سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حضرت آیت الله محمدباقر محمودی
تقویت علم و اخلاق

محمد باقر محمودى

تقویت علم و اخلاق

عالم فرزانه آیة الله محمودى مى گوید:

«طلبه ها قبل از هر چیز، ابتدا باید جنبه علمى خود را تقویت کنندآن هم با انگیزه دین و عمل کردن نه با این انگیزه که به ریاستى و مقامى برسند. باید علم را تقویت کنند و افراد جامع تربیت کنند. فقیهِ تنها، اصولىِ تنها، چندان دردى را دوا نمى کند. این، فقط براى رساله نوشتن خوب است. آن چه که مى تواند دستى بر پر و بال مسلمانان بزند، حول عقاید، آثار اهل بیت(علیهم السلام) و پیش از همه اینها، حول آیات قرآن است. باید انسان مسلّط باشد و تمکّن علمى داشته باشد. قرآن و اهل بیت، «ثقلین» هستند. با اینها مى توانیم مسلمان ها و عقاید آنها را حفظ کنیم. در این صورت مى توانیم دیگران را نیز که گرایشى به اسلام دارند، اقناع کنیم.

کسى که اخلاقیات اسلامى را نمى داند یا مى داند و عمل نمى کند، ارزش ندارد. بسیارى از ما ممکن است به حسد، تکبر و خودبینى مبتلا باشیم. مگر شخص حسود مى تواند ایمانش را حفظ کند؟ احادیث متواتر از طریق ما و سنّى ها نقل شده است که «الحسد یأکل الإیمان کما تأکل النار الحطب»[41].

من چرا حسد کسى را ببرم؟ چرا تنبلى مى کنى که بخواهى حسد کسى را ببرى؟ شما این قدرت خدادادى را به کار بینداز، جلو مى افتى. چرا تنبلى مى کنى؟ آدم تنبل، وامانده و عقب مانده، حسد دیگران را مى برد[42].

هیچ چیز عجیب تر از این نیست که اهل علمِ ما نوعاً از پیگیرى اصول معارف، اخلاقیات اسلامى و تاریخ اسلام غافلند و به خوض و تعمّق در فروع، بیشتر اهمیّت مى دهند».[43]

http://nbo.ir/fa-ir/%D8%AA%D9%82%D9%88%D9%8A%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82__d-p-0-1-19.aspx  سایت فرهیختگان




تاریخ : یکشنبه 93/6/23 | 9:57 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 






تاریخ : یکشنبه 93/6/23 | 7:33 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

محاسبه ثواب صلوات

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : در معراج ، ملکی را دیدم که هزار هزار دست دارد( یعنی یک میلیون ) و هر دستی هزار هزار انگشت دارد و هر انگشتی هزار هزار بند دارد . آن ملک گفت : من حساب دانه های قطرات باران را می دانم که چند تا در صحرا و چند دانه در دریا می بارد. تعداد قطرات باران را از ابتدای خلقت تا حال را می دانم ، ولی حسابی است که من از محاسبه آن عاجزم . رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: چیست؟ عرض کرد: هرگاه جماعتی از امت تو با هم باشند و با هم بر تو صلوات بفرستند ، من از محاسبه ثواب صلوات عاجزم

آثار و برکات صلوات ص 30

نوشتن صلوات

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموند: هر کس در کتابی یا نوشته ای بر من صلوات بنویسد ، تا زمانی که نام من در کتاب هست فرشتگان پیوسته برای او از درگاه حق طلب آمرزش می کنند

داستانهای صلوات ص8 – سفینه البحار 2/ 50

صلوات جهت حاجت

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : صلوات فرستادن شما بر من باعث روا شدن حاجت های شماست و خدا را از شما راضی می گرداند و اعمال شما را پاک و پاکیزه می کند.

داستانهای صلوات ص 10 – جمال الاسبوع ص 242

 آمرزش گناهان با صلوات

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : هر کس هر روز از روی شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد ، بر خدا لازم می شود که گناهان او را بیامرزد ، در همان روز یا همان شب

بحار الانوار 94/ 69 – داستان های صوات ص 12

میزان صلوات در قیامت

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : روز قیامت ، من پیش میزان اعمال هستم ، یعنی که هر کس کفه سیئاتش (گناهانش) سنگین تر از کفه حسناتش (ثواب هایش) باشد ، من صلوات هایی را که برایم فرستاده می آورم و در کفه حسناتش می گذارم تا آن که کفه حسناتش سنگین تر گردد.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال باب ثواب الصلاه النبی - داستان های صلوات ص 13

دیدن بهشت با صلوات

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : هر کس هر روز هزار صلوات بر من بفرستد از دنیا نخواهد رفت تا جای خود را در بهشت ببیند

فضیلت صلوات ص 14 ، داستان های صلوات ص14

شرکت ملائکه در مجالس صلوات

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : کاروانی از فرشتگان به امر پروردگار در جهان حرکت می کنند و هنگامی که به جلسه ذکر و صلوات می رسند ، به یکدیگر می گویند : فرود آییم . زمانی که پیاده می شوند ، اهل جلسه را هنگام دعا با ذکر آمین ، یاری کرده و نیز اهل جلسه را هنگام صلوات کمک و همراهی می کنند و در پایان به یکدیگر می گویند : خوشا به حال افراد این جلسه که خدا آنان را آمرزید.

آثار و برکات صلوات ص 37

 خشنودی پیامبر (ص) از صلوات های زیاد

شخصی بسیار زاهد و عابد که گوشه گیر بود و در مجالس و محافل حاضر نمی شد ، روزی در مجلس سخنرانی شرکت کرد و موجب تعجب همه شد . علت حضورش را پرسیدند ، گفت : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)  را در خواب دیدم و به من فرمود: برو به مجلس سخنرانی فلان واعظ که زیاد بر من صلوات می فرستد و من از او خشنودم.

شرح فضایل صلوات ص92 – آثار و برکات صلوات ص 87

گم کردن راه بهشت

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : مَن نَسَی الصَلاة عَلیَ اخطَا طَریقَ الجنَةِ

کسی که صلوات بر من را فراموش کند راه بهشت را گم کرده است

آثار و برکات صلوات ص97

صلوات ناقص ، چرا؟

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : بر من صلوات ناقص نفرستید ، پرسیدند : صلوات ناقص کدام است ؟ رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند : این که بگویید «اللهم صل علی محمد » این نوع صلوات را صلوات ناقص گویند. صلوات کامل چنین است : « اللهم صل علی محمد و آل محمد»

آثار و برکات صلوات ص100

فوائد صلوات

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : در مقابل صد صلوات ، خدا صد حاجت را بر آورده کند.

هدیه خدا ص 20

با صدای بلند صلوات فرستادن ، نفاق را بر طرف می کند

 ثواب الاعمال ص 190 – هدیه خدا ص 20

صلوات فرستادن موجب پاکیزه شدن عمل هاست

امالی طوسی ج 1 - هدیه خدا ص20

هر کس یک مرتبه صلوات بفرستد ، خدا درِ عافیت را بر او می گشاید.

جامع الاخبار ص 67 - هدیه خدا ص 20

صلوات فقر را بر طرف می نماید.

جلاء الافهام ص 252 - هدیه خدا ص20

هرگاه چیزی از یاد انسان برود و آدمی آن را فراموش کند ، صلوات موجب می شود آن را به خاطر آید

همان

صلوات ، دشمن دیرین و همیشه در کمین یعنی ابلیس را ذلیل و خوار می نماید.

هدیه خدا ص20- شرح فضایل صلوات ص 114

هر که بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) صلوات بفرستد ، خدا و ملائکه بر او صلوات می فرستند

اصول کافی ج 4 ص 249 – جامع الاخبار ص 69 - هدیه خدا ص17

انسان با رتبه و مقام صلوات به مقام خلیلی می رسد ، چنان که ابراهیم (علیه السلام)به برکت صلوات به مقام خلیلی نائل آمد.

 هدیه خدا ص17 – علل الشرایع ص 34

سزاوارترین و نزدیک ترین مردم در روز قیامت به رسول خدا (ص) کسی است که در دنیا بر آن حضرت بیشتر صلوات فرستاده باشد

هدیه خدا ص22 – جامع الاخبار ص 68 – مکارم الاخلاق ص 312

رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)به حضرت علی (علیه السلام) فرمود : هر کس بر من صلوات بفرستد شفاعت من بر او واجب می شود

هدیه خدا ص20 – جامع الاخبار ص 67

حضرت رضا (علیه السلام) فرمودند : هر کس قادر بر کفاره گناهان خود نباشد صلوات بسیار بفرستد که صلوات بر محمد و آل محمد گناهان را می ریزاند

هدیه خدا ص22 – جامع الاخبار ص 28

امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند : صلوات فرستادن در محو کردن گناهان شدیدتر است از فرو نشانیدن آتش توسط آب.

هدیه خدا ص23 – ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 184

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : هر کس بعد از نماز ظهر ، صد بار صلوات بفرستد خداوند سه پاداش به او می دهد

1) مدیون نشود و اگر مدیون شود خداوند ادا کند

2) ایمان او را حفظ کند که این بزرگ ترین بخشش است

3) روز قیامت از نعمتی که به او داده نپرسد

ختوم و اذکار شفا و درمان ص 60 – هدیه خدا ص 142 – آثار و برکات صلوات ص 119

صلوات ، هنگام مصاحفه با مسلمانان

رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند : دو بنده که دوست یکدیگر باشند و برای خدا با هم مسافحه نمایند و بر من صلوات فرستند ، پیش از آنکه از هم جدا شوند ، خدا گناهان هر دو را می آمرزد

 فضایل صلوات ص 112

صلوات با دل و زبان

یکی از آداب فرستادن صلوات این است که دل با زبان موافقت نماید ، به این معنا که از روی غفلت زبان را به گفتن صلوات حرکت ندهد

شرح صلوات ج 116

مانع غیبت

روزی یکی از اولیا به حضرت الیاس و حضرت خضر (علیه السلام) شکایت کرد که مردم زیاد غیبت می کنند و غیبت هم از گناهان کبیره است و هر چه آنها را نصحیت می کنم و آنها را منع از غیبت می کنم ، به حرفم اعتنایی نمی کنند و آن عمل قبیح را ترک نمی کنند . چه کنم ؟ حضرت الیاس (علیه السلام) فرمود : چاره این کار این است که وقتی وارد چنین مجلسی و دیدی غیبت می کنند ، بگو:

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آل محمد

پروردگار ، ملکی را بر اهل مجلس موکل می کند که هر وقت کسی خواست غیبت کند آن ملک جلوی این عمل زشت را می گیرد و نمی گذارد غیبت شود . سپس حضرت خضر (علیه السلام) فرمود : وقتی کسی در وقت بیرون رفتن از مجلس بگوید

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آل محمد

حضرت حق ملکی را می فرستد تا نگذارد که اهل آن مجلس غیبت او را کنند.

داستان های صلوات ص 57

فریاد رسی صلوات در قبر

شبلی نقل نموده است : من همسایه ای داشتم که وفات نمود . او را خواب دیدم ،از او پرسیدم : خدا با تو چه کرد ؟

گفت : ای شیخ ! هول های بزرگ دیدم ، و رنج های عظیم کشیدم . از آن جمله به وقت سوال منکر و نکیر ، زبان من از کار باز ماند . با خود می گفتم : واویلاه ، این عقوبت از کجا به من رسید ؟ آخر ، من مسلمان بودم و بر دین اسلام مُردم. آن دو فرشته با غضب از من جواب طلبیدند. ناگاه شخصی نیکو موی و خوش بوی آمد ، میان من و ایشان حایل شد و مرا تلقین کرد تا جواب ایشان را به نحو خوب بدهم ، از آن شخص پرسیدم : تو کیستی – خدا تو را رحمت کند – که من را از این غصه خلاصی دادی ؟

گفت : من شخصی هستم که از صلواتی که تو بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرستادی آفریده شده ام ، و مامورم در هر وقت و هر جا که درمانی به فریادت برسم.

 آثار و برکات صلوات ص 131

نجات عبور از صراط

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : شب گذشته ، عجیب خوابی دیدم . مردی از امت خود را دیدم که از صراط می گذشت و هر لحظه می لرزید ، و در هر قدم می لغزید . پس دیدم صلواتی که بر من فرستاده بود ، آمد و دست او را گرفت ، و به سلامت او را از صراط گذرانید.

 آثار و برکات صلوات ص 143

رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند : نزدیک ترین شخص به من در فردای قیامت کسی است که صلوات بیش تری بر من فرستاده باشد.

 آثار و برکات صلوات ص 143

واجب شدن شفاعت

رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)در وصیت خود به امیر مومنان علی (ع) فرمود : یا علی ! هر کس بر من ، هر روز و هر شب صلوات فرستد ، شفاعتم بر او واجب می شود ؛ اگر چه گناهانش از گناهان بزرگ باشد.

 آثار و برکات صلوات ص 146 – بحار الانوار ج 91 ص 63

رفع عطش قیامت

خدا وحی کرد به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام):

ای موسی! دوست داری عطش قیامت تو را در نیابد و در مواقف آن روز تشنه نباشی؟

عرض کرد: بلی ای پروردگار جهانیان . خطاب رسید : امروز در دنیا بر حبیب من صلوات فرست تا فردا از تشنگی قیامت ایمن باشی.

 آثار و برکات صلوات ص 151

رفع فقر و تنگدستی

مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و از فقر شکایت کرد
آن حضرت فرمود: وقتی داخل خانه خود شدی، سلام کن؛
خواه کسی در خانه باشد خواه نباشد، و بر من سلام فرست و بعد از آن،
سوره اخلاص را بخوان.
آن مرد چنان کرد و در اندک روزی توانگر گردید؛
چنان که به همسایگان و خویشان خود کمک مالی می کرد.

 

منبع: انهار


برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir
http://ahlolbait.blog.ir/1393/01/23/%D8%A7%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA



تاریخ : شنبه 93/6/22 | 11:44 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
تاریخ : شنبه 93/6/22 | 11:37 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

نتیجه عبادت بدون اخلاص

مردی بود که هر کار می‌کرد نمی‌توانست اخلاص خود را حفظ کند و ریاکاری نکند، ‌روزی چاره اندیشی کرد و با خود گفت: در گوشه‌ی شهر مسجدی متروک هست که کسی به آن توجه ندارد و رفت و آمد نمی‌کند، خوبست شبانه به آن مسجد بروم تا کسی مرا ندیده خالصانه خدا را عبادت کنم در نیمه‎های شب تاریک، مخفیانه به آن مسجد رفت، آن شب باران می‌آمد و رعد و برق و بارش شدت داشت. او در آن مسجد مشغول عبادت شد در وسط‌های عبادت، ‌ناگهان صدائی شنید با خود گفت: حتماً شخصی وارد مسجد شد، خوشحال گردید که آن شخص فردا می‌رود و به مردم می‌گوید این آدم چقدر خداشناس وارسته‌ای است که در نیمه‌های شب به مسجد متروک آمده و مشغول نماز و عبادت است. او بر کیفیت و کمیت عبادتش افزود و همچنان با کمال خوشحالی تا صبح به عبادت ادامه داد، وقتی که هوا روشن شد و به آن کسی که وارد شده بود، زیر چشمی نگاه کرد دید آدم نیست بلکه سگ سیاهی است که بر اثر رعد و برق و بارندگی شدید، نتوانسته در بیرون بماند و به مسجد پناه آورده است. بسیار ناراحت شد و اظهار پشیمانی می‌کرد و پیش خود شرمنده بود که ساعت‌ها برای سگ عبادت می‌کرده است خطاب به خود کرد و گفت: ای نفس، من فرار کردم و به مسجد دور افتاده آمدم تا در عبادت خود، اَحدی را شریک خدا قرار ندهم، اینک می‌بینم سگ سیاهی را در عبادتم شریک خدا قرار داده‌ام، وای بر من چقدر مایه‌ی تأسف است که این حالت را پیدا کرده‌ ام.

 

{نقل از سایت عشق الهی}




تاریخ : شنبه 93/6/22 | 8:39 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

عنوان  :  امید about
نویسنده :  اصغر صفرزاده

انسان و هر موجود زنده‌ای با امید به‌ آینده‌ای بهتر زنده است و یأس و ناامیدی در مسیر زندگی است که او را از زندگانی بالنده بازداشته به یک عنصر بی‌خاصیت و بی‌تحرک تبدیل می‌کند. در این مقام مطالبی هرچند کوتاه در مورد امید و اثرات آن عرضه می‌شود.  
 
تعریف امید                       
امید عبارت است از سرور و نشاط قلب به خاطر انتظار آنچه محبوب اوست، به شرط آنکه وقوعش متوقع و منتظر بوده و سببى عقلائى داشته، و انتظار انسان به‌ آین خاطر باشد که اکثر اسباب آن فراهم است. در این صورت نام امید بر این انتظار، صادق است که در این صورت برای رسیدن به آن تلاش خواهد کرد.[1]
 
امید از منظر قرآن و سنت
آیات و اخبارى که باعث امیدوارى مى‏شود و ترغیب به آن مى ‏نماید بسیار است که بر چند قسم‏ تقسیم می‌شوند:
قسم اول: آیات و اخبارى که در آنها از یأس و نومیدى از رحمت خدا نهى شده است.[2]
قسم دوم: احادیثى که در خصوص رجاء و امیدوارى وارد شده است. چنانکه از حضرت رسول(ص) روایت شده است که: «خداى تعالى فرمودند که عبادت کنندگان به عبادتى که به امید ثواب من مى‏کنند مطمئن نشوند. به درستى که اگر نهایت سعى خود را در عبادت بکنند و در تمام عمرشان، خود را در مسیر بندگى من به زحمت بیندازند در مقابل آنچه از نعمتهای بهشت من و از درجات والایی که در نزدم است از من مى‏خواهند باز حق عبادت مرا بجا نیاورده‌اند و مقصّر خواهند بود و لیکن باید به رحمت من مطمئن بوده به فضل و کرم من امیدوار باشند و مطمئن و خاطر جمع به حسن ظن به من باشند که هر گاه چنین باشند رحمت من ایشان را در مى‏یابد و خشنودى و آمرزش خود را به‌ آیشان مى‏رسانم و خلعت عفو خود را به‌ ایشان مى‏پوشانم. به درستى که منم خداوند رحمن و رحیم و به‌ این نام خود را نامیده‏ ام».[3]
قسم سوم: از چیزهائى که باعث امیدوارى مؤمنین است آن است که در آیات قرآنی و احادیث نبوی تصریح شده که ملائکه مقرّب و انبیاء مرسل(ص) براى طایفه مؤمنین طلب مغفرت مى‏نمایند و از خدا آمرزش ایشان را مى ‏طلبند[4] و البته دعاى ایشان مقبول درگاه پروردگار است.
چنانکه حضرت رسول(ص) فرمودند: «حیات و مرگ من براى شما خیر است. اما در حیات، براى شما احکام شریعت را بیان مى‏ کنم و طریقه و آداب را به شما مى ‏آموزم و اما بعد از مرگم، اعمالى که از شما صادر مى‏شود بر من عرضه مى‏ کنند. آنچه را که دیدم نیک است حمد خدا را مى ‏کنم و آنچه را که دیدم بد است طلب آمرزش آن را از خدا مى‏ کنم».[5]
قسم چهارم: در روایات آمده است که چون بنده گناهى کند ملائکه در نوشتن آن تأخیر مى‏ کنند که شاید نادم و پشیمان شود و استغفار کند.[6]
قسم پنجم: از امورى که وسیله نجات مؤمنان و باعث امیدوارى گناهکاران است شفاعت پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین (علیهم السلام) است. چنانچه خداوند مهربان به آن برگزیده جهانیان وعده داده که شفاعت او را قبول خواهد فرمود.
 
«هر آینه زود باشد که پروردگار تو، این قدر به تو بخشش و عطا کند که تو راضى و خشنود شوى»[7].
در تفسیر این آیه بیان شده که «محمد(ص) راضى نخواهد شد که یک نفر از امت او در جهنم باشد(مگر کسی که دشمن خدا واهل بیت علیهم السلام باشد)».[8]
قسم ششم: بشارات و مژده‏ هائى که به شیعیان داده شده است که ‌ایشان در جهنم همیشگی نخواهند بود و دوستى پیغمبر و اهل بیت، ایشان را از عذاب خلاص خواهد کرد هر چه قدر گناه که داشته باشند.
 قسم هفتم: آیاتى که دلالت مى‏کند بر اینکه خداوند عالم آتش جهنم را به جهت کفار خلق کرده و به غیر از دشمنان خدا کسى داخل جهنم نخواهد شد و دوستان خود را به آن مى ‏ترساند.[9]
قسم هشتم: آنچه که در خصوص وسعت عفو و مغفرت خداوند وارد شده است. در احادیث وارد شده است که «در روز محشر خداوند عالم چنان آمرزش و مغفرت کند که به خاطر هیچ کس خطور نکرده باشد تا اینکه شیطان هم به طمع افتد.»[10]
قسم نهم: اخبارى رسیده است که هر بلا و ناخوشى و مرضى که در دنیا به مؤمن مى ‏رسد حتى پاى او که به سنگى بخورد کفاره گناه او مى ‏شود.[11]
قسم دهم: اخبارى که وارد شده است در خصوص اینکه «با وجود ایمان، گناهى ضرر نمى‏ رساند. همچنان که با وجود کفر، هیچ عملى نفع نمى‏ بخشد.»[12] اینکه گاهی است که خداى تعالى به جهت مقدار ذره‏ اى از ایمان، با عمل خوبى از اعمال صالحه، بنده را مى‏ آمرزد و داخل بهشت مى‏کند.
قسم یازدهم: روایاتی که در تشویق به حسن ظن به خدا رسیده است.[13]
قسم دوازدهم: احادیثى وارد شده است که در روز قیامت، کفار و دشمنان اهل بیت رسالت، فداى مؤمنین و شیعیان خواهند شد و گناهان شیعیان را به پاى ایشان نوشته آنها را به عوض ایشان به جهنم خواهند برد. در احادیث اهل بیت وارد است که «ناصبین و دشمنان ما را به سبب ظلمى که به شیعیان ما کرده‏اند و بدى ایشان را گفته‏اند فداى ایشان خواهند کرد».[14]
آنچه گفته شد درباره رجاء و امیدوارى به رحمت و مغفرت بعد از طاعت و عبادت است و بدون آن غرور و حماقت است.[15]
 
امید یا بیم، کدام بهتر است؟!
برنامه دین مبین اسلام در مورد حالت خوف و رجا این است که باید یک نوع توازن و تعادلى در این دو صفت ایجاد شود.[16]
جامى گوید:
غرّه مشو که مَرکب مردان مرد را             درسنگلاخ بادیه، تنهابریده ‏اند
نومید هم مباش که رندان جرعه نوش           ناگه به یک ترانه به منزل رسیده ‏اند
بلى، چون معاصى و غرور بر مردم، بخصوص بر مردم این زمان، غالب است شایسته‏ تر است که خوف بر آنان غلبه داشته باشد؛ به شرط آنکه آنان را به ناامیدى و قطع عمل نکشاند بلکه ‌ایشان را به عمل وادارد و شهوات را بر آنها تلخ و ناگوار سازد و آنان را به کناره‏ گیرى از دنیا فرا خواند. پس با وجود غلبه معاصى بر طاعات شکّى نیست که خوف شایسته ‏تر است. البتّه پیش از آنکه مُشرف بر مرگ شده باشند و امّا در وقت مردن مفید به حال آنها این است که رجاء و خوش گمانى غالب باشد، و انسان به اخبارى که در زمینه رجاء و امیدوارى رسیده مشغول گردد تا شوق لقاء حضرت ذو الجلال بر او فزونى گیرد و از ملاقات با پروردگار هراسان نباشد. زیرا که خوف فی نفسه از صفات نیک نیست بلکه تازیانه عمل است و به‌ این خاطر بر آن سفارش شده که آدمى را از شهوات و معاصى باز دارد و چون وقت عمل بپایان رسد دیگر وجهى براى وجود آن باقى نمی ماند تا مایه کدورت لقاء محبوب و لذت انس با او گردد. بلکه در این حال ضررش بیش از نفع آن است و بخاطر همین گفته شده که عمل بخاطر رجاء، بالاتر از عمل بخاطر خوف است. زیرا رجاء، محبت انسان را به معبود زیادتر مى‏گرداند و لذت انس با او را بیشتر مى‏نماید.[17]
 
راههای تقویت امید
1ـ توجه در آیات و روایات مرتبط: بررسى آیات[18] و اخبارى که درباره فضیلت رجاء وارد شده مخصوصاً دقت در عباراتى که در ادعیه ائمه هدى علیهم السّلام آمده[19] براى کسى که در جستجوى رجا است داروی نیکویی است.[20]
2ـ تأمل و تفکر در نعمت های بی پایان خداوند: یعنی در نعمتهاى شگفت‏ آور او که در این دنیا نصیب بندگان خود کرده، تأمّل و تفکّر کند که چگونه خداوند آنچه را که براى ادام? زندگى آنها ضرورى است آماده ساخته است بلکه هیچ چیز جزئى را که گاه و بی‌گاه بدان محتاج‌اند و بودن آنها بهتر است رها نکرده است. بالاترین چیزى که باعث امیدوارى بندگان می‌شود این است که خداى تعالى خیر محض است و هیچ شرّى در او وجود ندارد و بخشاینده على الاطلاق است و خلق را آفریده تا بر ایشان جود و احسان کند. 
از خیر محض جز نکوئى ناید            خوش باش که عاقبت نکو خواهد شد[21]
3ـ ایمان: حضرت یعقوب(ع) به فرزندان خود گفت: «اى فرزندان، بروید (به سرزمین مصر) و از حال یوسف و برادرش تحقیق کنید و از رحمت بى‏منتهاى پروردگار ناامید نباشید که هرگز به غیر از افراد کافر هیچ کس از رحمت خداوند مأیوس و ناامید نمى‏ شود».[22]
4ـ حب الله : نزدیکترین بندگان به خدا کسى است که او را بیشتر دوست داشته باشد. زیرا دوستى امید را در دل افزون مى‏کند. چرا که دوستدار، مشتاق و امیدوارِ وصال به محبوب خویش است.[23]  
 
آثار امید
1ـ افزایش محبت : همانطور که قبلاً اشاره شد.[24]
2ـ مراقبه بر اعمال خود: در روایت آمده که هر کس امیدوار بچیزى باشد در طلب آن بکوشد و هر کس از چیزى بترسد از آن گریزان است.[25]
3ـ احساس لذت از مناجات با خدا: از دیگر آثار امید احساس لذت از رو به خدا کردن و بهره‏مندى از مناجات او و خشوع در تملّق اوست.
 
         
 


[1] ـ جباران‏، شیخ محمدرضا؛ اخلاق (ترجمه‏ى اخلاق)، انتشارات هجرت،‏ چاپ : چهارم‏،: 1378 ش، ص : 380 ؛ فیض کاشانى،‏ ملا محسن؛ المحجة البیضاء، تصحیح و تعلیق، على اکبر غفارى، چاپ: دفتر انتشارات اسلامى‏، چاپ : چهارم‏،1417ق، ج 7، ص 249; نراقى‏، ملا مهدى؛ جامع السعادات‏، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت‏، چاپ : چهارم‏،: تصحیح و تعلیق، سید محمد کلانتر ج 1، ص 290
[2] ـ زمر:53
[3] ـ کلینی،یعقوب؛اصول کافی،تحقیق علی اکبر غفاری،نشر دارالکتب الإسلامیة،چاپ ششم،1375ش،ج2،ص71،ح1
[4] ـ غافر:77
[5] ـ علامه مجلسى؛ بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، 1404 ق ،ج17،ص149،ح45
[6] ـ کلینی،یعقوب؛اصول کافی،تحقیق علی اکبر غفاری،نشر دارالکتب الإسلامیة،چاپ ششم،1375ش،ج2،ص437،ح1 و2
[7] ـ ضحی:5
[8] ـ طبرسى فضل بن حسن‏؛ مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، تحقیق: با مقدمه محمد جواد بلاغى،‏ انتشارات ناصر خسرو، چاپ: سوم‏،1372 ش‏، ج10،ص765
[9] ـ زمر:16؛آل عمران:131؛اللیل:15 ـ 16
[10] ـ فیض کاشانى،‏ ملا محسن؛ المحجة البیضاء، تصحیح و تعلیق، على اکبر غفارى، چاپ : دفتر انتشارات اسلامى‏، چاپ : چهارم‏،چاپ دوم،ج7،ص264
[11] ـ همان ص259
[12] ـ کلینی،یعقوب؛اصول کافی،تحقیق علی اکبر غفاری،نشر دارالکتب الإسلامیة،چاپ ششم،1375ش،ج2،ص463
[13] ـ بحار، علامه مجلسى؛ بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، 1404 ق‏،ج70،ص395
[14] ـ علامه مجلسى؛ بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، 1404 ق‏، ج7،ص190،ح51
[15] ـ نراقى‏، ملا احمد؛معراج السعادة، انتشارات هجرت ،چاپ : پنجم‏‏،1377 ش، صص:203 ـ 209
[16] ـ کلینی،یعقوب؛اصول کافی،تحقیق علی اکبر غفاری،نشر دارالکتب الإسلامیة،چاپ ششم،1375ش، ج : 2 ص : 87،ح6
[17] ـ ملکى تبریزى‏، ؛میرزا جواد آقا؛ أسرار الصلاة، رضا رجب زاده، انتشارات پیام آزادى‏، چاپ : هشتم،‏1378 ش ،ص :  257 ؛ مجتبوى‏، سید جلال الدین؛ علم اخلاق اسلامى،‏ انتشارات حکمت، چاپ : چهارم‏، 1377 ش،ج2،ص316
[18] ـ همچون سوره حجر:56،شوری:28و...
[19] ـ مانند دعای کمیل،ابوحمز? ثمالی و...
[20] ـ نراقى‏، ملا احمد؛معراج السعادة، انتشارات هجرت ،چاپ : پنجم‏‏،1377 ش ،صص :214و  215 ؛ ملکى تبریزى‏، ؛میرزا جواد آقا؛ أسرار الصلاة، رضا رجب زاده، انتشارات پیام آزادى‏، چاپ : هشتم،‏1378 ش ص254
[21] ـ مجتبوى‏، سید جلال الدین؛ علم اخلاق اسلامى،‏ انتشارات حکمت، چاپ : چهارم‏، 1377 ش،ج : 2  ص :  318 ؛ جباران‏،محمدرضا؛ اخلاق (ترجمه‏ى اخلاق)، مؤسسه‏ى انتشارات هجرت‏، چاپ : چهارم‏،1378 ش ،ص :  386 ؛ نراقى‏، ملا احمد؛معراج السعادة، انتشارات هجرت ،چاپ : پنجم‏‏،1377 ش صص :214و  215
[22] ـ یوسف:87
[23] ـ مجتبوى‏، سید جلال الدین؛ علم اخلاق اسلامى،‏ انتشارات حکمت، چاپ : چهارم‏، 1377 ش،ج : 2  ص :  315
[24] ـ ملکى تبریزى‏، ؛میرزا جواد آقا؛ أسرار الصلاة، رضا رجب زاده، انتشارات پیام آزادى‏، چاپ : هشتم،‏1378 ش، ص :  257
[25] ـ ترجمه‏اخلاق ص :  382 ؛ ملکى تبریزى‏، ؛میرزا جواد آقا؛ أسرار الصلاة، رضا رجب زاده، انتشارات پیام آزادى‏، چاپ : هشتم،‏ 1378ش، ص :  244  .
 سایت پژوهشکده باقرالعلوم ع
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=36058

 




تاریخ : شنبه 93/6/22 | 6:42 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


امید و آرزو

 

به هنگام سختی مشو ناامید.
هر چیز اگر کمی تیره می نماید، باز روشن شود زود ... فراموش نکن، این یک واقعیت است بارانی باید تا که رنگین کمانی بر آید و لیموهایی ترش که شربتی گوارا فراهم شود و گاه روزهایی در زحمت تا که از ما انسانهایی تواناتر بسازد خورشید دوباره خواهد درخشید، زود خواهی دید.
کالین مک کارتی
 

گلچینی از باغ معرفت
 

* خردمند به کار خویش تکیه کند و نادان به آرزوی خویش
«حضرت علی(ع)»

* امید و آرزو رحمتی است برای پیروان من، اگر امید نمی بود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و باغبانی درختی نمی نشانید.
«حضرت محمد(ص)»

* اگر روزگاری شأن و مقامت پایین آمد نومید مشو، زیرا آفتاب هر روز هنگام غروب پایین می رود ولی بامداد روز دیگر دوباره بالا می آید.
«افلاطون»
* امید دارویی است که اگر شفا ندهد حداقل درد را قابل تحمل می کند.
«مارسل آشار»
* امید در زندگانی بشر آنقدر اهمیت دارد که بال برای پرندگان.
«هوگو»
* مأیوس مباش زیرا ممکن است آخرین کلیدی که در جیب داری قفل را بگشاید.
* قلم و کاغذ معجزه می کنند، آلام را تخفیف می دهند، به رویاها جامه عمل می پوشند و امیدهای از دست رفته را احیا می کنند.
«پائولوکوئیلو»
* امید رفیق تیره بختانی است که از دست ساقی دهر جرعه ای بی مهری نوشیده اند.
«اعتصام الملک»
* مرگ حقیقی برای انسان، مرگ امید است.
«ناپلئون»
* آرزو قلابی است که هر چیزی را به طرف خود می کشد.
«دیل کارنگی»
* کسی را که امیدوار است ناامید مکن، شاید امید تنها دارایی او باشد.
«جکسون براون»
* موقعیت های ناامید کننده وجود ندارد، بلکه این افراد ناامید هستند که وجود دارند.
«جان کلار»
* چکیده دانش های آدمی دو کلمه است: صبر و امیدواری.
«الکساندر دوما»
* چرخهای سنگین و زنگ زده زندگی با دستهای نامرئی امید می چرخد.
«دکتر ناصرالدین صاحب الزمانی»
* چون زندگی ما دریاست، امید به لنگر گاهی تشبیه شده است که در مواقع طوفانی، بدان پناه می بریم تا بتوانیم به روی پای خود بایستیم.
«پُل بیل»
* خداوند وقتی می خواهد کسی را فاسد سازد، او را به همه آرزوهایش می رساند.
«اسکاروایلد»
* دنیا به امید برپاست و آدمی به امید زنده است.
«امثال و حکم دهخدا»
* عاملی که زندگی را بر ما غم انگیز ساخته، پیری و پایان لذتها نیست، بلکه قطع امید است.
«شکسپیر»
* گذشته مکان یادگارها، آینده مقام امیدها و حال جایگاه تکلیفها است.
«رشید یاسمی»
* اگرِ شما، تنها مایه تسلی است، چه خوبیها در «اگر» نهفته است.
«شکسپیر»
* زمانی که آرزوی چیزی را می کنیم، زندگی، خود ما را به سمت آن چیز هدایت می کند.
«پائولوکوئیلو»
* هرگز تسلیم نشو، هر روز معجزه تازه ای اتفاق می افتد.
«جسکون براون»
* ویکتور هوگو در پانزده سالگی روی دفتر یادداشت خود نوشته بود که من می خواهم شاتوبریان باشم یا هیچ نباشم. سرانجام برتر از آن نویسنده نامدار شد.
«ویکتور هوگو»
* هر وقت در آسمان حیات خود، قطعه ابری مشاهده کردیم نباید همه چیز را سیاه و ظلمانی بپنداریم و بایستی متوجه آفتاب و روشنایی کاملی هم که در پس آن ابرهای موقت موجود است، بشویم.
«اسمایلز»
* همین قدر که برای بدست آوردن آرزویی اراده کنیم، یک گام بلند در راه نیل بدان برداشته ایم.
«سی فوستر»
* خدا چشم به ما دوخته است و انتظار ندارد نومیدش کنیم.
«ویکتور فرانکل»
* بهترین برنامه ریزی برای آینده؛ بهره گیری درست از زمان حال است.
«آلبرکامو»
* آرزو سرابی است که اگر ناپدید شود همه از تشنگی خواهند مرد.
«اسکاروایلد»

آشنایی با فرهنگ ملل
 

* تا رمقی از جان باقیست، امید هست.
«مثل انگلیسی»
* امید نان روزانه بیچارگان است. «مثل ایتالیایی»
* امید، نصف خوشبختی است.
«مثل ترکی»
* امید و شجاعت دو الماس درخشانند که در تاج موفقیت دیده می شوند. «مثل عبری»
* اگر امید نبود، دل می شکست.
«مثل اسکاتلندی»
* امید، ستون دنیاست.
«مثل کانوری»
* امید، هیچ کس را نمی کشد.
«مثل آفریقایی»
* امید است که آینده را می سازد.
«مثل فرانسوی»
* به امید معجزه باش ولی به آن تکیه نکن.
«مثل عبری»
* جوان به امید زنده است و پیر با خاطرات.
«مثل فرانسوی»
***
تا کی غم آن خورم که دارم یا نه
وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه

 

پر کن قدح باده که معلومم نیست
کاین دم که فرو برم برآرم یا نه

«عطار نیشابوری»
***
پیمان سعی مگسل اگر کار مشکل است
رهرو ملول گر نشود ره دراز نیست

روزی که گذشته است از او یاد مکن
فردا که نیامده است، فریاد مکن

بر نامده و گذشته بنیاد مکن
حالی حوش باش و عمر بر باد مکن

«خیام »

از حادثه جهان زاینده مترس
از هرچه رسد چو نیست پاینده مترس

وین یک دم عمر را غنیمت می دان
از رفته میندیش و ز آینده مترس

«شمس تبریزی»
***
ممکن است بارها شکست بخورید، اما تا وقتی که ناامید نشوید، یک بازنده نیستید.
You can fail so very often, but you are not a failure until you give up.
***
آنهایی که آرزو دارند در برابر نادان ها عاقل جلوه کنند، در بین عاقلان، نادان جلوه می کنند.
Those who wish to appear wise among fools, among the wise seem foolish.
***
از ته قلب امیدوار بودن، خیلی بیشتر از هر لذتی، انسان را برای زندگی تحریک می کند.
Strong hope is a much greater stimulant of life than any realized joy could be. " F. Nietzsche"
***
آنچه را که دارید با خواستن چیزهایی که ندارید نابود نکنید. به یاد داشته باشید آنچه اکنون دارید زمانی جزء همان چیزهایی بود که آرزو داشتید آن را داشته باشید.
Don"t spoil what you have by desiring what you have not" remember that what you now have was once among the things you only hoped for.
***
اگر امید برای رسیدن به استقلال، پول است، هیچ وقت به آن نمی رسید. تنها امنیت واقعی که یک فرد در این دنیا خواهد داشت با ذخیره دانش، تجربه و توانایی است.
lf money is your hope for independence , you will never have it. The only real security that a man will have in this world is a reserve of knowledge, experience, and ability. "Henry Ford"
***
Hope for the best and prepare for the worst.
امید به بهترین داشته باش و خود را برای بدترین آماده کن.
 

جاودانه ها
 

کریستف کلمب، در شهر جنوای ایتالیا به دنیا آمد و در چهارده سالگی به دریا رفت. او مدتی به عنوان دزد دریایی به ماجراجویی پرداخت و پس از رفتن به پرتغال، آرزوی رسیدن به چین از راه غرب را در سر پروراند. با مخالفتهای پرتغالی ها، او امید و آرزویش را به دربار اسپانیایی ها برد و با کمک آنها کشتی معروف سانتاماریا را به سمت غرب هدایت کرد.
او پس از مدتها سرگردانی در دریا به سواحلی رسید که فکر می کرد جزایر هند غربی هستند. او بارها اقیانوس اطلس را در نوردید اما بوسیله اسپانیایی ها دستگیر شد و به زندان افتاد. ولی روحیه پولادین این مرد او را در سالهای آخر عمر به سفرهای دریایی بیشتری فرستاد. در نهایت او به عنوان فردی گمنام و فراموش شده مُرد، ولی سالها بعد او را به عنوان نخستین کاشف قاره جدید (آمریکا) ستودند.

با هم بیندیشیم
 

درباره «مایر» مؤسس استودیوی گلدوین مایر آمریکا، نقل می کنند که وقتی از اروپا به آمریکا مهاجرت کرد به قدری فقیر و مستمند شده بود که یک شب با وحشت متوجه گردید از دارائیش فقط یک دلار باقی مانده است. چند لحظه بعد «مایر» متوجه این جمله شد که روی دیوار نقش بسته بود:
هر ابر تیره ای دارای یک حاشیه نورانی است.
There is a silver lining to every cloud.
این جمله چنان نور امیدی در درون تاریک او دمید که از فردای آن شب به تلاش و کوشش پرداخت و یکی از مردان موفق و میلیونرهای بزرگ آمریکا شد.
***
وقتی اسکندر به تخت سلطنت مقدونیه نشست، هر چه املاک و اراضی از پدرش به ارث برده بود بین دوستانش تقسیم کرد. از او پرسیدند: برای خودت چه نگاه خواهی داشت؟ در جواب گفت: «امید» که بزرگترین دارایی و تملک انسان است.
«اسمایلز»
***

بازی روزگار
 

روزی روزگاری پسرک فقیری زندگی می کرد که برای گذران زندگی و تأمین مخارج تحصیلش دستفروشی می کرد. از این خانه به آن خانه می رفت تا شاید بتواند پولی بدست آورد.
روزی متوجه شد که تنها یک سکه 10 سنتی برایش باقیمانده است و این در حالی بود که شدیداً احساس گرسنگی می کرد. تصمیم گرفت از خانه ای مقداری غذا تقاضا کند. به طور اتفاقی درب خانه ای را زد. دختر جوان و زیبائی درب را باز کرد. پسرک با دیدن چهره زیبای دختر دستپاچه شد و به جای غذا، فقط یک لیوان آب درخواست کرد. دختر که متوجه گرسنگی شدید پسرک شده بود، بجای آب برایش یک لیوان بزرگ شیر آورد. پسر به آرامی شیر را سر کشید و گفت: «چقدر باید به شما بپردازم؟» دختر پاسخ داد: «چیزی نباید بپردازی. مادر به ما آموخته که نیکی، ما به ازایی ندارد.» پسرک گفت: «پس من از صمیم قلب از شما سپاسگزاری می کنم.»
سالها بعد دختر جوان به شدت بیمار شد. پزشکان از درمان بیماری او اظهار عجز نمودند و او را برای ادامه معالجات به شهر دیگری فرستادند تا در بیمارستانی مجهز، متخصصین نسبت به درمان او اقدام کنند. دکتر هوارد کلی، جهت بررسی وضعیت بیمار و ارائه مشاوره فرا خوانده شد. هنگامی که متوجه شد بیمارش از چه شهری به آنجا آمده برق عجیبی در چشمانش درخشید. بلافاصله بلند شد و بسرعت به طرف اطاق بیمار حرکت کرد. لباس پزشکی اش را بر تن کرد و برای دیدن مریضش وارد اطاق شد.
در اولین نگاه او را شناخت. سپس به اطاق مشاوره بازگشت تا هر چه زودتر برای نجات جان بیمارش اقدام کند. از آن روز به بعد زن را مورد توجهات خاص خود قرار داد و سر انجام پس از یک تلاش طولانی علیه بیماری، پیروزی از آن دکتر کلی گردید. آخرین روز بستری شدن زن در بیمارستان بود. به درخواست دکتر هزینه درمان زن جهت تأئید نزد او برده شد. گوشه صورتحساب چیزی نوشت. آن را درون پاکتی گذاشت و برای زن ارسال نمود. زن از باز کردن پاکت و دیدن مبلغ صورتحساب واهمه داشت. مطمئن بود که باید تمام عمر را بدهکار باشد. سرانجام تصمیم گرفت و پاکت را باز کرد. چیزی توجه اش را جلب کرد. چند کلمه ای روی قبض نوشته شده بود. آهسته آن را خواند:
«بهای این صورتحساب قبلاً با یک لیوان شیر پرداخت شده است.»

 

منبع: کتاب گنجینه ما و شما
http://rasekhoon.net/article/show/209489/%D8%A7%D9%85%D9%8A%D8%AF%20%D9%88%20%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88/ سایت راسخون



تاریخ : پنج شنبه 93/6/20 | 8:57 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

مرحوم آیت الله صادق احسانبخش نماینده سابق ولی فقیه در استان گیلان-رشت

 

نام :زین العابدین   نام خانوادگی :قربانی   استان :گیلان
تخصص :    فقه و اصول، تفسیر، علوم قرآنی

http://ghorbanigilani.andishvaran.ir/fa/galleries.html

پایگاه اندیشوران

نام :عبدالله   نام خانوادگی : خائفی   استان : گیلان
تخصص : فقه و اصول، تفسیر
http://akhaefi.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران

 

نام :محمد  نام خانوادگی : محمدی

استان :گیلان تخصص : فقه و اصول، حقوق
http://mmohammadi11.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1007#101ID1007
نام :عباس  نام خانوادگی : محفوظی   استان :گیلان
    تخصص :فقه و اصول، تفسیر، علوم قرآنی
http://mahfozi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1026#101ID1026
پایگاه اندیشوران
نام :مختار   نام خانوادگی :امینیان   استان :گیلان  تخصص :فقه و اصول، فلسفه، علوم قرآنی
http://aminian.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران
متأسفانه نام و مشخصات حضرت آیت الله سید مجتبی رودباری گیلانی
   در پایگاه اندیشوران حوزوی یافت نشد.
نام :محمد علی  نام خانوادگی :فیض   استان :گیلان
               تخصص :  فقه و اصول
http://mr-fez.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1005#101ID1005
پایگاه اندیشوران
نام :سید اصغر      نام خانوادگی : سعادت میر قدیم لاهیجانی
استان : گیلان  -تخصص : فقه و اصول، تفسیر، فلسفه
http://saadat.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران

 

 

نام :رضا  نام خانوادگی :رمضانی   استان :گیلان   تخصص:   فلسفه، اخلاق و عرفان
http://ramazani-gilani.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID4058#101ID4058
پایگاه اندیشوران
نام :سید محمد     نام خانوادگی:  واحدی واعظ      استان :گیلان
               تخصص :فقه و اصول
http://smvahedi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID238#101ID238
پایگاه اندیشوران

 

نام :احمدعلى   نام خانوادگی :یوسفی  استان :گیلان
تخصص :   فقه و اصول، اقتصاد
http://aayousofi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID579#101ID579
پایگاه اندیشوران
نام :محمد  نام خانوادگی :احسانی فر    استان :گیلان
                 تخصص :فقه و اصول
http://mehsanifar.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1378#101ID1378
پایگاه اندیشوران
نام :محمد  نام خانوادگی :ساجدی فومنی  استان :گیلان
               تخصص :حقوق
http://msajedi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID326#101ID326
پایگاه اندیشوران
نام :مسلم  نام خانوادگی :قلی پور گیلانی  استان :گیلان
           تخصص :فقه و اصول، فلسفه، حقوق
http://mgholipour.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
نام :سید محمد جواد    نام خانوادگی :مظفری    استان:گیلان
تخصص :از مدرسین سطوح عالیه و...
http://mozaffari.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران
نام :مجتبی    نام خانوادگی :مهدوی سعیدی     استان :گیلان
   تخصص :فقه و اصول، علوم سیاسی، جامعه شناسی
http://mmahdavisa.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
نام :رسول  نام خانوادگی :سعیدی زاده   استان :گیلان
تخصص :تاریخ و سیره، ادبیات فارسی، رجال و تراجم
http://rsaeidi.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران
نام :هادی:نام خانوادگی :حبیبی ستوا    استان :گیلان
      تخصص :فقه و اصول
http://habibi46.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=3862
پایگاه اندیشوران
نام :سیدحسین     نام خانوادگی :اسحاقی   استان :گیلان
تخصص :کلام، فلسفه، جامعه شناسی
http://eshaqi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2907#101ID2907
پایگاه اندیشوران

نام :على   نام خانوادگی :نصیری   استان :گیلان
    تخصص :فقه و اصول، تفسیر، کلام
http://alinasiri.andishvaran.ir/fa/galleries.html
پایگاه اندیشوران
نام :علی اکبرنام خانوادگی :حسنی
استان :گیلان
تخصص :کلام، تاریخ و سیره، علوم قرآنی
http://aahasani.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1338#101ID1338
پایگاه اندیشوران
نام :علیرضا    نام خانوادگی :گرم آبدشتی   استان :گیلان
    تخصص :فقه و اصول، ادبیات عرب

http://agabdashti.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1345
پایگاه اندیشوران

نام :ابوالقاسم   نام خانوادگی :مستشاری راد       استان :گیلان
       تخصص :فقه و اصول، کلام، فلسفه

http://amostasharirad.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html

پایگاه اندیشوران

نام :مسلم   نام خانوادگی :مهدی زاده چافی   استان :گیلان    تخصص :تفسیر، علوم حدیث
http://mmehdizadeh.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
نام: سیدحسین  نام خانوادگی:موسوی راد  استان:گیلان 
تخصص فقه واصول،تاریخ وسیره،الهیات ومعارف اسلامی
http://mosavirad23.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID3889#101ID3889
پایگاه اندیشوران
نام :محمدتقی  نام خانوادگی :ادهم نژاد لنگرودی   استان :گیلان
          تخصص :فقه و اصول، رجال و تراجم
http://mtadhamnd.andishvaran.ir/fa/grades.html
پایگاه اندیشوران
نام : بهمن  نام خانوادگی : ادهم نژاد اطاق وری  استان : گیلان
تخصص : رجال و تراجم
http://badhamnejadetlaghvar.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران

نام :جعفر  نام خانوادگی :فکری فلاح  استان :گیلان  تخصص :فقه و اصول، علوم قرآنی، علوم حدیث
http://jfekri.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1081#101ID1081
پایگاه اندیشوران
نام :رسول  نام خانوادگی :فلاحتی  استان :گیلان   تخصص :فقه و اصول
http://rfalahati.andishvaran.ir/fa/profile.html
پایگاه اندیشوران
نام :مظفر     نام خانوادگی :غلامی اشکوری   استان :گیلان
     تخصص :کلام، الهیات و معارف اسلامی
http://mgholami.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1283
پایگاه اندیشوران
           
نام :ایرج  نام خانوادگی :متقی زاده
استان :گیلان  تخصص :فلسفه
http://mottaghizadeh.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1425
پایگاه اندیشوران
نام :مرتضی  نام خانوادگی :متقی نژاد  استان :گیلان
   تخصص : فقه و اصول، کلام
http://mottaghi.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1885
پایگاه اندیشوران
        
نام :حسن    نام خانوادگی :پور متقی    استان :گیلان
      تخصص :فقه و اصول، فلسفه
http://hmottaghi.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=2698
پایگاه اندیشوران

                     

نام :احمد رضا
نام خانوادگی :
یزدانی مقدم
استان :گیلان
تخصص :فقه واصول،علوم سیاسی
http://yazdani.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=2052
پایگاه اندیشوران  

 

زندگی نامه

 

 




تاریخ : چهارشنبه 93/6/19 | 10:31 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

به نام خدا

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/1/18/Imam-Mohagheghi.jpg/220px-Imam-Mohagheghi.jpg

مرحوم آیت‌الله دکتر محمّد محققی لاهیجی 

یکی از مشاهیرلاهیجان


 

نام :رضا    نام خانوادگی :برنجکار   استان :گیلان
   تخصص :فقه و اصول، کلام، فلسفه
http://rberenjkar.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1936#101ID1936
پایگاه اندیشوران
                                                           
نام :سیدرضا
نام خانوادگی :
فاطمی نیا
استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول، علوم حدیث، رجال و تراجم
http://sfateminiya.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID3643#101ID3643
پایگاه اندیشوران

پایگاه اندیشوران

          
نام :اسماعیل  نام خانوادگی :صدیقی
استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول
http://esedighi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2069#101ID2069
پایگاه اندیشوران
             
نام :محسن  نام خانوادگی :پور محمد  استان : گیلان
   تخصص : فلسفه، ادیان و مذاهب
http://mpoormohammad.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2273#101ID2273
پایگاه اندیشوران
نام :محمد  نام خانوادگی : فنایی اشکوری  استان :گیلان
              تخصص :فلسفه
http://mfanaei.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID587#101ID587
پایگاه اندیشوران
نام :محمد  نام خانوادگی : شریفی اشکوری  استان :گیلان
      تخصص :فقه و اصول، جامعه شناسی
http://msharifi.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=1241
پایگاه اندیشوران
نام :عنایت  نام خانوادگی :شریفی   استان : گیلان
  تخصص : فقه و اصول، اخلاق و عرفان، تبلیغ
http://enayatsharifi.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=2257
پایگاه اندیشوران
نام :ابوالفضل
نام خانوادگی : رهنما
استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول، روانشناسی، ادیان و مذاهب
http://ostadrahnema.andishvaran.ir/fa/sendmessage.html?UserID=3995
پایگاه اندیشوران
  
نام :تقی  نام خانوادگی : علی پور   استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول، تبلیغ، امامت و مهدویت

http://tagialipoor.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID3652#101ID3652

پایگاه اندیشوران

          علی اکبر علیزاده
نام : علی اکبر  نام خانوادگی : علیزاده  استان : گیلان
   تخصص :فلسفه، اخلاق و عرفان
http://aalizadeh.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2323#101ID2323
پایگاه اندیشوران
                  
نام :رضا   نام خانوادگی : سیمبر    استان :  گیلان
تخصص : علوم سیاسی، الهیات و معارف اسلامی
http://rezasimbar.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1999#101ID1999
پایگاه اندیشوران
          
نام :مهدی   نام خانوادگی : دهبان لنگرودی    استان :  گیلان
تخصص : فقه و اصول، ادبیات عرب، اخلاق و عرفان
http://mdehban.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID3822#101ID3822
پایگاه اندیشوران
        
نام :غلامحسن نام خانوادگی : اسدی ملامحله   استان : گیلان
تخصص : فقه و اصول، تاریخ و سیره، علوم قرآنی
http://molamahleh.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID1564#101ID1564
پایگاه اندیشوران
               
نام : سیدمحمد  نام خانوادگی : اسدی نژاد   استان :گیلان  تخصص :حقوق
 http://asadinezhad.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?DataID=101ID2884#101ID2884
پایگاه اندیشوران
              
نام : حسین  نام خانوادگی :  ابراهیم پور لیالستانی  استان :گیلان
     تخصص :حقوق، الهیات و معارف اسلامی
http://hebrahiml.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
               
نام :علی   نام خانوادگی :  باقر شیخانی گفشه   ا ستان :گیلان
   تخصص :فقه و اصول، ادیان و مذاهب، تبلیغ
http://shaykhani.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
       علی پاکپور
نام :علی   نام خانوادگی : پاکپور   استان :گیلان
تخصص :فقه و اصول، اخلاق و عرفان، الهیات و معارف اسلامی
http://apakpoor.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
               
نام :سید على    نام خانوادگی :خیر خواه علوی    استان :گیلان
     تخصص :تاریخ و سیره
http://sakheirkhah.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
                  نعمت الله رضایی گورجی
نام :نعمت الله   نام خانوادگی :رضایی گورجی   استان :گیلان
تخصص : فقه و اصول، ادبیات فارسی
http://narezaei.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
   
نام :محمد    نام خانوادگی : گرم آبدشتی    استان :گیلان
                 تخصص :فقه و اصول
http://mgarmabdashti.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html

          پایگاه اندیشوران

        علی یحیایی
نام :علی   نام خانوادگی : یحیایی  استان : گیلان
تخصص :حقوق
http://ayahyaei.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html

          پایگاه اندیشوران  

 




تاریخ : چهارشنبه 93/6/19 | 10:30 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر

 

 

نام :حسن    نام خانوادگی : باقی زاده   استان :گیلان
تخصص :تاریخ و سیره، علوم قرآنی، ادیان و مذاهب
http://hbaghizadeh.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران

 

    

نام :خسرو    نام خانوادگی : تقدسی نیا   استان : گیلان
   تخصص : تفسیر، فلسفه، علوم قرآنی
http://khtaghaddosi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
            

 

نام :حسین   نام خانوادگی : ثنایی   استان :گیلان  تخصص :فقه و اصول، فلسفه
http://hsanaei.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
   پایگاه اندیشوران
                    یدالله دادجو
نام :یدالله    نام خانوادگی :  دادجو    استان :گیلان
  تخصص :فقه و اصول، کلام، ادبیات
http://dadjo.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
        
نام :علی   نام خانوادگی : اخترشهر   استان :گیلان
تخصص : فقه و اصول، علوم سیاسی
http://akhtarshahr.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html?
پایگاه اندیشوران
     
نام :ابراهیم    نام خانوادگی : اخوی   استان :گیلان
تخصص : روانشناسی
http://eakhavi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
       
نام :  رضا (فرشید)    نام خانوادگی :  اخوی    استان :گیلان
تخصص :  علوم تربیتی، ادیان و مذاهب
http://rakhavi.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
پایگاه اندیشوران
            
نام :سیدجلال  نام خانوادگی : بنی هاشمی لنگرودی
ستان :گیلان   تخصص : فقه و اصول، تفسیر، مدیریت
http://banihashemi.andishvaran.ir/fa/profile.html
پایگاه اندیشوران

 




تاریخ : چهارشنبه 93/6/19 | 10:29 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی