه 94/3/23 | 1:45 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

***نسیم معرفت***


*کلیک کنید:زندگینامه قاریان قرآن - قرآن


حافظ کل قرآن(حجت الاسلام محمدرضاشهیدی پورقمی)

 

 

 

محمد رضا شهیدی پور

 

محل تولد : قم

 

شهرت تابعیت : ایران

 

تاریخ تولد : 1337/1/1

 

زندگینامه علمی در سال 1337 هجری شمسی در یک خانواده روحانی در شهرستان قم دیده به دنیا گشودم تحصیلات ابتدایی را در دبستان ملی مسعود گذراندم و در بیشتر سالها شاگرد نمونه کلاس بودم پس از گذراندن ششم ابتدایی با تشویق پدرم که روحانی برجسته‌ای است در سال 1351 وارد حوزه‌ی علمیه قم شدم و در مدرسه علمیه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی مشغول به تحصیل ادبیات و زبان عربی و دروس مقدماتی حوزه گردیدم. از همان دوران تحصیلات حوزوی اشتیاق فراوانی نسبت به قرائت و حفظ قرآن کریم در خویش یافتم و در کنار تحصیل به فراگیری فنون قرائت و حفظ قرآن پرداختم و به فضل الهی موفق به حفظ کل قرآن کریم در مدت چهار سال (1352 ـ 1355) شدم و در مدارس حوزه به تدریس فنون قرائت قرآن پرداختم. ضمناً در جلسات قرائت قرآن نیز به تدریس قرائت و مفاهیم قرآن به جوانان مشغول بودم. در سال 1356 در مسابقات حفظ و قرائت قرآن که در سطح شهرستان قم در مسجد محمدیه سه راه موزه برگزار گردید به عنوان استاد و داور قرآن، همکاری داشته‌ام. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) که احیاگر ارزشهای قرآنی در کشور ایران و جهان اسلام بود فعالیتهای قرآنی شکل تازه‌ای به خود گرفت و فراگیر شد و با استقرار دولت جمهوری اسلامی در ایران، فعالیت‌های قرآنی در نهادهای انقلابی و مؤسسات علمی و حوزه و دانشگاه آغاز و رشد و توسعه یافت اینجانب نیز در نهادهایی انقلابی از جمله سپاه پاسداران، بسیج، جهاد سازندگی اوقاف و امور خیریه سازمان تبلیغات اسلامی به تدریس فنون قرائت پرداختم. در سال 1359 به دعوت سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان داور مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن و سپس در سال 1360 در مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن به داوری مشغول شدم که تاکنون ادامه دارد و سابقه اینجانب در داوری مسابقات بین‌المللی بالغ بر 25 سال می‌باشد سابقه تدریس اینجانب در دانشگاه از سال 1363 تاکنون و افزون بر 22 سال می‌باشد و در دانشکده شهید محلاتی دانشگاه آزاد اسلامی قم و اراک دانشگاه قم پیام نور دانشکده علوم قرآنی قم و مجمع آموزش عالی پردیس قم به تدریس فنون قرائت مشغول می‌باشم. اینجانب تاکنون در مسابقات قرآنی فراوانی به عنوان داور مسابقات شرکت داشته‌ام از جمله: دانشگاه آزاد (قرآن و عترت) سازمان تبلیغات، نیروهای مسلح، ارتش، نیروهای انتظامی‌، سپاه پاسداران، مسیح، جهاد دانشگاهى، پیام نور، بنیاد شهید، بنیاد جانبازان، تربیت بدنى، فهرستی و سازمان اداره زندانها می‌باشد. بیشترین فعالیت اینجانب در کنار تدریس فنون قرائت، تربیت مربی قرآن بوده که با همکاری برخی نهادها از جمله سازمان تبلیغات اسلامى، مرکز پژوهشهای قرآن و عترت و جهاد دانشگاهى و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها انجام شد و حاصل آن به ترتیب مربیان برجسته و متعهد در سراسر نقاط میهن اسلامی ایران می‌باشد. اینجانب موفق به تألیف چند کتاب گردیدم که هر کدام متن درسی قرائت و تجوید قرآن در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور می‌باشد از جمله کتاب روان‌خوانی و تجوید قرآن، همکاری جناب آقای علی حسینی و آموزش قرائت قرآن با همکاری آقای حسین اسدى. نوشته دیگری که به سفارش مرکز جهانی علوم اسلامی انجام شده کتاب آشنایی با اصول قرائات می‌باشد که متن درسی طلاب علوم دینی غیرایرانی قرار گرفته است. توضیحات تحلیلی وقف و ابتداء در حاشیه مصحف به سفارش شواری عالی قرآن صدا و سیما انجام شده که در مراحل چاپ و نشر می‌باشد و برای قاریان قرآن بسیار لازم و ضروری می‌باشد. با توجه به این که عنوان درس قرائت قاریان برجسته جهانی اسلام را تهیه کرده‌ام که از جمله غنی ترین آرشیو تلاوت‌هایی قرآن در کشور به شمار می‌رود که شامل ده هزار تلاوت می‌گردد که برخی از آنها در اختیار رادیو قرآن قرار گرفته و از آن رادیو پخش شده است این مجموعه در اختیار افرادی که در زمینه قبول قرائت تلاش می‌کنند قرار می‌گیرند و نیز در کلاسها و جلسات آموزش قبول قرائات استفاده می‌شود. اینجانب عضو شورای عالی قرآن اوقاف و امور خیریه و کارشناس تلاوت‌های قرآن در شورای قرآن صدا و سیما و عضو کمیسیون تحقق مرکز طبع و نشر قرآن کریم می‌باشم. در گروه گزینش استادان قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی عضو بوده و در سال 1384 به عنوان خادم نمونه قرآن در زمینه آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی معرفی گردیده و توسط رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد مورد تقدیر قرار گرفته‌ام که خداوند را بسیار شاکرم که توفیق خدمتگزاری به ساحت مقدس قرآن کریم را به اینجانب عنایت فرمود امید است لیاقت این عنوان را داشته باشم و از شفاعت قرآن و عترت در دو جهان بی‌بهره نباشم. 


http://ghorany1390.persianblog.ir/tag/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%D9%82%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86

 

 




تاریخ : شنبه 94/3/23 | 1:43 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر




حجت الاسلام اسماعیل پورموسی گیلانی آستانه ای معاون  سابق پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) رودسر گفت:
امر پژوهش و تحقیق از شاخصه های مهم و اساسی موفقیت طلبگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام اسماعیل پورموسی... در مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) رودسر گفت: در طول حدود دو سال کار در بخش پژوهش این مدرسه گام های بلندی برای ارتقای رتبه پژوهشی طلاب مدرسه امام جعفر صادق (ع) برداشتیم.

 وی سپس با اشاره به فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در مدرسه امام جعفر صادق (ع) رودسر، اظهار داشت: تقدیر از پژوهشگران برتر در طی دو دوره، برگزاری کارگاه مدیریت زمان، اعزام طلاب به نمایشگاه کتاب تهران و برگزاری اولین همایش شعر و نثر عاشورایی با دریافت 117  اثر از سراسر استان از جمله کارهای مهم صورت گرفته در حوزه معاونت پژوهش این مدرسه است.

حجت الاسلام اسماعیل پورموسی گیلانی آستانه ای با بیان اینکه تا سال های گذشته به دلیل نبود بودجه، بخش پژوهشی در این مدرسه مهجورمانده  بود، گفت: در مدت فعالیت در این معاونت تلاش کردیم تا با دست های خالی و عزمی راسخ در جهت پیشبرد مباحث پژوهشی طلاب حرکت کنیم.

 

* برگزاری کارگاه پژوهشی مقاله نویسی برای طلاب

وی با اعلام این خبر که در آینده نزدیک یک کارگاه پژوهشی مقاله نویسی  در مدرسه علمیه امام صادق (ع) برای طلاب برگزار می شود، تصریح کرد: اساتید، طلاب را به امر پژوهش ترغیب کنند تا طلاب در این زمینه به رشد لازم دست پیدا کنند.

حجت الاسلام اسماعیل پورموسی در پایان با بیان اینکه طلبه های حوزه علمیه رودسر پتانسیل خوبی برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دارند، اضافه کرد: امر پژوهش و تحقیق از شاخصه های مهم و اساسی موفقیت طلبگی است.

http://hawzahnews.com/TextVersionDetail/318230


 

 




تاریخ : شنبه 94/3/23 | 1:27 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

پیام تسلیت استادسیداصغرسعادت میرقدیم -رحلت آیت الله امینیان

 

***نسیم معرفت***

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 


*جاهل بروز فتنه ره خانه گم کند    عالم چراغ جامعه وچشم عالم است


امام علی: علیه السلام:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.


هرگاه عالمی(متعهد واسلام شناس ) رحلت کند رَخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود.

(مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، النص، ص: 134)

محاسن ،ج1،ص233.


انالله وانا الیه راجعون

رحلت جانگداز حضرت آیت الله محمد علی (مختار) امینیان امام جمعه محترم آستانه اشرفیه را به حضرت ولیعصر عج و همه مردم شریف و دینمدار استان گیلان بویژه مردم متدین و عالم دوست آستانه اشرفیه و شاگردان وارادتمندان او  و نیز به  بیت شریفش وحوزه های علمیه گیلان وبه عموم طلاب وفضلاء   ومراجع عظام  ومقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای  تسلیت عرض می نمایم.او عالمی روشن ضمیر وباریک اندیش ومتعهد به اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلّم  و پیرو راستین اهلبیت علیهم السلام  ومدافع اصول خدشه ناپذیر حضرت امام خمینی  ره  و نظام برحق جمهوری اسلامی ایران بود و عمر مبارک هشتاد ونه ساله اش در طریق بندگی خدا و تبلیغ تعالیم حیاتبخش اسلام وقرآن واهلبیت ع  وترویج ارزش های اسلامی ودینی  وهدایت عالمانه مردم سپری گشت. قبل از انقلاب اسلامی در سنگر حمایت از قیام امام خمینی   و مبارزه با رژیم ستمشاهی تلاش  ها ومجاهدت های خالصانه وعالمانه داشت وبعد از انقلاب نیز تا آخرین روز حیاتش در خط اصیل انقلاب واهداف مقدس امام خمینی قرار داشت و لحظه ای در دفاع از آرمان های پاک امام خمینی وارزش های انقلاب  وشهدا  وحمایت خالصانه از ولایت فقیه مطلقه و ولی فقیه زمان  مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای  کوتاهی ودریغ نورزید. در بحبوحه حوادث اوائل انقلاب منزل ایشان در رشت توسط منافقین ومنحرفین به آتش کشیده شد وبرخی از آثار قلمی او در آتش سوخت. هنگامی که شعله های آتش جنگ تحمیلی توسط صدام آمریکایی جنوب وغرب کشور مارا را می سوزاند با همه وجود از رزمندگان دلیر  حمایت وپشتیبانی  می کرد و فرزند عزیزش شهید محمدتقی که طلبه بود  نیز در راه دفاع از اسلام وانقلاب و کشور اسلامی در جنگ تحمیلی در منطقه شلمچه به شهادت رسید. حضرت آیت الله امینیان به جهت برخورداری از توانمندی های  فقهی وعلمی وسیاسی  در طول انقلاب اسلامی وتا آخرین روزهای حیات وعمر  بابرکتش مسؤلیت های گوناگونی را برعهده داشت واز این عالم ربانی علاوه بر آثار قلمی وبیانی آثار دیگری از جمله حوزه علمیه اهلبیت علیهم السلام در آستانه اشرفیه باقیمانده است.

خداوند روحش را شاد و او را با اهل بیت پیغمبر علیهم السلام محشور فرماید.

عاش سعیدا ومات سعیدا

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجانی

عصر روز چهارشنبه

بیستم خرداد 1394.

1436هق
شهر مقدس قم

 

علمای گیلان

کلیک:شرح حال آیت اللّه محمد علی(مختار) امینیان



طلبه شهید محمدتقی امینیان فرزند آیت الله امینیان امام جمعه شهرستان آستانه اشرفیه


کلیک:حوزه علمیه اهل بیت آستانه اشرفیه( آیت الله محمدعلی امینیان گیلان

اعلام یک روز عزای عمومی در گیلان به دنبال رحلت آیت الله امینیان

رشت - ایرنا - نماینده ولی فقیه و استاندارگیلان با صدور پیام مشترکی، با تسلیت رحلت عالم مجاهد و فقیه وارسته آیت الله امینیان؛ به پاس خدمات این عالم بزرگ انقلابی، یک روز عزای عمومی در گیلان همزمان با روز مراسم تشییع پیکر ایشان و سه روز عزای عمومی در شهرستان آستانه اشرفیه اعلام کردند.

در این پیام مشترک که نسخه ای از آن عصر چهارشنبه به ایرنا نمابر شد، آمده است: ضایعه رحلت عالم مجاهد ، فقیه وارسته و یار دیرین امام(ره) ، انقلاب و رهبری حضرت آیت الله امینیان عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه آستانه اشرفیه موجب تأثر و تألم بسیار گردید .

در ادامه این پیام افزوده شده: آن بزرگوار که از مفاخر علمی و فرهنگی کشور و از اساتید بنام حوزه علمیه و افتخارات مردم گیلان محسوب می شود؛ علاوه بر مبارزه با رژیم ستمشاهی با خلق آثار ماندگار فقهی و حوزوی سابقه ای درخشان برای اعتلای کلمه اسلام ناب محمدی(ص) و ترویج مکتب اهل بیت (ع) داشت و پس از پیروزی انقلاب نیز عمر پربرکت خویش را در پاسداشت از حریم ولایت در تصدی مسئولیت های خطیر بویژه امامت جمعه شهرستان آستانه اشرفیه و نمایندگی مردم شریف گیلان در مجلس خبرگان رهبری مصروف کرد و به الگویی در ثابت قدمی در راه حق، وفاداری به نظام و دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی تبدیل شد.

نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان در این پیام اضافه کرده اند: اینجانبان این مصیبت وارده را به محضر رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علمای اعلام، حوزه های علمیه سراسر کشور به ویژه بیت مکرم آن مرحوم و مردم شریف استان گیلان تسلیت عرض می کنیم، خداوند بزرگ روح بلند ایشان را با امام شهیدان و فرزند شهیدش محشور کند .

در خاتمه این پیام گفته شده: به پاس خدمات این عالم بزرگ انقلابی، یک روز عزای عمومی همزمان با روز مراسم تشییع پیکر ایشان در گیلان و سه روز عزای عمومی در آستانه اشرفیه اعلام می گردد.

آیت الله محمدعلی امینیان یکی از نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان آستانه اشرفیه، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در سن 89 سالگی، به دلیل کهولت سن و عارضه قلبی درگذشت.

ایشان از سال 1363 ، امامت جمعه شهرستان آستانه اشرفیه را برعهده داشته است.

آیت الله امینیان همچنین چهار دوره، به عنوان یکی از نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری بوده است.

مسئولیت دادگاه انقلاب با حکم حضرت امام (ره) ، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه گیلان در زمان حضرت امام خمینی (ره) به مدت حدود 14 ، بانی و مدیریت حوزه علمیه جلالیه در آستانه اشرفیه و نیز بانی حوزه علمیه اهل بیت (ع) این شهرستان از جمله مسوولیت های سیاسی و فرهنگی آیت الله محمدعلی امینیان بوده است.

پیکر آیت الله امینیان فردا (پنجشنبه) در شهرستان آستانه اشرفیه با حضور پرشور مردم مومن،انقلابی و متدین استان گیلان تشییع می شود.
شهرستان آستانه اشرفیه در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.ک/

 

اعلام یک روز عزای عمومی در گیلان به دنبال رحلت آیت الله امینیان

http://www.irna.ir/fa/News/81641375/







تاریخ : جمعه 94/3/22 | 11:9 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

***نسیم معرفت***

 

 

پیام تسلیت واحد فرهنگی سالِک به مناسبت رحلت آیت الله امینیان گیلانی

تسلیت واحد فرهنگی سالِک به مناسبت رحلت آیت الله امینیان

***نسیم معرفت***








تاریخ : جمعه 94/3/22 | 11:7 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی