سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکی از صفات بسیار زشت، عیبجویی از دیگران است. انسان ها نوعا دارای عیب وایراد هایی هستند به غیر از کسانی که از مقام عصمت (با مراتبی که دارد) برخورداند. هرکس ادعا کند که من هیج عیب واشکال وایرادی ندارم ، گزافه گویی بیش نیست. پس مسلّم است که ما انسان ها بی عیب نیستیم وبه اصطلاح بی عیب فقط خداست . البته هرکسی موظف است که به اصلاح خود بپردازد  وخود را از خطا وگناه ولغزش وعیب کنترل نماید. دراین مطلب که ذکرشد اشکالی نیست بلکه اشکال کار آن است که  آدمی عیب های خویش را نبیند وبدتر ازآن خودرا مبرّی از هرعیبی بداند و به عیوب دیگران بپردازد. متأسفانه بعضی ها گویا مأموریت دارند که روز وشب در جستجوی عیب وایراد مردم واین وآن مشغول باشند اینها کسانی هستند که کاهی را در دیگران می بینند ولی کوهی را در خود نمی بینند. یکی از زشت ترین عیوب  آدمی آن است که از دیگران ،عیبجویی نماید. مولا امیرالمؤمنین در این رابطه می فرماید:تَتَبَّعُ الْعُیُوبِ مِنْ اَقْبَحِ الْعُیُوبِ وَ شَرِّ السَّیِّئاتِ. یعنی  در جستجوی عیوب دیگران بودن از زشت ترین عیب ها ,بدترین گناهان می باشد.

(شرح غُرَر و دُرَرالحِکَم ج 1386/3، حدیث 4580)

در فرازی از وصیت مولا علی ع به امام حسین ع چنین آمده است : وَ اعْلَمْ أَیْ بُنَیَّ أَنَّهُ مَنْ أَبْصَرَ عَیْبَ نَفْسِهِ شُغِلَ عَنْ عَیْبِ غَیْرِهِ وبدان ای پسرم که همانا کسی که به عیب خود نظرکند از دیدن عیب دیگران غافل شود(فرصت نمی کند که به عیوب دیگران بپردازد)

شعر

همه عیب خلق دیدن نه مروت است ومردی   نگهی به خویشنتن کن که همه سیاه داری

توحساب خویشتن کن نه حساب خلق سعدی   که بضاعت قیامت عملِ تباه داری

روزی حضرت عیسی ع با حواریون(اصحاب خاص حضرت مسیح) از راهی می رفتند ناگاه به سگ مرده ای رسیدند که گندیده ومتعفن گشته بود. حواریون عرض کردند یا روح الله چه بسیار متعفن است بوی این سگ.!! حضرت عیسی فرمود: چه بسیار سفید وخوش آیند است دندان های او.!! آن حضرت به این وسیله تعریض وتنبیه نمود به آنها که نظر به عیوب مردم نکنند هرچند عیب بسیار داشته باشند بلکه باید صفات خوب آنان را هم منظور داشته باشند.

تحفة الواعظین ج3ص148

شعر

عیب کسان منگر واحسان خویش   دیده فروبر به گریبان خویش

یکی از زشت ترین عیوب ، تتبع وجستجوی عیب های دیگران می باشد وعلی ع  می فرماید:  تَتَبَّعُ الْعُیُوبِ مِنْ اَقْبَحِ الْعُیُوبِ وَ شَرِّ السَّیِّئاتِ  یعنی دنبال کردن وجستجوی عیوب دیگران از زشت ترین عیب ها وبدترین گناهان است.

(شرح غُرَر و دُرَرالحِکَم ج 1386/3، حدیث 4580)

راستی اگر انسان لحظه ای به نقائص وعیوب بی شمار خود فکر واندیشه وتوجه کند آیا دیگر فرصت آن می کند که به عیوب دیگران بپردازد؟! البته پرداختن به عیوب دیگران عواملی دارد که از جمله آنها عبارتند از :1- خودبینی 2-توجه نکردن به عیوب خویشتن 3- عدم تربیت صحیح4- جهل ونادانی 5- کینه وعداوت 6- حسادت7- بی تقوای 8- عدم ترس از خدا

شعر

گرت چشم خدابینی ببخشند   نبینی هیچکس عاجزتر از خویش

سعدی

شعر

هرکه عیب دگران پیش توآورد وشمرد

بی گمان عیب تو پیش دگران خواهد برد

سعدی

نگارش:سیداصغرسعادت میرقدیم




تاریخ : پنج شنبه 94/11/15 | 6:56 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

***نسیم معرفت***

به نام خدا

*تربیت وپرورش یک اصل در عالم خلقت است

تربیت وپرورش یک اصل در عالم خلقت است وبه خداوند متعال ، ربّ العالمین  گفته می شود  چونکه همه هستی وهمه مخلوقات الهی تحت ربوبیت پروردگار عالم است .هر انسانی که متولد می شود وهرگیاهی که می روید وهر موجودی که از کتم عدم به نور وجود ،ظهور می یابد از ابتدا تا انتها در سایه ربوبیت وتربیت وپرورش پروردگار عالم می باشد. اوهرموجودی را به بهترین وجه می پروراند وهرچیزی که برای کمالش لازم است در او قرار داده است     الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَهُ ( سوره سجده آیه    7)  انسان یکی از پیچیده ترین موجودات عالم است که اهمیت او به همین پیچیدگی ها وابعاد واستعداد های مختلف داشتن است . الکسس کارل  می گوید انسان موجود ناشناخته ای است  وبعضی از دانشمندان نیزابعاد پنجگانه ای برای آدمی ذکر کرده اند که استاد شهیدمرتضی مطهری در کتاب تعلیم وتربیت ص42 به آن ها اشاره کرده است که  عبارتند از : 1-استعداد عقلی وعلمی(استعداد حقیقت جویی) 2-استعداد اخلاقی(وجدان اخلاقی) 3- استعداد دینی 4- استعداد هنری وذوقی یا بُعد زیبایی طلبی 5- استعداد خلاقیت وابتکار. شایسته است که آدمی در حد توان وامکان این استعدادهارا  شکوفا کرده وبه کمال خویش دست یابد.  خداوند در هرموجودی برای سیربه سوی کمال خود ، هرآنچه که نیاز داشته ، عطا فرموده است. آدمی که شاهکار عالم آفرینش می باشد از این خصوصیت برخوردار است که پروردگار عالم همه راه های خوب وبد را از طریق عقل  وفطرت و وجدان ونبوت به او نمایانده است وانسان در این میان یا سپاسگزار الهی خواهد بود ودر طریق هدایت وبندگی خداوند گام برمی دارد ویا ناسپاس گشته و راه انحراف وطغیان وعصیان وسرپیچی از فرامین الهی را خواهد پیمود(إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا سوره الأنسان آیه 3) ودر پیمودن راه هدایت وضلالت دارای اختیار وآزادی می باشد وجبری درکار نخواهد بود واز طریق عقل ونقل حجت براو تمام گشته وهیچ عذر و بهانه ای برای فرار از مسؤلیت از او پذیرفته نیست البته باید به این نکته توجه داشت که  انسان ها برفطرت پاک آفریده شده واین یک اصل در آفرینش انسان است و کفر وطغیان وسرکشی برخلاف فطرت آدمی است فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ   روی بیاور، با همان فطرت الهی که مردم را بر آن آفریده است; برای خلقت خدا هیچ گونه تبدیلی نیست، این است دین راست و درست ولی بیشتر مردم نمی دانند (سوره روم آیه 30  )متأسفانه محیط های فاسد وآموزش های انحرافی  وبرخی دیگر از عوامل باعث می شوند که انسان از خط اصیل فطرت وطریق مستقیم هدایت خارج شده وبه گمراهی وهلاکت دچار گردد.  نقل است که  یکی ازمسلمانان در باره رخدادهای یکی ازجنگ های آن زمان  به پیامبر اسلام گزارش می داد که ما به بت پرستان حمله کردیم وپیروز شدیم وآنها را عقب راندیم وبه بچه ای رسیدیم واورا کشتیم  پیامبر گرامی  سخت متأثر شد   واز این عمل نهی کرد . گفتند یا رسول الله این بچه از اولاد بت پرست وکافر است .پیامبر ص فرمود:

ألا لا تَقْتُلوا ذُرِّیَّةً ، کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ على الفِطرَةِ ، فما یَزالُ علَیها حتّى یُعْرِبَ عَنها لِسانُهُ ، فأبَواهُ یُهَوِّدانِهِ أو یُنَصِّرانِهِ أو یُمَجِّسانِهِ

هان! نسل کشى مکنید، هر مولودى بر اساس فطرت خدا جویی (توحید) به دنیا مى آید و پیوسته بر آن است تا آن که زبانش از آن پرده بر مى دارد، اما پدر و مادرش( یا عوامل دیگر) او را یهودى یا نصرانى و یا مجوسى بار مى آورند

(کنز العمّال : 11730. )


،  انسان باید هم در تربیت خود بکوشد واستعدادهای الهی را در درون خود شکوفا نماید وهم در تربیت جامعه وفرزندان که بخشی از جامعه می باشد کوشا باشد. همه افراد بشر نسبت به خود ومحیطی که در آن زندگی می کنند ونیز نسبت به فرزندان خود مسؤلیت دارند. متأسفانه عده ای که اکثری را تشکیل می دهند در هر سه مرحله ناموفق بلکه مردود هستند. نه در فکر اصلاح خود هستند  ونه دراندیشه اصلاح جامعه و ونه  در پی تربیت صحیح فرزندان خود. زندگی شان در ظلمت تلاش های مادی سپری  می گردد وچراغ فطرت ومعرفتشان خاموش است واز سرمایه های اصیل انسانی والهی همانند عمر وعقل وایمان ومعرفت وبندگی وفرامین آسمانی و...غفلت نموده وغافلانه در چراگاه عالم ماده بهچرا مشغولند     آیه 179 از سوره اعراف  حال این دسته از مردم را بیان می فرماید: لهم قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونبهَا وَ لهم أَعْینٌ لا یُبْصِرُونَ بهَا وَ لهم ءَاذَانٌ لا یَسمَعُونَ بهَا أُولَئک کالاَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضلُّ أُولَئک هُمُ الْغَفِلُون دلهایى دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمى‏کنند، و چشمانى دارند که با آنها نمى‏بینند، و گوشهایى دارند که با آنها نمى‏شنوند. آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‏ ترند. [آرى،] آنها همان غافل‏ ماندگانند.

 

 

ترا به گنگره عرش می زنند صفیر            ندانمت که دراین دامگه چه افتاده است

حافظ

 

نگارش :سیداصغرسعادت میرقدیم

 


 

 

 

 




تاریخ : پنج شنبه 94/11/15 | 11:24 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


***نسیم معرفت***


به نام خدا


* ویژگیهای کار برای خدا

1-بانام خداآغازمیشود.

2-بااخلاص ونیت پاک انجام میگیرد(باخلوص نیت نه نیت فلوس).

3-قربة الی الله انجام می گیرد.

4-رنگ خدایی دارد(صبغة الله ومن احسن من الله صبغة سوره بقره آیه 138).

5-پشیمانی ندارد.

6-سرخوردگی ودلخوردگی ودلسردی وافسردگی ندارد.

7-باعشق وعلاقه وبدون توقع ازغیر خدا انجام میشود.

8-ملامت ملامتگران تاثیری درآن ندارد.

9-ازروی تدبیر ودرایت وعقل ومشورت و..انجام میشود.

10-خشنودی ورضایت الهی در آن مدنظر است.

11-مصلحت وصلاح کار مورد توجه است.

12-ریاوسمعه درآن نیست.

13-تحسین وتقبیح دیگران درآن نقشی ندارداگر چه اگر مورد تمجید وستایش دیگران واقع شود نیکو است.

14-فطرت سالم انسان ها آن رامی پسندد.

15-برکات وثمرات ونتائج زیادی دارد.

16-ماندگار است.

17-بااستواری واستحکام انجام میگیرد.

18-سستی وسهل انگاری درآن نیست.

19-باشادابی ونشاط انجام میشود.

20-خشنودی خدا وفرشتگان واهلبیت(ع)رادرپی دارد.

21-مشمول دعای خیر خوبان ونیکان بویژه حضرت ولیعصر(عج) می باشد.

22-اگربه موانع برخورد کردراه حلی برای آن پیدا میشود(بن بست ندارد).

23-اگر به هر علتی ناتمام ماند خداوند به صور مختلف جبران میکند.

24-موانع آنرا خداوند برطرف میکند.

25-طمع دنیا ومادیگری ومانند آن درآن نیست اگرچه برکات مادی ودنیوی هم دارد.

26-لذت وحلاوت وشیرینی آن در دنیا هم قابل درک است.

27-عاقبت به خیری به همراه دارد.

28-ازدغل بازی ونفاق وحقه بازی و...مبرا وپاک است.

29-منت درآن نیست(در قرآن سوره بقره آیه264 آمده است:لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالأذَى ودر سوره محمدص آیه33آمده است: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ. البته این آیه جنبه سیاسی،اجتماعی دارد وتکیه آیه روی وحدت ومحور رهبری است که سرپیچی از امام ورهبری مشروع، همه اعمال را باطل میکند).

30-بدون سر وصدا وشلوغ کاری انجام میشود.

31-باتوجه واهتمام وهمت عالی انجام میگیرد.

32-امدادها وعنایات الهی رادرپی دارد(مورد توجه الهی است).

33-باعث نورانیت دل است.

34-احساس پوچی وبیهودگی وزیان وضرر درآن نمیشود.

35-به وعده های الهی توجه میگردد.

36-ارزش دنیایی وآخرتی دارد.

37-پوچ وبی ارزش وبی وزن نیست.

38-سبب نورانیت نامه اعمال است.

39-باعث نجات انسان درآخرت است.

40-نورانیت قبروقیامت رادرپی دارد.

41-باحرام ومعصیت وگناه واذیت وآذار وظلم وستم دیگران همراه نیست.

42-از تملق وچاپلوسی دور است.

43-باصبر وحوصله وشکیبایی انجام می گردد.

44-شرک آلود نیست.

45-افراط وتفریط درآن نیست.

46-اسراف درآن نیست.

47-توقع پاداش ومزد آن از خداوند است نه از مردم وغیرخدا(رجوع به آیه77ازسوره کهف).

48-کار نورانیت پیدا میکند.

49-هواهای نفسانی وشیطانی در آن نیست.

50-منیت وادعا ومن من کردن درآن نیست.

51-ازشهرت طلبی وجاه طلبی مبرا وپاک است.

52-از روی ایمان به خدا انجام میشود.

53-از روی اطاعت خدا ورسول ص واهل بیت(ع) وحضرت ولیعصر(عج)انجام میگردد(رجوع به آیه33از سوره محمدص).

54-باعث تخریب ووهن وتضعیف دین نمی شود.پس هرکاری که موجب تخریب ووهن دین گردد برای خدا نیست اگر چه  به اسم خدا وبه عنوان کار برای خدا انجام شود......  .

lمرحوم شیخ رجبعلی خیاط فرمودند: اگر کسی برای خدا کار کند، چشم دلش باز می شود.
 

ونیز فرمود:  هرکاری می کنید نگویید: "من کردم"، بگویید: «لطف خداست». همه را از خدا بدانید.


{متن ازسیداصغر سعادت میر قدیم}


**ویژگی های کار برای خدا - پایگاه اندیشوران حوزه




تاریخ : سه شنبه 94/11/13 | 9:35 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
تاریخ : دوشنبه 94/11/12 | 7:15 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


***نسیم معرفت***

 

به نام خدا

*حسادت و آثار شوم آن

حسادت یعنی آرزوی زوال نعمت از دیگری . حسود کسی است که از وجود نعمت و خیر وخوبی وآسایش وراحتی ورفاه وپیشرفت  در دست دیگری ناخشنود وناراضی وخشمگین   است و دوست ندارد که دیگری از این امور برخوردار باشد امیرالمومنین (ع) می فرماید: «اَلحَسُودُ یَغتاظُ عَلی مَن لا ذَنبَ لَهُ ؛ حسود نسبت به کسی که هیچ گناهی ندارد خشمگین می شود. (علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج 73، ص 256 )حسد شعله ای در جان حاسد است  که پیوسته  شخص حسود درآن می سوزد،  فرد حسود هراندازه حسادتش  افزایش یابد ، رنج وعذابش بیشتر می گردد  وپیوسته دچارکینه ودشمنی و غم واندوه وحسرت و ناراحتی وخشم واضطراب وبی قراری می باشد واز زندگی  گوارا  وباصفا  وازنشاط وشادابی درونی  محروم است وبه تدریج به افسردگی شدید نیزدچار میگردد.  فرد حسود مدام در تصوررات وخیالات شیطانی است تا بتواند ضربه ای به  محسود واردکند ویا آرزو می کند که خسارت و مشکلی برای او ایجاد شود. اگر محسودش دچار گرفتاری وحادثه وبلاء گردد ، احساس سرور وشادابی وخوشحالی می کند واگر پیشرفت وموفقیت وخیر وخوبی  داشته باشد ، غمگین وناراحت می شود . حضرت علی (ع)دراین باره  فرموده است:  هر شخص دارای امتیاز و رتبه شایسته، مورد حسادت واقع می شود(خوانساری ، شرح فارسی غررالحکم، ج 4، ص 531 )پس اگر پیشرفتی ازنظر زندگی واقتصادی وعلمی  وغیره دارید به خدا پناه ببرید واز خدا کمک بخواهید تاشما را از شر حسودان حفظ فرماید ودوسوره آخر قرآن (قل اعوذ برب الناس وقل اعوذ برب الفلق) را بخوانید که بسیار مؤثر است. فرد حسود در خشم وغضب الهی قرار دارد چونکه بد دلی وبدخواهی ودشمنی نسبت به دیگران را روش خود قرار داده  ونیات شیطانی در دل دارد وبا حسادت خود نشان داده که از خدا راضی  نیست و عملاً معتقد است که خداوند در حقش ظلم کرده است.  کسی که حسادت نمی ورزد  معنایش آن است که راضی به تقدیرات الهی است و باعمل ورفتار خود  معتقد است که خدا عادل است وبه احدی ظلم روا نمی دارد واگر کسی نعمت ورشد و پیشرفتی داشته باشد  از خدا می خواهد که اگر صلاح می داند به او نیز عطا فرماید. پس حسادت معنایش  ناخشنودی از خداوند است وشخص حسود به چندین گناه  وصفت رذیله دچار است: 1- حسادت2- تهمت 3- اهانت وتحقیر  دیگری4- تکبر5- دروغ ودروغ پردازی 6- ناخشنودی وناخرسندی از خدا 7- نسبت دادن ظلم به خداوند در مقام عمل  واعتقاد 8- بد دلی وبدخواهی ودشمنی نسبت به محسود 9ضرر وزیان رساندن به فرد مورد حسادت10- قهرکردن باکسی که  نسبت به او حسادت می ورزد11-...

شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب در باره حسادت و حسود پنین می فرماید:

حسداز گناهان قلبی واز بیماری های کشنده روانی است. حسد ، بلائی است خانمانسوز وفتنه ای است آتش افروز وخراب کننده دین ودنیا. هرکه از دیدن یا شنیدن نعمتی مانند مال وفرزند وفضیلت وکمالی مانند علم وشجاعت وسخاوت  که دیگری دارا شده ، ناراحت وناخشنود وخشمگین شده ونتواند این نعمت وفضیلت را در او ببیند وگرفته شدن آن را از او آرزومند باشد خواه تنها گرفته شدن آن نعمت را از او بخواهد یا گرفته شدن از او ورسیدن به خودش را آرزومند باشد  این حالت درونی ، حسادت است وصاحبش را حاسد وآنکه به او حسد می ورزند محسود می گویند واگر از اینکه دیگری نعمتی را دارا است کراهتی ندارد وگرفته شدن آن را از او نخواهد وتنها دارا شدن خود را به مانند آن آرزومند باشد  این حالت را غبطه می گویند وغبطه در نعمت های دنیوی مباح ودر نعمت های آخرتی مطلوب است . باید دانست که تمام طبقات از زن ومرد ، دانا ونادان ، پست وشریف ، پروتمند وتهیدست ، توانا وناتوان در خط آلوده شدن به این بیماری کشنده هستند وبرهر مسلمانی واجب است که از آن باخبرباشد تا گرفتار نشود.

کتاب حسد ودروغ ازشهید آیت الله  دستغیب ره ص17

**درروایتی آمده که امام صادق ع فرمود:

شش چیزدر مؤمن نیست

1-سختگیری  2-کارشکنی  3- لج بازی  4-  دروغگویی   5- حسد ورزی  6- ستمکاری

عن الصّادق علیه السلام : سِتَّةٌ لاتَکونُ فِى المُؤمِنِ: اَلعُسرُ وَالنَّکَد وَالحَسَدُ وَاللَّجاجَةُ وَالکَذِبُ وَالبَغىُ؛

شش (صفت) در مؤمن نیست: سخت گیرى، بى خیرى، حسادت، لجاجت، دروغگویى و تجاوز. تحف العقول،چاپ انشارات جامعه مدرسین  ص 377

شعر

توانم آنکه نیازارم اندرون کسی        حسود را چه کنم کو خود به رنج در است

بمیر تا برهی ای حسود کاین رنجی است   که از مشقت آن جز به مرگ نتوان رست

*شور بختان به آرزو خواهند   مقبلان را زوال نعمت وجاه

سعدی

چند حدیث درباب حسادت:

1- امام صادق علیه السلام:

قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ: وَلِلحاسِدِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَغتابُ إِذا غابَ وَیَتَمَلَّقُ إِذا شَهِدَ وَیَشمَتُ بِالمُصیبَةِ؛

لقمان به فرزندش گفت: حسود را سه نشانه است: پشت سر غیبت مى کند، روبه رو تملّق مى گوید و از گرفتارى دیگران شاد مى شود.

(خصال، ص 121)

2- امام على علیه السلام:

اَلحَسَدُ عَیبٌ فاضِحٌ وَشُحٌّ فادِحٌ لایَشفى صاحِبَهُ إِلاّ بُلوغُ آمالِهِ فیمَن یَحسِدُهُ؛

حسادت عیبى رسوا و بخلى سهمگین است و حسود تا به آرزوى خود درباره محسودش نرسد آرام نمى گیرد.

(غررالحکم، ج2، ص164، ح2205)

3- امام على علیه السلام:

اَلحَسودُ سَریعُ الوَثبَةِ، بَطى ءُ العَطفَةِ؛

حسود زود خشمگین مى شود و دیر کینه از دلش مى رود.

(بحارالأنوار، ج73، ص256، ح29)

4- امام على علیه السلام:

اَلحَسَدُ لایَجلِبُ إِلاّ مَضَرَّةً وَغَیظا یوهِنُ قَلبَکَ وَیَمرِضُ جِسمَکَ؛

حسادت نتیجه اى جز زیان و ناراحتى که دلت را سست و تنت را بیمار مى گرداند به بار نمى آورد.

(بحارالأنوار، ج73، ص256، ح29)

5- امام صادق علیه السلام:

یَقولُ إِبلیسُ لِجُنودِهِ: أَلقوا بَینَهُمُ الحَسَدَ وَالبَغىَ، فَإِنَّهُما یَعدِ لانِ عِندَ اللّه  الشِّرکَ؛

شیطان به سپاهیانش مى گوید: میان مردم حسد و تجاوزگرى بیاندازید چون این دو، نزد خدا برابر با شرک است.

(کافى، ج2، ص327، ح2)

6- امام صادق علیه السلام:

اَلنَّصیحَةُ مِنَ الحاسِدِ مُحالٌ؛

نصیحت و خیرخواهى از حسود محال است.

(خصال، ص 269)

7- پیامبر صلى الله علیه و آله:

اِستَعینوا عَلى قَضاءِ حَوائِجِکُم بِالکِتمانِ، فَإِنَّ کُلَّ ذى نِعمَةٍ مَحسودٌ؛

در برآوردن نیازهاى خود از پنهان کارى کمک بگیرید، زیرا هر صاحب نعمتى مورد حسد واقع مى شود.

(شرح نهج البلاغه، ج1، ص316)

8- پیامبر صلى الله علیه و آله:

إِیَّاکُمْ وَ الْحَسَدَ فَإِنَّهُ یَأْکُلُ الْحَسَنَاتِ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَب‏

از حسادت بپرهیزید، زیرا حسد نیکى ها را مى خورد چنان که آتش هیزم را مى خورد.

جامع الأخبار(شعیری) ص 159

9- امام على علیه السلام:

لِلّهِ دَرُّ الحَسَدِ ما اَعدَلَهُ! بَداَ بِصاحِبِهِ فَقَتلَهُ؛

آفرین بر حسادت! چه عدالت پیشه است! پیش از همه صاحب خود را مى کشد.

(شرح نهج البلاغه، ج1، ص316)

10- امام صادق علیه السلام:

سِتَّةٌ لاتَکونُ فِى المُؤمِنِ: اَلعُسرُ وَالنَّکَد وَالحَسَدُ وَاللَّجاجَةُ وَالکَذِبُ وَالبَغىُ؛

شش (صفت) در مؤمن نیست: سخت گیرى، بى خیرى، حسادت، لجاجت، دروغگویى و تجاوز.

تحف العقول،چاپ انشارات جامعه مدرسین  ص 377

11- امام على علیه السلام:

اَلحَسَدُ یُضنِى الجَسَدَ ؛

حسد، بدن را فرسوده و علیل مى کند.

(غررالحکم، ح 943)

12- امام على علیه السلام:

اَلثَّناءُ بِاَکثَرَ مِنَ الستِحقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقصیرُ عَنِ الستِحقاقِ عِىٌّ اَو حَسَدٌ؛

تعریف بیش از استحقاق، چاپلوسى و کمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و یا حسد است.

(نهج البلاغه، حکمت 347)

13- امام صادق علیه السلام:

إِنَّ المُؤمِنَ یَغبِطُ وَ لایَحسُدُ وَ المُنافِقُ یَحسُدُ وَ لایَغبِطُ؛

مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.

(غبطه آن است که آرزو کنى آنچه دیگرى دارد، داشته باشى بدون اینکه آرزوى نابودى نعمت دیگرى را داشته باشى و حسد آن است که بخواهى نعمتى را که دیگرى دارد، نداشته باشد).

(کافى، ج2، ص307، ح7)

14- پیامبر صلى الله علیه و آله:

رَأى موسى علیه السلام رَجُلاً عِندَ العَرشِ فَغَبَطَهُ بِمَکانِهِ فَسَأَلَ عَنهُ فَقالَ: کانَ لایَحسُدُ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّه  مِن فَضلِهِ؛

حضرت موسى علیه السلام مردى را نزد عرش دید و به جایگاه او غبطه خورد و در مورد او سؤال کرد. به او گفته شد که او به آنچه خداوند از فضل خود به مردم داده است حسد نمى برد.

(روضة الواعظین، ص 424)

15- امام على علیه السلام:

اَلحِرصُ وَالکِبرُ وَالحَسَدُ دَواعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِى الذُّنوبِ؛

حرص و تکبّر و حسادت، انگیزه هاى فرورفتن در گناهانند.

(نهج البلاغه، حکمت 371)

16- به چه حسد نمی برند؟

امام حسن عسکری علیه السلام:

التَّواضُعُ نِعمَةٌ لایُحسَدُ عَلیها؛

تواضع و فروتنی نعمتی است که بر آن حسد نبرند.

(تحف العقول، ص489)

17- امام صادق علیه السلام:

اِنَّ صاحِبَ الدّینِ فَکَّرَ فَـعَـلَـتهُ السَّکینَةُ وَ استَـکانَ فَـتَواضَعَ وَ قَنِعَ فَاستَغنى وَ رَضىَ بِما اُعطىَ وَ انفَرَدَ فَکُفىَ الخوانَ وَ رَفَضَ الشَّهَواتِ فَصارَ حُرّا وَ خَلَعَ الدُّنیا فَتَحامَى الشُّرورَ وَ اطَّرَحَ الحَسَدَ فَظَهَرتِ المَحَبَّةُ وَ لَم یُخِفِ النّاسَ فَـلَـم یَخَفهُم وَ لَم یُذنِب اِلَیهِم فَسَلِمَ مِنهُم وَ سَخَت نَفسُهُ عَن کُلِّ شَى‏ءٍ ففازَ وَ استَکمَلَ الفَضلَ وَ اَبصَرَ العافیَةَ فَاَمِنَ النَّدامَةَ؛

آدم دین‏دار چون مى‏اندیشد، آرامش بر جان او حاکم است. چون خضوع مى‏کند متواضع است. چون قناعت مى‏کند، بى‏نیاز است. به آنچه داده شده خشنود است. چون تنهایى را برگزیده از دوستان بى‏نیاز است. چون هوا و هوس را رها کرده آزاد است. چون دنیا را فرو گذارده از بدى‏ها و گزندهاى آن در امان است. چون حسادت را دور افکنده محبتش آشکار است.مردم را نمى‏ترساند پس از آنان نمى‏هراسد و به آنان تجاوز نمى‏کند پس از گزندشان در امان است. به هیچ چیز دل نمى‏بندد پس به رستگارى و کمال فضیلت دست مى‏یابد و عافیت را به دیده بصیرت مى‏نگرد پس کارش به پشیمانى نمى‏کِشد.

(امالى مفید، ص 52، ح 14)

18-پیامبر صلى الله علیه و آله:

اَلا اُخبِرُکُم بِاَبعَدِکُم مِنّى شَبَها؟ قَالُوا: بَلى یا رَسولَ اللّه‏ِ. قالَ: اَلفاحِشُ المُتَفَحِّشُ البَذى‏ءُ، اَلبَخِیلُ، اَلمُختَالُ، اَلحَقودُ، اَلحَسُودُ، اَلقاسِى القَلبِ، اَلبَعِیدُ مِن کُلِّ خَیرٍ یُرجى، غَیرُ المَمونِ مِن کُلِّ شَرٍّ یُتَّقى؛

آیا شما را از کم شباهت‏ترینتان به خودم آگاه نسازم؟ عرض کردند: چرا، اى رسول خدا! فرمودند: زشتگوىِ بى آبروىِ بى شرم، بخیل، متکبر، کینه توز، حسود، سنگدل، کسى که هیچ امیدى به خیرش و امانى از شرش نیست.

(کافى، ج 2، ص 291، ح 9)

19- امام صادق علیه السلام:

اِیّـاکُـم اَن یَحسُـدَ بَعضُکـُم بَعضـاً فَـاِنَّ الکُفـرَ اَصلُه الحَسَـد؛

از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.

(تحف العقول ، ص 315)

20- امام صادق علیه السلام:

اصولُ الکُفرِ ثَلاثَهٌ الحِرصُ وَ الاِستِکبارُ وَ الحَسَدُ؛

ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.

(جهاد النفس، ح 550)

22- امام صادق علیه السلام:

آفَةُ الدِّینِ الحَسَدُ وَ العُجبُ وَ الفَخرُ؛

آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.

(جهاد النفس، ح 545)

از سید اصغر سعادت میر قدیم




 



تاریخ : دوشنبه 94/11/12 | 7:2 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

***نسیم معرفت***

قال رسول الله  (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله):


مَن ظَلَمَ أجِیراً أجْرَهُ أحبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وحَرَّمَ عَلَیهِ رِیحَ الجَنَّةِ، وإنَّ رِیحَها لَیُوجَدُ مِن مَسِیرَةِ
خَمْسَمِأَةِ عامٍ.

 

هرکس در مورد مزد کارگری ستم روا دارد ومزدش را کم دهد، خداوند عملش را باطل گرداند و بوی بهشت را که از مسافت پانصد ساله به مشام می‌رسد، بر وی حرام کند.

 من لا یحضر الفقیه ج 4 ، ص 12 ، ح 4968 {شبیه این حدیث در امالی(صدوق) ص 427 ، ح 1 }


He who pays a worker"s wage in less, Allah oblitrates his deeds and forbids for him the fragrance ofParadisewhich is smelled from a five hundred years distance

**حق الناس(کلیک کنید)

**تباه کردن عمل(کلیک کنید)

**عوامل حبط عمل - درسهایی از قرآن

http://ahadis-o-revayat.blogfa.com/
 




تاریخ : دوشنبه 94/11/12 | 9:13 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
تاریخ : یکشنبه 94/11/11 | 4:45 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

***نسیم معرفت***


به نام خدا

عاقبت دنیا گلستان و شکوفا میشود


عاقبت دنیا گلستان و شکوفا میشود

      محفل ودل های ما سبز ومصفّا میشود

روزگار آرزومندان  فراخواهد رسید

            هرکسی هر آرزو دارد مهیّا میشود

دشت وکوه و باغ وصحرا درنگاه هرکسی

       سبز وخرم ،دلپذیر و هم دل آراء میشود

آفتاب در پشت ابر پنهان نمی ماند مدام

        نور حق با صدجمال حق هویدا میشود

عقل ها کامل شودازپرتو فیض ظهور

        نفس انسانی ز زشتی ها مبرّا میشود

بعد تلخی، کام ها شیرین وشیرین تر شود

        زندگی برهرکسی نیک وگوارا میشود

گرچه آلام بشر از حد فزون است وفزون

           درد وآلام همه روزی مداوا میشود

دوره ظلم وستم دورش به پایان می رسد

        زندگی در کام انسان ها مهنّا میشود

شوکت مستکبران در هم فرو ریزد همی

         عزت مستضعفین تا حد اعلا میشود

بلبلان اندر نواشان یک نوا دارند همه

      عاقبت گیتی سراسر نور زهرا میشود

جمکران هرجای جایش بوی مهدی می دهد

       شهر قم با جمکران بی شک معلّا میشود

غم مخور او خواهد آمد با همه لطف وصفا

               عاقبت دنیا به کام ما محلّا میشود


* مُحلّا : شیرین وباحلاوت


شعر ازسیداصغر سعادت میرقدیم


**عاقبت دنیا گلستان و شکوفا میشود - پایگاه اندیشوران حوزه


 



تاریخ : یکشنبه 94/11/11 | 4:26 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

***نسیم معرفت***

عضو ارشد حزب موتلفه؛ مهدی مجرد را به سمت رییس ستاد انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در استان گیلان معرفی کرد
8 بهمن 94 

گیلان آنلاین:  قرار است در روز های آینده از بین کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در گیلان، چهار نفر به عنوان  کاندیدای مورد حمایت این جامعه  برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری معرفی شود.

 

 

به گزارش گیلان آنلاین، کاسپین نوشت: اسدالله بادامچیان رییس ستاد انتخابات مجلس خبرگان رهبری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، طی نامه ای حجت الاسلام مهدی مجرد را به سمت رئیس ستاد انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در استان گیلان معرفی کرد.

قرار است در روز های آینده از بین کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در گیلان، چهار نفر به عنوان  کاندیدای مورد حمایت این جامعه  برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری معرفی شود.

به گزارش گیلان آنلاین، این انتصاب در حالی است که حاج حسن کربلایی دبیر حزب موتلفه گیلان و از نزدیکان اسدالله بادامچیان و تعدادی از اعضای ارشد اصولگرایان گیلان از مخالفان مهدی مجرد هستند.

 

حجت الاسلام مهدی مجرد به ریس ستاد انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در گیلان منصوب شد

 


کلیک کنید:به به مجرد آمده باصدبشارت آمده/به به مجرد آمده از بهر خدمت آمده


http://www.guilanbarkhat.ir/index.php?mod=content&met=content_more&id=38919




تاریخ : جمعه 94/11/9 | 12:55 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

***نسیم معرفت***

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)

** به کسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداشته باشد

                    رأی نمی دهیم(کلیک کنید)




تاریخ : جمعه 94/11/9 | 12:20 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی