سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لزوم و وجوب احترام به پدر ومادر

 » تفسیر المیزان - خلاصه


(وقضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا اما یبلغن عندک الکبراحدهما اؤکلاهما فلا تقل لهما اف ولا تنهرهما و قل لهما قولا کریما)
: (پروردگارت چنین حکم رانده که غیر او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید و اگر یکی ازآندو در زمان حیات تو به سن پیری

رسید و یا هر دوی آنها سالخورده شدند،مبادا کلمه ای به آنها بگویی که رنجیده شوند و به آنها آزار مرسان و با آنها به گفتاری

توأم با احترام و اکرام گفتگو کن )، می فرماید: قضاء و حکم تشریعی خداونداین است که هرگز جز او را نپرستید و خداوند چنانچه

خود در قرآن کریمش فرموده ،هرگز گناه شرک را نمی آمرزد، چون بزرگترین گناهان است و خداوند گناهان کمتر از آن را از هرکه

بخواهد می آمرزد، و به همین جهت هم خداوند آن را بر سایر گناهان مقدم نموده است و سپس به مسأله نیکی به پدر و مادر

اشاره می نماید و باید دانست (عاق والدین ) بزرگترین گناهان کبیره بعد از شرک است .همانطور که احسان به آنها بعد از مسأله

توحید واجبترین واجبات است و این تعبیر وکنار هم آوردن این دو مسأله (توحید و نیکی به پدر و مادر) در موارد دیگری نیز درقرآن

آورده شده ، و علت اهتمام قرآن کریم به این مسأله اهمیت رابطه خانوادگی وارتباط میان والدین و فرزندان است که اساس

جامعه انسانی مبتنی بر آن می باشد، اگر این رابطه مختل شود عاطفه انسانی ضایع شده و شیرازه اجتماع از هم گسسته می

شود، لذاروش اسلام همواره بر حفظ و تحکیم این رابطه جریان دارد، چون خانواده هسته تشکیل یک جامعه صالح است که می
توانند تشکیل یک امت واحده را بدهند، به همین دلیل هم غیر مسلمانان در صدد از بین بردن این رابطه و نابود کردن اساس
خانواده درجوامع هستند تا مردم به جای قرار داشتن و اجتماع بر یک اصل واحد، متفرق و پراکنده شوند و وحدت میان آنها تحقق

نیابد، چون وحدت مسلمانان به ضرر آنهاست .و اینکه حکم اختصاصی در مورد دوران پیری و کهولت پدر و مادر را بیان نموده به

جهت آنست که پدر و مادر در آن دوران سختترین وضعیت را داشته و بیشترین احتیاج را نسبت به کمک فرزند خود دارند و این آیه

تذکری برای اولاد است که متوجه پدر ومادر خود باشند و بدانند که امروز که در اوج توانایی جسمی و روحی هستند، بزودی

زمانی خواهد رسید که آنها هم به حالت ضعف پیری و ارذل العمر و دورانی که انسان در خلقت خود به قهقراء برمی گردد خواهند

رسید و باید پدر و مادر را نصب العین خودقرار دهند و نسبت به آنها مهربان و رئوف باشند و ابدا کمترین کلمه ای که دلالت برانزجار

و بیزاری بنماید (مثل اه یا اف ) نسبت به آنها بیان نکنند و هرگز با بلند کردن صدا ودرشت گویی و داد و فریاد با آنها سخن نگویند

بلکه در گفتگو و معاشرت رعایت احترام و بزرگداشت آنها را بنمایند.

نقل از سایت تدبر _بنیاد علوم ومعارف اسلامی

 




تاریخ : چهارشنبه 93/1/20 | 3:28 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
سه شنبه 93 فروردین 19 :: 5:0 عصر ::  نویسنده : علیرضا احسانی نیا

گروهی از اساتید دانشگاهی، دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه با امضای طوماری از ضرغامی ‏خواستند مناظراتی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای در صدا و سیما ترتیب دهد.‏

به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از مشرق، در حاشیه تجمع اعتراض‌آمیز طلاب حوزه‌های علمیه نسبت به ‏قطعنامه اتحادیه اروپا و در حیاط مدرسه علمیه فیضیه، طوماری با متن زیر تهیه شده بود.‏
حضور ریاست محترم سازمان صدا و سیما
جناب آقای مهندس ضرغامی
با سلام و خسته نباشید؛ ‏
همانگونه که مستحضرید یکی از خبرساز‌ترین رخدادهای سیاسی جهان در 10 سال اخیر موضوع پرونده ‏هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده است، پرونده‌ای که با وجود یک دهه تلاش دیپلماتیک و ‏تکنولوژیک و با پیمودن فراز و نشیب‌های متعدد در تاریخ 3 آذر 92 در قراردادی با عنوان برنامه اقدام ‏مشترک بین کشورهای 5+1 و جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شد.‏
این روز‌ها پس از گذشت حدود پنج ماه از انعقاد این توافق، شروع گام نخست و سپری شدن دو دور از ‏گفت‌و‌گو‌ها برای دستیابی به توافق جامع یک سوال اساسی پیش روی بخش عظیمی از نخبگان ‏ایرانی وجود دارد و آن اینکه چرا با وجود ابهامات و نگرانی‌های متعدد درباره آینده اهداف کلیدی این ‏گفت‌و‌گو‌ها یعنی لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش علیه ملت ایران و به رسمیت ‏شناختن حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طبق ان پی تی همچنان باید شاهد حضور مکرر و ‏یک طرفه اعضای هیات مذاکره‌کننده و بایکوت غیر عادی نظرات و دیدگاه‌های منتقدین در رسانه ملی ‏باشیم؟
از این رو ما جمع عظیمی از اعضای هیات علمی، اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه‌های داخل ‏و خارج کشور در کنار اساتید، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور از جنابعالی خواهشمندیم تا ‏مقدمات اختصاص موضوع یکی از جلسات برنامه مناظره که بصورت هفتگی از سیمای جمهوری ‏اسلامی پخش می‌شود را به بررسی ابعاد این توافق‌نامه و پیامدهای واقعی اجرایی شدن آن فراهم ‏آورید، باشد تا با حضور تعدادی از منتقدین، موافقین و اعضای تیم مذاکره‌کننده و اظهار نظرهای متقابل ‏آن‌ها فضای رسانه‌ای یکسویه فعلی شکسته شده و افکار عمومی ملت شریف ایران خود را در مقام ‏رصد و قضاوت قرار گیرد.‏
پیشاپیش از حسن توجه و همکاری حضرت عالی کمال تشکر را داریم.
گفتنی است جمعی از طلاب این طومار را برای پیگیری‌های اجرایی امضا کرده‌اند.‏






تاریخ : چهارشنبه 93/1/20 | 5:25 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 


رز

 

نقل از سایت رضا (allah is my lord)

 

 Lord
صاحب‌، خداوند، ارباب‌، خداوندگار، فرمانروا، لرد

 

 

 




تاریخ : چهارشنبه 93/1/20 | 5:15 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

+[به روز رسانی وبلاگ] عکس: نماز اول وقت در نانوایی

              لبیک 2




تاریخ : سه شنبه 93/1/19 | 9:2 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


دانستنی های دنیای اسب


معمولاً گفته می‌شود که اسب حافظه ضعیف‌تری نسبت به سگ دارد. شاید هم علت این گفته آن است که آنها با انسان‌های بیشتری از قبیل پرورش‌دهندگان، سوارکاران و غیره سروکار دارند.



حتی اسب‌های باری هم مجبور هستند که به انسان‌های زیادی خدمت کنند و هر ساعت در اجاره فرد دیگری باشند. اما اگر یک اسب زمان زیادی در تملک یک نفر بماند گمشدة خود را حتی پس از گذشت ایامی زیاد بازمی‌شناسد و از دستش غذا می‌گیرد و به راحتی اجازه می‌دهد که نوازشش کند و هنگام سواری دادن هم نجیبانه احساساتش را محتاطانه به نمایش می‌گذارد. ‏
بعضی‌ها معتقد هستند که اسب صاحب خود را فقط بر اساس علائم خارجی اندام او چون لباس و کلاه و کفش می‌تواند به خاطر بیاورد. به عنوان مثال فردی همانند «پروفسور گریزمک» در مقاله‌ای که در مجله فیزیولوژی حیوانات منتشر کرده بود به اسبی اشاره کرد که صاحب خود را فقط از روی لباسش می‌شناخت و هنگامی که او لباسش را عوض می‌کرد اسب از شناختن او عاجز می‌شد.



این پروفسور خود اسب‌های زیادی را پرورش داده و سال‌های عمر خود را به عنوان سوارکار سپری کرده بود. اما شاید در واقعیت چنین نباشد و بتوان چنین استنباط کرد که خلاف گفته‌های این پروفسور نیز امکان دارد.



زیرا اسب‌ها صاحب خود را در هر لباسی می‌شناسند و با عوض شدن لباس صاحب خود هیچ تغییر رفتاری در آنها دیده نمی‌شود. آنها هنگامی که صاحب خود را می‌بینند با گوش‌های تیز و به جلو متمایل شده به استقبال او می‌آیند و زمانی که آنها خوشحال نیستند گوش‌های خود را به عقب می‌برند.



بیشتر اسب‌ها هنگامی که صدای پای صاحب خود را از پشت در اصطبل می‌شنوند، شیهه می‌کشند و این نشان می‌دهد که آنها دارای گوش‌های حساسی هستند و صداها را خوب می‌شنوند و تشخیص می‌دهند.‏
به گفته یکی از تربیت‌کنندگان اسب، وقتی که اسب سه ساله‌ای را برای تربیت نزد او سپردند، و زمانی که دوره تربیت آن اسب به پایان رسید، شخص مورد نظر به یک مدرسه سوارکاری فرستاده شد و از آن اسب دور افتاد. اما هنگامی که پس از گذشت مدتی به یک مدرسه سوارکاری رفت و در آنجا اسب تربیت شده خود را دید که به سمت او آمد و نشان داد که هنوز خاطرات آن روزها را به یاد دارد.‏

نقل از سایت گلستان اسب

 




تاریخ : سه شنبه 93/1/19 | 8:45 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 

 

نقل از سایت رضا   (allah is my lord)

 

 Lord
صاحب‌، خداوند، ارباب‌، خداوندگار، فرمانروا، لرد

 


بی هنران،هنرمند را نتوانند که بینند

 


بی هنران،هنرمند را نتوانند که بینند،همچنان که سگان بازاری(سگ های ولگرد) سگ صید را مشغله(در اینجا پارس کردن)برآرند و پیش آمدن نیارند(نتوانند(یعنی جرات ندارن کاری کنن))،یعنی سفله(فرومایه) چون به هنر با کسی برنیاید(برابری نکند)به خبثش(از روی پلیدی)در پوستین افتد(از آن به عیبجویی پردازد)

کند هر آیینه غیبت،حسود کوته دست

                                            که در مقابله گنگش بود زبان مقال(گفتار)

متن روان پارسی:بی هنران نمیتوانند هنرمند را ببینند،همچنان که سگ های ولگرد برای سگ های شکاری واق واق میکنند و جرات نزدیک شدن و حمله ندارند،انسان پست و فرومایه وقتی نتواند هنر و توانایی کسی را تحمل کند از روی پستی و پلیدی از کار های او عیبجویی میکند...

منبع:گلستان شیخ شیرین سخن سعدی شیرازی/باب هشتم/حکایت48

 

 




تاریخ : سه شنبه 93/1/19 | 4:3 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

وقتی به جهل جوانی بانگ بر مادر زدم.دل آزرده به کنجی نشست گریان همی گفت:مگر خردی(کودکی)فراموش کردی که درشتی(بی ادبی)میکنی؟؟!!

چه خوش گفت زالی(پیرزن) به فرزند خویش

                                  چو دیدش پلنگ افکن و پیلتن

گر از عهد خردیت یاد آمدی

                                 که بیچاره بودی در آغوش من

نکردی در این روز بر من جفا

                                 که تو شیرمردی و من پیرزن

منبع:گلستان ارباب سخن سعدی شیرازی/باب ششم/حکایت 6

 

 

 

نقل از سایت رضا (allah is my lord)

 

 Lord
صاحب‌، خداوند، ارباب‌، خداوندگار، فرمانروا، لرد

 

 




تاریخ : سه شنبه 93/1/19 | 3:57 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 

واکنش سید احمد خاتمی به بیانیه پارلمان اروپا

آیت‌الله سیداحمدخاتمی در رادیو معارف: گرچه پارلمان اتحادیه اروپا اختیار اجرایی ندارد ولی جسارت و زیاده‌خواهی آنها از حد گذشته است و لازم است پاسخ در خور و جانانه به آنها داده شود

به گزارش نما ، به نقل از "روابط عمومی رادیو معارف"، آیت الله سید احمد خاتمی در گفتگو با بخش خبری حوزه و دانشگاه این رادیو در خصوص دلیل تجمع اعتراض آمیز اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه که امروز در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود گفت: بیانیه پارلمان اروپا که در 23 ماده تنظیم شده، بیانیه‌ای است که هم مخالف اسلام است و هم به ملت بزرگ ایران اهانت کرده همچنین دخالت در امور داخلی کشور ما محسوب می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: این بیانیه باید در سطح وسیع محکوم شود تا دشمنان این ملت دیگر جرأت ورود به این مسائل نداشته باشند.
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه موج مردمی است که جلوی پیشروی دنیای استکبار را می‌گیرد؛ ابراز امیدواری کرد تجمع امروز سرآغازی برای ابراز موج مردمی در برابر پیشروی استکباریان در کشور باشد.
آیت الله خاتمی یادآور شد: گرچه پارلمان اتحادیه اروپا اختیار اجرایی ندارد ولی جسارت و زیاد خواهی آنها از حد گذشته است و لازم است پاسخ در خور و جانانه به آنها داده شود که یکی از آنها، پاسخی است که امروز علما، طلاب و فضلای حوزه علمیه که پیشگام در حرکات انقلابی هستند به جهانیان نشان خواهند داد.
گفتنی است در پی اقدام مغرضانه و سخیف پارلمان اروپا در مورد صدور قطعنامه مداخله جویانه در امور ایران اسلامی، امروز سه شنبه ساعت 12 تجمع اعتراض آمیز اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه و مراکز علمی حوزوی برگزار می‌شود.



تاریخ : سه شنبه 93/1/19 | 12:6 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 آیا تا به حال در باره اهمیت آب دهن(بزاق دهان)خود فکر کرده ای؟!!!!!!

 

بواسطه آب دهن(بزاق)  خود،هر روز و هر آن  شاکر وسپاس گزار درگاه الهی باش


 

خواص آب دهن(بزاق):


 


1 دهان را مرطوب میکند


2 - تنفس را تسهیل می نماید(اگر آب دهن خشک شود تنفس بسیار مشکل است)


3 - در جویدن غذا  وخوراکی ها مؤثر است


4 -در بلعیدن غذا نقش دارد


5 -آب دهن(بزاق)برای سلامتی معده مفید است(لطفا بعد از غذا فورا مسواک نزنید. غدد بزاقی هنگام غذا خوردن،ترشح بیشتری دارد  واین ترشح ها کمی بعداز غذا هم ادامه دارد وبرای هضم غذا ومعده مفید است و مسواک زدن بعداز غذا با فعل وانفعالاتی  (فعال شدن مواد آلی و آنزیم های شیره معده هنگام غذا خوردن)   که  معده برای هضم غذا دارد، مناسب نیست. لذا نیم ساعت یا یک ساعت بعد از غذا مسواک کنید.

6 - در هضم غذا وخوراکی ها مؤثر است


7- در تشخیص بیماری ها نقش دارد


8- در تکلم وسخن گفتن نقش حیاتی دارد(اگر آب دهن خشک شود آدمی قادر به تکلم وصحبت کردن نیست ویابسیار دشوار است


9- در درک طعم غذاها وخوراکی ها نقش آفرین است

{بزاق برای چشیدن مزه‌ها لازم است و ما بدون بزاق نمی‌توانیم مزه‌ها را تشخیص دهیم   <ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد >.}


10- در دستگاه گوارش اثر مثبت ومهم دارد


11- خاصیت ضدعفونی وضدمیکروبی دارد


12- سبب خوشبویی دهان است


13- لب ها وحنجره  و زبان مرطوب وسالم می مانند(اگر آب دهن خشک شود لبها  و زبان خشک گردیده وتَرَک برمی دارند وحنجره آسیب می بیند.)

{بزاق زبان را نرم و گلو را مرطوب می‌سازد و از خشک شدن گلو و دهان و زبان جلو گیری می‌کند که اگر گلو و دهان خشک شود انسان اذیت شده و به گلو آسیب می‌رسد و خشک شدن زبان باعث اختلال حس چشایی و ترک زبان می‌شود  <ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد > .}


14- باتوجه به خاصیت ضدعفونی وضد میکروبی که آب دهن دارد در سلامت دندان ها بسیار مؤثراست



{یکی دیگر از وظایف بزاق(آب دهان) تنظیم عامل ph حفره دهانی می باشد که این باعث می شود عمر دندانها افزایش یابند و درمقابل خوردگی و پوسیدگی های اسیدی مقاومت کند البته باید متذکر شد که در صورتی که مواد غذایی به دندانها بچسبند و یا مقدار زیادی اسید تولید کنند وظیفه بزاق به خوبی انجام نمی‌شود<ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد >.}


15- لزج بودن آب دهن(بزاق) باعث میشود که آب دهن روان وجاری نباشد(اکر آب دهن انسان  مثل آب،  روان و جاری بود  عرصه زندگی برایش سخت وتنگ می شد , ولازم بود که طول  24 ساعت  حوله بزرگی برای پاک کردن آب دهن همراه داشته باشد!!!!)


16-اگر برای جویدن غذا وبلعیدن وهضم به جای آب دهن(بزاق) مدتی از آب استفاده شود معده آسیب می بیند لذا از نوشیدن آب در بین غذا خصوصا اگر مکررشود نهی شده است

 

 
17 -{مقدارآب دهن (بزاق) برحسب غذا به   1.5 - 1   لیتر در 24 ساعت می‌رسد. سایت رشد}

 


18-آب دهن بعضی ها مثل پیغمبراکرم ص واهل بیت او(علیهم السلام) و...شفا است

 

 


متن از سید اصغر سعادت میر قدیم


{نقل مطالب از وب سایت نسیم معرفت  باذکر منبع  و نام صاحب متن بلامانع است}

 




تاریخ : سه شنبه 93/1/19 | 10:31 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


خدا همه مواهب زمین را براى انسان آفریده است و در این سلسله آیات که از آیه 30 شروع و به آیه 39 پایان مى‏یابد سه مطلب اساسى مطرح شده است:

1- خبر دادن پروردگار به فرشتگان راجع به خلافت و سرپرستى انسان در زمین.

2- دستور خضوع و تعظیم فرشتگان در برابر نخستین انسان.

3- تشریح وضع آدم و زندگى او در بهشت و حوادثى که منجر به خروج او از بهشت گردید و سپس توبه آدم، و زندگى او و فرزندانش در زمین.

این آیه از نخستین مرحله سخن مى‏گوید، خواست خداوند چنین بود که در روى زمین موجودى بیافریند که نماینده او باشد، صفاتش پرتوى از صفات پروردگار، و مقام و شخصیتش برتر از فرشتگان.

لذا نخست مى‏گوید: «بخاطر بیاور هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان گفت من در روى زمین جانشینى قرار خواهم داد» (وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً).

 «خلیفه» به معنى جانشین است،- همانگونه که بسیارى از محققان پذیرفته‏اند- منظور خلافت الهى و نمایندگى خدا در زمین است، زیرا سؤالى که بعد از این فرشتگان مى‏کنند و مى‏گویند نسل آدم ممکن است مبدء فساد و خونریزى شود و ما تسبیح و تقدیس تو مى‏کنیم متناسب همین معنى است، چرا که نمایندگى خدا در زمین با این کارها سازگار نیست.

به هر حال خدا مى‏خواست موجودى بیافریند که گل سرسبد عالم هستى باشد و شایسته، مقام خلافت الهى و نماینده «اللّه» در زمین گردد.

سپس در این آیه اضافه مى‏کند: فرشتگان به عنوان سؤال براى درک حقیقت و نه به عنوان اعتراض «عرض کردند: آیا در زمین کسى را قرار مى‏دهى که فساد کند و خونها بریزد»؟! (قالُوا أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ).

 «در حالى که ما تو را عبادت مى‏کنیم تسبیح و حمدت بجا مى‏آوریم و تو را از آنچه شایسته ذات پاکت نیست پاک مى‏شمریم» (وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ).                        برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 61

 ولى خداوند در اینجا پاسخ سر بسته به آنها داد که توضیحش در مراحل بعد آشکار گردید «فرمود: من چیزهائى مى‏دانم که شما نمى‏دانید»! (قالَ إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ).

آنها فکر مى‏کردند اگر هدف عبودیت و بندگى است که ما مصداق کامل آن هستیم، همواره غرق در عبادتیم و از همه کس سزاوارتر به خلافت! بى‏خبر از این که عبادت آنها با توجه به این که شهوت و غضب و خواستهاى گوناگون در وجودشان راه ندارد با عبادت و بندگى این انسان که امیال و شهوات او را احاطه کرده و شیطان از هر سو او را وسوسه مى‏کند تفاوت فراوانى دارد، اطاعت و فرمانبردارى این موجود طوفان زده کجا، و عبادت آن ساحل نشینان آرام و سبکبار کجا؟! آنها چه مى‏دانستند که از نسل این آدم پیامبرانى همچون محمد و ابراهیم و نوح و موسى و عیسى و امامانى همچون ائمه اهل بیت علیهم السّلام و بندگان صالح و شهیدان جانباز و مردان و زنانى که همه هستى خود را عاشقانه در راه خدا مى‏دهند قدم به عرصه وجود خواهند گذاشت، افرادى که گاه فقط یک ساعت تفکر آنها برابر با سالها عبادت فرشتگان است!

 (آیه 31)-

فرشتگان در بوته آزمایش!

آدم به لطف پروردگار داراى استعداد فوق العاده‏اى براى درک حقایق هستى بود. خداوند این استعداد او را به فعلیت رسانید و به گفته قرآن «به آدم همه اسماء (حقایق و اسرار عالم هستى) را تعلیم داد» (وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها).

البته این آگاهى از علوم مربوط به جهان آفرینش و اسرار و خواص مختلف موجودات عالم هستى، افتخار بزرگى براى آدم بود.

در حدیثى داریم که از امام صادق علیه السّلام پیرامون این آیه سؤال کردند، فرمود:

 «منظور زمینها، کوهها، درّه‏ها و بستر رودخانه‏ها (و خلاصه تمامى موجودات) مى‏باشد، سپس امام علیه السّلام به فرشى که زیر پایش گسترده بود نظرى افکند فرمود: حتى این فرش هم از امورى بوده که خدا به آدم تعلیم داد»! همچنین استعداد نام‏گذارى اشیاء را به او ارزانى داشت تا بتواند اشیاء را                        برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 62

 نام‏گذارى کند و در مورد احتیاج با ذکر نام آنها را بخواند و این خود نعمتى است بزرگ! «سپس خداوند به فرشتگان فرمود: اگر راست مى‏گوئید اسماء اشیاء و موجوداتى را که مشاهده مى‏کنید و اسرار و چگونگى آنها را شرح دهید» (ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ).

 (آیه 32)- ولى فرشتگان که داراى چنان احاطه علمى نبودند در برابر این آزمایش فرو ماندند لذا در پاسخ «گفتند: خداوندا! منزهى تو، جز آنچه به ما تعلیم داده‏اى چیزى نمى‏دانیم»! (قالُوا سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا).

 «تو خود عالم و حکیمى» (إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ).

 (آیه 33)- در اینجا نوبت به آدم رسید که در حضور فرشتگان اسماء موجودات و اسرار آنها را شرح دهد. «خداوند فرمود: اى آدم فرشتگان را از اسماء و اسرار این موجودات با خبر کن»! (قالَ یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ).

 «هنگامى که آدم آنها را از این اسماء آگاه ساخت خداوند فرمود: به شما نگفتم که من از غیب آسمانها و زمین آگاهم، و آنچه را که شما آشکار یا پنهان مى‏کنید مى‏دانم» (فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمائِهِمْ قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ).

در اینجا فرشتگان در برابر معلومات وسیع و دانش فراوان این انسان سر تسلیم فرود آوردند، و بر آنها آشکار شد که لایق خلافت زمین تنها او است!.

 (آیه 34)- آدم در بهشت- قرآن در تعقیب بحثهاى گذشته پیرامون مقام و عظمت انسان به فصل دیگرى از این بحث پرداخته، نخست چنین مى‏گوید:

 «بخاطر بیاورید هنگامى را که به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده و خضوع کنید» (وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ). «آنها همگى سجده کردند جز ابلیس که سر باز زد و تکبر ورزید» (فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبى‏ وَ اسْتَکْبَرَ).

آرى او استکبار کرد «و بخاطر همین استکبار و نافرمانى از کافران شد» (وَ کانَ مِنَ الْکافِرِینَ).

به راستى کسى که لایق مقام خلافت الهى و نمایندگى او در زمین است.                        برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 63

 شایسته هر نوع احترامى است. ما در برابر انسانى که چند فرمول علمى را مى‏داند چه اندازه کرنش مى‏کنیم پس چگونه است حال نخستین انسان با آن معلومات سرشار از جهان هستى!

1- چرا ابلیس مخالفت کرد؟

مى‏دانیم «شیطان» اسم جنس است شامل نخستین شیطان و همه شیطانها مى‏شود ولى «ابلیس» اسم خاص است و اشاره به همان شیطانى است که اغواگر آدم شد، او طبق صریح آیات قرآن از جنس فرشتگان نبود، بلکه در صف آنها قرار داشت او از طایفه جنّ بود که مخلوق مادى است.

انگیزه او در این مخالفت کبر و غرور و تعصب خاصى بود که بر فکر او چیره شد، او چنین مى‏پنداشت که از آدم برتر است «1» و علت کفر او نیز همین بود که فرمان حکیمانه پروردگار را نادرست شمرد.

نه تنها عملا عصیان کرد از نظر اعتقاد نیز معترض بود، و به این ترتیب خودبینى و خودخواهى، محصول یک عمر ایمان و عبادت او را بر باد داد، و آتش به خرمن هستى او افکند، و کبر و غرور از این آثار بسیار دارد!

2- آیا سجده براى خدا بود یا آدم؟

شک نیست که «سجده» به معنى «پرستش» براى خداست، و معنى توحید عبادت همین است که غیر از خدا را پرستش نکنیم. بنابراین جاى تردید نخواهد بود که فرشتگان براى آدم «سجده پرستش» نکردند، بلکه سجده براى خدا بود ولى بخاطر آفرینش چنین موجود شگرفى، و یا اینکه سجده براى آدم کردند اما سجده به معنى «خضوع» نه پرستش. در حدیثى از امام «على بن موسى الرضا» علیه السّلام مى‏خوانیم: «سجده فرشتگان پرستش خداوند از یک سو، و اکرام و احترام آدم از سوى دیگر بود، چرا که ما در صلب آدم بودیم»!

 (آیه 35)- به هر حال بعد از این ماجرا و ماجراى آزمایش فرشتگان به آدم دستور داده شد او و همسرش در بهشت سکنى گزیند، چنانکه قرآن مى‏گوید:

 «به آدم گفتیم تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و هر چه مى‏خواهید از نعمتهاى‏

نقل از وب سایت تفسیر  قرآن

__________________________________________________

 (1) براى شرح بیشتر از معنى رجوع کنید به «تفسیر نمونه» ذیل آیه 12 سوره اعراف.

                        برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص:64




تاریخ : سه شنبه 93/1/19 | 10:20 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی